Konec respektu – začátek kritiky

Autor | 12.07. 2013

Znovu a znovu se vrací otázka, co vlastně ateisty spojuje, když nejde o vyznání ani filosofii. Často opakuji že ateismus je vlastně názor na jednu nadpřirozenou bytost. Pak to ovšem znamená, že ateisté přece jen jedno společné přesvědčení mají, totiž to že kritice lze podrobit jakýkoli lidský názor. Současní ateisté se vlastně liší od těch historických právě jen tím, že považují za své právo náboženství nahlas kritizovat.

Všimněte si, že to naprostá většina současných ateistů dělá naprosto slušně, přesto bývají označování (takoví jako já) za militantní ateisty (bez uvozovek).

Jaký je rozdíl mezi militantním ateistou jakým je Richard Dawkins či Pat Condell a militantními křesťany (nebo muslimy) jako je například Joseph Kony či Eric Rudolph asi vysvětlovat nemusím.

Přesto považují teisté vraždu za odpovídající odpověď na ústní či písemnou kritiku. K tomuto postoji se přihlásila v roce 2006 ústy papeže i celá katolická církev (a mnoho věřících z jiných církví), když v případě Mohamedových karikatur  neodsoudil vrahy více než sto třiceti lidí ale autory kreslených vtipů.

Pokud by vám tohle nestačilo, tak 28. února 2008 vydali zástupci Vatikánu a islámské univerzity Al-Azhar společné prohlášení ve kterém říkají že je třeba „apelovat na ty, kdo jsou ve všech zemích zodpovědní za masmédia, aby svoboda projevu nebyla chápána jako záminka k napadání náboženství, víry, náboženských symbolů a vůbec všeho, co je považováno za posvátné, a aby čelili extrémismu a podporovali vzájemné přijetí a respekt vůči všem nezávisle na náboženském vyznání“.

Na absurditu a nesouměřitelnost obou postojů, kdy je náboženský extremismus využívající umlčování médií, vydírání či vraždy vydáván za naprostý ekvivalent lidí, kteří argumentují pouze rozumem, upozorňoval mnohokrát R. Dawkins, S. Harris i mnoho dalších.

Náboženství si prostě vynucuje úctu, ale nepřináší žádné důkazy pro to, že si jí zaslouží. Co víc, chová se jako stárnoucí hysterka schopná urazit se kdykoli se jí někdo zeptá:“ Jak jsi to myslela?“

To nejhorší co bychom mohli udělat by bylo, kdybychom jako ateisté hráli tuhle hru s věřícími. Oni mají nejen právo kritizovat ale i ničím nezdůvodněné právo urážet a očerňovat lidi za to že na jejich pověry nevěří. To první jim musí zůstat, ale o to druhé je musíme připravit.

Církevní potentáti stále vyhlašují „dialog“ s nevěřícími, ale copak je jakýkoli dialog možný, když jedna ze stran své postoje nijak obhajovat nemusí?

Právě o tom máme mluvit se zástupci médií, není možné aby tímhle způsobem dělali z třetiny obyvatel naší republiky podřadné existence jen proto, že jsou méně pověrčiví, než jiní. To co rozhodně musíme chtít je právo kritizovat.

Pokud se nebudeme moci kriticky vyjadřovat ke všem otázkám které které si pro sebe uzurpovalo náboženství, staneme se co nevidět cizinci ve své vlastní zemi.

 

18 thoughts on “Konec respektu – začátek kritiky

  1. Rene

    To je teda blbost, nikdy jsem nemel problem vest dialog s nekym z cirkve. V soucasne dobe jsme navstevovali takove to ‚povidani‘ ktere je nutne absolvovat pred svatbou v kostele a musim rict ze zadne ‚vynucovani ucty‘ nebo ‚nemoznost se kriticky vyjadrovat‘ se fakt nekonala. Zajimalo by me kde je zdroj tech informani – osobni zkusenost nebo media? Tipnul bych to druhe. Mozna by to chtelo venovat trochu casu nejakemu osobnimu dialogu s nejakym teologem/knezem, treba by autor prisel na to, jak je to krestanstvi vlastne myslene. Pak by snad tato ‚kritika‘ mela hlavu a patu, jinak to fakt vypada ze nevi o cem mluvi.

  2. protestant

    Co je to „vlastné země“? Jak člověk získá „vlastní“ zemi.

  3. Smile

    dobrý den, pěkný článek

    a pokud někdo nevěříte, že je možné stát se cizince ve vlastní zemi…podívejte se na velkou británii…tuto zemi již neovládá nikdo jiný než islám a jeho stoupenci…je vymáháno právo šaríja JAKO ZÁKON ZEMĚ

  4. Antitheista

    Vlastní je ta země, ve které máme svá plná občanská práva, ty chudáčku protestantíku 🙁

  5. protestant

    Ty si pleteš zemi a stát. 🙂

  6. Antitheista

    Ne nepletu – vlastní země je vlastní stát 😀 . Z kontextu je jasné, že to tak bylo myšleno… 😀 – Jenom retardovaný jedince se musí ptát na takovou ptákovinu 😀

  7. Idealista

    Cely ten clanok mi prisiel ako Slotova kampan proti madarom.

    Nepochybne si v minulosti casto cirkev uzurpovala pravo na myslenie a bola mocenskym nastrojom, ale casy sa znemili a i krestanska cirkev pracuje na tom aby si uctu zasluzila.

    Nemam pocit, ze by kat. cirkev v sucasnosti potlacala kritiku vzdy a vsade. A uz vobec nebroji prosi ateistom a inym nabozenstvam.

    S clanku citit nenavist voci akemukolvek nabozenstvu a inemu nazoru a existenciu boha. Mozno by sa mal sam autor zamysliet nad svojim vlastnym nenavistnym postojom, preco tomu tak je.

    Apropo, dialog a kritika su 2 rozne veci.

  8. Antitheista

    „ale casy sa znemili a i krestanska cirkev pracuje na tom aby si uctu zasluzila.“

    – to myslíte šíření homofobie nebo zakazování potratů a kondomů, kvůli nimž umírají miliony lidí v Africe na HIV ? Nebo zákaz euthanásie či zákaz antikoncepce jako takové? Přelidnění vám nevadí? 🙁 Ani zákaz výzkumu kmenových buněk?

    Kritika a dialog se nevylučují, kritizovat je v tomto případě více než vhodné…

  9. Antitheista

    Není Slota spíše klerofašista milující Tisu a Hlinku ? 🙁

    Tak nevím, kdo má blíže k církvi, jestli pan Tomek nebo Slota/Hlinka/Tiso… 😀

  10. Čestmír Berka

    Idealisto, vždyť si ubližují křesťané mezi sebou- stačí kouknout, jak zametli s Bezákem… Jak by asi zametli s ateisty, kdyby měli tu moc…

  11. Petr Petr

    Neni rozdil mezi zatvrzelym theistou a atheistou. Cozpak lidi nechapou ze v kazdy casti zivota jsou retardi, kteri nemysli ale jen opakuji? Politika, nabozenstvi, veda atd… A to ze nejakej retard nepozna v nabozenstvi metaforu a siri to dal a ostatni retardi se toho chytnou neznamena, ze nutne musi vzniknout neco jako atheista… A retardi v atheismu zas nevedi nic o jinych nabozenstvi nez Islam a krestanstvi. A zrovna ty ostatni nabozenstvi nemaji nic spolecnyho s bohem ani s nadprirozenem….

  12. Slávek ČernýSlávek

    Silná tvrzení Petře Petře. Uveď mi prosím jediné náboženství, které nemá NIC s bohem nebo nadpřirozenem. Děkuji

  13. Antitheista

    Typická kritika „obou stran“, aby pak člověk zaujal a obhájil stanovisko jen jedné z nich – příklad: „bolševici i demokrati, to máte to samý, stejně si to nahoře udělaj, jak chtěj, ale za bolševiků byla alespoň práce a jistoty“

    – tyhle debilní kecy já prohlídnu ihned…

    Navíc děláte, jako by symbolickej výklad byl víc prokázaný než ten dogmatický – oba jsou čistě spekulativní…

    Dále děláte extrémy z obou stran, ale ateismus není žádný extrém, viděli jste někdy extrémního ateistu? Já ne. Ale extrémního pánbíčkáře ano. Toho co vraždí ve jménu boha. Třeba Stalin nevraždil ve jménu ateismu, ale ve jménu komunismu…

  14. josef

    Vynikající článek!
    Měl bych jen drobnost:
    „Současní ateisté se vlastně liší od těch historických právě jen tím, že považují za své právo náboženství nahlas kritizovat.“
    Myslím, že to mohli považovat za své právo i ti historičtí. Co se liší, je míra svobody jedince.
    Jinak popsané považuji za velmi důležité a nutné uplatňovat v praxi.

  15. Arkande

    Petře Petře, já Vám poradím. Zkuste navrhnout Budhismus nebo Comtovu Pozitivistickou církev. To jen tak okrajem od retardovaného ateisty. 🙂

    Ovšem toto Vaše tvrzení: A zrovna ty ostatni nabozenstvi nemaji nic spolecnyho s bohem ani s nadprirozenem…

    Náboženstvími se zabývám dlouho, ale, že by těch „ostatních náboženství“ bez boha a nadpřirozena bylo zase tolik abychom zobecňovali v plurálu… tak to se snad ani říci nedá.

  16. Arkande

    U náboženství, je taková zvláštnost, že v něm nejsou dělány rozdíly mezi umírněnými, fundamentalisty a fanatiky.

    Takže se může najít i sympatický umírněný kněz. Také se ale může najít celá kongregace která pošle Papeže do p…. když jim navrhne aby byla církev solidární s chudými.

  17. Petr Tomek Post author

    Děkuji Idealistovi za ilustrativní komentář – žádám stejná práva jako mají v médiích věřící, jsem Slota…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *