Semeniště pověr – Je křesťanství v protikladu k pověrčivosti, nebo je tomu naopak?

Autor | 07.06. 2013

Proč ateisté nevěří v Boha, ale kartářkám ano?

Viděli jste už podobný titulek? A znáte třeba tenhle citát?

Kdo nevěří v Boha, věří kdečemu. Můj rozum a můj smysl pro lidský řád mi nedovolí nevěřit. Viktor Fischl

Nebudu teď nějak bloumat nad „rozumností“ rozhodnutí věřit, ani nad tím, jak může skutečně vzdělaný člověk něco takového říci. Chtěl bych si tedy položit otázku: Jsou opravdu ateisté pověrčivější, než věřící?

Daniel Florien si to nemyslí a v článku Does atheism make people superstitious? vypočítává proč. Problém je, že jediná studie, která by něco takového mohla naznačovat pochází z baptistické Baylorovy univerzity. Jmenuje se: V co Američané skutečně věří?

Čím bychom vlastně mohli poznat nebo měřit pověrčivost? Určitě má pověrčivost nějaké znaky, mezi které patří víra v magickou moc náhody a snaha ji ovlivnit. Pověrčivý člověk to dělá:

1.) Používáním magických amuletů, které od něho mají odvrátit jemu nepříznivé okolnosti.

2.) Magickými rituály, které nemohou mít přímý účinek na realitu, ale pověrčivý věří, že je jimi možné nějak naklonit okolnosti ve svůj prospěch.

3.) Věštěním budoucnosti s pomocí náhody, nebo nesprávného použití logiky jako je například numerologie, astrologie, tarotové karty atd.

Pokud jde o používání magických amuletů, je jejich používání určitě nejrozšířenější v kmenových společnostech. Hned za nimi je ale jistě katolická a pravoslavná církev.

Téměř všichni katolíci nosí křížky, což je v jejich podání mocný apotropaický amulet. Náš pan kardinál Dominik Duka si dokonce nechal jeho magický účinek zesílit namletými lidskými kostmi.

Kromě toho uctívají také kousky mrtvol a staré obrazy, které podle jejich interpretace mohou chránit některá místa či lidi.

Katolická církev - kouzelné lidské kosti

Krásný příklad katolické pověrčivosti najdeme v Příloze k žádosti o obnovu mariánského sloupu na Staroměstském náměstí nazvané
Fakta o historii a obnově mariánského sloupu v Praze na Staroměstském náměstí a obnově dalších mariánských sloupů

Dole v dutině soklu mariánského sloupu byl ale uložen deskový gotický obraz Panny Marie Rynecké asi z. r. 1410. U tohoto obrazu se Pražané modlili v době švédského obléhání. Obraz nosil zavěšený na prsou pražský primátor Turek, který se osobně účastnil bojů na nejohroženějších místech.

Pokud bych šel do ještě dřívější doby, kdy měla církev mnohem větší moc, zjistili byste že celá společnost byla úplně sešněrována magickým chováním vyplývajícím z pověr. Půlení jablek, lití olova nebo házení střevícem je dnes jen zábavnou kratochvílí, ještě v 18. a 19. století se ale takové věci braly smrtelně vážně.

Ani dnes si ale římskokatolická a pravoslavná církev nezadají v magickém chování ukazujícím na hluboce zakořeněnou pověrčivost. Klasickými ukázkami tohoto jednání je jejich žehnání automobilům, letadlům, zbraním a raketám.

Římskokatolická církev - žehnání automobilu

Pravoslaví - žehnání raketě Sojuz

Pravoslaví - žehnání samopalům

A konečně předpovídání budoucnosti. Většina křesťanských církví se shoduje v jednom – bude konec světa. Nikdo, snad ani staří Mayové, nevyprodukoval tolik dat konců světa jako právě křesťané. Pokud vím tak zvláště tomu poslednímu se ateisté celkem hlasitě smáli a svolávali na ono datum velkou párty.

Pravda, poslední dobou jsou ve vyhlašování konců světa asi nejlepší evangelikálové, ale i presbytariáni jsou „dobří“ jako například Harold Camping, který předpověděl konce světa na 21. květen 2011.

Katolická církev by samozřejmě chtěla vytvořit dojem, že se jí tyhle ohlášky nijak netýkají, ale je to v rozporu s realitou. V průběhu celé historie v ní vzniklo nespočet chiliastických myšlenek a hnutí. Učení o konci světa ke křesťanství prostě patří a jen těžko se mu lze vyhnout.

Po většinu její existence v ní také převládal názor, že celý svět jako boží výtvor obsahuje nějaký plán z něhož lze odhadovat boží záměry. Astrologie evropského středověku byla astrologií ryze křesťanskou, nikoli pohanskou. Vždyť se na astrology obraceli i církví pomazaní králové (včetně Karla IV!) a církevní hodnostáři.

Astrologicko-anatomické vyobrazení pocházející ze sbírky modliteb Přebohaté hodinky vévody z Berry

Konečně bych na závěr měl zmínit také konspirační teorie. Není ani moc překvapivé, že mezi jejich příznivci opět nepřevažují ateisté. Oni totiž nepřevažují ani mezi jejich tvůrci.

Protokoly sionských mudrců americké vydání z roku 1934

Protokoly sionských mudrců americké vydání z roku 1934

 

Naopak většina konspiračních teorií je výtvorem věřících. Pověst o židovském spiknutí, které musel čelit i T. G. Masaryk ve známém sporu a která si později vybrala tolik obětí je rozhodně dílem křesťanstva. Svou roli ale tehdy sehrála i ruská carská tajná policie Ochranka vytvořením literárního kompilátu „Protokoly sionských mudrců„. Ten je dodnes oblíbeným čtivem mezi křesťanskými extremisty i v hnutí Hammas.

Výtvor Pata Robertsona kterému věří i Václav Klaus

Známou konspirační teorii o Novém světovém řádu vytvořil Pat Robertson, který je také znám svým prohlášením, že Haiťané podepsali za vlády Francouzů smlouvu s ďáblem.

Známé popírání přistání lidí na Měsíci se objevilo v druhé polovině sedmdesátých let v hnutí t Hare Kršna, jehož zakladatel A. C. Bhaktivédánta Svámí Prabhupáda zcela vážně tvrdil že je Měsíc od Země dále než Slunce a proto méně svítí. O skutečně masové rozšíření se zhruba ve stejné době postaral spisovatel William Charles Kaysing se svou knihou We Never Went to the Moon: America’s Thirty Billion Dollar Swindle (1976) a ještě o něco později ji i mimo USA zpropagoval Peter Hyams filmem Kozoroh 1. Pokud pochybujete o Hyamsově vztahu k náboženství, pusťte si jiný jeho film Konec světa.

Nakonec i ona pověra o černých kočkách nosících smůlu, je vlastně původně křesťanská konspirační teorie. Papež Řehoř IX je totiž v bule Vox in Rama roku 1233 (ale možná až 1234) prohlásil za vtělení Satana, což vedlo k úplnému masakru černých koček po celé Evropě.

Není otázka, jestli ateisté více věří pověrám než křesťané, lidé prostě pověrčiví jsou a musejí s pověrčivostí (i svou vlastní) neustále bojovat. Víra v Boha však není řešením problému, je jeho součástí.

Petr Tomek
Autor: Petr Tomek

Neúnavný komentátor společenského dění ( především na svém blogu ), propagátor a popularizátor kosmonautiky, bývalý redaktor časopisu VTM Science a v současnosti též již bývalý šéfredaktor elektronického literárního časopisu Lemurie , člen Kosmo Klubu, sdružení UnderFilm a autor knihy Ztracený Měsíc, o tom, proč nebyli lidé čtyřicet let na Měsíci, populárně-vědecké miniatury Láska, sex a vesmír a sbírky esejů Ateista. Zkrátka člověk s nepředstavitelnou schopností zaměstnávat sám sebe, případně i všechny ostatní. Na internetu vystupuje jako militantní ateista, ač v životě razí heslo: „nejdůležitější je, abychom se všichni navzájem nezabili“.

66 thoughts on “Semeniště pověr – Je křesťanství v protikladu k pověrčivosti, nebo je tomu naopak?

  1. Antitheista

    Pěkný článek !

    Celkově se projevuje pověrčivost více u věřících než u ateistů a to proto, že ateisté většinou nevěří z racionálních důvodů na boha, a z těch samých důvodů většinou nevěří ani na další podobné věci (prostě mají statisticky v průměru více vyvinuté kritické myšlení). Myslím, že historie to dokazuje jasně. K pověrám mají sklony jak konzervativní religionisté, tak „postmoderní“ spiritisté.

    S těma Protokolama – mam je doma a je to hroznej škvár, dnešní obhájci konspiračních teorií o 11.9.2001 či o Bilderbergu je asi hodně čtou (bývají to extrémní odpůrci kapitalismu a liberální demokracie – ať již zleva – anarchisté/komunisté/occuppy,… či zprava – klerofašisté,… ). Zastával se jich i katolík (a něcista) Hitler či Henry Ford. Jsou vskutku výtvorem carské tajné policie…

    Pravoslavný patriarcha Kirill se neštítí (stejně jako jeho předchůdce) žehnat diktátorovi či posvěcovat genocidní války (jako tu v Čečně)… ale punkový koncert v chrámu je to hlavní zlo a úpadek…

    Jen jedno upozornění. Některé konspirační teorie jsou spíše reálná podezření (spousta nepřímých důkazů), která jsou ale často snižována tím, že je lidé přirovnávají ke konspiračním teoriím (mluvím hlavně o východním bloku a nedávné historii – např. o StB či KGB, které byly na konspiraci založeny). Třeba se za minulého režimu oficiálně řikalo, že za Katyň mohli Němci a všechno ostatní jsou jen konspirace… no dnes víme.

  2. Petr TomekPetr Tomek Post author

    S těmi konspiracemi je to ještě jinak, píši to v knize Ztracený Měsíc. Jde o to, že to většinou bývá zkreslený obraz něčeho reálného. Konspirační teorie o NWO má reálný základ, jenže jsou tam trochu zpřeházené strany a protivníci bývalí i současní shrnuti do jedné skupiny. Spousta věcí o kterých jsou konspirační teorie opravdu existovala jako třeba létající talíře (jenže to nebyly kosmické lodě), MIB (jenže netajili mimozemšťany ale snímky SSSR z programů Corona a Gambit) atd. Prostě ty teorie většinou říkají něco jiného, než zdánlivě říkají.

    http://www.laesieworks.com/ifo/

  3. Aniryba

    Trochu odskočím od tématu. Co nějak formulovat, třeba se studenty ČVUT a atp. nějakou koncepci tv pořadů, které by vycházely z obsahu přednášek Fyzikálních čtvrtků, či z takovýchto youtube komunit: http://youtu.be/GUBdltrsPZs a pokusit se je protlačit do ČT. Našlo by to svoje diváky? (neprováděl jsem žádný průzkum, jestli to někdo už nezkouší.. a tedy hlavně nemám TV, tak nevím jestli tam náhodou něco na podobné úrovni nedávají)

  4. Není podstatné

    Prostě skvělé! Vynikající článek. Napsáno pěkně čitelně, koncepčně a s rozumem. Děkuji za pěkné počtení.

  5. Jiří

    Pěkný článek. Argumentace:“ Kdo nevěří v Boha, věří kdečemu“…je používána katolíky hodně často, hlavně když se hovoří o počtech obyvatel ČR, kteří uvádějí ve sčítacích listech “ Bez vyznání“.

  6. Čestmír Berka

    Věřící nevěří někdy nesmyslům ne proto, že jsou to nesmysly, ale proto, že to je zakázáno v Bibli. A spoustě pověr věří, ale bojí se provozovat, protože je to zakázané jejich náboženstvím.

  7. Petr TomekPetr Tomek Post author

    @Čestmír Berka: Nemám pocit, že by byl strach z biblických nařízení nějakým důvodem k tomu, aby křesťané nebyli pověrčiví. Myslím, že ty věci, které Bible zakazuje vlasně ani normálního věřícího nenapadnou – proč by pálil kadidlo nějakému bůžkovi, v jehož existenci nevěří?
    Ale o astrologii, numerologii ani tarotu tam nic není. Naopak jeden z hrdinů bible je známý tím, že vykládá sny. Takže třeba snáře jsou v pohodě.

  8. andulka

    První přikázání hovoří jasně : “ V jednoho Boha věřit budeš“ . Kdo z křesťanů věří pověrám, uctívá ostatky svatých, škapulíře atd. atd. toto přikázání porušuje.

  9. Antitheista

    Tak to ale celá katolická církev i církve protestantské porušují boží přikázání – protože maj hodně svatých a uctívají jejich ostatky 😀 – asi bysme jim neměli dávat ten majetek 🙁

    No ale numerologie či věštění z karet – jsou třeba odvoditelné od toho, že ten „jeden“ bůh sesílá budoucnost pomocí znamení onomu člověku… a pro racionálního ateistu je i tohle blbost 😀

    – věda věštění z karet i numerologii zavrhla z toho důvodu, že experimenty tyto pavědecké teorie vyvrátily 😀 – prostě je věštění z karet a astrologie neúčinná a neplodná – jejich předpovědi jsou nesprávné…

  10. Sam

    Někteří ateisté jsou asi docela pověrčiví, protože jim to nikdo nezakázal… Zajděte si do běžného komerčního knihkupectví a najdete tam širokou nabídku ezoterické literatury… Viz třeba http:// www. knihydobrovsky. cz/ knihkupectvi- brno- jostova. html
    Pokud chcete zjistit, čemu věří katolíci, tak si poslechněte přednášku z Biskupského gymnázia v Brně z roku 2007. http: // www. uloz.to / xSZeuWs / prednaska-o-temnych-silach-bigy-brno-asi-2007-wav
    Připravuju trochu zvukově kvalitnější verzi!

  11. Antitheista

    „Někteří ateisté jsou asi docela pověrčiví“

    Tady jde ale o statistiku, a věřící jsou pověrčiví už ze své definice 😀 věří na neprokázané nesmysly -takže jsou pověrčiví už jen když věří na chození po vodě a zrození z panny 😀 – čili na svoje náboženství . No a ta další pověrčivost (numerologie,…) už je jen takový doplněk… 😀

  12. Sam

    http://uloz.to/xpb8M6Tk/exorcista-na-bigy-brno-prednaska-pro-studenty-2007-mp3
    A tady máme zrestaurovanou verzi přednášky z Biskupského gymnázia v Brně z roku 2007. Hovoří asi Vojtěch Kodet (nebo jiný kněz.) Na přednášku šli oficiálně studenti místo vyučování. Na přednášce byl přítomen ředitel školy a její vedení.
    Katolíci tedy věří tomuhle:
    -posedlost ďáblem a jinými duchy
    -prokletí rodu
    -nebezpečnost buddhismu, hinduismu a šintoismu…
    -nebezpečí jógy
    Toto je křesťanství 21. století.
    (Přednášku jsem nahrál na MP3 přehrávač.)
    Pro pana Slávka: Je možný, že už jsem sem tu přednášku dával dříve.

  13. Slávek ČernýSlávek

    Prosím všechny přítomné, aby diskutovali k tématu článku, nebo se přesunuli rovnou do žumpy, kterou tu pro ty účely máme a kam jsem přesunul některé komentáře. Zbytek jsem smazal a budu mazat dál, protože to je rychlejší.
    Mažu nejen provokace, ale i reakce na ně.

    MartiXXX, chovej se prosím slušně a dodržuj pravidla diskuze, nebo tě zablokuju. Nechci trávit nedělní poledne moderováním toho tvýho odpadu.

  14. protestant

    ……Výsledky výzkumu tak odpovídají teoriím, které rozlišují dvě základní vize reality v evropské civilizaci: křesťanství a moderní pojetí racionální vědy na straně jedné, mystické proudy sahající od gnosticismu, magie a hermeneutiky po moderní okultismus na straně druhé. (Zájemce můžeme odkázat na celou řadu dnes již klasických sociologických studií na toto téma. Jedním z prvních, kdo se vztahu mezi racionalitou a křesťanstvím, resp. protestantismem zabýval, byl Max Weber ve své knize Protestantská etika a duchu kapitalismu, která se stala východiskem pro desetiletí dalšího výzkumu. Dále můžeme doporučit například knihy Petera Bergera Vzdálená sláva či Rumours of Angels nebo knihu D.Lužného: Nová náboženská hnutí.) …
    http://www.socioweb.cz/index.php?disp=temata&shw=125&lst=121

  15. protestant

    Antitheista (08.06. 2013 | 17:50) napsal:
    Tak to ale celá katolická církev i církve protestantské porušují boží přikázání – protože maj hodně svatých a uctívají jejich ostatky

    protestant:
    Ukaž mi nějakého protestantského svatého či nějaké ostatky… 🙂

  16. Antitheista

    „křesťanství a moderní pojetí racionální vědy na straně jedné“

    – to teda není jedna strana – min. od Voltaira a osvícenství, max. od Darwina – to není jedna strana 😀

    – protestantismus a křesťanství nemají s průmyslovou revolucí a kapitalismem nic společného, Weber to psal před víc jak sto rokama a dnes už se tahle souvislost téměř nepoužívá (Fared Zakaria, Budoucnost svobody,…). Naopak moderní věda a liberální demokracie navazuje na osvícenství a fr. revoluci a kritiku křesťanství a Bible – na lidi jako je Voltaire 😀

    Stále více se tyto dva světy staví proti sobě, na jedné liberální demokracie a sekulární stát a věda, na druhé křesťanství, protestanté, katolíci, islamisté, mystici, NEW AGE,… no prostě šílenci komplet 😀

    Ano, například američtí evangelikálové uznávají relikvie – a řadí se mezi protestanty 😀

  17. Antitheista

    Evropa byla v novověku napřed vůči světu ne díky křesťanství (spíš navzdory jemu), ale díky antické vědě znovuobjevené v renesanci a osvícenství – spíše církvím navzdory než díky nim 😀
    (i sama antika byla napřed oproti tehdejšímu světu ve vědě a myšlení, třeba taková matika a Pythagoras,… a rozhodně to nebylo díky křesťanství, to totiž ještě ani neexistovalo 😀 )

    Taky zde hrála svou úlohu konkurence mezi národy na malém území, prostě kontext :D, církve vývoj pouze zdržovaly (hl. katolická, protestanské již méně, ale dnes zdržují vývoj všechny církve 😀 – vemte si výzkum kmenových buněk v USA či v EU )

    Ani Indie a arabský svět nepotřeboval k vzestupu vědy a kultury Ježíška 😀 😀 – Japonci taky ne 😀 – Mayové taky ne 😀

  18. Antitheista

    Dokonce i katolíci se ozývaj a kritizují Webera za propojení protestantské etiky s kapitalismem a racionalismem (ostatně byl to Luther – největší protestant 😀 , kdo řekl, že „Rozum je děvka ďáblova“ – to nezní moc racionalisticky a liberálně 😀 )

    „Many scholars, however, have disagreed with specific claims Weber makes in his historical analysis. For example, the economist Joseph Schumpeter argued that capitalism did not begin with the Industrial Revolution but in 14th century Italy.[134] In Milan, Venice and Florence the small city-state governments led to the development of the earliest forms of capitalism.[135] In the 16th century Antwerp was a commercial centre of Europe. Also, the predominantly Calvinist country of Scotland did not enjoy the same economic growth as the Netherlands, England and New England. It has been pointed out that the Netherlands, which had a Calvinist majority, industrialised much later in the 19th century than predominantly Catholic Belgium, which was one of the centres of the Industrial Revolution on the European mainland.[136] Emil Kauder expanded Schumpeter’s argument by arguing the hypothesis that Calvinism hurt the development of capitalism by leading to the development of the labour theory of value.[137]“

    http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Weber#cite_note-134

    Takže když Weber odmítnul propojení moderní vědy a kultury s katolicismem, jiní zase s protestantismem, tak já s obojím – žádné křesťanství nevybudovalo vědu a kapitalismus a liberální demokracii a západní kulturu – jen nás brzdilo a přiživovalo se na nás jako parazit (to ovšem nevylučuje jednotlivé dobré křesťanské vědce, ovšem dnes je člověk, který je věděc a zároveň křesťan pro mne dost pochybná osoba – na naší úrovni vědění již může věřit jen tak trochu mešuge 😀 😀 a taky je 90% dnešních vědců nevěřících :D)

  19. Petr TomekPetr Tomek Post author

    Dostáváte se poněkud daleko od tématu.
    http://www.gettextbooks.co.in/isbn/9780415123303
    http://www.lhup.edu/~dsimanek/sci_relig.htm
    http://www.humanreligions.info/intelligence.html

    Podstatné by bylo, kolik aktivních a skutečně významných vědců – tj takových kteří se podílejí na výzkumu – je věřících. Jinak je za vědce považován každý absolvent vysoké školy, což není právě dostatečný údaj. Nicméně to nijak nemění skutečnost, že na pravdivost či nepravdivost tvrzení nemá počet stoupenců vliv.
    Inteligence je v tomhle procesu dvojsečná zbraň, na jednu stranu pomáhá člověku pochopit argumenty proti náboženství a na druhou mu rozšiřuje možnosti natolik, že (pokud je dotyčný na počátku silně věřící) nabízí zároveň nekonečné množství úhybných manévrů. Proto je pro věřící vědce typická spíše jakási amorfní víra, než víra v osobního boha.

  20. Antitheista

    ) Atheism has no connection to science.

    Although it is possible to be a scientist and still believe in God — as some scientists seem to manage it — there is no question that an engagement with scientific thinking tends to erode, rather than support, religious faith. Taking the U.S. population as an example: Most polls show that about 90% of the general public believes in a personal God; yet 93% of the members of the National Academy of Sciences do not. This suggests that there are few modes of thinking less congenial to religious faith than science is.

    http://www.edge.org/conversation/10-myths-mdash-and-10-truths-mdash-about-atheism

    😀 😀 😀

  21. protestant

    Bavíme se o vědcích, nebo pouze o členech National Academy of Sciences?

  22. Antitheista

    Bavíme se o obojím 😀 – agnostici/ateisté tvoří více než 90 % všech vědců v západním světě a jinde nevím, nemám statistiky…

  23. protestant

    žádný odkaz na nějaký průzkum jsem tam nenašel. Pouze názory Sama Harrise.

  24. protestant

    …Larson and Witham used the same wording [as in the Leuba studies], and sent their questionnaire to 517 members of the [U.S.] National Academy of Sciences…

    Opakuji otázku:
    Bavíme se o vědcích, nebo pouze o členech National Academy of Sciences?

  25. Antitheista

    Bavíme se o západních vědcích, či o vědcích, u kterých byly vedeny nějaké studie, takže o všech nevím, protože nevím, jestli například vědci v Saudské Arábii odpovídali na tento či podobný dotazník a pochybuji, že by v těchto zemích odpovídali upřímně 😀

    Bavíme se o západních vědcích

  26. Medea

    Antitheista, tých 90 % percent neveriacich vedcov, to skôr platí pre EU. USA sú však dosť religiózne, takže tam je tých neveriacich vedcov asi 60 % v celej vedeckej komunite (medzi akademikmi je ich však až 72 %).

    Aká je viera vedcov v religióznych USA:
    Tu je link na štatistiku publikovanú v renomovanom vedeckom časopise Nature v roku 1998 (ako vzorka boli použitý členovia Národnej akadémie vied v USA (NAS – National Academy of Sciences) ): http://www.stephenjaygould.org/ctrl/news/file002.html
    Podľa tej štatistiky 72,2% respondentov neverí v osobného Boha a 76,7% neverí v posmrtný život. K viere v osobného Boha sa prihlásilo len 7%, k viere v posmrtný život 7,9%.

    Samozrejme to boli TOP vedci v USA. Ak vezmeme celú vedeckú populáciu v USA, tak cca 60% neverí v osobného Boha, to je asi rovnaké číslo ako v roku 1900.

    Na tejto str. sú dve zábavné videá, 100 známych vedcov hovorí o náboženskej (ne)viere: http://polach.blog.idnes.cz/c/237318/O-neslucitelnosti-viry-a-vedy.html

  27. Medea

    V mojom predošlom príspevku som však nehovorila o humanitných vedcoch. Humanitné vedy totiž nie sú v USA „science“ 🙂 ale obvykle „humanities“, prípadne „studies“.

  28. Antitheista

    Humanitní vědci mají o něco menší IQ než ti přírodovědní, sem četl v Tabu v soc. vědách (velmi kritizovaných, ale Bakalář ty statistiky přebíral od renomovaných vědců, tedy většinou renomovaných, necucal si je z prstu…)

    Oni celý den filosofují v kabinetě a nejsou tolik v konkaktu s reálnym světem jako neurovědec či biolog. Ale zase už se začínají v humanitních vědách prosazovat exaktní přírodovědné metody (psychologie např. evoluční psychologie, neurovědy,… v sociologii pak sociobiologie,…)

    Tak přejme humanitním vědám, aby se z nich časem staly vědy přírodní, či alespoň exaktní 😀

  29. Medea

    No, tak v tej psychológii sa spolu stretávajú science, studies, philosophy, ale aj rôzne pavedy 🙂 Pre mňa je psychológia zárodkom nejakej budúcej vedy (dúfam, že je) 🙂

  30. Medea

    Protestant napísal: “Bavíme se o vědcích, nebo pouze o členech National Academy of Sciences?”

    Protestant, o tom sme sa už predsa bavili na Michalovom webe:

    Research on this topic began with the eminent US psychologist James H. Leuba and his landmark survey of 1914. He found that 58% of 1,000 randomly selected US scientists expressed disbelief or doubt in the existence of God, and that this figure rose to near 70% among the 400 „greater“ scientists within his sample [1]. Leuba repeated his survey in somewhat different form 20 years later, and found that these percentages had increased to 67 and 85, respectively [2].
    In 1996, we repeated Leuba’s 1914 survey and reported our results in Nature [3]. We found little change from 1914 for American scientists generally, with 60.7% expressing disbelief or doubt. This year, we closely imitated the second phase of Leuba’s 1914 survey to gauge belief among „greater“ scientists, and find the rate of belief lower than ever — a mere 7% of respondents.

    http://www.stephenjaygould.org/ctrl/news/file002.html

    Podrobnosti o tých 60%, sú v Nature (3 April 1997, Vol 386) http://www.nature.com/nature/journal/v386/n6624/index.html

    A v prípade akademikov z NAS 72.2% respondentov neverí v osobného Boha a 76.7% neverí v posmrtný život.

    A inak aj ten Pew prieskum dáva podobné číslo pre komunitu US-vedcov: 18 % neverí v Boha, ale verí v univerzálneho ducha alebo vyššiu silu, 41 % neverí v Boha ani vo vyššie sily. To je spolu 59 %, čo neverí v Boha.

  31. Antitheista

    Co je to vyšší síla – to je třeba to, co se nachází v Temelíně?

  32. Antitheista

    Co je to vyšší síla – to je třeba to, co se nachází v Temelíně? 😀

  33. Medea

    Vyššia sila, to môže byť čokoľvek. Nejaké duchovné pozadie sveta, nejaká forma teleológie, nejaké “morfogenetické pole”, … 🙂 Predstavujem si pod tým niečo neosobné v štýle New Age, prípadne iných okultných alebo mystických prúdov.

  34. Antitheista

    Mě to přijde jako alibismus, když někdo řiká, že sice nevěří na boha, ale věří na vyšší energii co stvořila svět nebo karmu (složitý morální systém odměňují a trestající skoro jako „náš“ starej „dobrej“ Jehova) atd. – tim zase myslí boha (byť oklikou, jakoby neantropomorfně…) – nebo tim myslí marťany (to by mě až tak nevadilo). Prostě tim myslí nějakou jinou mimolidskou a mimozvířecí inteligenci … a sme zase tam, kde sme byli…

  35. Antitheista

    Tak proč ten nepopsatelný bůh by měl být zrovna ten křesťanský ? 😀

    A proč by měl vůbec existovat, když je nepopsatelný, není v přírodě zapotřebí – je navíc 😀

  36. Medea

    Antitheista napísal: “Prostě tim myslí nějakou jinou mimolidskou a mimozvířecí inteligenci … a sme zase tam, kde sme byli…”

    Nemusí to byť inteligentné, môžu to byť nejaké neosobné “duchovné” sily alebo princípy, ktoré nedisponujú vlastným vedomím.

  37. Antitheista

    Jako tupá energie či tupé přírodní síly už tu přece jsou :D, ale nevím, proč bych je měl brát jako „duchovní“ ? Duchovní je spojeno s inteligencí a kreativitou…

  38. Medea

    Protestant napísal: “Pro mnoho lidí je to vyjádření nepoznatelnosti a nepopsatelnosti Boha. I velké procento křesťanu se takto vyjadřuje”

    Protestant, kresťanský boh je OSOBA, teda vedomá bytosť.

  39. Antitheista

    Medea: a dokonce je vše-vědoucí (a přesto ta potopa, atd… ), jak smutné 🙁

  40. Medea

    Antitheista napísal: “Jako tupá energie či tupé přírodní síly už tu přece jsou :D, ale nevím, proč bych je měl brát jako „duchovní“ ? Duchovní je spojeno s inteligencí a kreativitou …”

    V súčasnom prírodovednom obraze sveta je vedomie krehká, časopriestorovo veľmi obmedzená entita, ktorá nemá zásadný kozmologický význam. Ale viem si predstaviť svet, v ktorom by vedomia boli pospájané do nejakej telepatickej siete, ktorá by sa za vhodných okolností aktivovala alebo svet, v ktorom sa všetky udalosti natrvalo zaznamenávajú do “akashickej kroniky” a sú k dispozícii pre “osvietené” vedomia alebo svet, kde vhodne vytrénované vedomia disponujú magickými silami alebo … . Teda žiaden Boh, ale zvláštne magické postavenie vedomia vo svete, by sa mohlo skrývať za slovom “duchovno”.

  41. protestant

    Medea (11.06. 2013 | 12:10) napsal:
    Protestant napísal: “Pro mnoho lidí je to vyjádření nepoznatelnosti a nepopsatelnosti Boha. I velké procento křesťanu se takto vyjadřuje”

    Protestant, kresťanský boh je OSOBA, teda vedomá bytosť.

    protestant:
    Četla jsi ten odkaz? Tu tabulku č. 4?
    Skoro 60% křesťanů odpovědělo, že Bůh je pro ně „cosi jako duch nebo životní síla“ a pouze cca 20% křesťanů odpovědělo, že Bůh pro ně existuje jako osoba.
    Vidíš to tam?

    Tedy tvoje reakce neodpovídá skutečnosti. 🙂

  42. Antitheista

    To osvícené vědomí už mě zní taky jako bůh. Mě tenhle mysticismus nakonec vždy dovede k bohu (max. k UFO). Prostě v tomhle vesmíru není zatím objeveno nic, co by toto potvrzovalo, nebo to není k vývoji tohoto vesmíru zapotřebí (a k jeho vzniku taky ne – byť sem ještě neslyšel jak dopadla ta přednáška z Brna 😀 ). Takže je to jako s bohem, možná to osvícené vědomí a záhadné propojení je, možná není, ale je to jaksi navíc…

  43. Antitheista

    Protestante:

    Tak proč ten nepopsatelný bůh by měl být zrovna ten křesťanský ?

    A proč by měl vůbec existovat, když je nepopsatelný ? Vždyť není v přírodě zapotřebí – je navíc 😀 😀 😀

  44. protestant

    I my jsme navíc. Nejsme zapotřebí. 🙂

  45. Antitheista

    Jenže my tu jsme a to je fakt, zatímco bůh je pouhá hypotéza navíc 😀

  46. protestant

    Antitheista (11.06. 2013 | 12:48) napsal:
    Jenže my tu jsme a to je fakt, zatímco bůh je pouhá hypotéza navíc

    protestant:
    Možná je to jen naše představa, že tady jsme.

  47. Antitheista

    Tak ta představa je smyslový fakt, smyslově a logicky (exaktně) ověřitelný fakt. Zatímco bůh není ani to 😀 😀 😀

  48. Medea

    Protestant napísal: “Četla jsi ten odkaz? Tu tabulku č. 4? Skoro 60% křesťanů odpovědělo, že Bůh je pro ně „cosi jako duch nebo životní síla“ a pouze cca 20% křesťanů odpovědělo, že Bůh pro ně existuje jako osoba. Vidíš to tam?”

    Prečítala som si to a tá tabuľka je dosť bizarná 🙂 Napr. v roku 1999, podľa tej tabuľky 5.9 % “kresťanov” odpovedalo, že si nemyslí, že existuje božská, duchovná či životná sila a 2.6 % “kresťanov” to nevie 😀 Podľa tej tabuľky, by som aj ja mohla byť ateistická kresťanka alebo ateistická luteránka 😀

    Protestant napísal: “Tedy tvoje reakce neodpovídá skutečnosti. :-)”

    Čo si mám o tej tabuľke myslieť? Niektorí kresťanskí respondenti boli “mimo” alebo boli “mimo” tí, čo vyhodnotili nekresťanov ako kresťanov?

    OK Protestant, čo sa kresťanstva týka, tak mňa v podstate nezaujímajú keci prostých kresťanov o kresťanstve, ale zaujímam sa skôr o teologické doktríny a oficiálne stanoviská cirkví.

  49. protestant

    Medea (11.06. 2013 | 13:28) napsal:
    ….OK Protestant, čo sa kresťanstva týka, tak mňa v podstate nezaujímajú keci prostých kresťanov o kresťanstve, ale zaujímam sa skôr o teologické doktríny a oficiálne stanoviská cirkví.

    protestant:
    Co myslíš Medeo, zajímal by se dnes Ježíš o obyčejné lidi a jejich názory, nebo o doktríny a oficiální stanoviska? 🙂

  50. Medea

    Protestant, Ježiš by iste nevyhlásil, že neverí “v existenciu božskej, duchovnej či životnej sily” alebo, že nevie, či existuje “božská, duchovná či životná sila” 😉 Inak, ja som nepovedala, že ma nezaujímajú obyčajní ľudia, povedala som len to, že ma neazaujímajú definície kresťanstva “obyčajných ľudí”. Prostí ľudia často nevedia jasne sformulovať čomu vlastne veria.

  51. protestant

    Šedivé, drahý příteli, jsou všechny teorie, a věčně zelený je strom života…
    Johann Wolfgang von Goethe

  52. protestant

    Medea (11.06. 2013 | 14:14) napsal:
    Protestant, Ježiš by iste nevyhlásil, že neverí “v existenciu božskej, duchovnej či životnej sily” alebo, že nevie, či existuje “božská, duchovná či životná sila”

    protestant:
    Ježíš byl člověkem se vším všudy. I s pochybnostmi a omyly.

  53. Medea

    Ježiš bol zrejme veriaci Žid 🙂

  54. Antitheista

    protestant (11.06. 2013 | 14:19) napsal:

    Šedivé, drahý příteli, jsou všechny teorie, a věčně zelený je strom života…
    Johann Wolfgang von Goethe

    No právě, a my prozkoumáváme tu zeleň, zatímco vy věřící věříte na tu hypotetickou šeď 😀 😀 😀

  55. Antitheista

    Mě je jedno, jestli berete boha jako žida na kříži nebo špagetové monstrum nebo tajemnou energii – nic z toho nebylo dokázáno, nic z toho není zapotřebí k fungování světa, je to nepravděpodobné a přebytečné a nevztahuje se to k našim lidským problémům, které musíme řešit sami i bez hipíka na kříži či bez supertajných energií 😀

  56. TvojOponent

    Antík.
    Dobre. Ale prečo si to musíte dokookola neustále omielať, že neveríte, Vy neveríte snáď tomu, v čo neveríte? 😀

  57. Antitheista

    Já nemusim použít slovo nevěřím co se týče mého agnosticismu, ale co se týče přiklonění se k určité pravděpodobnosti – já totiž jakožto agnostik/antitheista vím zcela určitě, že bůh buď je nebo není (jiná varianta není – buď je nebo není) – tohle vím určitě :D. No a jelikož jdou všechna dosavadní fakta (pozorování, logika) proti jeho existenci a vesmír se dobře obejde i bez této hypotézy, tak se klaním k nevíře 😀 Toť vše. Opakuji to proto, že se tu o tom vedla debata 😀

  58. Antithiesta

    A právě proto se nějakýho propadnutí i pouhé „spiritualitě“ ve smyslu Kojota či něcismu – obávám. Protože to vždycky vede sem. Dávat přednost touze před rozumem se nemusí vyplácet…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *