Štampach: Prohlásit čtrnáct františkánů za mučedníky je neseriózní

Autor | 19.10. 2012
Pražská "lůza" se brání vpádu katolických vojsk.

Pražská "lůza" se brání vpádu katolických vojsk.

V sobotu 13. října bylo v pražské katedrále sv. Víta blahořečeno 14 františkánů, kteří byli zabiti rozlíceným davem roku 1611. Ivan Štampach k tomu ve skvělé analýze píše:

… (vtrhlo) do Prahy vojsko pasovského biskupa a masakrovalo místní obyvatelstvo, o kterém se odhaduje, že bylo z 90 % protestantské (dědici kališníků a Jednoty bratrské, politicky a nábožensky sjednocení Českou konfesí z r. 1575). Tyto oběti nikdo za mučedníky neoznačuje. Prohlásit čtrnáct františkánů ubitých rozhněvaným davem za mučedníky pro víru, je neseriózní.

Naprosto nepochopitelná je potom situace, kdy média včetně veřejnoprávních zcela přejala agitační rétoriku katolické církve a mantru o „mučednících“ opakovala téměř neustále.

Násilí na obou stranách bylo smutné, násilí ze strany napadených je pochopitelné, zejména, jde-li o obranu. Lidsky slušné by ode všech zúčastněných stran bylo, kdyby už jednou provždy skončily s prohlašováním vlastních obětí násilí za hrdiny a mučedníky a s lhostejným přehlížením těch druhých, těch, které případně oni sami umučili, nebo k tomu přispěli.

Jsme tak svědky dalšího ohýbání a upravování historie tak, aby přesně zapadala do katolického obrazu dějin. Pomalu se tak vytrácí humanistické ideály tolerance a plurality, které byly Čechům vlastní a jsou nahrazovány katolickým mesiášstvím a propagandou. Dnešní média tak slouží hlavně necelým 3 procentům obyvatel, kteří pravidelně navštěvují nedělní mše a za které snad ještě může kardinál Duka mluvit.

Čtěte: V sobotu blahořečili patrony stávajících pořádků 

10 thoughts on “Štampach: Prohlásit čtrnáct františkánů za mučedníky je neseriózní

  1. Petr Tomek

    Tohle je trochu postavené na bok, možná i na hlavu. Katolíci jsou církev, přirozeně tedy deformují historické události ve svůj prospěch. Jejich současná sériová výroba svatých je pokus udělat z toho tady jejich „svatou zemi“. S tím máme počítat.
    Na druhou stranu je špatně, když státní televize jedná, jako kdyby to byla věc státního významu (přenos v době voleb) a ještě k tomu nedává přiměřený komentář, který by událost zasazoval do historického kontextu. To ale není vina církve. V jejím případě bychom s nějakou soudností počítat neměli. Naopak máme očekávat, že bude tlačit na média, ale ta by měla být proti takovému nátlaku chráněna už přípravou žurnalistů.
    Je to jednoznačně vina médií (novinářů), případně nějakého možného tlaku asi ze strany politiků, protože to jak se snaží sklonit celou zemi k Vatikánu je opravdu nechutné.
    Správná otázka je: Kdo ten tlak vytváří?
    Druhá správná otázka je: V čí prospěch?

  2. Slavek

    Petre souhlas. Podle me bude dominantni ulohu hrat nepritomnost realne opozice a soustavny tlak katoliku. Mas pravdu, ze z jejich strany je to ocekavatelne a tezko jim to vycitat.

    Protestantske cirkve potom maji vliv minimalni a jeste jim zacpali usta prislibem kosti z restituci.

    Ateiste tu potom nejsou vubec organizovani, takze ten tlak nebo moznost medii prezentovat objektivnejsi nazory je minimalni.

    Vliv jiste bude mit i to, ze se za tech dvacet let podarilo katolikum nacpat do vsech moznych instituci a rad, takze dnes je treba i pristup verejnopravnich medii ovlivnen tim, ze v jejich radach je proste spousta katoliku a krestanu.

  3. Petr Dvořák

    V zájmu pravdy je třeba opravit omyl v převzatém textu doc. Štampacha, který tak staví svou tezi na nesprávném porozumění faktům: františkáni nebyli blahoslaveni jako mučedníci pro víru v tom smyslu, že by zemřeli pro hájení katolictví vůči protestantům. Výraz „mučedník“ označuje v katolické věrouce nejen toho, kdo zemřel proto, že vyznal svou víru, ale také toho, kdo osvědčil nějakou ctnost v heroické míře. V tomto případě šlo o to, že zmínění františkáni věrně setrvali na svém místě v plnění svého poslání (služba chudým) a neutíkali se někam schovat, když to vypadalo, že katolíkům se na pravém břehu Vltavy nebude vést dobře. Jsou tedy dáváni za vzor věrného plnění svěřeného úkolu (což má nadčasový význam), nikoli z důvodu nějakého konfesního sporu.

  4. protestant

    Ze Štampacha také trochu čpí ukřivděnost. On byl z mnoha církví v podstatě vyhozen a rád by se pomstil.

  5. Slávek ČernýSlávek

    Petře díky za doplnění. Naprosto s tím co píšete nesouhlasím. Ty události byly určitě kruté a nespravedlivé z mnoha úhlů pohledu. Co se mi nelíbí a co nakonec akcentujeme i v těch citátech je, že veřejnoprávní i jiná média převzala zcela terminologii mučedníci vs. lůza. Což už je určitá interpretace dějin, na kterou má ŘKC jistě právo, ale není to snaha o objektivní porozumění tomu, co se stalo. Určitě by to neměla nekriticky přejímat veřejnoprávní média. To blahoslavení je fakticky čistá církevní propaganda.

    Podívejme se na to i z toho hlediska, že pražany masakrovalo BISKUPSKÉ vojsko a ti mniši byli samozřejmě katolíci. Neříkám, že to co se stalo je správné. Jsem ochoten uznat, že byli třeba krutě pobiti, nebo nespravedlivě popraveni či zavražděni.

    A nakonec hlavní důvod proč jste vedle jak ta jedle. Duka říká to stejné co Štampach:

    Proto se teprve nyní můžeme radovat, že tito mučedníci jsou alespoň zpětně vyzdviženi jako hrdinové a příklady těch, kdo pro víru položili své životy . Až do posledku zůstali věrni svému poslání.

  6. Slávek ČernýSlávek

    A k tomu, že se jedná o katolickou propagandu. Podívejme se třeba co k tomu říkají sami františkáni:

    „Také dnes se nepřítel světla snaží potírat církev, ne až tak zabíjením křesťanů – i když v některých krajích se to stále děje –, jako spíš výsměchem, pohrdáním, odmítáním Ježíšova slova a Božích přikázání. Této vlně proti-evangelijní nenávisti má křesťan čelit s odvahou, bez (falešných) lidských ohledů a má upevňovat ducha lásky. Ve věrnosti Kristu, který je cesta, pravda a život, vzdoruje trvalému ničení své identity příkladem mírného e milosrdného života“.

    http://www.frantiskani.sk/spravy/index.php?option=com_content&task=view&id=456&Itemid=81

    Takže dnešní věřící je srovnáván s františkány a my ateisté s tehdejší protestantskou „lůzou“, která dnes dokonce „odmítá Ježíšova slova.“ Správný křesťan by nám potom měl čelit „bez falešných lidských ohledů.“ Fakt mazec.

  7. Petr Dvořák

    „kdo pro víru položili své životy . Až do posledku zůstali věrni svému poslání.“

    „Položili pro víru své životy“ znamená, že byli pobiti proto, že byli katolíky (a ne např. proto, že byli vesměs cizinci). Druhá věta myslím vystihuje podstatu věci: zůstali věrni svému poslání, tj. věrně setrvali v plnění svých povinností – péče o své farníky (analogicky dostane vyznamenání in memoriam voják, který neopustí své stanoviště a plní svůj úkol i když ví, že je velká pravděpodobnost, že zahyne).

  8. Petr

    Petr Tomek i Slávek správně poukazují na roli médií. Jde tu hlavně o ty veřejnoprávní. Stejně velký problém ale je, že si na ty novinářské poklesky skoro nikdo nestěžuje. Ostatní velká média to nechávají být a jen málokdo napíše stížnost k mediálním radám, na RRTV nebo Etické komisi Syndikátu novinářů…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *