Sledováním Hry o Trůny se dopouštíme znovu-ukřižování Ježíše Krista

Autor | 25.06. 2014

john_piperVšichni, kdo sledují americký seriál Game of Thrones, natočený podle knižní ságy Píseň ohně a ledu od George R. R. Martina, a zároveň se považují za křesťany, či nějakým způsobem chovají respekt k mýtické postavě Ježíše Krista, by se nad sebou měli zamyslet. Sledováním populárního seriálu se totiž dopouštějí znovu-ukřižování Krista. Alespoň to tvrdí vlivný americký křesťanský kazatel, John Piper. Je přitom třeba zdůraznit, že Piper není žádný extremista na okraji společnosti. Spíše právě naopak. Pipera na Facebooku sleduje více než 320 000 fanoušků a je často citován nejrůznějšími křesťanskými weby. Samotný Piper je zakladatelem webu Desiring God, na kterém slova o populárním seriálu pronesl. O tom, že Piper je někým, jehož slovům se v USA skutečně dostává pozornosti, svědčí mimo výše uvedeného i to, že jeho slova o Hře o Trůny byla citována mnoha významnými weby. Pro příklad si uveďme, že jej citoval například významný křesťanský zpravodajský server Christian Today, dle kterého Piper řekl to, co si oni sami už dlouhou dobu myslí. Ze „světských webů“ o jeho slovech informoval kupříkladu jeden z nejserióznějších amerických zpravodajských serverů, Huffington Post.

Piper sledování Game of Thrones ke křižování Krista přirovnal ve svém článku s názvem „12 Questions to Ask Before You Watch ‘Game of Thrones’„, ve kterém odpovídá na dotazy křesťanů, kteří si nejsou schopni na různé věci udělat názor sami, a tak potřebují někoho, kdo bude přemýšlet za ně a řekne jim, co mají a co nemají dělat, či co je správné a co naopak špatné. Vzhledem k tomu, že pastor Piper dostával v poslední době mnoho dotazů, týkajících se pornografie či zobrazování nahoty ve filmech a seriálech, rozhodl se, že musí sepsat článek, ve kterém jako správný pastýř řekne svým ovečkám, co mají dělat a co si mají myslet.

Například jistá křesťanka jménem Emily zaslala Piperovi následující dotaz: „Pastore Johne, myslíte si, že je rozdíl mezi pornografií a nahotou ve filmech? Znám hodně křesťanů, kterým vadí pornografie, ale přitom nemají problém se sledováním filmů a seriálů, ve kterých se vyskytuje nahota.“ Ano, to je jistě zcela skandální, a tak Emily udělala více než dobře, že pastora Johna Pipera kontaktovala. Podobně zvídavý byl i mladý křesťan Adam, který svému křesťanskému vzoru zaslal dotaz, ve kterém se ho ptá „co by řekl křesťanovi, který sleduje seriál Game of Thrones“? Na základě těchto a mnoha podobných zvídavých dotazů se tedy hodný pastor, kterému dobro jeho oveček leží na srdci, rozhodl sepsat článek se dvanácti body, které by si měl každý křesťan uvědomit před tím, než začne přibíjet Krista na křiž. Tedy pardon, než začne sledovat Game of Thrones.

Všech dvanáct bodů zde předkládat nebudu, zvídaví křesťané z řad čtenářů tohoto článku si ostatní body jistě přečtou sami (odkaz viz výše). Podívejme se zde ale na kompletní první bod, ve kterém se mluví právě o znovu-ukřižování Krista. Piper napsal:

1. Dopouštím se znovu-ukřižování Krista? (Am I Recrucifying Christ?)

Kristus zemřel, aby očistil svůj lid. Je absolutním výsměchem jeho utrpení na kříži, zacházet s Ježíšovou obětí tím způsobem, jako by zemřel pouze pro náš hřích spočívající ve sledování nahoty a ne pro to, aby nás naopak očistil a dodál nám sílu k tomu nahotu nesledovat.

Kristus má sílu vykoupenou jeho krví na kříži. Zemřel, abychom my mohli zůstat čistí. „On se za nás obětoval, aby nás vykoupil ze všeho hříchu a posvětil za svůj vlastní lid, horlivý v dobrých skutcích“ (Titovi 2:14). Pokud se tedy rozhodneme přijmout, užívat si či usilovat o nečistotu, zabodáváme kopí do Ježíše pokaždé, když tak činíme. Ježíš trpěl, aby nás od těchto nečistot osvobodil.

Piper, který je mimochodem velkým oponentem homosexuálních manželství a sexuální styk mimo manželský svazek považuje za hřích, rozhodně není neznámou postavou ani pro české křesťany. V češtině mu dokonce vyšly dvě knihy: Hlad po Bohu a Nepromarni svůj život. V českém překladu si také na internetu můžete přečíst dva Piperovy články a udělat si tak o této výrazné postavě americké křesťanské scény širší obrázek. První článek se jmenuje Omezené smíření a druhý pak Neodolatelná milost.

Jak vidno, po Piperově moudrosti dychtivě baží také čeští křesťané.

Jak vidno, po Piperově moudrosti dychtivě baží také čeští křesťané.

Co k celé věci říct na závěr? Po výrazně vážnějších textech z minulých dnů, jež se všechny týkaly islámu, jsem chtěl napsat o něčem, co by šlo označit jako „odlehčující“. V našich zeměpisných šířkách a výškách jistě Piperovo moralizování vykouzlí nejednomu člověku (a věřím, že i mnoha českým křesťanům) úsměv na rtech, je však třeba si uvědomit, že v USA představují podobné názory Pipera a mnoha dalších kazatelů poměrně vážnou věc, která je se vší vážností reflektována a přebírána mainstreamovými médii.

Nicméně, nabízí se zde ještě jedno vysvětlení pro Piperovu nechuť ke Hře o Trůny. Jak celou záležitost komentoval můj kamarád, „asi další čtenář knihy, kterej je s televizní adaptací nespokojen“.

Autor článku je fanatickým vyznavačem R'hllora, Pána Světla. Jakékoliv komentáře zpochybňující nárok Stannise Baratheona na Železný trůn budou smazány.

Autor článku je fanatickým vyznavačem R’hllora, Pána Světla. Jakékoliv komentáře zpochybňující nárok Stannise Baratheona na Železný trůn budou smazány.

5 thoughts on “Sledováním Hry o Trůny se dopouštíme znovu-ukřižování Ježíše Krista

  1. pampeliška

    Co nám vlastně chtěl básník říci, jaka byla hlavní myšlenka autora ? Kazatele Pipera neznám a na základě několika článku nemůžu hodnotit, posoudit.
    Přesto mě něco v tomhle článku inspirovalo, nahota, porno…proč potřebujeme nahotu všude kolem nás? Nahotiny zírají na nás z každé trafiky, reklamy, filmu. Novinky nám ukazují odhalené klíny celebrit, bujné vnady, dlouhé nohy……….. Tak o co nám vlastně jde ? Snad je to s námi tak špatné, že už neumíme ničím zaujmout a proto utočíme na nižší půdy člověka. Společnost je psychický nemocná, nabízí kus masa, místo lásky, citu, mateřství. Ponižuje, diskriminuje ženy, jejich hodnotu propočítávají na kilogramy. Proto rozumím všem těm kdo položili otázku kazateli Piperovi a taky jeho odpovědí.

    Omlouvám se autorovi, ale tato myšlenka je mi bližší. Jsem ráda za ty lidí, kteří si získají autoritu, respekt, vliv bez odhalování, porna, sexuálním motivem.

  2. Medial

    @Pampeliska: Ja cely zivot premyslim nad tim, proc je vyuzivani sexuality v umeni a marketingu spolecnosti mnohdy povazovano za nespravne, zatimto napriklad apel na materske city a partnerskou lasku je vniman pozitivne. Sexualita je pritom z hlediska existence nasi rasy stejne nezastupitelna, jako matersky cit – oba jsou to evolucne podminene projevy zajistujici pokracovani nasi rasy. Bez prvniho by se dite nenarodilo a bez druheho by neprezilo ani den. Ucelem partnerske lasky je casove prodlouzit investici otce do ditete a vylepsit tak jeho zivotni prospekt a potencial k dalsi reprodukci.

    Cim je tedy potom aspekt pece o deti spravnejsi nez aspekt jejich vyroby? A nebo – pro by mela byt investice do ditete ze strany otce z pohledu spolecnosti nadrazena jeho samotnemu zplozeni? Jinymi slovy proc je porno horsi nez rodine filmy a zamilovane romany?

    Jestli tu je nejaky evolucni biolog, kteremu to je davno jasne, nebo alespon nekdo, komu to logicky mysli, prosim, aby mi to vysvetlil 🙂

  3. Medial

    Mozna je to tim, ze sexualita, na rozdil od materskeho citu, casto neni v soucasne dobe vyuzivana ke svemu evolucnimu ucelu (plozeni deti) a skyta proto v ocich moderni “antikoncepcni” spolecnosti jakysi negativne ohodnocovany potencial k manipulaci, zatimco matersky cit nebo partnerska laska se jinak, nez v souladu se svym evolucnim ucelem, vyuzivat nedaji. Odsuzovani pornografie by tedy potom bylo vysledkem evoluce kulturni.

    To bytom znamenalo, ze pred vynalezem antikoncepce pornografie predmetem spolecenskeho odsouzeni nebyla (nektera hinduisticka a budhisticka vyobrazeni na urovni pornografie by tuto hypotezu mohla potvrzovat, jelikoz navzdory svoji explicitnosti nebyla ve svoji “predantikoncepcni” dobe spolecensky nijak poburujici).

    No, jen tak premyslim nahlas..

  4. Jardaqt

    To Medial: Partnerská láska je se sexualitou velmi úzce spjata. A kupodivu, „evoluční účel“ sexuality není pouze plození potomstva. A odvážné tvrzení, že mateřský cit nelze využít jinak, nežli v souladu s „evolučním účelem“ tvrdě naráží kupříkladu na reklamní praxi. Stojí na něm obchodní politika mnoha firem.
    To Pampeliška: Básník tím chtěl říci, že jednou z děsivých věcí dnešního světa je i existence tohoto kazatele, potažmo jeho neochvějná jistota, že je oprávněn mluvit úplně do všeho. A také jej, s jistou formou nadsázky, zaujal fakt, že jsou na světě lidé natolik inteligentní, že s tímto kazatelem rozebírají i to, jak moc se mohou obnažit před vstupem do sprchy. A mimochodem, zatím jsem nepotkal žádného chlapa, který by se cítil ponižován, diskriminován kupříkladu reklamou na Old Spice. A že se tam vyskytují mužské postavy zcela mimořádných kvalit, kupodivu dosti neoblečené. To samé platí pro reklamní kampaně mnoha jiných značek, čehož si všimnu pokaždé, když se jednou za pár týdnů podívám na TV. Ono to s tím ponižováním žen asi nebude tak žhavé, odmyslíme-li si ideologií podbarvená prohlášení aktivistů a jiných mluvitelů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *