V září 2017 bude Magistrát hl. m. Prahy znovu rozhodovat o postavení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí

Autor | 19.08. 2017

Vzhledem k historickým okolnostem by bylo nejlepší obnovit Mariánský sloup ke stému výročí založení republiky rovnou v jeho svržené podobě.

Nestává se příliš často, že bychom zde zveřejňovali výzvy a petice, které ani neorganizují ateisté, ale tentokrát je to myslím na místě.

V pátek 19. května totiž přišel do redakční pošty tento email:

Vážení ateisté,
                        ve čtvrtek 25.5. 2017 se na Magistrátu hl. m. Prahy možná rozhodne o znovuobnovení tzv. Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí. Dověděli jsme se o tom teprve nedávno a narychlo organizujeme petici proti tomuto vývoji, za nímž stojí zejména radní pro kulturu Václav Wolf. Na veřejné projednání petice je třeba vybrat 1000 podpisů. Většinu požadovaného množství jsme již vybrali, ale stále nám menší část schází. Mohli byste nám, prosím pomoct buď podpisy do formuláře, který přikládáme, anebo třebas jen radou? Třebas v jakém hostinci, spolku nebo v jaké instituci, které třeba my neznáme, se dají podpisy vybírat? Je-li Vám naše úsilí po srsti, odepište; pokud nějaké podpisy vyberete, rádi si pro ně někam přijdem, budeme-li vědět adresu či místo setkání.
    Vývoj můžete ovlivnit i sami: pokud chcete pronést řeč před Magistrátem, musíte se registrovat s OP v den zasedání do 9.00 hodin u vchodu do hlavního sálu Magistrátu (musíte být z Prahy)  a pak máte od 12.30 možnost vystoupit s maximálně 3 minutovým projevem – interpelací toho kterého poslance, můžete si vyžádat jeho odpověď a pak máte i kratší čas na odpověď vlastní.
(Mé / naše články a projevy proti náboženskému fundamentalismu možná znáte, jsou i na internetu.)
                        Zdraví, zdar přeje a za každou eventuální pomoc děkuje Zdeněk Zacpal

Ano je to tak, i když se od té doby (jak jste si asi všimli) okolnosti jednání poněkud změnily. Termín se posunul, ale pražský magistrát se stále snaží schválit poslední krok ke stavbě Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí.

„Termín instalace Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí závisí na vydání stavebního povolení. Je možné, že to bude v roce stého výročí vzniku Československé republiky a stržení Mariánského sloupu,“ řekl E15.cz místopředseda společnosti pro obnovu sloupu Karel Kavička.  

E15.cz : Mariánský sloup se může na Staroměstské náměstí vrátit už příští rok

Lidovky.cz: Na Staroměstské náměstí se možná vrátí Mariánský sloup. Žádost posuzují úřady

O tom, co si o této stavbě myslím jsem napsal už dříve v článku Před sloupem za sloupem nikdo nesmí stát, aneb o tom nešťastném nápadu s Mariánským sloupem na Staroměstském náměstí v Praze.

Pokud měl shrnout hlavní důvody proti jeho stavbě, zopakoval bych, že jde o symbol dominance vnucený vlivnou ale malou skupinou angažovaných katolíků.

Tak se dělala katolická propaganda. Ne ten sloup nesvrhl dav opilců a nebyl 300 let symbolem této země. Všichni věděli, proč se mu říká „sloup hanby“.

Není těžké odhadovat, že nový sloup bude lidi rozdělovat protože to dělá už teď. A není ani těžké odhadovat, že bude vyvolávat nenávist, protože každé povyšování znamená zároveň něčí ponižování.

Postavení nového Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v době 100 výročí vzniku samostatného Československa – státu, který nedokázali naši politici udržet –  je hodně špatný nápad. Vlastně to v dané souvislosti symbolizuje vítězství katolicismu a klerofašismu druhé republiky * nad myšlenkami a směřováním první republiky. Neumím si představit, čím si politik hájící takové myšlenky zasloužil svůj mandát.

Budovat v současnosti na historickém pražském náměstí symbol katolické dominance je ale také velmi urážlivé k ateistům a nejen urážlivé. Je to totiž zásah do veřejného prostoru, který by nám měl být společný, tím, že mu bude dán náboženský význam. Pokud by tam původní sloup stále stál, šlo by o památku připomínající bolestné doby této země (ale s určitou historickou a uměleckou hodnotou), když bylo jeho místo jen vyznačeno v dlažbě, byla to zahojená jizva naší historie – vzpomínka na sporný okamžik, kdy umělecké dílo bylo zároveň politickou proklamací a proto muselo být zničeno. Nic z toho ale současný nový sloup není. Je to jen pomník pýchy a ještě se teprve uvidí, zda i tentokrát bude pýcha předcházet pád. Rozhodně by si to zasloužil více, než ten původní.

Vzhledem k tomu, jakou rychlostí u nás klesá popularita římskokatolické církve se z falického symbolu její dominance také může velmi snadno stát její náhrobek.

 

 

Petice občanů proti znovupostavení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze

*) Označení „pravice“ v odkazovaném článku se nevztahuje k republikánství ale ke konservatismu a klerikalismu.

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

131 thoughts on “V září 2017 bude Magistrát hl. m. Prahy znovu rozhodovat o postavení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí

  1. Azazel

    Proč neudělat tu petici přes internet a pak jí předat na magistrát? Já jí vyplním, ale kam jí mam odeslat?

    Jinak by bylo dobré jít na projednání této věci na zastupitelstvo Hl.M.Prahy. A bylo by dobré napsat PŘEDEM jednotlivým zastupitelům hlavního města, hlavně za Piráty, ti by mohli mít porozumění zrovna v této věci asi jako jediní. A také Stropnickému, přes všechno špatné to byl on, kdo napsal o M. sloupu jako o katolickém falu. Měli bychom jim napsat jak na facebooku, tak ofiko na email. Udělat šrumec. A hlavně tam jít, ať vidí, že hodně lidí je proti. Mariánský sloup je symbol katolického útlaku a rekatolizace. Sekulární republika má jiné symboly, opačné symboly a hodnoty. Zdar!

  2. Petr Tomek Post author

    Jo, nestihl jsem to akorát aktualitzovat, oni už jí vytvořili a mají pod ní asi tisíc podpisů, tak mi připadá škoda to tříštit. Je pod tím odkazem v textu.

  3. toli

    Počítají se i podpisy mimopražských ?

  4. Hraničář

    Špatné je, když mnoho odpůrců vůbec neví, proč ten sloup byl postavený a spojují ho s bitvou na Bílé hoře! To se pak snadno bude petice zpochybňovat.

  5. Hraničář

    Možná by bylo lepší usilovat o obnovu památníku Radeckého na Malostrantském nám. Původní socha vojevůdce je v lapidáriu.

  6. toli

    @Hraničář
    Neřeš Radeckého,jen odvádíš pozornost od „katolického falu“.
    Na ty podpisy mimopražských jsem se ptal proto že si vaši radní mohou položit celkem legitimní otázku zda mimopražští mají rozhodovat o tom co bude stát v Praze ? A následně mohou petici „očistit“.

  7. A.S.Pergill

    toli, myslím, že ta připomínka pomníku Radeckého je na místě, protože rozdílný postoj k němu a římskokatolickému pyji ukazuje, že se v případě negativního postoje k tomu údu nejedná o nějakou fanatickou zaťatost proti době před rokem 1918.

  8. toli

    Myslím že nyní není čas řešit Radeckého veškerá pozornost se musí napřít ke katolickému falu.
    A události před rokem 1918 ?
    Co symbolizuje ten falus ? Spojení oltáře a trůnu,rekatolizaci.Všimni si že tu petici začali podepisovat představitelé nekatolických věřících a postoj ateistů by měl být „Tvůj nepřítel je i mým nepřítelem,protentokrát „.
    Takže ano, je to protest i proti připomínkám poměrů před rokem 1918

  9. Hraničář

    A.S.Pergill
    20.08. 2017
    toli, myslím, že ta připomínka pomníku Radeckého je na místě,…………….. nejedná o nějakou fanatickou zaťatost proti době před rokem 1918……………..

    Asi tak nějak!

  10. Hraničář

    toli
    20.08. 2017
    Takže ano, je to protest i proti připomínkám poměrů před rokem 1918……………….

    Mňo, přiznejme si, že ty poměry před r. 1918 nebyly zase až tak moc hrůzné!

  11. A.S.Pergill

    @Hraničář Veřejné přihlášení se k ateismu bylo před rokem 1918 trestným činem. Opravdu bys chtěl návrat tohoto hovadství?

  12. Jardaqt

    S páně Tomkovými argumenty v tomto případě nesouhlasím, ale přesto jsem proti obnově sloupu. Jak jeho stavba, tak jeho likvidace jsou součástí historie. A naprosto nechápu, proč upřednostňovat jednu část historie nad jinou. Něco se stalo. A ať si ó tom myslíme cokoli, už je to minulostí.

  13. toli

    @Hraničář
    Mňo, přiznejme si, že ty poměry před r. 1918 nebyly zase až tak moc hrůzné!

    Ůtlak ck mocnářství nebyl hruzný ? Právě Rakousko Uhersko symbolizoval i ten katolický falus

  14. A.S.Pergill

    @toli Faktem je, že Rakousko-Uhersko patřilo k těm civilizovanějším částem Evropy, fungoval zde alespoň zčásti právní stát a existovaly tu i některé demokratické prvky vlády. To bylo víc než ve většině evropských zemí té doby. Nicméně tu byl náboženský a národnostní útlak, který padl až pádem tohoto státu.
    Takže mezi R-U a první republikou byl rozdíl skoro tak velký jako mezi protektorátem a režimem od osvobození do únorového komunistického puče.

  15. Hraničář

    A.S.Pergill
    20.08. 2017
    @Hraničář Veřejné přihlášení se k ateismu bylo před rokem 1918 trestným činem. Opravdu bys chtěl návrat tohoto hovadství?

    Veřejný projev nevíry v Boha, s možným trestem až smrti, hrozil někdy do konce 17. stol. Pak už ne. V 19. stol už byli i veřejně se projevující ateisté. Ne sice moc, ale byli!

  16. Hraničář

    toli
    20.08. 2017
    Ůtlak ck mocnářství nebyl hruzný ? …………..

    Otázka je, co si představuješ pod slovem „hrůzný“. Rozhodně se v R-U monarchii dalo docela dobře žít!

  17. toli

    Otázka je, co si představuješ pod slovem „hrůzný“. Rozhodně se v R-U monarchii dalo docela dobře žít!

    To ano,pokud jsi netrpěl vlastenectvím a vlastenčením a pokud jsi neříkal že na císařepána serou mouchy 🙂

  18. Hraničář

    Odpoledne jsem si postil jednu promluvu kard. Špidlíka, který je prezentován jamko významný teolog katol. církev. A teď večer jsem narazil na přednášku nějakého Dušana Seberíniho – to je ale „výživa“! Člověk by myslel, že takové cypoviny snad ani nemohou napadnout a ejhle – napadly. A jsou lidé, který tomu věří. Jakou tedy asi kvalitu má české školství?

    https://www.youtube.com/watch?v=xpsW0nKt650

  19. Hraničář

    toli
    20.08. 2017
    To ano,pokud jsi netrpěl vlastenectvím a vlastenčením a pokud jsi neříkal že na císařepána serou mouchy ………

    Naprostá většina občanů R-U monarchie, včetně Čechů, ji považovala za danou samozřejmost a plně se s ní stotožňovala.

  20. toli

    @Hraničář
    To není o školství,to je o manipulaci s fakty tak aby výsledek vyhovoval kreacionistům,nic nového pod sluncem,v ňúesej mají blbci dokonce i muzeum kde mají lidi spolu s dinos.

  21. toli

    Naprostá většina občanů R-U monarchie, včetně Čechů, ji považovala za danou samozřejmost a plně se s ní stotožňovala.

    Jenže národní obrozenci a elita národa prosazovali češství viz seriál Sňatky z rozumu.Pravdou je,že kdyby se nerozpadlo Rakousko Uhersko tak bychom již dnes byli úplně někde jinde.Ale dostali jsme druhou šanci-EU.

  22. xjur

    Prosim Vas, lidi, nerozmelnujte dulezite tema. Nechceme prece zadnou dalsi katolickou dominantu stejne jako siitskou ci sunitskou ci jakehokoli jine sekty ci nabozenstvi!
    Nechceme propagaci hnuti potlacujici prava obcanu kriticky myslet!

  23. Azazel

    To se divim, že toli je pro podpis petice, vždyť přece „nic nejde“ a „nic nemá cenu“ a „do televize se nikdy nedostaneme“ a „proč se jako ateisté shlukovat“ a bla bla bla? Najednou změnil svůj „odborný“ názor na věc? Většinou byl pro to, aby se sedělo na prdeli a nedělalo nic. To je jeho životní taktika, jeho osobnost. Najednou změna? 🙂

    Jestli někomu vadí katolický falus, ale zároveň mu nevadí příliv bigotních dementů z Předního východu a multikulturalismus, tak musí být vymletý víc než mletý maso.

    Krásný den.

  24. toli

    @Azazel
    Opět jsi hvězdo úplně mimo jako ostatně vždy.Neříkal jsem že jsem proti aktivitám ateistů,říkal jsem že většinu lidí to vůbec nezajímá a tak raději nebudou dělat nic.Když jsem podpořil účelové přifaření k PP ve vedlejším vláknu protože buzeranti na rozdíl od ateistů ví jak na to a dokáží se „prodat“,i negativní reklama je totiž reklama, tak se zvedl mezi ateisty povyk.Oni a mít něco společného s PP,no fuuj……………….

    BTW ptal jsem se zda petici mohou podepsat i mimopražští a zda budou jejich podpisy počítány ?

  25. Azazel

    Ne, ty si psal, jak nic nemá cenu, že do TV se stejně nedostaneme a tak dále, to se zde dá vše najít, jen musí být chuť, jako u mulita.

    Ostatně to bude pod nějakým článkem o TV, kterých zase moc není. Takže to nebude tak těžké nalézt.

    Ty jsi byl proti téměř všem akcím co se zde plánovali. Protože si línej jak veš a já ti to také napsal už v minulosti.

  26. toli

    Ty jsi byl proti téměř všem akcím co se zde plánovali. Protože si línej jak veš a já ti to také napsal už v minulosti.

    Nikoliv,jen jsem pragmatický a vím co je účinné a co nikoliv.
    Plánovat si můžete vy v Praze,myslíš že někdo z Moravy pojede demonstrovat do Prahy ? Nejsme odboráři aby sem někdo přistavil autobus..

  27. Azazel

    Na těchto rozhovorech je třeba pěkně vidět, jak toli (ne)myslí:

    Iggy:
    „To je pravdivý článek, ale jakoby z něho opět neplynuly praktické a konkrétní závěry, dílčí cíle a prostředky – strategie a taktika.

    Například kdybychom měli transparentní účet, už bychom mohli dát panu Štejfovi peníze na překlady… atd atd… je potřeba začít dělat KONKRÉTNÍ PRAKTICKÉ KROKY PRO NAPLNĚNÍ NAŠICH ZÁKLADNÍCH CÍLŮ – ŠÍŘENÍ OSVĚTY (KRITICKÉHO MYŠLENÍ) V MÉDIÍCH I ŠKOLSTVÍ + BOJ ZA SEKULARISMUS (COŽ JE VLASTNĚ TO SAMÉ) – to jsou minimální společné jmenovatele nás „nových“ ateistů, nejspíš i většiny ateistů vůbec, tak na co ještě čekáme?“

    toli: ONO TO NEJDE:

    „Spíš jako hlavní problém vidím řešení copyright,autorských práv.Pokud by jsme zveřejnili i přeložený text nelegálně tak si buď jistý že se najde spousta lidí kteří nám s chutí hodí klacek pod nohy v podobě trestního oznámení.Jde o to udělat nám coby ideovým odpůrcům problém.“

    Iggy: ONO TO JDE:

    „No ty peníze by šly na tohle. Ale to je jen malá část, hlavní je přece tlak na média a politiku, aby byl zachován či spíše posílen a dodržován sekularismus a abychom byli ve veřejných médiích, hlavní jsou petice, stížnosti, emaily, demonstrace, právníci a shánění peněz a podpory – prostě něco, ne kecání nad kafíčkem, to taky, ale to nesmí bejt všechno, toho už bylo dosti“

    toli: ONO TO NEJDE + NESMYSLNÁ REAKCE:

    „No v tomhle také vidím problém, knězem vypraná kolegyně tvrdí že na boha věří čím dál víc vědců (blbost), na teistických serverech si přečtu jak si pochvalují že v Praze chodí do kostelů čím dál víc vysokoškoláků a pak vidím Grygara a tak se ani nedivím že se setkávám s argumentem že když věří vědci v boha tak se určitě nemýlí ….Když se kreacionismus anebo teologie tváří jako vědy tak se není čemu divit“

    toli: ONO TO NEJDE + VĚŘÍCÍ BUDOU VŽDY LEPŠÍ:

    „Jde o prostý pud sebezáchovy.Člověk je svou podstatou tvor mýtofilní a touží po nesmrtelnosti.Odmítá vidět realitu že vše živé umírá beze zbytku.Proto člověk vytváří lživé myšlenkové konstrukce ,které mu pomáhají žít a přežít.Bůh je placebo,kterému se obětuje čas i peníze.Při způsobu přemýšlení věřících se tyto oběti (a nejen tyto oběti) vyplácí.Navíc jsou k oběti mohutně vyzíváni klérem.“

    Iggy: ONO TO JDE:

    „Tak si musíme ty peníze vybírat sami, když nám je nikdo nedá. Mimochodem jestli se dává církvím, tak bychom měli také právo (ne na restituce, ale na dotace). Jsme také světonázorový spolek, jako církve…

    Vaše „nejde“ a „nejde“, „elity“ X „většina“ či „vrozené“ je racionalizace pro lenost a nicnedělání. Vrozená tendence k náboženství je, přesto jsme ateisté. A nejsme jimi od vždycky. Takže jde změnit názory. Chce to osvětu. Dříve se tvrdilo, že tereziánské/josefínské reformy jsou něco na způsob „sociálního inženýrství“ a sedláci se nikdy nenaučí gramatiku. A vida? Většina lidí dnes umí číst a psát. Jde to. Jen nebuďte líní“

    http://www.osacr.cz/2015/10/20/cim-je-novy-ateismus-novy-a-jak-to-bylo-se-saganovym-drakem/

    To je jen jeden typický příklad za všechny, těchto rozhovorů jsou zde desítky po celém OSACRu. Toli vždy jen: ONO TO NEJDE.

  28. Azazel

    Ne toli, ty nejsi pragmatický, ale líná veš. A to je rozdíl…

    To není pragmatičnost, ale ve skutečnosti výmluvy a následné chabé racionalizace vlastní lenosti, myšlenkové nedostatečnosti a nulové představivosti.

  29. toli

    Ano,ono to nejde,
    jsi organizovaný buzerant aby jsi si dokázal najít sponsory ?
    Osvětu totiž nemůžeš dělat bez peněz.
    Sbírky mezi sebou nám vydají maximálně na pár billboardů ,a co z toho ?
    Stejně jako se většina Čechů nezajímá o náboženství tak se také většina Čechů nezajímá o ateismus.

    Nehledě na to že Azazel a Iggy (Ignác) je jedna a ta samá osoba… jak úsměvné 🙂 Takový malý hajzlík co bude popichovat ostatní k akci ale sám od sebe neudělá nic,nehne prstem.

  30. Azazel

    Malý hajzlík říká člověk, který před kamarády tají, že je ateista a homosexuál, protože se stydí… 🙂

    Osvětu můžeš dělat i s veřejnými penězi, ale musíš si to urvat.

    Je to jako s ženami nebo homosexuály, musí být vidět, aby měli rovná práva.

    Jinak se na tebe každý vysere.

    My máme jako ateisté právo mít svůj pořad ve veřejnoprávní TV jako ho mají věřící, žádné sponzory netřeba, stačí veřejný rozpočet.

  31. Azazel

    Celé myšlení toliho v kostce.

    Já: „Neuspokojuje mě to, protože už to nejspíš zůstane demograficky takové, jaké to je, možná počet katolíků i stoupne za čas, ale u moci se budou držet tak jako tak, dokud my budeme držet hubu a krok, jak to chce tadyhle toli, to se pak nic k lepšímu nezmění.“

    Malý debílek prostě nechce nic dělat:

    Toli: „Oni se množí jako krysy protože jim to káže pohádková knížka,takže je rozhodující kolik jejich dětí si podrží víru svých rodičů v dospělosti.Navíc mají mocný nástroj,katolický skauting říkají tomu spolča a nechodí tam jen děti věřících.Ti ostatní tam chodí protože se tam pořád něco děje,není nuda a je to zábava.Při té příležitosti dochází nejen k hrám ale i ke společným modlitbám.V létě jezdí na tábory,jeden turnus dívčí,druhý chlapecký.Co kdyby chtěli objevovat svá těla,to by bylo takové nekřesťanské a tak se tomu předchází….“

    „Máš pravdu že jsou mediálně preferovaní a vysílání ČT a ČRo neodpovídá procentuálně realitě.Taky se mi jedná o vyrovnanost dle zastoupení v populaci,ale vím že nátlakovými akcemi,demonstracemi a podobně nic nezmůžeš.Dokud budou na svých místech sedět ti kteří tvrdí že všechny nekřesťanské pořady jsou pro ateisty a tudíž je vysílání vyvážené tak opravdu nic nezmůžeš.“

    http://www.osacr.cz/2017/05/01/posveceny-rozhlas-jakou-roli-sehral-kardinal-vlk-v-pokatolicteni-ceskeho-rozhlasu-a-proc-si-cro-nezaslouzi-oznaceni-media-verejne-sluzby/

  32. toli

    „Máš pravdu že jsou mediálně preferovaní a vysílání ČT a ČRo neodpovídá procentuálně realitě.Taky se mi jedná o vyrovnanost dle zastoupení v populaci,ale vím že nátlakovými akcemi,demonstracemi a podobně nic nezmůžeš.Dokud budou na svých místech sedět ti kteří tvrdí že všechny nekřesťanské pořady jsou pro ateisty a tudíž je vysílání vyvážené tak opravdu nic nezmůžeš.“

    To je díky tomu že státní media jsou prolezlé křesťany a tak se pochopitelně starají o své blaho. Nedávno byly konkursy na generální ředitele jak ČT tak ČRO,proč jsi se nepřihlásil do těch konkursů ? Umíš jen žvanit a popichovat jinak jsi k ničemu.

  33. Azazel

    „To je díky tomu že státní media jsou prolezlé křesťany a tak se pochopitelně starají o své blaho“

    No a s tím se právě musí něco dělat.

    Dříve byli všude ve vrcholných postaveních muži. A dnes jsou tam i ženy. Čím to? Tím, že ženy seděly na prdeli jako ty? Ne, tím, že byly aktivní. A to je to, co jsem napsal a co napsali i někteří další, napsal jsem tu často i cesty, kterými se dát. Přečti si to celé znovu + hledej tu starší debaty a uvidíš. Uvidíš co si psal, taky ti z tebe bude určitě špatně, jako je mně, když si čtu tvoje defétistické příspěvky.

    Napsal jsem tu o peticích, transparentním účtu, demonstracích, stížnostech, nějaké už jsme poslal i ČT, ale jde o to, aby jich bylo CO NEJVÍC A NEJLÉPE JMÉNEM SDRUŽENÍ, sám za sebe toho zmůžu málo.

    Ale pak přijde debílek a řekne: NIC NEJDE. NIC NEMÁ CENU.

    Hezký zbytek týdne 🙂

  34. A.S.Pergill

    @toli
    Od pádu Badeniho jazykové reformy bylo jasné, že naše budoucnost je v R-U vyloučena. České emancipační snahy vznikly jako reakce na německé nacionalisty a jejich dominanci v pozdním R-U.
    Přitom v podstatě celé národní obrození už předtím vzniklo jako reakce na poněmčovací tlaky spojené s příslušnými tlaky náboženskými a politickými. Včetně toho, že se římskokatolická církev snažila systematicky o genocidu Českého národa.

  35. xjur

    @Azazel
    „To je díky tomu že státní media jsou prolezlé křesťany a tak se pochopitelně starají o své blaho. No a s tím se právě musí něco dělat.“
    //
    Plny souhlas. Prave takove uvahy a namety ocekavam na tomto webu. To muze byt k necemu uzitecne. Ne neustale presvedcovani nabozenskych pomatencu, ze jsou padli na hlavu, kdyz si mysli, ze neco mytickeho je svym vlastnim synem, resp. otcem, resp. dedeckem etc. Proste jsou pomateni, odnaucili se myslet a libi se jim to.

    My si je musime pobozne akorat hlidat a snazit se v prve rade zrusit jejich neopravnene vyhody:
    * povoleni propagace hnuti potlacujici lidske svobody (nabozenske projevy a akce na verejnosti)
    * nemuset se ridit veterinarnim zakonem (halal)
    * uzivani majetku ziskaneho trestnou cinnosti (za nesplnitelne sliby – podobne jako jini smejdi) formou tzv. restituce (ve skutecnosti o restituci nejde, to by i obycejni podvodnici a zlodeji mohli vznaset narok na nakradeny majetek).
    * narokovani verejnych prostredku ke sve propagaci (proc mame platit vsichni obnovu zaniklych nabozenskych objektu, jako treba zminovany Mariansky sloup)
    * pravo sirit bludy ve skolach
    * pravo nerespektovat zakony (saria)
    etc.

  36. A.S.Pergill

    @xjur Stálo by za prosazení, aby měl každý kandidát na volebním lístku za povinnost pravdivě uvést svou náboženskou orientaci (pod sankcí ztráty mandátu bez náhrady). Zcela jistě takový požadavek přes strany prolezlé křesťany a podobnými náboženskými aktivisty neproleze, proto (mj.) budu volit Okamuru s jeho referendy, protože přes referendum by taková věc projít mohla.

  37. toli

    @Aspergill
    On ten požadavek žel neprojde i přes Ústavu a listinu práv a svobod.Všude se uvádí mými slov že ti je v podstatě velké kulové po tom kdo má jakou náboženskou orientaci pokud se jedná o státem uznané církve a spolky.

  38. xjur

    @toli
    Co se tyce Ustavy CR tak mam dojem, ze stat nema pravo nejake cirkve uznavat a jine neuznavat, neboli obcane maji pravo se nechavat zblbnout kym chteji.
    To vsak neznamena, ze je to tak dobre. Pokud nejaka Listina prav a svobod dava nekomu prava blbnout obcany – a to prevazne za ucelem ziskani penez a prestize nabozenskym spolkum – tak je to podvod a tudiz zde neni neco v poradku. Vsichni vedi, kam takove oblbovani vede, podpora terorizmu je v drtive prevaze prave ze strany vericich. Nabozensti pomatenci tak terorizuji cele subkontinenty (pulka Afriky, Malaizie, Filipiny, Indie, blizky Vychod, …).
    Musulmani jsou oblbnuti stejnou metodou, ktera se pestuje i v nasich kostelich a na hodinach katechismu. Z duvodu objektivity nesmime zapominat i na jine konfese, kteri agresivne lakaji lidi na svou viru, u nas je jich zatim vice nez tech musulmanu. Nastesti.

    Jasne ze pozice i cile techto vyznani jsou odlisne, ale jejich vzajemny boj patri do stredoveku. Tehdy to vedlo ke svatym valkam, jejich nasledky trvaji dodnes – viz treba Severni Irsko, Izrael. Nemeli bychom se tedy spolehat na to, ze nas jedni pomatenci budou chranit pred druhymi. To je jasne snad kazdemu.

    Jak to vyresit?
    a) akceptovat vsechna vyznani smahem – slunickari
    b) rozlisovat nabozenske pomatence na hodne a zle – zase spatne, opet stredovek
    c) Rikat si pravdu.
    * Nabozenska vira musi byt kritizovatelna a povodnici postizitelni.
    * Indoktrinace deti by mela byt trestna jako kazde jine (pracovni, sexualni, …) zneuzivani.
    * Sireni bludu v cirkevnich skolach by melo byt zastaveno
    * Jakakoli propagace paralelniho pravniho systemu (saria) by mela byt tvrde potlacovana.

    Jiste, chybi nam spousta nastroju k takove politice, tak ale musi byt vytvoreny.

  39. toli

    Co se tyce Ustavy CR tak mam dojem, ze stat nema pravo nejake cirkve uznavat a jine neuznavat, neboli obcane maji pravo se nechavat zblbnout kym chteji.

    Ústavu bych neměnil,existují i nebezpečné církve a sekty před kterými je třeba občany chránit,proto je potřeba státní souhlas s činností církví a náboženských spolků,o tom je sekularismus.Stát není postaven na náboženské ideologii,ale umožňuje existenci náboženských spolků pro své občany kteří takové spolky potřebují.Státu a úřadům pak musí být zcela lhostejné kdo čemu věří pokud je náboženská víra spravována sdružením které je registrované a povolené státem.Čemuž odporuje Pergillův nápad.
    Nějak si nedokažu představit že by stát zakázal třeba římské katolíky,to by nám asi neprošlo protože v civilizovaném světě neexistuje taková země která by se toho odvážila

  40. toli

    Nabozenska vira musi byt kritizovatelna a povodnici postizitelni.
    * Indoktrinace deti by mela byt trestna jako kazde jine (pracovni, sexualni, …) zneuzivani.
    * Sireni bludu v cirkevnich skolach by melo byt zastaveno

    Náboženská víra je kritizovatelná (co jiného tady děláme) a podvodníkovi musíš dokázat a to tak že nenapadnutelně,že je podvodníkem.
    Indoktrinaci dětí vlastními rodiči nelze zakázat,zasahoval bys do rodičovských práv
    Dokaž Dukovi že trpí bludem….proto nelze zakázat propagaci náboženství v církevních školách a ten kdo jde studovat církevní školu s tím že tam bude náboženství už dopředu počítá…

  41. mulit

    Ano , v reálu právě mohou existoval takoví jako Azazel. Proto v reálu na pracovišti svoje soukromí neotevírám vůbec. A mám klid. Když si představím, že takový člověk má děcko, nebo jednou bude mít potomky, bude je posílat do školy a poštvávat proti učiteli, o němž by věděl, že je gay. Tak proč dávat primitivům typu Azazel příležitost?

  42. mulit

    Ale je srandovní, že o sobě prohlašuje, že je ateista, když má myšlení pobožného a věří sérií pověr a těch se drží jako klíště. A ještě je opakuje jako mantry. Rituály, magické opakovačky apod. To jsou rysy pobožného.

  43. Azazel

    Řekni, jakých pověr se drží Azazel a proč by děti poštvávat proti učitelům? Nauč se dokazovat svá tvrzení. Navíc to píšeš pod jiný článek, blbe. Ani číst neumíš. Debata o homosexualitě se vede jinde. Zde je Mariánský sloup.

    Jinak ke sloupu už jsem napsal výše.

    Co se týče toho co píše Pergill a Xjur, musela by se měnit ústava, pak by to prošlo. Mít většinu v politice, vyměnit postupně ústavní soudce.

    Ale já chci spíš rovnost. Skutečně sekulární stát. Tedy oni mají pořady ve veřejné TV za naše prachy, my je máme mít také. Atd.

  44. mulit

    Azazel, z tvého datlování po klávesnici, z toho, co tu předvádíš, je jasné, že toužíš po něčem jako pobožní nebo komunisti nebo fašisti. Po nějaké tvé totalitě. Všechny bys unifikoval podle sebe. Kdybys měl moc, sáhneš k násilí. Proč ses vlastně nakonec nedal k pobožným? Pověrčivý jsi stejně jako oni. Předsudky máš stejné jako oni. Bigotní jsi taky stejně jako oni. V čem je jako rozdíl mezi tebou a pobožnými?

  45. Azazel

    V čem jsem bigotní? Já tu nepíšu o čmoudech. 🙂

    Jinak samozřejmě si myslím, že logika platí pro všechny a to jedna logika. A že všude má platit, že 2+2=4. V celém světě. Ano. To si myslím. V tom jsem pro unifikaci. Aby lidé mysleli logicky, ne jako poloopice. Protože nechci, aby se ztrapňovali jako ty. A nechci, by to vedlo lidi do krizí.

    Já na rozdíl od tebe nikdy bigotní věřící nebyl. Ani je tu nechci banovat. Ty chceš pořád něco a někoho banovat, jako nějaký bigot.

  46. mulit

    Tvoje jediná moc je naštěstí to datlování. Nikde dál se nikdy nedostaneš. Tam si můžeš fantazírovat, kolik chceš. Fantasta za klávesnicí.

  47. Azazel

    Aha, takže ty seš jako nějakej vládce světa, když vypneš monitor, jo? 🙂

    Jinak moje názory jsou docela rozšířené, matematika je např. ve světě dost podobná. A logika by se měla učit víc a líp. Ale k tomu se lidstvo nakonec stejně dostane, jinak skončí špatně. Takže i když tu nebudu já, tak tu budou jiní, podobní…

  48. mulit

    Bydlíš u maminky? Uklízí ti pokojík, nebo to zvládáš sám? Ty tvoje mantry, co tu dokola recituješ. Máš to vypsané na nástěnce v pokojíčku?

  49. Azazel

    Zvládám a bydlím bez „maminky“. A ty, slečínko? 🙂

    Mulit tu zase opět hysterčí. Je to stará hysterka. Víš co si myslim? Že jsi zženštilá hysterka. Děláš tu ze sebe chlapáka, ale jsi jen a pouze hysterka. Myslím, že po nocích koukáš na Titanik a brečíš, máš oblíbenou barvu růžovou, jezdíš Smartem a závidíš ostatním ženám kabelky. Občas se převlékáš do ženských šatů. Nic proti tomu, ale proč to tajíš? Když se ti něco doma podělá, zavoláš si hodinového manžela z maloměsta?

    Pravý chlap jí ráno biftek s hranolkama a holí se mačetou! 🙂

    Ach jo, ty si fakt marnej, chlapče…

  50. mulit

    No právě, už kopíruješ sám sebe. Jak sis pěkně sepsal mantru, slohovku a chceš za to uznání.

    Třeba časem sepíšeš i bibli.

  51. Azazel

    Chci jen, aby ostatní viděli, že nemáš smysl pro humor, což je pravda. Navíc ti to nemyslí. A píšeš pod špatný článek. Už netroll.

    Zato ty nesepíšeš nikdy nic co by se dalo pořádně číst. Ale můžeš dělat kariéru zestárlého youtubera. 🙂

  52. mulit

    Smysl pro humor? Ty jsi jako vtipný? A kde?

  53. Azazel

    Píšu o tobě, ne o sobě. A ty ho nemáš. Já ho buď mam nebo ho aspoň umim rozeznat.

    Nejsi sice vtipný, zato si směšný. To tvoje zdůrazňování chlapáctví je směšné. A to tvoje slečínkovský chování a urážení. A celkově si mimózní.

    Píšeš pod špatný článek, znovu…

  54. mulit

    To, že jsi vtipný, ti řekla maminka? A já se urážím? A kde? Jako anonym azazel že mě uráží? A jak mě urážíš? Jako ty tvoje půlpobožné spekulace a básničky? To mě má jako urazit? Jako děcko anonym z Prahy mě urazil? Fakt si to myslíš?

  55. Azazel

    Ano, tvoje maminka mi to řikala.

    Urazil ses ve vedlejší debatě hned několikrát, v debatě pod článkem o Pridu. A pod článkem o kritickém myšlení. Uražený si byl i na tom tvym youtubu. Ano, myslim si, že tě anonym z Prahy může urazit a jednoduše. Třebaže prý srovná homosexualitu s nekrofílií. Což se ale nestalo…

    Logika není spekulace, ale řádný myšlení, vole. Studoval si něco? Máš aspoň základní školu? 🙂

    Jinak už mě to moc nebaví a nechci tu trollit jako ty. Takže tě brzy pošlu někam a půjdu spát…

  56. mulit

    Anonym na internetu pro mě má vypovídající hodnotu jako zrnění na monitoru. Srovnávej si co chceš, s čím chceš, To je fakt jen tvůj problém. Co se děje v tvé hlavě, je ohraničeno tvojí hlavou. Pokud si myslíš, že máš na mě vliv, tak i to je jen tvůj problém. Já se řídím realitou. Virtuální realitou opravdu ne. Ale myslet si to samozřejmě můžeš. Ostatně to je utkvělá představa mnoha zástupců tvé generace. Vy už nerozlišujete realitu od internetu.

    Proč píšeš o logice, když jsi nic logického zatím nevypotil?

    A běž spát, to je jediné, co ti schvaluji. Maminka uvidí, že jsi už zhasl v pokojíčku.

  57. Azazel

    Co to pindáš? Samozřejmě, že si se urazil, viděla to i Jelena, která ti vedle píše, ať se uklidníš. Začal si se tam hystericky vztekat kvůli „srovnání homosexuality s šukáním mrtvol“. Což se jednak nestalo, jednak si začal hysterčit. Taky kvůli „úctě“.

    Co si tak pamatuju, tak jsem min. probral zákon o vyloučeném sporu, což je celý logický princip. A nějak jste tam už neměli k tomu co napsat. Rozebral jsem paradoxy. Napsal o Priestovi a Hegelovi, hlavně kritiku jejich názorů. To je logika. O tom to mimo jiné je. Ale co chtít od blbečka co leda dostudoval ZŠ… jsi buran a zůstaneš jím navěky. 🙂

  58. mulit

    Ty jsi fakt děcko. Mistr datel. Nežij jenom internetem, Zcvokneš se z toho. Maminka by ti měla domluvit.

  59. Azazel

    A to je jediné, co umíš vyplodit, argumenty nemáš, já ano, ty ne.

    Já dokázal, kde jsi hysterčil, mohu dát i odkazy. A lidi, kteří tě považují za hysterku kromě mě. Třeba Jelenu.

    Dokázal jsem, že jsem zde probíral logiku atd…

    A ty na to jen „si děcko“. A ty si zase buran. A bez argumentů. Tak co je horší? 🙂

    Přemýšlej o tom. Může tě to inspirovat k dalšímu zhrzenému videu.

  60. mulit

    Azazel – ty ses do mě zamiloval? Honíš u toho? Dneska nepůjdeš spát, co? To ti maminka ráno vyčiní.

  61. Azazel

    Ne, já nejsem řiťopich, to jsi ty. 🙂

    Tvoje maminka mi vyčiní? Už se těším.

    Ježišiantikriste, to je zase debata, úroveň tak 50ti letého mulita v celé kráse.

    Už netroll. Navíc píšeš pod špatný článek.

  62. mulit

    Jo a to soustavné psaní o píchání řitě – to je to, co tě na tom láká nejvíce? Takže tě přitahuje anál. A jako pasiv nebo aktiv? A jsi tedy na starší chlapy, podle toho, jak se mi věnuješ a jak mě miluješ. Pokud jsi na starší, tak tě tipuji, že tě láká být pasiv?

  63. Azazel

    Já tě jen popisuju vhodnými názvy. Když píšu o ateistech, neznamená to, že je miluji. Když píši o věřících, neznamená to, že je miluji. Když píšu o psech a mrtvolách, neznamená to, že je miluji. Už to pochop. Přestaň tu obtěžovat heteráky a jdi si najít někoho sobě rovného, řiťopichu. Musí být taky slenčínka jako ty. Musí být taky hloupý, jinak by tě nesnesl. Já tu tvé problémy nevyřeším. Jen tě mohu upozornit na tvé chyby v myšlení. A to také dělám. 🙂

    Už netroll pod článkem o Mariánském sloupu. Jdi aspoň vedle, kde jsme vedli debatu o buzničkách. Tady se řeší něco jiného. Jsem pro plná práva LGBT, ale tobě bych dítě do adopce teda nedal.

  64. mulit

    Píšeš dokola o análním sexu. Máš obsesi na anální sex. Což znamená, že ti to chodí po hlavě. Žiješ tím. Ale bojuješ sám se sebou, proto se naoko distancuješ. Typický nepřiznaný. Bydlíš u maminky, holku nemáš. Na mě ses nalepil, protože si myslíš, že jsem aktiv a podvědomě tě to láká. Proto se taky budeš dokola točit kolem toho. Teď už se tě nezbavím.

    Honíš u toho, jak tu teď píšeš?

  65. Azazel

    Já tu jen popisuji faktický stav věcí. Ty jsi řiťopich. Já ne. A nemůžu za to, že tě to štve. Díky, ale tvou pomoc nepotřebuji. Jestli mi chceš přijít uklidit, tak fajn. „Maminku“ mam daleko, takže se mi budeš hodit. Na uklízeni jste vy burani jedině dobří. Ale bojím se, že bys to na mě zkoušel a já bych ti musel přerazit nos. Takže si to rozmysli. Ne každý je buzna jako ty. Musíš to už uznat. Popis věcí není posedlost. 🙂

    To ty jsi pořád posedlý banovat ostatní, neumíš se vyjádřit k věci, například v debatě o logice. Nic si nevystudoval, jsi marný zhrzený starý ex-křesťánek. Nic víc. Když hysterčíš, jako vedle v debatě, tak tě na to prostě upozorním a to svými slovy, jak jsem zvyklý, tedy bez příkras…

    A netroll už tady pod článkem o něčem jiném. 🙂

  66. mulit

    No, to distancování ti nevěřím. Kdo se tak dokola točí kolem análního sexu, tak je jasné, že ho to láká. Nejsi první ani poslední. Takových jsou mraky.

    Zkoušel sis udělat profil na gay seznamce?

  67. Azazel

    Já vím, že mi to nevěříš, protože chceš věřit tomu, že tě tu každý žere, ale ve skutečnosti je „řiťopich“ jen pražský slang pro vás buzny mezi heterákama. 🙂

  68. Azazel

    Láká mě asi jako tebe ženský přirození. Tedy vůbec, řiťopichu. Jen mi dělá radost, jak tě to pojmenování štve… 🙂

    To co mi dělá dobře je, jak hysterčíš a urážíš se a už nevíš, co bys napsal…

    Takže opět: urážíš se jako vedle v debatě o Pridu, píše to i Jelena. Mam tedy svědky. A navíc nevíš o logice nic, přestárlý exkřesťánku. To se dá dokázat z debaty o kritickém myšlení. To je tvůj hlavní problém.

  69. mulit

    Pokud tě to údajně neláká, proč potom o tom stále píšeš?

    Proč údajné heteráky z Prahy tak láká anální sex, že údajně pojmenovali všechny gaye jako řiťopichy? Proč ta obsese análním sexem? Ten, kdo vymyslel slovo řiťopich – evidentně v tom měl hodně emocí. Lákalo ho to. A ten, kdo to údajně nevymyslel, ale převzal, tedy Azazel, logicky na anální sex musí také myslet.

  70. Azazel

    Protože mě baví, jak se urážíš a hysterčíš, ty pako. Bavím se tvou zjevnou debilitou. Tak hloupého člověka jsem ještě nepotkal. Je to pro mě rarita. Si kuriozita. Měl bych tě vystavovat po blázincích a po cirkusech, byl bych boháč… 🙂

    To není žádná obsese, to je pojmenování vás gayů, protože se jinam moc píchat nemůžete. Do ucha?

    My můžeme se ženskejma tam i onam. Vy jen tam. Tedy když vyloučíme jiné praktiky.

    Takže je to jen vhodný název pro buzničky.

  71. mulit

    Pokud sis vybral pro označení gayů zrovna slovo řiťopich, znamená to, že jsi magicky přitahován análním sexem. To slovo vypovídá o tobě. Čím více to slovo používáš, tím více popisuješ sám sebe a to, co ti po hlavě chodí, čím žiješ.

  72. Azazel

    Vybral jsem ho proto, že je tu nejčastější: buzna a řiťopich. Tak se v Praze jmenuješ. 🙂

    Jinak anální sex můžeš mít i s ženskou, jestli tě to netrklo.

    Mě hlavně baví, jak jsi mimózní, povídej mi ještě něco „chytrého“ a rádobypsychologického, ale raději vedle v debatě, tady je to o sloupu… 🙂

  73. mulit

    Já Prahu a její obyvatele neznám, takže nemohu posoudit, zda skutečně jsou posedlí análním sexem jako Azazel a jak o nich Azazel píše. Možná to je pravda, možná není. Tady na Ostravsku třeba lidi i chodí do práce. V Praze zřejmě žijou jen análním sexem nebo o něm básní… Tedy podle Azazela…

  74. Azazel

    To není posedlost, jen výsměch dementům jako ty. Jako slovo buzna. Co je to za posedlost? Já to slovo nevymyslel, prostě se tu ujalo, neznám jeho původ, je mi to jedno, jen se bavím, jak si hloupý a urážlivý… 🙂

    Spíš řekni, proč si tak posedlý tou „unifikací“, to by mě docela zajímalo. Ale řekni mi to raději vedle, tento článek je o něčem jiném.

  75. Azazel

    Docela by mě zajímalo, jestli všechny ty, co říkají muslimům „kozomrdi“ označíš za tajné zoofily podle stejné „logiky“ co tu předvádíš, já totiž rád urážím i muslimy a další hysterky. 🙂

  76. mulit

    Azazel – pouč ty své hlupé Pražáky (kteří ti údajně něco nabulíkovali), že anální sex nedělá každá gay dvojice. Pouč je třeba o tom, že na první schůzce to dělá málokdo. Na to musí být příprava.

    Vidím, že tě to téma fakt magicky přitahuje. Ale to není tak jednoduché. Azazel – ty si to představuješ jako Hurvínek válku. Jednak před análem se musí pasiv vyprázdnit, vyčistit. Takže to by musel jet na rande už připravený. Nebo riskovat, že nebude prázdný, čistý. To ale málokdo chce. Za další je tu riziko pohl, přenosných nemocí. S někým na jednorázovku – na to taky neseženeš. Azazel – to není sranda, jak si ty a tvoji kamarádi Pražáci představujete. Anál se nedá dělat v přírodě. Může se stát nehoda. Myslím s tou čistotou. Takže každý raději doma. Takže v reálu to vypadá tak, že na první nebo nečekané schůzce je spíše všecko ostatní, jen ne ten tebou milovaný anál. A dlouhodobé páry? Tam to funguje tak, že anál taky není pokaždé. Třeba z 5 milování jen jednou. To je příklad. V podstatě neznám gaye, který by dělal co sex, to anál. Spíše je to naopak. A něco jsi psal, že máš slabou fantazii a že si nedovedeš, představit, co místo toho. Já bych ti napsal, co všechno se dá dělat místo toho, jenže ty bys zase honil a maminka ti tam už bude klepat….

  77. Azazel

    Nemusím Pražáky poučovat, protože oni vědí, že řiťopich je jen nadávka, docela vhodná, statisticky, ale ne nějaká poučka. To nechápe jen blbec jako ty. 🙂

    Docela by mě zajímalo, jestli všechny ty, co říkají muslimům „kozomrdi“ označíš za tajné zoofily podle stejné „logiky“ co tu předvádíš, já totiž rád urážím i muslimy a další hysterky. Slovo kozomrd se používá v Praze také často. Jsme tedy všichni posedlí zoofílií? Poraď mi, „sexuologu“ a buranopsychologu… 🙂

    Jinak anální sex můžeš mít i se ženou…

    Nejsi nějak fixován na tu „maminku“, slečínko? 🙂

  78. mulit

    Jo a ta slečinka – to má také důvod. Kromě toho, že ti chodí po hlavě anální sex, ti chodí po hlavě transsexualita. Ty to budeš mít kombinované. Motáš se v kruhu anální sex – transsexualita. Nebo se díváš na porno anální sex shemale nebo něco takového. Nebo transky.

  79. Azazel

    Docela by mě zajímalo, jestli všechny ty, co říkají muslimům „kozomrdi“ označíš za tajné zoofily podle stejné „logiky“ co tu předvádíš, já totiž rád urážím i muslimy a další hysterky. Slovo kozomrd se používá v Praze také často. Jsme tedy všichni posedlí zoofílií? Poraď mi, „sexuologu“ a buranopsychologu…

    Jinak anální sex můžeš mít i se ženou (třeba se slečínkou, ale ženského pohlaví)…

    Nejsi nějak fixován na tu „maminku“, urážlivá slečínko? 🙂

  80. mulit

    Časté užívání tvých slov Azazel – vypovídá vždycky jenom o tobě. To jsi nevěděl?

  81. Azazel

    Ale já je často užívám jen když vidím, že tě to štve… Jinak často používám jen slova jako logika, hmota, bůh, sex,…

    Ovšem slovo kozomrd se používá v Praze obecně a často. Je tu milion zoofilů? 🙂

    Jestliže tu často lidé říkají „kozomrd“, asi je tu několik set tisíc zoofilů, to je neuvěřitelné! To je ale postřeh… Ti lidé jsou posedlí sexem s kozami a ovcemi, to by se mělo zapsat do nějaké knihy, tohle moudro… 🙂

  82. mulit

    Že bydlíš u maminky mě napadlo jak jsi psal, že jsi skoro tínejdžr. A podle toho, co tu píšeš. Je jasné, že do práce jsi ještě nechodil. Takže asi student. Namyšlený student z Prahy. Se spoustou srandovních předsudků. No a takoví žijou s maminkou. Někdy až do středního věku.

    Věčný student. Nebo máš invalidní důchod na hlavu.

  83. Azazel

    Ne, já napsal, že jsem už vystudoval. Ty jsi nedostudovaný. 🙂

    Jestli tě to štve, zkus s tím něco udělat. Ale podle mě na to nemáš. To je můj velmi střízlivý odhad. 🙂

  84. mulit

    Ale já je často užívám jen když vidím, že tě to štve

    Azazel, mě tvoji řiťopichové a tvé slečinky neštvou. To se děje v tvém mozku, že ty si to představuješ. Prostě jsi posedlý internetem a virtuální realitou. Dále, jak už jsem psal, je jasné, že jsi nikdy nechodil do práce a neměl reálné starosti. Jsi děcko, no.

  85. Azazel

    Jasně, tebe to tak neštve, že už tu píšeš asi padesátý komentář na toto téma. Ty si fakt hlava. Nejsi ty náhodou ovcomrd? Si z vesnice, buran, občas dojdou chlapci, stárneš, nedivil bych se… 🙂

    Musíš uznat, že i kdybych se já choval jako děcko, tak co ty tu předvádíš, to je na stárnoucího chlapa dost tristní…

  86. mulit

    Ty jsi nedostudovaný.

    Ok, opět. Co se děje v tvé hlavě, je ohraničeno tvojí hlavou. Lítám na koštěti, mám AIDS, jsem slečinka, píchám řitě, atd atd. Tvoje fantazie jsou ohraničeny tvojí hlavou. Já žiju realitou. To je to, co zůstane, když vypneš počítač. Už jsi někdy vypnul počítač?

  87. mulit

    Nejsi ty náhodou ovcomrd?

    Samozřejmě, že také jsem. Jsem všechno, co si budeš přát.

  88. Azazel

    Já nemyslím, že lítáš na koštěti, jen myslím, na základě toho, co zde předvádíš, že jsi moc a moc hloupý. Nedostudovaný buran. V tom se nepletu. A si směšný, viz. naše dnešní debata. Ať si to každý srovná sám, byť toli ti možná vleze až víš kam… on to má ve zvyku. Inu, taky řiťopich. 🙂

    Ale ostatní vidí, jak se tu „neurážíš“. Jestli je ode mě pubertální urážet, tak co je pak to tvoje hysterčení stárnoucího chlapa? 🙁

    Už toho raději necháme, jen tu trollíme. Oba dva, byť já jako reakci na tvou směšnou „osobnost“. Dobrou noc.

  89. mulit

    Azazel – evidentně toužíš po uznání, navíc bys rád lidi unifikoval podle sebe, dále jsi pověrčivý a myslíš v nějakých zkratkách – takoví jako ty napsali bibli. Kdyby ses narodil před x tisíci lety, smolil bys náboženské texty. Jsi přesně ten týpek. I s tou tužbou uniknout do virtuálna a všechno podle tvého virtuálna z tvé hlavy rovnat.

    Naštěstí jsi jen ten datel od maminky…

  90. mulit

    Životní zkušenosti nulové. Proto taky nemáš zde co říct. Proto taky tvé výzvy k planému teoretizování. Tam ses chtěl schovat, utéct. Nedivil bych se, kdybys byl ještě panic. To by vysvětlovalo i tvé vzrušování se nad různými slovy. Nezažil jsi nikdy reál, proto onanuješ nad slovy.

  91. Jaroslav Štejfa

    Rád bych upozornil některé pány diskutující, že téma je „V září 2017 bude Magistrát hl. m. Prahy znovu rozhodovat o postavení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí“

    Jaroslav Štejfa

  92. mulit

    To napište Azazelovi. On si přečte nadpis, ve kterém je slovo sloup a hned mu to asociuje píchání řitě a bombarduje tím už několik dní forum. Prý to tak u nich v Praze dělají všichni…

  93. A.S.Pergill

    @toli ústavní a jiná práva pro politiky tak úplně neplatí a v řadě oblastí se jich musejí vzdát, nebo je alespoň omezit.

  94. Azazel

    Vím to, Jaroslave, připomínal jsem to tomu řiťopichovi neustále. Obvinil mě z homofobie a z toho, že bych poštvával děti proti učitelům-gayům. Kde na to přišel? Kde jsou konkrétní důkazy? Já dal konkrétní důkazy kde se ten blbec vztekal. On nedal důkazy, že jsem homofob. To je ten rozdíl mezi námi. Jednak nechápu, proč to napsal sem, což jsem mu IHNED vyčetl, jednak nevím, kde na to přišel.

    První vzkaz o homosexuálech sem dal mulit, když mě tu obvinil, že bych poštvával děti proti učitelům. Proč to dává sem jsem nepochopil. Kde jsem zde probíral předtím řiťopichy? Nikde…

    Více už vedle pod debatu o Prague Pride. Sem píši jen o sloupu. To hlavní jsem napsal už nahoře.

  95. Azazel

    Ještě maličkost: Logika není plané teoretizování a ano, lidé by všude měli myslet logicky, ty ňoumo. Možná máš víc životních zkušeností, si taky o dost starší, ale nemyslí ti to, a to je zlé…

  96. mulit

    Azazel – já jsem se staral o ségru, když byla malá. Je o skoro generaci mladší. Dále jsem učil generace děcek od roku 1990.

    Ty jsi jedináček, co vyrůstal jen s matkou. Chyběl ti otec, což je jasné, z tvého psaní. Matka tě rozmazlila, chyběla ti otcovská ruka, proto je z tebe takový nevychovaný spratek. Táta by tě dal do latě. Matka na tebe neměla sílu a viděla se v tobě. Proto si taky myslíš, že jsi něco více, páč jsi neměl sourozence a matka pokazila tvoji výchovu. Proto z tebe nikdy nic pořádného nebude. Jen internetový žvanil. Nedivil bych se, kdyby tě matka živila i teď. Rozmazlený parazit z Prahy.

  97. Azazel

    Jasně, mulite, víme, že ty máš vysokou školu života. Té se nic nevyrovná! Jaké to bylo, když ještě nejezdily vlaky? Povídej. A bez ústředního topení? Museli jste chodit na dříví do lesa? A lovili jste mamuty? Ty jsi ale chlapák, pravý to muž! Skvělá osobnost, neurážíš se, máš nadhled. Prostě pohodář každým coulem… 🙂

    Nezapomeň dokázat to o tom, že bych poštvával děti proti homo-učitelům. Díky. Ale vedle, ne zde…

  98. toli

    Teď byl ve zprávách Wolf že to katolíkům asi klapne,protože petice příznivců obsahuje více podpisů než petice odpůrců,asi ztopil ty podpisy co mu předala Krnda……..

  99. Azazel

    Sakra, lidi, podepisujte!

    Ale tu skutečnou, papírovou, raději, ta elektro se nepočítá! Teda jen jako náznak, ale není braná ofiko.

    Elektronické petice se u nás snad nepočítají jako oficiální pro úřady, leda jako hodně nepřímý nátlak.

  100. sam

    Ten Mariánský sloup mi nějak nevadí, ať si ho klidně za svoje peníze postaví znovu. Bude to pěkný památník kdysi vlivné katolické církve.

  101. toli

    Ježe to nebude za JEJICH peníze,výstavba se plánuje na 6 let a architekt si pěkně namastí kapsu.Včera ty informace zazněly ve zprávách.

  102. ateista

    Ten Mariánský sloup mi nějak nevadí,

    Všem ateistům by mělo vadit všechno, co má náboženský podtext. Nebudu opakovat, co je náboženství, co je bůh a víra v něho, co je církev.
    A přestaňte se handrkovat mezi sebou, začínáte být trapní. Raději vypracujte text protestu a pošlete ho na magistrát.

  103. Hosamen

    Tuhle obludnost nechtěli už naši předkové.

  104. toli

    @Pergill

    Bude se muset holt shodit znovu.
    Zkus to a půjdeš si sednout do báně a ještě tě oškubou aby z tvých prostředků uhradili škodu. To co bylo možné při destrukci Rakouska Uherska není možné nyní,podmínky se změnily.

  105. Jiří

    Katolíkům po schválených restitucích vzrostla chuť na další rekatolizaci české společnosti, tak to vidím já. Nechápu ty, kteří se snaží snahu o obnovení sloupu relativizovat argumenty kulturními a architektonickými. Jedná se o symbol politický a náboženský, jehož svěcení se zůčastnil císař Svaté říše římské. Je to triumf vítězství katolíků nad protestanty, spojený se ztrátou české státnosti a potvrzením konce náboženské svobody.

  106. Lai

    „Bolestné doby této země“? U všech bohů, je to přece století Balbína, Škréty, Brokoffa, Bridela, Marciho z Kronlandu, Zelenky, Dientzenhofera… 17. století a baroko celkově je epocha jako každá jiná, s krásnými a i šerednými stránkami.
    Pokud se patrioticky odvoláváme na bolest „země“ ještě z jiného důvodu, než že to dělali ateisté první republiky a tehdejší liberalistická historiografie, je dobré vědět, že věc má dvě stránky. Baroko výrazně přispělo k zemskému vlastenectví (kanonizací Jana Nepomuckého) a dalo podnět k rozvíjení českého nacionalismu (Balbínovi, Pešinovi, Kořínkovi atd.). Přijde mi nesmyslné paušálně označit baroko za nevlasteneckou, „bolestnou“ dobu této země – samozřejmě jí některými aspekty je, ale ne více nebo méně než kterékoliv jiné období.
    V historiografii je tento černobílý pohled překonaný (oficiálně minimálně od osmdesátého devátého) a zdá se mi jednostranné dívat se na baroko nevraživě jenom proto, že… proč vlastně? Protože by bylo lepší mít tu místo katolíků úplně stejně fanatické (ne-li horší) protestanty?
    Bylo by fajn, kdyby katolíci místo panence Marii postavili pomník reálně existujícím obráncům Prahy, dejme tomu Škrétovi. Ale že to neudělali, je pořád svědectvím jejich mentality, a pokud si nový sloup klade za cíl obnovit dřívější artefakt v jeho historicitě, jsem pro. Pochybuji, že v něm dnešní Pražané (a turisté) uvidí nějaký náboženský smysl. Symbolickou dimenzi uvidí leda vzdělanci, a ti si budou myslet svoje.
    Mimochodem je zajímavé se zamyslet nad tím, že Pražané postavili sloup jako díky za odpověď na své modlitby, což znamená, že se k Marii (katolicky) modlili ještě před tím, než se rekatolizace stačila rozjet. Sloup logicky není pomníkem protireformace, nýbrž katolické religiozity Pražanů uplatňující se už za třicetileté války.

  107. toli

    Sloup logicky není pomníkem protireformace, nýbrž katolické religiozity Pražanů uplatňující se už za třicetileté války.

    V době kdy se pouhých 10% Čechů hlásí ke katolicismu a z toho ještě jen 300000 -500000 praktikuje je katolický falus hovadina.Po 89 se odstraňovali sochy Lenina a dalších prominentů a co tady přitom bylo soudruhů.
    Stavět sloup znamená oživovat to co je dávno mrtvé.90 % národa vnímá ŘKC jako krajně nedůvěryhodnou organizaci.

  108. A.S.Pergill

    Zanedlouho budou volby, je třeba nevolit žádnou stranu, která dává křesťany (nebo jiné náboženské pomatence) na kandidátky. I kdyby to znamenalo volit komunisty, řečeno natvrdo.

  109. Lai

    toli: Ale sloup (rep. fyzicky vzato republika sloupu) má hodnotu jako historický dokument. Pokud to berete tak, že prostředí má odpovídat současné mentalitě, mohli bychom rovnou zbořit i svatého Víta.
    A zdá se, že většina Pražanů vidí v mariánském sloupu mnohem víc než politický symbol (jímž také nikdy nebyl), proto ho na náměstí chtějí. Minimálně v něčem je tedy PRO VĚTŠINU Pražanů aktuální, bez ohledu na to, kolik lidí praktikuje.

  110. Azazel

    Roky 1939-45 jsou roky Oldřicha Nového, Buriana, Štěpánka, proč nepostavit bustu Hitlerovi?

    Roky 1948-89 byly plné dobrého i zlého, roky nejlepších filmů z 50. a 60.let. Proč neobnovit sochy Stalina a Lenina?

    Tyto věci jsou stále aktuální pro většinu Čechů. Aktuálnější než katolický falus z doby temna.

    (celé ironie, pro hloupější)

    Krásný zbytek týdne, už nemam čas.

  111. Lai

    Mariánský sloup není socha žádného inkvizitora, je to pomník doby, která zahrnuje ledacos pěkného.
    (Jinak – i přes tu ironii – souhlasím: proč nepostavit bustu Hitlerovi?)

  112. toli

    Ale sloup (rep. fyzicky vzato republika sloupu) má hodnotu jako historický dokument.

    Jak může mít replika historickou hodnotu dokumentu ?

    To si můžou doma prohlížet staré fotky a se slzou v oku vzpomínat jaké to bylo když vládla církev.

  113. Jiří

    Lai napsala:
    28.08. 2017
    „Bolestné doby této země? U všech bohů, „…..

    Chcete snad popírat, že se jednalo o dobu „katolické normalizace“? Následkem dohody mocností ( Vestfálský mír) měli vládcové jednotlivých částí Svaté říše nově právo vládnout na svém území podle „cuius regio, eius religio“, neboli vyznávat vlastní náboženství. Z toho vyplývá i poněkud paradoxní situace: ač v ostatních částech říše vzniká náboženská svoboda, v zemích Koruny české a Rakouských dědičných zemích dochází nadále k upevňování pozice katolické církve. Kdo nekonvertoval ke katolictví, byl mu zkonfiskován majetek a musel opustit českou zemi, literatura nekatolického původu byla zabavována.
    Obdobná situace vznikla po druhé světové válce, kdy jsme se opět dohodou mocností dostali do sféry vlivu Sovětského svazu a byli jsme nuceni prožít další normalizaci poměrů po roce 1968.

  114. Lai

    toli: Protože je to pořád svým způsobem historická informace, byť zprostředkovaná, asi jako všechny ty římské kopie řeckých soch, které mají hodnotu hlavně informativní (jako svědectví o podobě řeckého originálu, potažmo řecké kultury) než uměleckou (protože originálům nedostačují). Antické sochařské sbírky Filosofické fakulty jsou také většinou kopiemi, ale nesou informaci o originálu, a proto mají pro historika a filologa velkou hodnotu. Kdyby se někdo vytasil s argumentem, že replika historického předmětu nemá sama historickou hodnotu a sochy v universitní glyptotéce nemají právo na existenci, myslím, že by naši filologové byli dost nešťastní. A stejně to míním s tím mariánským sloupem. 🙂

    Jiří: A Vy zase chcete Cuius regio nazývat „náboženskou svobodou“? Je to úplně stejně tmářská svoboda jako plošná rekatolizace v celostátním měřítku, jedině s tím rozdílem, že je z ní vyňata nepatrná společenská menšina pozemkové vrchnosti – pro normálního věřícího (nebo nevěřícího) baroka to vyjde nastejno.
    Dále není pravda, že by Cuius platilo v praxi – snaha o rekatolisaci celého státu se uplatňovala ve větším či menším měřítku ve všech evropských zemích, včetně těch s protestantskou vládou, kde byla ilegální (tedy včetně Anglie, odtud také jezuitští mučedníci E. Compian a R. Southwell). Určitě nelze říci, že celá Evropa jásala nad svou novou náboženskou svobodou, jedině habsburské země dřela katolická církev.
    Co se týče českých evangelíků, měli možnost přestoupit, což také většina z nich udělala. Rozhodně neříkám, že je to dvakrát humánní nebo že se mi to líbí, ale chci poukázat na to, že vyhnána byla – proti jiráskovským a komunistickým bombastickým tvrzením – relativně malá část národa, zatím co většina se nijak zvlášť vehementně nebránila konversi. Nedělejme z toho tudíž drama trpícího českého národa, je to drama jeho trpící menšiny a tragédie oportunní většiny. (A ano, samozřejmě je to příšerné i tak.)
    Víte, že jezuité vydali Komenského? Vytiskli ho v Klementinu. Balbín ho například četl v jezuitském vydání. Michna z Otradovic přeložil lutheránského básníka Ambrosia Blauera na základě německého textu, který mu přinesli jezuité z jindřichohradecké koleje. Francouzská bohemistka Marie-Odile Thirouin dokázala, že misionáři mnohdy původním majitelům s korekturami ponechávali Bibli kralickou, místo aby ji zabavili. Šteyer většinou nechával slova protestantských duchovních písní, protože je shledával nezávadnými. Na protestantské vědecké a filosofické tituly existovaly zvláštní směrnice (jiné než pro ostatní spisy), které je chránily nejen před spálením, ale i před korekturními zásahy (jediní tři autoři, jejichž potenciální vědecká díla by se nesměla vůbec vydat, byli Jan Hus, Luther a Kalvín, kteří, pokud vím, žádná nenapsali – třeba Komenský byl tedy povolen). Mezi domácí a exilovou inteligencí probíhala čilá korespondence (např. Balbín – Stránský). Tvrzení, že „nekatolická literatura byla zabavována“, zní jako z komunistické učebnice dějepisu – dnes víme, že to bylo jinak; konec konců když už se něco dělo, tak se zpravidla nezabavovalo, ale začerňovalo, a poškození čtenáři dostávali jinou knihu náhradou, třeba toho Komenského. O tom, jaké kvality byla ta zabavovaná „nespasitelná“ literatura (a zda to vůbec byla literatura duchovní, a ne třeba pornografie), by se také dalo dlouho diskutovat.
    Jen pro pořádek: neschvaluji censuru žádného druhu (každý má mít právo číst cokoliv od Komenského po barokní porno). Ale rozhodně nesouhlasím s tvrzením, že baroko je doba temna – ostatně zabavování a začerňování knih máme také v osvícenství a s výchovným zanícením se ho účastnil mladý Josef Dobrovský.

    Takže sláva naší době, že je poměrně liberální, ale ani baroko není pravěk.

  115. toli

    No já se obávám aby se ten katolický falus nestal místem katolických orgií,minimálně svěcení k znovupostavení.Po Česku je katolických falů mnoho takže argument že kopie je nositelkou historické informace neberu,naopak bude rozdělovat národ na katolíky a ty ostatní.

  116. Jiří

    Lai, tady neprobíhá spor jestli baroko byl pravěk, doba temna nebo doba rozkvětu architektury.

    Zpátky k věci, citace z Vikipedie : „Doba předbělohorská se vyznačuje relativní náboženskou tolerancí ( na tehdejší dobu v podstatě náboženskou svobodou, moje pozn.), významnou politickou rolí stavů a bohatou českou literární činností (doba veleslavínská). Porážka stavovského povstání znamenala zásadní změnu, bylo povoleno (s výjimkou židovského) jen katolické náboženství (doba rekatolizace), obnoveným zřízením zemským přešel stát od stavovství k absolutismu a s ním spojený centralismus měl v dlouhodobějším horizontu vliv na úpadek užívání češtiny. Přispělo k tomu i ničení nekatolických knih. V druhé polovině 17. století napsal Bohuslav Balbín: Za tohoto našeho věku knihy české tak vzácné a řídké jsou, jako nic jiného. Byla doba za mého chlapectví, brzo po vítězství pražském [1620, Bílá hora], kdy všechny knihy psané českým jazykem pokládány právě proto za kacířské nevědomostí jistých lidí, a proto bez rozdílu, ať byly dobré či špatné, odsuzovány do ohně. Z koutu domů byvše vyvlečeny nebo z rukou vyrvány (byť se nic netýkaly náboženství), byly trhány a na zapálených hranicích páleny (např. v Praze uprostřed náměstí). Mnoho osobností, které odmítly přestoupit ke katolictví, musely odejít do exilu, ( odhaduje se 36 tisíc rodin, většinou vzdělaných lidí, tedy jakési elity národa, která mohla vychovat další generace moje pozn.).

    Takže symbol této doby budeme schvalovat?

  117. Lai

    Ale proč Vám vadí katolické orgie, pokud se na Vás nikdo křivě nedívá za to, že se jich neúčastníte? (A čistě pro zajímavost – nemám v úmyslu nijak rýpat, opravdu mě to jenom zajímá – protestantské a ekumenické orgie na výročí upálení Mistra Jana Vám vadily stejně?)

    No, kopií antických soch je taky relativně mnoho, ale to neznamená, že je jedno, jestli bude na světě o jednoho Diskobola víc, nebo méně.

    A národ je, myslím, rozdělený na katolíky a nekatolíky úplně stejně se sloupem jako beze sloupu. Já spíš mám dojem, že iniciativa za obnovení sloupu spojuje katolíky s nekatolíky, protože nekatolíci (které znám já) to berou prostě jako další zajímavou pamětihodnost nebo jako spravedlivou nápravu nepříliš reprezentativního vandalismu.

  118. Lai

    Když ono je těžké věřit, že neprobíhá, když padají pojmy jako „bolestné doby této země“ a „jizva naší historie“, případně „normalizace“. Mně to přijde jako jednostranně negativní hodnocení epochy, Vám ne?

    Citace z Wiki je fajn, ale já mám pořád tendenci spoléhat se spíš na svoje profesory a výpisky z přednášek než na anonymního autora volné encyklopedie.
    1. Tolerance – ano, ale protestantů k protestantům. V době předbělohorské propukaly násilnosti vůči katolíkům (např. v Litomyšli byl zbit a vypovězen tamní děkan); z Čech byli dosti surově vyhnání jezuité, kteří sem poprvé přišli už roku 1556, a katolíci hromadně emigrovali. Připadá mi, že situace před Bílou horou a po ní je přibližně stejně (ne)tolerantní, jenomže nejdříve ke katolíkům a pak k protestantům.
    2. Jakým způsobem souvisí významná role stavů s pokrokem? Vláda stavů mi přijde spíš jako neutrální faktum o politické situaci v zemi než jako důkaz progresivnosti. (Odkdy je zrovna moc stavů měřítkem pokroku? Proč jsou ony pokrokové a centralismus reakční?)
    3. Humanistická próza a poesie se rozvíjely, zato drama na tom bylo velmi bledě, protože husité a kalvíni, jak známo, proti němu mají ideologické výhrady. Pobělohorská doba je zase ve znamení rozkvětu dramatu – a poesie s prózou se po Bílé hoře rozvíjí přinejmenším stejně bohatě jako před ní. Který humanistický autor je srovnatelný s barokním géniem Bedřicha Bridela?
    4. Všeobecný úpadek češtiny nepopírám. Ale kontaminaci nespisovnou češtinou a množství cizomluvů nelze vysvětlovat rekatolizací, může za ni mj. příliv cizí šlechty v důsledku třicetileté války a odnárodňování šlechty české (opět v důsledku třicetileté války, kterou rozpoutaly stavy).
    Navíc je třeba si uvědomit, že v baroku vznikala i díla jazykově mistrná (třeba právě Bridel, ale také virtuos Komenský, Michna, a konec konců prózy Antonína Koniáše také vynikají vysokou slovesnou hodnotou). Všichni jmenovaní kromě Komenského přitom psali svoje češtinářsky vybroušená díla ve službách rekatolizace. Mimochodem, exulant Komenský používá víc cizomluvů než domácí autoři.
    A důležité je i to, že právě v baroku vznikají brusičské snahy, na které pak bezprostředně navazuje obrození (Rosa, Pohl). Takže přes to, co káže Wiki, je to polovičatý argument.
    5. Nevím, odkud máte informaci, že většina emigrantů byla elita. Ono se to obecně tvrdí, ale nikdy mi nepřišel do rukou důkaz. Co se týče čísla 36.000 rodin, dodávám, že první a druhá generace emigrantů se z velké části zase vracela, jakmile zjistila, že v cizině to není o moc lepší. Masové konverse emigrantů vymizely až ve třetí generaci.
    Balbínovo smutné svědectví, že se spálilo mnoho českých knih (tvrdí-li „většina“, možná by bylo namístě být opatrný), ovšem nelze popírat, ale to byla první, divoká fáze rekatolizace, pak už měli knihy na starosti profesionálové. Mimochodem jinde Balbín o českých knihách píše, že byly často ztraceny ne ze zlovůle misionářů, ale z hlouposti a lenosti jejich českých vlastníků, kteří je nechali zplesnivět a pak se jich zbavili.

    Žádné „-me“. Já budu, Vy asi nebudete. 🙂 Mně je baroko sympatické (byť pochopitelně ne vším) a jako student historie se na ně nemůžu dívat černobíle.

  119. toli

    (A čistě pro zajímavost – nemám v úmyslu nijak rýpat, opravdu mě to jenom zajímá – protestantské a ekumenické orgie na výročí upálení Mistra Jana Vám vadily stejně?)

    Ne nevadily,evangelíci totiž nemají tendenci zasahovat do chodu státu a měnit lidi „k obrazu svému“
    A zdaleka nemluvím jen o tom že CČE podporuje LGBT v jejich požadavcích.Když říkám CČE tak tím myslím jejich vrchnost,nikoliv nižší vrstvy

  120. Jiří

    Ještě jednou, nejde o baroko. Jde o symbol, co tento symbol představuje, na koho má působit, kdo a proč má zájem na jeho existenci. Vy, jak se zdá, neschvalujete všechny křivdy, násilnosti, vraždy a popravy, ale triumfální sloup který je posvětil, Vám vadit nebude.

  121. Lai

    toli: Jedině proto, že v Čechách nemají dost silné pozice, v evropských protestantských zemích je to obráceně – a podívejte se na Ameriku.
    Hierarchie ŘKC, pokud vím, není v postoji k homosexuálům jednotná, liberální katolíci se liší od lefebvristů – třeba páter Marek Vácha homosexuály otevřeně podporuje.

    Jiří: Měl byste pravdu, kdyby byl sloup pomníkem nějakého konkrétního tmářského činu, ale on je přece symbolem CELÉHO baroka (a to, co v něm vidí různí lidé, je na nich). Triumfální sloup neposvěcoval popravy, je to – jak určitě víte – poděkování Marii za imaginární ochranu Prahy.

  122. Jahodník

    Já jsem pro obnovu Mariánského sloupu. Katolíky to potěší a nikomu jinému to neuškodí, veřejné náklady budou minimální, protože většinu uměleckých prací dělali dobrovolníci, navíc katolická církev přispěje.

    Sice mi bylo vysvětleno, a chápu to, že z památkářského hlediska bude replika Mariánského sloupu téměř bezcenná, ale myslím si, že z hlediska vyrovnávání se s minulostí je obnova na místě. Jakožto monarchista uznávám nárok Habsburků na český trůn i dnes, a hlavně si myslím, že stržení sloupu byl exces vyvolaný dobovým protihabsburským fanatismem konce roku 1918.

    Ač pokřtěný, nejsem katolík v pravém slova smyslu, nejsem sice ateista, ale jsem racionální teista, mám blíž k deismu než k tradičnímu katolicismu.

  123. Azazel

    „Racionální teismus“, to neznám, co to je? 🙂

    “ Jakožto monarchista uznávám nárok Habsburků na český trůn i dnes, a hlavně si myslím, že stržení sloupu byl exces vyvolaný dobovým protihabsburským fanatismem konce roku 1918.“

    Chachachachacha. A já uznávám právo pohanů zase ovládnout celou Evropu jako tomu bylo před křesťanstvím… jako sekulární racionální ateista a republikán seš mi pro smích. Já vítězím, ty prohráváš. Je tu republika a přes tenhle falus náboženství jako celek u nás upadá.

    Jako symbol katolického fašismu tento symbol odmítám, je to symbol útlaku české inteligence, protestantské či později sekulární. Je to symbol anti-sekulárního státu, tehdejšího Rakouska a R-U. Jsem tedy proti. Jsem rád, že ho česká volnomyšlenkářská inteligence strhla v roce 1918. A jsem rád, že habsburkové vychcípávají a že se nemají kam vrátit. A půjdu to ihned pomočit a nakonec i strhnout, jestli to postavíte. Symbolů klerofašismu a „středověku“ si nevážím.

    Krásný zbytek dne. 🙂

  124. sam

    Barokně-katolickejch památek máme v ČR mnoho, jeden mariánský sloup navíc mi vůbec nevadí. Zvláště když se zdá,že to bude dílo nějakých nadšenců a stát na to moc peněz nedá.

  125. Azazel

    Rozhodně další do veřejného (a zde národně významného) prostoru nepatří. Navíc to není památka, ale umělotina a novota. Jakobych chtěl postavit nové pohanské chrámy přímo na Václaváku, protože tam kdysi možná byly nebo byly. Říkám ne!

    Tento veřejný prostor už je zaplněn a nepatří tam symbol teokracie a útlaku po Bílé hoře.

    Hezký zbytek večera.

  126. sam

    Ale kdybych byl katolíkem a chtěl pracovat na obnově nějakejch památek, tak bych možná směřoval svoje úsilí do oprav kostelíků různě po vesnicích. Mnoho z nich by potřebovalo nejméně novou omítku. I v Praze by se takových pár našlo.
    Na co by mně a vůbec církvi byl nějaký památeční sloup?? Ten moc lidí k víře nepřivede.

  127. Ateistický laik

    sam: Na co by mně a vůbec církvi byl nějaký památeční sloup?? Ten moc lidí k víře nepřivede.
    Aby si to tady opětně označila „Tady je černoprdelníkovo!“.

    Sloup nebrat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *