Muslimové a západ: Proč islám budí strach?

Autor | 14.05. 2014

V knihovně Václava Havla včera, 13.5.2014 proběhla panelová diskuze. O islámu se v posledních letech hovoří stále častěji a téma vyvolává silné emoce. Nejinak je tomu i v České republice s její nepočetnou muslimskou menšinou. Ještě před nedávnem marginální téma vzbuzuje zájem politiků i aktivistů a vyvolává často bouřlivé rozpravy, v nichž islám vystupuje jako jistá „antiteze“ naší (západní, křesťanské atd.) civilizace. O islámu a o jeho tolik medializovaných „třecích plochách“ diskutovali arabisté a islamologové Jan Čuřík, muslim Petr Pelikán a Bronislav Ostřanský. Diskuzi moderoval Jan Fingerland.

V poměrně diskuzi těchto na slovo vzatých odborníků padly některé názory a informace, které stojí za zveřejnění, tak jak zazněly v přepisu, bez dalšího komentáře.

O druhém stupni registrace Ústředí muslimských obcí

„Jak to teda řešit, když teďka vstupuje v platnost druhý stupeň registrace ÚMČ, tak jestli by se po nich mělo žádat, jako podmínka, aby podepsali, že se vzdávají těch a těch a těch islámských dogmat? A jestli pokud to budeme žádat po nich, jestli to budeme žádat i po jiných náboženstvích?“

„Já jsem dokonce zakládajícím členem první správy té nadace, která se dnes jmenuje Nadace islámského centra v Praze. Posléze jsem tuto organizaci opustil, snažím se s nimi být v dobrých vztazích, ale jejich směřování není úplně tím, jak já si představuju, že by se měli chovat muslimské organizace v Evropě. Právě proto, že vybírají k sebeprezentaci špatné knihy a ještě blbě si je překládají. Protože, když tady měli muslimského imáma Emir Omič, který byl rozumný, byl to člověk Evropsky ukotvený, věděl, kde kdy žije, vzdělaný, tak ho vykopali. Místo toho tam mají lidi, kteří mluví a chovají se, jako by byli v Pákistánu nebo kde. A to se mi nelíbí. Takže já asi začnu do pražské mešity v pátek chodit, abych je podpořil proti policejnímu zásahu, ale bude to něco podobného, jako když jsem hovořil s aktivními protikomunistickými disidenty a ptal jsem se jich: „A vám se fakt líbilo, co ti hrozný Plastici hráli.“ A oni odpovídali:“ Ale my víme, že neuměli hrát a to co provozovali bylo děsný a sami byli vožralí a zfetovaný. Ale tohle se nedělá, že je zavřeli. A podobný postoj k tomu mám já.“

Sekulární principy

„Žijeme v občanské společnosti a jestli teda má převládat občanský princip nebo jiné principy? Vznáším spíše jako otázku do pléna. Já si na to netroufám nějak odpovídat. A ano, chápu a máte pravduy, že se vám tento postulát nelíbí, protože Evropa toto pojetí již před několika málo sty lety překonala a odpadlictví, poté co bylo také trestáno smrtí i v Evropě, přešlo do stádia společenské ostrakizace… „

– „Máme teda nutit muslimy se přizpůsobit, nebo máme respektovat jinakost v tom smyslu, že budeme mít ostrovy třeba jiného zákonodárství?“

– „Z mého pohledu je to velice jednoduché, tahle otázka. Nastavit pravidla, která budou pro všechny, která budou respektována, která budou vymáhána a která budou jednotně sledována. To je strašně důležitý bod. Já se domnívám, že ty současné právní poměry tak jak stojí, tomu praktikujícímu muslimovi nijak neznemožňují praktikovat svoji víru.“

„Já jsem se k tomu vyjadřoval pro Učitelské noviny. Pokud je stanoveno pravidlo předem. Tedy že je například nějaký školní řád, tak ta studentka se může rozhodnout ano či ne. Je to naprosto transparentní, je to fér. Jiný problém by nastal, kdyby byly pravidla aplikovány ex post.“

„Muslim může žít v nemuslimském státě, pokud jej nikdo nebude nutit porušit princip Šaríji. Nutí jej někdo aby jedl vepřové? Nenutí. To samé se týká manželství.“

O odpadlictví a trestu smrti

„Jsou některé věci, které se nedají zpochybnit … mezní tresty … jsou napsány v Koránu, nedá se to popřít, je tam prostě zmínka, že odpadlictví patří mezi tyto mezní tresty, že odpadlý zaslouží smrt. Druhá věc je, jakým způsobem to aplikovat. Máme mezní tresty. Bičování, sekání rukou. Kde to je aplikováno. Stejný případ je s odpadlictvím. Je to součást zjevení a nelze to zpochybňovat.“

„Ani ti liberálové toto nezpochybňují. Jiná otázka je, zda je toto nějakým způsobem aplikováno. Poslední trest v Osmanské říši byl aplikován v půlce 19.stol. Dodnes, ať řekneme i tu druhou stránku mince, je aplikován a zneužíván.“

– „Máte pravdu, že v islámu je za odpadnutí trest smrti. Já do toho když jsem muslim, tak ho nebudu hájit, protože jsem Čech a jaksi ze svého kulturního zázemí, prostě jsem jinak vychován, jo? Takže opravdu, když někdo odpadne od islámu, tak já tamhle nepůjdu podřezávat Lhoťana. (smích publika)“
– „Jste špatný muslim!:
– „Ano jsem špatný muslim. Nepopírám to. Nebudu hledat kličky a úničky, že tam teda jsou ty podmínky, že jeden musí tamhlencto a ono. Prostě ne. Je to součást islámu.“

„Odpadlictví v islámu v rovině víry je trestáno na onom světě. Tam vám to pánbůh spočítá. Na tomto světě nikoliv. To co je trestáno na tomto světě je, co bych nazval, aktivním odpadlictvím od islámu. Je to něco jako je homosexualita a homosexualismus. Můžete být odpadlík a nikde se s tím moc neprezentovat. Ale nesmíte pořádat růžové pochody na Václaváku nebo pochody odpadlíků. Asi takhle to je. Když to řeknu natvrdo, není to až takové, jak se to prezentuje. Můžete být odpadlík, ale nesmíte se s tím nikde moc chlubit“

26 thoughts on “Muslimové a západ: Proč islám budí strach?

  1. Zdeňka

    Působí to na mne strašně primitivně. Omlouvám se,ale jako úplně hloupé žvanění. A to jsem si moc přála najít něco rozumného. Ztráta času.

  2. TvojOponent

    Netuším, prečo sa českí ateisti tak vzrušujú nad skutočnými prejavmi evolúcie. Priebojnejšie živočíšne druhy a spoločenstvá zaberú životný priestor tých neprispôsobivejších. Ak organizmus si dobrovoľne oslabí imunitu, podľahne infekcii. Multikulti a liberalizmus sú choroby, ktoré český organizmus nedokáže definovať ako potenciálne nebezpečenstvo a chorý vývoj a tak zákonite sa stane z Česka štát teokratický. Kresťanských bielych krviniek ste sa vzdali.
    Len mi stále vŕta v hlave jedna neznáma. Máte v českom znaku leva alebo levicu? Lebo ak levicu, budete ju musieť zabaliť do koberca. 🙂

  3. Slávek ČernýSlávek Post author

    Zdeňko, ti lidé jsou jedni z největších odborníků na islám v ČR. Orientalista Petr Pelikán, sám muslim o islámu mluví pravidelně v médiích, napsal knihy atd. Bronislav Ostřanský je z Orientálního ústavu AV http://www.orient.cas.cz/kontakty/pracovnici/ostransky.html

    O Čuříkovi moc nevím. Arabiosta často citovaný v médiích.

    Situaci může komplikovat i to, že jsem vybral výroky, které mi přišly nějak zajímavé. Tobě by zase mohlo připadat zajímavé něco jiného.

  4. shuvani

    Zdeňka: ano, působí to jako žvanění a hloupé vtipkování. Ale jen do té doby, než si uvědomíme, že pro věřící ortodoxní muslimy České Republice je TOTO REALITA. Pak začíná jít o život. Ne nám, kteří zatím mlčíme. Ale těm kdo přestali věřit v islám a neschovávají se s tím, v jejich případě už možná o život jde. A zdá se, že pánům salonním propagátorům islámu už začíná aspoň trochu docházet, co že to pomáhali tady v čechách vytvářet.

  5. TvojOponent

    Slávek! Komu by ste dali titul najväčší odborník na kresťanstvo v Čechách?

  6. Antitheista

    Liberalismus se v určité chvíli staví proti multikulti …

  7. TvojOponent

    Anti…to sa chválite alebo si sťažujete.

  8. A.S.Pergill

    Pokud to není nějak systémově selektováno, tak je to názorná ukázka, jak jsou tihle lidé, co by nám chtěli ordinovat islám, tlupa bezcenných blábolilů. A, pochopitelně, naprosto amorálních, protože bláboly typu „to se dělalo v osmanské říši naposled v polovině 19. století“ v situaci, kdy vraždy odpadlíků a vraždy ze „cti“ se provádějí na západ od bývalé železné opony cca každý všední den, může pronést jen bezcenná špína. Prostě, muslim.

    Faktem je, že když se tu etablovali mormoni, tak se museli zavázat, že se vzdávají „oběti krve“. Patrně pod hrozbou sankcí, pokud by to nedodrželi.
    Takže jsem toho názoru, že by bylo možné muslimům dát seznam toho, čeho se musejí vzdát. A islámské rituální vraždy by měly být na čelném místě tohoto seznamu. A pokud ne – tak sbohem a šáteček. A třeba i s ohňostrojem. Konec konců i ten orientální ústav ČSAV nemusíme živit. Zejména v situaci, kdy je to zjevně hnízdo nepřátel státu.

  9. TvojOponent

    😀 zdá sa, že kým Slovákom zakázala EU údené, a Češi si vybojovali výnimku, bude im to trt platné. Vaše moslimské dievčatá vám na obedúdené nepripravia. Ani klobásu. 🙂
    No spánombohom, Čechistan. Ešte budete vďační za krížovú výpravu zo Slovenska. 🙂

  10. Medea

    “Konec konců i ten orientální ústav ČSAV nemusíme živit. Zejména v situaci, kdy je to zjevně hnízdo nepřátel státu.”

    Tak ten Orientálny ústav, to nie je len arabistika a islam 🙂 Jeho aktivity sú pestrejšie: http://www.orient.cas.cz/lide/index.html

  11. Medea

    “No spánombohom, Čechistan.”

    Podľa mňa by tú krížovú výpravu skôr potreboval Veľký Britanistán 🙂

  12. TvojOponent

    Podľa mňa by tú krížovú výpravu skôr potreboval Veľký Britanistán

    Vytrhli sme Grécko z bankrotu, Ukrajine zaplatíme plyn, prečo by sme nenakopali britských moslimov do zadnice? 😀

  13. A.S.Pergill

    To Sam: Mormoni věří, podobně jako muslimové, že odpadlíky a další provinilce proti jejich náboženství (i např. insidery, kteří vynesou ven nepříjemná fakta) je nutno zavraždit takovým způsobem, že dojde k prolití jejich krve. Pro ně je to náboženský úkon, podobně jako pro muslimy vraždy ze „cti“ nebo vraždy odpadlíků.
    Vím, že tiskem proběhla informace, že v době, kdy byli u nás registrováni (90. léta), se museli tohoto úkonu oficiálně vzdát. Je ovšem otázka, zda by naši politici měli gule porušení tohoto zákazu sankcionovat, třeba zrušením jejich registrace.

  14. protestant

    Antimuslimské a antižidovské postoje se částečně překrývají. Z dat vyplývá zcela přesvědčivě, že nepřátelství vůči muslimům jde ruku v ruce s nepřátelstvím vůči židům. Takže když například došlo v Madridu k bombovým atentátům, dramaticky stouply antisemitské postoje. – See more at: http://www.blisty.cz/art/73308.html#sthash.zrOpL5wD.dpuf

  15. A.S. Pergill

    to protestant:
    1. Agitka jménem Britské listy není moc seriózní zdroj informací (a článek, který cituje je agitka rovněž).
    2. Židé měli vždy tendenci spolupracovat spíš s muslimy než křesťany, a to i v situaci, kdy pod vládou křesťanů jim bylo objektivně (např. počet osob zabitých při pogromech za rok, případně existence protižidovské legislativy a její tvrdost) lépe.
    Dá se to vysvětlit tím, že tato náboženství jsou si výrazně bližší a obě jsou shodně od křesťanství dál a přibližně stejným směrem. Pro fundamentalisty obou náboženství je moderní sekulární civilizace naprosto nepřípustná a obě náboženské komunity mají těch fundamentalistů výrazně víc než křesťané, tedy alespoň při porovnání náboženských komunit v civilizovaných zemích.
    Židovské obce např. protestují spolu s muslimy proti zákazům rituálních porážek nebo různých nesmyslných opatření motivovaných nábožensky, případně i proti mrzačení dětských genitálií. Tím pochopitelně sami aktivně lezou do stejného pytle s islámskými teroristy. A ostatní Židé než fundamentalisté nenalezli odvahu či schopnost se od nich distancovat. A kdo chce kam…

  16. Foxy

    Islám má před sebou ještě dlouhou cestu, než se naučí brát slova koránu jako pouhé symboly a metafory, tak jak se to postupně naučilo zejména katolické křesťanstvo.
    Jistá snaha v tom směru tu snad teprve začíná být.
    Alespoň takový dojem jsem z onoho dopisu získal.

  17. protestant

    Nebýt reformace, tak by se to katolické křesťanstvo dodnes nenaučilo.

  18. Foxy

    Ano, v tom s tebou plně souhlasím.

  19. protestant

    ještě zajímavý článek výše uvedenému:

    http://respekt.ihned.cz/externi-hlasy/c1-62226640-halikuv-dopis-nejen-muslimum

    z něj cituji:

    ….Veřejnou debatu nad perzekucí ženy, již Amnesty International označila za vězeňkyni svědomí, rozpoutal až Halíkův dopis. Kolik z nás ji podpořilo podepsáním petice, kterou Amnesty International vyvěsila na její podporu? Kolik médií v Česku zveřejnilo upozornění na tuto petici a burcovalo veřejné mínění proti zlu, jakého se dopouštějí súdánské úřady?

    Stejné nebo ještě krutější státní zločiny se udály v Tibetu, kde se Číňané systematicky pokoušejí zničit dávnou kulturu. Všichni víme o veřejných popravách a o hrubém a odporném porušování lidských práv. K těm nejméně drastickým patřilo odvlékání dětí do oddílů nucených prací nebo za „převýchovou“ do čínského vnitrozemí, věznění nevinných občanů a smrt tisíců mnichů a mnišek v koncentračních táborech.

    A přece se našel v této zemi premiér, který mluvil o nebezpečí „dalajlamismu“ pro náš obchod s traktory nebo kdoví s čím. A přece náš současný ministr zahraničí podepsal v Pekingu prohlášení, v němž se zavázal za Českou republiku, že nebude podporovat nezávislost Tibetu v jakékoliv formě.

    Ano, požadujme po muslimských představitelích, ať veřejně odsoudí zvěrstva islamistů nejen v Súdánu, ale kdekoliv na světě. Ovšem pak bychom také měli chtít po našich politických představitelích, ať důsledně protestují proti násilí v Tibetu i jinde. A ať Lubomír Zaorálek odvolá svůj podpis na pekingském protokolu…..

  20. A.S. Pergill

    To Foxy a protestant: Blbost.
    Bible je od samého počátku chápána jako lidské dílo, které se může mýlit, může být metaforické atd. (A lze vést, a jsou uvnitř systému věrouky připuštěny, spory o tom, co se musí chápat doslovně a co ne.)
    Korán je presentován jako dílo diktované přímo bohem ústy archanděla Džíbrajíla. Vše, co v něm je, je slovo od slova dílem samotného boha a není možný žádný alternativní výklad (leda v naprostých a zcela bezvýznamných podružnostech).
    Proto křesťanství nepotřebovalo reformaci aby se humanizovalo (ta pomohla akorát tomu, že se některé procesy urychlily), zatímco v islámu něco podobného není reálně možné. I rozdíl mezi sunity a šíity je nenáboženský (jde o spor mezi dědici Mohameda) a je srovnatelný spíše se spory mezi příznivci jednotlivých papežů za dob dvojpapežství.

  21. protestant

    to Pergill:
    Blbost.
    Bible byla stovky let považována za Boží slovo.
    Někteří ji za doslovné Boží slovo považují dodnes.

  22. Foxy

    „Korán je presentován jako dílo diktované přímo bohem ústy archanděla Džíbrajíla. Vše, co v něm je, je slovo od slova dílem samotného boha a není možný žádný alternativní výklad (leda v naprostých a zcela bezvýznamných podružnostech). “
    – – –
    Boží moudrost je nekonečná. Korán má konečný počet slov. Není možno nekonečnou moudrost Boží vyjádřit konečným počtem slov.

    Boží moudro v koránu je zprostředkované zkrz archanděla a podmíněno pochopením diktovaného.

    Sunna coby soubor hadísů a „pečeť proroků“ je dílo a postulát lidský. Trvat na tom, že zde nic nemůže být v budoucnu změněno či doplněno, znamená odmítat všemocnost boží.

    To jsou (samozřejmě ryze soukromé) úvahy muslima. Nakolik podobné úvahy budou moci vést k postupné „metaforisaci“ koránu je otázka, ale jistý náznak to je.

  23. DarthZira

    Foxy – souhlas, není zcela vyloučeno, že časem třeba některé právní školy (jak šíítské tak i ty liberálnější sunnitské) navážou na někdejší islámské „aristotelisty“, případně že návazností na tento v raném středověku prakticky zlikvidovaný duchovní proud vznikne nějaká škola nová. Nevylučovala bych ani možnost, že by časem v rámci islámu mohly vznikat směry, které by už ani nebyly čistým islámem, ale jistou „směsicí“ islámu s jinými náboženskými směry. Ostatně jednou se to již stalo – jmenuje se Bahá’í. A mám pocit, že (stále snad ještě existující, byť nepříliš početná) sekta Jezídů je jistou směskou islámu s křesťanstvím a animismem.
    Osobně bych jako nejpravděpodobnější viděla možnost tohoto vývoje jednak v Africe a zvláště pak v Íránu – je vysoká pravděpodobnost, že po pádu theokratického režimu (ke kterému tam dříve nebo později dojde, situace v této zemi až příliš přesně připomíná přelom 70. a 80. let u nás) dojde ke vzniku nějakého nového náboženství, které bude směsicí islámských a zoroastriánských náboženských představ.

  24. Pingback: Muslimové a západ aneb proč islám budí strach – video | Občanské sdružení ateistů České republiky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *