Konec přetvářky – výzva k spolupráci na sbírce příběhů

Autor | 14.12. 2014

Ateistický coming out má úplně stejně jako ten homosexuální dvě fáze. První fází je přestat lhát sobě. S tím má hodně lidí problémy i u nás. Nevěří na žádné bohy, ale že by byli ateisté? To ne! Tuto bariéru je potřeba zbořit. Je třeba naučit lidi, že přiznat se veřejně k ateismu není ostuda, stejně jako není ostuda používat vlastní mozek. Podílet se na tom můžete i vy, svým příspěvkem do připravovaného sborníku.

Stav v naší republice je zvláštní tím, že ačkoli se převážná většina obyvatel nehlásí k žádnému konkrétnímu náboženství, jsou ateismus, agnosticismus a dokonce i sekularismus neustále osočovány z jakýchsi radikálních záměrů a běžně i v státem palcených médiích spojovány s nacismem a komunismem. Snad právě tato neustálá dvacetipětiletá dehonestace nevíry způsobila, že se i lidé, kteří prokazatelně nevěří, odmítají sami uznačovat za ateisty.

Je vlastně poměrně absurdní, že u nás i lidé, kteří prokazatelně nikdy nevěřili v existenci jakéhokoli boha, musejí procházet ateistickým coming outem úplně stejně, jako lidé kteří se od víry dokázali osamostatnit. Často se k tomu odhodlají teprve když je okolnosti donutí přiznat si, že náboženství nepředstavují morální hodnoty za kterými by chtěli stát a že si nezaslouží státní podporu, kterou mu stát, sdělovací prostředky a naše zákony dávají.

Proto jsem se rozhodl vyzvat právě vás k zaslání vašich příspěvků do sbírky příběhů Konec přetvářky o ateistickém coming outu, tedy o tom, kdy jste si opravdu uvědomili, že víra není fajn a to že v duchu nevěříte znamená že všechny ty příšerné věci, které věřící říkají o ateistech, říkají také o vás. Žádám vás o váš příběh, abychom společně usnadnili lidem rozhodování v jejich snaze osvobodit své myšlení od náboženských dogmat.

Pokud byste chtěli přispět, máte dvě možnosti:
1.) Umíte čtivě psát – napište to
2.) Neumíte čtivě psát – uděláme rozhovor, já ho přepíšu a nechám schválit vámi.

Kontaktujte mě na petrtomek98(zavináč)gmail.com

Vydání sbírky Konec přetvářky je naplánováno k datu Atheoconu 2015

Upozornění pro věřící diskutéry! Diskuse pod tímto člákem není určena pro vás, využijte libovolnou diskuse pod jinými články, jakýkoli příspěvek adorující náboženství nebo netýkající se tématu bude smazán.

Pro ostatní: Prosím držte se zde v diskusi tématu. Názory na církevní restituce, koně v nebi či andělské kůry můžete řešit jinde, článků je zde dost.

Děkuji

52 thoughts on “Konec přetvářky – výzva k spolupráci na sbírce příběhů

  1. Sam

    Asi znáte tento příběh ze známého webu, že ano?
    http://www.i-ateismus.cz/2012/05/karlova-dekonverze/
    ————————-Cituji: Pak tady byla moc víry, to co mne vlastně pokaždé dostalo. Uvědomil jsem si, že víra bude fungovat i když objekt víry nebude reálný. To znamená, všechen ten pokoj, láska…, který jsem zažíval, nepramenilo z Boha, ale z víry v Něj. —————————

  2. A.S.Pergill

    Já jsem toho názoru, že naprostá většina té žumpy, co plije na ateisty, je placena a řízena těmi cca 25 procenty věřícími, respektive těmi, kdo jimi manipulují (protože věřící jsou v podstatě stádo bez vlastního názoru).
    Už jsem tu vícekrát konstatoval, že by bylo důležité probojovat to, aby byla součástí informace o kandidátech do zastupitelstev všech stupňů informace o náboženském vyznání (ošetřená tak, aby se lhát v této věci opravdu nevyplácelo). Pak by se nemohlo stát, že lid se 3/4 ateistů „representuje“ parlament, kde převažují lidé s mentálním a morálním defektem, projevujícím se náboženskou vírou.
    Další možností by bylo zorganizovat vznik skutečně ateistické strany. Docela by mě zajímalo, kolik lidí volí komunisty z přesvědčení a kolik proto, že je to prakticky jediná strana, garantující, že jejich kandidát nebude méněcenný náboženský fanatik. Je možné, že je jich tolik, že by to samo o sobě stačilo na přelezení 5% hranice.

  3. DarthZira

    Pergille, nechci být válečný štváč, ale mám pocit, že i na kandidátce komunistů se objevují věřící (což vzhledem k tomu, že v předlistopadové KSČ věřící převažovali, není nic až tak divného). Je tedy možné, že většina voličů si myslí, že někdo kvůli tomu, že kandiduje za komunisty, je zároveň ateista, a někteří lidé opravdu jenom kvůli tomu komunisty volí, ale pak se tito lidé hrubě mýlí.

    Ateismus jako politický program mi přijde trošku nesmyslný, protože (jak už tu bylo několikrát řečeno) ateismus nemá morálku, ateismus sám o sobě (bez čehokoli jiného) není filosofií ani světonázorem. Ateistická strana je úplně to samé jako kdyby chtěli svou stranu založit chovatelé holubů, fanoušci Sparty nebo třeba ti scifisti. Podobné pokusy už byly (Strana přátel piva, Nezávislá erotická iniciativa) a pokud nebyly už od samého počátku míněny spíše jako recese, tak prostě neslavně skončily, a to zcela zákonitě, protože pouhý fakt, že mám rád pivo nebo sex nebo sci-fi nebo Spartu nebo třeba i to, že nevěřím v boha, není žádný nosný politický program.

    To povinné uvádění vyznání mi přijde o něco lepší, protože podle mého vyznání o člověku vypovídá úplně stejně, možná ještě víc, než třeba to, kolik je mu přesně let (nějak mi není jasné, na co je vůbec voličům informace, že XY má přesně 38 let a ne 32 nebo 45, podle mého uvádění nějakého intervalu jako třeba „do 30 let“, „30-50 let“, „50-70 let“ a „nad 70 let“ by bylo úplně stejně vypovídající) ovšem i to má svoje značná úskalí:
    – Za prvé je otázkou jak právně ošetřit, aby si tam o sobě každý nepsal, co ho právě napadne – jako se tomu často děje u povolání kandidátů, kde se lze setkat s „povoláními“ jako „občanský aktivista“, „bojovník za lidská práva“, „nezávislý novinář“, „internetový blogger“ apod. nebo s různými nic neříkajícími pojmy, které opět mohou znamenat skoro cokoli jako „manger“, „poradce“, „nezávislý konzultant“, „PR specialista“ atd.
    – Za druhé i ti, kteří nemají v úmyslu o sobě nijak lhát, „mlžit“ nebo něco zatajovat, svým vyjádřením mohou neuvádět lidi neúmyslně v omyl (nějaká venkovská babka určitě neví, co je pastafarián, ta teda neví ani to, co je rastafarián, a jediistu by si nejspíš popletla s jehovistou) a hlavně je zde taky otázka, co všechno ještě „povolit“ jako vyznání, jestli třeba „technař“ nebo „metalista“ může být vyznáním nebo ne atd.
    – A pak je zde samozřejmě riziko, že vzhledem k tomu, jak je většinová česká společnost konzervativní a má tendenci nepříliš vlídně akceptovat všechno, co je „divné“, příslušníci nějakých „exotičtějších“ věrovyznání (počínaje satanisty přes wiccany a neopohany a konče třeba těmi jediisty nebo pastafriány) své přesvědčení zcela veřejně deklarovat nebudou chtít a utečou k nějakému pohodlnému vágnímu pojmu jako „věřící, který není příslušníkem žádné církve“ (což může být neokelt stejně jako vyznavač Neviditelného růžového jednorožce, ale taky se pod to může nikoli ve zlém úmyslu „schovat“ třeba jezíd, zoroastrián či např. alávita, šintoista či vyznavač některého z menšinových hinduistických nebo buddhistických směrů prostě proto, že jeho domovská „církev“ zde neexistuje a žádnou zde existující hinduistickou, buddhistickou, muslimskou či jinou náboženskou společností není schopen vnímat jako „svou“ církev a tudíž nechce být „házen do jednoho pytle“ se zde většinovými buddhisty, hinduisty, muslimy atd.) a nebo se rovnou takoví lidé budou deklarovat jako „bez vyznání“ či se můžou vcelku bez obav přihlásit k unitářství, jelikož u unitářů je možné prakticky všechno (ten vtip, kterak kněz oddává snoubence a při navlékání snubního prstýnku na prst nevěsty u toho recituje „jeden prsten vládne všem…“ a ministrant ho upozorňuje „šéfe, máte špatnou knížku“, se u unitářů klidně může stát nevtipnou realitou, protože pokud si snoubenci budou přát při svatebním obřadu čtení z Pána prstenů, tak jim to unitáři klidně bez řečí splní).
    A jak tedy potom z tohohle ven?

  4. Ignac z Loyoly

    „Ateismus sám o sobě (bez čehokoli jiného) není filosofií ani světonázorem. “

    Tohle zase jen nahrává protestantovi a jeho tezi, že nepatříme do veřejnoprávní TV – že jsme „nezahrádkáři“ a jen negujeme (ačkoli jindy zase tvrdí, že ateisté „věří“ v boží neexistenci, což si odporuje). Já jsem zastánce toho druhého, že věříme, že bůh spíše není, ale na základě logiky a exaktního poznání. Je to podložená víra na rozdíl od té jejich…

    Ateismus je světonázorem který spojuje negace argumentů boží existence, zároveň ale předkládá pozitivní argumenty pro boží nepravděpodobnost (a to je pozitivní náplň) + máme různé morálky, ale převažuje v nich dnešní sekulární humanismus a ten už do politiky patří rozhodně. Plus nás spojuje striktní sekularismus – a to je rozhodně politické téma spojené i s ateismem

  5. Ignac z Loyoly

    My naopak musíme vyvinout silné politické a veřejné lobby pro prosazování sekularismu, sekulárního humanismu + zastoupení ateistů/agnostiků v médiích podle zastoupení v počtu obyvatel, chce to začít se organizovat a tlačit na sekularizaci ČR, EU i světa a na osvětu …

  6. Petr TomekPetr Tomek Post author

    Nemusíme být nositeli světonázoru, stačí když budeme hájit právo nenechat se perzekvovat kvůli tomu, že jsme odmítli přistoupit na falešnou hru.

  7. DarthZira

    S lobbováním souhlasím, ale nejsem si úplně jistá, jestli je ideálním prostředkem právě politická strana.

    Ano, sekulární humanismus už jistý světonázor je – ovšem dosti všeobecný, a když se tak dívám na zdejší příspěvky, tak si pod ním často různí lidé představují dosti různé věci.

    Podle mého měl pravdu Dawkins (myslím, že to byl on), kdo řekl, že snažit se sdružovat ateisty do jedné organizace je jako se snažit sehnat všechny kočky do jednoho stáda, že to se nikdy nemůže povést, ale že možnou cestou je to, pokud se aspoň část těchto koček bude snažit dělat co největší virvál, že tím se může dokázat mnohé, neboť pak si těch koček určitě všichni všimnou a uvědomí si, kolik jich vlastně je a co je to za sílu, kterou by nebylo dobré poštvat proti sobě.
    A přesně tohle by měla být naše taktika.

  8. Medea

    Zira, podľa mňa je založenie nejakej sekulárno-liberálnej strany dobrý nápad. Na svetonázorových odlišnostiach ateistov, agnostikov, sekularistov, … až tak nezáleží. Dôležité je tlačiť spoločnosť správnym sekulárno-liberálnym smerom 🙂 (Liberálnosťou som nemyslela ekonomický liberalizmus.)

  9. Medea

    A ja súhlasím s Iggym, čo sa tých tlakov týka (ale ohľadom platónskych objektov, pozitivizmu a empirizmu, sa od Iggyho názorov dištancujem) 😀

  10. Ignac z Loyoly

    Ať žijou tlaky 🙂

    Mimochodem, Diro, bez těch politických tlaků to nezmůžeme (ten větší sekularismus atd.), vzpomeň na Rekonstrukci státu, ta je na pomezí občanské společnosti (to je ale také svým způsobem politika) a politiky veřejné. A politici se na ní pak vysrali a neplní její podmínky. Je potřeba z občanské sféry přejít i do politiky oficiální a mocenské. Sekulárně-liberální strana by vzniknout měla (nikoli liberalismus ekonomický).

    Aspoň to zkusit, a vedle toho ještě občanská společnost, petice, veřejné diskuze,…

  11. Ignac z Loyoly

    Křesťané se také sdružují a mají svá politická i občanská lobby, přestože se neshodnou na spoustě věcí mezi sebou, ale KDU-ČSL je ve vládě a CDU v Německu taky…

    A v médií si to vybojovali taky, my musíme v tomto křesťany následovat a bejt občansky a politicky aktivní (ve shodných věcech – větší sekularismus, sekulární humanismus,…)

  12. Medea

    Zira, bez tlakov by ani ženy nemali to volebné právo. Emancipácia kohokoľvek nespadne len tak z neba 🙂

  13. Ignac z Loyoly

    Problém je v tom, že sekularismus je proces, to není hotová věc, dříve to prosazovali osvícenští agnostici/ateisté, umírnění teisté a deisté.

    Ale dnes už to nikdo nedělá a my si to nechceme nechat vzít + to chceme dotáhnout dál.

    A když to klasické strany nedělají, tak buď do nich musíme aktivně vstoupit – levicovější do ČSSD (ale kdo by tam chtěl po těch všech skandálech) či pravicovější do pravicových stran (ale pozor, ty mají blíže ke konzervatismu a ten zase k náboženství a tradicím), ale ty mají také máslo na hlavě…

    A nebo můžeme založit vlastní, sekulárně humanistickou a kulturně liberální stranu. Ekonomiku bych nechal centristickou, nedával bych se moc napravo ani nalevo.

    zahraniční politika: obrana lidský práv, především sekularistů a ateistů, LGBT, ale i všech ostatních…

    – na těchto věcech se většina ateistů/agnostiků/sekularistů může shodnout…

    A máme to:

    SEKHUM – strana pro otevřenou mysl, prosazuje racionalismus a etický humanismus, liberální pohled na svět (nikoliv ekonomicky) a skepticismus – v politice a veřejné sféře

    A je to!! Předseda: Já, místopředsedové: Medea a Zira

    No a je to!!! (a máte to s názvem, funkcema i programem – celé vymyšleno za 2 minuty :p )

  14. Sam

    —————————Petr Tomek napsal: Nemusíme být nositeli světonázoru, stačí když budeme hájit právo nenechat se perzekvovat kvůli tomu, že jsme odmítli přistoupit na falešnou hru.——————————-
    Mě teda nikdo neperzekuuje. O katolické veřejnosti můžu říct hlavně to, že oni o náboženství a víře téměř nemluví. Je dost možný, že si o mě bývalí katoličtí spolužáci nemyslí nic dobrýho, ale nikdy mi to neřeknou.
    V bližší rodině mám akorát prarodiče, co jsoupraktikující katolíci. Jenže do mojí výchovy nezasahovali skoro vůbec, na mši jsem s nimi nebyl asi nikdy.
    Jediný problémy mám s katoličkami, protože se mnou nechtějí vlézt do postele. Ale to nezbývá, než respektovat.
    Jo a další příběh o určitém ateistickém comingoutu najdeme tady. Asi už to také znáte. http://28duben.blogspot.cz/p/debatni-krouzek-s-evangelikaly.html
    Najděte si na stránce odstavec
    „Cítit Boha v srdci
    Můj příběh o tom, jak jsem cítil Boha v srdci a jak jsem zjistil, že to vlastně žádný bůh není.“

  15. Ignac z Loyoly

    Já teda cítím perzekuci ze strany veřejnoprávních médií (pomluvy ateismu, nedostatečné zastoupení ateistů/agnostiků a dokonce i sekularistů) a nedostatek sekularismu v budování multikulturní společnosti, která se bez sekularismu zhroutí … to musí být společný tmelící prvek…

    tady se jedná o budoucnost naší země, Evropy i světa, a mně se ten návrat k pověrám a pověrčivým zákonům nelíbí- a přesně tam to směřuje + násilný útisk ateistů v mnoha státech světa…

    hezký den a zase někdy

  16. Ignac z Loyoly

    To nemluví o jejich celkové moci ve státě, navíc po restitucích to budou nejbohatší „spolky zahrádkářů“ u nás. Celkově ve světě pak sice trochu stoupá počet ateistů, ale stoupá též počet fundamentalistických věřících (marxismus a jiné ideologie 20.st už tolik netáhnou, táhne nesekulární náboženství)

    Takže já to tak světle nevidim, budoucnost je otevřená a bude patřit aktivnějším (zřejmě bez ohledu na pravdu 🙁 )

  17. ateista

    Myšlenka to není špatná, jen se obávám, že ji postihne stejný osud jako moji knihu. Buď bude potřebovat najít nakladatele (já jsem jich oslovil 900 a jeden byl ochoten knihu vydat), nebo ji vydat vlastním nákladem. To znamená najít cca 200 000 Kč pro 1000 kusový náklad při 300 stranách. Pak je potřeba představit ji veřejnosti. A nabídnout ji knihkupectvím. A výsledek je nejistý.
    Já samozřejmě akci podpořím vlastním příspěvkem a vyzvu i ostatní naše členy. Kromě toho bych viděl cestu v organizování veřejných seminářů a besed. Tahle cesta je ale organizačně a finančně náročná. Dobré by bylo najít solidního sponzora, který by rozjezd některých akcí financoval. Bylo by asi také vhodné sjednotit ideologická východiska. My jsme se např. s OSAČR rozcházeli v názoru na církevní restituce. My jsme byli zásadně proti, OSAČR s nimi souhlasila. My boha přímo označujeme za podvod, OSAČR…? My se snažíme hledat trestní odpovědnost hlasatelů náboženské víry, OSAČR…? My se snažíme církve postavit mimo zákon, podobně jako se Štětina snaží postavit mimo zákon KSČM, OSAČR…?
    Bylo by asi dobré vyhnout se různým recesím a ke snaze přiblížit ateismus celé společnosti přistoupit maximálně seriozně. Lze být nekompromisní až agresivní, jako jsem já, a přitom být slušný (t.j. vyhnout se urážkám a nadávkám – bývám křesťany nazýván pohlavními orgány, komoušem, bolševikem a pod.)
    Chce to věc neuspěchat a asi uspořádat schůzku a na ní projednat podrobnosti.

  18. Sam

    —————Ateista: My (kdo konkrétně??) se snažíme církve postavit mimo zákon——————
    Uhh, to nejde, to si v dějinách dovolil málokterý stát, možná akorát KLDR.
    Já třeba nemám rád alkohol a tabák, ale vím, že zakazovat to nelze. Je potom příliš velká poptávka.
    Kdyby fakt někdo zakázal náboženství, tak akorát lidi utečou ke kartářkám a k různé ezoterice.
    Nemůžete lidem zakazovat, aby se někde scházeli a četli si tam z bible.
    A stejně nevím, o co vám jde. Lidi v ČR do církví moc nelezou a taky církve nemají moc velký vliv na společnost. Restituce? Ty jim budou dohromady na nic.
    Docela bych i věřil tomuhle: http://zpravy.idnes.cz/cirkevni-restituce-biskupove-podnikani-fdp-/domaci.aspx?c=A141128_193022_domaci_aba

  19. DarthZira

    Ateista – cože??? Na knihu o sto stranách v tisícovém nákladu že je třeba sehnat dvěstě litrů? To to chcete tisknout na ručním papíře z Velkých Losin, vázat v kůži a dávat tomu zlacenou ořízku nebo jak? Za nějakých cca 60-70 tisíc maximálně není co řešit.

  20. ateista

    Kdyby fakt někdo zakázal náboženství, tak akorát lidi utečou ke kartářkám a k různé ezoterice.

    Nejde o zákaz náboženství. Jde o postavení církví mimo zákon. Lidé ať si čtou co chtějí, ale církve jsou organizace, které porušují české právo. Já vím, že celosvětově si církve vybudovaly neotřesitelné pozice, a otřást těmito pozicemi prakticky nejde, ale vzato do důsledku, jsou to zločinci. Aby se stav změnil, museli by přestat nabízet nesplnitelné služby (vykoupení, spásu, život věčný v království nebeském), přestat vydávat Bibli za zákon (neboť jako řešení problémů nařizuje masovou vraždu, genocidu, zločiny proti lidskosti, incest a řadu dalších) a přestat uctívat biblického masového vraha. Očekávám, že mnohé příspěvky se tomuto budou věnovat.
    Cena knihy je závislá na provedení. U mne jen obálka stála 45,-Kč. Možná jsem trochu přestřelil, ale raději počítat s vyššími náklady než být nemile překvapen.
    Ten článek na zpravyidnes není podle mne objektivní. Církve dřív dostávaly cca 1,5 miliardy na svůj provoz (je to údaj, které mně poskytlo Ministerstvo kultury) a stačilo jim to. Dnes dostávají stejných 1,5 miliardy a k tomu 2 miliardy kompenzací, celkem tedy 3,5 miliardy ročně. 1,5 miliardy se ročně sníží o 75 milionů, o 73 milionů….. A k tomu přibudou zisky z pronájmu a prodeje nemovitého majetku. Podle ministerských údajů s těmito penězi hospodaří cca 4 000 lidí (knězů), laici nedostanou ani korunu, přestože na kostely a další stavby přispívali. Mimo to ještě teď církve pořádají sbírky na opravy zvonů, kostelů a dalších staveb, přestože již disponují miliardami korun. Mají tedy málo peněz? Všechny ostatní spolky v republice si svoji činnost hradí ze svého prostřednictvím příspěvků svých členů. Samozřejmě mají právo požádat o dotace. Proč by tedy církve, jak se o tom již několikrát zmiňovala Darth neměly být postaveny na stejnou úroveň? I o tom by měl být některý příspěvek.

  21. xorron

    @ateista

    Jakou knihu? Jak se jmenuje? Je běžně k dostání?

  22. Petr TomekPetr Tomek Post author

    Žádám opět i diskutující ateisty, aby se pod tímto článkem drželi tématu.
    Děkuji

  23. Čestmír Berka

    Jsem poměrně skeptický k tomu, že by se tu našel dostatečný počet lidí, kteří prodělali ateistický „coming out“ . Já ho neprodělal a ani nikoho takového neznám… šel bych s tím spíš na facebook

  24. DarthZira

    Ateista – koukni sem: http://www.librix.eu/cz/calculator/book/
    Aby to něco rozumného spočítalo, tak ovšem musíš mít jasno v tom, v jakém formátu to vlastně chceš (mám takový dojem, že úplně nejlevněji na jeden kus vychází oříznutá A5, navíc je to poměrně běžný formát knihy a dobře se drží v ruce, docela běžný formát, který se taky dobře drží, je i B6, a cenový rozdíl je na jeden kus je asi 5 Kč, všechny ostatní formáty se na běžnou knížku nehodí, A4 je tak na skripta nebo na nějaké výroční zprávy atd., menší formáty zase spíš na poesii, takže tady je to asi o osobním vkusu, jestli se někomu víc líbí B6 nebo ořízlá A5 ) a pak musíš ten text (který předpokládám, že máš ve wordu) mít co do úpravy v definitivní verzi (pevné konce stránek, odstavce, mezery mezi odstavci atd.) a tuto definitivní verzi „přelít“ do příslušného pdf (A5 nebo B6), aby to dalo výsledný počet tiskových stran.
    Jako vazba u takové knihy bohatě stačí V2 paperback.
    Předpokládám, že žádné barevné ilustrace, tabulky, grafy a podobný opičárny taky v knize nebudou.
    Za těchto podmínek (podle počtu tiskových stran – předpokládám, že víc jak 500 jich nebude)) vychází jeden kus na cca 70-120 Kč i s DPH.
    Není nutno mít hned náklad 1000 ks, člověk v tom má zbytečně utopené peníze a ještě musí někde ty knihy skladovat. Rozumnější je nechat si vytisknout cca 200 kusů maximálně (zas, můžeš si přepočítat, rozdíl v ceně na jeden kus při nákladu 200 ks a 1000 ks není tak výrazný) a až se těch 200 ks prodá, nechá se dotisknout dalších 200 ks a až ty se prodají… Zrovna tahle firma je dost rychlá, s výjimkou období před Vánoci a kolem Nového roku, kdy jsou ale totálně zahlcené úplně všechny tiskárny v této zemi, to dodá tak během týdne.
    Tedy jinými slovy jako „startovací kapitál“ pro vydání tištěné knihy touto formou potřebuješ tak 20-25 tisíc maximálně (musíš počítat ještě tak aspoň pět tisíc na korektury, levněji ti to nikdo neudělá a pokud ano, tak to nebude stát za nic, a bylo by slušné dát aspoň něco málo taky výtvarníkovi obálky), ovšem musíš počítat s tím, že se trochu nadřeš s tím, abys z původního čistého textu udělal něco, co trochu slušně vypadá – a nebo to zadáš někomu, kdo to udělá za tebe, ale i když je to kámoš, tak aspoň nějaký litr až dva bys mu za to dát měl. A ISBN si taky musíš zařídit sám.

    Nebo můžeš jít cestou vydání profi e-knihy s limitovanou edicí tištěných kusů. Viz zde:
    http://beletris.cz/jak_vydat_eknihu.php
    Tady se nemusíš starat o korektury, grafiku, obálku, počty výsledných tiskových stran, vyběhání si ISBN, dokonce i propagaci za tebe udělají, prostě o nic, jenom si stanovíš, v jakém počtu kusů chceš tu limitku (v tomto případě doporučuji tak kolem stovky, víc je v podstatě zbytečné) a až se limitka prodá, necháš si dotisknout další limitku atd. Vzhledem k tomu, že nakladatelství má s tiskárnami trošku jiné vztahy, tak tam jeden tištěný kus vychází samozřejmě na míň než když si to nechá tisknout soukromník. I zde potřebuješ na rozjezd nějakých cca 20 táců, protože (stejně jako v prvním případě) další knížky už tiskneš za zisk, co máš z prodejů těch předešlých.

  25. DarthZira

    Petře, doufám, že můj příspěvek není off topic, ale kde jinde se už bavit o vydávání knížek vlastním nákladem než pod článkem o plánovaném vydání knihy? 😉

  26. DarthZira

    Jen na okraj (snad to není moc off topic) – zásadně nesouhlasím s představou postavení církví mimo zákon, protože tak nějak obecně nesouhlasím s tím, aby se stavěly mimo zákon jakákoli lidmi vytvořená sdružení, snad leda výjimkou těch, která byla už založena s cílem páchat trestnou činnost (zločinecké gangy) nebo postupem času evolvovala tak, že je páchání zločinů jejich hlavní činností (sicilská mafie).
    Ano, církve (a zejména církev katolická) samozřejmě nejsou čisté, zejména v minulosti páchaly opravdu zločiny (byť málokdy jako celek, ale jenom jejich nejvyšší představitelé a to v mnoha případech nejen, že ne všichni, to nikdy, ale velmi často to nebyla ani jejich většina), ovšem kvůli tomu je dnes stavět mimo zákon by bylo poněkud nefér, když v rozsudku Norimberského tribunálu těsně po válce (tedy v odstupu necelých dvou let od posledních spáchaných velmi závažných zločinů) nebyla označena za zločineckou organizaci ani SA nebo NSADAP jako celek. Navíc ledasjakou kriminalitu (samozřejmě výhradně hospodářskou, na vraždy nepohodlných se tedy zatím „nezmohly“ – a doufejme, že ani nikdy nezmůžou) ustavičně páchají např. i současné politické strany, a taky je nikdo nechce stavět mimo zákon, naopak je většina obyvatelstva dál volí. Dokonce ani ta předlistopadová KSČ nebyla označena za zločineckou organizaci a postavena mimo zákon.
    Takže zkusme být i k těm církvím trošku spravedliví, ani ta katolická přece není horší než KSČ nebo SA, o těch menších pak ani nemluvě – a házet do jednoho pytle (a ještě k tomu pytle zločinců) katolíky s husity nebo s unitáři, to už je úplně mimo mísu 🙁

    Rovné podmínky pro všechny spolky ANO, stavění mimo zákon NE!!!

  27. Petr TomekPetr Tomek Post author

    Ne není, ale já už ten sborník počítal a připadá mi to vcelku zbytečné. Vychází to asi 40Kč na výtisk, takže (jako tradičně) je nejdražší korektura. Pokud bude mít někdo zájem sponzorovat knihu svými češtinářskými dovednostmi, tak je vítán, nicméně očekávám klasickou papírovou korekturu. Pravděpodobně to pak ještě za nějakou dobu přelijeme do e-booku zdarma, aby to bylo běžně dostupné.

  28. slovak

    Máme to ťažké.
    Viera v boha, bohov neponúka nič, ale všetko ostatné ponúkajú náboženstvá ktoré sú zdrojom podvodu, klamstva, pretvárky, pompéznosti, svojej opodstatnenosti cez obrovský počet veriacich, ktorým okrem iného ponúkajú, síce iluzórny, posmrtný život aj keď v neistej polohe, podľa zásluh v pozemskom živote a tým majú potenciál schopnosti moralizovať spoločnosť a teda sú akceptovateľné aj štátnym aparátom.
    Čo ponúka ateizmus cez sekulárny humanizmus? Slušný život tu na Zemi a definitívny zánik smrťou. Som skeptik, túto bariéru náboženských sľubov nemôžeme prekonať vo vedomí jednoduchého občana, tobôž veriaceho.
    Vidím riešenie cez kvalitný ateistický časopis kritizujúci náboženstvá, náboženské učenia, na racionálnom princípe podobne ako: http://www.martinus.sk/?uItem=51212
    Tiež by sa niečo dalo urobiť cez jestvujúce politické strany a parlament, ale zakladať novú stranu by veci nepomohlo.

  29. DarthZira

    Petře – to bylo především pro Ateistu, který tu taky něco psal o tom, že chce vydávat nějakou knížku.

    Jinak teda já nevím, ale podle mého je možná rozumnější sehnat o trošku větší peníze a zadat kompletní výrobu knížky profíkům, než to dělat „na koleně“ a různě po kamarádech a známých shánět tu někoho, kdo udělá obálku, tu jiného, kdo do nějaké slušně vypadající grafické podoby upraví text, tu dalšího, kdo udělá korekturu, pak vyběhávat ISBN a lítat jako magor kvůli propagaci (na kterou, má-li za něco stát, jsou stejně potřeba nějaké prachy), snažit se knihu nějak procpat do distribuček (které se se soukromníkem většinou vůbec nebaví, kolikrát se moc nebaví ani s malým nakladatelstvím) a dělat to pak ve finále stejně nějakým tím „národně-buditelským“ způsobem, že s dvaceti výtisky v batohu člověk obíhá nějaké cony, přednášky a besedy po knihovnách, je imho o ničem, protože tímto se zase „docílí“ jenom toho, že se „přesvědčují přesvědčení“ a ti, pro které je to především určené, se o existenci knihy ani nedozvědí, natož pak že by si ji koupili nebo aspoň někde v knihovně půjčili a přečetli 🙁

  30. slovak

    Tiež by bolo potrebné definovať ciele našich snažení – odhaľovanie potenciálnych neprávd jednotlivých náboženských učení a dôvody ich podporovania štátom ako pomýlené.

  31. slovak

    Tiež je potrebné definovať jasne ciele náších snažení – odhaľovať nepravdy, podvody, klamstvá v jednotlivých náboženských učeniach, ako aj podporu cirkvám štátom za chybné konanie.

  32. ateista

    Jakou knihu? Jak se jmenuje? Je běžně k dostání?

    Existují dvě verze. Jedna s názvem Zvažuji žalovat římskokatolickou církev, druhá s názvem Pravda o Bibli, bohu a církvi. Podrobnosti na našem webu http://www.humanistictiateiste.cz .
    Přesvědčil jsem se, že o ateistickou literaturu není zájem. I když nakladatel zvolil vcelku provokativní název, prodávají se 1-2 kusy měsíčně. Byl vůbec problém najít knihkupectví, které by knihu nabízelo. Kromě toho malý náklad zasáhne malý okruh čtenářů. Já jsem část knih grátis rozeslal poslancům a některým soudcům Ústavního soudu s očekáváním, že vzbudím nějakou diskusi. Efekt nulový. Proto se teď snažím ateismus dostat na televizní obrazovky.
    K postavení církví ve společnosti. Vycházím z toho, že dva tisíce let hlasatelé náboženské víry lidem lžou a podvádějí je, mimo vyhrožování pobytem v očistci a pekle. A těmito metodami získávaly církve peníze a majetek, tedy zločinnou činností. Neboť církvím jde jen o moc a bohatství. Viz Temné papežství od Petera de Rosy a další knihy. Církvím by totiž mohlo být šumafuk, jestli někdo věří či ne, pokud by z víry neměly zisk. První, co Mojžíš podle Bible udělal, když formuloval judaismus jako nové náboženství Židů, bylo, že stanovil poplatky. Zamyslete se, proč by měl někdo platit za to, že v něco věří?
    Ve smyslu platného právního řádu organizace, jejímiž členy jsou hlasatelé náboženské víry, páchají trestný čin podvodu a v tomto smyslu jsou zločineckými organizacemi.
    Jestliže kdokoliv vám vědomě nabídne službu, o které ví, že ji nemůže poskytnout a bere za nabídku peníze (třeba v podobě platu od státu nebo příspěvku do pytlíku v kostele), je podvodník. Přesněji by to asi vyhodnotil právník. I o tomhle by měl být jeden z příspěvků ve sborníku.

  33. Petr TomekPetr Tomek Post author

    Asi je potřeba jedno vysvětlení: Konec přetvářky se má přímo vázat k Atheoconu 2015. Neplánuji (zatím) jinou distribuci, než než právě při této příležitosti a na dalších Atheoconech a jiných akcích Ateisté ČR z.s., případně na nějakém budoucím internetovém obchodě těchto stránek. Pravděpodobnost, že by se tato publikace dostala někdy do běžné distribuce je minimální, takže oslovovat s ní nakladatelství není v plánu, samozřejmě pokud by některé projevilo zájem, tak se tomu bránit nebudeme.

  34. ateista

    Upřesnění představy uplatnění sborníku bylo důležité. Teď by měla být upřesněna témata a kdo se kterého tématu ujme, aby nedocházelo k duplicitě.

  35. A.S.Pergill

    To DarthZira
    Doufám, že to není moc off topic:
    Myslím, že se cokoli dá nachystat v (La)TeXu tak, že to má profesionální úroveň, a tiskárna jen vezme pdf nebo kvalitně vyxtištěnou předlohu z něj (pokud nejsou přímo drivery pro tiskové zařízení, které používá).
    A pokud by to mělo charakter sborníku, tak by si mohli vzájemně korigovat příspěvky (sám po sobě člověk chybu nenajde, to znám moc dobře). Pak taky nezbude moc moc práce na redaktora a může to být „čestná funkce“, jak tomu bývá u odborných sborníků.
    A pokud by šlo o rozšíření mezi lid, pak by se to asi dalo vystavit jako pdf na netu.

  36. Petr TomekPetr Tomek Post author

    Opět bych měl upozornit, že mi již vyšly tři knihy a trochu přehled o tom mám. Zira má také zkušenosti s knižní produkcí a hlavně s texty (bývá porotkyní literárních soutěží). Korektorů znám několik, jen jsem tuto možnost navrhl. Není pravděpodobné, že by běžný čtenář nebo i učitel češtiny zvládal to co korektor a přesto procházejí knihy běžně několika korekturami. Proto ta nabídka. Není to ale v tuto chvíli to nejdůležitější. Vzhledem k tomu, že by mělo jít o osobní příběhy, přepokládám že se životy dublovat nebudou. Jde mi spíš o lidi, ochotné rozdělit se o sbvůj příběh, než o technické řešení.

    V LaTexu nepracuji, ale zajímal by mě.

  37. JakubM

    „První fází je přestat lhát sobě. S tím má hodně lidí problémy i u nás. Nevěří na žádné bohy, ale že by byli ateisté? To ne!“

    Ještě jsem u nás nepotkal člověka, který by se styděl za svůj ateismus.

  38. Petr TomekPetr Tomek Post author

    @Jakub M: Vnitřní coming out je možná největší problém. Já nebyl nikdy nějak věřící, ale většinu života jsem chápal náboženství přesně ve stylu „morální základ Evropy“. Přiznat si že je to ve skutečnosti právě obráceně bylo pro mě nesmírně těžké právě prosto, že jsem měl a stále mám mnoho věřících kamarádů. Jedna věc je, když je člověk nevěřící a moc se v tom nebabrá a druhá, když si opravdu do důsledků uvědomí, co to je náboženství a jakou v něm má roli.

  39. Ignác z Loyoly

    To pak člověk přichází najednou i o kamarády, když začne být nejen ateistou, ale aktivním ateistou

    ateista: o ateistickou literaturu je zájem, ale chce to umět udělat reklamu, jako to udělal Dawkins a jeho Boží blud, jenže to chce věhlas či prachy

  40. Jarda

    Co se programu ateistické strany týče, tak ta by mohla mít v programu toto:
    Britové se do ISIL verbují v mešitách v Británii. Kdyby se verbovali na plavečáku, tak plavčík už sedí. My zrušíme to chození po špičkách kolem náboženství.

  41. A.S.Pergill

    @Jarda Nejde o všechna náboženství, ale o některá zcela konkrétní. U nás jsou dlouhodobě tolerovány výstřelky římskokatolických farářů, jako je pedofilie, sexuální zneužívání věřících žen, včetně nekonsensuálního sexu, atd. (co se řeší, tak to jsou extrémy, které už nešlo zamést pod koberec). V západní Evropě a dalších zemích je na podobné pozici islám (ono k tomu teroristickému útoku v Sydney sotva došlo, kdyby pachatel nebyl muslim, protože normálního člověka by za spolupachatelství na vraždě exmanželky sotva vyšetřovali na svobodě a když už, tak by ho poslali sedět v souvislosti s další kriminální činností, kterou mezi tou vraždou a tím teroristickým útokem ještě stačil napáchat). Obecně jsou také velmi zrůdným způsobem tolerovány extrémistické výstřelky judaistů.
    Pravděpodobně by to chtělo současné protesty proti islámu (antiislamizační petici hnutí IVČRN už podepsalo kolem 100 000 lidí) přetvořit do hnutí masových protiislamizačních (a protináboženských obecně) protestů na způsob německého hnutí PEGIDA do něhož se lavinovitě zapojuje střední proud společnosti. A na základě toho by mohla vzniknout i strana schopná se probít do parlamentu.

  42. Antitheista

    Já nechci stranu protiislámskou, ale stranu přísně sekulární, buď se muslimové podřídí sekulárně-liberální demokracii nebo se sami budou vyřazovat ze svobodných voleb a ze společnosti. Myslím, že část se podřídí a část ne. Většina se ale podřídí

  43. A.S.Pergill

    @Antitheista
    Já jsem toho názoru, že přísně sekulární strana nutně bude automaticky antiislámská, antikřesťanská i antisemitská. To první jaksi z podstaty věci, protože sekularismus je s islámem stoprocentně neslučitelný, to druhé bude minimálně hlásat katolický klérus a klerofašističtí politikové (a aktivisté klerofašistických stran), z toho třetího je obviněna prakticky každá strana nebo hnutí, které chce nějaké pozitivní změny ve společnosti. Prostě multikulturní sluníčkáři budou ječet o antisemitismu (jako ječeli včera před úřadem vlády) v každém případě a je nutno na to reagovat stylem „psi štěkají a karavana táhne dál“.
    A dělat na základě diktátu našich nejhorších nepřátel nějakou stranu, která by byla přísně sekulární a přitom nebyla antiislámská, antikřesťanská a antisemitská, to je totální schíza (na způsob kulatého čtverce), která spoustu lidí spíš odradí (viz drsný pokles Wildersových preferencí poté, co začal ostentativně podporovat Židy, protože lidi přinejmenším instinktívně tuší, že je to hovadina). Právě tohle je ostatně cílem zastánců a podpůrců islamizace společnosti.

  44. Antitheista

    „To první jaksi z podstaty věci, protože sekularismus je s islámem stoprocentně neslučitelný, “

    jde o to, že já nesouhlasím s tímhle, takže padá i ten zbytek. Ano, část pude stranou, ale část ne

  45. A.S.Pergill

    Váš nesouhlas je na úrovni člověka, který nesouhlasil se vzorečkem e=m*c^2 a myslel si, že v důsledku toho nesouhlasu ta atomovka opravdu nevybuchne. Sekulární muslim je něco jako lidožrout vegan.

  46. Ivan Studený

    Jsem poprvé na těchto stránkách. Ateistický coming oug mne oslovuje. Jaké otázky by se v tom příběhu: „Jak jsem se stal ateistou“ měly objevit a zodpovědět? Napište mi, pane Tomku, prosím, na e-mail ivan.studeny@rozhlas.cz.

  47. DFZ

    Jsem ateista od narozeni (tedy od okamziku , kdy jsem prestal verit na bubaka pod posteli 🙂 ), ale nechapu proc bych mel nekoho informovat o svem ateismu. Stejne tak bych nikdy nevymlouval nekomu jeho nabozenstvi, protoze chapu ze nekteri lede chteji/potrebuji v neco/nekoho verit a nikdo jim nevymluvi opak. Stejne tak je zbytecne prinaset dukazy a neexistenci nekoho/neceho, protoze ty co veri (nikoliv vedi) dukazy nepotrebuji/nechteji – to je princip viry (i kdyz je ocividna nelogicnost v tom co veri). Takze presvedcovat nekoho k ateismu je stejne nevhodne jako nekoho presvedcovat k cemukoliv jinemu. Ale jak rikam ja jsem byl ateista vzdy, mozna ti co se ateisty stali to vidi jinak.

  48. protestant

    Vážím si takových ateistů jako vy. Také si nepamatuji, že bych v dobách svého ateismu někoho lanařil a přesvědčoval.

  49. Hosamen

    Zažil jsem lecos. Na jedné straně slyším, jak byly nelegální politické procesy ateistů v padesátých letech. Obyčejně na to odpovídám ve smyslu: „Pokud vím, podle věku jsem nemohl tuto dobu ovlivnit.
    Pokud se podívám na použité zákony, byly použity zákony nevržené Benešem proti Sudetským Němcům a schválené parlamentem, takže proti skupinám křesťanem.
    Pokud se podívám na výsledky sčítání lidu z roku 1951, jsou označovány statistiky za nejlepší v historii. Tady je 6% lidí bez označení víry nebo ateistů, z toho nemohla být polovina v KSČ kvůli věku nebo postoji proti komunistům. Pokud ve stejné době bylo 15% obyvatel v KSČ, muselo v ní být 80% věřících.
    Jak víš, že se na činnosti podíleli jen ateisté? Pokud rozsudky vynášeli soudci, můžeš si srovnat, že to byli právě zkušení věřící soudci z první republiky. Pokud ti vadí rychlokvašky na místech prokurátorů, nesoudili.“
    Je zajímavé, že hromadné soudy s potomky komunistů tito lidé, kteří v té době nežili, aby ateisté museli nahradit za své předky škody požadují.
    Pro tyto lidi jsou Mašínové s vyloupením pošty a vraždami křesťanští hrdinové, pravnuk komunisty který nikdy nemohl podle věku nikomu ublížit je zločinec s povinností platit náhradu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *