Je Suis Omar Mohammed Batawil

Autor | 27.04. 2016
Omar Mohammad Batawil

Omar Mohammed Batawil

Projevy racionality, vědeckého smýšlení, humánnosti, volnomyšlenkářství a především obrovské osobní statečnosti, můžeme nalézat po celém světě. Dokonce i na takových místech, jako je náboženskými válkami zmítaný Jemen. Tato země se stala velkým hracím hřištěm, na kterém spolu soupeří dva nejvýznamnější muslimské státy, Saúdská Arábie a Írán. Sunnitský a šiítský islám v Jemenu prolévají hektolitry krve ve jménu toho, která z těchto odnoží islámu reprezentuje ten „pravý“, Prorokův islám, a která je tedy potažmo i nositelkou Alláhova milosrdenství, milosti a lásky na tomto světě. I na tomto nikoliv Bohem opuštěném, ale naopak Bohem zcela přeplněném a kypícím místě však žijí lidé, kteří se nebojí vůči náboženské nesnášenlivosti vymezovat. Jedním z takových byl i 17letý Omar Mohammed Batawil, který na svém Facebooku hojně kritizoval náboženství, náboženské učence, kazatele i náboženské instituce.

Sám pravděpodobně byl věřícím, na svém profilu však často sdílel vědecké příspěvky, například i skeptický citát amerického astrofyzika a popularizátora vědy, Neila deGrasse Tysona. Za svou kritiku náboženský a skeptický přísup si v Jemenu od svých souvěrců vysloužil tu nálepku, která je v islámských zemích často nálepkou nejvíce život ohrožující, totiž nálepku „ateista“. Batawilovi chodilo mnoho výhrůžek smrti, které poslední měsíce přicházely ve stále větší intenzitě. I ti z Vás, kteří tuto kauzu zatím nikde nezachytili (ono se o ní ani nikde příliš nepíše), zřejmě již z mého užívání minulého času v souvislosti s Omarem vytušili, že nakonec nezůstalo pouze u výhrůžek. Minulou neděli, 24. dubna kolem desáté hodiny večerní, byl Omar Momammed Batawil unesen před svým domem v jemenském přístavním městě Aden. O několik hodin později, v pondělí odpoledne, bylo jeho bezvládné tělo nalezeno v obvodě Sheikh Osman, kde byl Omar zastřelen.

Ještě před svým únosem byl Omar obviněn z ateismu a z odpadnutí od islámu, které vzniklo právě na základě jeho k náboženství kritickým příspěvkům na sociálních sítích. Jak na svém Facebooku uvádí Kacem El Ghazzali, v prosinci loňského roku napsal Omar na svůj Fb například následující status: „Obviňují mě z ateismu! Ale notak, lidé, já vidím Boha v květinách, zatímco vy jej vidíte v hrobech. To je rozdíl mezi mnou a vámi.“ Je tedy zřejmé, že Omar byl věřícím, ale byl zároveň kritikem současné podoby islámu a náboženství. Kritizovat v zemi jako je Jemen náboženské autority a instituce, kritizovat dogmatické náboženství a jeho fundamentalismus, to je něco, co si vyžaduje tak velkou porci osobní odvahy a statečnosti, jakou si pravděpodobně málo kdo z nás dokáže vůbec představit. A za to si volnomyšlenkář Omar Mohammed Batawil zaslouží náš nehynoucí respekt.

V souvislosti s v poslední době stále častějšími útoky na sekularisty (především v Bangladéši) ještě uvedu informaci, kterou přinesl výše zmíněný server Al-Bab, který zveřejnil leták, který bývá v muslimských zemích adresovaný nevěřícím (ať už těm skutečným, či těm, kteří jsou za nevěřící považováni okolím):

notice-to-atheistsNa letáku stojí následující:

Oznámení ateistům

Každému ateistovi, který podněcuje nenávist k islámu a hanobí jej na sociálních sítích: Vaším koncem bude udušení se k smrti, zahynete tak, jako hynou zvířata, budete odevzdáni špíně a bahnu, a červi budou hodovat na vašem hnijícím těle. Nikdo si na Vás nikdy nevzpomene, bude to, jako byste ani nikdy neexistovali.

Islám tu zůstane až do Soudného dne.

S jistotou můžeme říct, že na nevěřící, ateisty, agnostiky, humanisty, sekularisty a volnomyšlenkáře, kteří padli či padnou za obět islámské či obecně náboženské nesnášenlivosti, určitě nikdo nezapomene. Opak je pravdou.

omar_mouhammad_batawil

19 thoughts on “Je Suis Omar Mohammed Batawil

  1. ateista

    Přesně takhle postupovala řkc v minulosti. To, že od stejných praktik v současnosti upustila, není způsobeno vlivem křesťanské morálky, je to dáno výhradně strachem z reakce veřejnosti. lhostejnost k náboženství by přerostla v nenávist.
    Tolik odvahy nemá ani žádný hlasatel náboženské víry. Nemají ani odvahu střetnout se s námi v otevřené debatě před zraky celé společnosti. Slavný Jan Kupka ani Daniel B. nepřijmou výzvu k realizaci projektu diskuse teistů s ateisty. Jsou zbabělí. Stejně jako Duka i Halík, které jsem do tohoto projektu zval. Výmluvy na teologickou nevzdělanost jsou nesmysl.

  2. Bílá velryba

    Erdogan prý odmítl islamizaci sekulární ústavy, ale ve skutečnosti už jí teď dávno porušuje! Vždyť zavírá levicové (v Turecku = sekulární ) novináře atd.!

  3. Samain

    Náboženství je zlo. Někdo může namítnout, že se lidé dokážou nenávidět a vraždit z jakýchkoli důvodů. Ale zpravidla se nenávidí a vraždí z důvodů nějaké ideologie A abrahámovská náboženství splňují status ideologie dokonale.
    A to že se věřídcí mordují mezi sebou proto, že jedni jsou pravoslavní a křižují se zleva do prava , kdežto katolíci to dělají obráceně……..no, to nám ateistům opravdu může připadat směšné. Kdyby tpo nemělo takové následky.

  4. Pozorovatelnik

    Mně a mojí rodině náboženství rozvrátilo vztahy. A poškodilo zdraví. Je to příliš osobní, že se to nedá psát podrobně. Jsme dva členové rodiny, kterým křesťanství přímo poškodilo zdraví a další členové jsou poznamenaní jinak. Náboženství je svinstvo. Je to nejzákeřnější svinstvo, které může být. Protože člověk na to vsadí všechno. Souvisí to s existenciálními otázkami, životním stylem výběrem přátel a především životními rozhodnutími, která člověk svěřuje „Pánu“ místo aby používal svůj rozum. A pak jsou z toho závažné následky. Nevratné. Pobožnost je drtič životů. Není to jen neškodné ohlupovaní, víra v nadpřirozené bytosti. Je to především změněný styl myšlení, tak trochu jako na drogách. A dále je člověk pod vlivem náboženské literatury. No a pak dělá chyby s brutálním dopadem. Někdo by mohl namítnout, že špatná rozhodnutí může člověk udělat i tak, bez náboženství. Ano, jistě, může. Ale to si pak může akorát nadávat sobě. Jenže v tomto případě jde o organizovanou věc, tvrdě ideologicky tlačenou, je v tom síť lidí, kteří mají na tvůj život vliv z důvodu, že jsou „více duchovní“, jsou pastory, knězi, faráři, staršími sborů, nebo řadovými, ale každopádně tě někam směřují.

    Islám je odporný na první pohled. Křesťanství je o to proradnější, že nosí masku „lidské tváře“, tak se zdá lidem jako buď něco neškodného, nebo dokonce prospěšného. Já tvrdím, že to není lepší. Proč? Protože do islámu v Česku spadnou už spíše narušení lidi, co vyhledávají extrémy. Ale do křesťanství padají lidi hodní, naivní, nic netušící. Takoví, co si nezaslouží proradnost, zákeřnost, manipulace a pokažené životy. A křesťanství životy ničí.

  5. Hebért

    Jo to chce hodně sil si toto přiznat, Pozorovatelníku, je dobře, žes to napsal, třeba se někomu rozsvítí, když sem dorazí v pochybách o svojí víře a bude si to tady pročítat. A takových věřících není málo…

  6. Hraničář

    Pozorovatelnik
    27.04. 2016
    Někdo by mohl namítnout, že špatná rozhodnutí může člověk udělat i tak, bez náboženství. Ano, jistě, může. Ale to si pak může akorát nadávat sobě. Jenže v tomto případě jde o organizovanou věc, tvrdě ideologicky tlačenou, je v tom síť lidí, kteří mají na tvůj život vliv z důvodu, že jsou „více duchovní“, jsou pastory, knězi, faráři, staršími sborů, nebo řadovými, ale každopádně tě někam směřují. …………………

    Doporučeníhodná je, upřímně napsaná, kniha MUDr. Svatošové, Až k prolití krve, o P. Ladislavu Kubíčkovi.

  7. Sam

    —————-Pozorovatelnik
    Mně a mojí rodině náboženství rozvrátilo vztahy. A poškodilo zdraví. Je to příliš osobní, že se to nedá psát podrobně. Jsme dva členové rodiny, kterým křesťanství přímo poškodilo zdraví a další členové jsou poznamenaní jinak. Náboženství je svinstvo. Je to nejzákeřnější svinstvo, které může být. —————-
    V mojí rodině to tak hrozný není. Určitě nebyl moc dobrý nápad prožít dospívání (12-19 let) na katolickým gymnáziu. Ale náboženství se nikomu nepodařilo do mě nainstalovat, do mýho svědomí se nikdo neproboural. Po 12 roce věku už to jde moc těžko. Navíc by mi musel duchovní katolizátor nějak vypnout na chvíli rozum. A to jde na škole těžko. Výchovnej zasah kněžoura vedl akorát k pozdějšímu vzniku tohoto webíku. https://cirgym.wordpress.com/
    Neznám nikoho, komu by křesťanství vyloženě ublížilo. Spíš to na ně nemá viditelný vliv. Znám různé katolíky, ale navenek se jejich víra skoro nijak neprojevuje. Asi jim ani neubližuje. Ovšem jejich soukromé životy moc neznám, kdoví, co jim běhá hlavou.
    No dobře, akorát to vypadá, že církev je pro ně docela hezký prostředek na setkávání se s lidma.
    ————Pozorovatelnik————
    Ale vy jste byl v nějaké Letniční církvi, že jo? Tam to může vypadat o dost jinak!

  8. Jahodník

    @ateista & veřejná debata s teisty

    Vy si zřejmě pořád neuvědomujete podstatu Vašeho problému. Do TV totiž ani nemá mít přístup kdejaký hejhula, kterému se zachce: ani Henryk Lahola, ani Ignác Pospíšil tam přístup nemají, stejně jako Vy. Toto jsou lidé Vám intelektuálně i věhlasem rovní. Naproti tomu, takový profesor Tomáš Halík je už mnoho let mediální celebritou, Duka je zase šéfem místní pobočky dva tisíce let etablované organizace, která, mimochodem, tvořila opozici proti komunistické totalitě a přispěla k jejímu pádu. Vaše představa, že je „utřete“ v televizní debatě, je směšná a hloupá. Ateista a agnostik, filosof Bělohradský s Halíkem během návštěvy papeže Ratzingera veřejně diskutoval v přímém přenosu. Jen asi nebyl na Váš vkus dost konfrontační, že ano.

    Daniel B. a Jan Kupka s Vámi diskutují tady a teď. Že by se Vám dařilo vyvracet jejich argumenty, vůbec nepozoruji. A Vaše argumenty? Kromě pár obecně známých a neustále dokola omílaných věcí z církevní praxe nemáte vůbec žádné, tak jakápak diskuse. Naopak si všímám, že některé pojmy používáte dosti svévolně. Rozhodně byste si měl uvědomit, že slovo „teista“ neznamená pouze „věřící“ či „církevní papaláš“. To je podle mého názoru nepřípustné až urážlivé zjednodušení, podobně jako „ateista“ = „marxista-leninista“ či „komunista“. Existují totiž nepochybně i racionální formy teismu. Například o aristotelovském a osvícenském deismu jste neslyšel? Dokonce i katolíci se převážně drží racionality.

  9. Pozorovatelnik

    Ano, u letničních. Takže včetně křiku, stresu, vymítání démonů apod. Včetně hlasů v hlavě, proroctví, slov od Pána, atd.

  10. Bílá velryba

    Ve světě znám spoustu lidí, které náboženství zabilo, zničilo jim životy, rodiny,… ať už při náboženské revoluci či kvůli teokracii nebo kvůli proti-potratovým zákonům,…

    Osobně znám lidi, co jim křesťanství zničilo život kvůli zvýšené citlivosti svědomí na obyčejné věci jako je např. sex. Nebo lidi co žili bez lásky a nepoznali jí kvůli celibátu atd.

  11. Pozorovatelnik

    Stačí už to, že moje matka trpěla v manželství. Její manžel (můj otec) jí týral, bil. Ona se šla zeptat pastora církve, kam tehdy chodila, tedy pastora apoštolské církve a ten ji řekl, že co Bůh spojil, člověk nerozlučuj. A že se nemá rozvádět. Tak ona ještě další léta trpěla. Jednou jí zmlátil tak, že skončila v nemocnici a museli ji operovat. Samozřejmě její chyba, že se nechala ovlivnit pastorem a poslechla ho. Ale to je právě to svinstvo. Že křesťané tvoří síť, organizaci, hierarchii a bláhoví lidi tomu věří.

  12. Hebért

    Jo, na tohle už pánbíčkáři nemyslej, jaký maj ty jejich nesmysly důsledky. Nejhůře tím trpí ti, co to berou vážně, ta většina co na to u nás kašle na to až tak netrpí (dokud nám pánbíčkáři nezačnou cpát zákony, což začnou, když jim necháme prostor, to samé média), ale ti co to berou vážně jsou pak jednoduše zneužitelní nebo dokonce nebezpeční sami sobě i okolí

  13. Sam

    Ani mi žádnej katolík neřekl, jakej vztah má ke knězům. Jestli si k nim vůbec chodí pro radu, nebo tak něco. Víra je jejich soukromá věc, kterou se mi nikdy nepokusili předat. Jak už jsem psal dříve, katoličtí spolužáci nebo vzdálení členové rodiny jsou ve víře velmi nenápadní. Neberte to prosím jako kritiku.
    ———————Pozorovatelnik
    Ano, u letničních. Takže včetně křiku, stresu, vymítání démonů apod. Včetně hlasů v hlavě, proroctví, slov od Pána, atd.
    —————————–
    Bohužel, nedokážu je nazvat blbcema ani magorama. Spíš to vypadá jako živá víra a upřímné vnímání křesťanství. Pro mě nic překvapivého. Oni nedělají nic, co by si nenašli v Bibli. Asi teda.

  14. Pozorovatelnik

    Já je taky neberu jako pachatele, ale spíše jako oběti… Nekritizuji ty lidi, ale tu ideologii.

  15. Bílá velryba

    Ja to mam jako s muslimama, vím, že jsou to oběti, ale nebezpečné oběti, nebezpečné sobě i okolí z velké části. To samé platí pro „horoucí“ věřící všech věrouk, nejvíce jich dnes ale mají muslimové. V EU je skutečně horoucně věřících křesťanů málo, nejvíc mezi fláterníky samozřejmě, dost jich je v Polsku i mezi řadovými věřícími. Ale muslimové maj těhle fanatiků hodně i mezi běžnými lidmi…

    Dobrou noc…

  16. S.V.H.

    Pozorovatelnik
    Stačí už to, že moje matka trpěla v manželství. Její manžel (můj otec) jí týral, bil. Ona se šla zeptat pastora církve, kam tehdy chodila, tedy pastora apoštolské církve a ten ji řekl, že co Bůh spojil, člověk nerozlučuj. A že se nemá rozvádět. Tak ona ještě další léta trpěla. Jednou jí zmlátil tak, že skončila v nemocnici a museli ji operovat. Samozřejmě její chyba, že se nechala ovlivnit pastorem a poslechla ho. Ale to je právě to svinstvo. Že křesťané tvoří síť, organizaci, hierarchii a bláhoví lidi tomu věří.

    S.V.H.:
    Tohle vidím také jako problém – různí pastoři, kněží apod. mají u věřících značnou autoritu, která ovšem nemusí pramenit z jejich inteligence, znalostí či schopností, ale prostě z jejich postavení v církevní hierarchii. Takže místo aby daný věřící šel se svým problémem za odborníkem, který by mohl opravdu poradit či pomoci, jde za církevním představitelem, který má ovšem v dané problematice obdobné znalosti a přehled jako jakýkoli jiný neodborník. Samozřejmě že i kněz může být moudrý člověk s rozsáhlými znalostmi v dané oblasti, ale to může být i zahradník nebo stavební inženýr.
    Další problém je, že v některých církvích (nevím, jak je to u církve apoštolské) je u kněží vyžadován celibát. Takže v otázkách partnerských vztahů či výchovy dětí mají ještě nižší znalosti a zkušenosti než běžná populace (samozřejmě i kněží v celibátu mívají partnery, partnerky či děti – ale většinou je tají a nehlásí se k nim, což je trochu jiná zkušenost). To jsou pak i kamarádky v kavárně či kamarádi u piva fundovanějšími poradci.
    A největším problémem je, že kněží, pastoři, reverendi atd. většinou upřednostňují své náboženské učení před vším ostatním. Ten zmíněný pastor mohl klidně být inteligentní a laskavý člověk, ale veškerý jeho rozum, soucit a empatii prostě přebilo náboženské dogma „co Bůh spojil, člověk nerozlučuj“ a šlus.

  17. Sam

    ——————Tohle vidím také jako problém – různí pastoři, kněží apod. mají u věřících značnou autoritu,—————-
    Jak kdy, v ŘKC možná ani tolik né.
    ——Pro katolíky představuje církev nutné zlo a k jejím představitelům mají podobný přístup, jaký máme my k politikům. Někdo tu špinavou práci prostě dělat musí a je jasný, že ti nejlepší se do ní zrovna nehrnou. —-
    http://www.osacr.cz/2012/10/17/ateistuv-pruvodce-nabozenstvim-katolicka-cirkev-a-vira/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *