Proč bude náboženství nahrazeno ateismem: nové důkazy

Autor | 24.01. 2013

Ze statistických dat lze vyčíst různé pozoruhodnosti. Narazil jsem na článek, kde autor uvádí zajímavé korelace ateismu a kvality života. Míra ateismu společnosti roste spolu s rostoucí kvalitou života. Jednoduše řečeno, čím lépe se budeme mít, tím menší roli bude hrát náboženství v našich životech. Možná je i obrácená interpretace, že čím menší roli bude hrát náboženství v našich životech, tím lépe se budeme mít.

Důvod snižující se popularity církví v rozvinutých zemí můžeme shrnout v marketingových termínech. Za prvé, s lepší vědou, státní sociální sítí a s menšími rodinami existuje méně strachu a nejistoty v každodenním životě a tedy i menší potřeba náboženství. Zároveň se nabízejí alternativní produkty, jako psychotropní léky a elektronická zábava, které méně omezují a nepotřebují otrockou poslušnost v nevědeckou víru domněnku.

117 thoughts on “Proč bude náboženství nahrazeno ateismem: nové důkazy

  1. Slávek ČernýSlávek Post author

    Jak bys přeložil:?
    „do not require slavish conformity to unscientific beliefs. „

  2. Petr TomekPetr Tomek

    Některé věci zní prostě v češtině blbě, dalo se to přeložit jako „přesvědčení“, víra už přece jen má v češtině blíž k „faith“ než k „belief“.Ale nedělejme z toho vědu…

  3. Čestmír Berka

    Já bych z toho vědu nedělal, ale jeden Protestující věřící ti to určitě nezapomene připomenout.

  4. protestant

    Myslím, že ten článek popisuje totéž co biblické verše o malé pravděpodobnosti boháčů dostat se do království božího.

  5. Čestmír Berka

    Myslím, že urychlení odpadání od víry začalo lety do vesmíru. Spousta věřících podvědomě doufala, že je skutečně nějaké „nebe“ tam, kam není vidět. Nemyslím „stařečka na mráčku“… ale z z Vesmíru se stal místo tajemna fysikální prostor… Taky je tu globalisace a TV- lidé se setkávají stále více s jinými světonázory a vidí život jiných věřících či nevěřících. A každý rok je vidět, že zůstat ve víře je jako zůstat myšlenkově ve středověku. Moderní křesťanství je příliš abstraktní pro zbytek…

  6. Slavek

    tak je pravda, ze moderni liberalni krestanstvi pro vetsinu lidi dnes neni prilis atraktivni temer pro nikoho. renesanci zazivaji spis ty zradicnejsi a eklektictejsi smery.

  7. xorron

    Náboženství se dnes bere často jako historická a kulturní, resp. folklorní záležitost. Se skutečným Bohem nikdo nepočítá. Prostě je to hobby.

  8. degas

    to xorron: Mozno to takto berie vela ludi ale zaroven existuje velka skupina ludi, ktora veri, ze boh naozaj existuje a mysli si, ze snim, kazdy den komunikuje.

  9. josef

    Zde zajímavá statistická tabulka o růstu/poklesu ateismu ve světě.
    http://c3412584.r84.cf0.rackcdn.com/120530Paul.jpg

    U ČR stojí za povšimnutí, že „naši“ věřící – cca 24 % (v roce 2008; letos po „restitucích“ už to bude zcela jistě zase o něco méně) – zároveň o bohu nepochybují [2. a 3. sloupeček].
    U jiných zemí se tohle číslo velmi liší.
    Lze z toho vyvodit, že u nás už věří jenom fanatici (skálopevně přesvědčení).

  10. josef

    Jinak ta korelace je logická: čím vyšší životní úroveň, tím více jak času, tak možností a prostředků na vzdělání, tím více informovanosti, tím větší pokrok vědy…
    Čili co potřebujeme, je :
    – svoboda (demokracie, nepovolení vlivu zhoubných ideologií na správu státu)
    – dobrá životní úroveň (fungující stát, prosperující ekonomika)
    – informace (věda, vzdělání, internet)

  11. Borius

    Pokud by ta hypotéza platila, pak bychom jako Češi žili na té nejvyšší životní úrovni, zatímco západní Evropa by za námi se svou religionistikou značně zaostávala. Tedy pokud by míra životní úrovně byla nepřímo úměrná míře religionistiky obyvatel. Tutéž nesrovnalost zjistíme i při pohledu na jiné země: Severní/Jižní Koreu (v těchto státech platí spíše opačné pravidlo), Japonsko (nejsou žádní outsideři) atd.

    Ovšem existuje jisté pravidlo, které už vypozorovat lze: míra životní úrovně v závislosti na míře sekularismu. Ale to už by bylo o něčem zcela jiném, než o míře ateismu…
    Mimochodem, stále přibývá lidí, které odmítají jak jakoukoli ideologii a jakýkoli „ismus“, a tímto směrem se může ubírat svět, nebo přinejmenším Evropa. Tedy, budoucnost vidím spíše ve vzrůstajícím sekularismu (i u lidí spirituálně založených), nežli ve vzrůstajícím ateismu.

  12. Antitheista

    Křesťanstvísmus a budhismus a theismus nevyjímaje 😀

  13. josef

    2 Borius: Pokud by ta hypotéza platila…
    Nejde o hypotézu ale o logické souvislosti vyplývající ze statistických faktů. Životní úroveň ČR a ostatních západních zemí je srovnatelná, také zde shodně k poklesu teismu a nárůstu ateismu dochází. Ekonomicky vyspělejší Japonsko je zemí ještě ateističtější než jsme my.
    Mimochodem religionistika může být na vysoké úrovni i v totálně ateistické zemi, ba právě tam může být logicky na úrovni nesrovnatelně vyšší než třeba v teokracii. Religionistika je věda a ta se nejlépe rozvíjí tam, kde ji neovlivňují ideologické vlivy. „Religionistika obyvatel“ je krom toho nesmyslný termín, cosi jako „astrofyzika obyvatel“.

  14. Borius

    josef: „Životní úroveň ČR a ostatních západních zemí je srovnatelná, také zde shodně k poklesu teismu a nárůstu ateismu dochází.“
    V České republice je ateismus několikanásobně vyšší než v západní Evropě, avšak životní úroveň není vyšší ani o píď. Naopak – je nižší, západní Evropu jsme dosud nedohnali. Takže přinejmenším v Evropě ona (nechcete-li ji nazývat hypotézou) úvaha neplatí.

    Většina Japonců praktikuje jak šintoismus, tak buddhismus, ve svých domácnostech mají vedle sebe oba oltáříky, i náboženské rity střídají bez problémů, např. svatba v buddhistickém chrámu, pohřeb v šintoistickém apod.
    Přesněji, šintoistů je v Japonsku 83,9 %, buddhistů 71,4 %, agnostiků 10,2 %, ateistů 2,9 %, křesťanů 2 %. Rozhodně se tedy nedá říct, že by bylo Japonsko více ateistické než Česká republika. Češi jsou mnohem méně nábožensky založeni, což se táhne od konce 40. let, kdy byl ateismus součástí tehdejší ideologie a jiný světonázor (tedy ne-ateistický) byl tvrdě potírán.

    Uznávám, že slovo „religionistika“ má jiný odstín významu než jsem použil. Nicméně české slovo „náboženství“ není zcela odpovídající slovu „religion“ běžnému v jiných jazycích. Viz: zatímco „atheistic religion“ (např. buddhismus) je zcela regulérní pojem, zatímco v češtině to zní přinejmenším hodně zvláštně … ateistické náboženství.

  15. protestant

    Také bych uvedl příklad zemí bývalého východního a západního Německa. Přestože se na území toho prvního nemají lépe, tak je tam ateismus mnohonásobně rozšířenější

  16. Petr TomekPetr Tomek

    Je zřejmé, že pokud někde nebyla prosazována víra s podporou státu a velkého množství pěněz, tak se tam náboženství po snížení religiozity samo nerozšíří. Takže historie země má samozřejmě vliv na religióznost. Ale při použití statistiky to nevyznívá jako tak důležitý faktor ve srovnání se vzděláním a bohatstvím.
    http://whyevolutionistrue.wordpress.com/2010/09/04/a-correlation-between-poverty-and-religiosity/

    http://www.gallup.com/poll/142727/religiosity-highest-world-poorest-nations.aspx

  17. Petr TomekPetr Tomek

    Ale je fakt, že je těžké statisticky doložit tlak na konformitu. V Polsku chodí do kostela i lidé nevěřící, protože mají strach z odhalení, v islámských zemích je přihlášení se k ateismu riskováním života. V některých jiných zemích např. ve Vietnamu to může být právě naopak – bojí se připustit že jsou věřící.

  18. 963214785

    Borius a Protestant zřejmě nechápou význam slova korelace. Zjednodušeně řečeno to znamená, že když jsou dvě statistické veličiny zakreslené v grafu tak, že každý prvek tvoří bod v rovině, tak body jsou nahuštěny kolem diagonální přímky. Pro jeden nebo dva body to nemá význam. Je třeba mít nějaký větší statistický soubor.

  19. josef

    Borius:
    Je mi líto. Nechci v tomto vstupovat do kontroverzí, jde o jasná fakta, kterým však není snadno na prvý pohled porozumět, jsou to složité věci a ne každý se o to zajímá do hloubky.
    Zde máte doklad toho, že v Japonsku je více ateistů než u nás:
    http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/v-zebricku-ateistu-jsou-cesi-treti-za-cinou-a-japonskem_256680.html
    Země, která je ze 70 procent buddhistická může mít třeba 100 procent ateistů. Buddhistická religiozita je ateistická stejně jako šintoismus.
    A teď si představte, že před Japonskem je ještě ateističtější Čína, což nesouvisí s komunismem, ale s tím, že nikdy před tím Čína nebyla teistickou zemí. Její religiozity jsou především buddhismus a menšinový taoismus, což jsou obě regiliozity ateistické. Dokonce i celá Indie (takzvaně polyteistická) bývá někdy označována za ateistickou, neboť její bohové jsou jen symboly (projevy) brahma, což je v zásadě totéž co Tao nebo Velký třesk.

  20. josef

    Srovnání obou Němecek nebo životní úrovně zemí a jejich ateismu do detailu je samozřejmě nemožné a především nesmyslné, v každé zemi jde o jinou historii a jiný stupeň násilného vnucování křesťanství, jinou historii svobody myšlení atd. Ten trend je ale přeci evidentní, máte už všude možně spousty statistik, tabulek a průzkumů, vše potvrzuje to samé. To fakt neumíte číst?

    Mně už ten odpor věřících proti faktům připadá psychopatický. Vy si prostě nepřejete, aby to tak bylo, proto odporujete jak malá děcka. Vadí vám, že zůstáváte mezi těmi nevzdělanějšími, že se stále více o církvích ví, co jsou zač, že jako pečeť nesete odkaz zrůdností těchto vašich institucí, že vše stále více dokazuje, že se pletete, že vaše hodnoty jsou nemorální, že jste brzdou poznání, kultury, svobody, všeho pozitivního. A že váš čas už vypršel.

  21. josef

    Borius: „Uznávám, že slovo „religionistika“ má jiný odstín významu než jsem použil. Nicméně české slovo „náboženství“..“

    Aha, ale tady jde tedy o více než odstín významu, vy jste si popletl pojmy. Náboženskost je cizím slovem religiozita, nebo obdobně spiritualita.
    Religionistika je vědecký obor zkoumající různá náboženství, učení a historii různých religiozit. V tomto oboru může kvalitně pracovat právě člověk ideologicky nezaujatý, tedy nevěřící, spíše než věřící s apriorními soudy.

  22. protestant

    963214785 (27.01. 2013 | 12:58) napsal:
    Borius a Protestant zřejmě nechápou význam slova korelace. Zjednodušeně řečeno to znamená, že když jsou dvě statistické veličiny zakreslené v grafu tak, že každý prvek tvoří bod v rovině, tak body jsou nahuštěny kolem diagonální přímky. Pro jeden nebo dva body to nemá význam. Je třeba mít nějaký větší statistický soubor.

    protestant:
    Problémem je, že ateistů je mezi obyvateli zeměkoule na slušný vzorek příliš málo. 🙂

  23. protestant

    josef (27.01. 2013 | 16:45) napsal:
    Srovnání obou Němecek nebo životní úrovně zemí a jejich ateismu do detailu je samozřejmě nemožné a především nesmyslné, v každé zemi jde o jinou historii a jiný stupeň násilného vnucování křesťanství, jinou historii svobody myšlení atd. Ten trend je ale přeci evidentní, máte už všude možně spousty statistik, tabulek a průzkumů, vše potvrzuje to samé. To fakt neumíte číst?

    Mně už ten odpor věřících proti faktům připadá psychopatický. Vy si prostě nepřejete, aby to tak bylo, proto odporujete jak malá děcka. Vadí vám, že zůstáváte mezi těmi nevzdělanějšími, že se stále více o církvích ví, co jsou zač, že jako pečeť nesete odkaz zrůdností těchto vašich institucí, že vše stále více dokazuje, že se pletete, že vaše hodnoty jsou nemorální, že jste brzdou poznání, kultury, svobody, všeho pozitivního. A že váš čas už vypršel.

    protestant:
    Evidentně jste to vy, komu něco vadí….. 🙂

  24. 963214785

    A Protestant teď navíc prokázal že ani neví mezi čím se ta korelace hledá. Protestante jde o srovnání zemí a těch nějakých 100 zemí je mimochodem dost na nějakou statistiku. Mimochodem pokud by si chtěl v nějaké jiné statistice porovnávat jen ateisty, tak těch je na světě podle cia factbook 2% tedy cca 140 000 000. To se ti zdá málo?

  25. Borius

    josef: „Dokonce i celá Indie (takzvaně polyteistická) bývá někdy označována za ateistickou, neboť její bohové jsou jen symboly (projevy) brahma, což je v zásadě totéž co Tao nebo Velký třesk.“
    Jakékoli náboženství se skládá ze symbolů. Pokud bychom označili hinduisty za ateisty, pak by slovo „ateismus“ ztrácelo smysl, anulovali bychom jej. Proto je lépe nazývat věci pravými jmény – tedy hinduisté jsou polyteisty, ateisty (tedy nevyznávající bohy) nikoli. Podobně i šintoistům je ateismus povětšinou cizí. Na druhou stranu, ateista sice může inklinovat k různým náboženstvím, avšak není to určujícím pravidlem.
    U buddhistů je tomu jinak: jistá část buddhistů se hlásí k ateismu, třebaže je jich menšina. Většina buddhistů považuje za důležitější aspekt svého náboženství spíše spiritualitu nežli ateismus – ateistický přístup je jim vzdálený.
    Ostatně Tao, Bůh, Brahma, Ellohim, velký duch všehomíra, Manittou atd., to jsou různé aspekty jediné entity, lišící se pouze názvem a vhledem té či oné kultury.

    josef: „nesete odkaz zrůdností těchto vašich institucí, že vše stále více dokazuje, že se pletete, že vaše hodnoty jsou nemorální, že jste brzdou poznání, kultury, svobody, všeho pozitivního. A že váš čas už vypršel.“
    Mýlíte se,. Mé hodnoty nejsou nemorální, ani nejsem brzdou poznání, kultury, svobody, všeho pozitivního. Spíše se zdá, že máte chybné zastaralé názory, které Vám brání v objektivním posuzování. Vnímáte svět určitým způsobem, a jiný jej vnímá zase jinak. A pokud nemáte žádný argument na podporu svého vnímání, místo argumentování jen lživě osočujete. Ale to není dialog!

  26. josef

    Borius: „pak by slovo „ateismus“ ztrácelo smysl,“
    – Právě naopak! Pak by se nejen slovu ateismus ale i teismu vrátil jejich původní a pravý význam.
    – Polyteismus je nouzový pojem naší kultury, označení, které je mylné, neb hindští bohové nejsou teističtí, dokonce to nejsou ani bohové.
    – Ateista může inklinovat ke spiritualitě, ale nikoliv k teistické.
    Ovšem kdybychom si měli vysvětlit význam výše uvedených pojmů, jimž většina věřících včetně vás nerozumí, strávili bychom tu noc.

    „Tao, Bůh, Brahma, Ellohim, velký duch všehomíra, Manittou atd., to jsou různé aspekty jediné entity“
    – Tak tohle je tak veliký nesmysl, že ho vůbec nemá smysl rozebírat. Vy jste tu uvedl pouze své vlastní pojetí, svou představu. Je vidět, že o „bozích“ a podstatách jejich entit nevíte ale vůbec nic – typický věřící. Marno vysvětlovat.

    „pokud nemáte žádný argument na podporu svého vnímání,“
    – Těch argumentů jsou tisíce a milióny a řada jich byla rozebírána i zde. Čtěte.

  27. josef

    protestant: Evidentně jste to vy, komu něco vadí…..
    Máte pravdu.
    Vadilo mi, když mi komunisté říkali, jak se mám dobře a nic mi nechybí, a jak se na západ od nás mají všichni špatně a trpí pod nadvládou kapitalistických vykořisťovatelů.
    Vadí mi, že křesťané pro pravdu upalovali a nadále ničí lidi svými lžemi.
    Vadí mi, když někdo tvrdí, že je nadřazená rasa a ostatní má právo likvidovat.
    Vadí mi, když někdo tvrdí, že bílá je černá a čtverec je kulatý.
    Jde o lidi stejných vlastností a stejných cílů.

    Tento druh lidí ve jménu svých zhoubných cílů ničí lidství v člověku, a to mi vadí velmi. Chci-li přežít, musím se jim bránit.

  28. protestant

    963214785 (27.01. 2013 | 19:17) napsal:
    A Protestant teď navíc prokázal že ani neví mezi čím se ta korelace hledá. Protestante jde o srovnání zemí a těch nějakých 100 zemí je mimochodem dost na nějakou statistiku. Mimochodem pokud by si chtěl v nějaké jiné statistice porovnávat jen ateisty, tak těch je na světě podle cia factbook 2% tedy cca 140 000 000. To se ti zdá málo?

    protestant:
    Dvě procenta jsou prostě na statistiku málo.

  29. 963214785

    Protestante překvapuje mě s jakou jistotou jseš ochoten mluvit do věcí, kterým vůbec nerozumíš. Vždycky si se zdráhal dát jakoukoliv definitivní odpověď i na velmi jednoduchou otázku, ale teď jsi schopen kecat do otázky, jak velký statistický soubor je dost velký. Odborníci na tohle nemají definitivní odpověď. Většinou se považuje za velký soubor o více než sto nebo o více než tisíci prvcích. Procenta nehrají žádnou roli jde pouze o absolutní čísla.

  30. protestant

    Pokud se nějaký prvek ve sledovaném celku vyskytuje v tak malém procentuelním zastoupení (nezáleží na absolutních číslech) tak se velmi těžko statisticky vyhodnocuje. Chyby statistiky totiž bývají často větší než je zastoupení ateistů v lidské populaci.

  31. Borius

    josef: „Vy jste tu uvedl pouze své vlastní pojetí, svou představu. Je vidět, že o „bozích“ a podstatách jejich entit nevíte ale vůbec nic – typický věřící. Marno vysvětlovat.“
    Ba právě naopak: Typický věřící tvrdí pravý opak toho co já. Což mám potvrzeno nesčetnými diskuzemi s nimi. Máte v tom, čemu věřící věří, poněkud zmatek. Zrovna tak o ateismu toho příliš nevíte, když považujete ateisty a polyteisty za jedno a totéž. Ve skutečnosti je to právě naopak: polyteisté považují křesťany za ateisty.

    Indičtí bohové pro hinduisty bohové jsou. Hinduisté si totiž pod pojmem „bohové“ představují něco jiného než křesťané, jejichž učením jste očividně ovlivněn. Nepodléhejte tolik křesťanskému způsobu myšlení a křesťanské teologii, na to byste si měl dát jako ateista pozor;-)

  32. 963214785

    Protestante nezměnil ses. Konverzace s tebou není prostě možná. Odpovídáš pouze úsečně a na jinou otázku než ti člověk položí. Možná bych mohl být srozumitelnější ale když potom jen rychle odsekneš tak to nestojí za tu snahu.

  33. josef

    Borius: „Což mám potvrzeno nesčetnými diskuzemi“
    „Polyteisté považují křesťany za ateisty“
    „Indičtí bohové pro hinduisty bohové jsou.“
    „Indičtí bohové pro hinduisty bohové jsou. Hinduisté si totiž pod pojmem „bohové“ představují něco jiného než křesťané, jejichž učením jste očividně ovlivněn“
    Kde že označuji ateisty a polyteisty za jedno a totéž?
    Bože ! 🙂

    Tak “ Typický věřící tvrdí pravý opak toho co“ vy.
    Já také tvrdím také opak toho, co vy.
    Vy jste, člověče, ale zmatkař. Marnost nad marnost.
    Nechcete si raději povídat o nesmrtelnosti chrousta?
    Tohle fakt nemá cenu.

  34. josef

    protestante,
    Pokud statistiky, průzkumy a další materiály dlouhodobě shodně vypovídají o tom, že víry dnes ubývá a ateismu přibývá v konkrétních částech světa, jimiž jsou země tzv. západní civilizace, které mají podobné podmínky a charakteristiky s vírou související, pak dokladovat na odlišnostech některých z těchto zemí, odlišnostech detailních ve srovnání se zbytkem světa kde tento vývoj není, že ve „Švýcarsku se tedy mají hůře“, je znakem buď nepochopení jednoduché logiky nebo něčeho daleko horšího. Nepohrdám vámi, proto typuji na to druhé.
    Diskuse v obojím případě je ale na úrovni 4.B. Zcela pozitivně vím, že v 5. už to děti chápou.

  35. Borius

    josef: „Kde že označuji ateisty a polyteisty za jedno a totéž?“
    Neoznačil jste polyteisty za ateisty? Označil. Čtěte, co sám píšete.
    josef: „Tak “ Typický věřící tvrdí pravý opak toho co“ vy.
    Já také tvrdím také opak toho, co vy.
    Vy jste, člověče, ale zmatkař. Marnost nad marnost.
    Nechcete si raději povídat o nesmrtelnosti chrousta?
    Tohle fakt nemá cenu.“
    Zkrátka jste se do toho zamotal… Nejprve se snažíte dávat nálepku „ateismus“ různým náboženstvím – buddhismu, hinduismu, šintoismu, taoismu a kdo ví kam až byste došel, a když Vám dokážu, že se mýlíte, jste zmaten a nevíte kudy kam.
    Opravdu, tím že setřete rozdíly mezi náboženstvím a ateismem neprospějete ani jednomu z nich.
    Ale v jednom s Vámi souhlasím – tato debata nemá smysl.

  36. josef

    Borius,
    chtělo by to začít od základů, zjistit si, co to je teismus, proč se tak jmenuje, co mu předcházelo, z čeho tyhle pojmy pochází atd. Vaše prozatímní nesčetné debaty vás zatím dovedly ke zjištění, že „typický věřící tvrdí pravý opak toho co“ vy, a tvrdí vám to i typický ateista. Někde tedy logicky musel nastat problém, že? To je jediné, co jste zatím dokázal.

  37. protestant

    josef (27.01. 2013 | 22:42) napsal:
    protestante,
    Pokud statistiky, průzkumy a další materiály dlouhodobě shodně vypovídají o tom, že víry dnes ubývá a ateismu přibývá v konkrétních částech světa, jimiž jsou země tzv. západní civilizace, které mají podobné podmínky a charakteristiky s vírou související, pak dokladovat na odlišnostech některých z těchto zemí, odlišnostech detailních ve srovnání se zbytkem světa kde tento vývoj není, že ve „Švýcarsku se tedy mají hůře“, je znakem buď nepochopení jednoduché logiky nebo něčeho daleko horšího. Nepohrdám vámi, proto typuji na to druhé.
    Diskuse v obojím případě je ale na úrovni 4.B. Zcela pozitivně vím, že v 5. už to děti chápou.

    protestant:
    Jestli ale není tou „náhodnou“ odchylkou od té korelace sama Evropa… 🙂

  38. Antitheista

    Protestante, jakej je vlastně cíl toho vašeho boha? Zatim se tu zvířata mezi sebou požíraj, rostliny se navzájem dusej a snažej se dostat ke světlu na úkor kolegů. Bojujou spolu i buňky, spolupráce se vede (podobně jako ve vlčí smečce) za účelem moci a zdrojů. I morálka slouží tomu, aby se lidé měli lépe (více klidu, zdrojů, míru a blahobytu – pocitů štěstí,…). Vše je tedy zištné a sobecké. Do toho lidská historie plná krve, tak sme se teď trochu poučili, a co? Vytvoříme svět blahobytu a bez válek – ale to můžeme i bez boha… (dokonce nám v tom různá náboženství překáží)! A víc udělat nemůžeme. Možná vývoj a věda a technika ještě zlepší a zkvalitní náš život. Lidi budou mít víc času číst nebo se bavit (podle toho, co sou zač). A to by mohl být ten „ráj“ na zemi. A co potom? Zvětší se slunce a pohltí planety. Možná utečeme jinam, ale nakonec vesmír vychladne, nebo se zhroutí do sebe. Nebude život. Většina lidí prožila život ve hříchu, a ti co ne, tak jen proto, že neměli tu možnost (z nouze ctnost), nebo díky sebemrskačství jim dělalo utrpení dobře (viz Ježíš), Ale nikde nevidim, že by se nás snažil bůh osvobodit? Kdy to udělá? Už byly války, byl i mír. Žili lidi „dobří“ i „špatní“, ale pořád se nic nestalo… A jak říkám, mír můžeme mít i bez boha… Tak k čemu nám je? A kdy nás spasí? V roce 2022? 4055? 40000454564 ?? Nebo kdy? A co musíme udělat? Už sme všechno udělali – to dobré i špatné, a furt nic 😀

  39. protestant

    kdo z výjímek dělá pravidlo:

    „…..Z této desekularizační teze (svět je značně náboženský narozdíl od
    toho, co predikovali analytikové modernity) ale existují určité výjimky. Hlavní výjimkou je
    především evropský kontinent, kde s pokračující modernizací mají vzestupnou tendenci i klíčové
    ukazatele sekularizace, a to jak na rovině individuálně vyjadřované víry (hlavně víry
    v ortodoxní učení protestantského a katolického křesťanství), tak na rovině jednání tradičně
    vyplývajícího z církevní příslušnosti (participace na náboženských rituálech, dodržování
    církví předepsaných kódů osobního jednání — zvláště v souvislosti se sexualitou,
    manželstvím a reprodukcí). Tento fenomén byl již dlouho pozorován v severských
    zemích a od II. světové války zasáhl i jižní evropské státy. Berger mluví o současné masivní
    sekulární eurokultuře, která se začala uplatňovat také ve státech východní Evropy
    v souvislosti s jejich začleňováním do evropských struktur (Berger 1999).[8]…..“
    http://is.muni.cz/th/41563/fss_m/Diplomka.txt

  40. protestant

    Antitheista (28.01. 2013 | 10:17) napsal:
    … Tak k čemu nám je? A kdy nás spasí? V roce 2022? 4055? 40000454564 ?? Nebo kdy? A co musíme udělat?

    protestant:
    Jak víte, že nejste spasen už teď?

  41. Antitheista

    No jelikož cítím bolest a vidim tolik utrpení, tak to jako spásu neberu – nejsem křesťanský masochista… mě nedělá bolest dobře…

  42. protestant

    a co byste jako spásu „bral“ ?

  43. josef

    protestant: Jestli ale není tou „náhodnou“ odchylkou od té korelace sama Evropa…
    🙂 Vám tedy opravdu schází schopnost docela základního vyhodnocení faktů, že? Jestliže se prokazuje odchylka Evropy, jak můžete napsat „jestli není odchykou Evropa“? Tohle už je opravdu mimo ZŠ… 🙁

  44. Antitheista

    Myslím, že „ráj“ si představuji jinak, než co vidim teď v Sýrii… takhle si spásu rozhodně nepředstavuji 😀

  45. protestant

    josef (28.01. 2013 | 10:52) napsal:

    Vám tedy opravdu schází schopnost docela základního vyhodnocení faktů, že? Jestliže se prokazuje odchylka Evropy, jak můžete napsat „jestli není odchykou Evropa“? Tohle už je opravdu mimo ZŠ…

    protestant:
    Pokud je Evropa sama odchylkou z pravidla – tedy netypickou záležitostí, pak nemá smysl Evropu argumentovat v obecném smyslu korelace mezi náboženstvím a blahobytem.
    Jinak díky za ukázku schopnosti slušné diskuze…. 🙂

  46. protestant

    Antitheista (28.01. 2013 | 11:36) napsal:
    Myslím, že „ráj“ si představuji jinak, než co vidim teď v Sýrii… takhle si spásu rozhodně nepředstavuji

    protestant:
    Vy žijete v Sýrii?

  47. Antitheista

    Jiní tam žijou, a sou jako já nebo vy… i tady je ale dost bolesti, nezdá se vám? Žijeme si dobře, to neřikám, ale třeba nevyléčitelné choroby, …. existují i u nás. To sem myslel, že jako křesťanovi vám bude vadit utrpení i za hranicemi Šumavy a Beskyd…

  48. Antitheista

    A on bůh spasil jenom mě? Nebo jenom zhejčkanou zlatou mládež a zbohatlíky? To je pěkné…

  49. protestant

    zopakuji otázku:
    Jak víte, že nejste spasen už teď? (všimněte si že je v jednotném čísle a ptám se na vás, ne na celý svět)

  50. Antitheista

    Protože nemoc, bolest a utrpení mi jako dobrá spása nepřijde…

  51. protestant

    Jenže zdraví, bezbolestnost apod vás nespasí. jen vám zpříjemní život.

  52. Borius

    josef: „Vaše prozatímní nesčetné debaty vás zatím dovedly ke zjištění, že „typický věřící tvrdí pravý opak toho co“ vy, a tvrdí vám to i typický ateista. Někde tedy logicky musel nastat problém, že? To je jediné, co jste zatím dokázal.“
    Vy v tom vidíte problém? Já nikoli. To je pro Vás tolik důležité mít shodný názor s většinou věřících? Pro mne rozhodně ne. Naopak, upřednostňuji vlastní názor. Ať už jde o věřícího či nikoli, vlastního názoru si vždycky cením více než přejímání a snahu shodovat se s většinou. V tom se očividně lišíme.

    josef: „chtělo by to začít od základů, zjistit si, co to je teismus, proč se tak jmenuje, co mu předcházelo, z čeho tyhle pojmy pochází atd.“
    To byste měl. A zkuste jít i více do hloubky: monoteismus, polyteismus, deismus, panteismus atd. A samozřejmě nezapomeňte na ateismus. Když si o tom něco přečtete, leccos pochopíte.

  53. Antitheista

    Protestant: Já už sem spasen, nebo ne??? 😀

  54. Borius

    Antitheista: „Zatim se tu zvířata mezi sebou požíraj, rostliny se navzájem dusej a snažej se dostat ke světlu na úkor kolegů. Bojujou spolu i buňky, spolupráce se vede (podobně jako ve vlčí smečce) za účelem moci a zdrojů. I morálka slouží tomu, aby se lidé měli lépe (více klidu, zdrojů, míru a blahobytu – pocitů štěstí,…). Vše je tedy zištné a sobecké.“

    Ten svět je ale hnusný, což? Ale jde to i obráceně, přírodu je možné vnímat nejen jako strašlivou a ošklivou, ale i jako úžasnou a fascinující. I k morálce lze přistupovat nejen negativisticky, ale i pozitivně. Inu, jde o přístup k životu a světu kolem. Někdo má sklon vyhledávat to negativní, někdo dává přednost pozitivnímu přístupu. Můžete život vnímat jako beznadějný a zoufalý, nebo naopak jako krásný dar plný naděje. Jako věřícímu je mi bližší ta druhá varianta, tedy ten optimismus 🙂

  55. Antitheista

    Proč cítím bolest, když už sem spasen???

  56. Antitheista

    To je levné Borie, běžte to vykládat do Sýrie nebo Afriky…

  57. Borius

    Levné možná, ale pravdivé a fungující určitě. :-))

  58. Antitheista

    To vykládejte těm, co nemaj jídlo… 😀

  59. protestant

    Antitheista (28.01. 2013 | 20:15) napsal:
    To vykládejte těm, co nemaj jídlo…

    protestant:
    Jak jste se vy rozdělil s těmi co nemají jídlo?

  60. Borius

    Antitheista: „To vykládejte těm, co nemaj jídlo…“

    Tím, že je budete litovat a bědovat nad nimi, tím jim vůbec nepomůžete. To je ten skeptický postoj. 🙁

  61. Antitheista

    A proč je nespasil bůh?? 😀 ! A co nemoce, ty mam taky všechny vyléčit? Bavili sme se o té spáse, proč teda cítím bolest, když sem už spasen, protestante 😀 ??

  62. protestant

    Kdo tvrdí, že jsi spasen? 🙂 🙂

  63. Antitheista

    zopakuji otázku:
    Jak víte, že nejste spasen už teď? (všimněte si že je v jednotném čísle a ptám se na vás, ne na celý svět)

    odpověď: protože mě bolest na rozdíl od křesťanů neuspokojuje… neberu utrpení jako spásu… jinak by bylo dobré rozšiřovat mezi lidmi utrpení (spásu) 😀

  64. Josef K.

    K tématu spasení nemám osobně co říci, snad jen citát J.Šafaříka:“Dějiny spasení již skončily, nastávají dějiny spásání“. Vtipné, stručné,výstižné. A to je výrok starý odhadem dobrých 80 let!

  65. josef

    Borius: Pokud vás věřící i nevěřící upozorňují, že se mýlíte v základních pojmech, a vy v tom nevidíte problém, pak vám lze jen poblahopřát.

  66. josef

    protestant : Jak víte, že nejste spasen už teď?

    J: A vy tedy víte, jestli jste spasen?

  67. josef

    jo, to je první věc, na které shodnem.
    On totiž ani nikdo neví, co by tenhle výmysl měl znamenat.

  68. Antitheista

    Každopádně bolesti je i tak hodně (takhle si spásu nepředstavuji)

  69. Borius

    josef: „Pokud vás věřící i nevěřící upozorňují, že se mýlíte v základních pojmech, a vy v tom nevidíte problém, pak vám lze jen poblahopřát.“

    Je evidentní, že máte problém s porozuměním psanému slovu. Psal jsem totiž, že mám v lecčems odlišný názor od mnohých věřících, což jsem si dostatečně potvrdil díky společným diskuzím. Což je něco zcela úplně jiného, než píšete, že? Takže mi blahopřát nemusíte, ale spíše pozorněji čtěte. Dokud se to nenaučíte, budete se v tom plácat pořád.

  70. josef

    Boriusi, kdybyste vy rozuměl nejen psanému slovu, ale i významům slova, pak byste nemohl tvrdit, že nemůžeme být ateističtější zemí než Japonsko proto, že Japonci jsou buddhisté. Máte tam k tomu i odkaz. Až ho pochopíte, zjistíte, jaké koniny tu píšete od začátku do konce. Ale dříve ne, o čemž se přesvědčíme už za chvíli.

  71. Kojot

    Jsem hluboce přesvědčen, že náboženství bude nahrazeno, ale ne ateismem. Rozumějte – je zcela evidentní chybou postulovat binární opozici náboženství-ateismus. Leda byste rozšířili pojem „ateista“ tak, aby zahrnoval všechny lidi, kteří se nehlásí k nějakému náboženství. Jenže to je kontraintuitivní. Člověk může být agnostik, může být prostě lhostejný, může to být pantheista, mystik, esoterik…
    Výzkumy tohoto typu naznačují, že roli ztrácí organizované paternalistické náboženství, jaké nabízejí třeba křesťanské církve. Patrně je tento úbytek věřících v korelaci s nárůstem ateistů, to nezpochybňuji, ale prostě zde nejsou dvě nádoby, kde je z jedné přeléváno do druhé. Pokud budete uvažovat v těchto intencích (a jsou to intence chápání náboženství v křesťanském denominačním smyslu), vážně se obávám, že vám ujede vlak.
    Výborně se té problematice beletristickou formou věnuje v povídkové knize „Luminous“ Egan Greg, zvláště v povídce „Stříbrný oheň“. Opravdu doporučuji k dalšímu promyšlení.

  72. Antitheista

    A mystici půjdou do kelu s výzkumem mozku a spánkových laloků 😀

  73. josef

    Kojot – také si myslím, že docela ťukáte hřebíček na hlavičku.
    Konec organizovaných teistických náboženství, zvláště církví, je nabíledni, i když to ještě nějakých pár (možná i pár set) let potrvá. Ony se církve budou držet do poslední chvíle i když už nebudou mít řadové členy, v podstatě do té doby, kdy budou mít z čeho žít – a stále budou křičet do světa, že jsou poslední ochránci Jediné Pravdy. Tedy pokud je nesmete nějaká jednoznačná vlna, např. celosvětové vyhlášení dávno známých faktů, že jejich institucionální existence je založena na falzech a lžích.
    Otázkou je, zda ateismus pak bude ateismem, resp. zda ještě bude někoho zajímat, zda ateisté budou potřebovat se vymezovat. Jelikož původní – dnes posunutý – význam slova byl ne-teismus, pak konec pravých teistických institucí (což je dnes prakticky pouze křesťanství a islám) může způsobit i vyhasnutí ateismu, i když nějaká religiozita či spiritualita tu zůstane. Docela mi to připadá logické.
    Myslím, že taková spiritualita vztahující se k Einsteinovu tajemství vesmíru nebude nikomu vadit natolik, aby se vůči ní vymezoval.

  74. Petr TomekPetr Tomek

    Ateismus je umělá konstrukce teistů. Náboženství, zvláště to organizované je náhražka mystiky a (lidsky použitelné) filosofie. Myslím, že v tom asi bude nějaká budoucnost – v rozvoji myšlení na straně jedné a nějaké mystiky, která už ale bude chápána spíše asi jako umění (tj nebude se jí zdůvodňovat etika, spíše „zobrazovat“ prožívání) na straně druhé.

  75. Borius

    josef: „Boriusi, kdybyste vy rozuměl nejen psanému slovu, ale i významům slova, pak byste nemohl tvrdit, že nemůžeme být ateističtější zemí než Japonsko proto, že Japonci jsou buddhisté.“

    Borius:
    Nikde jsem netvrdil, že nemůžeme být ateističtější zemí než Japonsko. Ba naopak: Tvrdím, že my (Česká republika) ateističtější zemí jsme už dávno a totéž tvrdí i statistiky. Nakonec, stačí i jednoduchý vhled do buddhismu: převtělování, preexistence a postexistence duše, jiné světy (Mahájána), vyšší duchovní bytosti, nirvána, karmické zákony atd. Kdo z ateistů se dokáže ztotožnit s buddhistickým učením?! Nejspíš to nebude mnoho…

    Vnímám to podobně jako Kojot: Ano, víra v podobě instituciovaných náboženství ztratí postupem času svou současnou pozici a její význam a vlastně i smysl bude klesat. Ovšem ateismem nejspíše nahrazeno nebude, jsou i jiné možnosti a až čas ukáže, která se prosadí v největším měřítku.

  76. josef

    Borius:
    1) „Nikde jsem netvrdil, že nemůžeme být ateističtější zemí než Japonsko. Ba naopak: Tvrdím, že my (Česká republika) ateističtější zemí jsme už dávno a totéž tvrdí i statistiky.“
    Tak tedy statistika one more time:
    http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/v-zebricku-ateistu-jsou-cesi-treti-za-cinou-a-japonskem_256680.html

    2) “ stačí i jednoduchý vhled do buddhismu:“
    🙂 Váš vhled je opravdu tak jednoduchý, že je zbytečné do něj nahlížet. Veškeré charakteristiky, které jste jmenoval, nejsou učením buddhismu, ve skutečnosti jsou daleko starší než pan Buddha 🙂

  77. Borius

    josef: „Veškeré charakteristiky, které jste jmenoval, nejsou učením buddhismu, ve skutečnosti jsou daleko starší než pan Buddha.“

    To Vám přijde nepochopitelné? Vždyť i ten buddhismus se přece z něčeho musel vyvinout, nespadl z nebe. A vyvíjí se stále, stejně jako kterékoli jiné náboženství, stejně jako cokoli jiného. Jako všechno kolem nás.

  78. Antitheista

    Ano – vyvíjí, z náboženství se postupně odstraňuje bůh a zastaralá morálka, takže zbyde ateismus a sekulární humanismus… to je hold vývoj 😀

  79. Borius

    Ano, i morálka prochází vývojem. Ale že by se z náboženství odstraňoval Bůh, o tom nic nevím. Pokud mluvíte o křesťanství, tak tam zůstává středobodem stále.

  80. Antitheista

    Ne, náboženství se odstraňuje celé jako takové (hlavně theismus) – začíná to tím, že liberálnější věřící už neberou boha jako to hlavní, ale berou jako hlavní svou rodinu,… věci pozemské 😀 na 1. místě a bůh se odsouvá a odsouvá (i díky vědě a větším znalostem ve statistice) až už je jeho vliv minimální či žádný… 😀 (dřív ho viděli za každym prdem, pak alespoň za stvořením života a světa, dneska už jenom světa, za chvíli už ani to ne 😀 ) … vývoj to ukazuje jasně, začíná se ztrácet význam boha ve světě i morálce 😀

  81. Borius

    Antitheista:
    Rodina že by byla něco, co odvádí od Boha nebo náboženství? To asi nejspíš ne. Dosud jsem neslyšel od žádného pastora říkat něco jako „nevěnujte se své rodině hodně, odvádí vás to od Boha.“ Spíše naopak. Péče o rodinu a čas jí věnovaný vidím jednoznačně jako bohulibou (rozepsáno: Bohu libou) činnost. Pro církve je rodina přímo posvátná. Leč, souhlasím s Vámi v tom, že některé věci mohou od Boha skutečně odpoutávat. Jenom bych je nenazval „pozemskými“, protože i náboženství je jaksi „pozemské“; ale spíše materiálními. Tím neříkám, že ty materiální věci nejsou důležité. Jsou. Každý musíme jíst a vydělávat si na živobytí. Akorát si myslím, že by měly být nějak vyvážené s duchovními věcmi. „Nejen chlebem živ je člověk“, mám-li citovat evangelia. Vlastně, nemusí jít vyloženě jen a pouze o náboženství, potažmo katolické či protestantské křesťanství, – spiritualita může mít mnoho podob.

  82. josef

    Přál bych vám poznat postoje řady církví k rodinám, kde je jen jeden věřící, nebo naopak kde jen jeden není. Přál bych vám poznat vztahy přímo v některých rodinách, kde se jeden z osidel víry vymaní či naopak, kde jeden uvěří. Víra je rozhodně to, co rodiny rozděluje, a nejen rodiny; rozděluje celé národy, civilizace.

  83. Antitheista

    Rodina a „věci pozemské“ odvádějí pozornost od boha, už proto ten „celibát“, že 😀 😀 … Ano, pozemské ve smyslu materiální je všechno – i „duchovno“ i „duch“ je výmyslem mozku, a ten je hmotný, ale tim „nadpozemské“ myslím ve smyslu prázdné metafyziky či víry, která často odvádí lidi od „pozemských“ lidských věcí a vztahů! A tento „návrat k zemi“ je dobrý, protože k lásce boha nepotřebujeme (milují se i ateisté či agnostici)!! Čili ne jen chlebem sme živi – i láskou, ale láska nepotřebuje boha! Filosofie a velké myšlenky také nepotřebují spiritualitu či boha 😀 ! Prostě bůh zapadá a nemá takový význam jako dřív, ze svátků se staly formality (ježíšek, nákup,…) a to je dobře :D!! Lidé se vrátili zpět „k zemi“ a hmotě a pozemské lásce – ta jim stačí, všechno navíc je zbytečné. Pokud rádi myslí, mohou se dát na vědu, nepotřebují teologii 😀

  84. Borius

    To, co rozděluje národy, rodiny, civilizace, to jsou především ideologie, a ty mohou být jak náboženské tak ateistické.
    Znám několik „rozdělených“ rodin a nemají v tomto ohledu problémy. Ty nejspíš nastávají, pokud má jeden z nich pocit nadřazenosti z důvodu té své „jediné správné pravdy“. Ovšem opět nutno podotknout, že to může být ten věřící stejně jako ten ateista. (Agnostiky můžeme nejspíš vynechat, ti se nepřou zda Bůh je či nikoli.)

    Pochybuji, že celibát je zrovna to správné rozhodnutí pro toho člověka, který má i jisté biologické potřeby, tedy partnera, sex, rodinu. Ovšem nutno podotknout, že to se týká ne náboženství jako celku, ale jedné konkrétní církve (pokud máme na mysli křesťanství), vlastně jen dvou konkrétních profesí: farář a řeholník. U takových protestanských církví mají pastoři vlastní rodiny a něco jako řády není. Takže to není chyba (pakliže na to jako na chybu budeme nahlížet) systémová, jako spíše výlučná.

    Svátky mám rád, prožívám je i s jejich rituály. Stromeček, vínko, rodina, přátelé, pomlázka… Pokud je někdo bere jen jako formality nebo komerční záležitost – budiž.

  85. protestant

    Jak už jsem napsal – článek jen jinými slovy přepisuje Ježíšova slova o tom, že velbloud projde uchem jehly snadněji než se boháč dostane do království božího.
    Zajímavé je ale něco jiného. Když si člověk dá dohromady státy, kde je ateismus na postupu se seznamem států s největším množstvím ekologických hektarů na obyvatele kupodivu zjistí spojitost.
    Znamená to tedy, že pokud se člověk zazásobí a zajistí na úkor druhých, pak přestává Boha potřebovat?
    To ale ukazuje na limit teorie o nahrazení náboženství ateismem. Všichni prostě nemohou žít na úkor všech. Vždy musí být ta většina, na jejíž úkor ti vybraní žijí.

  86. protestant

    Antitheista (04.02. 2013 | 11:44) napsal:
    Rodina a „věci pozemské“ odvádějí pozornost od boha, už proto ten „celibát“, že …

    protestant:
    Naši faráři mají běžně rodiny. Takže v tom problém nebude…. 🙂

  87. Antitheista

    Ale bude protestante, můžete buď více investovat času a energie do dětí, nebo do modliteb 😀 -tak to prostě je :D!! A lidé chtějí také vydělat a zajistit rodinu, to jim kecání o blbostech (teologie) rozhodně nenabídne 😀 !! Proto ten vývoj od boha k Zemi 😀

  88. protestant

    Pochybuji, že ateisté investují více do dětí… 🙂

  89. Antitheista

    Dřív se parazitovalo více, nikdy sme se neměli tak dobře, jako když sme se začali zbavovat boha a začali se řídit vědou! Ano, sou i špatní ateisté, ale celkově nám ateizace společnosti prospěla 😀

    – ateisté či alespoň nekřesťané či pseudokřesťané – více vydělají (nemají tolik „křesťanských“ zábran a sou průbojnější) a tím i více investují (do svých genů/dětí)…

  90. protestant

    Kdyby se všichni obyvatelé chovali jako ti jejich státy jsou označeny v odkazu červeně pak bychom potřebovali asi 5 zemekoulí.

  91. Antitheista

    Zajímavé je, že nejvíce plení náboženští vůdci (George Bush jr. – křesťan fanatik), pak ropa na přednim východě,…. ateistická či alespoň silně sekulární Evropa je lepší než náboženské režimy (více dbá na ekologii) 😀

  92. Borius

    Antitheista:
    „ateisté či alespoň nekřesťané či pseudokřesťané – více vydělají (nemají tolik „křesťanských“ zábran a sou průbojnější)“

    Borius:
    A já už si začínal myslet, že ateisté jsou hodní, milí a skromní, zatímco křesťané jsou výbojní, nemají žádné zábrany a jen tak před ničím se nezastaví… 😀
    A ejhle, ono je úplně jinak!

  93. Antitheista

    Antitheista:
    „ateisté či alespoň nekřesťané či pseudokřesťané – více vydělají (nemají tolik „křesťanských“ zábran a sou průbojnější)“

    Borius:
    A já už si začínal myslet, že ateisté jsou hodní, milí a skromní, zatímco křesťané jsou výbojní, nemají žádné zábrany a jen tak před ničím se nezastaví…
    A ejhle, ono je úplně jinak!

    – průbojnost není špatná vlastnost… Ateisté jsou mohou být hodní, milí a skromní, ale ne díky očekávání nějaké odměny v nebi :D, ale prostě protoi že chtějí! Nenutí je k tomu žádná vyšší síla 😀 !! Nevyžaduje to od nich velký soudce z jiného světa :D!

    – ateisté či alespoň málo věřící vydělají víc, protože pracují, zatímco hodně věřící tráví moc času přemýšlením o nicotnostech a nebo se daj přímo na dráhu v církvi a tam toho moc nevydělají – pokud se nestanou papežem 😀 jenomže pak je problém mít děti 😀

    – ateistické či sekulární režimy jsou svobodnější a více dbají na ekologii, jejich zábrany nejsou náboženské, ale rozumové, naopak křesťané ekologii v bibli nemají, tak klidně ničí svět bez skrupulí (to samé muslimové)! ekologie je světská záležitost…

    – skrupule a zábrany jsou různého druhu 😀

  94. Borius

    Antitheista:
    „Ateisté jsou mohou být hodní, milí a skromní, ale ne díky očekávání nějaké odměny v nebi 😀 , ale prostě protoi že chtějí! Nenutí je k tomu žádná vyšší síla 😀 !!“
    Borius:
    Ale nutí – etika, svědomí, morálka…

    Antitheista:
    „- ateistické či sekulární režimy jsou svobodnější a více dbají na ekologii, jejich zábrany nejsou náboženské, ale rozumové, naopak křesťané ekologii v bibli nemají, tak klidně ničí svět bez skrupulí (to samé muslimové)! ekologie je světská záležitost…“
    Borius:
    Pozitivně věřící lidé (je jedno, jestli křesťané, ateisté nebo nezaškatulkovaní) mají zodpovědnost ke světu, v němž žijí. Proto mají i zodpovědnější přístup k přírodě. Materiálně založeným lidem, kteří necítí žádnou zodpovědnost, protože všechno berou komerčně, je nějaká planeta ukradená.

  95. Antitheista

    etika-svědomí-morálka ale není to samé co náboženství 😀 !!

    ne pozitivně věřící, ale pozitivně ověřující a jednající 😀 – náboženská víra (spekulace) není to samé co víra ve znalosti, ta se snaží podpořit samu sebe důkazem (ovšem kritickým důkazem)…

  96. protestant

    Data jsou jasná. Státy uváděné v odkaze jako státy s největším podílem ateismu mají také největší ekologickou stopu na obyvatelel. A také je jasné, že všichni lidé na Zemi nemohou mít takovou ekologickou stopu jako obyvatelé uváděných zemí. Tudíž je jasné, že ateismus nemůže nahradit náboženství. 🙂

  97. Antitheista

    Není to jasné, v Americe to špiní křesťané – kterých je drtivá většina v USA i v politice (přísahaj na Bibli)! Tamní vědci jsou ateisté, ale ti nešpiní zemi, snaží se jí chránit!!

    Čína ničí prostředí mnohem více a ve městech už ani nedýchají, to neni v USA ani v EU, takže vaše mapa je jaksi porouchaná, či stará 50 let!!

    Rusko háže jaderný odpad do moře a vy mě budete vykládat, že zamořuje prostředí méně než USA?? 😀 😀 (tim nechci říct, jestli je dnešní rusko teokracie či není, ale že na té mapě je něco špatně)

    Saudská Arábie je ateistická?

    Nejvíce dbají na ekologii EVropské státy, jeďte se podívat na zničené pralesy v Africe či J. Americe, na zničené a zabité nosorožce a pytláky! Ti tam byli vždy a jsou často věřící z místních kmenů (ať už křesťanských či muslimských či animisté,…)

  98. protestant

    Antitheista (04.02. 2013 | 14:37) napsal:
    ……Čína ničí prostředí mnohem více a ve městech už ani nedýchají, to neni v USA ani v EU, takže vaše mapa je jaksi porouchaná, či stará 50 let!!…

    protestant:
    Evidentne jste nepochopil princip ekologické stopy.
    Pokud si vy necháte v Číně něco vyrobit a oni to budou vyrábět za cenu znečistění atmosfery, ovzduší apod, pak se to znečistění započítá vám, protože k němu došlo pro vaši spotřebu.

    A v tabulce zemí můžeme najít tohle

    …vyjde nám, že lidstvo má k dispozici 1,76 ha biologicky produktivní země na obyvatele…..

    Dánsko má například ekologickou stopu 8,25 gha/os. tedy po jednoduchém vydělení platí, že pokud by se všechno lidstvo chovalo jako Dánové, pak bychom potřebovali 8,25/1,76 = 4,75 tedy bychom potřebovali skoro 5 zemekoulí k tomu, abychom si udrželi standard běžného Dána.

    Jen tak mimochodem – ČR ne tom není v tomto srovnání nijak zvláště růžově.

  99. Antitheista

    nábožní mají více dětí a ještě sou proti potratům a kondomům v průměru více než ateisté – to vy chcete přelidnit zemi!!! V rozvojových zemích chtějí to, co máme my! TAkže tam začali rasit zemi víc než v ostatních částech, tamní režimy dbají na ekologii méňe, než dbal Západ ve svých rozvojových letech! A teď nejde ani o ateismus/náboženství, ale o demokracie/tyranie (byť nábožní mají více sklon k autoritářství)!

    Proč se to dá na Západě vyrobit ekologicky a ne na východě? Kvůli penězům? No tak vidíte, jsou v tom prachy, ne bůh! A pokud se lidé chtějí mít dobře (i ti nábožní, těch je nejvíc), tak hold dělaj co dělaj a kašlou (což je špatně) na dlouhodobé věci ve prospěch krátkodobých! Ale to dělají právě z větší části nábožní v USA (křesťané) i v jiných státech! Na ekologii přišla věda, ne Ježíšek

  100. protestant

    Dělají to právě ty státy, které jsou uváděné v souvislosti s vítězstvím ateismu…. 🙂

  101. Borius

    Antitheista:
    „ne pozitivně věřící, ale pozitivně ověřující a jednající 😀 – náboženská víra (spekulace) není to samé co víra ve znalosti, ta se snaží podpořit samu sebe důkazem (ovšem kritickým důkazem)…“
    Borius:
    Víra je především směřování, nastavení člověka, životní filosofie. Nevím, jak si chcete kriticky ověřovat, jestli někdo věří například v budoucnost lidstva. Jedině, že byste se do té budoucnosti podíval a důkazně si ověřil správnost či mylnost jeho víry.

    Antitheista:
    „Není to jasné, v Americe to špiní křesťané – kterých je drtivá většina v USA i v politice (přísahaj na Bibli)!“
    Borius:
    Přísahou na Bibli se politici stávají křesťany? Spíše jde o společenský úzus, tradici. Na Bibli tam přísahají i nekřesťané. Něco podobného, jako soudci v Anglii nosí šedivé paruky. Také se tím z nich nestanou starci. Nebo prodavačka v mlékárně, také se nestává kravičkou.

    Antitheista:
    „Čína ničí prostředí mnohem více a ve městech už ani nedýchají!“
    Borius:
    Ano, ta ateistická Čína… 😀

  102. Antitheista

    Ano, podle mapky nejvíc znečišťují USA (křesťanské USA 😀 )!! A přísaha na Bibli tam není povinná – ateisté mohou přísahat i na jiné knihy či věci, muslimové pak na Korán!! Ano, jsou tam hlavně křesťané, pokud ovšem počítáte protestanty mezi křesťany (je jich tam asi 80 % :D)!!
    Itálie taky rasí zemi (jsou tam katolíci)!! No tak nevim, ale USA nejsou rozhodně uváděny v souvislosti s ateismem (možná ta chytřejší – vědecká část populace)!!

    – Nikoliv, ověřovat lze na základě přítomnosti a díky ní ovlivňovat budoucnost, víra nestačí, chce to důkazy a činy 😀

    – na ekologii dbá hlavně sekulární Evropa, protože ekologie je dílo sekulární a skeptické vědy, ne dílo Ježíška 😀

  103. protestant

    Antitheista (04.02. 2013 | 17:01) napsal:
    – na ekologii dbá hlavně sekulární Evropa, protože ekologie je dílo sekulární a skeptické vědy, ne dílo Ježíška

    protestant: odkazovaná mapka ukazuje ,že to bohužel není pravda.

  104. Borius

    No vidíte, tu víru v budoucnost nelze dokazovat. Sám jste k tomu také dospěl. Přesto je dobré ji mít. Plánovat, mít naději a tak.

    Přísaha na Bibli není povinná, a přesto se tak děje. Nejspíš proto, že symbolizuje určité křesťanské civilizační hodnoty.

  105. Antitheista

    Borius: Nikoliv, ověřovat lze na základě přítomnosti a díky ní ovlivňovat budoucnost, víra nestačí, chce to důkazy a činy

    V USA vládnou křesťané a jak to dopadlo 😀 😀 😀

    – na ekologii dbá hlavně sekulární Evropa, protože ekologie je dílo sekulární a skeptické vědy, ne dílo Ježíška – Evropa dopadla lépe na Saudská arábie či křesťanské protestantské USA 😀

  106. Borius

    Důkazy vzhledem k budoucnosti nemohou být; žijeme v přítomnosti. Tedy máte k dispozici skutky právě tady a teď. A víru, že to má smysl. Víra bez skutků je mrtvá a skutky bez víry jsou jalové.

    Evropa, která má kořeny v řecké filosofii a křesťanské etice.

  107. Antitheista

    Borius (04.02. 2013 | 19:43) napsal:

    Důkazy vzhledem k budoucnosti nemohou být; žijeme v přítomnosti. Tedy máte k dispozici skutky právě tady a teď. A víru, že to má smysl. Víra bez skutků je mrtvá a skutky bez víry jsou jalové.
    – důkazy vzhledem k přítomnosti postačují k tomu, abychom věděli, co dělat teď – a tím vytváříme budoucnost 😀 😀 😀 (navíc víra v budoucnost není to samé co víra náboženská)

    Evropa, která má kořeny v řecké filosofii a křesťanské etice
    – moderní Evropa (sekulární a demokratická) má kořeny v řecké filosofii a etice, poté v osvícenství a liberalismu, které křesťanství a jeho morálku kritizovalo 😀

  108. Borius

    Ano, i osvícenství formovalo naši Evropu a také z ní vzešlý liberalismus. To bezesporu. Ovšem je třeba si uvědomit, že nejen ty směry vývoje a ideologie, ke kterým vzhlížíte, měly vliv na stav našeho světa, jaký je dnes. Ale i ty vývojové směry, které osobně vnímáte jako více či méně negativní součást historie, i ty se podílely na vytváření světa, potažmo Evropy. To, že se Vám něco nelíbí, ještě neznamená, že se to dá dodatečně vyloučit z běhu dějin, tedy že to vůbec neovlivnilo současnou podobu Evropy. Naopak – ovlivnilo a spoluvytvářelo.

    „navíc víra v budoucnost není to samé co víra náboženská“
    Ale kdeže! I náboženská víra většinou v sobě obsahuje víru v budoucnost. Ale to v naší diskuzi není podstatné, protože jsem neměl na mysli výlučně víru náboženskou. Spíše tak, jak jsem psal: víra jako směrování člověka, jeho hodnotové nastavení, životní filosofie. To všechno pochopitelně náboženská víra je, avšak pozor – nejen náboženská.

  109. Antitheista

    – tak v tom případě je součástí Evropy i faši-smus, komuni-smus a křesťanství-smus !! To máte pravdu

    – ano, víra v budoucnost není to samé co víra v boha, mohou se pojit i nemusí, jinak by všichni ateisté spáchali sebevraždu…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *