Wole Soyinka, nigerijský spisovatel a nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1986 přednesl při příležitosti Mezinárodního dne míru (21. září) na půdě OSN zajímavou řeč, ve které vyzývá, abychom přestali zlehčovat podíl náboženství na násilnostech a jiných zločinech.
Náboženství už podněcuje konflikty, komplikuje politiku, zbržďuje společenský vývoj a poškozuje mezilidské vztahy ve světě natolik, že člověka často láká říct, že náboženství je přirozeným nepřítelem lidstva, pokud ne přímo zločinem proti lidskosti. Jistě nelze namítat, že se znovu a znovu ukazuje být impulsem, motivem a snahou o ospravedlnění pro spáchání těch nejhrůznějších zločinů proti lidskosti, navzdory horlivému ujišťování o míru. Odhlédněme však od hyperbolických výroků a prostě vezměme za vděk tímto skromným morálním imperativem: že je na čase, aby si svět osvojil stanovisko, které by odmítalo tolerovat náboženství jako přijatelné ospravedlnění, omluvu nebo zmírňování závažnosti zločinů proti lidskosti. (volně přeloženo; theroot.com)
Celá řeč je k dispozici v angličtině zde.
…..Born in Western Nigeria in 1934, Soyinka grew up in an Anglican mission compound in Aké. A precocious student, he first attended the parsonage’s primary school, where his father was headmaster, and then a nearby grammar school in Abeokuta, where an uncle was principal….
…The son of a canon in the Anglican Church, Soyinka grew up in an Anglican mission compound in Aké. …
Díky Protestante za doplňující informace, z nichž je zřejmé, že zná problematiku „zevnitř“ a něco o ní ví.
Spíše bych to nazval – kde by byl Wole Soyinka bez křesťanství … 🙂
Dříve jsem zastával stejný názor, ale dnes to vidím malinko jinak.
Víra jsou jako pomocná kolečka u kola, když se učíte jezdit. Nejde říct, že bylo zlo, ale rozhodně Vás to omezovalo. Ovšem bylo potřeba je použít.
Pak by se současná snaha církví dala popsat jako snaha montovat pomocná kolečka na závodní motorky. Myslím ale že je to jednodušší – naše znalosti se skládají z poznatků a pověr. Když se od klmenouvých učení začela oddělovat věda, zůstala na náboženství ta druhá část.
Vás to omezovalo? Proč?
Wole Soyinka se evidentně křesťanským vzděláním omezen necítí. Ani cena založená luteránem Nobelem mu evidentně nijak nevadí.
Vole Sovinka je možná na takové úrovni, aby mohl kritizovat npř. černochy i přesto, že je sám černý, stejně jako Čech kritizuje čechy, byť je sám čechem.
…stejně jako Čech kritizuje čechy, byť je sám čechem….
protestant:
Tomu nerozumím? Kdo je čech s malým č?
Zajímavý argument protestante. Přijal bys tento argument kdyby ho vyslovil komunista? Přece jenom určité generace spoléhají na vzdělání získané za minulého režimu a studovali marxismus a leninismus. Podle tvé logiky bychom tak museli říct, že ti lidé vděčí za své vzdělání komunismu.