Smysl života: najdeme odpověď v náboženství?

Autor | 14.01. 2014
John Martin: Velký den jeho hněvu

John Martin: Velký den jeho hněvu

Některé věci mají smysl či účel, jiné nemají. Účelem vysavače je odstraňovat prach z podlahy. Účelem odstranění prachu je čistá podlaha, kterou lidé z různých důvodů preferují. Ten identický vysavač ale může ležet zcela bez účelu na skládce nebo třeba ve skladu jako neprodejná položka. Oba dva takové vysavače jsme schopni popsat, kategorizovat, zvážit, vyplnit sáhodlouhé tabulky parametrů a vlastností… a vyjde nám, že ty vysavače jsou zcela shodné. Ale teprve člověk a jeho podlaha dává vysavači ten smysl.

A podobné je to i s náboženskou vírou. Abychom mohli mluvit o nějakém smyslu našeho bytí, musíme naši existenci vztáhnout k jiným věcem. Například: „Jsem tu pro svoji rodinu.“ nebo „Jsem tu kvůli důležitému úkolu či práci.“ To jsou ale jen parciální účely. Vždy se můžeme ptát dál. Jaký smysl má tvá práce? Jaký je smysl tvé rodiny? Ten řetěz otázek má tři řešení. Buď se stočí do kruhu, narazíme na položku, kde nebudeme znát odpověď nebo se rozhodneme dále neptat. K žádnému „celkovému“ smyslu naší existence se tak nedobereme.

Tento problém zdánlivě řeší transcendentní bůh, který stojí mimo náš prostoročas. Nějaká prvotní příčina. K ní je možné vztahovat celý smysl existence… dokud se nezeptáme: „Proč je tu ten bůh? Jaký má smysl?“

81 thoughts on “Smysl života: najdeme odpověď v náboženství?

  1. Sam

    ————-„Proč je tu ten Bůh? Jaký má smysl?“————- No tak podle katolického výkladu světa je Bůh tvůrce celého vesmíru a pak taky nějak zasahuje do jeho chodu (asi) a taky prej občas řídí životy lidí a má pro každého člověka plán.
    Takže nějaký to zaměstnání by se pro pána Boha určitě našlo…
    Na mši se furt říká: „Slyšeli jsme slovo Boží.“ No teda podle mě si měl Bůh dát s výrobou Bible víc záležet, aby byla jednoznačnější. Asi neměl psaní Bible dát za úkol jakýmsi pastevcům z pouště, nebo kdo to byl.

    Ale Slávku, měl jsi vůbec na mysli Hospodina? Nemyslel jsi třeba Peruna, Kršnu, nebo nějakýho jinýho Boha / boha??

  2. Bullseye

    @Sam

    Na tvrdenie veriacich, ze „boh vstko stvoril“ (krecionizmus), sa vzdy pytam, ze kto stvoril boha. Pritom nie som ochotny pocuvat argumenty typu „boh je vecny“. Uz som pocul aj vysvetlenie, ze „boh sa stvoril sam“, asi akoze by to mala byt rekurzivna funkcia.

  3. toli

    @sam
    Asi měl Slávek na mysli boha všeobecně.Dle mého úsudku člověk stvořil boha (bohy),vždy byla a bude skupina lidí kteří boha (bohy) potřebují,rovněž je nemalá skupina lidí kteří si z boha (bohů) udělali výnosnou živnost.Když se koukneš na bibli tak to není nic jiného než sbírka židovských mýtů+ vlivem ústně předávané tradice přidaná magická složka,zázraky,tento princip znáš například ze hry „tichá pošta“,to samé funguje i ve velkém.Sv.Jeroným (žil xx set let po biblických příbězích) přišel s tím že panna Marie byla bez prvotního hříchu,protože i její matku navštívil duch svatý (prý si Ježíš sám vybral z které……….chce vylézt).Časem se z téhle povídačky stala tradice a časem se z téhle „tradice“ stalo dogma neposkvrněné početí Panny Marie.A o dogmatech je zákázáno přemýšlet,jsou brána jako „Pravda“ . Toto je typický věroučný systém náboženství….
    Ale je pravdou že v Novém Zákoně jsou popsána některá morální pravidla které mají svou hodnotu i pro ateistu (agnostika).Pokud se uplatňují ve vztahu člověka k člověku (lidem) tak usnadňují,zpříjemňují život.To však nic nemění na faktu že tato pravidla nepocházejí od boha,vymyslet by je dokázal i inteligentní člověk.Člověk je sociální tvor,žije v komunitách (i rodina je komunita),takže platí „pravidla hry“ proto aby komunita vůbec přežila a dokázala třeba i prosperovat.To platí i pro mraveniště,roje včel,tlupy šimpanzů a goril,hejna delfínů atakdále…

  4. Sam

    ——————Ale je pravdou že v Novém Zákoně jsou popsána některá morální pravidla které mají svou hodnotu i pro ateistu (agnostika).————————-
    Morální pravidla jsou diskutována i v Ezopových bajkách, nebo ve starých řeckých bájích a pověstech.
    Nějaký soubor zákonů se používal v každé vyspělejší kultuře. Dodnes se na právnických fakultách vyučuje římské právo. http://www.rimskepravo.cz

  5. toli

    @sam,xoron
    Netvrdil jsem že jinde nejsou popsána morální pravidla,ale v bibli jsou možná nejucelenější,nejkomplexnější.A hlavně ta která mám na mysli jsou bez boha,bůh by tam spíše překážel.Když se dostanu do víceméně ostré diskuze s knězem tak mu ukazuji že popírají to, co sami hlásají protože upředňostňují boha před člověkem .Třeba řekne „Nevěřící mě nezajímají !! “ Moje reakce: „Ano? Je lhostejnost láskou ? Neříká snad tvůj páníček miluj bližního svého jako sama sebe ? Nebo jsou tvoji bližní pouze katolíci ?“ Zažil jsem situaci že ho jeden mormon oslovil bratře a on se tvrdě ohradil,protože mormoni nejsou křesťané……

  6. Medea

    “Netvrdil jsem že jinde nejsou popsána morální pravidla, ale v bibli jsou možná nejucelenější, nejkomplexnější.”

    Toli, môžeš byť konkrétny? O akých pravidlách konkrétne hovoríš?

  7. toli

    Zmíněné miluj bližního svého jako sama sebe,nebo nečiň druhým to co nechceš aby činili tobě nebo jak tě může pohoršovat tříska v oku bližního když sám tam máš trám ? Udobři se s bližním dřív než zapadne slunce,nečekej do druhého dne,atd.Medea je jich tam spousta 🙂

  8. Medea

    Obdobné morálne pravidlá sú aj v stoicizme alebo v budhizme (budhizmus vzťahuje súcit a neubližovanie na všetky cítiace bytosti).

    Toli, čo si myslel tou “komplexnosťou”?

  9. toli

    @medea
    komplexivnost jsem myslel na sebenavazující,ona ta pravidla jsou si podobná,ale nejsou totožná.Možná sama už máš vyzkoušené že pokud se podle nich člověk snaží žít tak má pohodovější,radostnější život.Připomínám že se jedná o ta morální pravidla,které zahrnují pouze chování člověka k člověku,bez boha
    @963214785
    Na stížnost to je,ale znáš to-kde není žalobce není ani soudce a i kdyby byl,tak po různých kauzách jsem k našim soudům skeptický….

  10. protestant

    Medea (15.01. 2014 | 12:02) napsal:
    Obdobné morálne pravidlá sú aj v stoicizme alebo v budhizme (budhizmus vzťahuje súcit a neubližovanie na všetky cítiace bytosti).

    protestant:
    Jenže v NZ není pasívní NEDĚLEJ druhému co sám nechceš, ale aktivní DĚLEJ. Tedy poměrně velký rozdíl proti stoicismu i buddhismu.

  11. 963214785

    @protestant
    Listina základních lidských svobod která je součástí Ústavy nařizuje v první hlavě druhém článku státu nestrannost v otázce politických ideologií a náboženských přesvědčení. Armáda je státní instituce. Tím že bude rozdávat bible a ne korán, bhagavadgitu či evangelium létajícího špagetového monstra porušuje nestrannost.

  12. Foxy

    protestant napsal:
    Jenže v NZ není pasívní NEDĚLEJ druhému co sám nechceš, ale aktivní DĚLEJ. Tedy poměrně velký rozdíl proti stoicismu i buddhismu.

    To je tam teda místo nedělej druhému co sám nechceš něco jako dělej druhému co sám chceš?

  13. Sam

    Nejspíš by vám kdejaký generál řekl, že pro bojeschopnost vojáků je užitečné nějaké to opium lidstva, někdy zváno jako duchovní vedení, či pastorace. Křesťanský vojenský kaplan je součástí kdejaké západoevropské armády. Určitě se jim to tam osvědčilo. Jen ať si kupujou bible. http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/armada-bez-otevrene-souteze-koupila-bible-maji-maskacovy-obal-1052866
    Mimochodem, když pojedete bojovat do Afghánistánu a řeknete místním obyvatelům, že jste křesťan, tak to vezmou daleko líp, než kdybyste byl ateista. Ateismus je pro některé muslimy a lidi vůbec docela nepředstavitelný.

  14. toli

    @protestant
    Protizákonné je protěžování nějakého náboženství v ozbrojených složkách údajně sekulárního státu a když už tak je také protizákonný nákup bez výběrového řízení

  15. 963214785

    Když to je přesně ono. Ateismus je pro ně nepředstavitelný, protože žádného ateistu nikdy nepotkali, a tak věří pouze tomu, co o nevěřících řekne imám. 🙁

  16. Sam

    Ostatně, život mě naučil, že nesmím věřit libovolnému knězovi či duchovnímu ani slovo. No a pokud jim někdo zobe z ruky, tak je to smutné.

  17. Antitheista

    Spousta antických filosofií starších než křesťanství hlásá pomoc lidem, ale důležité je, že když nechtějí, tak jim to nikdo nemůže cpát, to si asi křesťanství neuvědomuje, to se snaží pořád někoho obrátit na víru, místo pomoci je to „pomoc“ + propaganda v jednom balení, já ti pomůžu, ale budeš nosit křížek a věřit na hipíka na kříži. Jenže skutečná pomoc by měla být bez téhle břečky okolo. Ale křesťané to vlastně považují za svou povinnost, šířít víru, vždyť kromě pomoci tim ještě zachraňují dotyčné duše 😀 (islám to samé, naopak židé svou víru alespoň nešíří mimo svou komunitu)

  18. toli

    @antiteista
    Oni to mají dokonce přikázáno.Chodit dom od domu a šířit „dobrou zprávu“,jehovisti to vzali doslova,jenže to zase nejsou křesťané. 🙂

  19. toli

    Co se týká Židů tak tam je to přesně naopak,chrání si svou víru před góji.I gój konvertita bude vždy „Žid“ druhé kategorie
    Křesťané chtěli expandovat,tak expandovali za cenu toho že si pošpinili náboženství prvky od pohanů (Nejsvětější trojice,svatí (patroni),,Královna Nebes Panna Maria,očistec,limbus,atd,nic z toho v bibli není

  20. protestant

    toli (15.01. 2014 | 19:27) napsal:
    @protestant
    Protizákonné je protěžování nějakého náboženství v ozbrojených složkách údajně sekulárního státu a když už tak je také protizákonný nákup bez výběrového řízení

    protestant:
    Jediný dodavatel Biblí s ekumenickým překladem je česká biblická společnost. Vybírat z jednoho dodavatele je nesmysl.

  21. protestant

    toli (15.01. 2014 | 19:27) napsal:
    @protestant
    Protizákonné je protěžování nějakého náboženství v ozbrojených složkách údajně sekulárního státu

    protestant:
    Až budeme mít muslimy v armádě, tak jim určitě koupí Korán.

  22. protestant

    Foxy (15.01. 2014 | 17:18) napsal:
    protestant napsal:
    Jenže v NZ není pasívní NEDĚLEJ druhému co sám nechceš, ale aktivní DĚLEJ. Tedy poměrně velký rozdíl proti stoicismu i buddhismu.

    To je tam teda místo nedělej druhému co sám nechceš něco jako dělej druhému co sám chceš?

    protestant:

    Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, jednejte i vy s nimi.
    Lukáš 6:31

  23. Antitheista

    No a? Antické filosofie taky hlásají aktivní pomoc bližnímu, jen musíš číst správné autory 😀 -a jsou to starší nauky než ježíškismus 😀 – a bez sektářství a bludů o bohu

  24. Antitheista

    Platon

    „V péči o štěstí druhých nacházíme své vlastní.“

    😀 😀 😀 – pomáhání dělá druhé šťastnými 😀

  25. protestant

    A teď zkus něco podobného tomu citátu z Lukáše… 🙂

  26. Antitheista

    Zlaté pravidlo? O tom mluvil už Sokrates a jiní – dokonce se vyskytuje po celém světě i v Číně a Indii 😀

  27. xorron

    Já bych chtěl vidět vojáka v Afghanistánu, jak přes den střílí do civilistů čili teroristů a večer si čte v bibli, jak má nastavit tvář vůči násilí, o tom, jak před tisícíletím běhal nějaký rabbi kouzelník po vodní hladině, udělal čáry máry fuk a změnil vodu ve víno, dělal obden další zázraky. To musí být opravdu podnětná četba pro hrdlořezy, profesionální žoldáky v armádě.

  28. protestant

    zlaté pravidlo – „Jak chcete, aby činili lidé vám – čiňte vy jim“ (v. 31) bylove starověku obecně známé např. od stoického filosofa Seneky (jeho bratra, místodržícího Gallia, zmiňují Sk 18): „Co nechcete, aby druzí činili vám, nečiňte vy jim.“ Lukášův Ježíš ho však z alibistické podoby, která nemá daleko k „co tě nepálí, nehas“, obrací do podoby aktivního nasazení pro věc milosrdenství: Jak chcete … čiňte.
    http://katecheze.evangnet.cz/katecheticke-pripravy/dat-se-pohnout-milosrdenstvim

  29. protestant

    Moudrostí, kterou se na té cestě smíme povzbuzovat, je pak zlaté pravidlo – “Jak chcete, aby činili lidé vám – čiňte vy jim” (v. 31). Že ani tohle není všeobecně přijatelná moudrost, vyplyne, když ho porovnáme s jeho známější a rozšířenější obdobou. Římský filosof Seneka, žijící na rozhraní našeho letopočtu, ji předkládá takto: “Co nechcete, aby druzí činili vám, nečiňte vy jim.” Nechceš-li, aby tě druzí podráželi či pomlouvali, nedělej to především ty jim. – není to málo – a přece to Ježíšovi nestačí. Jakoby tušil, že takto pověděno nemá zlaté pravidlo daleko k oblíbenému českému: “Co tě nepálí, nehas.” – nejspíš i proto ho Ježíš obrací do podoby AKTIVNÍHO NASAZENÍ pro věc milosrdenství: “Jak CHCETE, aby činili lidé vám – ČIŇTE vy jim”
    http://cb.cz/praha2/kazani/nepratele.pdf

  30. toli

    protestant:
    Až budeme mít muslimy v armádě, tak jim určitě koupí Korán.

    Špatně jsi pochopil,V armádě nemá být vůbec žádné náboženství.Křesťanství v armádě je dokonce tak hloupé že jde jak proti zásadám křesťanství (nezabiješ) tak proti zásadám sekulárního státu za který se ČR prohlašuje…

  31. protestant

    toli (16.01. 2014 | 14:34) napsal:

    Špatně jsi pochopil,V armádě nemá být vůbec žádné náboženství.

    protestant:
    Absolutní nesmysl. Každý (tedy i voják) má právo:

    Článek 16
    (1) Každý má právo svobodně projevovat své náboženství nebo víru buď sám nebo společně s jinými, soukromě nebo veřejně, bohoslužbou, vyučováním, náboženskými úkony nebo zachováváním obřadu.
    http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html

  32. protestant

    …Jsou ovšem situace, kdy i toto přikázání musíme porušit. Vlastní život nebo životy našich bližních je někdy možné zachránit pouze za cenu ukončení jiného života. Právě ochrana života může paradoxně vézt k odvaze pozvednout zbraň proti násilníkům a vzít na sebe odpovědnost, které se děsíme. Složitost života často neumožňuje volit mezi dobrem a zlem, ale pouze mezi menším a větším zlem. Jsou chvíle, kdy nezbývá i takové věci rozhodnout a udělat. Křesťan se tu nemůže schovávat za ostatní, ale vzít na sebe odpovědnost, která ho pak může pronásledovat celý život. Ale i to patří k životu víry. Nést osobní odpovědnost, vzít na sebe, co je těžké, bolestné, a kvůli čemu nás budou druzí soudit. Křesťan jako voják, policista nebo soudce je stejně důležitý jako lékař, učitel nebo farář.
    Válka, nutná sebeobrana, trest smrti, potraty, euthanasie, sebevražda – jsou témata, o kterých se lze do nekonečna bavit a diskutovat. Neexistuje tu však žádné hotové a paušální řešení. Každou situaci je třeba zvažovat samostatně. Nejhorší je, když si vojáci zvyknou zabíjet, kati popravovat a lékaři ukončovat život na objednávku. V každém případě je třeba citlivě rozlišovat. Je rozdíl, když někdo vede válku, aby získal nové území a nerostné bohatství a nebo brání svou zemi proti zlodějům a lupičům. Je rozdíl, když si někdo vezme život, aby na sebe upozornil nebo se obětuje, aby mohli žít druzí. Je rozdíl, když někdo jde na potrat, aby neklesla jeho životní úroveň nebo se k němu rozhodne nešťastná znásilněná matka, která nevidí jiné východisko. Je rozdíl, když je popraven mnohanásobný vrah nebo člověk, který má jiný politický názor. Mezi těmito extrémy však leží veliký prostor pro osobní odpovědnost Jsou to situace, kde nemáme hotová řešení. A především nemáme právo nikoho soudit za to, jak se rozhodl….
    http://brno1.evangnet.cz/node/158

  33. toli

    @protestant
    Nesmysly plácáš ty,voják ano,ale ve svém volnu.Nikoliv organizovaně v rámci státní silové instituce (armády).
    A nesmysl je i druhá část.V desateru je prosté nezabiješ.I zabití v sebeobraně je zabití.Naši vojáci v Afganistánu,Iráku atd nemají především co dělat.Pokud je tam někdo chce zabít a oni zabijí v sebeobraně tak porušili přikázání Nezabiješ. Neříká snad tvůj páníček že máš nastavit druhou tvář ? Čili máš právo být zabit (i páníček se za tebe obětoval) ty sám zabít nemůžeš,ani v sebeobraně.To je křesťanství.
    To co popisuješ jsou vlastní kněžsko/pastorské sračky aby si okecali (omluvili) hříchy svých denominací.

  34. protestant

    Plácáš absolutní nesmysly toli. Takovou koncentraci hovadin jsem už dlouho nečetl…

  35. toli

    @protestant
    Znáš přísloví Proč házet perly……? Na toto téma s tebou uzavírám diskuzi.

  36. Antitheista

    Platonovi to taky nestačí, chce, abychom činili druhé šťastnými 😀 – to proti tomu je Ježíš novější a působí jako hlupáček, který to někde zaslechl a přeřikal 😀

  37. Antitheista

    Nebylo v Bibli „neodpírejte zlému“ a „nastavte druhou tvář“ ? TAk jaká sebeobrana, to je starý zákon 😀

  38. Medea

    “V desateru je prosté nezabiješ.”

    Toli, myslím, že výstižnejší preklad by bol “nezavraždíš”.

    Desatero v kontextu hebrejské bible: http://is.muni.cz/th/333931/

  39. Medea

    Citujem z tej Häuszlerovej práce:

    V Desateru je použito sloveso odvozené od racach – „vraždit“. Racach má význam zabít nebo zavraždit osobního nepřítele. Není výrazem pro zabití ve válce, zabití při popravě provinilce odsouzeného k trestu smrti podle zákona či zabití z boží strany. Ve starověku byla tato usmrcení legitimní a nebyla, ani pro Izraelce, v rozporu s tímto přikázáním.

    Desatero v kontextu hebrejské bible: http://is.muni.cz/th/333931/

  40. Antitheista

    To máte fuk, protestant mluví o novym zákonu. Tam je „neodpírejte zému“ a „nastavte druhou tvář“ – to nezní jako výzva k sebeobraně

  41. Medea

    Anti, ja som reagovala na Toliho “nezabiješ”.

  42. protestant

    To je zbytečné Medeo. Toli evidentně mluví o něčem, čemu vůbec nerozumí…

  43. Antitheista

    Přesně, křesťanská Sicílie s její mafií je lepší než ateistické Japonsko či Norsko nebo ČR… malé krádeže (často organizovaných skupin cizinců na našem území) jsou horší než uřezaná hlava zazděná v baráku, jak to často dělá mafie, nebo korupce v pravoslavnym Rusku, cha – kam se na to hrabe česká kotlinka, kdepak, křížek vás ochrání 😀 😀

  44. Foxy

    Ad: „Je rozdíl, když je popraven mnohanásobný vrah nebo člověk, který má jiný politický názor“.

    Zde zásadně nesouhlasím. Poprava je dle mého názoru vždy a za všech okolností vražda.
    Není to trest. Je to pomsta. Smrt je nevratná, případná posmrtná rehabilitace popraveného je už jen smutným šklebem osudu.

    (Howgh)

  45. xorron

    @protestant

    Poláci tím byli proslulí už za první republiky. Dále si pamatuji jejich zlodějské kšefty za minulého režimu. Kdepak, na ně nemáme. Ale já mám Poláky rád a vůbec mi to nevadí. Krade se všude a ti co kradou nejvíc, vystupují jako ctihodní a pobožní v těch „nejvyspělejších demokraciích“.

  46. Šriber

    Vojáci jsou žoldáci a hrdlořezové, poprava je vražda – cože?

  47. Antitheista

    Já si teda taky nemyslim, že vojáci jsou žoldáci v tom negativním smyslu. A že vraždí, to je pravda, ale má to svůj důvod… jinak sem proti trestu smrti ve vězení.

    Ale neodvolávám se při tom na Bibli a ještě na nový zákon…

  48. Slávek

    Poprava po radnem soudu není vražda a ani vojáci obvykle nevrazdi, ale zabíjejí. Voják ani popravci nejsou v žádném smyslu vrahové. Můžeme se bavit o opodstatnenosti TS nebo správnosti našeho angažmá v Afghánistánu, ale opovrhovani našimi vojáky tam je podle.

    Pro záznam : jsem jednoznačně proti ts a domnívám se, že cíle naší mise v Afghánistánu jsou správné

  49. Šriber

    Jednoduchý rozdíl mezi vojákem a žoldákem:
    Voják – státní zaměstnanec
    Žoldák – soukromník, nebo zaměstnanec v soukromém sektoru
    Vojáci AČR nejsou žoldáci…

    Vražda má rovněž svou definici, které zabití v boji ani poprava po řádném soudu nesplňuje. Jste moc emocionální, něco se vám nelíbí, tak to označujete slovy s negativními konotacemi…

  50. toli

    Pro skutečného křesťana není důležitá délka ani způsob ukončení života (s vyjímkou sebevraždy).ŘKC má církev bojující (pozemskou),církev trpící (očistec) a církev vítěznou (svatí).Smrt je chápána jako vítězství,smrt je chápána jako narození do skutečného života.Proto se u rakve pokládají věnce (věnec je od antiky chápán jako symbol vítězství).Skutečný křesťan se má na smrt těšit,ono Františkánské „Smrt je naše kamarádka“.Kněz mi to vysvětlil jednou větou-„totální potlačení pudu sebezáchovy“.Proto dle (katolického chápání) boha křesťan může být zabit ale v žádném případě nesmí zabít. To mi přijde u ŘKC docela řekněme pikantní nebo pokrytecké…

  51. protestant

    Kam toli na ty pitomosti chodíš?

  52. Medea

    Toli, RKC predsa pozná aj spravodlivú vojnu:

    Avšak proti jest, co praví Augustin; v řeči o Mládenci setníkově: „Kdyby křesťanská kázeň haněla války, prosícím v Evangeliu by byla dána spíše ta rada spásy; aby zahodili zbraně a úplně se vzdálili od vojska. Avšak bylo jim řečeno: Nikoho netýrejte a buďte spokojeni svým žoldem. Když jim tedy přikázal, aby byli spokojeni vlastním žoldem, nezakázal jim vojančiti.“
    (Tomáš Akvinský: STh. II-II q. 40 a. 1 s. c.)

    Musí se říci, že ke spravedlivé válce se vyžaduje trojího. A to nejprve autorita vládce, z jehož rozkazu se vede válka. Neboť soukromé. osobě nepřináleží zdvihnouti válku, poněvadž může hájiti své právo u soudu vyššího. Podobně také svolati množství, což se musí státi ve válkách, nepřináleží soukromé osobě. Poněvadž však starost o stát je svěřena vládcům, jim náleží chrániti celek města nebo království nebo provincie sobě poddané. A jako jej dovoleně chrání hmotným mečem proti vnitřním poruchám tím, že trestají zločince, podle onoho Apoštolova Řím. 13: „Nenosí nadarmo meč, neboť je služebníkem Božím, vykonavatelem hněvu na tom, kdo páchá zlo;“ tak jim také přináleží válečným mečem chrániti celek proti vnějším nepřátelům. Pročež též vládcům se praví v Žalmu: „Vysvoboďte chudého a nuzného z rukou hříšníkových vysvoboďte.“ Proto Augustin praví, Proti Faustovi: „Přirozený řád, přizpůsobený pokoji smrtelníků, toho vyžaduje, aby moc a rozhodování podniknouti válku bylo u vládců.“
    Za druhé se vyžaduje spravedlivá příčina, totiž aby ti, kteří jsou napadáni, pro něco zasluhovali napadení. Proto Augustin praví v knize Otázek: „Výměr spravedlivých válek bývá, že mstí křivdy, jestliže má býti trestán národ nebo město, které buď opomenulo pomstíti, co nešlechetného jeho poddaní učinili, nebo vrátiti, co bylo neprávem vzato.“
    Za třetí se vyžaduje, aby úmysl válčících byl správný, jímž se totiž zamýšlí buď aby se prospělo dobru nebo aby se uniklo zlu. Proto Augustin praví, v knize O slovech Páně: „U pravých ctitelů Božích nejsou hříchy také ony války, které se nevedou z ukrutnosti nebo chtivosti, ale ze snahy po míru, aby zlí byli potrestáni a dobrým se pomohlo.“ Avšak může se státi, že válka se stává přece nedovolenou pro špatný úmysl, třebaže vypovídá válku zákonná moc a je spravedlivý důvod. Neboť Augustin praví, v knize Proti Faustovi: „Chtivost škoditi, mstivá krutost, nepokojný a nezkrotný duch, sveřepé vzbouření, panovačná choutka, a co je podobného, to jsou, která se právem na válce kárají.“
    (Tomáš Akvinský: STh. II-II q. 40 a. 1 co.)

  53. Medea

    Slávek napísal: “Tento problém zdánlivě řeší transcendentní bůh, který stojí mimo náš prostoročas. Nějaká prvotní příčina. K ní je možné vztahovat celý smysl existence … dokud se nezeptáme: „Proč je tu ten bůh? Jaký má smysl?“”

    Teológ by mohol odpovedať, že Boh je nutné bytie, teda bytie, ktoré nemôže logicky nebyť, teda bytosť, ktorej nebytie by viedlo k logickému sporu, pretože Božia esencia nutne zahŕňa aj Božiu existenciu 😉

    O nutnom bytí na SEP: http://plato.stanford.edu/entries/god-necessary-being

  54. Šriber

    Slávek: Očekávám dne, kdy někdo opíše moje jméno správně…
    P.S. Netřeba se omlouvat, to je jen humor…

  55. toli

    @protestant
    Toto se říká katolíkům v kostelech a na hovorech o víře.Vy to nemáte ?
    Jednoduše věřící mají napodobovat Krista.Ten se také mohl zachránit,kdyby odvolal co řekl tak by ho Pilát pustil.Pokud máš potřebu kritizovat mé znalosti tak se prosím obrať na katolickou církev,protože já to nemám ze své hlavy.
    @Medea
    Řekl jsem že mi to u ŘKC vzhledem k její historii příjde toto učení jako pokrytecké,ale nemám potřebu to řešit vzhledem k tomu že se už nepovažuji za katolíka potažmo křesťana.Přestal jsem chodit na mše,přestal jsem přijímat svátosti a s kleriky se stýkám pouze na pracovně profesionální úrovni jako rovný s rovným.

  56. toli

    A tím že Kristus nekladl odpor a nechal se ukřižovat tak vlastně zvítězil nad Zlem (Zlo je v církvi chápáno živá osoba,duch,) a ještě návdavkem zajistil obětováním dokonalého bohočlověka usmíření s Bohem Otcem,(který byl pohoršen po Adamově pádu) spásu a život věčný pro člověka (který pochopitelně dělá to co mu církev řekne)
    „Spravedlivý“ nevěřící se také dostanou do nebe,ale ne do blízkosti boží,neuvidí boha.
    No řekněte sami,není to bomba 🙂 (ironicky)

  57. Foxy

    Ad: Božia esencia nutne zahŕňa aj Božiu existenciu…
    Hmmmmmm…..
    ovšem rumová esence nutně nezahrnuje existenci rumu.

    Má to tak trochu psychedelický rozměr, kdy jedna halucinace vyvolá logickou nutnost halucinace jiné. Formální logika zůstane zachována, ale týká se totálně iracionálních přeludů.

  58. Medea

    Toli napísal: “Řekl jsem že mi to u ŘKC vzhledem k její historii příjde toto učení jako pokrytecké, ale nemám potřebu to řešit vzhledem k tomu že se už nepovažuji za katolíka potažmo křesťana.”

    Ale to, o tom striktnom nezabíjaní, nie je učenie RKC. Katolík môže, z hľadiska svojej doktríny, spravodlivo zabiť iného človeka, napr. z dôvodov, ktoré uvádza Tomáš Akvinský v texte, ktorý som citovala z jeho Teologickej summy.

  59. toli

    @medea
    Prosím pochop že ŘKC se sice řídí zásadou sempre item ale ta je jaksi „ohebná“.Církev (instituce) potřebuje ovce,protože ty přinášejí peníze.Proto v mém druhém odstavci je že do nebe půjdou i „spravedlivý“ nevěřící,ale neuvidí bla bla bla..Dnes každý křesťan má mezi příbuznými nějakého nevěřícího.Myslíš že by nosil do kostela peníze kdyby tam slyšel že jeho maminka,tatínek atakdále půjdou do pekla protože nevěří ? Prostě současná teologie se musela nepatrně přizpůsobit požadavkům pragmatismu.
    Totéž-kdyby dnes někdo hlásal striktně Augustýna nebo Tomáše tak má prázdný kostel……Rozumíš mi ?

  60. Antiateista

    „otřebuje ovce,protože ty přinášejí peníze“ – a komunistické strana nepotřebuje členy, aby platili příspěvky? 😀

  61. toli

    @antiateista
    Jsi dost mimo my se tady nebavíme o komouších my se bavíme o ovčanech

  62. Jiří

    Protestante, co se týká knih Bible a Koránu v armádě, tak zcela určitě není povinností sekulárního státu, aby je vojákům kupoval. Který voják je bude chtít, měl by mít možnost si je v požadované úpravě zakoupit, nebo je mohou poskytnout armádě samotné církve. A co se týká válek, nutné sebeobrané, trestu smrti, potratů, euthanasii, sebevraždě – ano, to jsou témata, o kterých se lze do nekonečna bavit a diskutovat. Jenže u věřících to znamená vždy podřízení se autoritě, která rozhoduje co je správné a co není. https://www.youtube.com/watch?v=dYmFsXB1V_g Tím je osobní odpovědnost vymazána a jakákoli zvěrstva jsou legalizována. Takže “Jak CHCETE, aby činili lidé vám – ČIŇTE vy jim”

  63. Jiří

    Dodatek…můj děda po návratu z 1.světové války se nechal vyškrtnout z katolické církve a já se mu nedívím. Protože od narození vychovat lidi k poslušnosti a potom je poslat do mlýnku na maso kvůli větším ziskům, to dokážou jedině psychopati a deprivanti, jak jim říká doktor Koukolík.

  64. DarthZira

    Protestant – každý, tedy samozřejmě i voják, má právo věřit v libovolného boha/bohy, být příslušníkem libovolné církve a tedy i číst příslušné náboženské spisy, navštěvovat bohoslužby nebo sám vykonávat určité obřady a jiné úkony, které jeho víra a náboženství žádá.
    Ovšem rozhodně není úkolem armády, aby svým příslušníkům za naše daně kupovala Bible (Korány, Bhagavadgíty, Eddy, Sillmarilliony, Řecké báje či cokoli jiného, co ten který věřící považuje za svou posvátnou knihu). Armáda nemá nikomu bránit v tom, aby si v době svého volna četl cokoli mu libo, tedy klidně i posvátnou knihu svého náboženství, ale tuto knihu si onen věřící musí koupit ZA SVÝ!!! Případně – pokud na koupi nemá – si ji od někoho půjčit.
    Úplně stejně, jako když si nevěřící bude chtít přečíst co já vím třeba Asimova – taky mu ho nebude kupovat jeho zaměstnavatel.
    Mimochodem, věřící křesťan, který nemá ve svém vlastnictví Bibli, je nějaký divný věřící křesťan. A že – pokud náhodou došlo k něčemu tak nepravděpodobnému, že věřící křesťan nevlastní Bibli – by zrovna voják neměl peníze na to, aby si Bibli koupil, to se mi taky nezdá.
    V této souvislosti mě ještě napadá, jestli např. taková Bible kralická nebo nějaký překlad třeba z 19. století by vlastně neměly být dostupné v elektronické podobě zadarmo (třeba na stránkách Národní knihovny), protože od smrti nejen všech jejích autorů, ale i překladatelů, zcela prokazatelně už těch minimálně 70 let dávno uplynulo.

  65. Jiří

    Přísaha německého vojáka, platná po 2. Srpnu 1934…to bude asi ta odpovědnost věřících:
    německy“Ich schwöre bei Gott diesen heiligen Eid, dass ich dem Führer des Deutschen Reiches und Volkes, Adolf Hitler, dem Oberbefehlshaber der Wehrmacht, unbedingten Gehorsam leisten und als tapferer Soldat bereit sein will, jederzeit für diesen Eid mein Leben einzusetzen.“
    „Před Bohem skládám posvátnou přísahu, že zachovám bezpodmínečnou poslušnost Adolfu Hitlerovi, Vůdci německé říše a německého lidu a nejvyššímu veliteli ozbrojených sil. Jako statečný voják budu připraven za tuto přísahu v každém okamžiku nasadit život.“

  66. protestant

    Jiří (19.01. 2014 | 10:06) napsal:
    Protestante, co se týká knih Bible a Koránu v armádě, tak zcela určitě není povinností sekulárního státu, aby je vojákům kupoval. Který voják je bude chtít, měl by mít možnost si je v požadované úpravě zakoupit, nebo je mohou poskytnout armádě samotné církve. A co se týká válek, nutné sebeobrané, trestu smrti, potratů, euthanasii, sebevraždě – ano, to jsou témata, o kterých se lze do nekonečna bavit a diskutovat. Jenže u věřících to znamená vždy podřízení se autoritě, která rozhoduje co je správné a co není. https://www.youtube.com/watch?v=dYmFsXB1V_g Tím je osobní odpovědnost vymazána a jakákoli zvěrstva jsou legalizována. Takže “Jak CHCETE, aby činili lidé vám – ČIŇTE vy jim”

    protestant:
    Osobní odpovědnost není nikdy vymazána….

    Církev prosí a napomíná své členy, aby nepřehlédli, že je církev buď dobrou nebo špatnou služebnicí Kristovou právě v nich, svých jedincích. Připomíná jim jejich osobní odpovědnost, aby se žádný z nich nedopouštěl zrady ani na Kristu, ani na člověku.
    http://www.evangnet.cz/cce/czr/verze/czr_31-1/rsz.htm

  67. protestant

    DarthZira (22.01. 2014 | 21:29) napsal:
    …..Ovšem rozhodně není úkolem armády, aby svým příslušníkům za naše daně kupovala Bible (Korány, Bhagavadgíty, Eddy, Sillmarilliony, Řecké báje či cokoli jiného, co ten který věřící považuje za svou posvátnou knihu)….

    protestant:
    Co je podle tebe úkolem armády?

  68. protestant

    Jiří (22.01. 2014 | 22:38) napsal:
    Přísaha německého vojáka, platná po 2. Srpnu 1934…to bude asi ta odpovědnost věřících:
    německy“Ich schwöre bei Gott diesen heiligen Eid, dass ich dem Führer des Deutschen Reiches und Volkes, Adolf Hitler, dem Oberbefehlshaber der Wehrmacht, unbedingten Gehorsam leisten und als tapferer Soldat bereit sein will, jederzeit für diesen Eid mein Leben einzusetzen.“
    „Před Bohem skládám posvátnou přísahu, že zachovám bezpodmínečnou poslušnost Adolfu Hitlerovi, Vůdci německé říše a německého lidu a nejvyššímu veliteli ozbrojených sil. Jako statečný voják budu připraven za tuto přísahu v každém okamžiku nasadit život.“

    protestant:

    Já zase musel přísahat takhle:

    Vojenská přísaha vojáků Československé lidové armády z roku 1961

    „Já, občan Československé socialistické republiky, vědom si své čestné vlastenecké povinnosti, přísahám před bojovou zástavou věrnost pracujícímu lidu vedenému Komunistickou stranou Československa.

    Slibuji, že budu vojákem statečným a ukázněným, že budu důsledně a iniciativně plnit ustanovení vojenských řádů, rozkazy velitelů a zachovávat vojenské tajemství. Svědomitě se budu učit ovládat vojenskou techniku a zbraně, svěřené mi pracujícím lidem a připravovat se na boj, abych mohl na rozkaz presidenta a vlády Československé socialistické republiky co nejlépe bránit svou rodnou vlast a její socialistický řád proti každému nepříteli.

    Pro obranu socialismu jsem vždy připraven stát pevně v řadách ozbrojených sil Československé socialistické republiky po boku Sovětské armády i armád ostatních socialistických zemí v boji proti jeho nepřátelům a nasadit i svůj život k dosažení vítězství.

    Tak přísahám!“

    🙂

    ….podotýkám, že obrana socialismu mne nikdy nezajímala…

  69. protestant

    Tady ale nikdo o autorských právech k Bibli nepsal….

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *