Ateista je sprosté slovo, nebo by alespoň mělo být

Autor | 22.11. 2013

Knížku, kterou jsem se rozhodl vydat s pomocí crowdfundingu jsem nazval Ateista. Snad by si to trochu zasloužilo vysvětlit proč. Slovo „ateista“ by mělo být v normální slušné společnosti, přinejmenším v původním významu, absolutní tabu. Znamená totiž negativní vymezení.

Je to slovo, které má svým pojetím velmi blízko ke slovům jako barevnej, divoch, pronárod, šiksagadžo, primitiv či untermensch. Všechna tato slova znamenají prostě někoho, kdo nepatří k skupině, která tato slova používala či používá.

Je to vyjádření toho že existuje nějaké „my“ – konkrétní národ, vyspělá kultura či věřící, které je nad ostatní nějakým způsobem povýšeno. Oni jsou ti „ostatní“, jsou to ne-dost-bílí, ne-ze-správné kultury, nevzdělaní, nežidé, neromové, necvilizovaní,  neárijci a nebo nevěřící. Obecně ti ne-vyvolení.

Na takto používaných slovech je ale zajímavé to, že většinou označují nehomogenní skupiny s větším počtem ras, názorů, kultur atd. V tom nejsou výjimkou ani ateisté. Jenom hlupák se může vážně zeptat: Proč věříte v ateismus? Skupina ateistů totiž ve skutečnosti zahrnuje apateisty, skeptiky, některé utilitaristické směry, komunisty, volnomyšlenkáře, racionalisty, sekulární humanisty, anarchisty, nihilisty, evolucionisty a další skupiny, které jsou spolu často svými názory v rozporu.

Také není úplně vzácná situace, kdy původně hanlivé označení úplně ztratí původní význam a lidi, které mělo označovat za méněcenné, na ně začnou být nakonec hrdí.

Když v 16 století přišlo k nizozemské regentce Markétě Parmské na audienci na 250 nizozemských šlechticů odmítajících španělskou politiku, řekl rada Charles de Berlaymont aby jí dodal kuráž: „Madam, přece se nebude bát těchto žebráků (ces gueux).“

V následujících desetiletích byla španělská armáda vystavena masivním útokům gézů – rebelů hrdě nosícím symboly žebrácké mošny, tykve a misky.

I v případě, kdy já sám sebe začnu označovat jako ateistu, dělám něco podobného. V podstatě se totiž hlásím k odboji proti mainstreamové lži. Na druhou stranu je to ale také důvod, proč se mnozí lidé, kteří prokazatelně nevěří na žádného boha, tomuto označení brání a používají raději termín agnostik, ačkoli v jejich případě znamená totéž. Nechtějí prostě v tomto nekonečném a nekonečně hloupém sporu účinkovat.

Někdy ale prostě není vyhnutí, jako v případech, kdy jsou náboženské fantasmagorie vydávány za seriózní vědecké teorie a sílí snaha o jejich vyučování ve školách, když náboženství začne zasahovat do politiky a vědy, ovládne sdělovací prostředky, nebo si nárokuje roli jediného morálního arbitra.

Proto přijmout dnes označení ateista, znamená už opět přijmout roli ve vnuceném sporu, ale na druhou stranu také přiznat sám sobě, že je co hájit, že jsou věci nestojící na náboženství, které mají svou hodnotu a které jsou jím ohrožovány.

Říci o sobě „Jsem ateista!“ je totiž také obvinění, obvinění náboženského myšlení, které mi dalo cejch a já, namísto toho abych jej skrýval, jsem na něj hrdý.

35 thoughts on “Ateista je sprosté slovo, nebo by alespoň mělo být

  1. slovak

    Je tragédiou ľudstva, že mýlne náboženské učenia sú akceptované väčšinou obyvateľstva zemegule a cirkve majú obrovský priestor na svoje pôsobenie. Je tu otázka, čo sa stým dá robiť? Ako prekonať mnohotisícročnú tradíciu náboženstiev? Je vôbec potrebné sa s tým zaoberať?

  2. Čestmír Berka, skeptik a materialista

    Já se začal představovat jako skeptik a materialista. Aby bylo jasno- ne, abych se odlišil. Jsem skeptický nejen k bohu/bohům/bohyním, ale i k esoterickým blábolům, homeopatii a tak dál…

  3. Machi

    Jsem skeptický nejen k bohu/bohům/bohyním, ale i k esoterickým blábolům, homeopatii a tak dál…
    Tak by to mělo být asi u každého skeptika.

  4. protestant

    …..I v případě, kdy já sám sebe začnu označovat jako ateistu, dělám něco podobného. V podstatě se totiž hlásím k odboji proti mainstreamové lži…..

    protestant: Chtěl bych vidět to prokázání lži…. 🙂

  5. Borius

    Přijde mi hodně divné, že by se měl ateista stydět nebo cítit špatně za to, že se hlásí k ateismu. To není žádná ostuda nebo hanebnost přece. Kdybych byl ateistou, tak se za to rozhodně nestydím. Podobně bych se nestyděl za to, pokud bych se hlásil k nějakému náboženství. Jde o to, jak si člověk věří; sobě a svým názorům. 🙂

    Proto nesouhlasím s tím, že by slovo ateismus mělo být sprosté slovo.

  6. Petr TomekPetr Tomek Post author

    @Borius: Buď si to přečti, nebo to nekomentuj! Tohle je o historickém pozadí označení ateista. Stydět by se za něj samozřejmě měli věřící, protože oni tohle slovo vymysleli.

  7. protestant

    Petr Tomek (22.11. 2013 | 15:32) napsal:
    @Borius: Buď si to přečti, nebo to nekomentuj! Tohle je o historickém pozadí označení ateista. Stydět by se za něj samozřejmě měli věřící, protože oni tohle slovo vymysleli.

    protestant:
    Pokud ti jde o historii, tak tímto slovem byli označováni právě křesťané… Takže pochybuji, že to slovo vymysleli.

  8. Petr TomekPetr Tomek Post author

    @Protestant: Pokud ti jde o historii, tak tímto slovem byli označováni právě křesťané… Takže pochybuji, že to slovo vymysleli.

    Petr Tomek: Ano ale označovali je tak věřící, protože nevěřili těm jejich bohům. Princip je stejný, jen je smutné, jak rychle si křesťané také přisvojili ostrakizaci nevěřících.

  9. protestant

    Petr Tomek: Ano ale označovali je tak věřící, protože nevěřili těm jejich bohům. Princip je stejný, jen je smutné, jak rychle si křesťané také přisvojili ostrakizaci nevěřících.

    Chesterton: “The atheist is not interested in anything except attacks on atheism.” 🙂

  10. DarthZira

    Protestante – scifistu taky zajímají lži a útoky na milovníky sci-fi, šachista se bude velmi ostře ohrazovat proti tomu, když bude hraní šachů považováno za zbytečné nebo dokonce škodlivé, a úplně stejně bude jednat úplně každý člověk, pokud nějaký jeho názor nebo hobby budou jiní lidé odsuzovat. Co je na tom tak nepochopitelného?

    A hlavně – proč křesťané dělají to samé, co bylo kdysi děláno jim, tedy proč plivou po těch, kteří v jejich boha nevěří? Není náhodou něco v Bibli psáno o tom, že co sám člověk nechce, aby mu jiní činili, nemá ani on dělat těm druhým?

  11. DarthZira

    Borius – je blbé, pokud je člověku posouváno to, že „věří v ateismus“ nebo že „věří v to, že žádný bůh/bohové neexistuje“. Ateista pouze nevěří v to, že by nějaký bůh existoval, případně na tuto otázku odpovídá, že neví, jestli nějaký bůh je nebo není, ale že důkazy, které dosud pro potvrzení jeho existence byly předkládány, pro něj nejsou dostatečné.
    Ateista je prostě v úplně stejné pozici, v jaké je člověk, který na základě pár rozmazaných fotek a vyprávění několika lidí odmítá uvěřit v existenci lochneské příšery nebo v to, že nás navštěvují mimozemšťani.
    A hlavně jde o to, že nevíra v boha či bohy není ani žádná ucelená filosofie, nebo dokonce morální systém, stejně jako není ucelenou filosofií ani morálním systémem nevíra v yettiho nebo lesní víly. Existují na světě milióny lidí, kteří nevěří ve vodníky – ovšem kromě nevíry ve vodníky tyto lidi kolikrát vůbec nic jiného nespojuje, na spousty jiných věcí budou mít tito „avodníkisté“ desítky různých a navzájem si protiřečících názorů, budou mít různé zájmy a záliby, různý životní styl i žebříček hodnot…

  12. neruda

    DarthZiro,
    nekažte Protestantovi radost: on si prostě přečetl Chestertonovu „Orthodoxii“ a jsa pln dojmů a nadšení, přilepuje všude možně jeho citáty. To přejde :-).

  13. protestant

    DarthZira (22.11. 2013 | 17:02) napsal:
    A hlavně – proč křesťané dělají to samé, co bylo kdysi děláno jim, tedy proč plivou po těch, kteří v jejich boha nevěří?

    protestant:
    Kde to dělám? Cituj.

  14. protestant

    DarthZira (22.11. 2013 | 17:28) napsal:
    Ateista pouze nevěří v to, že by nějaký bůh existoval, případně na tuto otázku odpovídá, že neví, jestli nějaký bůh je nebo není, ale že důkazy, které dosud pro potvrzení jeho existence byly předkládány, pro něj nejsou dostatečné.

    protestant:
    To by bylo krásné kdyby takto ateisté vystupovali.

  15. DarthZira

    Protestant: Kde to dělám? Cituj.

    Pokud to sám neděláš, tak ale obhajuješ ty, kteří to dělají, případě ustavičně zesměšňuješ ateisty kvůli tomu, že jim to vadí.

    A jinak ateisté samozřejmě zcela logicky protestují proti tomu, aby byl malým dětem vymýván mozek tvrzením, že existuje nějaký bůh (nebo dokonce velmi konkrétní bůh, ve kterého ta která církev či náboženská skupina věří), že my, co v žádného boha ani boha nevěříme, musíme věřícím přispívat na pěstování jejich hobby, že je ve veřejnoprávní televizi a rozhlase dáván takový prostor náboženské propagandě, že náboženské obřady se stávají v podstatě takřka nedílnou součástí mnoha běžných světských záležitostí (mše za ČT, žehnání lodí, staveb a jiných věcí atd.).
    Předpokládám, že nevěříš, v draky, vodníky a bludičky – jak bys tedy reagoval, kdyby dětem někdo ve škole valil klíny do hlavy, že draci, vodníci a bludičky jsou realita, kdybys musel věřícím v bludičky a vodníky dávat peníze na obřady tyto neexistující entity uctívající, kdyby byly vlak či nemocnice nějak „zasvěcovány“ sedmihlavému drakovi? Chceš nám tady vykládat, že by Tě to neštvalo?

  16. DarthZira

    Neruda – imho Chesterton jako básník nic moc…

  17. Borius

    Dart Ziro, toho jsem si plně vědom, že je nesmyslný výraz „věřit v ateismus“. Vlastně ne úplně nesmyslný, ale znamenalo by to úplně něco jiného, v podobném smyslu jako „věřit v náboženství“, „věřit ve víru“, „věřit v mír“ a podobně. Tedy považovat dané přesvědčení za správné, užitečné, přínosné. Takové vyjádření by bylo o něčem jiném. Mohu například věřit v trest smrti (tj. v jeho smysl), ale už nemusím být jeho zastáncem (třeba jako humanista). Takže s Tebou souhlasím, že jakové vyjádření je nešťastně zvolené. Stejně jako „víra v neexistenci Boha“ je mimo mísu. Nemusím věřit v neexistenci yettiho, stačí když nevěřím v jeho existenci. Když tak nad tím přemýšlím, ono je už samo o sobě nesmysl věřit v neexistenci čehokoli, ať už by to bylo cokoli (svobodná vůle, hmota, duše, tetička z Břeclavi, UFO, Plejáďané atd. 🙂 )

    Jo, koukám že to dál rozepisujš podobně. Takže nejsme ve sporu.

  18. Jardaqt

    Borius (22.11. 2013 | 20:52) napsal:
    … Když tak nad tím přemýšlím, ono je už samo o sobě nesmysl věřit v neexistenci čehokoli, ať už by to bylo cokoli (svobodná vůle, hmota, duše, tetička z Břeclavi, UFO, Plejáďané atd.)

    To je chybná úvaha. Věřit v neexistenci čehokoli je stejně oprávněné, jako věřit v existenci něčeho jiného. Já například skutečně a upřímně věřím tomu, že nemám tetičku v Břeclavi. Tedy věřím v její neexistenci. Ale přehled o celém širokém příbuzenstvu mám podstatně menší, nežli mívaly babička, které se narodila po první válce. Takže v její neexistenci opravdu věřím.
    A naopak věřím v existenci tetičky v Praze. I když opět nemohu zaručit, že se mýlím, a tetička není v Praze, ale v rodinné hrobce v Broumově.
    Nebo se odstěhovala do Břeclavi

  19. neruda

    DarthZiro,
    přiznám se, že Chestertonovu poezii neznám, četl jsem jen prózu – Létající hospodu, Napoleona z Notting Hillu apod. a samozřejmě případy otce Browna. Ortodoxii znám jen zčásti, její styl mi moc nevyhovuje, pokládám ho za příliš namyšlený a útočný (Chesterton jako kdyby byl osobně uražen samotnou existencí ateistů – a tím spíš pak skutečností, že to dávají najevo).

  20. DarthZira

    Jardaqt – věřit v neexistenci něčeho je pěkná blbost. Buď vím, že něco neexistuje (např. yetti nebo ta tetička v Břeclavi) nebo pouze nevěřím v to, že by to něco existovat mohlo – opět platí jak pro yettiho, Boha nebo ufouny (dosud předložené důkazy pro mě nejsou dostatečně přesvědčivé), tak i pro případné tetičky z Břeclavi – nevím nic o tom, že bych nějakou tetu v Břeclavi měl, a ani se doma nikdy nic takového neříkalo, že by můj dědeček či babička měli nějakou dceru (tedy mou tetu), která by žila v Břeclavi, případně nějakého syna, který by se odstěhoval do Břeclavi a tam se oženil s nějakou paní (z které by se tím pádem stala moje teta). Ale samozřejmě se můžu v této věci mýlit, můj dědeček mohl být „pěknej kaňour“, co měl hromadu nemanželských děcek (a o všech třeba ani nevěděl) a některé z nich žije v Břeclavi, stejně tak se může stát (lidem mladším nějakých cca 30 let), že jejich dědeček byl dárcem spermatu nebo babička dárkyní vajíček a po světě někde běhají jejich bilogičtí potomci, kteří jsou tím pádem vlastně mými tetami a strýci – a klidně někdo z těchto tet a strýců, o jejichž existenci nemám tušení, může bydlet v Břeclavi.
    Proto je volovina věřit v neexistenci něčeho – můžu být tak maximálně přesvědčený o tom, že něco neexistuje.

  21. Lukáš H.

    Ismy ve mě vyvolávají nebezpečnou poruchu, které se říká myslet. A tak si myslím, že aby to dozrálo je zapotřebí strhnout ze sebe jakoukoliv škatuli. Hrdost k škatuli zavání čímsi co už tady v mnoha podobách bylo a nikdy nesloužilo k veřejnému užitku. Hrajeme si na hmyz i když jsme každý individualitou a můžou za to právě škatule – hrdé lpění nahradí víru a budeme se zase potýkat se středověkem – středověk ještě neskončil.
    Raději si ještě přečtu ( a doporučuji všem) od pig benga článek: jsou čas a prostor jen iluze? Tahle odnož ateismu totiž řeší něco mnohem užitečnějšího, je jako první ranní fackou do nového lepšího dne, kdy se otvírají dveře již zapomenutým a veřejně utajovaným vědeckým výzkumům, které veřejně nahrazují pavědci a vědečtí suchaři. To se ale vůbec nedá srovnat s ódami a hymnami o škatulích – a to bez urážky prosím.
    Kdyby se našel někdo hodně šikovný a anglicky schopný, tak pod výrazem British Article Researche lže čerpat seriózní vědecké výzkumy – které mají obecně tajný charakter, ale kdo ví třeba je jen sysifáci zesměšnily stejně jako Grofa. Ooo pane Grygare na nebesích, řekni mi kdo je podvodník a hoď na něj bludný balvan a posvěť se jméno tvé, které v zahraničí nezná nikdo, za to Grofa a jeho vědecký výzkum znají i v Austrálii, ooo Grygare na nebesích, ale věřím tobě, protože jsi krásně zneužil té škatulky skepticismu – a proto se znova obávám i toho pojmu ateismus a připomínám to znovu.

  22. Antiateista

    Já nevím, ale mainstremový je dneska ateismus. A právě proto mu nevěřím ani pozdrav. Ego ateismu sahá až k Mléčné dráze. Ateisté ví všechno, všechno znají. Vesmír existuje podle rozumu homo sapiens sapiens. Zejména podle mozků ateistických příslušníků homo sapiens sapiens.
    /Např. mě jednou pobavilo, že materialismu je pravda, protože je to v učebniciích, jak např. v diskuzi tvdil pod svým článkem jeden švédský biolog-stoupenec scientismu, tedy jeden z vás. 🙂 /
    Ateisté si prostě nemohou zvyknout, že od roku 1989 už prostě v naší zemi není ateismus oficiální ideologií. Smůla, no.

  23. Antiateista

    Stějně mi připadá, že si z ateismu vybíráte tady jenom to hezké a tvářit se přitom jak jste racionální proti těm hlupákům tam venku.. Přitom pravý a důseldný ateismus /naturalismu/ o tom přece není. Jiný ateismus je jen přání otcem myšlenky.

  24. Foxy

    Antiateista (17.01. 2014 | 11:58) napsal:
    Např. mě jednou pobavilo, že materialismu je pravda, protože je to v učebniciích, jak např. v diskuzi tvdil pod svým článkem jeden švédský biolog-stoupenec scientismu, tedy jeden z vás. 🙂

    To zas mě jednou pobavilo, že Země je stará jen pár tisíc let, a že je to pravda, protože je to napsáno ve starých pověstech hebrejských, což napsal stoupenec kreacionismu, tedy jeden z vás. 🙂

  25. Antitheista

    a co EGO věřícího, co tvrdí, že má kontakty s tvůrcem toho všeho a že ví, co po něm chce a jak se mají všichni chovat? To není EGO až k mléčné dráze, možná až ke galaxii M42 ? 😀

  26. Antiateista

    Kde jsem tady říkal, že jsme kreacionista? Hmm, nějak si soudruhu nemohu vzpomenout 😀 😀
    „že má kontakty s tvůrcem toho všeho a že ví, co po něm chce a jak se mají všichni chovat? “ – Já takový kontakt nemám. a kde jsem říkal, soudurhu, že ho mám? My aspoň tvrdíme, že něco nevím. Vy jste Všeználkové z povolání.

  27. Foxy

    Srandičky, což?
    Antiateista (17.01. 2014 | 15:00) napsal: Kde jsem tady říkal, že jsme kreacionista? Hmm, nějak si soudruhu nemohu vzpomenout 😀 😀

    Foxy mu na to odvětil:

    Kde jsem tady říkal, že jsem scientista? Hmm, nějak si soudruhu nemohu vzpomenout 😀 😀
    Atheistou nejsem, neb čaj piji rád A agnostického neznaboha ve své sbírce nálepek nemáš?

    Házet bezmyšlenkovitě všechny do jednoho pytle je diskusní přiblblo, které ti vzápětí přistane zpět.

    A ta formulace „…že jsme kreacionista“ má taky svůj půvab… Tak copak teda oni jsou, oni jeden Antiateista?

  28. Petr TomekPetr Tomek Post author

    Antiateista: Přitom pravý a důseldný ateismus /naturalismu/ o tom přece není. Jiný ateismus je jen přání otcem myšlenky.

    Petr Tomek: Zdá se, že tu někdo ví, jak má podle jeho představ vypadat pravý ateista a možná i věří, že ateisté mají nějakou „Bibli ateismu“ a „ateistické destaero“. Chtělo by to přečíst si ten článek.

  29. Antitheista

    Tak tyy si přiznáváš, že něco nevíš? To my taky. Ale to co tvrdíš, že víš, třeba že je bůh nebo že je to zrovna tvůj bůh a že tohle a tohle je morální a tohle nemorální, to víš jak? Nemáš kontakt s bohem, žádné rituály v kostele tě tedy nespojují s bohem? Ani intuice? Hmm, to asi nejsi ani křesťan…

    Každopádně jak víš, že zrovna Ježíšek byl boží syn, to by mě zajímalo 😀 – a pokud pouze doufáš, tak řekni, že pouze doufáš, že to tak je, ale že to nevíš a není to pravděpodobné, a pak tě tu přestanu obtěžovat…

  30. Antiateista

    Proč „bůh“? Já mluvil o Šivovi nebo Diovi? Nauč se psát, soudruhu.

  31. Egon

    anti ateista já takový kontakt mněl ale nechci ho odmítám ho tak jako odmítám boha.a abys takový kontakt mněl musel bys dát svůj život ježíši a pak se tedy začnou dít věci ale já do toho byl dotlačen vlastně vnuceno mi to bylo mou pošibanou sestřenicí nedala mi vůbec ta kráva prostor že já vůl se ji vůbec ptal jek k tomu přišla furt mlela a nenechala mi žádný prostor a právě vnuceného boha s hněvem odmítám opovrhuji jím.křestanům by se mněla zacpat tlama když věří tak věří ale at to nikomu necpou.

  32. Egon

    podívejte se zvířata mají nějakého boha na salámu oni ho vůbec neřeší serou na něj.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *