Náboženské války, epizoda 1: Bombový útok na buddhistický chrám v Indonésii

Autor | 20.08. 2013

Vlajka IndonésieHlavním definičním znakem náboženství je nepochybně víra v Boha(y), či nějakou nadpřirozenou entitu(y) obecně. Avšak co kromě víry v nadpřirozenou bytost je spjato s náboženstvím tak bytostně, že takřka není možné to od něj oddělit a přitom zároveň stále mluvit o náboženství? Násilí, xenofobní nesnášenlivost a intolerance, zní odpověď. Každé náboženství v sobě má zakódovanou sadu svých apriorních pravd, které jsou neslučitelné se sadou apriorních pravd jiných náboženství, přičemž výslednicí z logiky věci musí být přítomnost výše zmíněných atributů. Nejen historie, ale i současnost nám ukazuje, že bez těchto rysů náboženství není náboženstvím. Projevy násilí mezi příslušníky jednotlivých náboženství, tedy „náboženské války“, však zdaleka nejsou otázkou minulosti. Naopak. Česká média (a v řadě případů nejen česká) jsou však natolik zaneprázdněna informováním o „důležitých věcech“, že se v nich o aktuálních projevech náboženského násilí téměř nedozvíte. Výjimku tvoří pouze strohé zprávy o tzv. „teroristických aktech“, které ovšem pochopitelně „nemají s náboženstvím nic společného“ (kromě dezinterpretace daného náboženství, pochopitelně…). Toto doslova programové ignorování tohoto tématu ze strany českého mediálního světa považuji za skandální a proto jsem se rozhodl, že Vás v tomto novém, pravidelně nepravidelném seriálu budu seznamovat s aktuálními událostmi z frontových linií náboženských válek. Začínáme v Indonésii.

Indonésie je největší muslimskou zemí světa, přičemž procentuálně tvoří muslimové více než 87 % indonéské populace. Buddhismus je zde zastoupen jen minimálně – jeho vyznavači dohromady netvoří ani jedno procento obyvatelstva. Přesto se v Indonésii tyto dvě náboženství dostávají poslední dobou do krvavého křížku. Začátkem srpna pak tření mezi islámem a buddhismem skončilo bombovým útokem na buddhistický chrám, při kterém byli zraněni tři lidé. Atentát však má zřejmě poněkud širší geopolitický význam, jelikož se pravděpodobně jednalo o „indonéskou odpověď“ na dění na další z mnoha front soudobých náboženských válek, konkrétně na dění v Myanmaru.

V Myanmaru, jak známo, došlo letos na jaře k několika vyostřeným konfliktům mezi buddhisty a muslimy, při kterých zdaleka nebyla nouze o hořící mešity. Nutno dodat, že tento bombový útok nebyl první indonéskou reakcí na dění v Myanmaru. Tou relativně méně násilnou byla třeba demonstrace indonéských muslimů, ve které světu sdělovali, že chtějí „zabít myanmarské buddhisty“. Ostatně jak do Myanmaru, tak zpátky do Indonésie, se podíváme v některém z příštích dílů Náboženských válek.

Policie hlídkuje před buddhistickým chrámem Ekayana Buddhist Center v Jakartě.

Policie hlídkuje před buddhistickým chrámem Ekayana Buddhist Center v Jakartě.

Zmíněný útok se odehrál v oblasti Kebun Jeruk, což je západní část hlavního města Jakarty, kde stojí Ekayana Buddhist Center, na které byl bombový útok spáchán. Bomby byly umístěny celkem dvě, ta první při vstupu do chrámu, druhá pak uvnitř. Umístěna byla i třetí bomba, avšak její odpálení nakonec selhalo. Útok byl cíleně namířen proti praktikujícím buddhistům, jelikož bomby byly umístěny a odpáleny právě v době pravidelného kázání. Domněnku, že atentát skutečně souvisí s děním v Myanmaru, podpořily i nálezy několika sloganů, odkazujících k situaci v Myanmaru a vyzývajících k sektářskému násilí vůči buddhistům v zemi, které byly objeveny v troskách po výbuších.

Suryadharma Ali, indonéský ministr pro náboženské záležitosti, vyjádřil nad celou událostí politování s tím, že útočníci svým útokem „nerespektovali posvátnost svatého měsíce Ramadánu,“ během kteréhož útok proběhl. Ano, nerespektování posvátnosti svatého měsíce Ramadánu je na celé věci skutečně tím vůbec nejhorším, na tom se jistě shodneme všichni. Jsem také za pana ministra Aliho rád, že posvátnost Ramadánu v Indonésii naštěstí nemůže narušovat zhoubný ateismus, jelikož ten je v této zemi kriminalizován a vzhledem k tomu, že se náboženská víra zapisuje v Indonésii i do občanky, ateismus zde oficiálně neexistuje. To by tak ještě scházelo!

Buddhistický chrám Ekayana Buddhist Center v Jakartě.

Buddhistický chrám Ekayana Buddhist Center v Jakartě.

Další z indonéských ministrů, Djoko Suyanto, tedy ministr vnitra a politických záležitostí, nad útokem taktéž vyjádřil znepokojení, s tím, že policie případ rychle vyšetří a zároveň zabrání dalšímu násilí. Marzuki Alie, předseda dolní komory indonéského parlamentu, pak v reakci na útoky prohlásil, že Indonésie se stala „cílem zahraniční agendy“. Pokud si ale člověk pročítá reakce v komentářích pod články některých indonéských internetových zpravodajských serverů, jako třeba Jakarta Post nebo Jakarta Times, dočte se zajímavé věci. Jeden indonésský uživatel například Marzuki Aliemu „vzkazuje“, ať se neopovažuje celou věc svalovat na zahraniční agendu. Problém považuje za čistě lokální a jeho hlavní zdroj vidí v tom, že se v Indonésii obecně nic nedělá proti projevům nesnášenlivosti vůči lidem s jinými, než sunnitskými názory či vírou.

Za nechtěně vtipnou pak lze považovat reakci šéfa indonéské státní policie, generála Sutarmana, který prohlásil: „Je možné, že nyní teroristé změní své cíle z křesťanských kostelů na buddhistické chrámy.“ Ano, Indonésie je skutečně jednou z největších „výpaloven kostelů“ na světě – v tomto tisíciletí zde byla vypálena již více než tisícovka kostelů. Změní události v Myanmaru tento trend, a budou tak v Indonésii do budoucna více hořet spíše buddhistické chrámy, než křesťanské kostely, co myslíte?

"Chceme zabít myanmarské buddhisty," vzkazují indonésští muslimové.

„Chceme zabít myanmarské buddhisty,“ vzkazují indonésští muslimové.

8 thoughts on “Náboženské války, epizoda 1: Bombový útok na buddhistický chrám v Indonésii

  1. zdena

    Děkuji za článek. Jsem ateista,nevěřím v nic nadpřirozeného a odsuzuji všechny církve a jejich pracovníky rovná se příživníky. Jsem stř.prof.matematiky v důchodu a nejsem znalá historie různých náboženství. Dříve jsem na to neměla čas. No a teď chybí i chuť. Odsuzuji všechny,kteří jsou schopni a ochotni ve jménu té své víry ohrozit život třeba jen jednoho člověka. Není myslitelné,aby kdokoli jednal tak,jako kdyby věřící byl kvalitnější člověk než nevěřící. Většinou je to právě naopak. Potřebovala bych přiblížit událost v Myanmaru. O budhismu nic špatného neznám.

  2. TvojOponent

    Pani nemala čas porozumieť, no má čas odsudzovať? Vy ste isto-iste súdružka učiteľka bez vyznania. 🙂

  3. Izak

    Vazeni a mili, s nesnasenlivosti a s xenofobii (to je prosim strach z neznameho, to ma mnoho lidi a v nejake podobe vlastne vsichni) uz vubec ne.

    Nesnaenlivost maji jen nektere nabozenstvi, ci sekty: napr Islam, Ortodoxni judaismus (vyznavajici talmudy, tedy jsme pro ne gojimove, muzou nas obetovat bohum a povazuji nezidy za podradnou rasu, dale dbaji na cistotu rasy, ze uz jste to nekdy slyseli? … ano ateismus je taktez nabozenstvi, viz treba Adolf Hitler, ten se upnul k mytologii a ateismu, stejne tak soudruh Stalin, Lenin, Trocky, Marx se svymi zido-bolseviky)
    Dale pak to jsou predevsim hynduisticke sekty, nasilne krestanske sekty neznam, ty jsou pro zemnu obcas sebevrazedne.
    Mame zde tedy nasilne nabozenstvi jiz ze sve podstaty, to je napr. Islam a pak jen jeji extremisticke formy, coz je i iateismu, nebot svatym ateismem se hodenbali mnohe diktatorske rezimy a vyvrazdili za par let casto vice lidi, nez slechtou zneuzivani krestane za cela tisicileti.

    Nabozenstvi, jenz de fakto nemaji boha jou treba Budhismus, Budha neni Buh, je to pro ne prorok a nekdo, kdo jim dal priklad, tedy oni uctivaji STVORITELE a je to jedno z nabozentvi, ktere se temer nesoustredi na fyzikalni veci, jen na duchovno. Dale zde mame Krestanstvi, to je na pul cesty, vyznava Boha 3in1 a castecne zasahuje i do fyzickeho sveta, napr. branila lid proti slechte, zavedla nedele, svatky, tedy doba, kdy lidi nesmely byt nuceni pracovat a taktez vzdelavani. Dale zde mame hinduismus a judaismu, ty zasahuji do fyzikalniho sveta mnohem vice a maji ruzne formy, od nenasilne, po nasilne.
    Budhismus, Hyndusimus ani Krestanstvi ovsem nenazyva jinoverce spatne, nvybyzi k nasili, naopak vybizi k miru, odpusteni, harmonii a k souziti, pomoci bliznimu a milosrdenstvii.
    Ukazte mi v Novem zakone jediny nasilny cin Jezise Krista … nenajdeme, stejne tak Budhy, Stary Zakon pro krestany NEPLATI, proto se jim neohanejte, to je cast Tory.
    Slozitejsi je judaismus, ten tradicnii si nezada s ilamem, jinoverci jsou gojimove, Talmudy vyzivaji k jejich ritualnimu obetovani, k zotrocovani k zapskle nenavisti a neprejicnosti.
    Kazdopadne protoze jsou to inteligentni zide a judaismus nenutil k vire nasilim, naprosta vetsina zidu uznava moderni Judaismus, totalne zavrhli Talmudy a sporne pasaze Tory nevyhladaji doslovne, dokonce v kazdem vysvetleni rikaji, se to nema byt chapano nasilne ale v kontextu a to ne navenek, ale predevsim dovnitr sve cirkve.

    Tedy nemate v definici nabozenstvi pravdu, nehlde nato, ze zde ateismus je teprve kratkou dobu, predtim zde bylo uctivani bohu a lidske obeti, povery, to budme radi, ze nam zde nezustal animismus jako v Africe (de fakto satanizmus), ale prijali jsme moderni krestanstvi, ktere se nastesti vyvinulo do dnesni moderni podoby a vice se podoba prikladu Jezise Krista.

    Hlasit se k ateismu a tvrdit, ze je to ideologie bez viny je naivni.

    Co nam ztoho plyne? ZE NABOZENSTVI JE PREDEVSIM O LIDECH a ze lide si voli takove nabozenstvi, jaci skutecne jsou, proto si nasilni cernosi voli nasilne nabozenstvi a nenasilni cernosi predevsim krestanstvi, arabove jak by smet a asiate, zide i bili obyvatele ci indove si zvolili nenasilne nabozenstvi a pokud meli nasilne, tak se jej svobodne vzdali, nebo si jej pretvorili a to je cele. Presto je i v nenasilnych civilizacich cast nasilniku, kteri si voli nasilne sekty.

  4. Izak

    Jinak zdroj pro pronasledovani krestanu je treba zde:
    http://www.hlas-mucedniku.cz/
    dava to zajimavou statistiku, zkuste dnes najit krestany, kteri pronasleduji jina nenasilna nabozenstvi ?
    Tahle statistika mluvi jasne nejnasilneji jsou Islam (to ale neni nabozenstvi, to je ideologie, nebot plne zasahuje predevsim do politiky, nez do duchovna), dale Ateismus ! (komunisti, ti se preci chlubi ateismem nebo ne ?) a sekty, prevazne Hinduisticke.

    Nejpokrokovejsi zeme jsou Japonsko, a Korea, treba Japonsko je zajimave tim, ze tam maji krest, stavbu v kostele, pohreb Buddhisticky a behem roku slavi i sve pohanske bohy, treba svatek falusu 😉 … a tez fakt, ze zadny Muslim nedostane v Jp trvaly pobyt ! Jak je to v Koreji (jizni) nevim, ale vim, ze kdyz jim nejaky islamista ci nekdo jiny neco udela, tak jej zastreli, treba kdyz jim unaseli lode.

  5. Antitheista

    Hitler byl verici a
    Mussolini ci Franco ci Pavelic nebo Pinochet taky …

  6. Antiateista

    Antitheista – A co Pol Pot, Stalin, Mao?
    Hitler nebyl ateista, ale křesťany nesnášel.
    Jo Franko, ten to s ateisty uměl a ne že ne. 😀

    Nevěřím, že tohle psal „student magisterské filosofie a politologie“. je vidět, že dneska berou na VŠ každého.

  7. Antitheista

    Jo Franko, ten to s ateisty uměl a ne že ne. 😀

    Pinochet a Mussolini to taky s náma ateistama uměli, uměli to i s věřícíma, Franco to taky uměl s nepřátelama režimu, to máš pravdu, co tim myslíš, tim, že to „s náma uměl“ ?? 🙁

  8. Pingback: Náboženské války, epizoda 2: Mučení za čarodějnictví v nepálském buddhistickém chrámu | Ateisté ČR

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *