Hnus, čistota a dehumanizace – proč ateisté tak často věří náboženským předsudkům?

Autor | 07.09. 2017

Často říkám, že věřící je příliš snadné nenávidět. Myslím tím, že právě tomu bychom se měli snažit vyhnout. Náboženství by snad bylo nejlepší vnímat spíš jako problém, který má řešení, ale právě proto je mu potřeba nejprve porozumět. Chci vám to ukázat na příkladu čistoty či spíše „čistoty“, protože jde o rituální či „duchovní čistotu“.

Koncept duchovní čistoty působí na první pohled velmi pozitivním dojmem, ale už proto, že jsem začal takto, tušíte, že je v tom něco nekalého.

Na to, abych trochu nastínil, co tím mám na mysli je potřeba abych vysvětlil spojení dvou protikladů – dobro/zlo a čistota/nečistota. Chápání protikladnosti dobro/zlo je naučené, případně vzniklé na základě poznání – to znamená že je vědomé. Protikladnost pojmů čistota/nečistota v náboženském (duchovním) významu je také naučená, ale jejich vnímání je emotivní. Obojí tedy odpovídá v podstatě významu žádoucí/nežádoucí ale vnímané dvěma různými způsoby.

Z dvojice pojmů čistota/nečistota je „čistota“ častěji spojována se sebeidentifikací zatímco „nečistota“ s označením nepřátelského či cizího. Proto je v křesťanství Satan „nečistý duch“ a muslimský Iblís jí levou rukou (kterou muslimové používají k utírání zadku po velké potřebě). Nejde jen o to, říci lidem že je něco špatné, jde o to vyvolat v nich pocit zhnusení téměř až na zvracení. Tento pocit je z evolučního hlediska velmi důležitý, protože nás instinktivně chrání před nákazou a otravou (například jídlem).

To, co je dnes označováno za „duchovní čistotu“ a to co běžně za čistotu (hygienickou) považujeme bylo zjevně ještě nedávno vnímáno jako totéž a obě chápání čistoty se v lecčems stále ještě navzájem překrývají. Totéž platí i pro „nečisté“ či „zapovězené“ (v islámu „haram“). Svědčí pro to také skutečnost, že jsou oba tyto pojmy často používány ve vztahu ke zvířatům, které je povoleno nebo naopak zakázáno jíst. Nicméně za nečistou je považována například i žena v době menstruace.

Náboženská morálka tedy nemá jen svoji příkazovou rovinu – některé věci považuje za špatné už jen tím, že jsou – navíc učí vůči nim silnému pocitu zhnusení k posílení morálního postoje.

V prvním dílu třídílného dokumentu Sex, Death and the Meaning of Life uvádí profesor Pizzaro tento příklad:

David Pizarro: A jedna z věcí na kterou jsem se zeptal mých studentů ve třídě je: Představte si dva velmi, velmi ošklivé lidi jak mají spolu sex. Nechutné.
Ale už jste někdy přemýšleli o zákazu sexu pro ošklivé lidi? Samozřejmě, že ne.
Možná je to jen případ, kdy bychom mohli říci: Víš ty co? … Jsem znechucen tím, co děláte, ale to nemá nic společného s tím, zda byste za to měli být vsazeni do vězení.

R. Dawkins: To je klíčový bod. Máme instinkty, které dříve chránily naše primitivní předky. Proto můžeme stále nalézt některé věci citově odpuzující. Ale také se nám vyvinul zdravý rozum, který omezuje naši tendenci promítat své znechucení na ostatní lidi.

Posilování morálních postojů pomocí naučeného znechucení je mechanismus, který by mohl vysvětlovat, jakým způsobem náboženské nauky vytvářejí těžko překonatelné předsudky i to, proč se jich nemůžeme nijak snadno zbavit i když jsme původní náboženské předpoklady již opustili. A je to velmi pravděpodobně také ten důvod, proč nepočetná, ale stále ještě dost velká část ateistů na našich stránkách reagovala tak emotivně na výzvu ke sbírce na čečenské gaye.

Ovšem právě proto, že by rozum měl překonávat i takovéto naučené vnímání a chování, trváme na tom, že jako Ateisté ČR skutečně podporujeme tuto iniciativu.

Čečenští gayové zjevně doplácejí na to, že právě ve vztahu k sexualitě propadáme pocitům hnusu snadněji než například v případech násilí, což napovídá možnou odpověď na otázku: Proč jsou ve filmu a televizi sexuální scény považovány za problematičtější než násilné?

I zde může být evoluční důvod. Z hlediska šíření našich genů je sex jednou z nejdůležitějších věcí, které děláme. Zároveň je to ale velká příležitost pro šíření nejrůznějších druhů chorob. Jako tvorové, kteří do svých potomků investují velké množství energie se dostáváme mezi dvě protichůdné motivace – rozmnožit a šířit své geny a ochránit sám sebe dostatečně dlouho, aby taková snaha měla nějaký smysl (abychom dokázali dovést děti do dospělosti). Dá se tedy očekávat, že budeme v této oblasti zvýšeně citliví na jakékoli odchylky od naučeného vnímání „normálního“.

Náboženství mají podobně pojištěné i své vlastní přežití – v muslimském světě dodnes neexistuje označení pro ateistu, které by nebylo pejorativní. Někde jsou na ateisty pořádány štvanice (Bangladéš, Malajsie, Saúdská Arábie), velmi podobné jistým honům na čarodějnice. V minulosti bylo něco takového běžné i v křesťanské Evropě a mnozí náboženští ultrakonzervativci by se to těch časů rádi vrátili.

Za jejich postojem je zjevně také schopnost cítit zhnusení. Jsou to lidé jednak vychovávaní k tomu, že určité chování, určité myšlení nebo určití lidé jsou prostě odporní a zároveň jsou k těmto pocitům obecně mnohem vnímavější, než jiní.

Uměle pěstovaný pocit odpornosti je reálný problém, protože je to jeden z prostředků dehumanizace. K tomu zde máme doklady už například ze středověku, kdy se válčící strany navzájem označovali za kanibaly. A samozřejmě z nedávné doby je tu komunistická, nacistická a americká propaganda, které si vzájemně nemají příliš co vyčítat.

Když jde o to odlidštit protivníka, je pocit hnusu (hned vedle strachu) pro válečnou propagandu k nezaplacení, jenže náboženství používají stejné postupy ke zvýšení důrazu svých argumentů aniž by si lidé zpravidla uvědomovali, jak nebezpečná hra to je.

I my si musíme dávat velký pozor, abychom nepadali do stejné pasti.

 

Yoel Inbar, David Pizarro , Ravi Iyer, and Jonathan Haidt: Disgust Sensitivity, Political Conservatism, and Voting; Social Psychological and Personality Science 000(00) 1-8

Thomas G. Adams, Patrick A. Stewart and John C. Blanchar1 Brock Bastian, Editor: Disgust and the Politics of Sex: Exposure to a Disgusting Odorant Increases Politically Conservative Views on Sex and Decreases Support for Gay Marriage  PLoS One. 2014; 9(5): e95572.

79 thoughts on “Hnus, čistota a dehumanizace – proč ateisté tak často věří náboženským předsudkům?

  1. Foxy

    Petře, naprostý souhlas.
    Akorát k těm třem obrázkům bys měl přidat čtvrtý, zobrazující obdobným způsobem nějakého toho Arabáka muslimáka uprclíka, aby to bylo kompletní – protože, jak správně říkáš, pocit hnusu je (hned vedle strachu) pro válečnou propagandu k nezaplacení.
    Ať je lépe a radostněji,
    Foxy.

  2. Marian

    Ktorým náboženským predsudkom ateisti teda tak často veria?

  3. Foxy

    Ad: „Ktorým náboženským predsudkom ateisti teda tak často veria?“
    Jak který. Atheisti jsou příliš heterogenní lidičkové na to, aby v tomhle mohli mít nějaké typické předsudky.
    Obecně je totiž spojuje pouze to, že nevěří v reálnou existenci boha, bohů, či nadpřirozena obecně. Nic víc – ale taky nic míň.

  4. Hebért

    Článek dobrý, komentáře pod ním ne.

    Jasně Foxy, taky tam chybí démonizace nacistů. To jsou přeci také normální lidé. Proč je spojenci tak dehumanizovali?

    Snad musíme rozlišovat mezi skupinami. LGBT nebo ateisté nebo Židé nejsou to samé co komunisté, nacisté nebo muslimové. Jasně, všichni komunisti, náckové a muslimové nejsou špatní, ale je to už něco jiného než první jmenované skupiny. To přímo bije do očí, o jakou propagandu se tady snažíš. Tady ale narazíš.

  5. Tomas Pluharik

    To je dost zavadejici clanek ….

  6. mirek

    Pro nabozensky teror vetsiny ve prspech nekolika vychcanku (at uz z vedeni cirkve nebo vedeni chalifatu) jsou ateiste samozrejme prekazkou , protoze ukazuji lidem ze lze byt lepsim nez ovci, a lze myslet samostatne. Tak soubezne s tim ze si tito vychyrali zlocinci usurpuji monopol na sireni a interpretace „nabozenstvi“ automaticky siri i stvavou propagndu proti ateistum – hlavnim skutecnym ochranarum a obrancum obycejnych lidi ( ale spolecnym nepratelum jak cirkve tak chalifu…)….

  7. mulit

    Čečenští gayové zjevně doplácejí na to, že právě ve vztahu k sexualitě propadáme pocitům hnusu snadněji než například v případech násilí, což napovídá možnou odpověď na otázku: Proč jsou ve filmu a televizi sexuální scény považovány za problematičtější než násilné?

    Jsem dost starý na to, abych nevěděl, jak lidi reagují o samotě, a jak reagují ve skupině nebo přítomnosti druhého. Zvláště tedy ve skupině. To znervóznění před sexuálními scénami v televizi je tehdy, když se na tebe někdo dívá. To dělá to napětí. Tím více, když je tam v místnosti s tebou více lidí. Když je člověk o samotě, nic takového necítí. To samé homofobie. Kdyby ten člověk viděl film doma sám, kde se mihnou nějací dva gayové a políbí se, ten člověk v ten moment nepřepne televizi na jiný program. Nemá totiž důvod. Ale kdyby u něho byl na návštěvě někdo jiný, o němž ví, že je proti homosexualitě, nebo o němž to předpokládá, nebo by tam bylo více lidí, tak by to komentoval fuj fuj a možná by to přepnul. Ale znovu opakuji – když je doma sám, tak to kvůli nějakému polibku dvou mužů nepřepne. Z čehož mi vyplývá, že lidi, zvláště muži reagují tak, jak se domnívají, že od nich čeká okolí. Už jsem to psal vícekrát. Hlavně nevypadnout z role. Je to určitá póza. Lidi si prostě budují určité jméno, pověst image. Když jsou doma sami, nemají před kým. Proto jsou doma o samotě svobodnější. Takže v reálu není tak negativní názor na gaye. Když jsem se setkal tváří v tvář s muži, nikdy jsem v reálu nezažil nic negativního. Protože k tomu necítili vnější tlak. Ten vnější tlak je nesmírně důležitý. Už i tady na internetu nebo diskusním foru je určitá skupina, i tady už mnozí nepíšou jen za sebe, ale i něco, co si myslí, že se od nich očekává. Vy, heterosexuálové, to máte ještě silnější. Gayové jsou spíše individualisté, vy heterosexuálové se velmi řídíte skupinovým chováním a tím co převažuje, nebo co si myslíte, že převažuje. Nemůžete za to, je to evoluce. Nechcete vypadnout ze skupiny, z grupy. Proto se držíte štábní kultury. Funguje to ve sportu, v armádě, u policie, ale i v běžném životě. Někde je to silnější, někde slabší, ale je to tak.

  8. mulit

    A funguje to u všech. Vy, heterosexuálové, se snažíte vypadat chlapácky, tvrdě a homofobně hlavně před ostatními. Když jste doma sami, nemáte důvod. Ale to samé (inverzně) dělají zženštilí gayové, tzv. herečky, tetky. Ti to dělají taky jen, když mají obecenstvo. Když jsou doma sami, nedělají žádná zženštilá gesta, ani nemluví příteplale. Nemají před kým. Když není obecenstvo, není motivace ke hraní. Oni chtějí provokovat, chtějí exhhibici. Nutně potřebují diváky. Jinak to ztrácí smysl. A inverzně homofobie taktéž. Homofobie, „tvrďáctví“ má smysl jen ve skupině a když je součástí stmelování skupiny a pěstování štábní kultury. O samotě nemá smysl.

  9. toli

    @MULIT
    To ale neplatí vždy,představ si že opravdu existují heteráci kterým se zvedá kufr pokud vidí homo aktivity bez ohledu na to zda mají obecenstvo či nikoliv.To samé se týká i žen v případě leseb.Co platí je, že na netu má každý ramena a drsné kecy,pokud se se mnou (či jakýmkoliv jiným gayem) setkají v reálu tak drží hubu a jsou velmi malí,prostě si nic nedovolí. To neplatí u primitivů,kteří jsou ve skupině,tam si naopak vzájemně dodávají odvahu ve výpadech.Bylo to zřetelně vidět na tom videu z pride,kde průvod procházel kolem skupiny nácků.

    Jinak zženštilí gayové vadí i mě,prostě mě to chování a šlapání si na jazyk,zdrobněliny vadí,mám to v sobě nastavené tak že muž má být mužem, to je pro mne atraktivní,dokonce mi vadí i ženy pokud jsou přehnaně ženské a psychicky se hroutí ,hysterčí při každé příležitosti.Atraktivní žena je pro mne např.Sharon Stone v Základním instinktu.
    Občas si sjedeme s manželkou a přítelem do klubu,vždy si sednu tak abych nekoukal přímo na ty atrapy mužů.Nic proti nim nemám ale není mou povinností se na ně koukat.
    A teď si představ že zženštilé jedince najdeš i mezi heteráky,není jich mnoho ale jsou.

  10. mulit

    No a já ti tvrdím, že obojí krajní pozice jsou pózy. Jak afektované tvrďáctví a homofobie, tak afektovaná zženštilost. Obojí funguje jen tehdy, má-li ten dotyčný obecenstvo.

  11. mulit

    A mám na to i důkazy. S jedním zženštilým jsem se kdysi kamarádil. Je to už sice 20 let zpátky, ale pamatuji si na něho velmi dobře. On byl zábavný, vtipný, ale zženštilý. Jenže když jsme byli u něj doma, nebo jsme byli v přírodě (kde neměl publikum), nedělal to. Ptal jsem se ho na to. Radime, proč to děláš? Proč jsi se mnou normální a v gay klubu nebo v obchodě když nakupujeme, jsi zženštilý? On mi řekl, že ho to baví. Baví být v centru pozornosti a takto působit.

    Všimni si, že ve škole, žádné děcko není zženštilé. Tedy žádný kluk není afektovaně vykroucený od přírody. Nic takového ve škole nevidím. Kdy to začne? Když to někde okouká. Nebo začne chodit do gay klubu. Čili je to divadelní představení. Je to úmysl. Je to role. Role, kterou hraje. A to samé afektované tvrďáctví a homofobie. To je taky naučené, okoukané. A má to smysl jen v kolektivu. Pracuji celý život s kolektivy, tak vím, jak fungují.

  12. aleš

    mulit:

    Vy, heterosexuálové, se snažíte vypadat chlapácky, tvrdě a homofobně hlavně před ostatními.

    Nějak se mi připomíná rčení: Podle sebe soudím tebe.

    Snažit se vypadat nějak před druhými, vede k vnitřnímu otroctví, nebo snad ne, mulite?

  13. aleš

    mulit:

    A inverzně homofobie taktéž. Homofobie, „tvrďáctví“ má smysl jen ve skupině a když je součástí stmelování skupiny a pěstování štábní kultury. O samotě nemá smysl.

    Podívej se, jak daleko jsi odešel od smyslu slova *fobie.

  14. aleš

    mulit:

    Je to role. Role, kterou hraje.

    Ten jeho mozek to taky asi hraje, že se tváří jako více podobný ženskému, než mužskému.

    Mulite, ty zde své občasné hysterické výlevy taky hraješ, nebo jsou součástí tvé osobnosti?

  15. aleš

    K článku …

    Za jejich postojem je zjevně také schopnost cítit zhnusení. Jsou to lidé jednak vychovávaní k tomu, že určité chování, určité myšlení nebo určití lidé jsou prostě odporní a zároveň jsou k těmto pocitům obecně mnohem vnímavější, než jiní.

    Možno říci, že pokud ateista je zhnusen z náboženských lidí, mohou za to náboženské předsudky, které přijal.

    Ateisté, očistěte se od takovýchto postojů – máte to v tomto článku, lépe řečeno v tomto kázání.

  16. Foxy

    Ad: „To přímo bije do očí, o jakou propagandu se tady snažíš. Tady ale narazíš.“
    Sory, jestli jsem ti svými slovy způsobil monokl.
    Své jsem řek, kdo a jakou propagandu kde dělá, to ať rozhodne Bůh Všemohoucí. Komu se to nelíbí, nechť mne nahlásí a zabanovati nechá.
    HEPRD!

  17. Azazel

    „Kdyby ten člověk viděl film doma sám, kde se mihnou nějací dva gayové a políbí se, ten člověk v ten moment nepřepne televizi na jiný program. Nemá totiž důvod. “

    Proč to sem zase ten vůl tahá?

    Já mam odpor k hovnům na veřejnosti i doma. Je to biologicky dané. Mam také odpor k dvěma líbajícím se chlapům. Ať je to doma či veřejně. Není to výchovou, prostě jako CÍTÍM ODPOR K PŘEDSTAVĚ DVOU LÍBAJÍCÍCH SE HNUSNÝCH HOLEK, STARÝCH ŽEN A STARÝCH MUŽŮ, TAK CÍTÍM ODPOR PŘI LÍBÁNÍ DVOU CHLAPŮ. Výchova byla liberální a bezbožná. Ostatní to tak mají také co vím.

    Tedy mam vrozený odpor proti tomu, když se líbají dva oškliví lidé jakéhokoliv pohlaví. Nikdo mě nevychoval, abych měl odpor k ošklivým lidem, samo je to ve mně. A stejně tak ke dvěma chlapům. Kdo mě pozoruje je jedno. Ta představa nebo když je to ve filmu, což někdy je, nebo venku v Praze, mě znechucuje jako odpor k výkalům. Nepotřebuji to sledovat, naopak.

    Ale vím, že ti lidé na to mají právo a to je jediné, co ode mě řiťopichové potřebují mít. Rovná práva. Toleranci. Ne úctu, ale toleranci. A oni jí mají.

    Jinak srovnávat muslimy a Židy je fakt vtipné.

    Hezký víkend a zase někdy. 🙂

  18. Petr Tomek Post author

    @Hebért: „Jasně Foxy, taky tam chybí démonizace nacistů. To jsou přeci také normální lidé. Proč je spojenci tak dehumanizovali?“

    On byl ale v historii problém i s dehumanizací skupin, které si to „zasloužily“. Přesně o tom jsou případy náslií na Němcích v osvobozených oblastech nebo případ masakru v Sabře a Šatíle. Jde o to že ani v takových případech neexistuje něco jako „spravedlivý hněv“. Emoce, by tehdy tím více měly být pod kontrolou rozumu.

  19. Azazel

    Ovšem zároveň spojenci potřebovali bombardovat německé civilisty, aby vyhráli válku…

    Démonizovat není třeba, o muslimech nebo nacistech si stačí říct pravdu, ta je sama dost děsivá. Proč něco vymýšlet?

    A tato pravda stačí k tomu, zda si říct, jestli je tu chceme nebo ne (migranty z vnějšku). Není to o nějakém násilí a spravedlivém hněvu, stačí si říct, zda zde chceme velkou komunitu nacistů nebo muslimů. Já nechci (vidím co to dělá na Západě) a podle toho bych udělal i zákony, když bude třeba. Většina Čechů, dokonce i Evropanů podle průzkumů, to samé. A je jich hodně i mezi vysokoškoláky, kteří kritizují multikulturalismus s islámem a jeho možnosti.

    Hezký víkend všem!

  20. mulit

    aleš

    Ten jeho mozek to taky asi hraje, že se tváří jako více podobný ženskému, než mužskému.

    No, podle mého pozorování, je tak 2/3 gayů nerozeznatelných a 1/3 gayů – tam bys něco poznal. A samozřejmě může mít vrozené něco jako ženskost, to jistě. Já to nepopírám, však znám i gaye, co třeba vůbec neřídí auto, nehrají žádné kolektivní sporty, nevymění ani žárovku. Takže jo, to existuje. Má to v sobě. Někdo se třeba od mala kamarádí spíše s holkama, atd. To všecko jsem viděl. Ale ta afektovaná předvádivá zženštilost určitě není vrozená. To má ten člověk okoukané. A dělá to jen tehdy, když má obecenstvo. Když je doma sám, tak to nedělá.

    Mulite, ty zde své občasné hysterické výlevy taky hraješ, nebo jsou součástí tvé osobnosti?

    Tohle je hysterie: Já mam odpor k hovnům na veřejnosti i doma. Je to biologicky dané. Mam také odpor k dvěma líbajícím se chlapům. Ať je to doma či veřejně. Není to výchovou, prostě jako CÍTÍM ODPOR K PŘEDSTAVĚ DVOU LÍBAJÍCÍCH SE HNUSNÝCH HOLEK, STARÝCH ŽEN A STARÝCH MUŽŮ, TAK CÍTÍM ODPOR PŘI LÍBÁNÍ DVOU CHLAPŮ. Výchova byla liberální a bezbožná. Ostatní to tak mají také co vím. Tedy mam vrozený odpor proti tomu, když se líbají dva oškliví lidé jakéhokoliv pohlaví. Nikdo mě nevychoval, abych měl odpor k ošklivým lidem, samo je to ve mně. A stejně tak ke dvěma chlapům. Kdo mě pozoruje je jedno. Ta představa nebo když je to ve filmu, což někdy je, nebo venku v Praze, mě znechucuje jako odpor k výkalům. Nepotřebuji to sledovat, naopak.Ale vím, že ti lidé na to mají právo a to je jediné, co ode mě řiťopichové potřebují mít.

    Takže hysterický je tu akorát tvůj údajně heterosexuální spolubratr Azazel. Příznačné, že disponuje ještě více nicky než ty….

  21. Azazel

    To není hysterie, to je popis vrozeného pocitu, který překonám rozumem tak, že dám ostatním neškodným menšinám rovná práva, ale nepotřebuji se na to koukat.

    Ty máš potřebu sledovat heteráky při líbání? Asi jako gay nemáš. Já to samé opačně. Ale když to sem pořád taháš, tak na to reaguji. A ano, přijde mi to nechutné, jako když třeba spolu souloží dva hodně hodně obézní lidé. Ale uznávám jejich plná práva to dělat. Ale nepotřebuji se na to koukat.

    Proč mam sledovat sex dvou obézních lidí, když se mi to nelíbí? Abych uspokojil hysterku Mulita? Už ti „hysterko“ neříkám jen já, ale i ostatní. Něco na tom tedy je… stačí, že uznávám jejich práva to dělat, ale nemusím na to čumět.

    Už to sem fakt netahej. Já to řeším jen kvůli tobě. A nebaví mě to. A ano, slovo řiťopich nebo kozomrd se tu v Praze používá a většina lidí nespí s kozama nebo ovcema. 🙂

    A teď už fakt jdu. Ahoj.

  22. mulit

    aleš: Snažit se vypadat nějak před druhými, vede k vnitřnímu otroctví, nebo snad ne, mulite?

    Ano, to jsem viděl hlavně v církvi, ve sborech a kostelech. Spoustu lidí, co se snažili nějak vypadat před druhými. Asi byli vnitřními otroky. Otročili té ideologii, co i ty.

  23. mulit

    Vřískaní nad nějakými fyzickými projevy náklonnosti v televizi je právě hysterie. Já jsem viděl v televizi často líbat se heterosexuály, tedy muže a ženu a nevypínal jsem to. Jde to mimo mě. Nic to se mnou nedělá. Kdybych byl heterák, určitě bych nebyl hysterický a nedělal vědu z inverzní situace. Buď bych si toho vůbec nevšiml, nebo bych to zaregistroval letmo a pozornost spíše věnoval ději celkově nebo přepnul jinam. Ale abych vřískal na netu dva chlapi – pomoc hovna, takový ubožák bych určitě nikdy nebyl. To je vidět, jak jsi na tom mizerně. Chodící labilita. Když budeš pokračovat dál, možná uženeš na svoji homofobili a posedlost líbajícími se chlapy (které já nikde nevidím) invalidní důchod na hlavu…

  24. Petr Tomek Post author

    @Aleš: „Možno říci, že pokud ateista je zhnusen z náboženských lidí, mohou za to náboženské předsudky, které přijal.“

    Pocit zhnusení se dá získat i jinak než výchovou. Ateisté zhnusení z náboženstkých lidí bývají často bývalí věřící u kterých ten pocit pramení z odporu k manipulaci. Je to přirozená i když neracionální reakce – asi jako když člověk zjistí že mu jídlo, které mu vždy chutnalo, způsobuje prudké průjmy s žaludečními křečemi. Naše psychika si potřebuje přeřadit věci zařazované dříve jako „příjemné“ do stavu „odporné“ abychom tomu dokázali odolávat. Je to jako s bývalými kuřáky, kteří získají po odvykání extrémní alergii na kouř.

  25. mulit

    aleš
    08.09. 2017
    mulit:

    Vy, heterosexuálové, se snažíte vypadat chlapácky, tvrdě a homofobně hlavně před ostatními.

    Nějak se mi připomíná rčení: Podle sebe soudím tebe.

    To se pleteš. Protože k tomu ani není důvod. Já se heterosexuály nějak organizovaně nestýkám. Nechodím do hospod, a už ani do církve. V práci převažuje ženský kolektiv a ve volném čase se stýkám jenom s lidmi mé orientace. Ale ne těmi feminními. To by mě nebavilo. Heteráky speciálně nevyhledávám. Ale v práci si rozumím více s muži kolegy než s ženami. To jistě. S heterákem bych měl určitě mnoho styčných ploch. Pouze pokud by začal opěvovat ženy a vagíny atd, tak bych s ním společnou notu nenašel. Ale jinak ve všem ostatním si rozumím spíše s muži než s ženami. Vím, že jsou gayové, co si rozumí více s ženami než s muži. Jak už jsem psal, je jich ovšem maximálně 1/3. Možná méně. je to hodně mediální záležitost a stereotypy vytvořené v minulých dekádách. Hodně udělaly filmy. Filmy a potom různé reality show, kde vystupovali ti feminní nebo exhibicionisté. Ve starém Řecku se homosexualita s ženskostí nepojila.

  26. mulit

    Petr Tomek

    Často říkám, že věřící je příliš snadné nenávidět.

    Já mám rád svoji rodinu, ačkoli jsou věřící. Oni mi však už svoji víru necpou. Přestalo to.

    Za jejich postojem je zjevně také schopnost cítit zhnusení. Jsou to lidé jednak vychovávaní k tomu, že určité chování, určité myšlení nebo určití lidé jsou prostě odporní a zároveň jsou k těmto pocitům obecně mnohem vnímavější, než jiní.

    Co se týká emocí, tak ty jsou dílem zvyku. Co se týká konkrétně gayů a leseb, lidé reagují podle toho, zda je znají osobně nebo mají členy rodiny této orientace. Málokterá matka nenávidí svého syna, když jí řekne, že je gay. Ani moje matka to neudělala. Převažuje přijetí. Kdyby byla tak silná averze vůči gayům a lesbám ve společnosti, jak tu někteří naznačují, neprošlo by referendum v Irsku. Na internetu jsou aktivní homofobové, v reálu ne. A měl jsem debaty s hodně lidmi o tom. O pocitu hnusu mi nikdo nepovídal. To je virtuální záležitost. Ostatně proč mi měl někdo říkat, že jsem hnusný, když on hezčí nebyl? Každý měl svých vlastních problémů dost. Spíše jsme si vyměňovali zkušenosti třeba s partnerským soužitím, páč to je podobné. Jak říkám, na netu čtu něco úplně jiného, než zažívám v reálu. Já jsem osobně skutečně nezažil nikdy ani náznak opovržení, nebo diskriminace nebo čehokoliv, co čtu na internetu. Komu jsem o sobě něco řekl, vždycky to proběhlo dobře. Dokonce bych řekl, že ti, kterým jsem to řekl, byli zvídaví a ptali se na detaily, „jak to mezi vámi chodí“. Kdyby byli zhnusení, tak by se se mnou nevybavovali. Asi jsem měl štěstí na lidi. Nebo respektive s kretény nebo zlými lidmi jsem nikdy nekamarádil. Proto to nemohlo nikdy dopadnout jinak než dobře. Na netu to je jiné. Internet přitahuje lidi, co si touží vyřídit účty nebo zchladit na někom žáhu. Anonymita. Závist. Zapšklost. Trpkost. Malost. Zatímco v reálu se s vadnými nestýkám, na netu to nejde. V místnosti jsou všichni.

  27. aleš

    P. Tomek:

    Pocit zhnusení se dá získat i jinak než výchovou. Ateisté zhnusení z náboženstkých lidí bývají často bývalí věřící u kterých ten pocit pramení z odporu k manipulaci.

    Souhlasím. To mé vámi citované tvrzení jsem napsal víceméně s nadsázkou.

    Předpokládám, že si uvědomujete, že pocit zhnusení se získává z manipulace (a dalších způsobů jednání) všeobecně, bez ohledu zda se jedná o ateisty nebo o věřící.

    Mně kupř. vede ke zhnusení jednání ateistů, kteří nemají v ničem zábrany.

  28. mulit

    Všechny tři možnosti jsou hezké. A kdo je z něčeho zhnusený, měl by se jít léčit. Nemá to v hlavě v pořádku. Vaše pocity zhnusení jsou vaše nemoc, vaše postižení. Vaše bigotnost, váš primitivismus, vaše ubohost, vaše zapkšlost. Běžte si ji léčit a nevydávejte na obdiv vaše postižení, vaše předsudky a vaší malost.

  29. aleš

    mulit:

    To se pleteš. Protože k tomu ani není důvod.

    Důvod není k tomu, abys hovořil o soukromí skupiny lidí, které ani neznáš.

    To, že jsi přesvědčen, jaký je kdo v soukromí, je charakteristickou známkou bludu.

  30. aleš

    mulit:

    A kdo je z něčeho zhnusený, měl by se jít léčit. Nemá to v hlavě v pořádku. Vaše pocity zhnusení jsou vaše nemoc, vaše postižení. Vaše bigotnost, váš primitivismus, vaše ubohost, vaše zapkšlost. Běžte si ji léčit a nevydávejte na obdiv vaše postižení, vaše předsudky a vaší malost.

    Jak jinak by se dala lépe charakterizovat daná tvrzení, než jako tvrzení zhnuseného člověka?

    Hodnotíš snad nadávky druhým nějak vysoko? Nebo je to projev malosti?

    Autoprojekce je přisuzování vlastních negativních vlastností jiným.

    Nečekám, že by sis to vzal k srdci.

  31. ateista

    @aleš
    Mně kupř. vede ke zhnusení jednání ateistů, kteří nemají v ničem zábrany.

    Jak hodnotíte křesťana – vraha a ateistu – vraha? A proč si myslíte, že všichni ateisté nemají zábrany? Všichni lžou, kradou, podvádějí, vraždí? Vždyť Vy jste větší lhář než ateisté! Tak jak chcete nějakého ateistu odsuzovat?

  32. aleš

    ateista:

    Mně kupř. vede ke zhnusení jednání ateistů, kteří nemají v ničem zábrany.

    Měl jsem spíše napsat „těch ateistů, kteří nemají v ničem zábrany.“ Samozřejmě jsem nemyslel ateisty všeobecně.

    Z mé zkušenosti takových ateistů je menšina.

    Jak hodnotíte křesťana – vraha a ateistu – vraha?

    Samozřejmě hodnotím hůře toho, který se označuje za křesťana.

  33. mulit

    Co se týká zhnusení nezhnusení – toto jsou estetické preference. Je srandovní, jak si kdejaký internetový anonym myslí, že on je mustr všeho. To, co on dělá v posteli, je správné. To, co on preferuje, je jedině správné. Pomalu by nařizovali, jak se lidi mají oblíkat, jakou hudbu poslouchat, jaké jídlo jíst. Že budu na stránkách ateistů poslouchat totéž, co od pobožných šašků na granosalis, by mě nenapadlo. Místo, aby byli lidi pokorní a uctiví k druhým, tak si hrají na bohy, kterým přísluší rozhodovat, které estetické preference jsou ty přípustné a které jsou údajně fuj. A to podle nich. Každý tydýt sám sebe chce postavit za světového ředitele vkusu. Naštěstí takový šašek akorát může datlovat do klávesnice. Žít a nechat žít. Ať si každý najde k sobě, koho chce. A´t si každý jí jídla, co mu chutnají, a´t si každý kupuje voňavky, co mu voní? Nebo aˇť si nekupuje žádnou. Každý ať si pouští muziku, co mu vyhovuje. Jakým právem se tu kdejaký anonymní čuráček povyšuje? Na základě čeho? Kdo ho pasoval do role světového hodnotitele? Co když on druhým připadne jako hnusák a to, co dělá jako hnusné? To je neuvěřitelné, kolik jsem zde našel neopodstatněné pýchy. Pýchy trapných anonymů.

    Neexistuje žádný jednotný světový vkus. V ničem! Ani v jídle, ani v sexu, ani v hudbě, ani v bydlení, ani o oblíkání. Běžte se bigoti zavřít na nějaký ostrov, kde se zavřete do svých předpisů, regulí. Neotravujte svojí bigotností vzduch. Nechci číst vaše předpotopní slinty. Běžte do muzea a zavřete se tam. Zatuchlé relikvie.

  34. mulit

    Azazel, Hebert, velryba, Ignac a další tvoje transsexuální převleky.

    Je mi z tebe na zvracení. Měl bys mít ban na IP adresu. Jsi úchyl, co opruzuje, spamuje forum. Divím se, že tě tu admin toleruje.

  35. Hebért

    Kdo je Azazel? 🙂

    Jinak jestli dobře čtete, tak se program mýlil v 9% případů při více fotkách. Což jsou ty mužští gayové. No moc jich asi není. Mulit mezi ně fakt nepatří, je to hysterka.

    Jinak ten co psal Leviticus chtěl brát LGBT práva, což Azazel podle toho co píše nechce, naopak. A mulit naopak na práva homosexuálů kašle. Viz. výše. To spíš on je jako ten, co psal Leviticus.

    Já Ázu fakt chápu, podívejte, je to možná i vrozený pocit, jako když se líbají dva hodně obézní lidé. Nikdo z nás přeci není vychován nemít rád tlusté lidi. Je ale evolučně dané, že jsou to lidé co jsou nemocní, proto nás tolik nepřitahují. Nebo jsou častěji nemocní. A to samé či podobné bude při sledování gayů u heterosexuálů, je to něco, při čem geny heteráků řvou: něco není správně, nedívej se (nebo se to tak často děje, ne u všech). A když jdu po ulici a vidim to, také se otočím. Hlavní je, že rozum to překoná a my jim chceme dát práva, čumět na to přeci nikdo nemusí, proč nám to mulit pořád cpe?

    Proč nám to cpe? Je tím posedlý a my jen reagujeme. Je v něm něco divného. Jinak nadávky na gaye nebo muslimy zde používá skoro každý občas. Slovo kozomrd často používané neznamená, že chce člověk tajně píchat kozy nebo zvířata. Mějte se. 🙂

  36. mulit

    Ty jsi posedlý homosexualitou. Už se ti i zdají vlhké sny o líbajících se chlapech. O tom tu básníš už dva měsíce. Tak už si konečně nějakého chlapa najdi a neopruzuj.

  37. Lemmy

    Aleš: Mně kupř. vede ke zhnusení jednání těch ateistů, kteří nemají v ničem zábrany.

    Myslím, že nie je potrebné zdôrazňovať konkrétne podľa svetonázoru, ale dá sa to použiť proti všetkým, ktorí nemajú v ničom zábrany, bez ohľadu na svetonázor či náboženské vierovyznanie.

  38. toli

    Aleš asi žije v biasu že křesťané jsou echt morální 🙂

  39. Foxy

    Hebért (08.09. 2017): „Já Ázu fakt chápu…“
    🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

  40. Foxy

    Aleš: „Mně kupř. vede ke zhnusení jednání ateistů, kteří nemají v ničem zábrany.“
    To já naopak bývám zhnusen hnusným jednáním hnusníkovým zcela bez ohledu na jeho víru či nevíru v nějaké to transcendentno.

  41. Hebért

    Musíme si uvědomit, zda je důležitější sociální inženýrství a předělávání lidí nebo věcná práva.

    Mulit nás chce předělávat a na práva kašle.

    Vystavit tě a ukázat lidem pro smích. Žádné vzdělání, nula informací, nikdy zde žádná větší úvaha, zato spousta vesnických názorů.

    Názory mulita pro psychologa ve zkratce:

    „Čmoudy tu nechceme, maj IQ tykve“ (sám má přitom tolik co ty tykve)

    „Nevím, zda budu tolerovat tvoje heterosexuální projevy“ (tolerance sama)

    „Nezájem o práva LGBT, děti homouši nepotřebují, svatby taky ne“ (počkej ve stáří)

    Zato by chtěl předělávat heteráky na bisexuály nebo homosexuály, aby se jim líbili sex. projevy gayů ve filmu nebo na ulicích měst. Prostě mentální retard.

    Oddělit od sebe pocitovou stránku a věcnou, rozumnou, to je to hlavní, to je poselství tohoto článku, ne předělávat své pocity. Nebo ne nutně. Nemusím začít milovat homosexuály, stačí, že pro ně budu chtít rovná práva, nebo ne? Mějte se. 🙂

  42. A.S.Pergill

    @Petr Tomek
    > Emoce, by tehdy tím více měly být pod kontrolou rozumu.
    V každé slušnější vojenské příručce se dozvíte, že vzbuzení nenávisti nebo alespoň hněvu u svých vojáků proti vojákům protivníka je docela žádoucí a inteligentnějším vedením armády záměrně vytvářený jev. Velmi inteligentně, byť zkratkovitě je to podáno v bigglesovské povídce „Harcourtův strach“ (Johns, W. E.: Biggles od velbloudích stíhaček). Pak ještě autor recykloval ten samý motiv do druhé světové války, v níž jeho hrdina také bojoval.
    Pochopitelně, ty emoce musejí být pod kontrolou, ale ta kontrola pochází z vyšších levelů velení.
    To samé najdete i u sovětů – viz známá píseň „Vstavaj, strana agromnaja“, v níž se zpívá o „vznešeném (či dokonce urozeném) hněvu“.

  43. Palo Alto

    Pochopil jsem správně tu myšlenku, že morálku (nezabiješ, nepokradeš atd) máme vrozenou a náboženství na ni ani nepotřebujeme, to si jen náboženství přivlastnilo něco přirozeného lidskému druhu…

    …. ale na druhé straně není nic přirozeného na tom, že by se tvorům, sexuálně se rozmnožujícím výhradně heterosexuálním stykem, zcela přirozeně a z nějakých evolučně biologických příčin, hnusil homosexuální styk? Třeba větší šance mít potomky? Nějaký studovaný evoluční biolog, co by se nad tím mohl zahloubat?

    To doopravdy nemůže mít zhnusení homosexualitou nějaký evoluční klad a musíme hledat zdůvodnění u náboženství?

    A jestli jsme všichni původně bi a homo, tak jak na jedné straně jsme se mohli tím náboženstvím nakazit, když jsme o náboženství v podstatě ani nezavadili? Jak to, že se mi líbily holky od malička, když jsem ani nevěděl, že je pindík i na něco jiného než na čůrání a ježíšek byl ten neviditelný, co nosil dárky na vánoce.

    Jak to, že na druhé straně to náboženství teda nezafungovalo na skutečné homosexuály, kteří nám říkají, jak je pro ně homosexualita přirozená (místo aby říkali, jak unikli náboženské indoktrinaci a tak mohli zůstat svobodně homo) a svou přitažlivost k stejnému sexu a odpor k opačnému popisují úplně stejně jako heterosexuálové přitažlivost k opačnému a odpor ke stejnému.

    Můžeme udělat pokus. Jestli tu je nějaký skutečný homosexuál, tak ho necháme popsat co mu dělá představa soulože s ženou a mužem a pak v popisu jen prohodíme pohlaví.

    Jak to, že náboženská antihomo propaganda neudělala z homosexuálů heterosexuály nejdřív u těch, co jí byli vystaveni nejvíc, totiž u gay duchovních?

    Nezlobte se. Vaše argumentace vypadá, že nemá ani hlavu ani patu, že jste si propojil ateismus s LBTG aktivismem a teď si to snažíte nějak zpětně racionalizovat.

    Kdyby mělo náboženství moc měnit něčí sexuální choutky a averze, tak by se to dávno vědělo a spousty homosexuálů by stály fronty na převychování. Psychiatři by posílali homosexuály za faráři na předělání na heterosexuály. Takový Honza Musil se dokonce oženil, aby unikl své přirozenosti, že by nezašel na náboženské školení kdyby měl tu možnost, tomu se přeci nedá věřit.

    Středověk by byl čistě heterosexuální a zbožné národy dneška by měly méně homosexuálů než ateistické.

    Je to přesně obráceně. Gay Pride přišla z pobožné Ameriky do ateistických Čech, my na to ještě ani nemáme vlastní slovo a sponzorovat ji musí Americká a Izraelská ambasáda – dvě země, které jsou náboženstvím prosáklé. Já si ty plakáty na Prague Pride doopravdy prohlídl, tak to vím jistě, bylo to tam napsaný. – Nezlobte se, spíš to vypadá, že náboženství ve skutečnosti homosexualitu dost podporuje.

    Možná tu i bude někde nějaký ten gay věřící nebo gay bývalý věřící, jako živoucí důkaz neschopnosti náboženství měnit sexuální preference. Jak to, že se to u nich nepovedlo s takovým náboženským úsilím, když u nás to jde tak nějak podvědomě, samovolně a bez povšimnutí, že o tom ani nevíme a máme to za svoji přirozenost.

    Kristus a jeho dvanáct věrných kamarádů taky nevypadají jako heterosexuální aktivisté posedlí ženami.

  44. mulit

    Ani jsem si nevšiml, že tu je tento příspěvek. Asi Azazel s dalším novým nickem? A zase ten samý kolovrátek?


    To doopravdy nemůže mít zhnusení homosexualitou nějaký evoluční klad a musíme hledat zdůvodnění u náboženství?
    svou přitažlivost k stejnému sexu a odpor k opačnému popisují úplně stejně jako heterosexuálové přitažlivost k opačnému a odpor ke stejnému.
    Můžeme udělat pokus. Jestli tu je nějaký skutečný homosexuál, tak ho necháme popsat co mu dělá představa soulože s ženou a mužem a pak v popisu jen prohodíme pohlaví.

    Ještě jednou a naposledy. Tvá ideologická bitva existuje jen v tvé hlavě a hlavě stejně postižených jako jsi ty. Točíš to tu dokola jako fanatik. Žádná nenávist k ženám u homosexuálů neexistuje. Gay má rád svoji matku, sestru, kolegyni, kámošku, ale nechce pouze žít s ženou. Nezamiluje se do ženy. Zamiluje se do muže a muže považuje za přitažlivější než ženy. V průměru. A opačně normální nehysterický heterosexuál dává přednost ženám, muži jsou inertní. Kdo tvrdí, že mu jsou muži odporní, lže, nebo mu přeskočilo, nebo má vygumovanou hlavu špatnou výchovou nebo nějakou ideologií. Pokud tvrdíš, že se ti hnusí muži a mužské věci, poradím ti jednu věc: Vyndej si svůj penis ze svých kalhot, polož si ho na kuchyňskou linku, vezmi si kladivo a roztřískej ho. A na to, co ti tam zbude, si namaluj vagínu. Snad takto tvá křišťálově čistá heterosexuální duše už konečně dojde klidu…

  45. Marian

    Citujem:
    Náboženství mají podobně pojištěné i své vlastní přežití – v muslimském světě dodnes neexistuje označení pro ateistu, které by nebylo pejorativní. Někde jsou na ateisty pořádány štvanice (Bangladéš, Malajsie, Saúdská Arábie), velmi podobné jistým honům na čarodějnice. V minulosti bylo něco takového běžné i v křesťanské Evropě a mnozí náboženští ultrakonzervativci by se to těch časů rádi vrátili.

    Ale to je zase len ideologixcký pohľad. Čo je svet svetom, vždy bolo dosť stúpencov čohoikoľvek, aby tĺkli tých druhých. Skôr je vhodné zamyslieť sa nad tou vlastnou nenávisťou. Kde sa vo vás berie nenávisť voči katolíkom? Až zvládnete – bez emócií – túto odpoveď – potom začnete rozumieť tej nenávisti iných.

  46. mulit

    Ateistický laik
    A vousatí muži je nějaká ideologie? Nebo to jsou ty jiné možnosti?

    Něco jiného je líbat se s vousatým a něco jiného je vousatý jako obecně vizuálně. Mně vousatí nevadí. Nevadí mi nikdo nijak. Ale když má přítel už více než týdenní strniště, třeba 14 dní, tak mu řeknu, aby s tím něco udělal. Jako na tom svět nestojí, ale to tak mají i heteráci. Vím, že můj švagr řekl své manželce, že by měla něco udělat s kily, když při děckách přibrala. A ona mu vyšla vstříc a dala se zpátky dokupy. Čili preference můžeš vyjádřit, na tom nic není, když ten druhý ví, co tě přitahuje a co ne. Tady šlo spíše o ten postoj některých diskutujících, že se prý údajně nedokáží dívat na mužské tělo, že se jim hnusí. To je určitě v nepořádku, nebo to je póza. Muži jako celek nejsou odporní. Stejně jako nejsou odporné ženy. Už jsem tu dával odkazy na hezké ženy. A na masáže jsem chodil k ženě, uměla lépe masírovat než muži. Takže nic takového jako apriori pohlavní hysterie neexistuje. Každý normální člověk ví, co ho přitahuje. Jaké typy, jaké pohlaví, jaký věk. Heterosexuála také nepřitahují automaticky všechny ženy, ale jenom některé ženy. Někoho přitahují vousatí muži – v pořádku. Někoho přitahují silnější ženy – v pořádku. Někoho přitahuji hubení – v pořádku.

    Já jsem uměřený, střídmý a chápající. Viděl jsem toho opravdu hodně a bavil se s lidmi různých preferencí. A právě proto bych nikdy neřekl, že když někdo miluje silnější ženu, že to je něco špatného. Nebo když miluje vousatého, že to je něco špatného. Toto mohl napsat jenom člověk nevychovaný a omezený. Co nevidí dál, než za svůj kurník. Směšné. Už to chápeš? Tedy mně něco nevyhovuje, že bych to nedělal (třeba nějakou praktiku) nebo mi vadí typy nebo něco na tom člověku, ale zcela dobře chápu, že to někomu jinému vyhovuje. A to moje subjektivní nedávám jako vyšší level než druhého subjektivní. Jsme si všichni rovni. Každý má právo na své preference. Ale nemá právo urážet preference druhého. Já myslím, že to je srozumitelné.

  47. mulit

    A to samé platí i pro všechny další oblasti života. Už jsem to tu psal. Třeba jídlo, hudba, atd. Neposmívám se vegetariánovi, ačkoli vegetarián nejsem a mám rád maso. Nikdy bych se mu nesmál, že nejí maso, ani ho nenutil jíst maso. Neposmívám se lidem, co poslouchají dechovku nebo metal, ačkoli ani dechovku ani metal neposlouchám. Nenutil bych ty lidi poslouchat pop, který poslouchám já, ať si v klidu poslouchají to svoje. Neposmívám se lidem, co chtějí bydlet na vesnici nebo naopak ve městě, ať si každý bydlí, kde chce. Neposmívám se lidem, co jsou BDSM, ačkoli jsem vanilka, nechť zůstanou, jak jsou. Mně to nevadí, na můj život jejich preference nemají vliv. Posmívat se druhému kvůli jeho subjektivní preferenci a vyvyšovat svoji subjektivní preferenci je hloupé a nevychované.

    Poslouchat country není vyšší level než poslouchat rock. Jíst maso není vyšší level než jíst zeleninu. Bydlet ve městě není vyšší level než bydlet na vesnici, milovat ženu není vyšší level než milovat muže, o do dovolené jít k moři není vyšší level než jít do hor, atd. Mohl bych pokračovat skutečně donekonečna. Jsou to všecko jen subjektivní dojmy. Kdo na základě subjektivních dojmů katalogizuje nebo nedej bůh tvoří normy nebo různé ideologie typu bible, korán – je troufalec, co by měl dostat přes prsty!

  48. Azazel

    Opět si vedle, toho člověka který se mě zastal neznám. Ale píše v podstatě pravdu:

    1) Ty si vesnický osamocený buran, který je zahořklý, takže nechce rovná práva LGBT, jsi rasista, homofob a heterofob, protože ještě nevíš, zda budeš tolerovat heterácké projevy. To jsi napsal.

    2) Já toleruji homosexuální projevy, ale nechci na ně jako vyhraněný heterák koukat. Protože je mi to vrozeně odporné, když to někde vidím. Jako sex tlustých nebo starých lidí. Je to tak dané geneticky, ne výchovou. Nikdo mě nevychoval nesnášet gaye, staré lidi nebo tlusté lidi. Je to můj celoživotní vkus. U jiných heteráků co znám také. U bisexuálů ne. Nevím kolik je bisexuálů u lidí, co jinak preferují ženy. Já preferuji jenom ženy a od malička. A jen některé typy žen. Ty hodně ženské ženy.

    3) Netoužím tajně po sexu s muži, tlustými či starými lidmi. 🙂

    4) Stále se opakuješ a taháš sem nesmysly a laickou psychoanalýzu. Já jen reaguji na tupé nesmysly psané anonymem jménem mulit.

    5) Stále si nedokázal, proč bych poštvával žáky proti učitelům.

    Hezký zbytek týdne.

  49. mulit

    Můžeš to napsal třeba 10x, poškrábaná gramofonová desko. Tvoje píchání tvých vagín je vyšší level jen v tvé hlavě. V mé nikoli. Tvůj vyšší level Praha je zase jen v tvé hlavě. A tak bych mohl pokračovat dál. A na jednu věc přijdeš v životě. Pýcha předchází pád.

  50. ateista

    @marian
    Kde sa vo vás berie nenávisť voči katolíkom?

    Nejde o nenávist, jde o odpor. Jde o nesouhlas s náboženskými tvrzeními. Jde odpor proti snaze podmanit si celou společnost na základě vymyšlených entit. Jde o odpor proti placení lhářů a podvodníků. Jde o odpor proti snaze získat politickou moc. Jde o odpor proti…….. stovkám dalších náboženských ptákovin.

  51. Hebért

    Důležité je, zda dokážeš odpovědět krátce a výstižně, proč se pořád tak opakuješ? Proč jsi rasista? Proč nechceš tolerovat heterosexuální projevy? Proč kašleš na práva LGBT? Kde si vzal tu svou laickou psychologii a používáš jí také na sebe, když jsi vlastně homofob, který nechce rovná práva? To jsi napsal. To se tu dá lehce dohledat.

    Nebuď tak hysterický a řekni, jesli uznáváš existenci vyhraněných gayů co jsou jen na muže a vyhraněných heterosexuálů, co jsou jen na ženy?

    A myslíš, že sexualita je vrozená nebo daná výchovou? Protože to vypadá spíš na vrozenost.

    Mějte se… 🙂

  52. Hebért

    A ty zase chlapa, pozorovatel…niku. Co třeba ve školce kde děláš? Nějaký malý dítě, to by ti tak sedělo. Chlapce ve věku 6-7 let, ten by se k tobě mentálně hodil. Jen je to trestný no. Tak se tu měj. 🙂

  53. Ateistický laik

    Marian: Ale to je zase len ideologixcký pohľad. Čo je svet svetom, vždy bolo dosť stúpencov čohoikoľvek, aby tĺkli tých druhých. Skôr je vhodné zamyslieť sa nad tou vlastnou nenávisťou. Kde sa vo vás berie nenávisť voči katolíkom? Až zvládnete – bez emócií – túto odpoveď – potom začnete rozumieť tej nenávisti iných.
    Mohl by jste explicitně říci kdo koho nenávidí a proč? Plácáte něco o nějaké ideologii, a asi jste nepochopil podstatu sdělení, že nejvíc nenávidí náboženské ideologie, přesněji věřící jednoho ritu nenávidí věřící jiného ritu + ateisty.
    Jinak viz i ateista 17.09. 2017

  54. Ateistický laik

    mulit : Tady šlo spíše o ten postoj některých diskutujících, že se prý údajně nedokáží dívat na mužské tělo, že se jim hnusí.
    Jenže tohle to tady Azazel nikdy netvrdil, to jste mu dal do „úst“ vy. Viz bod 2) Azazel.
    Každý normální člověk ví, co ho přitahuje.
    A taky každý ví, co ho odpuzuje, co se mu hnusí, což stále nemůžete pochopit.

  55. mulit

    Ateistický laik – taky by sis měl už najít holku. Hele, poradím ti jednu věc: Najdi si holku a věnuj se ji. Na světě jsou i jiné věci než je homosexualita. Třeba ty holky. Najdi si holku, uvidíš, že tě holka zaujme více než rozebírání cizí (ne tvé) homosexuality. Tebe to nemusí trápit. A jestli je něco, co se ti hnusí, tak to nedělej. Jednoduchá rada. OK ?

  56. Ateistický laik

    mulit: Najdi si holku a věnuj se ji.
    V tom případě vám poradím, aby jste se vrátil do školy, a nechal si znova vysvětlit mluvnici, protože vůbec nechápete psaný text.
    Homosexualitu nerozebírám, a s váma to ani nemá cenu, vy si to všechno vztahujete na sebe – nechápete to co je napsáno.
    A jestli je něco, co se ti hnusí, tak to nedělej. Jednoduchá rada. OK ?
    A dovedete pochopit, že někomu se něco hnusí, aniž by to dělal, že stačí náhodný pohled?

  57. mulit

    Ateistická laik:

    V tom případě vám poradím, aby jste se vrátil do školy, a nechal si znova vysvětlit mluvnici, protože vůbec nechápete psaný text.

    Píše se: abyste se vrátil
    Ten tvůj tvar, co jsi použil, je patvar. Je srandovní, že ty mě posíláš do školy opakovat mluvnici a právě v té větě uděláš chybu a zprzníš podmiňovací způsob.

    A dovedete pochopit, že někomu se něco hnusí, aniž by to dělal, že stačí náhodný pohled?

    Jestli tě rozrušuje, když vidíš někde se držet kluky za ruku, je to fakt jen tvůj problém. Můj ne. Já lidi nešmíruju a když náhodou vidím něco, co mi není vhod, tak se otočím a dívám se jinam. Pokud trpíš záchvaty pocity hnusu z dvou kluků, hele, nevím, jak ti pomoct. Já nemám tyto pocity ani z heteráků, ani z leseb, ani z nikoho. Proto se s těmi tvými pocity budeš muset popasovat sám. Zajdi si třeba k psychologovi, prober to s ním. Ale já myslím, že by ti stačilo si najít holku, kdyby ses zamiloval, nějací buzíci by ti byli ukradení. Řešíš ptákoviny. Tak vratká a labilní tvoje heterosexualita přece nemůže být, aby tě rozhodili nějací lidi, kteří s tebou nemají nic společného. A nevěřím, že bys byl tak enormně vystaven pohledu na dva homosexuály. Leda bys bydlel nad gay podnikem. Pokud máš byt nad gay barem, tak se přestěhuj. Nevím, co furt řešíš.

  58. Hebért

    Ty už posíláš za holkama i Ateistickýho laika? Není to také Azazel, pozorovatel…niku? Sám si najdi chlapa nejdřív… 🙂

    Chápeš, že celý problém byl zde zmíněn jen jako okrajový? Zbytek všeho už si zařídil ty sám, že si to rozebíral pořád dokola a tím do toho tahal i ostatní lidi zde.

    Chápeš, že prostě někdo někdy vidí něco, co se mu nelíbí? Třeba na tebe na netu nebo v televizi vypadne porno, kde si to rozdává babka s dědkem. A ty to přepneš, ale uvidíš aspoň fotku nebo záběr. A pak někomu řekneš, že se ti to nelíbilo. Tečka. A proč to říkat? Protože si lidé často povídají o vkusu, co se jim líbí a co ne. Proč to neříct? Hlavní je, že nikdo těm lidem nechce brát práva. To je hlavní. Co se ti líbí nebo ne je druhá věc. Pokud je to něco, co neovládáš, co není výchovou, ale nějak vrozeně, tak jediné co s tím můžeš udělat je, to rozumem oddělit od sebe: věci práv a věci vkusu. A to tady všichni dělají, jen ty ne. Ty nechceš dát lidem rovná práva. Měj se tady, hysterko zženštilá… 🙂

  59. mulit

    Mně je opravdu jedno, co se komu v televizi nebo na internetu líbí nebo nelíbí. Hysterické je právě to nekonečné rozebírání fobie z mužů nebo gayů nebo fyzického kontaktu mezi gayi. K čemu to je? Z gayů, co to tady budou číst, to stejně heteráky neudělá. A většina heteráků to neřeší. Řeší to dokola jen dva údajní heteráci. Je to jejich problém. Proč se v tom stále nimrají? Buď je v tom jejich latentní homosexualita nebo neuspokojivý osobní život.

    A není pravda, že bych nechtěl dát LGBT lidem rovná práva. Hlasoval bych pro, kdyby bylo referendum. Jen jsem psal, že oni řeší prioritně jiné věci.

  60. mulit

    Jo a Azazel, Hébert, už sis našel holku/kluka? Nebo si ho budeš stále honit v diskusi se mnou?

  61. mulit

    A je přirozené, když se někomu něco nelíbí, ale není přirozené to vypisovat dokola tři týdny v kuse. To je hysterické. Jsi hysterický, Azazel Hebert. Toto není normální. Děláš to i v jiných oblastech života? Vypisuješ na forum hudebních skupin několik týdnů v kuse, co se ti nelíbí za hudbu a čekáš, že tam nasereš ty lidi, co to poslouchají? Nebo se vsíráš na forum kuchařů a posmíváš se jim z jejich jídel, že ty je nejíš? Děláš to všude, nebo to tak máš jen s těmi homosexuály?

  62. mulit

    Nechtějte, abychom se rádi dívali na líbající se chlapy

    Kdo tě kdy nutil, aby ses díval na líbající se chlapy?

    sex mezi muži je u mě nechutný

    Proč se zabýváš sexem mezi muži? Proč se zabýváš něčím, co se tě údajně netýká? Proč řešíš sex cizích lidí, kteří s tebou nemají nic společného? Nebo se tě snad nějak týká sex mezi muži, že to řešíš? Kam se chodíváš koukat na sex mezi muži a proč?

  63. Hebért

    Pozorovatel….niku:

    A – Začlo to tím, že jsme tu psali skoro všichni, že chceme rovná práva LGBT, jen někteří se nechtějí koukat na projevy jejich sexuality. Je to například můj vkus. Ale nechci nikomu nic zakazovat. Umím oddělit věc práva a věc osobního vkusu. Nevadí mi až tak pohled na mužské tělo, byť to nevyhledávám, ale pohled na sexuální projevy mezi muži. To je rozdíl.

    B – Zmínilo se to zde proto, že tu byl rozhovor co se komu líbí a nelíbí a pak se řešila práva. Je normální, že si lidé řeknou, jaký typ lidí je přitahuje a jaký ne. Není na tom nic špatného. Někdo vás odpuzuje a jiný přitahuje. Nijak se to neprojevuje do právních věcí.

    C – Stále se to zde opakuje jen proto, že to řešíš ty, ne my ostatní. My jen reagujeme na tvé hysterické hlouposti.

    D – Sexualita je spíš vrozená než daná výchovou a jsou zde vyhranění heteráci či homosexuálové nebo bisexuálové. A podle toho je něco přitahuje a něco naopak.

    E – V životě se setkáváme i s věcmi, co se nám nelíbí, i když je nevyhledáváme. I tak je tolerujeme, když ničemu neškodí, prostě se otočíme a jdeme dál.

    F – Jsi nevzdělaný, tupý buran bez znalostí psychologie, který zde píše různé nelogické spekulace o tom, jak jsou všichni ostatní divní a jak tajně touží spát s tlustými a starými lidmi jen proto, že zde napíší, že se jim představa či obraz sexu s takovými lidmi nelíbí. Nemysly.

    G – Najdi si už chlapa a dej s tím pokoj. Ahoj 🙂

  64. mulit

    Podle té diskuse to nevypadá, že bys měl moc pravdu. To o těch líbajících se chlapech – nebyly to jenom tvé vlhké sny?

  65. mulit

    A obecně ke všem údajným heterosexuálům, které emocionálně negativně rozrušuje pohled na mužské tělo nebo na dva muže, dva kluky.

    Tento váš problém – je to naučené. Určitě to není vrozené. Kdyby to bylo vrozené, pozoroval bych to záhy u dětí. Tam nic takového není. A samozřejmě ani u zvířat. Je to něco, co vám vštípili vaši otcové nebo starší kamarádi v pubertě. Nebo starší bratr. Jde o mentalitu kolektivu, kde nadávka buzík je horší než zloděj nebo vrah. To má všechno původ v náboženství. Pak se to přeneslo na další generace a žije to dál svým životem. Ale vrozené to určitě není. Je to zcela jistě získané a předávané z generace na generaci. Ovšem – slábne to! Za dob mých studií na gymplu bylo nepředstavitelné, abych měl přítele, spolužáci o mém vztahu s jiným klukem věděli a ten přítel mě ještě autem vozil ke škole. No a dneska se toto děje. Na gymplech, obchodních akademíích apod. Na učňovských oborech ne. Tam je to ještě zpožděné. A souvisí to s inteligencí a taktem. Primitivnější lidé mají spíše sklony k homofobii.

    Já v reálu prakticky vůbec nevidím sex. projevy. A to ani u heteráků. Ale kdybych je viděl, tak je nejspíše neregistruji a určitě bych se nad tím nepozastavoval. Zkouším si představit, jaké by to bylo inverzně, kdybych byl heterosexuál. Jednu věc vím zcela jistě – určitě bych nevypisoval homosexuálům, že jsou mi odporní. Protože mi nejsou odporní heteráci ani lesby. A to jak za běžných neerotických okolností, tak v případě třeba chaturbate, cam4 či jiných míst, kde jsou nazí lidé. Nic mi to nedělá. Dvě ženy mně nedělají odpor, ani žena a muž. Ani jiné kombinace. Naopak hezké tělo a hezký obličej je vždy hezký. Je naprosto jedno, kolik jich tam je a jakého jsou pohlaví. Vždycky dovedu v klidu posoudit míru atraktivity (pro mě). Jak mužů, tak žen. Kdybych byl heterosexuál, tak by to nebylo jiné. Bylo by to totéž. Komu se „zvedá kufr z dvou mužů“ jak to tu někdo psal – není v pořádku. Je to vyšinuté, psychotické. Hloupá bigotní ideologie + nějaké špatné návyky odněkud okoukané.

    S tím, jak postupuje liberalizace společnosti, se dá očekávat, že gayové a lesby se budou méně a méně schovávat a že se časem skutečně objeví to, co tu zatím ještě není v míře, kterou někteří nadsadili, a totiž, že se budu běžně vodit za ruce apod. Zvykejte si. A lečte si svoji homofobii. Jste postižení, nemocní. Homosexualita je v přírodě běžná. Homofobie ne. Pokud si v sobě hýčkáte homofobii a říkáte tomu vrozený stav – lžete a utápíte se s nic nepřinášející bigotnosti. Tu si s sebou vezmete akorát do hrobu. Společnost půjde dál. Změny jsou nezastavitelné.

  66. Hraničář

    mulit
    18.09. 2017
    Já v reálu prakticky vůbec nevidím sex. projevy. A to ani u heteráků. Ale kdybych je viděl, tak je nejspíše neregistruji a určitě bych se nad tím nepozastavoval. Zkouším si představit, jaké by to bylo inverzně, kdybych byl heterosexuál. Jednu věc vím zcela jistě – určitě bych nevypisoval homosexuálům, že jsou mi odporní. …………….

    Dovolil bych si poznámku. V sobotu jsem špičkoval se známou – vdanou, v „nejlepších“ letech – a nadhazoval jsem jí možnost nahatého plavání. Řekla že ne, ale že jednou byla ve společné sauně. Ale necítila se tam dobře. Zvláště když se jeden muž postavil před ní a začal cvičit (bohužel jsem se nezeptal jak). Že jí nedělal dobře pohled na nahý mužský zadek. Tak jsem se zasmál: „Vždyť jseš vdaná a na nahý mužský zadek se díváš každý den!“ No, prý jí bylo trapně kvůli manželovi který seděl vedle ní, protože ten naháč byl pořádně namakaný.

    Neznám jejího manžela. Ale uvažuji tak: Nikoho z nás nešokuje pohled na holou psí, kočičí, kravskou, koňskou ….. řiť. To známe od dětství, jsou stále kolem nás, nikdy se nad nimi nikdo nepohoršoval. Ale jak je to s holou lidskou řití? Kromě doby kdy máme malé děti, ji už moc nevídáme, pokud vůbec, a tak když ji uvidíme v reálu, nebo v tisku – a zvláště jsme-li ve skupině – je nám z toho trapně a pohled nám může být i odporný. Podobně tomu je i se sexem.
    Já jsem přesvědčný, že se jedná o společenskou zvyklost. Přírodní lidé takové problémy nemají.
    Dnes byl v TV film Bohové musí být šílení. Hrají v něm Křováci. Mnozí z nich dodnes žijí v tlupách (polo)nazí. V tom filmu jen některé mladé holky měly holé prsy. Ostaní byli zahalení, včetně všech dětí, které měly zástěrky. Nevím, kdy ten film byl natočený. Ale asi někdy v době, kdy u nás vznikl film S tebou mě baví svět, kdy v tehdejší „totalitě“ tvůrci bez problémů ukázali nahaté děti. No a jestliže jsme v 90. letech zažili v tomto směru uvolnění poměrů, i za socialismu ne moc přísných, pak v současné době „svobody a demokracie“, a v liberálním (??) státě, jsou takové scény zdcela nemyslitelné. Tím se samozřejmě obecná citlivost k „nevhodným “ scénám, projevům, názorům …. zvšuje a je stále větší tendence je regulovat, omezovat, lidi zastrašovat. A proto si osobně myslím, že takové akce jako je PP, či erotický festival, jsou důležité.

  67. Ateistický laik

    mulit: Nevím, co furt řešíš.
    No jestli to chápeš nebo ne…
    Kdyby to bylo vrozené, pozoroval bych to záhy u dětí.
    otázka je, jestli na to nemají vliv hormony (ovlivňují mozek při zpracovávání sexuálních podmětů), které nastupují až v pubertě? Ty ostatní vlivy co jste vyjmenoval nepopírám.

  68. mulit

    Hraničář
    Ale uvažuji tak: Nikoho z nás nešokuje pohled na holou psí, kočičí, kravskou, koňskou ….. řiť. To známe od dětství, jsou stále kolem nás, nikdy se nad nimi nikdo nepohoršoval. Ale jak je to s holou lidskou řití? Kromě doby kdy máme malé děti, ji už moc nevídáme, pokud vůbec, a tak když ji uvidíme v reálu, nebo v tisku – a zvláště jsme-li ve skupině – je nám z toho trapně a pohled nám může být i odporný. Podobně tomu je i se sexem.
    Já jsem přesvědčný, že se jedná o společenskou zvyklost. Přírodní lidé takové problémy nemají.

    Dnes byl v TV film Bohové musí být šílení. Hrají v něm Křováci. Mnozí z nich dodnes žijí v tlupách (polo)nazí. V tom filmu jen některé mladé holky měly holé prsy. Ostaní byli zahalení, včetně všech dětí, které měly zástěrky. Nevím, kdy ten film byl natočený. Ale asi někdy v době, kdy u nás vznikl film S tebou mě baví svět, kdy v tehdejší „totalitě“ tvůrci bez problémů ukázali nahaté děti. No a jestliže jsme v 90. letech zažili v tomto směru uvolnění poměrů, i za socialismu ne moc přísných, pak v současné době „svobody a demokracie“, a v liberálním (??) státě, jsou takové scény zdcela nemyslitelné. Tím se samozřejmě obecná citlivost k „nevhodným “ scénám, projevům, názorům …. zvšuje a je stále větší tendence je regulovat, omezovat, lidi zastrašovat. A proto si osobně myslím, že takové akce jako je PP, či erotický festival, jsou důležité.

    Jo, uvažuješ správně.

  69. Hebért

    Ano, mulit nechápe, že geny se spouštějí postupně. Je to program. Proto nepřichází puberta hned. Ale i v dětství se můžete zamilovat do cizí ženy nebo cizího muže. Akorát to není ještě erotické nebo ne čistě erotické. Já třeba žádnou homofobní výchovu neměl. A jak říkám, mužské tělo a sexuální projevy mezi muži je rozdíl. Už od malička se mi líbí ženy, od puberty pak k tomu navíc přibylo vzrušení. Výchova může něco usměrnit, ale ne totálně přeměnit. Proto nemá převýchova gayů nebo heteráků smysl.

    Ale mulit je naprostý laik v biologii, psychologii, ale i ve všem ostatním, jak nám zde stále více ukazuje, takže… takže se tu mějte. 🙂

  70. mulit

    Hebért – ta tvoje fóbie z líbajících se kluků. Kdoví, co jsi to viděl. Třeba to byla nakrátko ostříhaná holka se svým klukem. A ty hned vidíš všude dva kluky. Vidíš vůbec dobře na dálku? Může to být vada zraku. Nebo nějaké představy. A to, jak jsi psal, že si nepřeješ, aby tě někdo nutil dívat se na líbající se chlapy, ty vole, to je síla. To je nutil jako kdo? Tvůj táta, nebo šéf? A jak jsi psal, že jsi sledoval sex mezi muži a že to bylo nechutné. To jako v reálu? A kde jako? V křoví u hlaváku? Nebo na internetu? A proč na to klikáš, když víš, že ti to dělá tak enormní problémy? Nechápu….

    A nebo sis to celé všecko vymyslel, aby to vyznělo dramaticky, ale zamotal ses do toho podle přísloví, že každá lež má krátké nohy? Dovedeš to vysvětlit? Jako chlap, přímo?

  71. Hraničář

    Tak, a tady máte „vysvětlení“ některých otázek:

    Ke konci světa, což, jak lze bezpečně říct, musí zahrnovat i 21. století, bude zlý Antikrist klamat duše, které jsou vedeny do pekla, a do pekla jsou vedeny, protože nepřijímají lásku k pravdě, jako by ji přijímaly, kdyby byly vedeny do nebe. Protože nemilovaly pravdu, Bůh je potrestá působením klamu, s tím výsledkem, že budou věřit snůšce lží. Tak na sebe přivedou soud všichni ti, kteří namísto toho, aby milovali, hledali, nacházeli pravdu a věřili jí, svolili mít podíl na zlém světě lží vykonstruovaných Antikristem a jeho zástupci (které lze nazvat „antikristy“ s malým „a“), aby zaplnili peklo…………………..
    http://rexcz.blogspot.com/2017/09/komentar-eleison-dxxxi-historicka.html

  72. GTTACATGATAA

    Jenom první dojem.

    Když člověk přijde na stránky ateistů, tak tu čeká zasvěcené debaty o vzniku světa a života, protože na tom mu věřící dokazují existenci boží. Čeká zde nějakou praktickou psychologii, jak přechytračit věřící a postavit je tváří v tvář jejich vlastním rozporům a rozmetat ty jejich fantasmagorické konstrukce. Čeká zde nějaká vědecká vysvětlení s desítkami odkazů z fyziky, genetiky, biologie. Čeká zde psychologické rozbory náboženství. Čeká zde logiku a snahu o přesné myšlení. Čeká zde vlastně i věřící, kteří budou vehementně protestovat a mlít si to svoje.

    Co určitě nečeká je, že se tu jako hlavní téma bude řešit furt dokola homosexualita.

    To nejde mít ještě jedno site LTBG+spol, tam přesunovat všechny debaty s homosexuální nebo vůbec sexuální tématikou a ti které to baví, ať se tam hádaj donekonečna a na ateismu se věnovat jen ateismu? — To je jen první dojem, když jdu k řezníkovi, tak tam nečekám koláče ani lepidla. Čekám tam maso a uzeniny.

    V podstatě je to podvodná reklama. Ateismus je jeden problém, homosexualita druhý.

    Když jdu na stránky o vaření, tak mě nezajímá, který kuchař je teplej, ale jak se co uvaří.

    Koho zajímá oboje, ten by mohl mít otevřený obě stránky najednou a ostatní by se věnovali jen tomu, co se inzeruje.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *