Hergot!: Speciální ateistický díl – host Robin Kopecký

Autor | 20.12. 2015

Hostem Speciálního ateistického dílu pořadu Hergot! na Rádiu Wave byl 20. 12. 2015 Robin Kopecký. Stojí za to si ho poslechnout.

Robin Kopecký Foto: Dominik Čejka

35 thoughts on “Hergot!: Speciální ateistický díl – host Robin Kopecký

  1. Belzebub

    Po tomhle skvělym výkonu nás do rádia a televize už vůbec nebudou chtít pustit. Palec nahoru, budou se nás teď bát ještě víc, budou se bát o svojí víru, která stojí na hliněných nohách, ale za to my nemůžeme… 🙂

  2. Josef K.

    Záviděníhodný způsob vyjadřování, pregnantní formulace, dokonalý typ „vědeckého“, akademického ateisty, kterým já nejsem, nemohu a ani netoužím být. I v tomto ateismu vidím totiž škvíry, nevím jak bych to vyjádřil – existencionálního charakteru, vědecké poznání nemůže obsáhnout totalitu života, který je do značné míry iracionální. Pro našeho ducha je stejně nebezpečné mít systém jako ho nemít nebo jinak, náboženství je sice lež. která nám pomáhá pochopit pravdu, pochopitelně nikoliv o bohu, ale o člověku.
    Zkrátka pro mě je ateismus druh víry, nejsem agnostik. A ještě jinak, být nekuřákem ještě nezaručuje , že neskončíme na jiném druhu závislosti anebo, což je možná ještě horší perspektiva – že za závislost budeme považovat vše, co náš kritický rozum neschválí.
    Myslet si, že lze žít bez iluzí je samo o sobě iluzí, věřit, že lze naše myšlení oprostit od dogmat je dogma, uvědomit si a pochopit hluboké nadosobní, strukturální příčiny a funkci svých i cizích iluzí, závislostí, dogmat je snad mnohdy lepší než se je snažit vykořenit.
    Ale tyto mé úvahy k ateistickému směřování, které tuším jen intuitivně, jsou asi předčasné a nevyzrálé, takže nebudu reagovat na případný nesouhlas.
    V každém případě názory Robina Kopeckého jsou kvintesencí racionalistického ateismu, který by měl každý znát a ovládat.

  3. Colombo

    Josef K.: To je zas to celé dokola bůh mezer. Tvrdíš, že člověk je tvor iracionální a proto vědecké poznání nemůže lidský život zcela zaplnit. To ale nikdo netvrdí, můžeš si to zaplnit zcela nevědeckým sexem, dobrým jídlem, hezkou hudbou. Nebo touhou vědět a vědeckým poznáváním. Což ovšem znamená, že tam není nutnost nikde cpát existenci nadpřirozených entit.

    To tvoje „ateismus je druh víry“. Well, takže ačkoliv nekouříš žádnou značku cigaret nebo mariánku, ale pícháš si herák, takže seš stejnak kuřák? Wat? To, že někdo bezmezně věří v nějakou ideologii, ať už je to komunismus, nacismus nebo radikální enviromentalismus, nijak nesouvisí s tím, že jejich ateismus je najednou víra či náboženství.

    Ano, ateismus může být „vírou“ stejně, jako věříš ve správnost matematické rovnice (kterou sis předtím zkontroloval, furt tam může být chyba…). To je ale pak ono „matení jazyků“, jak bylo zmíněno v záznamu.

  4. ateista

    Krapet bych zareagoval na Josefa K. Ateismus není druh víry. Existuje přirozený ateismus. To je takový, kdy nevíte vůbec nic o bohu, náboženství a církvích a žijete život se všemi radostmi i strastmi. Např. společenství nějakého pralesního kmene je přirozeně ateistické, protože k nim nedorazili hlasatelé náboženské víry a neřekli jim nic o bohu a náboženství.
    Podobně pokud já nebo někdo jiný neřekne mému dítěti nic o bohu a náboženství, bude až do smrti přirozený ateista. A bude žít normální život. Bude hodné a dobré nebo naopak nedůtklivé a zlé podle toho, jakou zdědí povahu a jak bude přijímat podněty ze svého okolí. A jak si bude postupně vytvářet názor na dění kolem sebe.
    Jak je to prosté. Bez těžko pochopitelných filozofických úvah.

  5. toli

    @Ateista
    Např. společenství nějakého pralesního kmene je přirozeně ateistické, protože k nim nedorazili hlasatelé náboženské víry a neřekli jim nic o bohu a náboženství.

    Obávám se že takto jednoduché to není.V pralese mají svůj animismus.Ale máte pravdu,jako dítě jsem byl krásně nevědomý,rodiče mi necpali do hlavy žádné náboženské sračky a měl jsem nádherné dětství.Později jsem se stal katolíkem abych se po x letech opět stal agnostikem,tedy nádherný život pokračuje,nemusím řešit nějaké hříchy,nemusím se nikomu zpovídat,nikdo mi necpe do hlavy hovadiny,jednoduše klidný pohodový život.

  6. Belzebub

    Existují prý kmeny bez duchů a bohů, ale je jich menšina. Takovým bych říkal spíš apateisté než ateisté. Resp. ano, chybí v nich víra v boha či bohy. Ale my jsme aktivní popírači (resp. zpochybňovači) boha, což je rozdíl…

  7. toli

    Existují prý kmeny bez duchů a bohů, ale je jich menšina

    Tomu nevěřím,magie znamená v podmínkách pralesa moc,tedy je životním zájmem šamanů a náčelníků aby udržovali víru v duchy nebo duši.

  8. Belzebub

    Já o tom četl nějakou studii, že našli kmen, který nemá boha a bohy, žije fakt čistě materiálně a nemá ani slovo jako budoucnost nebo něco podobnýho, žije jazykově v přítomnosti. Jenže tu studii už nemam a nevim, jak byla precizně udělaná.

  9. ateista

    Neměl jsem na mysli šamanismus nebo jiné místní zvyklosti. Měl jsem na mysli křesťanského boha – údajného stvořitele všeho.

  10. Smil Flek z Nohavic

    Skvělý rozhovor.
    Zaujala mě tam i ateistická koleda od Vienny Teng (The ateist chrismas carol)
    https://www.youtube.com/watch?v=E20PpEsU3oE
    Píseň je krásná a naprosto sekulární, přijde mi jako dobrý nápad rozesílat ji křesťanským přátelům. Nevíte někdo, jakého vyznání autorka a zpěvačka je?

  11. jakubm

    Toli: co vas tehdy ke katolictví přivedlo a co později zase odvedlo?

  12. toli

    Toli: co vas tehdy ke katolictví přivedlo a co později zase odvedlo?

    Ke křesťanství mne dovedly vzpomínky na prababičku,která mne vychovávala,o bohu nikdy nemluvila,ale byla křesťanka.Pravidelně jsme spolu chodili na hřbitov kolem sochy sv.Jana.Já se jako dítě pochopitelně zajímal kdo to je…..A jako dítě jsem pochopitelně věřil na kouzla a magii,třeba pohádky kolem svatojánské noci se mi hrozně líbily.Vánoce u nás byli bez boha (i když trošku šmrnclé,protože tatík se večer pomodlil,od té doby si pamatuju dětskou modlitbičku) ale i ty vánoce bez boha měli svůj rituál a kouzlo na které rád vzpomínám.Později jsem získal vědecké vzdělání ale přesto jsem cítil že mi něco chybí.Že svět přeci nemůže být tak přesný,akurátní.Chyběla mi (asi) ta magie života.Už jako nemluvně jsem byl pokřtěný přestože moji rodiče nikdy nebyli v kostele,ale širší příbuzenstvo na mém pokřtění prostě trvalo.Dnes už jsem dokonce i biřmovaný-pozůstatek mého členství v ŘKC.Během zhruba tří let jsem zjístil že mi hrozně vadí to pokrytectví církve,kdy se něco říká a něco jiného dělá,a pak taky abych věřil v církevní věrouku tak bych musel popřít svůj rozum,inteligenci i vzdělání.Vše v součtu znamenalo opustit církev.Dnes už církev vnímám jako politickou stranu která svůj politický program maskuje nějakou boží vůlí.

  13. Sam

    ateista napsal
    ——————————————————-
    Podobně pokud já nebo někdo jiný neřekne mému dítěti nic o bohu a náboženství, bude až do smrti přirozený ateista. A bude žít normální život. Bude hodné a dobré nebo naopak nedůtklivé a zlé podle toho, jakou zdědí povahu a jak bude přijímat podněty ze svého okolí.
    ——————————————————
    Nicméně do styku s křesťanstvím by dítě dozajista přišlo. Celé česko je dosti zaplněno různými křížky, božími mukami, kostely a jinými sakrálními objekty. Ale je možný, že by si to dítě dalo do škatulky „umění, kultura, lidové zvyky, vesnický folklór.“ Něco podobnýho jako já v dětství.
    Babička mi řekla, že Bůh stvořil svět a občas jsme vlezli do kostela, když tam zrovna nebyla mše, a to bylo všecko. Babička se nějak nedostala k tomu, aby mi něco řekla o modlitbě, svátostech, budování vztahu s Kristem a Bohem, významu mše, apod. Nevzbudila ve mě žádnej pocit, že bych MĚL chodit do kostela, ABYCH byl správným člověkem. Stačilo jí, když budu vědět, že ty kostely existujou. A to bylo všechno. Jinak babička žije dodnes a těší se uspokojivému zdraví.

  14. Dichr

    Toli: Během zhruba tří let jsem zjístil že mi hrozně vadí to pokrytectví církve,kdy se něco říká a něco jiného dělá,a pak taky abych věřil v církevní věrouku tak bych musel popřít svůj rozum,inteligenci i vzdělání.Vše v součtu znamenalo opustit církev.

    A jak bere vaše odpadnutí církev, pro kterou pracujete, jste stále jejím zaměstnancem, nebo už ne?

  15. toli

    Jsem stále jejím zaměstnancem (na smlouvu o výkonu) a myslí si že moje nevíra je čistě moje osobní věc….

  16. toli

    Respektive nejsem zaměstnanec charity,mám smlouvu o výkonu.Se svým vzděláním (oborem) jsem v tomto městečku a širokém okolí velmi málo ohrožován konkurencí,pokud nějaká konkurence vůbec je.A charita velmi dobře ví že bych se v případě chuti a potřeby velmi účinně dokázal bránit protidiskriminačními zákony,takže se raději staví do pozice mrtvého brouka.Ale tím že se nijak netajím svými názory a postoji nutím své okolí minimálně přemýšlet a zaujmout nějaký postoj k daným tématům.Takže by se dalo říct že ve svém okolí ruším manipulační techniky matky církve 🙂

  17. ateista

    Nicméně do styku s křesťanstvím by dítě dozajista přišlo.

    Měl jsem na mysli prostředí, ve kterém nejsou žádné náboženské stavby, hlasatelé náboženské víry a nic podobného. Např. by trvale žilo „na samotě u lesa“.

  18. Josef K.

    Velmi stručně a zjednodušeně odpovídám Colombovi.
    Nikdy jsem netvrdil, že člověk je iracionální tvor. Naopak, člověk je bytost rozumná, racionální. Ale člověk není ztělesněním čistého rozumu stejně jako není „bezmezným“ člověkem víry. Věřím v rozum a rozumím víře, i té náboženské.
    Ateisté nemají patent na (kritický) rozum stejně jako církve monopol na víru a duchovno a připadá mi docela neracionální se vzdávat určitých termínů, které si církev přivlastnila a falešně interpretovala. Přece vše, co je obsahem náboženství je dílem lidského ducha, vše bylo zcizeno životu a lidem, ale vše označuje reálné procesy, jevy, ideje, včetně ideje boha, toto obskurní převrácení je třeba demaskovat, vytěžit a rozvíjet.
    Představa, že když někdo nebude vědět nic o náboženství a bohu bude ideálním ateistou je tragikomická, naprosto nepřijatelná, je to totéž jako vypustit z dějin etapu reálného socialismu nebo z umění prokleté básníky Protože politika je špinavá věc, tak raději o ní nic nevědět a pak se stát její tou nejsnadnější obětí?
    Víra je psychologická kategorie, mechanismus vlastní člověku. Obsahem víry může být cokoliv. Jiná věc je že nějaké učení, věrouku, myšlenkový systém označujeme jako Víru, což ovšem není nic jiného než kodifikovaný systém integrovaný do stylu a způsobu života a myšlení.
    Jiná věc je, že rozum většinou slouží k obhajobě čistě egoistických zájmů, potřeb, protože život, biologický, společenský, osobní nestojí na rozumových základech, proto říkám, že je iracionální, i když i to je omezená charakteristika. Celá teologie je racionalizací iracionálních představ a východisek.
    Když říkám, že jsem ateistického vyznání, vyjadřuji tím, že ateismus je mým vnitřním ustrojením, zasahuje všechny složky mé osobnosti, proto mluvím o bytostném, integrálním, dialektickém ateismu, který se neomezuje na vědecké argumenty. Znám mnoho případů, kdy se sebevědomý racinalistický ateismus zhroutil pod náporem existencionální situace jako je smrt, nemoc, neštěstí, stáří.
    Vnitřně nestrávený, emocionálně nepodložený, kulturně, psychicky nezažitý ateismus se nemůže stát plnohodnotnou alternativou náboženství.

    Co jiného je např.nošení trička s nápisem“ Mom, dad, I am atheist“ než projev vyznání, které není nic jiného než veřejné a výslovné přihlášení se k určitému názoru, víře, přesvědčení, světonázoru, duchovnímu proudu, filozofické škole. Credo v užším významu slova je sofistikovanější, kodifikovaná a závazná forma vyznání, která směřuje k institucionalizaci a transformaci v církevní společenství,(což se dá také přeložit do sekulárního jazyka), že se ateisté nemohou shodnout na její formulaci či dokonce vylučují takovou možnost je opět jiná věc.

  19. Sam

    Zpátky k audio záznamu z rádia Wave. Ten Jan Škrob má nějakou vadu řeči, ne? Nic proti tomu, ale v rozhlasu na to narazíte fakt málokdy.

  20. Colombo

    Josef: To si mi moc neodpověděl, spíš ses potřeboval vypsat, že:P

  21. Jan Kupka

    Nemyslím si, že by skepticismus vedl k agnosticismu. Kde se vzalo poznání, že Boha nemohu poznávat? Snad ze skepticismu? Pokud ze skepticismu, pak bych pro takové tvrzení měl mít jasné a ověřitelné, pokud možno exaktní důkazy.

  22. Jan Kupka

    Jinými slovy, pan Kopecký uplatňuje skepsi důsledně na ledacos, jen ne na svůj agnosticismus, jehož východiska jsou nevědecká. Sám pak není konzistentní.

  23. Čestmír Berka

    Ateisté nejsou selektivně nevěřící v ( křesťanského) boha/Boha. My nevěříme ani v boha, ani v bohyni ani v kolektivy bohů a většina nevěří ani na duchy. Takže argumentovat tu Biblí nebo jakýmikoli křesťanskými mýty je blbost.
    O ideálním ateistovi tu myslím nikdo nepsal – psalo se o PŘIROZENÉM ateistovi!
    Ano, racionální ateismus se může zhroutit- každý totiž může začít jednat iracionálně či se prostě „zbláznit“ .
    Nošení trička s nápisem“ Mom, dad, I am atheist“ je v Čechách nesmyslné, ale v Bible belt smysl dává – je to vyjádření toho, že člověk nechce žít ve lži… jako třeba lesbické holky, co se jednoho dne vezmou na veřejnosti za ruce.
    Souhlasím, že je lepší, když má člověk svůj ateismus podložený jak vědecky, tak filosoficky a emocionálně. Já si myslím, že to tak mám, ale nemyslím si, že jsem ateistického vyznání. Jsem prostě ateista, který má svůj ateismus zdůvodněný a hlásím se k němu jako k protiváze teistických bludů a mýtů stejně, jako se hlásím ke skepticismu jako k protiváze pavědeckých a ezoterických nesmyslů.

  24. Čestmír Berka

    Jak rozeznáme boha od neboha? Jak definujeme boha? Vždyť křesťané stále čekají na Godota 😀 Vesmír je přeci stvořen dvěma Bohyněmi, ovšem s vzájemně opačným spinem…

  25. Hebért

    Naše výtky spočívají v tom, že je potřeba vyváženost ve veřejném zájmu. Náboženské kecy se musí vyvažovat kritikou od ateistů, musí zde být zastoupen též sekulární humanismus a tak dále.

  26. Jan Kupka

    Ano, vyváženosti je dosaženo. Náboženské kecy jsou vyvažovány ateistickými kecy.

  27. Hebért

    To se ale neděje. Náboženské kecy nejsou vyvažovány ateistickými „kecy“

    Navíc jsem pro to, aby se náboženské kecy vyvažovaly ateistickou kritikou, ne pomocí keců.

  28. Jan Kupka

    „Navíc jsem pro to, aby se náboženské kecy vyvažovaly ateistickou kritikou, ne pomocí keců.“
    Naprosto souhlasím. Respektive bych to postavil tak, že obecně kecy jsou vyvraceny racionální kritikou.

  29. Hebért

    No a my chceme takový pořad. A nemáme ho.

    Navíc bychom měli mít právo i na pořad plný keců, jelikož ho mají věřící

  30. Sam

    Konečně jsem si poslechnul celý rozhovor. Robin Kopecký je kultivovaný a inteligentní chlap. Sice tam na něho byli tři „protivníci“, ale on snadno setřel všecky jejich nesmělé výpady. Byla radost poslouchat, jak má nad nimi navrch. Snad to byla i škoda. Měli by ho pozvat na nějaký rozhovor třeba s moderátorkou Lucií Výbornou, to by si pak pokecali jako rovný s rovným. Jakého je Lucie Výborná vyznání, těžko říci. Asi bude nějak katolicky kompatibilní. http://www.katyd.cz/clanky/velehrad-jako-jedna-z-barikad-proti-komercnimu-svetu.html

  31. toli

    Asi bude nějak katolicky kompatibilní.

    To asi těžko.Neznám nikoho katolicky (evangelicky,protestantsky,pravoslavně,atd) kompatibilního.Vždyť to jejich „VELKÉ TAJEMSTVÍ“ má zcela konkrétní avšak vzájemně neslučitelné vlastnosti :-).
    Takže za tím vnímám přání chtěného, oni touží tak moc aby bůh existoval,že to jejich mysl přenese přes obrovské díry a nekompatibilnosti v jejich vlastních teologiích,jednoduše teománie (odvozeno od narkománie,tedy nemoc)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *