Příčinou neobyčejné „aktivity démonů“ jsou sami exorcisté

Autor | 31.10. 2014

O tom, že římskokatolická víra i jiné odnože křesťanství z principu věří na existenci nehmotných bytostí jsem se už před časem zmiňoval v článku Andělé, démoni, exorcisté a katolická církev. Zdálo se že ve vyspělejších krajích Evropy bude římskokatolická církev hrát spíše na neurčitost v tak pravěkých otázkách, nicméně ukázalo se že je tomu jinak.

satan_tempting_jesus_5

Diskusi rozčeřil tento podzim (2014) sám papež František nejprve svým prohlášením, že věří v existenci strážných andělů a později dalším prohlášením o užitečnosti exorcistů v boji s démony.

O andělech doslova řekl:

My všichni máme podle tradice církve u sebe anděla, který nás chrání a dává nám vnímat různé věci. Nezřídka máme pocit: »Neměl bych to dělat takto. To nejde. Buď obezřetný..« Je to hlas společníka, který nás doprovází na cestě. Buďme si jisti, že nás svými radami dovede k cíli našeho života, dopřejme proto sluchu jeho hlasu a nevzpouzejme se… Protože vzpouzení, snaha být nezávislí, je něco, co máme všichni. Je to tatáž pýcha, kterou měl náš otec Adam v pozemském ráji. Nevzpouzej se, drž se jeho rady.

Poznamenávám, že to znamená zároveň, že naprosto nesymbolicky věří v existenci ráje  a Adama. Budiž, lidé věří mnoha nesmyslným věcem a pokud tím neohrožují ostatní, je to jejich věc. Nicméně víra v démony a užitečnost exorcismu tuto hranici překračuje.  Oficiální mluvčí asociace, psychiatr Valter Cascioli zdůvodnil zvyšování počtu exorcistů takto:

„Tyto praktiky (pozn. okultismus, satanismus a esoterika) poněkud otevírají cestu mimořádnému působení démonů. Počet lidí, kteří se těmto praktikám věnují a způsobují velké škody sociální, psychologické, duchovní i morální, neustále stoupá, což nám působí starosti, protože se nám také zvyšuje počet případů mimořádné démonské aktivity, zvláště obsesí a ďábelských posedlostí.

Vzestup exorcistů tedy zdůvodňuje římskokatolická církev zvyšující se démonskou aktivitou. Tady však exorcismus naráží na hranice vědy. Neexistuje žádný ověřený důkaz ani existence démona, ani léčebného působení exorcismu, který by se nedal odlišit od placebo efektu. Neexistuje žádný dvojitě slepý experiment s exorcismem.

Přesto když slyšíme mluvit kněží o exorcismu, označují jej za službu nebo dokonce léčení. Je při tom v principu úplně jedno, jak moc se vymlouvají při své představě popisu démona na neurčitost nebo „sílu“,  jejich projev naprosto nepřipouští spor o tom, že démona vymýtají a že jde o léčebnou proceduru.

Může tomu ale tentokrát být tak, že církev doporučuje svůj lék na posednutí, které sama vyvolává. Relativně velký počet exorcismů se odehrává v Mexiku, Španělsku a Itálii, tedy v zemích, kde má římskokatolická církev své významné místo. Naproti tomu v zemích s vysokým zastoupením nevěřících se s exorcisty prakticky nesetkáte.

Pokud k tomuto faktu připočtete, že počet exorcismů automaticky stoupá po uvedení filmů s tématikou posedlosti, můžete (jako já) dojít k předpokladu, že zde nabídka vytváří poptávku. Na základě analogií s jinými alternativními „léčebnými“ postupy to je velmi pravděpodobné. Důvodem zvyšujícího se počtu exorcismů by pak nebyla démonská aktivita, ale naopak činnost církve. Čím více exorcismů, tím více exorcismů  – nárůst stimuluje nárůst.

Svědčí pro to ale ještě jeden podstatnější příznak. Údajná aktivita démonů totiž začala stoupat až dlouho po založení Mezinárodní asociace exorcistů roku 1993. Kdyby v té době u nás chtělo působit tolik exorcistů jako dnes, neměli by prostě co na práci. Neměli by však co dělat ani v mnohých dalších evropských zemích. „Aktivita démonů“ rostla se zpožděním za počtem jejich vymýtačů.

Napadá mě: Odváží se náš skeptický spolek Sisyfos udělit za exorcismus některému představiteli církve Bludný balvan?  A mohl by?

Odpověď je zajímavá. Sisyfos se dle svých zásad drží pravidel, podle kterých víra a věda tvoří dvě nezávislá magisteria, přičemž si vyhrazuje právo kritizovat a „oceňovat“ ty případy, kdy se náboženství se svými pohádkami vydává za vědu. I čeští skeptici přes svou přehnanou ultraohleduplnost vůči náboženství tedy mohou kritizovat například kreacionismus nebo geocentrismus.

Jak je to s exorcismem? Toto se píše o pavědě, paravědě a pseudovědě přímo na stránkách sdružení Sisyfos:

Věda zná jen čtyři základní síly, PPP předpokládají, že existují dosud nepoznané síly nebí síly duchovní. Vědecké hypotézy musí být testovatelné, PPP hypotézy, předpokládající existenci duchovní síly, jsou pouhými netestovatelnými pseudohypotézami. Základní vědeckou metodou je experiment, kdežto PPP se často opírají jen o jednotlivé případy (kazuistiky) i o pouhou intuici. Vývody PPP disciplín bývají v rozporu s logikou a nemají konsistentní koncepci. Místo srozumitelnosti obsahují mystické a magické prvky, místo přesné terminologie používají vágní, nepřesné termíny, místo objektivity je charakterizuje subjektivita a spekulace. Jejich výsledky obvykle nejsou reprodukované a často ani reprodukovatelné. Disciplíny alternativní medicíny nepoužívají klasickou diagnostiku, neléčí specifickými léky, ale holisticky celostně, jejich léčiva mívají charakter panacey.
PPP disciplíny jsou dogmatické, statické a nevyvíjejí se nebo se záhy rozštěpí na množství často protichůdných variant na rozdíl od vědecké disciplíny, která tvoří konsistentní, všeobecně uznávaný systém. Věda se opírá o empirii a objektivitu, PPP o autority. Věda respektuje vědecké poznatky a teorie, PPP jsou s nimi v rozporu. Věda má účinné samočistící mechanismy, PPP nikoli. Pseudovědci jsou často laiky, nevzdělanými v příslušném oboru, dokumentaci zpravidla nevedou, při prosazování svých „pravd“ používají demagogii, reklamu, někdy podvody a lži. Konečně: věda přináší nové a prakticky užitečné poznatky, PPP „výsledky“ se vždy ukáží jako mylné. Existuje tedy dostatek znaků, aby bylo možno PPP disciplínu odlišit od skutečné vědy.

Má otázka zní: Kterou z těchto charakteristik exorcismus nesplňuje?

Je pro mě naprosto samozřejmé, že exorcisté v současnosti usilují o spolupráci s lékaři, psychology a psychiatry, protože o totéž usilují i homeopaté, akupunkturisté a další „alternativní“ léčitelé. Ostatně od případu Anneliese Michel, která zemřela roku 1976 při opakovaném exorcismu v důsledku zanedbání léčby (podvýživa, dehydratace), prostě potřebují dokázat, že jejich metody jsou „bezpečné“ a „profesionální“. Tím by se měli odlišovat od smrtelně nebezpečných exorcistů především z Afriky.

Zde bych jen chtěl podotknout, že zanedbání léčby je jedním z největších rizik v případě jakékoli „alternativní léčby“ a exorcismus se od nich tedy nijak neliší. Spolupráce se skutečnými lékaři pak sice na jednu stranu výrazně snižuje riziko, ale na druhou stranu také dává pavědě punc „vědeckosti“.

V České republice v současné době působí osm exorcistů.

To není moc veselé zjištění hlavně pro to, že exorcismus je jev, který můžeme také chápat jako „boj o duše“, nikoli ale mezi anděli a ďábly, nýbrž mezi církvemi. V každém případě jde ale o řízené a dotované šíření pověr.

 Rozhovor o exorcistech a exorcismu s knězem Miloslavem Fialou.

153 thoughts on “Příčinou neobyčejné „aktivity démonů“ jsou sami exorcisté

  1. Lubo Škandinávcik

    Pises vynikajuce clanky akurat ze su moc vedecke a ti ktori by ich najviac potrebovali ich nepochopia. Okrem toho je fakt ze panboskari maju vsetko vo svojej hlave úplne prevratene, celu hodnotovu hierarchyu. Vdaka premytemu mozgu vidia vsetko inac ako civilizovany clovek. Este aj na dobro a zlo sa divaju rozdielne. Podriadit sa je pozitivne, sloboda je od diabla. Co sa da robit s takymito ludmi? Pricina tomu vsetkemu je vlada a práva vládnúcich oblbovacov cloveka. Vsetkemu tomu je na vine manipulovatelny mozog cloveka. Citove zvábenie do sveta bludov a az idiocky zjednodusenych tvrdení.

  2. DarthZira

    Petře, pokud jde tady o tento citát,co v článku uvádíš:
    „Tyto praktiky poněkud otevírají cestu mimořádnému působení démonů. Počet lidí, kteří se těmto praktikám věnují a způsobují velké škody sociální, psychologické, duchovní i morální, neustále stoupá, což nám působí starosti, protože se nám také zvyšuje počet případů mimořádné démonské aktivity, zvláště obsesí a ďábelských posedlostí.“
    Kdo je jeho autorem? A jaké „praktiky“ má na mysli?

  3. toli

    DarthZira
    Jde o mimocírkevní magii,věštění,tarot,kyvadlo,spiritismus apod.Prostě vše proti čemu církev brojí a co je dle jejího mínění nekřesťanské

  4. DarthZira

    Toli, takhle mi zkazit radost, já se tolik těšila, že se jedná o nějaké sexuální orgie 🙂

  5. A.S.Pergill

    @DarthZira
    Podle některých náboženských autorit můžete vyvolat ďábla (nebo alespoň démona) když TO nebudete dělat v misionářské poloze a budete u TOHO mít orgasmus.

  6. A.S.Pergill

    K tomu Sysifovi dvě věci:
    1. Je dosti pochybnou motanicí křesťanů (především katolíků) s marxisty, kteří si zde velice notují a vzájemně se poklepávají po ramenou. Už to by mělo být určitým varovným signálem, že na této platformě spolupracují zástupci dvou totalitních a zločinných ideologií.
    2. Dále hlásají velmi primitivní vulgární materialismus, který bych asi nejlépe charakterizoval větou „Když tomu nerozumíme, tak to neexistuje“.
    Viz např. jejich postoj ke studii, která zjistila, že krávy (a další býložravci) zohledňují při svém chování magnetické pole Země. Ale to by potom museli korigovat i postoj k proutkaření, které je ovšem v rozporu jak s katolickou tak i marxistickou vírou.

  7. Jarda

    Podle (jednoho) vysvětlení od věřících, je v „ateistických“ zemích méně posedlých proto, že se tam ďábel už nemusí nijak moc namáhat, už má svoje jisté. V katolických zemích má podstatně více práce. Ke studiu doporučuji knihu od Lewvise: Rady zkušeného ďábla, nebo od P. (pátera) Tomaselliho – Peklo existuje (někde bylo i na webu).

    A nejnovější zprávy:
    http://video.aktualne.cz/dvtv/jak-se-vymita-dabel-a-kolik-exorcistu-ma-cr-knez-odpovida/r~3847912e605211e4b5c5002590604f2e/

  8. DarthZira

    Pergille, tak to teda vyvolávám démony několikrát do týdne 🙂 Za ty roky už jich kolem mě musejí poletovat celé legie 😉

  9. Sam

    ———————————–DarthZira napsala 31.10. 2014
    Petře, pokud jde tady o tento citát,co v článku uvádíš:
    „Tyto praktiky poněkud otevírají cestu mimořádnému působení démonů. Počet lidí, kteří se těmto praktikám věnují a způsobují velké škody sociální, psychologické, duchovní i morální, neustále stoupá, což nám působí starosti, protože se nám také zvyšuje počet případů mimořádné démonské aktivity, zvláště obsesí a ďábelských posedlostí.“
    Kdo je jeho autorem? A jaké „praktiky“ má na mysli?
    ———————————————-
    Kdo je jeho autorem? Byl to oficiální mluvčí Mezinárodní asociace exorcistů , psychiatr Valter Cascioli. Více v již uvedeném článku. http://www.pastorace.cz/Aktuality/Exorciste-prokazuji-lasku-a-privetivost-papez-Frantisek.html

  10. Sam

    Budu se asi opakovat. Strašení lidí a dětí vymyšlenými, hypotetickými bytostmi a jevy je oblíbená metoda v křesťantví.
    Strašení dětí satanem se vyskytuje na mém katolických školách. Zakusil jsem to na vlastní nervy. A byl jsem vyděšený jako prase. Nemělo by to nikoho překvapit.
    Dobře si rozmyslete, kam pošlete svoje děti.
    Více jsem se tomu věnoval na svým blogu.
    http://cirgym.wordpress.com/2014/03/08/nova-katolicka-literatura/
    http://cirgym.wordpress.com/2014/03/08/katolicky-dabel/
    Asi už ty články stejně znáte.

  11. Co_jste_opomenuli

    Pokud někdo mluví o démonech, mohu na jeho pojmenování přistoupit naprosto identicky, jako když někdo pronese výrok ‚ bylo třeba vnést do skupiny trochu pozitivní energie‘

    Čili ať si každý za sebe odpoví, jak moc velkou míru abstrakce při uchopení jistých situací je ochotný připustit. A ať pak měří stejným metrem. To jen tak pro začátek.

    Co se týká článku:

    ‚My všichni máme podle tradice církve u sebe anděla, který nás chrání a dává nám vnímat různé věci. Nezřídka máme pocit……Je to tatáž pýcha, kterou měl náš otec Adam v pozemském ráji. Nevzpouzej se, drž se jeho rady.“

    Papež se odvolává na kořeny církve. Jestli mluví řečí abstrakce nebo má vidiny postav s křídly v našem světě, si pokorný člověk netroufá odvodit.

    Ne však autor článku, což ovšem není nic překvapivého:

    ‚Poznamenávám, že to znamená zároveň, že naprosto nesymbolicky věří v existenci ráje a Adama.‘

    Já poznamenávám, že autor si tradičně ze všech možných interpretací vybírá tu, která vede k cíli, co si předem stanovil. Jak…typické. A vzápětí se k této svojí nic než spekulaci začne chovat jako k neprůstřelnému faktu, protože na této spekulaci postaví další úvahu.

    Následuje citace, která začíná slovy ‚ Tyto praktiky…‘

    Že z dalšího nevyplývá o čem je vlastně řeč autorovi nevadí, o logiku a textovou koherenci přece nejde…

    V kontextu diletantství, kterým článek začíná, působí volání po dvojitě zaslepené studii tak nějak … nepatřičně.

    V odkazu, ve kterém se jasně dočteme že:

    ‚Stále však platí, že každý, kdo se cítí být napadán ďáblem, musí nejprve navštívit psychologa a psychiatra. Teprve když nezabírají psychofarmaka, která by podle všech příznaků zabírat měla, může nastoupit exorcista.‘

    jasně své místo ‚exotcista ‚ vymezuje.

    Ale jasně stanovený cíl nechá autora blábolit dál a dál až do poslední tečky článku, který kdyby nevzniknul, vůbec nic by se nestalo.

    Jinak ještě jedna technická poznámka.
    Kdo hoví matematice, jistě zná úlohy řešitelné pomocí inverzní kružnice. Appoloniovy úlohy se tomu myslím říká.

    Princip je jednoduchý. Problém ze skutečného 2D prostoru transformujete do podoby virtuální, ve které je úloha řešitelná. Přenesením výsledku do 2D máte řešení, které byste bez využití virtuálna nikdy nedostali.

    Kdo je hlava otevřená, pochopí proč zde poznámku píšu…

    Na závěr…slovy papeže… Autora postihl démon paranoidní zloby, a takového Aspergilla postihl démon strachu, a kousek po kousku mu žere jeho intelekt. Přeju oběma aby narazili na anděla a ten jim od démona pomohl…;)

  12. Antitheista

    „Pokud někdo mluví o démonech, mohu na jeho pojmenování přistoupit naprosto identicky, jako když někdo pronese výrok ‚ bylo třeba vnést do skupiny trochu pozitivní energie‘“

    Říkat komplexům či psychickým chorobám démoni je možné, pokud se pod tím budou myslet lidské pudy, mozkové poruchy,… pak ale nevím, proč zavádět nový termín s takovou nesmyslnou zastaralou konotací, když na démony objektivně vědci nevěří (nejsou pro ně důkazy a vše, co se na ně zatím svalovalo, se dá vysvětlit jinak – bez nich), ale subjektivně bude používat pro objektivní jevy (mozková poranění, pudy,…) takovýto neobjektivní pojem…

    Negativní či pozitivní energie se ve vědě (v tomto případě psychologii) stejně nepoužívá, v té vědecké tedy ne. Protože energie je brána jako „jedna“, jako pohon, její využití může být různé podle stavu mozku daného člověka a podle možností a sociálního kontextu…

    Používání démonů je tedy nesmyslné a vede k dalším obsesím a nevědeckému „léčení“ exorcismem

    Adam jako skutečný původce dědičného hříchu (což je fašistický koncept), když zase jindy tvrdí, že je Adam symbol, je pěkná pomotanina a opět do ukazuje na libovolnost výkladů Bible podle toho, do koho zrovna propagandu hustíte 😀

  13. Co_jste_opomenuli

    @antitheista:

    ‚… pak ale nevím, proč zavádět nový termín s takovou nesmyslnou zastaralou konotací, když na démony objektivně vědci nevěří (nejsou pro ně důkazy a vše, co se na ně zatím svalovalo, se dá vysvětlit jinak – bez nich‘

    Opravdu máte pocit, že o démon je v porovnání s termínem typu bipolární porucha osobnosti nový termín? Já ten pocit nemám.

    Že na démony vědci nevěří je o postoji vědců, ne o ‚ démonech ‚ – já si dovedu představit, že cillem někoho je, aby někomu jinému pomohl. Ne aby mu uvěřili vědci:)

    ‚ Negativní či pozitivní energie se ve vědě (v tomto případě psychologii) stejně nepoužívá, v té vědecké tedy ne.‘

    O tom ovšem moje poznámka nebyla. Pokud byste mi ovšem chtěl tvrdit, že článek autora má vědecký charakter a diskuse pod ním má kvality vědeckého fóra, berte mou poznámku jako irelevantní. Já nemám pocit že je pro daný kontext irelevantní.

    ‚ Protože energie je brána jako „jedna“, jako pohon, její využití může být různé podle stavu mozku daného člověka a podle možností a kontextu‘

    Tak tohle budu dělat že jsem ani nečetl:)

    Antitheisto, démon vzdoru proti vlastní minulosti vám zatemnil mozek, dejte si na něj pozor, a nekrmte jej neustále strachem 🙂

  14. toli

    @Co jste opomenuli
    Po přečtení všech vašich komentářů pod tímto článkem jsem dospěl k závěru že vás posedl démon pýchy-víte všechno nejlépe 🙂

  15. Co_jste_opomenuli

    @toli:

    Vaše pocity respektuju.

    Nicméně, citujte mi alespoň jednu věc, která ve vás vaše pocity vyvolává, abych těm pocitům i porozuměl;)

  16. protestant

    Ale kdepak. Stačí přečíst zdejší články a je jasné, že všemu nejlépe rozumí zdejší ateisté.Takový Tomek či Werner jsou odborníci na náboženství….. 🙂

  17. DarthZira

    Vážení věřící, existuje i „démon sexu“?
    Prosím prosím, pěkně prosím, smutně koukám, jak vypadá? 😉

  18. protestant

    Vypadá jako když se sex stane jediným smyslem lidského života.

  19. Sam

    Uhh, lidi občas dělají daleko horší věci, než sex, který je zcela legální. Pokud je pro někoho smyslem života sex, tak to není dvakrát ušlechtilé, ale furt lepší, než kdyby se věnoval něčemu trestnému, jako jsou krádeže, výtržnictví, vraždy nebo fotbalové chuligánství.
    Není zas tak mravný prcat každý den, ale je to lepší, než se jít porvat do hospody nebo házet výplatu do hracího automatu.

  20. Co_jste_opomenuli

    Ano darth, už jsme všichni byli dostatečně jasně a mnohokrát informováni, že máš mezi nohama CML

  21. Co_jste_opomenuli

    Jak ovšem může někdo spojovat prcání a mravnost, to mi fakt hlava nebere…

  22. toli

    @Dart Zira
    Démon sexu se jmenuje Belfegor

    @co jste opomenuli
    Prcání a mravnost jdou dohromady celkem dobře,pokud to děláš s manželkou……
    A pokud je mravnost odvozena od morálky tak moralis znamená správné konání,nic víc, nic méně.A morálka je vždy odvozena z kulturního a dobového kontextu.Nikdo nemůže za to že věřící se zasekli v roce 0 a i tenkrát byla praktická morálka nic moc,měřeno pohledem křesťanů,např. jedna mladá žena si před svadbou s vdovcem uhnala bastarda s římským vojákem a bastard se stal bohem,Origenes nám o tom zanechal zprávu ve svých spisech….

  23. hadejkdo

    Toli

    Toli vy ste takovy osel 😀 Pokud vim tak Medea vam uz rikala jak to bylo s tim Origenem a vy to tu furt prezentujete…myslel jsem, ze ateistum jdu o skutecnost a ne o osobni dojmy, ale ouha

  24. Rudyho bichle

    @Co_jste_opomenuli : Pokud někdo mluví o démonech, mohu na jeho pojmenování přistoupit naprosto identicky, jako když někdo pronese výrok ‚ bylo třeba vnést do skupiny trochu pozitivní energie‘

    Dost směšné, ale jakožto věřící nemůžete v tomto směru napsat nic rozumnějšího.
    Pokud někdo zcela vážně mluví o démonech a cítí potřebu jejich vymýtání, nemá to v hlavě zcela zjevně v pořádku. Tak stejně jak si člověk vytvořil boha, dal mu do úst morální zásady a pak se pokouší podle „jeho“ slov žít, tak stejně si vytvořil i démony, aby se měl po večerech čeho bát. O tom je náboženství – o tmářství, pověrách a blábolivých řečičkách, kterými se oblbují ti, kteří nejsou schopni mít vlastní názor, který by jim jasně oddělil hranici reality od mýtů.
    Pokud někdo ovšem mluví o pozitivním myšlení, to je věc naprosto lidská vlastnost zbavená jakéhokoli mytického nádechu. Je to vlastnost, která vyzdvihuje myšlení, kdežto náboženství myšlení vytrvale a mnohdy zběsile potlačuje.
    Opravdu nevidím důvod tyto dvě věci dávat do nějaké souvislosti… 🙂

  25. Co_jste_opomenuli

    @Rudyho bichle:

    Váš příspěvek registruju, dočetl jsem, usmál jsem se ,

    Takže mi nezbývá než vám popřát hezký den:)

  26. DarthZira

    CJO:
    1. Sexuální aktivita je jen z 10% závislá na tom, co má kdo mezi nohama, ale z 90% na tom, co má mezi ušima 😉
    2. Pokud někdo považuje několik orgasmů týdně (a ještě u ženy!!!) za nějaký extrém, tak by se měl nechat vyšetřit. Jen váhám, zda spíše sexuologem nebo psychiatrem. Možná pro jistotu oběma 😀
    3. Jinak souhlasím s tím, že na sexu není vůbec nic nemravného – a na tom, jak často to někdo dělá, s kým to dělá ani jakým způsobem ho to baví dělat, taky nic nemravného není. Pokud tím, s kým to někdo dělá a jak to dělá neporušuje, ničí práva, tak je to absolutně a vrcholně mravná činnost. Vlastně i zbožná, neboť se totiž v Bibli píše něco o milování svých bližních jako tom nejlepším, co člověk může dělat 🙂

    Protestante, jestli je Tvá definice platná, tak by sexuální démoni měli být zapsáni do červené knihy kriticky ohrožených druhů, kterým akutně hrozí vymření 🙂 🙂 Neznám ani jednoho jediného člověka, který má sex jako jediný smysl života. Nebo si snad myslíš, že někdo dělá vědu nebo píše knížky či točí filmy jenom pro peníze, aniž by ho to bavilo a viděl v tom smysl života? Pokud ano, tak jsi dost velký optimista 😀 Ale asi Tě připravím o iluze – ani věda ani umění v této zemi ani omylem tak dobře honorované nejsou 😉

  27. A.S.Pergill

    @DarthZira Zkus se propracovat k Elerianině komiksu Sukura.

    @Toli Obávám se, že Co_jste_opomenuli je posedlý démonem jménem Alláh, což se ovšem s démonickou nabubřelou pýchou nijak nevylučuje.

    Jinak obecně: Doporučuji přečíst Česal A., Dvořák O.: Utajené dějiny Čech.
    Pro příznivce jakéhokoli abrahámovského náboženství jistě těžký šok z takové hereze, pro striktní ateisty pitomost, pro „něcisty“ docela zajímavý a nezvyklý pohled na svět.

  28. protestant

    @Zira

    To ty jsi chtěla vědět co je to démon sex. Mne to zase až tak nezajímá. 🙂

  29. Co_jste_opomenuli

    Proti postiženým jedincům které kohokoliv označí za bezcenného člověka vystoupím kdykoliv.

    Jestli je na tom něco pyšného je mi naprosto jedno…

  30. Co_jste_opomenuli

    ‚‚‚Vzhledem k tomu, že muslimové byli a jsou bezcenní primitivové, byla a je prakticky každá civilizace, s níž se střetli a střetávají, na vyšší úrovni.‘

    Řekněte tento výrok 1000 lidem a zeptejte se jich jak mu tito lidé rozumí.
    Řekněte tento výrok 1000 muslimům a zeptejte se jich jak mu rozumí.

    TO CO VÁM ODPOVÍ, to co to v nich vyvolá, to zasel docent Aspergill. Představitel elity vyšší civiliuace.

    Pro mě strachem zlomený stařík, co si handicap svého pokřivení ani na sekundu není schopný uvědomit, natož připustit… A pokřivení se projevuje hloupostí, hloupost plive jed a jed plodí násilí.

  31. DarthZira

    A násilí je cesta k Temné straně 🙂 🙂

  32. DarthZira

    Protestant: Já chtěla vědět, jestli může vůbec – i pokud toto slovo „démon“ použijeme jenom jako synonymum pro věci jako „obsesivní nutkání k určité činnosti“ nebo třeba „fobie z něčeho“ – něco jako „démon sexu“ existovat.
    Je-li Tvá definice rozumná, pravdě podobná nebo dokonce zcela pravdivá, jasně z ní vyplývá, že démoni sexu prostě neexistují, i kdyby si frigidky z V.O.R.P. stokrát myslely opak. „Démon sexu“ je zkrátka podobná volovina jako třeba „démon čokolády“ nebo „démon hraní na kytaru“.

  33. Rudyho bichle

    @Co_jste_opomenuli: Váš příspěvek registruju, dočetl jsem, usmál jsem se ,

    Takže mi nezbývá než vám popřát hezký den:)

    Haha, už přímo vidím ten Váš blahovolný úsměv člověka, který prostě VÍ, že má svou svatou pravdu a nic jeho vírou neotřese. No, být v dějinách o polovinu takových podobných, bylo by na Zemi o hodně šťastněji… 🙂
    Taky hezký den… 🙂

  34. dorota

    Mám zprávu z první ruky, že v přítomnosti zvědavého kněze, který v exorcismus nevěřil (takových není tak málo), se “démon“ vůbec neprojevil. Když se konečně ozval, již v nepřítomnosti onoho nevěřícího Tomáše, zdůvodnil svůj “podraz“ hříšností a pýchou zmíněného kněze. Proč se ovšem právě proto tím víc neprojevil a tohoto hříšného kněze neposedl, o tom už nepadla zmínka.

    Připomnělo mi to jeden díl dokumentárního cyklu Zázraky ve světle vědy. Při pokusech s ESP vyšlo najevo, že pokusné osoby byly úspěšnější, když svědkem pokusu byl někdo, kdo v ESP věřil. Naopak v přítomnosti skeptika úspěšnost pokusů klesala. Sníženou i zvýšenou úspěšnost pokusů v přítomnosti těchto svědků zaznamenal i další – utajený svědek, bez ohledu na to, byl-li nakloněn víře v existenci ESP či nikoli.

    A do třetice je zde jistá souvislost s biblickou kapitolou o návratu Ježíše do Nazareta: Mark 1,6-6.
    Když ho tamní poznali jako svého souseda, kterého znali jako obyčejného tesaře, stejně jako znali jeho rodiče a sourozence, jednoduše nevěřili, že by “tento“ mohl být prorokem, natož mesiášem. Teď by se dalo čekat, že nasadí všechny síly a udělá o to víc zázraků, aby je přesvědčil. Nestalo se. Naopak “nemohl tu žádného divu učiniti, jedině málo nemocných, vkládaje na ně ruce, uzdravil“. Pak prohlásil něco v tom smyslu, že doma není nikdo prorokem, “podivil se jejich nevíře“ a odešel učit a konat zázraky po okolních městech.

    Je zajímavé, že tuto skutečnost se autoři evangelií nepokoušeli nijak zatajit či zakamuflovat. Navíc Ježíš o sobě nikdy nemluvil jako o původci zázraku. “VÍRA TVÁ TĚ UZDRAVILA“ byl jeho známý často opakovaný výrok.

    Hypotéza, že lidská mysl ovlivňuje skutečnost, je stará jak lidstvo samo. Neexistují žádné “pseudohypotézy“. Jsou jen potvrzené a vyvrácené hypotézy. Případně ZATÍM nepotvrzené či nevyvracené.

  35. dorota

    Kdo viděl Exorcismus Annelise Michel, musí uznat, že šlo o mimořádně nestandardní, obtížně vysvětlitelný případ epilepsie, ostatně ta nebyla údajně nikdy medicínsky potvrzena, resp. zachycena na EEG. Vedlejší fenomény, které její záchvaty doprovázely, se opravdu vymykaly všem pokusům o racionální vysvětlení. Není zřejmé, zda byla nebo nebyla důkladně psychiatricky vyšetřena, ale i případná schizofrenie by nemohla sama o sobě být příčinou změny hlasu, glosolálie, neschopnosti jíst a pít apod.

    Paranormální jevy by se měly všemi dostupnými prostředky zkoumat, ne popírat. Jedna z hypotéz mluví o tzv. energeticko-informačních útvarech, vytvořených snad dokonce myšlením lidí. Pokud by se někdy něco takového podařilo prokázat, mohlo by to otřást v základech teorií “vnějšího nepřítele“, která je jedním z nejúčinnějších nástrojů manipulace, úporně zakořeněná zvl. v jistých církevních kruzích.

  36. protestant

    @Zira

    Třeba určitě existuje démon alkoholu. Se sexem to bude podobné.

  37. A.S.Pergill

    @Dorota: Pokud se nechytne EEG přímo během záchvatu (a to není jisté u velké části případů) a nejsou tam organická postižení mozku, která by EEG nějak ovlivnila, tak ta epi EEG potvrzena není. A je to, i přes pokrok techniky, dost zajímavé procento případů.
    S tím, že by se paranormální aktivity měly zkoumat, nikoli popírat jejich existence, ať už z pozice náboženství nebo vulgárního materialismu, souhlasím.

    @Co_jste_opomenuli Až doložíte nějaké islámské Leonardy, Michelangely nebo alespoň Lady, Shakespeary nebo alespoň Hašky, Tomáše Aquinské nebo alespoň Patočky v době islámské expanze v raném středověku, pak doložíte, že muslimové bezcenní primitivové nebyli. Pokoušeli se o to mnozí a neuspěli (maximálně si vykoledovali demaskování coby lháři), třeba budete první a přinesete cenné informace, které věda dosud nezná.

  38. ateista

    Předně je potřeba položit si otázku, proč byly pojmy démon (ďábel) a vymýtání démona (ďábla), které se vyskytují pouze v náboženství, do slovníku zavedeny. Z historie je známo, že pro postiženého to mělo fatální následky. Pozitivum to představovalo vždy jen pro církev.
    Jinak démon je stejná ptákovina jako bůh. Církevní představitelé si snad ani neuvědomují, jak jsou s démonem v 21. století směšní. Nás ateisty může utěšovat vědomí, že posledlost démonem může postihnout jen věřící.

  39. dorota

    Ad ateista: Nás ateisty může utěšovat vědomí, že posledlost démonem může postihnout jen věřící.

    Obávám se, že nikoli. Posedlost může postihnout i nevěřící, ti se pak (po vyčerpání všech možných i nemožných prostředků obrany) obracejí na exorcisty jako na svou poslední záchranu. Často účinnou. A pak se stávají věřícími!

    Je škoda, že se exorcismy provádějí tak pokoutně, jednotlivé kazuistiky jsou jen z církevního prostředí, nicméně v archívech psychiatrických léčeben se najdou i dokumentace takových případů, kde po neúspěšnosti jakékoli léčby (to je podmínkou provedení exorcismu) lékaři přistoupili na (úspěšnou) spolupráci s exorcisty. Zřídkakdy se podaří exorcismus či záchvat posedlosti zachytit např. na kameru. Jedním z mála zdokumentovaných případů je právě exorcismus Annelise Michel, bohužel bez účasti lékařů a nezávislých svědků.

    Pokud existuje nějaká statistika či výzkum, zachycující např. chrakteristické rysy posedlých, jejich životní anamnézu, podmínky a okolnosti vedoucí k záchvatům, prostředí, zkrátka cokoli, čeho by se při zkoumání tohoto jevu dalo zachytit, je to velmi obtížně dostupný materiál.

  40. Čestmír Berka

    Česal A., Dvořák O.: Utajené dějiny Čech – to je pro „něcisty“? – mně to přijde jako pro ezoteriky, takže dobré tak pro Osud.cz . Co takhle „angelologie“?
    Proč bychom měli korigovat postoj k proutkaření, když ten Sysifovský nijak nevybočuje z postoje jiných světových skeptických spolků?
    Ví se, jaký text je při exorcismu používán? Stane se něco, když ten text zaměníme za jiný? Stane se něco, když exorcista bude falešný?

  41. DarthZira

    Protestant – je doloženo, že nadměrné pití alkoholu opravdu škodí zdraví. Zato zatím nikdo nedoložil, že by jakkoli „nadměrná“ sexuální aktivita mohla škodit zdraví.
    Jak jsem psala, neznám ani jednoho člověka, který by měl sex jako jediné hobby, jediný zájem či jediný smysl života.
    Takže zcela logicky pokud někdo má i jiné zájmy a životní hodnoty, není vůbec nikomu a ničemu (natož pak jemu samotnému) na škodu, pokud se sexu věnuje třeba i několikrát denně – ovšem takových lidí je dost málo, většina těch „nadměrně sexuálně aktivních“ jsou lidé, kteří „to“ prostě mají rádi 3-4 týdně a několikrát po sobě, což není přece žádný extrém, natož pak něco zdraví (jak fyzickému tak psychickému) škodlivého. Naopak je doloženo, že častá a pravidelná sexuální aktivita je spíše zdraví výrazně prospěšná.

    Dorota – taky si myslím, že by všechny tyto tzv. „nadpřirozené“ či „paranormální“ fenomény stály za pořádný výzkum. Osobně si rovněž myslím, že démony (ale i různé duchy, strašidla, nebo také anděly a bohy) si lidé tvoří ve své vlastní mysli a je možné, že takto vytvořené „entity“ opravdu mohou za určitých okolností působit navenek, zvláště pokud okolo je alespoň část lidí „naladěná na podobnou vlnu“. Slyšela jsem jednoho šamana, který tvrdil, že „ten Ježíš je opravdu velmi mocné džu-džu, protože v něj tolik lidí věří“. To by taky elegantně vysvětlovalo, proč dnes už žádné „zázraky“ nepůsobí takový Apollón, Ódin nebo Perun – protože v ně prostě nyní už lidi nevěří, dokonce i většina neopohanů je uctívá spíše jako symboly než jako skutečné bytosti nebo síly.

  42. ateista

    @dorota
    Obávám se, že nikoli. Posedlost může postihnout i nevěřící,

    Nevěřící postihují běžné psychické nebo psychiatrické nemoci. Démon je nemůže posednout, neboť napřed by musel někdo dokázat jeho existenci. Obávám se, že žádný doktor neuvede do chorobopisu jako diagnózu posedlost démonem. Vy, abyste mohla obhajovat náboženské bludy můžete a musíte tvrdit cokoliv. Kdo Vám chce věřit, ať věří.

  43. A.S.Pergill

    @Čestmír Berka Pokud se krávy na rovné terénu pohybují podle siločar zemského magnetického pole (IMHO proč by nemohly, v delších nervových vláknech musí vznikat indukcí dráždění) a psi takový postoj zaujímají při čůrání (a dokonce nikoli v době, kdy jsou na Slunci magnetické bouře), tak by se muselo akceptovat, že i proutkaři „něco“ cítí. IMHO to funguje na bázi bezděčných pohybů ve vývojově nejstarších svalových skupinách, inervovaných z vývojově nejstarších partií míchy, co jsme je podědili po rybách a možná až po kopinatcích.
    Proutkařství je ovšem v rozporu jak s vulgárním marxistickým materialismem, tak i ortodoxním katolicismem, tedy ideologiemi, jimiž se řídí Sysifos.

  44. dorota

    DarthZira: “Osobně si rovněž myslím, že démony …… si lidé tvoří ve své vlastní mysli a je možné, že takto vytvořené „entity“ opravdu mohou za určitých okolností působit navenek, zvláště pokud okolo je alespoň část lidí „naladěná na podobnou vlnu“.

    Taky že působí. K mnoha zjevením např. Panny Marie je skeptický i Vatikán. Záleží nejen na tom, zda v tyto jevy člověk věří nebo nevěří (některé vnější projevy vidí i nevěřící, vysvětluje si je samozřejmě jinak), ale co se týče případů posedlosti, uřknutí, prokletí apod., záleží prý i na psychickém stavu. Lidé nevyrovnaní, z problémového rodinného prostředí, nadměrně citliví, s nízkou sebedůvěrou údajně bývají postiženi častěji. Strach prý vyvolává nocebo efekt.

    Čestmír Berka: “Ví se, jaký text je při exorcismu používán? Stane se něco, když ten text zaměníme za jiný? Stane se něco, když exorcista bude falešný?“

    Gabriel Amorth v knize Exorcista vypráví uvádí text schválený církví, od něhož se ale v poslední době upouští, některé formulky jsou zakázány. Amorth je přesvědčen, že nový text, méně agresivní, je i méně účinný. Praxe ostetních exorcistů to ale nepotvrzuje. Leo Pavlát zase tvrdí, že démona nedokáže vyhnat kněz žádné jiné, než katolické církve pověřený biskupem či papežem. Praxe opět ukazuje opak. Navíc Amorth ve zmíněné knize vyjmenovává, kdo všechno může démony vymítat. Zdaleka to nejsou jen katoličtí kněží, nýbrž i senzibilové, které oficiální církev (v lepším případě) nemusí. Nejde o žádný byznys s lidskou důvěrou, tato církevní “služba“ je zdarma. Křest je doporučován, není podmínkou vykonání exorcismu.

  45. A.S.Pergill

    @hadejkdo Medea doložila necelou stovku pánů, kteří si sami říkali „překladatelé“ (pochopitelně, arabsky) a kteří v 90 % (cca) skutečně nedělali nic jiného, než překládali antické a další předislámské a neislámské texty. Jejich význam spočívá pouze v tom, že jejich souvěrci zničili originály.
    Pouze necelá desítka těchto pánů byla schopna překročit hranice učenectví (= pouhého sbírání vědeckých informací, tedy jakýchsi „předvědců“) a tvořit skutečně nové vědecké informace.
    Za celý islám na celém jeho území a v období „zlatého věku“ (mimo toto období nikdo takový nebyl) to byla, opakuji, necelá stovka lidí, tedy počet +- srovnatelný s počty učenců a vědců, kteří se např. vystřídali na dvoře Rudolfa II.

  46. Čestmír Berka

    no, docela by mne zajímalo, jestli na exorcismus reaguje démon, nebo ten, kdo má být údajně posedlý 😉
    Co, kdyby se při exorcismu četl třeba latinský text z Ovidia? Byl by patrný rozdíl?
    Opakuji, že proutkářství je zpochybňováno skeptiky na celém světě- není to žádné specifikum vulgárních materialistických marxistických katolických sysifovců 😉

  47. Jardaqt

    A.S. Pergil
    A většina mužů zaujímá při močení postoj čelem k vodě proudící trubkami, většina žen je na tom zcela opačně. Souvisí to patrně také s magnetickým polem. A jako člověk žijící se psem a spoustou dalších, ještě k tomu venkovan, jsem schopen velmi zřetelně a za pomocí kapitálek napsat, jak je to s těmi pasoucími se kravami.

  48. DarthZira

    Čestmíre – někteří autoři fantasy už dávno „řeší“ (většinou formou vtipné parodie), co se stane, když je upír třeba hinduista, buddhista, neopohan, satanista nebo ateista. Že jaksi „klasika“ jako svěcená voda, křesťanské modlitby nebo kříže na něj vůbec nefungují.
    Asi holt nejen obyvatelé „nebes“ (bohové, andělé nebo svatí) jsou pěkní šovinisté a xenofobové a příslušníkům jiného náboženství se najust nezjeví a nezjeví (jsem v životě neslyšela, že by se třeba Krišna nebo Amaterasu zjevili účastníkovi poutě do Santiaga di Compostella nebo že by buddhistický mnich či tančící derviš spatřil panenku Marii či svatého Václava), ale ďáblové a démoni jsou úplně stejní, takže křesťana v životě neposedne indický nebo třeba starosumerský démon, zatímco muslima posedne vždycky a jen démon islámský a žádný jiný. Třeba bohové i démoni už kdysi na úsvitu dějin uspořádali nějakou svou „Jaltskou konferenci“, kde si přesně rozdělili sféry vlivu 😀

  49. Petr A.

    Článek je nejen zavádějící, ale i pochybný svou podstatou; je celkem na hlavu když ateista mluví o démonech, tím spíš že by je vyvolávali sami exorcisté, jelikož jak předpokládám je toto ateistický web, měl by autor článku, pokud je sám ateista vylučovat automaticky jakoukoli sílu nadpřirozeného původu a jakéhokoliv zaměření. Ateista pokud chce být vůbec ateistou by měl z principu zavrhnout nejen dobré anděly, ale např. i ty zlé, proto jsou tvrzení v tomto článku nesmyslné. Autor článku pokud by byl skutečným ateistou by poukázal na nesmyslnost sdružení exorcistů, jelikož tím z tohoto postoje ateismu žádné inteligentní síly, ať vyšší, či nižší neexistují

  50. dorota

    DarthZira “…co se stane, když je upír třeba hinduista, buddhista, neopohan, satanista nebo ateista. Že jaksi „klasika“ jako svěcená voda, křesťanské modlitby nebo kříže na něj vůbec nefungují.
    Asi holt nejen obyvatelé „nebes“ (bohové, andělé nebo svatí) jsou pěkní šovinisté a xenofobové a příslušníkům jiného náboženství se najust nezjeví a nezjeví …“

    Podle jisté teorie “vše, co je přijímáno, se přijímá podle specifických vlastností příjemcových. Zjeví-li se Panna Maria prostému černochovi, uvidí ji také černou“. Dodávám, že za podmínky, že je obeznámen s křesťanstvím. Jinak by se mu zjevilo nějaké místní božstvo. Pravděpodobně ovšem se stejným poselstvím, ale to už je věc mentálního nastavení. Pokud bude nastavený na zákon džungle, bude to poselství trochu jiné a božstvo nebude vypadat příliš mírumílovně.

    To, co je v základních světových náboženstvích rozdílné, je forma. Podstata je stejná. Proto je mezináboženský dialog možný až na určité mentální úrovni obou stran, kdy už se do té podstaty trochu proniklo a forma je vedlejší.

  51. dorota

    ČB: “…jestli na exorcismus reaguje démon, nebo ten, kdo má být údajně posedlý“

    Zdá se, že oba. Démon (negativní energie, halucinace, vlastní myslí vytvořená entita – jak je libo) potřebuje “spolupráci“ posedlého. Těží z jeho specifických znalostí, vlastností, emocí, myšlenek, strachů, zkušeností, závislostí apod. Např. všichni démoni Annelise Michel se hlásili jmény biblických a historických osobností, které Annelise znala, nepadlo žádné jí neznámé jméno.

    Rozdíl mezi běžnou halucinací a posedlostí či zjevením, které může za určitých okolností vidět každý (úkazy v Medžugorji) je v tom, že “entita vytvořená vlastní či kolektivní myslí“ se za určitých okolností opravdu může projevit navenek. Naše mysl má holt asi větší moc, než si chceme či dovedeme představit.

  52. Čestmír Berka

    No, dejme tomu, doroto…stejně si ale myslím, že když bude exorcista katolíkovi, který nezná latinu exaltovaně číst Vergilia v originále, vyjde to nastejno, jak čtení z té jeho příručky mladého exorcisty.
    Chtěl bych vidět eskymáckou Pannu Marii. Mimochodem- pořád je ještě virgo intacta?
    Napsat „podle jisté teorie“ je docela veselé. Podle jistých teorií se žádná mrtvá zjevit nemůže… ať bílá či černá či strakatá…

  53. A.S.Pergill

    @Jardaqt
    1. Existuje spousta zemí, kde to neplatí
    2. Vsadil bych spíš na zrakový vjem a uspořádání místa

    MMCH, když muži močí u silnice na strom, tak většina z nich je přitom obrácená zády k té silnici. Máte proto jiné vysvětlení než to, že vědí, kde ta silnice je?
    Prostě ta zvířata vědí, jak jde to magnetické pole a nepůsobí-li na ně nějaký silnější vliv, tak se mu přizpůsobí. Protože to není priorita No1 a současně to ale část zvířat ovlivní, tak to ovlivnění není vidět na první pohled a současně se ale dá statisticky detekovat.
    Faktem je, že u některých zvířat (ryby, termiti) byla senzorika magnetického, případně elektrostatického pole prokázána, tč. se to řeší u holubů. Takže principiální důvod, proč by jiní obratlovci nemohli tato pole vnímat, alespoň rudimentárně a třeba jen část jedinců (mimořádně „nadaní“), prostě neexistuje. Existuje pouze odpor „vědců“, odmítajících zkoumat vše, co je mimo jejich paradigma chápání světa.

    @DarhZira Na univerzitě v Salamance byla katedra démonologie. Inkvizice ji rozehnala krátce po rekonquistě. IMHO důkaz, že církev nechce, aby tyto věci byly zkoumány, IMHO důkaz z druhé ruky toho, že se obávají zjištění, která by potopila křesťanství.

  54. Rudyho bichle

    Když tak čtu příspěvky Doroty začínám mít strach z návratu inkvizice… 😉 Démonologie je evidentně její denní chleba, jen se do toho pořádně pustit… 😉

  55. dorota

    Rudyho bichle: Když tak čtu příspěvky Doroty začínám mít strach z návratu inkvizice… 😉 Démonologie je evidentně její denní chleba, jen se do toho pořádně pustit… 😉

    Asi jste nepochopil, že nejde o démony, ale o něco trochu jiného…

  56. Rudyho bichle

    No nevím, pokud vážně přemýtáte o rozdílech mezi nemocí a projevech démona, tak to mi vážně přijde jako hodně těžký starověk. Jakákoli nemoc je prostě nemoc, ale jakmile jí začneme říkat démon, hned jsme v opět pohádkách a mýtech.

  57. Jardaqt

    A.S.Pergil:
    Muži u silnice močí začasté zády k vozovce, čelem k sloupům elektrického vedení. A ejhle, juž opět magnetické pole:-)
    O schopnostech některých zvířat vnímat magnetické pole nepochybuji ani v nejmenším. Jen si nejsem tak nějak jist, zda schopnosti, které má například rejnok, by mohly poskytnout nějakou evoluční výhodu kupříkladu daňkovi. Ale hlavně jsem chtěl naznačit, že metodologie a vše kolem „výzkumů“ těch mládenců, kteří koukali, kde má kráva nebo pes hlavu, jest natolik ujetá, že kdokoli, kdo kdy viděl psa, nebo stádo krav zblízka, je schopen zajásat nad osvíceností jejich závěrů.

  58. toli

    @A.S.Pergil:
    Muži u silnice močí začasté zády k vozovce, čelem k sloupům elektrického vedení. A ejhle, juž opět magnetické pole:-)

    No já čurám tímto způsobem vědomě-abych nešpulil ptáka na silnici a nebudil veřejné pohoršení 😀

  59. DarthZira

    ČB: „No, dejme tomu, doroto…stejně si ale myslím, že když bude exorcista katolíkovi, který nezná latinu exaltovaně číst Vergilia v originále, vyjde to nastejno, jak čtení z té jeho příručky mladého exorcisty.“

    Ale to je přesně ono, ten posedlý prostě reaguje na to, co si myslí, že to je, nikoli na to, co to reálně je. Vsadím se o cokoli, že u lidí, kteří neumí ani trochu latinsky a zároveň neznají žádný románský jazyk (kde je pořád ještě poměrně značný průnik stejných nebo podobných slov, takže by si mohl nějak odvodit, o co vlastně jde), by se klidně jako „vysoce účinné modlitby“ mohly uplatnit ty nejpikantnější Ovidiovy verše nebo citace z autentických dopisů římských kurtizán, zatímco na „posedlého“ co já vím japonského nebo indického katolíka by mohlo mít „zcela neuvěřitelný“ účinek předčítání ze Švejka nebo Saturnina v českém originále – pokud by se u toho předčítající tvářil patřičně vážně a pateticky a předtím dotyčnému Indovi či Japonci a celému jeho okolí „nakukal“, že se jedná o zvláštní vymítací formuli sepsanou samotným svatým biskupem Metodějem či o prastarou a takřka zapomenutou modlitbu používanou svatým Václavem, patronem to české země 😀

  60. A.S.Pergill

    To Jardagt: Krávy jsou potomky zvířat, která se, podobně jako třeba bizoni v Severní Americe, sezónně stěhovala od severu na jih, takže magnetický smysl se jim mohl hodit, asi jako lidem kompas.

  61. Sam

    Hele, exorcismus je něco jako eucharistie, tedy proměna vína v Kristovu krev a oplatky v Kristovo tělo. Dělá se to na každé mši, takže už to nepřijde nikomu divné. Ani mně ne. Ale je to tak symbolické, že to vlastně není pravda. Jako když si děti postaví pistole z dřevěných prkýnek a hrajou si na kovboje. Na správnej požitek ze hry je nutná především bujná fantazie a představivost.
    Nezapomínejte na to, že (katolické) křesťanství je jenom jedno z mnoha různých náboženství, které ani není na zemi nějak dlouho. Buddhismus a Hinduismus jsou tady déle.
    Můžu vůbec brát ŘKC vážně, když např. dodnes zakazujou kondomy, které se vyrábí od roku 1850?? http://www.katechismus.cz/paragraf.php?sel_paragraf=2399
    Zatímco protestanti už je mají cca 70 let povolené?
    Je mnoho důvodů, proč nebrat ŘKC vážně.

  62. Rudyho bichle

    Že tam ale popsali paragrafů, jako kdyby to byl opravdový zákon… 😉
    Je to fakt úsměvné, jak se náboženské povídačky snaží tvářit jako něco skutečného. Ne úsměvné, je to směšné. A taky smutné, protože tohle tmářství musí zmařit ještě mnoho lidských životů, aby si lidstvo uvědomilo, kam to lze s náboženstvím dopracovat… :-\

  63. Co_jste_opomenuli

    Připustí si alespoň jeden z ateistů zde že DK efekt si nevybírá a nemá nic společného s vírou?:))

  64. Foxy

    Co_jste_opomenuli: Děkuji za Váš odkaz na výborný článek v N.G.
    Domnívám se, že velice dobře objasňuje příčiny toho, proč zde vystupujete právě způsobem, jakým to činíte.
    Ještě jednou díky!

  65. Co_jste_opomenuli

    Foxy:

    Ano, tato reakce mě nepřekvapuje:)

    Udělejme tedy jedno:

    Vypište citace toho co říkám já a co podle Vás porušuje ony tři body z článku. Já udělám to samé. Zdá se vám to fair?:)

  66. protestant

    Foxy
    06.11. 2014
    Co_jste_opomenuli: Děkuji za Váš odkaz na výborný článek v N.G.
    Domnívám se, že velice dobře objasňuje příčiny toho, proč zde vystupujete právě způsobem, jakým to činíte.
    Ještě jednou díky!

    protestant:
    Jakým, že to lidem je podle toho článku vše jasné? 🙂

  67. Foxy

    Co_jste_opomenuli: Rozpoutávat flame? Cui bono?
    Ostatně není důležité kdo co říká, ale co kdo říká.

  68. Foxy

    protestant:
    „Jakým, že to lidem je podle toho článku vše jasné? 🙂 “
    Já nevím. Nerozumim ti. O lidech, co je jim podle toho článku vše jasné, jsem nic neříkal. To si mě s někým pleteš.

  69. Co_jste_opomenuli

    Foxy:

    Přesná citace je flame?:))

    Já reagoval na žádost DArth, vy jste neutrální informaci otočil proti mě a když jsem navrhnul dle mého názoru jediné možné objektivní hledisko jak do věci vnést trochu faktů, obviníte mě z rozpoutání flame:)))

    Dobře vy…

  70. protestant

    Foxy
    06.11. 2014
    protestant:
    „Jakým, že to lidem je podle toho článku vše jasné? 🙂 “
    Já nevím. Nerozumim ti. O lidech, co je jim podle toho článku vše jasné, jsem nic neříkal. To si mě s někým pleteš.

    protestant:
    Ty jsi snad nenapsal tohle: Domnívám se, že velice dobře objasňuje příčiny toho, proč zde vystupujete právě způsobem, jakým to činíte?

  71. Čestmír Berka

    proč se teda exorcisti pletou do léčby psychozy?

  72. Co_jste_opomenuli

    Čestmír Berka:

    Pane Berko, a tohle jste si z článku odnesl:

    ‚‚Stále však platí, že každý, kdo se cítí být napadán ďáblem, musí nejprve navštívit psychologa a psychiatra. Teprve když nezabírají psychofarmaka, která by podle všech příznaků zabírat měla, může nastoupit exorcista.‘

  73. DarthZira

    Dorota – no, byla by to docela legrace, kdyby si třeba zarytý evolucionista myslel, že ho posedl Kábrt nebo Petr „Nejsemzopice“ Hájek. Jenom by mě pak zajímalo, jaký text by se v tomto případě měl použít jako účinný exorcismus 😀

  74. Foxy

    Ad: „Ty jsi snad nenapsal tohle: Domnívám se, že velice dobře objasňuje příčiny toho, proč zde vystupujete právě způsobem, jakým to činíte?“
    .
    Ano, napsal jsem to přesně tak.
    Celá citace by byla: „Děkuji za Váš odkaz na výborný článek v N.G.
    Domnívám se, že velice dobře objasňuje příčiny toho, proč zde vystupujete právě způsobem, jakým to činíte.
    Ještě jednou díky!“
    .
    Kolego protestantský, nacházíš snad v nějaké z těchto vět slovo „lidé“? Nebo cokoliv o „lidech, kterým je podle toho článku vše jasné“?
    Tak proč teda píšeš: „Jakým, že to lidem je podle toho článku vše jasné? 🙂 “
    Já to nevím. To je otázka, kterou si musíš zodpovědět sám.

  75. protestant

    Ta věta mluví o lidech. Speciálně o mluvčím této věty.

  76. A.S.Pergill

    Vzhledem k tomu, že ani léky podstatně méně složitého působení než psychofarmaka v řadě konkrétních případů nezaberou (a ne vždy se dá zjistit, proč tomu tak je, a to ani při pitvě), je ta věta o nezabírání psychofarmak v podstatě jen jakousi alibistickou klausulí.

  77. Co_jste_opomenuli

    A.S.pergill:

    Ale nepovídejte:)) mně ta věta něříká kdo rozhoduje o zabírání či nezabírání léčiv. Říká mi, že pokud selžou možnosti tradiční medicíny, nastupuje exorcista. Ale docent aspergil v tom má jasno. Je to Exorcista, co alibisticky prohlásí léčbu psychofarmak za neúčinnou aby mohl zasmradit místnost kadidlem a oddávat se své absurdní šaškárnohře. Takto nějak jste to myslel?

    Nebo když lékař prohlásí, že jedna skupina psychofarmak je neúčinná – dělá to jistě proto aby mohl nasadit něco z čeho mu potečou nějaké peníze od farmafirmy?

    Vy máte hledání hole na vlka jako hoby, co?

    Bože vy jste zahořklej dědek…

  78. A.S.Pergill

    @Co_jste_opomenuli Říkám, že člověk není hodinový stroj, kde se dá úplně vše předpovědět dopředu. Jeho komplexnost a složitost je tak velká, že některé věci prostě podle učebnic ve všech případech nefungují. A spoustu věcí ještě nevíme. Začínají se nám např. otevírat úplně nové obzory v souvislosti s interakcí léků a dalších látek s lidským mikrobiomem. Během posledních několika let se dost výrazně změnil náš pohled na vliv chronických parazitárních infekcí na psychiku člověka. Všechny tyhle věci, a spousta dalších, které ještě nevíme, mohou způsobit, že standardní léčba psychofarmaky nezabere nebo bude mít zcela atypické účinky. Takže něco takového není jednoznačným důkazem, že se jedná o posedlost démonem.

  79. Co_jste_opomenuli

    @aspergil:

    Co z toho co jste napsal teď souvisí s výrokem:

    …’je ta věta o nezabírání psychofarmak v podstatě jen jakousi alibistickou klausulí.‘

    Kdo je alibistou? Člověk co respektuje klasickou medicínu a pokorně nabízí pomoc které věří poté, co ‚ pilulky selžou‘?

    Vysvětlete mi ten alibismus prosím…

  80. A.S.Pergill

    @Co_jste_opomenuli Klasická medicína má k dispozici tolik různých preparátů a od různých výrobců, že i velmi mladý pacient by zesnul stářím dřív, než by se to všechno ve všech připuštěných kombinacích vyzkoušelo. Ty různé výrobce mám vyzkoušené na svou alergii a s něčím podobným jsem se setkal i u komponent bakteriologických půd (formálně to samé od jednoho výrobce funguje, od druhého ne).
    Tím nepopírám ani tu možnost, že ten exorcismus u některých lidí zabere stejný mechanismem jako třeba psychoterapie, ani možnost, že démoni jako objektivní entita skutečně existují (po celý novověk na tomto poli neběžel jediný seriózní výzkumný projekt).

  81. Antitheista

    Opravdu máte pocit, že o démon je v porovnání s termínem typu bipolární porucha osobnosti nový termín? Já ten pocit nemám.

    — Je to termín definující danou nemoc, ne nějaké skřítky nikým nedokázané…

    Že na démony vědci nevěří je o postoji vědců, ne o ‚ démonech ‚ – já si dovedu představit, že cillem někoho je, aby někomu jinému pomohl. Ne aby mu uvěřili vědci:)

    —- pomoci se dá léčením, odhalováním mozku -díky vědě, ne utápěním pacienta v báchorkách

    ‚ Protože energie je brána jako „jedna“, jako pohon, její využití může být různé podle stavu mozku daného člověka a podle možností a kontextu‘

    Tak tohle budu dělat že jsem ani nečetl:)

    — dobrá, jak chcete 😀

    Je potřeba lidi léčit, ne je utvrzovat v jejich nemoci že slyší démony… stačí pár léků a přestanou je slyšet, proč asi? protože jsou to poruchy mozku a ne démoni „o sobě“, a říkát poruchám mozku démoni jikam nevede, když máme přesnější termíny – ostatně nová doba umí pacienty léčit či vyléčit, ve středověku umírali lidé cca ve 40letech, tak kdo je lepší, věda či církev – v léčení ? 😀

  82. Ignác z Loyoly

    „démony vědci nevěří je o postoji vědců, ne o ‚ démonech ‚ – já si dovedu představit, že cillem někoho je, aby někomu jinému pomohl. Ne aby mu uvěřili vědci:) “

    To není po postoji vědců, ale o prokázanosti/neprokázanosti něčeho jako objektivní démon … a o potřebě/nepotřebě termínu démon v moderní medicíně a o šarlatánských metodách (exorcismus) X vědecká medicína

  83. A.S.Pergill

    @Ignác z Loyoly
    Není to tak dávno (necelých 140 let), co byla za totální šarlatánství prohlášena desinfekce rukou před chirurgickým zákrokem. A I. Semmelweis, co to prosazoval, byl „uklizen“ do blázince. Opravdu si myslíte, že za dalších jedenapůl století bude na psychické poruchy stejný názor jako dnes, kdy navíc jednotlivé neurovědy nejsou s to ani domluvit se na jednotném názvosloví?
    A, mimochodem, pozdější Lord Lister (taktičtější než Semmelweis) tu antisepsi prosadil v podstatě přes hlavy odborné veřejnosti, kdy z ní udělal módní záležitost, takže si ji nakonec vynutili medicínsky nevzdělaní pacienti.
    Prostě pořád platí ono HISTORIA MAGISTRA VITAE.

  84. Foxy

    Jo, víra…
    Po příslušné indoktrinaci a patřičné intoxikaci (třeba Datura stramonium) budete skálopevně přesvědčeni o divokém setkání s démonem, který byl ještě skutečnější než skutečný.
    – – –
    Aspergille, uměl by něco podobného i námel?

  85. Čestmír Berka

    Já reagoval na tohle: „Radkin Honzák: Psychóza postihuje lidi bez rozdílu víry a obsah bludů se odvíjí od toho, co jim je blízké. Takže bojovníci proti náboženství mohou mít stejné bludy jako jeho šiřitelé.“
    Radkin Honzák píše o PSYCHOZE! A proto jsem se ptal, proč se do léčby pletou exorcisté… Když si budu myslet, že jsem Napoleon, mám jít k VOJENSKÝMU doktorovi? A když se budu cítit slepicí, tak k zvěrolékaři?

  86. Čestmír Berka

    Kdysi byla diskuse, zda mají psychiatři duševně nemocným osobám, které se cítí paranoicky ohrožovány existenci ohrožujících bytostí vyvracet,… nebo nevyvracet, ale přesvědčit je, že sice skutečně existují, ale ublížit jim nemohou…
    Podobné to může být u exorcismu- prostě se dělá, jako by démon byl skutečný, i když je to jen oblbování psychotika

  87. Sam

    Pavla Konzbula už známe. http://www.osacr.cz/2013/02/06/katolicky-knez-zna-skutecne-ateisty/
    Je jasný, že musel taky napsat hezký článek o strašení satanem. http://konzbul.bigbloger.lidovky.cz/c/422401/Pokuseni-protivnik-a-krestanstvi.html
    Určitě se vám bude líbit. Navštivte i diskuzi pod článkem.
    http://konzbul.bigbloger.lidovky.cz/clanok_disk.asp?cl=422401
    Cituji příspěvek Pavla Konzbula. Na 98% to napsal on.
    ———————————
    Pro pana wisemana

    Kdo může pochopit, pochop. Pana wisemana mohu ujistit, že sice nevím, jak v ďábla věří prof. Halík, nebo pan Trizuljak, ale co vím jistě, že věřím v ďábla plně v souladu s KKC, tedy v jako reálně existující bytost, která se odvrátila od Boha a stala se tak personifikací zla. Vše svoje dovednosti používá k tomuto cíli. Nevím z koho má radost, bojím se toho, aby to nebylo z těch, kteří druhým podsouvají lež. Vše dobré přeje autor.

    23.8.2014 15:39:51
    IP: xxx.xxx.212.70
    Pavel Konzbul
    ————————————————————–

  88. dorota

    Ad Sam: “…hebrejsky satan. Jde o personifikované zlo, jakýsi „čistě destilovaný egoismus“. …….. Exorcista Elias Vella říká, že „Nejde o to bojovat s ďáblem, abychom ho porazili, ale proto, abychom dokázali, že je poražen“.

    I kdyby byl ďábel na hlavu poražen s celým svým vojskem, člověka by to nezbavilo příčiny zla, která je VNITŘNÍ, v člověku samotném – “čistě destilovaný egoismus“ se bude personifikovat nebo jakkoli jinak manifestovat triumfálně dál.

    Ačkoli jako věřící nemůžu existenci ďábla a padlých andělů naprosto vyloučit, VNĚJŠÍ zlo v podobě démonů je mýtus církve, berlička pro slabochy, která znemožňuje sebepoznání.

  89. Sam

    http://plzensky.denik.cz/zpravy_region/exorcista-z-plzne-dabel-se-pri-modlitbe-projevi-20141106.html
    Normálka.
    ———————————
    Podle plzeňského exorcisty sice není poptávka po službách srovnatelná se zahraničím, ale i v Plzni řešil případy, kdy lidé začali mluvit cizím jazykem a dějí se další podivné věci. „Vzpomínám si na ženu, která byla přímo vyhublá, nevážila ani 50 kg a najednou ztěžkla tak, že ji ani pět chlapů nemohlo unést. Byl za tím duch, kterého bylo třeba vyhnat. A podle situace se potom volí příhodná modlitba. V některých případech jen vzývám Ducha svatého, v jiných případech přikazuji zlému duchu, aby odešel. Záleží na situaci,“ popisuje jeden případ ze své praxe Grammatica.
    —————————————————
    Dobrý, ne?

  90. dorota

    Ad Foxy: Dík za článek. Průšvih nastává, když ta “mentální těla“ jsou ve vzájemné disonanci. Článek nevysvětluje mechanismus působení exorcismu (úspěšnost je procentuálně vysoká, ale možná jen proto, že o neúspěšném exorcismu se tolik nemluví). Článek neříká nic o kolektivním nevědomí a jeho případném vlivu na vědomí jedince (třeba působením archetypů). Takže asi půjde o dvě různé věci.
    Škoda, že zatím nikdo neprovedl magnetickou rezonanci při záchvatu posedlosti a při exorcismu.

  91. A.S.Pergill

    @Foxy
    M.K. Matossian už někdy v 80. letech publikovala studii, podle níž potíže (kam patřily i sluchové a hmatové halucinace), které vedly k nastartování Salemských čarodějnických procesů, byly způsobeny námelem. Měla to mj. podložené rozbory počasí, úrody, struktury pěstovaných plodin (Paličkovice nachová napadá především žito) atd. Zrakové halucinace, jaké jsou známé u LSD, surový námel nedělá.

  92. ateista

    K odkazu CJO na DK efekt.

    Jak proti DK efektu bojovat.
    Hledejte proto objektivní pravdu v co možná nejkvalitnějších zdrojích, jako jsou například vědecké výzkumy.
    Podobně lze aplikovat i na boj s démony.

  93. Co_jste_opomenuli

    @ateista:

    Základem boje proti DK efektu je kvalitní komunikace. Základem kvalitní komunikace je nemít strach z toho, že nejste majitel pravdy. Jak jste na tom?:)))

  94. ateista

    @Co_jste_opomenuli
    Základem boje proti DK efektu je hledání objektivní pravdy v co možná nejkvalitnějších zdrojích, jako jsou například vědecké výzkumy.

    Jak jste na tom?

  95. Co_jste_opomenuli

    @ateista:

    Já skvěle, nejsem neschopný odpovídat na otázky jinak než otázkou, plně respektuju vědecké hypotázy a teorie, a vše co předkládám jako své názory beru jen jako názory.

    Netvrdím o vlastních hypotézách že jsou to fakta, a vůbec,… Neselhávám už na té elementární úrovni – na to aby člověk s něčím pracoval, musí to nejprve pochopit:)))

    Já vás ateisto považuju za velmi dobrou ilustraci DK efektu, patrně nejvýraznější z místních diskutérů. Další v pořadí by byli možná pro někoho překvapením…:)

  96. ateista

    @Co_jste_opomenuli
    Takže hledáte objektivní pravdu o démonech za použití vědeckých výzkumů. Mohl byste se snámi podělit o výsledky Vašeho hledání?

  97. Co_jste_opomenuli

    @ateista:

    Ne, mě démoni nezajímají. Ale jako PRVNÍ bod, je třeba pochopit o čem je řeč. Už se vám to podařilo?

  98. Čestmír Berka

    Strach z toho, že někdo není majitelem pravdy? Co je to pravda? – Muška jenom zlatá!
    S pravdou věřící zacházejí věřící často velmi „zvláštně“ – setkal jsem se s tvrzením náboženských autorit, že když jsou některá tvrzení Bible v rozporu, neznamená to, že jedno z nich není pravdivé, ale pravdivé je všechno, co Bible tvrdí…
    Jak praví Bible ( a kofola), když ji miluješ, není co řešit!

  99. Co_jste_opomenuli

    Pane Berko a uměl byste do jedné věty shrnout obsah vašeho příspěvku?….

  100. ateista

    @Co_jste_opomenuli

    Váš způsob reakce na kterýkoliv příspěvek je opravdu zvláštní. Toto vlákno je o démonech a exorcismu. Pokud Vás démoni nezajímají, nediskutujte.

  101. Foxy

    To Aspergill:
    Díky za info k námelu.

  102. dorota

    Ad toli

    Nevěřím, že víru může předat člověk, byť takový manipulátor jako Derren Brown. Té brečící Natálii neukápla ani slza. Rovněž nevěřím v antropomorfního Boha (spíš boha), vyvolávajícího davové hysterické záchvaty. To už raději tohle:

    https://www.youtube.com/watch?v=_Fm4jMtH4Ko

  103. Čestmír Berka

    Do jedné věty? Co souvětí? Pravda je pro věřící to, co odpovídá jejich víře. Oni jsou majiteli pravdy- daroval jim ji Bůh.

  104. Co_jste_opomenuli

    @Čestmír Berka:

    Máte rád i jiné stereotypizace?:)
    A na čem, ktom svých představ zakládáte toto tvrzeni? Bavil jste se s věřícími? S kolika? Desítky? Stovky? Tisíce? Desetitisíce? Statisíce? Miliony? Nebo … Pořád vás ještě podceňuju?:)

  105. Co_jste_opomenuli

    @ateista:

    O démonech a exorcismu je především článek. Diskuze je o schopnostech diskutujících vést diskuzi:)

  106. ateista

    @Co_jste_opomenuli
    Diskuse je o obsahu článku a obsahem článku jsou démoni a exorcismus. Vaše veletoče jsou již nezajímavé.

  107. Co_jste_opomenuli

    @ateista:

    To jsem rád že konečně přestanete reagovat na příspěvky kterým nerozumíte. Nic lepšího jsem si po ránu nemohl přečíst:)

  108. dorota

    Ten článek už tu byl uveden výše, ale díky:)

  109. Co_jste_opomenuli

    Pamatuju si, že v jednom díle doktora House byl pacient s amputovanou končetinou. Trpěl ovšem představou, že končetinu má a že jej bolí. Fantomová bolest se tomu myslím říká a … Není to až tak vzácné…

    Racionální člověk by mohl zaujmout stanovisko, že pacient ‚ musí pochopit ‚ že bolest je jen v jeho hlavě, že jej ‚ nemůže bolet‘ neexistující končetina.

    Lékař však nemá za cíl dokázat (i)racionalitu tohoto jednání. Chce pacientovi pomoct.

    Pokud se budete zajímat o (ne)existenci démonů, unikne vám to podstatné.

    Tím ovšem nevylučuji to, že nějaký exorcista trpí bludy, či že některé vnímání démonů má rozklíčovatelné fyziologické příčiny.

    IMHO … O tom však démoni nejsou…

  110. Co_jste_opomenuli

    @ dorota:

    Řeknu to tak. Démon se má k představě nehmotné entity asi jako Bůh k představě pána s bílým vousem v plášti:)

  111. ateista

    @Co_jste_opomenuli
    Vaše výstupy jsou moudrost sama. Silně mě připomínají rétoriku Tomáše Halíka. Zeptám se podobně jako dorota. Výraz démon (ďábel) se objevuje v Bibli. Odtud byl zřejmě přenesen do náboženského života. Cituji:
    Ev. sv. Marka, kap. 16, odst. 9: Vstav pak Ježíš z mrtvých ráno v neděli, ukázal se nejprv Marii Magdaléně, zníž byl vyvrhl sedm ďáblů. Konec citátu.
    Co to bylo za ďábly? Jak asi vypadali ? A pokuste se odpovědět normálně, jako byste odpovídal žáčkovi v první hodině náboženství.

  112. Co_jste_opomenuli

    Ateista:

    ‚To jsem rád že konečně přestanete reagovat na příspěvky kterým nerozumíte. Nic lepšího jsem si po ránu nemohl přečíst‘

    Buďte chlap a držte slovo…

  113. Foxy

    Ad: „Démon se má k představě nehmotné entity asi jako Bůh k představě pána s bílým vousem v plášti“…
    Jasně. Zkrátka fikce jako fikce. Halušky, fixní idea, prašť jako uhoď. Ale pokud na to, človíčku, tak moc věříš, že ti z toho až jebe, rozmlouvat ti to nebudu. Čárymáryfuk, jekuraztyquetam, utykuryztyque spirus! Apage Satanas, cákycák, a hele, ten mailerdaemon je pryč. Ty seš spokojen, já jsem spokojen, démon v čudu, jako by nikdy nebyl; neboj, exorcistím úplně zdarma, ad maiorem Dei gloriam, ale když dáš támhle něco šustivého do kasičky, pánaboha potěšíš.
    .
    Lidi, dobrou noc, mějte se fajn!

  114. dorota

    Ad Co_jste_opomenuli

    “…ale boj s démony se odehrává jako boj s vlastními afekty…“
    Evagrius Ponticus: „Žádná neřest nepromění rozum v démona tolik jako hněv, protože hněv uvádí emoční oblast duše do varu…“

    http://www.hagioterapie.cz/?p=73

    Otázkou je, odkud se berou dramatické projevy posedlosti nezvládnutelné psychiatrickou léčbou. Kdyby neexistovaly, exorcismus jako takový by zašel na úbytě dle zákona poptávky a nabídky. Realita bude komplikovanější. Včetně možnosti, že exorcisté sami “nějak“ tyto jevy přitahují, snad naladěním na podobnou “energoinformační“ vlnu…

  115. Sam

    ———————-ateista napsal 10.11. 2014

    @Co_jste_opomenuli
    Vaše výstupy jsou moudrost sama. Silně mě připomínají rétoriku Tomáše Halíka. Zeptám se podobně jako dorota. Výraz démon (ďábel) se objevuje v Bibli. Odtud byl zřejmě přenesen do náboženského života. Cituji:
    Ev. sv. Marka, kap. 16, odst. 9: Vstav pak Ježíš z mrtvých ráno v neděli, ukázal se nejprv Marii Magdaléně, zníž byl vyvrhl sedm ďáblů. Konec citátu.
    Co to bylo za ďábly? Jak asi vypadali ? A pokuste se odpovědět normálně, jako byste odpovídal žáčkovi v první hodině náboženství.———————————–
    Tady http://www.bible21.cz/online to přeložili trochu jinak.
    „9V neděli ráno, když Ježíš vstal z mrtvých, ukázal se nejdříve Marii Magdaléně, z níž kdysi vyhnal sedm démonů. 10Ta šla a oznámila to těm, kdo bývali s ním a nyní truchlili a plakali. 11Když slyšeli, že žije a že ho viděla, neuvěřili.“
    (Marek 16, 9-11)

  116. Sam

    —————————ateista napsal
    Vaše výstupy jsou moudrost sama. Silně mě připomínají rétoriku Tomáše Halíka. ————————–
    Jo, pane, to je současnej trend. Knězům nezbývá, než používat strategii rozmlžování a obcházení. Kde jsou ty časy, kdy bylo křesťanství jasný jako facka. No bylo to před druhým vatikánským koncilem. Asi znáte tuto knihu. Čte se výborně, protože všecko je tam řečeno tak nějak jednoznačně a přímo. Ale taky se to dá proto hezky rozrývat a zpochybňovat.
    http://cirgym.files.wordpress.com/2014/03/dr-frantisek-tomasek-mlada-divka-se-diva-do-zivota.pdf

  117. ateista

    @Sam
    Mám Bibli z roku 1874, která nebyla tolikrát upravovaná. Protože se v textech starší Bible objevuje ďábel a v textech novější Bible démon, používám oba výrazy.
    @Co_jste_opomenuli
    ‚To jsem rád že konečně přestanete reagovat na příspěvky kterým nerozumíte. Nic lepšího jsem si po ránu nemohl přečíst‘
    Buďte chlap a držte slovo…

    Tohle jsou Vaše slova. Já jsem nikdy neřekl, že nebudu reagovat na příspěvky, kterým nerozumím. A i kdybych některému příspěvku nerozuměl, mám snad právo vyslovit svůj názor. Nebo se již blížíme komunistickým manýrům?
    A když Vy tak skvěle všemu rozumíte, mohl byste se konečně začít vyjadřovat tak, aby tomu rozuměli všichni, nejen Vy.

  118. Co_jste_opomenuli

    @Foxy:

    Nemusíte něco napsat za každou cenu…

    @ateista:

    Hezký den:) tomu snad rozumíte. Běžte zkusit vysvětlit psům archimedův zákon a nezapomeňte zvolit takový jazyk, aby vám rozuměli. Dejte mi pak vědět…

    @dorota:

    ‚Otázkou je, odkud se berou dramatické projevy posedlosti nezvládnutelné psychiatrickou léčbou. ‚

    Víte, mám na fungování lidské psychiky pohled, který mi říká, že psychofarmaka mnohdy napravují formu fungování.

    Pokud bych to přirovnal k autu, který na dálnici přestane fungovat, může to být proto, že mu ulítlo kolo, nebo se třeba zadřel motor. Psychofarmaka často dodají náhrdní kolo, nebo i nahradí součást motoru, dolejou olej….

    Ale pokud řidič pořád bude jezdit tak, že jedničku vytočí do otáček v červeném poli a nepřeřadí, nebo naopak bude motor podtáčet, dopadne za pár kilometrů stejně. Farmaka nefarmaka…

  119. Foxy

    K Vaší úvaze („Víte, mám na fungování lidské psychiky pohled, který mi říká, že psychofarmaka mnohdy napravují formu fungování…“) bych dodal jen tolik, že narozdíl od automobilu či kompjůtru živočichy a tedy ani člověka NELZE jednoznačně rozdělit na software a hardware. Myšlení je biochemický děj a velká část jeho obsahu je dána hardwarovým zadrátováním (podobně, jako tomu bylo v počítačové prehistorii).

  120. Co_jste_opomenuli

    @Foxy

    Ano, toho jsem si vědom.
    Jen jsem chtěl říct, že např. Taková substituce konkrétních neurotransmiterů nezajistí víc než právě onu substituci. Čili, že dokážeme zadrátování napravit, o tom nepochybuju. Ale spolknout pilulku, která ‚ zaslepí ‚ například konkrétní část paměti, která je prapříčinou dalších nastavení … To zkrátka neumíme…

  121. Foxy

    „Ale spolknout pilulku, která ‚ zaslepí ‚ například konkrétní část paměti, která je prapříčinou dalších nastavení … To zkrátka neumíme…“
    .
    Tak jednoduché to nikdy nebylo a nejspíš ani v budoucnu nebude.
    Ale doporučil bych pozornosti:
    http://www.osel.cz/index.php?clanek=7870

    Účinné byly a stále jsou „šamanské“ praktiky, založené na kontrolovaných a přísně vedených intoxikacích, které pak mají hluboce formativní účinky. Může se jednat i o ovlivnění endogenními psychotropními látkami (S.Grof a jeho holotropní dýchání, účinky uměle navozených deprivací atd) a nejspíš i methodami sugesce a autosugesce (v tom však nejsem expert).

    Opět; pokud někdo hluboce věří v existenci démonů, pak tito démoni jsou pevnou součástí jeho subjektivní reality a nejsou pro něj odlišitelné od jiných prvků, tentokrát již objektivní reality (transformované do jeho reality subjektivní). Nemá pak smysl jej přesvědčovat o tom, že jeho démoni reálně neexistují, to on nikdy nepřipustí. Pokud jej přesvědčím, že dokáži jeho reálně existující démony zapudit/zlikvidovat, může se mi to podařit. On však přitom musí věřit, že i já plně sdílím jeho víru v reálnou existenci jeho démonů.

    Tož tedy asi tak.

  122. Sam

    ————————————-Opět; pokud někdo hluboce věří v existenci démonů, pak tito démoni jsou pevnou součástí jeho subjektivní reality a nejsou pro něj odlišitelné od jiných prvků———————————————
    Jo, čekal bych, že někomu se budou ve snech či v halucinacích vyskytovat věci, o kterých opakovaně slyšel např. v kostele na mši.
    Když můj mozek vyrábí sny, aby pobavil sám sebe, tak samozřejmě zpracovává různé zážitky z minulých dní a různé moje dlouhodobé touhy. Málokdy se mi objeví nějaký sen obsahující dosud nevídané věci.

  123. Co_jste_opomenuli

    @Foxy:

    ‚Tak jednoduché to nikdy nebylo a nejspíš ani v budoucnu nebude.‘

    No.. Já vím, a právě proto apriori nezavrhuji nic co se nimrá za hranicemi toho co dokážeme kontrolovaně ovládat relativně bezpečnými psychofarmaky.

    Článek znám, já nijak nezpochybňuji roli mozku – naši debatu v sousedním vláknu jste však utnul.

    Roli psychotropních látek respektuju. Vždyť jsou to v principu látky jako psychofarmaka, u kterých nebyl prokázán benefit vyšší než riziko…

    ‚ Nemá pak smysl jej přesvědčovat o tom, že jeho démoni reálně neexistují, to on nikdy nepřipustí. Pokud jej přesvědčím, že dokáži jeho reálně existující démony zapudit/zlikvidovat, může se mi to podařit. On však přitom musí věřit, že i já plně sdílím jeho víru v reálnou existenci jeho démonů.‘

    Tohle je jen půl pravdy.

    Na dům, který má nějak postavené základy nelze namontovat se základy nekompatibilní stavbu. Otázka je, zda lze či nelze změnit i základy…

    Takže dokud v jeho subjektivní realitě, kterou vnímá jako objektivní existují démoni, pomůže je vyhnat jen ten, kdo existenci démonů taktéž akceptuje. Ale co když lze změnit subjektivní vnímání tak, že démoni přestanou dávat smysl?

    Změna příčiny má schopnost změnit i důsledek…

  124. Co_jste_opomenuli

    Sam:

    Vjemů, které člověk dostává každou sekundu přes své receptory je tolik, že, procento toho, co si z prožívaného uvědomíte je … Velmi malé. Ve snech však mozek zpracovává vše.

    Čímž nechci říkat, že slyšené a viděné nehraje velkou roli…

  125. Foxy

    Ad: „Takže dokud v jeho subjektivní realitě, kterou vnímá jako objektivní existují démoni, pomůže je vyhnat jen ten, kdo existenci démonů taktéž akceptuje. Ale co když lze změnit subjektivní vnímání tak, že démoni přestanou dávat smysl? “
    To je na delší diskusi, pokusím se k tomu něco smysluplného plácnout.
    .
    Ad: „…naši debatu v sousedním vláknu jste však utnul.“
    Neutnul. Jen jsem zahlcen prací. Jak jen bude klidnější služba a trochu času, zas to rozjedu.
    – – –
    Ad (Sam): „Když můj mozek vyrábí sny, aby pobavil sám sebe, tak samozřejmě zpracovává různé zážitky z minulých dní a různé moje dlouhodobé touhy. Málokdy se mi objeví nějaký sen obsahující dosud nevídané věci.“
    Během spánku se vyprazdňují buffery napěchované celodenním tokem dat, situace se znovu přehrávají, co se dá linknout k již dříve uloženému jde do koše a do paměti putuje odkaz, link. Co je jedinečné nebo nezařaditelné, jde do paměti a pokud se k tomu v budoucnu budou vztahovat nové linky, bude se to v paměti fixovat jako další vztažný objekt. Pokud se bude jednat o prožitek hluboce formativního charakteru, zařadí se mezi archetypy.
    Ze všeho nejvíc mi tenhle systém a jeho fungování připomíná strejdu Gůgla.
    .
    Ad: „Málokdy se mi objeví nějaký sen obsahující dosud nevídané věci.“
    Může se objevit, a kupodivu snadno. Protože živočišná paměť je založena na odkazech a associacích, špatně zpracovává isolované vjemy. Dosud nevídané a neslýchané associuje s výstupy vnitřních generátorů.
    Je známá obliba kaleidoskopů, i obecná fascinace fraktálovými obrázky na displejích počítačů. Tyhle „fraktálové obrázky“ však dokázali namalovat lidé i v době, kdy o fraktálech či displejích kompjůtrů ještě nebylo ani potuchy (Kupka) a stejně tak se jimi kochali lidé ve svých tripech za hranu vědomí Takze snové vize jeskyní plných zářivých drahokamů a naplněné andělskou hudbou nadpozemské krásy mají velice reálný podklad.
    Alespoň tak to vidím.

  126. Fiona

    Autorovi článku: To je tak, když hlupák píše pro hlupáky a hlupáci mu tleskají. Ten kdo ví, se musí usmát, kdyby to téma nebyla tak závažné. Uvědom si chlapče, že pokud chceš něco zkoumat „vědecky“, nemůžeš k tomu přistupovat předem s VÍROU , že to neexistuje. Touto metodou by se vědci nikdy v historii k ničemu nedobrali… Pokud se držíš ateistických DOGMAT a divíš, že někdo jiný věří nebo ví, že existují strážní andělé, démoni, Bůh a Satan, tak těžko můžeš vést o těchto fenoménech nezávislou úvahu, pokud všechny případné oponenty předem považuješ za cvoky. Oni se na tebe můžou zcela po právu dívat naprosto stejně… A taky se dívám …. 🙂
    Příště piš třeba o černých dírách, antihmotě nebo o technice vyndávání nervu z osmičky zubu před vytržením. Tam se ti budou odborníci divit určitě méně…. 😀

  127. Pingback: Posedlá televize | Ateisté ČR

  128. alexandra

    Samozřejmě, že exorcismus je častější v silně věřících zemích, nevíra v démona je jednou z podob ochrany. A že počet exorcismů narůstá po zhlédnutí filmů s touto tématikou je rovněž samozřejmé, neboť takový film vyvolává strach, což je hlavní ,,potravou“ démonů, a též přispívá k již uvedené víře v ně. Stručně laicky řečeno, kdo v ně věří, automaticky se jich i bojí a proto je snadnější ,,kořistí“ než nevěřící.

  129. Belzebub

    Tak tak, jak píše alexandra, ďábel to má lehčí s věřícíma než s nevěřícíma, stejně tak vodníci poslední dobou říkají, že ubývá dušiček, protože ateistická dušička se špatně chytá do hrníčku, to je logické, když je to dnes samý nezmar

  130. Pijáček

    Tomku, Tomku! Kdepak jste byl, když Bůh rozdával rozum?
    Když jsem na přelomu padesátých a šedesátých chodil do obecné školy, říkávala nám soudružka učitelka, že v Boha věří pouze lidé zaostalí, hloupí a nevzdělaní. Takže já jsem zaostalý, hloupý a nevzdělaný. A jsem na to náležitě hrdý. Absolutorium tří vysokých škol, z toho jedna technického směru a moje práce gymnasiálního profesora matematiky a fyziky (ó, jak abstraktní to vědy!) mne neodvrátilo od víry v existenci Boha a tudíž ani v existenci Ďábla. Ani vymývání mozku na socialistické zédéšce, ani vymývání mozku při PŠM na vojně, ani povinná státnice z MLF na VŠ mne nezvrátilo v mém přesvědčení. A co se týče vzdělání a věda (řadu let jsem pracoval i jako vědecký pracovník), tak s rozšiřujícím se poznáním jsem stále více žasl nad dílem Stvořitele. A žasnu stále!

  131. Foxy

    Pijáček: „Ani … mne neodvrátilo od víry v existenci Boha a tudíž ani v existenci Ďábla.“

    Inu, nic proti tomu. Též nesdílím thesi Vaší paní soudružky učitelky, že „v Boha věří pouze lidé zaostalí, hloupí a nevzdělaní“. Ale to vše nakonec byla jen efemérní pěna každodenního běhu dní oněch zašlých časů a jistě Vám není třeba se dnes proti tomu stále ještě vymezovat (viz: „…takže já jsem zaostalý, hloupý a nevzdělaný…“).

    Leč k meritu věci:
    Dokázal byste tedy objasnit jednomu agnostickému neznabohovi, oč se tedy Vaše, zjevně neobyčejně pevná, víra opírá?
    Dokázal byste dokonce definovat, či alespoň jinak racionálně přblížit či vymezit vymezit fenomen či entitu zvanou Bůh?

    Již předem Vám děkuji za odpověď,
    Foxy.

  132. Pingback: Energetická hustota démona | Ateisté ČR

  133. Pingback: 15 důvodů proč není dobré být křesťanem | Ateisté ČR

  134. Pingback: Katolická církev - Pseudo.cz

  135. Pingback: Exorcismus - vymítání ďábla - Pseudo.cz

  136. Pingback: Exorcismus je služba lidem asi jako prodej homeopatik nebo vaginální mapování | Ateisté ČR

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *