Rozhovor s Honzou Wernerem nejen o islámu a militantním ateismu

Autor | 12.03. 2015

militant_atheism_cartoonZačátkem března se mnou udělal Oldřich Szaban z Parlamentních listů poměrně obsáhlý rozhovor. Témata rozhovoru byla očekávatelná: islám, ateismus, náboženství a věci související. Za prostor, který jsem na Parlamentních listech dostal, jsem velice rád, a to z několika důvodů. Především se k širšímu okruhu čtenářů konečně dostalo vysvětlení toho, co znamená výraz „militantní ateismus“, který je opředen řadou mýtů a nepravd. Dále také v rozhovoru uvádím názory reformního muslima Tareka Fataha, které zatím v českém diskurzu o islámu vůbec nezazněly. Uvnitř článku naleznete část odpovědi na první otázku a odkaz na zbytek celého rozhovoru.

Označujete se za militantního ateistu. Co to znamená?

Odpověď na tuto otázku bude z povahy věci poněkud delší. Termín „militantní ateista“ je používán pro stoupence tzv. „nového ateismu“, ovšem s tím, že se jakožto militantní ateisté označují sami noví ateisté. Termíny „militantní ateista“ a „nový ateista“ tak lze užívat fakticky synonymně (a v tomto smyslu budu oba termíny dále užívat). Ne každý ateista je novým (militantním) ateistou, naopak by se dalo říct, že například v rámci ČR je militantními ateisty jen hrstka obyvatel. Počítám, že o novém ateismu už jste slyšel – je spojen se jmény jako Richard Dawkins, Sam Harris, Christopher Hitchens, Daniel Dennet či Victor J. Stenger. Religionisté z Cambridge University definovali základní teze nového ateismu následovně:

– je téměř jisté, že Bůh neexistuje
– náboženství jsou nebezpečná a nezasluhují automatický respekt
– náboženská víra má naturalistické evoluční vysvětlení
– víra v Boha není kompatibilní s evolucí
– náboženství má tendenci podkopávat vědu
– autonomní sekulární morálka je možná; morálnost nepředpokládá Boha
– život bez víry v Boha není beze smyslu
– náboženské vzdělávání (indoktrinace) dětí je zneužíváním dětí

(…)

Zbytek odpovědi a celý rozhovor na Parlamentních listech zobrazíte kliknutím na tento odkaz.

Milou reakci na rozhovor si pak můžete přečíst zde v Literárních novinách. Vít Klíma ve svém textu nastoluje otázku, jestli my, ateisté, chceme věřící posílat někam na převýchovu, nebo je rovnou za bílého dne střílet.

2 thoughts on “Rozhovor s Honzou Wernerem nejen o islámu a militantním ateismu

  1. ateista

    Výborný článek. Stejnou odvahu nechat promluvit ateisty by měly prokázat i Český rozhlas a Česká televize. A zveřejnit reakci kléru. Oni zalezou do své ulity a nechají to vyšumět, stejně jako to udělal státní zástupce Hanuš. Chtělo by to minimálně něco na způsob pořadu Výslech, který natočil režisér Strach. Lepší by byl cyklus debat, jak jsem navrhoval já. Obdobu britského pořadu The Big Questions. Jenže to programový ředitel pan Maxa odmítá.

  2. Antitheista

    Vůbec je to s tim zastoupenim ateistů ve veřejnoprávních médiích na % dost špatné, když to srovnáme se zastoupením v populaci…

    Jinak výborný článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *