Modlitba posvátného růžence. Dělají si z nás věřící srandu?

Autor | 24.08. 2012

Vždy když přijedu na východní Slovensko, tak mě fascinuje zbožnost kterou tu lidé, převážně katolíci, projevují. Začíná to prefabrikovanými plechovými kříži, které jsou stejné v každé podhorské vísce a končí to neuvěřitelným množstvím zobrazení panny Marie a krucifixů v domácnostech.Také knihovny jsou plné náboženské literatury (skoro výhradně), která se věnuje věcem, jako je Fátimské proroctví, různým druhům andělů a svatých. V těchto knihách jsou dokonce i konkrétní modlitby, jak se u konkrétních svatých konkrétně přimlouvat. Panně Marii v domácnostech můžou konkurovat snad jen fotografie zesnulého papeže Jana Pavla II., který se mezi lidem stal svatým, dávno před jeho oficiálním svatořečením.

Je to tak obrovský rozdíl, oproti diskuzím na internetu, kde vystupují rozliční lidé a snaží se obhájit existenci boha argumenty o první příčině nebo snad odkazem na Bibli. Tady ty komplikované argumenty o „nemožnosti dokázat existenci Boha“ dostávají direkt z naprosto opačné strany. Žitá katolická víra tu není o dokazování boží existence, ale o bezpočtu rituálů, konkrétních modliteb k různým nižším bohům se zcela konkrétními záměry: prosba o štěstí, úspěch nebo jen vyléčení z těžké nemoci. Každý problém má své řešení v konkrétní modlitbě ke konkrétnímu zesnulému svatému.

Jako ukázku si dovolím přepsat část letáčku A6 na křídovém papíře přeloženém vejpůl, s fotografií Jana Pavla II. modlícího se růženec. Cena v kostele 20 centů.

Modlitba posvätného ruženca

Zvyčajně sa modlíme aj úvod do modlitby ruženca: Recituje sa Verím v Boha, Otče náš a trikrát Zdrávas s prosebnými vložkami k preddesiatku jednotlivých ružencov, ktoré nasledujú po mene Ježiš, potom je Sláva Otcu.

Vlastný ruženec

Nasleduje sám ruženec, v ktorom sa postupne odrieka päť ružencových tajomstiev. Každý desiatok obsahuje: Otče nás, desať Zdravasov s tajomstvami, počas ktorých rozjímame nad jejich obsahom, a Sláva Otcu. Podľa miestnych zvykov sa pridáva aj fatimská modlitba Ó, Ježišu.

Jsem dalek toho, abych se této jistě dobře míněné zbožnosti vysmíval. Přesto mi vždy přejede mráz po zádech, když vidím, k čemu směřuje křesťanská víra. Naprosto mě fascinuje ta obrovská propast, která dělí víru v Boha z regionu, kde je věřit naprosto běžné a víru, kterou nám prodávají katolíci jako Duka nebo Halík v Česku.

31 thoughts on “Modlitba posvátného růžence. Dělají si z nás věřící srandu?

  1. xorron

    Vždy když slyším rádoby intelektuální zdůvodňování víry, tak si říkám. Proč když povídáte A, nedodáte B? Tím B myslím náboženskou praxi. S tou se prostě nepochlubí. Je to něco trapného, triviálního, komického, prostě směska hloupých úkonů a zvyků. Drmolení modlitbiček, louskání růžence, křižování se, klekání a plazení se po kolenou, okuřování kadidlem, patlání se tzv. svěcenou vodou. O náboženských brožurkách ani nemluvím, stejně jakou o poutních místech. Jistě lze zvolit spoustu různých příkladů. Nejvíc se mi líbil růženec zavěšený na předním skle v autě, u něhož byla ještě jako přívěšek značka piva.

  2. protestant

    Nic z toho moje víra nepotřebuje a ani to neprovozuji.

  3. Slavek

    o tom právě píšu. Naprosto odlišný svět. Tak nějak vypadá vlhký sen kardinála v česku. 90 procent katolíků.

  4. Pingback: Výsměch a iracionální chování (glosa) | Amor Vacui – Zápisky z cesty

  5. degas

    Dakujem za velmi zaujimavy pohlad. Je to docela rozumne upozornenie na to co je dolezite a na co je dobre poukazovat.

  6. Tomas

    Reagoval jsem stejne i pod tim blogem:
    Dle meho nazoru je i upozornovani na absurditu a smesnost organizovaného nabozenstvi jedna z metod jeho moderovani a udrzovani v mantinelech sekularnich pravidel. A ze tedy slouzi i jako obrana proti vážnějším projevům církví. Cirkve vlastni mantinely nemaji. Ty konci teokratickou vladou sveta a inkvizici. Zalezi ale na forme, souhlasim, ze neurvale utocny vysmech tomu napadenemu zastrci hlavu do pisku nebo ho odpali jako netykavku.
    Myslim ale, ze atheist comedy v US a na youtobe je nejvice zodpovedna za dramaticky narust nevericich mezi mladymi, a radu soudu o sekularizaci skol. Ze tedy urcitym zposobem funguje.

  7. Colombo

    Kojot: naprosto souhlasím. Přece je jen náboženství součástí kultury a kultura jako taková je iracionální.

  8. Petr Tomek

    Co se týká samotné iracionality, tak s ní je samozřejmě problém, že každý vidí její hranice jinde a také to, že i iracionální věci nemusejí nutně být v rozporu s rozumem – sny, instinkty a touhy racionální nejsou, přesto bychom je dovedli zpětně zdůvodnit, protože rozumu neodporují. No a pak jsou věci vysloveně antiracionální – rozum a logiku potírající. Ty ale také často bývají v rozporu i s tím co bychom si přáli, nebo nám dokonce vnucují co bychom si měli přát. Modlitby za něco vně nás jsou přirozeně iracionální, ale nemusí vysloveně škodit. Mohou být na závadu většinou tehdy, když se považují za dostatečnou akci (pravidelně zanedbání léčení). Ale jsou modlitby, které působí jako sebeprogramování, tam by asi bylo zajímavé udělat výzkum, jak moc jsou účinné a co to s člověkem vůbec dělá.

  9. Petr Tomek

    Pro Colombo: Náboženství v tom smyslu jak ho předvádí ŘKC nebo pravoslavná církev je součástí kultury asi jako je bradavice součást lidské tváře. Mockrát jsem se zamýšlel nad tím, jestli by měly být současné církve podporovány ze státního rozpočtu právě kvůli nějaké kulturní sounáležitosti, ale dospěl jsem k závěru že ne. Tyhle věci patří do podobné kolonky jako historický šerm – lidi by to neměli brát vážně.
    Jo a ANO – pokud bude někdo na veřejnosti tvrdit něco o ženě z žebra, neexistenci evoluce, patentu na etiku a pod, tak si zaslouží výsměch, ale doma ať si třeba okuřuje kadidlem sochu velkého Cernunna. Je to jeho zábava.

  10. LB

    Trochu nechápu podstatu tohoto článku. Já sám se růženec víceméně modlit umím, ale často, když se ho modlím, se stane, že někdo z modlících se neví přesně, co následuje. Co je tedy iracionálního na tom vydávat „návody k použití růžence“? Pokud chci říkat modlitbu správně, stejně jako třeba nějaké kouzlo nebo zaříkávadlo, holt se to musím naučit. I básničky jsme se přece učinili nazpamět, stejně jako hudební skladby v zušce nebo na konzervatoři.

  11. Slávek ČernýSlávek Post author

    LB, asi fakt nechápeš:-) Ty v tom článku někde čteš, že je iracionální vydávat návody k použití růžence?

  12. Tomas

    LB, delate si srandu nebo to myslite vazne?

  13. LB

    Zřejmě to opravdu nechápu. V nadpise je otázka, zda si z „nás“ – tedy zřejmě z členů Vašeho občanského sdružení – dělají věřící srandu, která je položena do souvislosti s modlitbou posvátného růžence. Následně je citován návod k modlitbě růžence. Vyznívá mi to tedy tak, že si buď věřící dělají srandu z členů Vašeho sdružení zřejmě tím, že vydávají ten návod, a nebo to dělání srandy má být ironizováním nějakého absurdního chování. Především však nerozumím tomu, proč je citován ten návod, pokud nemá být účelem citace návod k modlitbě růžence.

  14. LB

    Legraci si nedělám. Jednoduše se mi nepodařilo zcela pochopit to, proč je zveřejněn ten návod. Jde o čistě praktickou pomůcku k modlitbě.

  15. Tomas

    Vas buh je fakt „genius“. Stvoril vesmír nepredstavitelnych rozmeru a nepredstavitelne komplexni život…. Pak napsal knihu, kterou by snad lip a jasneji napsal odmilety narkoman a ted je potreba vedet presne jak říct abrakadabra, aby pochopil, co po nem chcete…. To je přímo nekonecne dokonale.

  16. Slávek ČernýSlávek Post author

    Odpověď je v poslední větě: „Naprosto mě fascinuje ta obrovská propast, která dělí víru v Boha z regionu, kde je věřit naprosto běžné a víru, kterou nám prodávají katolíci jako Duka nebo Halík v Česku.“

    Prostě mezi křesťanstvím jehož součástí je potřeba přesně „odříkat růženec“ a mezi křesťanstvím, které nám tu prezentují nejznámější katolíci – Duka, Halík zeje obrovská propast. Toť vše.

    Je to článek pro ateisty, kteří možná nevědí, že v církvi něco takového existuje, protože se tím církev navenek příliš nechlubí.

  17. protestant

    I mezi ateisty jsou takové propastné rozdíly.

  18. protestant

    Proč bych psal článek o něčem tak evidentním, jako že je propastný rozdíl mezi Gottwaldem a třeba tebou… :-)

  19. LB

    A čím si tedy z Vás dělají věřící srandu? Jinak já jsem se třeba s Dukou růženec modlil, modlil se ho správně a rád komukoliv vysvětlil, jak se má modlit.

  20. LB

    Když špatně odříkáme růženec, těžko to bude mít nějaký vliv na to, jak Bůh pochopí, co po něm chceme. Abych se přiznal, myslím, že tento článek je taky výsledkem pořádné kulturní propasti. :D Ti, co se pravidelně s někým – v rodině, s kamarády nebo na táboře modlili růženec – asi jasně chápou, že ten návod je určen k tomu, aby společně věděli, co mají po kom říkat, kdo má kdy nastoupit apod., případně pokud se modlí sami, kdy si mohou být jistit, že tak, jak se ho modlili, se ho modlí i ostatní. Stejně, jako když studuji scénář k divadelnímu dramatu, sice do nějaké míry dokážu improvizovat, ale myslím, že se hodí, když přibližně vím, kdy se ode mě co čeká. :D

  21. Slávek ČernýSlávek Post author

    LB, to vám gratuluji, musel to být skutečně zážitek. Jak jsem již napsal, jde o tu propast, mezi tím, jak se katolická církev prezentuje navenek a tím, jak funguje uvnitř (v tomto případě na východním Slovensku). Nevysmívám se ani modlitbě růžence (to je v článku vyloženě napsáno), jen mě ten rozdíl zaujal a napsal jsem o tom krátký článek.

  22. Slávek ČernýSlávek Post author

    LB, myslím, že píšete to stejné, co je hlavním sdělením článku. Jen to pojímáte z perspektivy věřícího. Prostě tam je kulturní propast.

    Já samozřejmě asi i chápu, proč katolíci tady ty rituály příliš navenek neprezentují. Zaprvé to má smysl jen pro věřící a navíc to těm nevěřícím může připadat směšné.

  23. Arkande

    No tak když už jsme u té propasti mezi věřícími křesťany (katolíky) co se tak zkusit zaměřit kontroverznější téma. Např. Africkou praxi v upalování čarodějnic a praxi běžných křesťanů z vyspělé země.

    Oboum těmto skupinám je dovoleno zabíjet čarodějnice. Praktikuje to ale jen jedna…

    Jeden Bůh, Jedna víra avšak mnoho podob? :-)

  24. Pingback: Jak vytočit boha | Občanské sdružení ateistů České republiky

  25. Tonda

    Chápu zdejší ropačitý pohled na rozdíl s jakým křesťanství prezentují vámi zmiňovaní kardinál Duka a pater Halík a prostí věřící na východním Slovensku.
    Je však nutné vědět, že když prezentují křesťanství D a H tak zůstávají u „nejnižších levelů“ jinak řečeno, můžeme říci, že D a H sdělují, co křesťanství je (i když u Halíka je to spíše jen pro akademiky, prostý člověk by mu kolikrát ani nerozuměl) a to co vidíte u prostých věřících (konkr. na VS) je už úplně jiný „level“ tady už mluvíme o tom jak je křesťanská víra prožívaná, a v tomto je mnoho možností, není předpis nebo způsob jakým má křesťan prožívat svoji víru, a ani to není možné. Víra jako taková je v prvé řadě o vztahu a ze života všichni víme, že každý prožívá jeden konkrétní vztah tak jak je mu to vlastní, s tím že u všech lze najít společné rysy, stejně tak je to s vírou.
    Navíc je jedna zásada, čím více postupujeme od západu na východ, tím se mění způsob prožívání religiozity nebo chcete-li víry. Tzn. že jinak svoji víru prožívá vysokoškolák ze západních Čech a jinak stařenka z východní Moravy nebo východního Slovenska, s tím že oba věří stejně, jen se liší v prožívání toho komu, čemu a jak věří.

  26. Josef

    A to možná mnozí neviděli polskou formu katolictví: panenky Marie jako plastikové lahve na pitnou vodu či jako formičky na písek pro děti.
    (Ony ty známé obložené chlebíčky protestantů s výzdobou ve tvaru kříže nejsou o moc lepší.)
    Katolické církvi dnes už nevadí ani to, když její ovce v jihoamerických či afrických diecézích vyznávají kulty voodoo nebo čarodějnictví. Katolická církev potřebuje pouze počty stáda, aby měla o co opírat svou moc a své nemravné požadavky. Proto dnes kacířství, pohanství a nekřesťanské kulty Římu nevadí: každý křest afrického nemluvněte, byť zemře za dva dny, každý zdrogovaný jedinec v Brazílii či pošašenec na Slovensku dobrý.
    Jak jinak, když v zemích, kde se šíří materiálně slušná úroveň života, tím také svoboda, vzdělání a informovanost, církev lidé opouštějí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *