Trest smrti za „šíření ateistické propagandy“: Saúdská Arábie k ní odsoudila Ashrafa Fayadha

Autor | 22.11. 2015

Ashraf Fayadh„Na jedné straně potíráme terorismus a fanatismus, na druhé straně podporujeme přesně ty, kdo tyto fanatiky vůbec stvořili, totiž Saúdskou Arábii,“ říká v rozhovoru pro aktuální vydání týdeníku Echo britský spisovatel, univerzitní učitel a odborník na islámský svět Ziauddin Sardar. V době, kdy píšu tyto řádky, se britská vláda konzervativce Davida Camerona snaží dojednat obchod, který zahrnuje prodání moderních stíhaček Saúdům v hodnotě dvou miliard dolarů. Kromě toho, v době, kdy píšu tyto řádky, sedí v saúdském vězení tamní liberál a kritik role islámu v zemi, Raif Badawi, či jeho právník Waleed Abu al-Khair. Kromě toho, v době, kdy píšu tyto řádky, je v Saúdské Arábii ateismus legislativně ukotven jako prohřešek, který se trestá trestem smrti a je považován za ekvivalentní terorismu, a který je také skutečně uplatňován. Kromě toho, v době, kdy píšu tyto řádky, se v Saúdské Arábii popravuje třeba i za takové věci, jakými jsou čarodějnictví a „praktikování černé magie“. A kromě toho, 17. listopadu, v den českého státního svátku boje za svobodu a demokracii, odsoudil saúdský soud palestinského básníka, Asrafa Fayadha, k trestu smrti za odpadnutí od islámu, respektive za šíření ateistické propagandy ve svých básních.

Saúdská náboženská policie zadržela Ashrafa Fayadha již v srpnu 2013, poté, co obdržela stížnost, že Fayadh se rouhal proti Alláhovi a proti proroku Muhammadovi, urážel Saúdskou Arábii a distribuoval knihu svých básní, ve které údajně propagoval ateismus. Fayadh tehdy uvedl, že stížnost vzešla od jiného umělce, se kterým se názorově neshodl na výstavě současného umění v saúdskoarabském městě Abha. Fayadh byl propuštěn na kauci na konci roku 2013, jen aby byl znovu zadržen a vzat do vazby den poté, 1. ledna 2014. Policie mu tehdy zabavila průkaz totožnosti a po 27 dnech ve vazbě jej převezla do místního vězení. Podle Fayadhových přátel byl Ashraf trnem v oku saúdskoarabským autoritám i proto, že měl dlouhé vlasy, kouřil a dále proto, že natočil tamní náboženskou policii, jak na ulici bičuje mladého muže, a video následně vyvěsil na internet. Poté, co náboženská policie nebyla schopná Fayadhovi prokázat, že jeho básně obsahují ateistickou propagandu, začala operovat právě s těmito Fayadhovými „delikty“.

K soudu se nakonec jeho případ dostal v únoru 2014. Obvinění, která byla před soudem vznesena stěžovatelem a dvěma členy saúdské náboženské policie, zněla následovně: veřejné rouhání se, propagace ateismu mezi mládeží, nezákonné vztahy se ženami a ukládání některých jejich fotografií na mobilní telefon. Dodejme, že Fayadh při tomto soudním líčení neměl (a stále nemá) žádného obhájce, a to díky tomu, že mu byl při zadržení zabaven průkaz totožnosti, jak jsem již uvedl výše.  Fayadh před soudem popřel obvinění z rouhání se a uvedl, že je věřícím muslimem. Podle soudního dokumentu však Fayadh přiznal, že měl „vztahy se ženami“. Dle Fayadhova vyjádření po soudním líčení z února 2014 se však jednalo o pracovní vztahy s jeho kolegyněmi z uměleckých kruhů a fotografie s nimi na jeho mobilním telefonu, které nahrál na Instagram, byly pořízeny během „Jeddah art week“, což je nejvýznamnější saúdskoarabská akce věnovaná současnému umění. Fayadh byl nakonec v květnu 2014 soudem v Abhě odszouzen ke čtyřem rokům vězení a 800 ranám bičem.

Fayadhovi bylo poté slíbeno, že proběhne nový soud. Na ten Fayadh čekal rok a půl a celý rok a půl jej saúdské autority udržovali „v naději“. Nový soudce letos v listopadu Fayadhovi rozsudek skutečně změnil. Avšak výrazně k horšímu. Původní čtyři roky a 800 ran bičem změnil v trest smrti za odpadnutí od islámu. Kuvajtská aktivistka Mona Kareem, která vedla kampaň za Fayadhovo osvobození, uvedla, že nový soudce se s Fayadhem vůbec nebavil. „Na nic se jej neptal a pouze vynesl verdikt,“ uvedla Kareem. Dodala také, že podle mnohých je trest pro Fayadha odplatou saúdské náboženské policie za to, že na internet nahrál již zmíněné video, ve kterém náboženská policie ve městě Abha na veřejnosti bičuje muže.

asraf fayadh_exhibition

Britskému Guardianu se podařilo získat prohlášení i od samotného Fayadha: „Obvinili mě z ateismu a šíření společensky destruktivních myšlenek.“ Jeho sbírka básní, která byla trnem v oku saúdskému režimu, se jmenuje Instructions Within a byla vydána již v roce 2008. Podle Fayadha byla kniha „o tom, jaké to je být palestinským uprchlíkem a o kulturních a filosofických tématech. Saúdští náboženští extremisté však knihu interpretovali tak, že obsahuje myšlenky destruktivní směrem k Bohu,“ uvedl Fayadh. „Byl jsem v naprostém šoku, i když to bylo očekávatelné, přestože si nemyslím, že bych udělal něco, co si zasluhuje smrt,“ uvedl Fayadh v reakci na nový rozsudek soudu.

O novém rozsudku soudu a tedy i o trestu smrti pro Ashrafa Fayadha jako první informovala lidskoprávní organizace Human Rights Watch, a to prostřednictvím svého blízkovýchodního výzkumníka Adama Cooglea. Ten měl možnost nahlédnout do soudních spisů. „Četl jsem soudní dokumenty, prvně verdikt soudu nižší instance z roku 2014 a poté nový verdikt z letošního 17. listopadu. Z dokumentu je naprosto jasné, že Fayadh byl k trestu smrti odsouzen za odpadnutí od islámu,“ uvedl Coogle.

Pětatřicetiletý Fayadh byl členem britsko-saúdské umělecké skupiny Edge of Arabia a byl mimo jiné spolu-kurátorem výstavy na prestižním benátském Bienále. Podle Stephena Stapletona, spoluzakladatele skupiny Edge of Arabia, je Fayadh klíčovou figurou moderního saúdskoarabského umění. „Znám ho již od roku 2003. Ashraf je skutečně úžasný a laskavý člověk. Je nesmírně kreativním intelektuálem, avšak ateistou není,“ řekl Stapleton.

Závěrem dodejme, že Fayadh má nyní lhůtu 30 dnů na odvolání se proti rozsudku, nicméně, jak už bylo zmíněno, nemá žádného právního zástupce.

freedom_for_ashraf_faydh

19 thoughts on “Trest smrti za „šíření ateistické propagandy“: Saúdská Arábie k ní odsoudila Ashrafa Fayadha

  1. Belzebub

    On se ještě snaží chudák vyvinit z ateismu. I kdyby byl skutečný ateista, tak to není žádná destrukce, jen destrukce pitomostí! Hrůza, co máme za spojence, už to chce skoncovat s ropou a plynem, jinak Saudové nebo Rusáci nebo Íránci si budou s náma dělat co chtějí. Chce to levnou alternativu, jinak je to s náma špatný.

    Ale i dnes bychom jim aspoň nemuseli lézt do… chce to lidskoprávní a ne ekonomickou diplomacii a ne mít dvojí metr.

  2. Vladimír Hano

    Neviem, kde tento svet speje, ale keby každý politik pomenoval veci tým správnym menom a poukazoval na krivdy ako napríklad tento článok mohlo by to byť celkom ináč. No skutočnosť je taká, že ak dnes poviete pravdu ste razom označený prinajmenšom ako šíriteľ poplašných správ , či div nie extrémista. Ohľadom Saudskej Arábii vieme všetci, kto nad ňou drží ochrannú ruku…

  3. Foxy

    Kdyby nafta místo Arabie tryskala ve Vatikánu, tak nikdo, snad kromě hrstky specialisovaných badatelů, by ani netušil, co je to wahhabismus; zato by všichni až moc dobře věděli, co je to inkvisice a jak nebezpečné je být heretikem, jinověrcem, či nedejbože dokonce bezbožníkem…
    Vše je relativní.

    Skoncovat s plynem a ropou 🙂 🙂 🙂
    Belzebube, jseš fakt legrační fantasta.

  4. Belzebub

    To není fantazie, ono to jednoho dne dojde, a nebude to za dlouho… 🙂

    říká ti něco třeba zelená energie nebo elektromobily? to už existuje, víš? 🙂

    A taky sme už poslali člověka na měsíc, nikdo by tomu v roce 1950 ale nevěřil… 🙂

  5. Foxy

    „To není fantazie, ono to jednoho dne dojde, a nebude to za dlouho… 🙂 “
    Jednoho dne… to slyším po celý svůj (už fakt dost dlouhý) život – a ropí se furt stejně vesele. Totéž platí pro plyn… toho je (jak to tak vypadá) dokonce čím dál tím víc!

    „…říká ti něco třeba zelená energie nebo elektromobily? to už existuje, víš? 🙂 “
    Týýýýý brďo! Fakt něco takovýho existuje?
    Kvůli „zelený elektřině“ se musí těžit (v Německu!) čím dál víc hnědýho uhlí a držet v pohotovosti plynové elektrárny… systém je na hraně blackoutu a to jsou elektromobily ještě stále vzácnou raritou. Až jich bude hafo milionů, čím jejich baterky asi nakrmíš?

    „A taky sme už poslali člověka na měsíc, nikdo by tomu v roce 1950 ale nevěřil… 🙂 “
    Nevěřil? Jseš na velkým omylu. V padesátých létech se ve scifi knížkách už vesele do vesmíru lítalo. V šedesátých létech bylo nesčetně seriózních úvah o pevných základnách na Měsíci a brzkém dobývání blízkého vesmíru ještě do konce tisíciletí. Ale ani jedna z těch mnohých studií budoucnosti nepředpokládala, že po roce 2000 se na Měsíc vůbec lítat nebude.

    Ono je všechno jinak – jak se praví v tom starém židovském vtipu. Koneckonců, vládče much, dožiješ li se, sám uvidíš…

  6. Belzebub

    3) Ne každý ateista a skeptik věří scifi knížkám jako ty 🙂

    2) Pokud vím, tak to bylo ne kvůli ropě a plynu, ale kvůli odstoupení od jádra, kterého je stále dost a jaderná energie dle mě není tak špinavá jako uhlí a ropa a plyn, o kterých sem mluvil… a hlavně jádra/uranu máme v EU dost, ropy a plynu ne…

    1) To že zásoby ropy/plynu jsou omezené a při vyšší těžbě rychleji dojdou, to si logicky může vyvodit i dítě ve 3. třídě 🙂

  7. Antiateista

    Nevím, proč to tady máte, když to není ateista. Dle vás asi někdo iracionální a pověrčivý. A vy se zastáváte takových iracionálních a poverčivých lidí. Nemáte v tom trochu zmatek?

  8. Belzebub

    Zastáváme se i lidí, kteří bojují proti náboženskému útlaku, byť by byli věřící, ale umírněně věřící.

  9. Antiateista

    „Zastáváme se i lidí, kteří bojují proti náboženskému útlaku, byť by byli věřící, ale umírněně věřící.“ – a kde je hranice mezi věřícím a umírněným věřícím? 🙂

  10. Belzebub

    V sekularismu a toleranci, ale i umírněný se může stát neumírněným 🙂

  11. Antiateista

    Tedy hranice mezi věřícím a umírněným věřícím je v sekularismu. A sekularismus je ateismus. Z toho by i sekularista Enver Hodža byl poněkud zmatený… 😀

  12. Belzebub

    Ne, sekularismus má blíže k ateismu než multikulti např., ale není to přímo ateismus, je to uznání nenábožných zákonů nad zbožnými (pseudo)normami

  13. Jirka

    „Obvinili mě z ateismu a šíření společensky destruktivních myšlenek.“ – myslím si, že to sem patří. Neumím tak květnatě psát jako výše uvedení, ale něco ve mně říká, že je něco špatně, když se někde popravují lidé za odpadnutí od víry. Tak si říkám, že jsem rád, že nemám od čeho odpadnout. Snad to s tím člověkem v Saudské Barbarii dopadne dobře.

  14. Leopold Kohák

    Saudská Barbarie, to je výtečné! S dovolením převezmu a budu šířit! – Konečně nějaký prakticky použitelný výsledek existence těchto stránek.

  15. Belzebub

    Cíl těchto stránek? Osvěta a boj proti náboženské demenci, to jste vynechal, pane Kohák 🙂 ano, mohli bychom býti aktivnější, to je pravda, ale učíme se postupně.

    Děkujeme za přízeň pane Jirko

  16. Leopold Kohák

    —:> Belzebub

    Oslovujeme pátým pádem, příteli. – Už jednou jsem vám, myslím, doporučoval změnu přezdívky, vzpomenete si?

    Ale qěci: číst a čtené chápat, to je, oč tu běží! Nepsal jsem o cíli těchto stránek, nýbrž o prakticky použitelném výsledku jejich existence. Na tom není vědeckého vůbec nic, QED.

    Jestli toto dvojí nerozlišujete, není divu, že to s ateismem vedete jak krávu za ocas. Mluvíte o vědckém přístupu, ale pletete si pojmy s dojmy a žonglujete s nimi jako cirkusový klaun – tedy přesně stejně, jako vaši nábožní názoroví oponenti. – Nepředpokládám, že postřehnete, o čem píšu, ale třeba některý z bohů dá a někdo uvědomělý si toho všimne.

    Salám a lejno!

  17. Belzebub

    vás já oslovuju prvním pádem, pane Kohák 🙂

    Jirku jsem oslovil pátým pádem, protože jeho příspěvek dával smysl.

    Psal ste o praktickém výsledku, já vám kontruji, že praktickým výsledkem je i další cíl těchto stránek, a to je šíření osvěty…

    Čili váš příspěvek jaksi vůbec nedává smysl, není v něm logické zhodnocení souvislostí a postrádá vnitřní konzistenci.

    Čau 🙂

  18. Pingback: Saúdská Arábie: 28letý ateista odsouzen k 2000 ranám bičem a 10 rokům vězení | Ateisté ČR

  19. Pingback: OSN chtěla odsoudit tresty smrti za rouhání se či homosexualitu. 13 států bylo proti | Ateisté ČR

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *