Polskému rockerovi hrozí vězení za roztrhání bible na pódiu

Autor | 30.10. 2012

Adam Darski, frontman heavy metalové kapely Behemoth v roce 2007 na pódiu během koncertu rozcupoval bibli, označil ji za „lživou“ a ŘKC za „sektu kriminálníků“. Za to mu nyní hrozí 2 roky vězení. Darskiho právníci se brání tvrzením, že jeho záměrem nikoho urážet nebylo, nýbrž se jednalo o umělecké vyjádření. Druhá strana kontruje argumentem, že se jedná o zločin, i když Darski nejednal s „přímým záměrem“ urazit city věřících.

Vlevo Adam Darski. Foto: Verghityax, rockmetal.pl /Wikimedia Commons

Jde tak o další z mnoha případů snah perzekuovat jedince za rouhání, resp. urážku náboženství, věřících; tentokáte hned za našimi hranicemi. Soud snad v neprospěch Darskiho nerozhodne, byl by to další políček svobodě projevu; naštěstí je podle agentury Reuters v Polsku trest odnětí svobody za rouhání neobvyklý.

Zdroj: Reuters (I, II)

58 thoughts on “Polskému rockerovi hrozí vězení za roztrhání bible na pódiu

  1. Antitheista

    Ale bible je jenom inspirace, ta se může trhat a můžeš si s ní utírat i zadek, ona nemá nic společného s křesťanstvím, křesťanství je liberalismus a víra v relativitu 😀 !!! I toto sem se tady dozvěděl od Slávka a Protestanta 😀

  2. protestant

    ….frontman heavy metalové kapely Behemoth v roce 2007 na pódiu během koncertu rozcupoval bibli, označil ji za „lživou“ a ŘKC za „sektu kriminálníků“. Za to mu nyní hrozí 2 roky vězení. Darskiho právníci se brání tvrzením, že jeho záměrem nikoho urážet nebylo, nýbrž se jednalo o umělecké vyjádření…..

    Je zvláštní, že člověka, který u nás namaloval tykadla politikům odsoudili. To nebylo umělecké vyjádření?

  3. Slávek

    Antitheisto, bavili jsme se o liberálních křesťanech. Takoví nejsou jistě všichni. Naopak jsou celkem jistě v menšině. Když to takhle vytrhneš z kontextu, tak ze mě děláš hlupáka.

    Protestante, porovnáváš neporovnatelné. Malíře tykadel odsoudili za způsobenou škodu, ne za vyjádření politického názoru. Ale souhlasím s tebou, že i to odsouzení je dost na hraně.

  4. Antitheista

    Pro mě je slovo liberální křesťan stejný jako nábožený ateista – buď jedno, nebo druhé… buď liberál, nebo křesťan ! Nejde to dohromady, leda by byl víc liberál a křesťan jen tak cca (pokrytecky) dle názvu, jen pak podvědomě, aniž by se obtěžoval číst bibli…

  5. protestant

    Slávek (31.10. 2012 | 12:08) napsal:
    Antitheisto, bavili jsme se o liberálních křesťanech. Takoví nejsou jistě všichni. Naopak jsou celkem jistě v menšině. Když to takhle vytrhneš z kontextu, tak ze mě děláš hlupáka.

    protestant:

    Ne. Hlupáka dělá Antitheista sám ze sebe. Při čtení jeho příspěvků děkuji Bohu za ateisty jako jsi ty Slávku – chytré, vzdělané, inteligentní.

  6. Antitheista

    🙁 no jestli mam jako odejít z webu ateistů jenom kvůli tomu, že nevěřim na Ježšíka, tak prosim 🙁

  7. Jan

    Ale jaká je vůbec skutková podstata trestného činu?

  8. Slávek

    Antitheisto, nikdo tě nevyhání. Když se ti nelíbí diskuze, tak nediskutuj. Já se ti jen snažím oponovat. Už jsem napsal nějaký článek pro atheisty o Bibli: http://www.osacr.cz/2012/08/21/ateistuv-pruvodce-nabozenstvim-bible/
    a o Katolících: http://www.osacr.cz/2012/10/17/ateistuv-pruvodce-nabozenstvim-katolicka-cirkev-a-vira/

    Další téma jsou podle mě muslimové nebo právě liberální křesťané, kteří jsou u nás poměrně populární. Viz třeba Halík. Proto se je snažím pochopit, aby mi začaly naskakovat v hlavě nějaký vtipný věty.

    U tebe mám ale pocit, že jsi si vytvořil obraz křesťana jaký ho chceš mít a s tím obrazem teď jako bojuješ. A celkem ti vadí, když ti někdo říká, že je to jen tvůj obraz – chiméra.

  9. Antitheista

    Mě jako chiméra připadá tvoje verze křesťanství, on Halík neni zase takovej světec – zákazy kondomů v Africe a pod… to všechno podporuje !! I ty umírnění (na poměry) nejsou nic moc – jako umírnění komunisté nejsou furt nic moc…

  10. Antitheista

    Ale je pravda, že když je srovnáš ze Stalinem, tak vycházej jako holubičky 😀 😀 – jde prostě o srovnávání, a já mam vyšší hodnoty než se jen porovnávat s „menším zlem“

  11. Slávek

    Jane, ten případ se táhne už celkem dlouho. Podstatou obvinění jak to chápu já je, že ten zpěvák „urazil náboženské cítění věřících“. Obhajoba tvrdila, že to neudělal záměrně a nejvyšší soud teď rozhodl, že to nepřekáží tomu, aby ho za ten čin odsoudili. Teď se to vrací k tomu prvoinstančnímu soudu, který rozhodne o vině. Nejvyšší soud v podstatě znemožnil obhajobě použít hlavní argumentaci, na které ta obhajoba spočívala.

  12. Slávek

    Nevím antitheisto, s tebou se fakt dost těžko diskutuje. Ty si v podstatě vystačíš sám. Proč oponuješ něčemu, co tu nikdo netvrdí? Já přece netvrdím, že Halík je nějaký světec. Stejně tak jsem nikde neřekl, že je Halík umírněný. Napsal jsem, že je liberální a to je nepochybně pravda.

    Liberalismus (latinsky liber svobodný, liberalis svobody se týkající, svobodomyslný) je politický směr nebo také filosofický pohled, který stojí na tom, že svoboda je prioritní politická hodnota.

    Za liberálního křesťana považuju takového, který uznává svobodu druhých. Třeba Halík přímo vyhledává diskuzi s příznivci jiných věr a ateisty. Sám téměř netvrdí, že jeho názor nebo vyznání jsou ty jediné správné. (i když si to možná myslí, nevím). To ale neznamená, že sám nemá nějaký konkrétní a třeba i dost pevný názor. A já ten jeho názor nijak neobhajuju a dokonce s ním výrazně nesouhlasím.

    Jo a skutečně by mě zajímalo, jakou „moji“ verzi křesťanství máš na mysli? Já o žádné nevím. Křesťanství chápu jako poměrně diversifikované náboženství s desítkami myšlenkových proudů.

  13. Antitheista

    kvůli zákazu kondomů umírají miliony lidí v Africe (byť je to příkaz věřícím, ne nařízení státu)!!! Oni prostě věří, že hřeší když používaj antikoncepci!!! A to je odporné -a Halík to schvaluje… fuj!! Fuj církvi a KSČM – „umírněným“ i extrémním !! Liberalismus tvrdí, že si člověk může spát s kym a kdy chce, když je to dobrovolné! A dítě si může naplánovat…

  14. Antitheista

    Opak vaší direktivní křestanské morálky, kterou zjevně uznává i umírněný Halík

  15. protestant

    Antitheista (31.10. 2012 | 13:48) napsal:
    …… Liberalismus tvrdí, že si člověk může spát s kym a kdy chce, když je to dobrovolné!….

    protestant:
    Tohle někde funguje? Kde?

  16. elviin

    Pokud označím Komunistický manifest za lež a komunismus za sektu kriminálníků, málo Poláků by se ozvalo, ještě méně by to hnalo k soudu. Jestli vůbec. Nechápu, jak může v Evropě (Polsku, Řecku) někdo někoho soudit za „urážku věřících“.

  17. Slávek

    Antitheisto, ty jsi fakt magor :-ú Jaký opak mé direktivní křesťanské morálky, když jsem ateista jak poleno. Kdyžtak už opak mé direktivní ateistické morálky. To bys asi byl blíž, ale jen o kousek.

    Elviin, ono je to celkem jednoduchý. Když jich je málo, tak se chovají jako beránci. Když jich je hodně, tak by najednou chtěli přikazovat co si člověk může nebo nemůže myslet.

  18. protestant

    když někdo označí ŘKC za „sektu kriminálníků“ pak říká, že většina Poláků jsou kriminálníci. Nedivme se pak reakcím.

  19. Antitheista

    Ano protestante, tak to funguje v liberální společnost – a ateistická morálka může a nemusí být direktivní, ale je vždy od člověka a my si to alespoň přiznáme – je nedokonalá!! Ale ta nábožná je od boha a má tudíž jakousi „aboslutní“ platnost a trestá se peklem (v křesťanství, i v tom umírněném…) 😀 Proto ji řikám NE

  20. Slávek

    Protestante, nebo tím myslel, že většinu Poláků kriminálníci vedou.

  21. protestant

    Církev nejsou jen ti co ji vedou, stejně tak jako stát nejsou jen politici.

  22. protestant

    to Antithesista:

    Kde to tak funguje?
    Kde platí věta že „.. si člověk může spát s kym a kdy chce, když je to dobrovolné ….“
    Uveďte nějaký konkrétní příklad.

  23. Antitheista

    Já si tak žiju !! Spim s kym chci, když je to oboustranně dobrovolné – a chránim se před alimenty tím, že já či ona užíváme antikoncepci

  24. Antitheista

    Protestante ty že seš umírněnej?? Ty seš normální prudérní maloměšťák !!!! A tohle zpátky NEVEMU

  25. protestant

    to Antitheista:
    Spíš i s mladšími než 15 let?

  26. protestant

    Antitheista (31.10. 2012 | 16:42) napsal:
    někdy formou kondomu !! Brrrrr – to je hříšné, co???

    protestant:
    Mně kondomy nevadí. Tobě ano?

  27. protestant

    to Antitheista:

    Maloměšťák? Z čeho tak usuzuješ?

  28. Antitheista

    Tak já si užívám, ale nedělám nic protizákonného – dle světského zákoníku 😀 !! Že porušuju věci z Bible (třeba nesesmilníš), aniž tim někomu ubližuju – naopak, já obšťastňuju!! A to bible zakazuje!! A já řikám, že obšťastňovat je z hlediska utilitarismu dobré!! ne trpět, ale obšťasťnovat !!

  29. protestant

    Ale – ty se necháváš něčím omezovat? Světským zákoníkem? Proč? Proč nejsi liberální?

  30. Antitheista

    Protože ten zákoník je liberální!! Liberalismus neni anarchie – ale svoboda!!! A svoboda jedince končí tam, kde začíná svoboda druhého :D!! To vám co zakazujou smilnění a masturbaci a antikoncepci atd… asi nezajímá, že??

  31. protestant

    Antitheista (31.10. 2012 | 17:36) napsal:
    Protože ten zákoník je liberální!! Liberalismus neni anarchie – ale svoboda!!! A svoboda jedince končí tam, kde začíná svoboda druhého !! To vám co zakazujou smilnění a masturbaci a antikoncepci atd… asi nezajímá, že??

    protestant:
    Mně nikdo nic nezakazuje. Co pořád s těmi zákazy máte?

  32. Antitheista

    Tak co potraty a NESESMILNÍŠ?? Nebyl to zákon (byť starý) !! A nový zase zakazuje dát někomu facku, když ti jí vlepí, máš nastavit druhou tvář!! A nebo je to pouze doporučení? Třeba jako Nezabiješ je jenom cca, to se myslí jako alegorie!! To zabíjet můžeš (klidně i v rámci vyvolenýho národa), a budeš furt dobrej křesťan či žid, ale nesmíš zabíjet bezdůvodně a moc často … 😀 !!

  33. protestant

    Vidím, že tomu vůbec nerozumíte.

  34. Antitheista

    To byl zase argument 😀 – trochu se vyhýbáš odpovědím jako tehdy s tou krutou přírodou stvořenou k sebepožírání!! Že by tohle stvořil milosrdný bůh a nechal je i po Ježíškovi se požírat mezi sebou?? Tolik zbytečné bolesti bez důvodu??!!! Jak sadistické!! Zkušet člověka, budiž (byť je to nesmysl), ale zkušet zvířata bez svobodné vůle s vraždenými instinkty!! ?? Brrrr 😀

  35. Petr TomekPetr Tomek

    protestant (31.10. 2012 | 14:10) napsal:
    když někdo označí ŘKC za „sektu kriminálníků“ pak říká, že většina Poláků jsou kriminálníci. Nedivme se pak reakcím.

    Petr Tomek:
    Tady bych trošku oponoval. Jednak ten zpěvák není souzen za to, že by tvrdil, že všichni Poláci jsou kriminálníci, je souzen za rouhání. Podle ne zcela jasných zpráv soudím že na pódiu trhal Bibli, kterou si sám koupil za vlastní peníze právě k tomuto účelu. Vyjádřil svoje mínění o ŘKC, které ale lze dokonce doložit, protože tato církev se dopouštěla a dopouští těžce kriminálního jednání (to musí vědět každý, kdo trochu sleduje dění ve světě). I kdyby to nebyla pravda, šlo by jen o názor, který trestný není. Choval se tedy podle liberálních principů – kdyby tam trhal učebnici angličtiny, asi by mu spousta školáků aplaudovalo a nikdo by to neřešil. Právě tak kdyby prohlásil, že lesby jsou tlustý a hnusný. Náboženství ale vyžaduje speciální právní výjimky.
    Zákony proti rouhání existují v řadě evropských zemí a je třeba jasně říci, že jsou perverzní. Poláci tedy nejsou kriminálníci, protože podle zákona se provinil zpěvák (tj kriminálník je on) ale jejich společnost přesto perverzní je, právě proto že má takové zákony a řídí se jimi.
    V Polsku, kterému se právem přezdívá Írán Evropy nejsou soudy za rouhání zase tak výjimečné:
    http://www.novinky.cz/koktejl/199868-zname-polske-zpevacce-hrozi-dva-roky-vezeni-kvuli-rouhani.html

    na podobné téma:
    http://enzmannovaarcha.blogspot.cz/2012/06/prilis-ochrany.html

  36. neruda

    Oprava:
    Jednak jsem chtěl napsat „Tomku“ a jednak se ten odvolací soud konal v červnu.

  37. protestant

    to Petr Tomek:

    Pokud chceme být liberální, tak musíme liberálně připustit, že lidé mohou mít jiné názory než my a mohou si v jiných státech odhlasovat i jiné zákony.
    BYlo by neliberální zakazovat Polákům odsouhlasit takový zákon, ne?

  38. Petr TomekPetr Tomek

    protestant to Petr Tomek:
    Pokud chceme být liberální, tak musíme liberálně připustit, že lidé mohou mít jiné názory než my a mohou si v jiných státech odhlasovat i jiné zákony.
    BYlo by neliberální zakazovat Polákům odsouhlasit takový zákon, ne?

    Petr Tomek
    Tomuhle se říká „past demokracie“. Obecně se to dá přeformulovat tak že „přece nemůžeme bránit lidem aby si liberálně-demokraticky vybrali diktaturu.“ Jde o to že opravdu nemůžeme, jenže tím v takové oblasti liberalismus i demokracie končí.
    Navíc je tu ještě jedna věc – liberální společnost se skládá z rovnoprávných občanů. Tady ale najednou vzniká dost divný druh „rovnosti“ – všichni se nesmějí rouhat víře. No jo, ale věřící mohou dělat cokoli a urážet kohokoli, zvláště ateisty, protože to přece věřící nejsou. Kdybychom šli do důsledků, muselo by existovat také něco jako „rouhání se zdravému rozumu“, jenže za to nikdo nikoho trestat nechce.
    Mimochodem jde o argumentaci často zneužívanou islamisty.

  39. Antitheista

    Liberál neni křesťan – nemusí nastavovat druhou tvář, ale může aktivně bojovat !! Liberál má tolerovat tolerantní a netolerovat intoleranci §! Tolerovat extrémismus (náboženství, fašismus, komunismus) by bylo hloupé a bylo by to spolupachatelství!!! Tolerovat netoleranci je nesmysl sebevražda!!!

  40. Matúš

    Behemoth mám rád. Bola to vôbec jedna z prvých kapiel čo som videl naživo a aj keď metal už toľko nemusím, Behemoth sledujem. Nergal (Adam Darski) vyhral už v tomto spore, no žaloba to posunula na najvyšší súd aby tento poskytol výklad rúhačškého zákona. Tento výklad je v neprospech Nergala a prípad sa vracia znova na nižší súd ktorý vydá rozsudok. (Nergal sa ešte môže odvolať do Štrasburgu.)
    Čo sa týka trhania biblie, tak to vyzerá takto.
    https://www.youtube.com/watch?v=y11y0WK-qqs&feature=related
    Behemoth trhali bibliu v rámci programu jedného turné po celom svete. Len doma v Poľsku s tým majú problém.

    Inak vyššie spomínaná Doda, čo dostala pokutu za svoj výrok o dinosauroch je Nergalova ex-priateľka a tuším boli dokonca aj zasnúbený. Rozišli sa potom čo Nergal minulý rok prekonal leukémiu.

  41. Petr TomekPetr Tomek

    Antitheista (01.11. 2012 | 14:01) napsal:
    Tolerovat extrémismus (náboženství, fašismus, komunismus) by bylo hloupé a bylo by to spolupachatelství!!! Tolerovat netoleranci je nesmysl sebevražda!!!

    Petr Tomek:
    Ano, jenže i to má nějaké odstupňování, dokud je náboženství soukromá zábava, nebo dokud člověk totalitní názory hájí jen verbálně, měl by na to mít právo, respektive by měl být odsuzován přiměřeně svému společenskému provinění, tedy postojem a vztahem ostatních lidí k němu. Když je společnost dostatečně perverzní aby si zvolila diktaturu nebo jinou totalitní ideologii, může proti tomu liberál bojovat jen prostředky, které používá jeho protivník. Pak samozřejmě mohou být liberálové také přehlasováni. I legálně a demokraticky lze tedy zavést v Evropě právo šaríja nebo vyhlásit doživotního diktátora.

  42. Antitheista

    Já sem proto, aby se zakázalo propagování hnutí potlačující lidská práva a navádění ke genocidě (jako slovem, tak činem)

  43. Antitheista

    Ostatně paragrafy na to máme a nevyužíváme je§! Náckové si tu pochodují jak kdyby se nechumelilo a když projdou homosexuálové, tak se můžou „křesťané“ podělat … jak neadekvátní reakce!! To v prvnim případě by měli protestovat! ! Ale ne!! Jim vadí lidi, který „bůh“ stvořil k obrazu svýmu – jako buzničky!! Ale klerofašistické tendence křesťanů jsou dobře známé…

  44. Petr TomekPetr Tomek

    Antitheista (01.11. 2012 | 16:33) napsal:

    Já sem proto, aby se zakázalo propagování hnutí potlačující lidská práva a navádění ke genocidě (jako slovem, tak činem)

    Petr Tomek
    To je problém, jakmile začnou být lidé souzeni (opravdu souzeni) za řeči a myšlenky, je konec. Ostatně jsou to přece právě věřící, kdo za myšlenky trestali a zabíjeli. Cílem liberálů má být jakýsi všelidský pakt o neútočení, ne tohle.

  45. Antitheista

    Cílem liberálů je tolerantní společnost, ne podpora agresivních ideologií!! Však já nechci potlačovat myšlenky, které jsou tolerantní!! Ale netoleranci přehlížet nehodlám!! Skinhed by neměl jen tak šířit své myšlenky

  46. Petr TomekPetr Tomek

    Antitheista
    Skinhed by neměl jen tak šířit své myšlenky

    Petr Tomek:
    V tom se budeme rozcházet. Člověka nedělá špatným to že se dozví nějakou informaci, dokonce i kdyby třeba vydával Mein Kampf nechtěl bych aby se to zakazovalo. Nikdo se nestal křesťanem ani nacistou po přečtení nějaké knížky. Lidé dělají špatné věci z omylu, z manipulace nebo z rozhodnutí. Z omylu je nelze vinit, protože není možné se mýlit schválně, v případě manipulace jsou sami oběťmi a pak teprve pachateli, pouze za rozhodnutí si nese každý člověk odpovědnost sám. Nelze netolerantně šířit toleranci.

  47. Antitheista

    Ale lze zakázat násilí a intolerance – a šíření nenávisti a navádění ke genocidě je postižitelné i u nás a je to tak správně!! Jen by se to mělo více využívat!! Je to jako pomluva!! Urážka na cti!! Když vám někdo napíše na dveře že vaše rodina pude do plynu, tak se ukáže, jak budete tolerovat netoleranci…

  48. Petr TomekPetr Tomek

    To je ovšem už vyhrožování smrtí, ne šíření názorů. Je trochu rozdíl napsat v knížce že ten a ten může za vyšší daně (důchodci, Romové…) a nebo říkat to samé skupině nácků s pochodněmi.

  49. Antitheista

    V tomto případě je názor (či ideologie) zároveň výhružkou určité skupině lidí (jak u nacismu, tak u komunismu )

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *