Sčítání 2021: Zbytečná otázka – náboženství?

Autor | 14.05. 2018

V roce 2021 plánuje stát nové sčítání lidu. Kromě jiných otázek z něj vypadne také otázka na náboženské vyznání. Bude to poprvé od roku 1921. Můžete mě podezírat ze zaujatosti nebo paranoii, ale tak nějak za tím cítím ruku římskokatolické církve (řkc). Pokud zmizení otázky přímo neiniciovala, tak jí přinejmenším velmi hraje do karet. Pokusím se vysvětlit proč a možná vám to nakonec nepřijde ani tak absurdní.

Když se bavíme o sčítání věřících, nikdy bychom neměli zapomínat na jinou událost a to církevní rekvizice (nelze nazývat restitucemi akci, při které jsou obdarovávány subjekty, které nemohly být poškozeny, protože v dané době neexistovaly, nebo vydávání věcí, které údajnému majiteli nikdy nepatřily), které vstoupily v platnost Zákonem o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi roku 2013. Kromě různých jiných problémů, jako je drastické podhodnocení pozemků „vracených“ církvím, je tu ještě jedna okolnost, která stojí za pozornost.

V roce 1948 bylo u nás přibližně 94% věřících. To odvozuji na základě sčítání z roku 1950. V poměru k celkovému počtu obyvatel bylo římských katolíků 76,35%. V roce 2011 se k tomuto vyznání ale přihlásilo už pouze 10.37%. Vzhledem k tomu, že křivka úbytku věřících postupovala dosud bez výkyvů šikmo dolů, dá se předpokládat, že ještě nedosáhla reálného minima.

Pokud bychom měli vycházet z počtu lidí navštěvujících bohoslužby, dostali bychom se k nějakým čtyřem stům tisícům věřících. I tohle tvrzení má ale háček. Je to totiž příliš starý údaj. V roce 2009 nebyly výsledky z rozhodnutí České biskupské konference zveřejněny a následující sčítání je poněkud pochybné protože bylo uvedeno, že v roce 2014 došlo ke změně metodiky: sčítání proběhlo v říjnu a započteni byli i ti, kteří z různých důvodů nebyli návštěvy bohuslužeb fyzicky schopni, tedy takoví, kteří sledovali bohoslužby přes televizi nebo rozhlas.

Vzhledem k tomu, že nemůžeme usoudit, jestli by se tito lidé vůbec mše zúčastnili, pokud by toho byli fyzicky schopni, a nemáme ani žádný doklad o tom, jak byli tito lidé zjišťováni, můžeme celkem odůvodněně prohlásit, že jde o údaj zcela vycucaný z prstu.

Z průzkumů provedených Eurobarometrem Univerzitou St. Mary z londýnského Twickenhamu a Katolickým institutem v Paříži můžeme odhadovat, že počet věřících opravdu v nejbližší době neporoste. Věková struktura řkc pak napovídá, že počet jejích věřících je závislý spíše na rychlosti vymírání.

Chci tím říci, že zatímco počet věřících (a u nás především katolíků) stále klesá, převádění majetku teprve začalo. To, co se nám tady vytváří, je tedy velmi malá, ale finančně nesmírně silná skupina.

Zajímavé je, že se v oficiálním censu České republiky s touto otázkou nově nepočítá, přestože právě srovnání náboženského vyznání, jeho proměn, a věkové skladby věřících obyvatel naší země a jeho zasazení do evropského kontextu patří mezi „Národní priority orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací„, které byly schválené usnesením vlády ČR č. 552 ze dne 19. července 2012.  Konkrétně jde o sekci Sociální a kulturní výzvy, bod 3.4.1 Reflexe role náboženství v současné české společnosti a v globálním kontextu, volněji ovšem souvisí s celým bodem 3. Kultura, hodnoty, identita a tradice. Počínaje letošním rokem musel každý ze standardních projektů podávaných v rámci soutěže Grantové agentury České republiky obsahovat přihlášení se k prioritám, k nimž se vztahuje. Pro oficiální sčítání lidu, které může právě v této otázce přinést z hlediska sociologické metodologie nejzásadnější výsledky, však zřejmě tyto priority zas tak moc prioritní nejsou. Samozřejmě, tato otázka je z metodologického hlediska zapeklitá, nikoli ovšem neřešitelná – průzkumy náboženského smýšlení obyvatel totiž rozhodně provádět lze, a právě celostátní census je patrně nejmocnějším nástrojem, jaký si na to lze vůbec představit.

A co na to Jan Tleskač? Vlastně ne. Co na to kardinál Duka? „Církev má vlastní statistiky.“

Ano, víme…

Ještěže to mohou alespoň všichni nakonec hodit na rytíře Jedi.

iDnes: Stát plánuje další sčítání lidu v roce 2021. Tentokrát bez rytířů Jedi

 

Poznámka: Děkuji Jeleně za doplnění.

64 thoughts on “Sčítání 2021: Zbytečná otázka – náboženství?

  1. Václav B.

    Přesně tohle mě také napadlo, méně věřících a už nemají zájem o přesné statistiky. O svoje ano, ale ne o ty nezávislé. Kdyby počet věřících naopak jasně rostl, jistě by prosadili naši vlivní pánbíčkáři opak a ve sčítání lidu by otázka byla.

    Tentokrát už bych byl poučen a nedal bych bez víry, ale do kolonky víra bych napsal ateista, oni totiž tu první variantu zneužili a navíc si nemyslím, že ateismus je jen nevíra. Možná bych tam napsal i „ateista-materialista“.

  2. toli

    Před pár lety cca 2010-2013 si sama ŘKC dělala statistiku návštěvníků mší.A když viděli ty tristní výsledky vlastních průzkumů tak s tím raději přestali :-),zdá se mi že je to v podstatě jedno-i když byla náboženská víra součástí dotazníku ČSÚ tak odpověď byla nepovinná,byť v kostelech kněží nabádali ovce ať odpoví.

  3. sam

    —————Co na to kardinál Duka? „Církev má vlastní statistiky.“————-
    Tak jsem na ně zvědavý teda.
    ———————Chci tím říci, že zatímco počet věřících (a u nás především katolíků) stále klesá, převádění majetku teprve začalo. To, co se nám tady vytváří, je tedy velmi malá, ale finančně nesmírně silná skupina.—————–
    Budou jim ty peníze na něco? Neodtečou do Vatikánu? Nebo se z ŘKC stane nějakej poskytovatel různejch komerčních služeb? Něco jako tohleto?
    http://www.kristyn.cz/

  4. Václav B.

    K čemu jim ty peníze budou? Výhody ve veřejnoprávních médiích a školství, výhody u státních svátků a různé výhodičky v politice, kdy „ateistický“ národ, asi nejvíc v Evropě, nemá ani zákon o euthanásii, protože ho církve skrze politiky zastavují. A vždycky si je zatím pánbíčkáři našli.

    K tomu pádu křesťanů, to se může zastavit třeba tím, jak sem bude proudit islám a hodně lidí to přimkne k církvi, další důvod proč je sem nepouštět.

    Této hře není zdaleka konec. Kdo si myslí, že mají pánbíčkáři prohráno, je blázen. Ani v našem národu, natož jinde.

  5. ateista

    Vážení, uvědomte si, že celé náboženství je o penězích a majetku. Když podle Bible Mojžíš s Aronem dávali v Egyptě dohromady manuál jejich náboženství, mimo rituálu do něho zakomponovali povinné platby. Egyptští kněží a jejich majtek byl totiž nedotknutelný. Odtud si vzali příklad. A povinnost plateb a výsady kněží se promítly do všech navazujících náboženství – křesťanství, islámu…
    Kdyby nedošlo k církevním rekvizicím, cíkve by u nás vymřely na úbytě nebo by musely vymyslet jiný způsob, jak získávat peníze. Třeba zavedením církevní daně pro věřící. Duka s Nečasem, Bendou, Kalouskem a spol zajistili pohlavárům církví pohodlný a bezstarostný život navěky. Jak jste jistě zaznamenali, na opravy kostelů a jiných staveb se stále pořádají sbírky.
    Údaj o počtu členů církví, vyplývající ze sčítání, by odhalil, že obrovský majetek a suma peněz nezachrání skomírající společenství a prokázal by nesmyslnost církevních rekvizicí. Mohou se snažit sebevíc, masivní příliv studentů teologie nezajistí žádná suma peněz. Vůbec bych se nedivil, kdyby tým hlasatelů náboženské víry posiloval příliv z mimoevropských zemí.
    Přejme Dukovi a spol, ať se našimi penězi udáví.

  6. Mandeville

    Osobně mi přijde, že mezi maldými lidmi počet věřících pozvolna stoupá, nevím, jaké máte zkušenosti vy… Běžně se již dělají třeba studenstké mše atd. Za druhé: Finančně silná malá skupina? To se těch řadových věřícíh přece netýká, ne? Myslím to, že by z majetků vrácených církvi nějak reálně profitovali…

  7. Petr TomekPetr Tomek Post author

    @Mandeville: Studentské mše jsou důkazem, že je někdo pořádá, ne že je stoupenců víc. Právě na to jsou statistiky.

  8. monoteista

    Restituce vrácené tak malému počtu věřících jsou nesmysl. Ne proto, že by snad hrstka kleriků díky financím získala moc, ale proto, že církve kvůli nedostatku členů nezvládají navrácený majetek spravovat.

  9. Václav B.

    Jestli někdo bude u nás asi přibývat, tak vyznavači New Age. Ale to je jen má hospodská a barová zkušenost s ženskými, na druhou stranu, dříve to asi nebylo o moc lepší, leda za komančů, kdy tu moc nevycházela ezo-literatura, ale to jsem nezažil. 🙂

  10. Hraničář

    ateista
    15.05. 2018
    Vážení, uvědomte si, že celé náboženství je o penězích a majetku. …………………………

    Je pravda, že za socialismu jsem v katolické komunitě neustále slýchával, že komunisté církvi zabavili majetek, zestátnili Charitu, školství, sociální ústavy …. a provozují je sami, a tak že teď katolíci nemohou vykonávat „bohulibou“ činnost.
    Já naopak, původem z chudé rodiny, jsem si opakovaně říkal, že církev svoji základní činnost – kterou ji pověřil Ježíš – konat může. Ježíš řekl – „hlásejte evangelium a křtěte!“ Nemluvil nic o školství, charitě, chudobincích …., to měli dělat až ti pokřtění křesťané. Dokonce mě napadalo, že vlastně neříkal nic jako třebas – „stavte si paláce, oblékejte se do kmentu a hedvábí, stolujte na stříbře …… „. Musím přiznat, že mě dost „šoklo“ když jsem viděl pozlacené kočáry pražského a olomouckého arcibiskupa.
    Později, když jsem se seznámi s metodisty, jsem pochopil. Je to taková vzájemná podpora „trůnu a oltáře“. Metodisté a jiní podobní tu funkci zastávat nemohou. Prostý kazatel není na státní ceremonii dost reprezentativní. Takový arcibiskup, či kardinál, ve slavnostním oblečení, to je přece něco naprosto jiného. Důležité je ale i to, že i věříčí jsou nadšeni, že mají takového reprezentativního zástupce. Který i svým zjevem ukazuje, jak je (jejich) Bůh slavný a mocný!
    Proto i papež František svojí prostotou vyvolal u části katolíků pohoršení.

  11. Bo

    Ateista :
    Přejme Dukovi a spol, ať se našimi penězi udáví.

    – To by spíš umřel hlady. Nebo jsi mu osobně dával nějaké významné množství peněz ?
    Osobní majetek pana Duky bude pravděpodobně menší než Tvůj, navíc byl komunisty vězněn, takže by měl
    nárok na kompenzace 3.odboje. To vám taky vadí ?
    – to je totiž to o co tu kráčí. Komunisté něco ukradli a po listopadu byla shoda na tom, ze by alespoň něco
    měli vrátit. V rámci napravení křivd. To by se potom mohly zpochybnit restituce jako takové.
    Bylo by to spravedlivé ?

  12. Václav B.

    Bo: Slyšel jsi někdy o Josefu II. a jeho reformách?

    Majetek se dával i z našich daní. A ze státního majetku, který patří všem.

    Jinak církev si svůj majetek také nakradla, získala ho podvodně pomocí psychického a fyzického teroru po celý středověk a velkou část novověku. Takže kam až se má majetek vracet? Má se vrátit tato země Germánům? Nebo Keltům?

    Hezký den a někdy.

  13. Bo

    Ateista :

    Vážení, uvědomte si, že celé náboženství je o penězích a majetku.

    – Ještě jsi zapomněl dodat o moci.
    v tom případě bude materialistický konzum také tak trochu náboženství
    a v tom případě se náš národ stává jedním z nejnábožnějších na světě.
    Lví podíl na tomto slavném posunu má 30 % našich statečných a zodpovědných spoluobčanů , modlícících
    se dnem i nocí ke svatému Andrejovi, patronu země České, k jehož svatořečení vbrzku dojde (po referendu
    zodpovědné členské základny ČSSD.

  14. Bo

    Václav B :
    Této hře není zdaleka konec. Kdo si myslí, že mají pánbíčkáři prohráno, je blázen. Ani v našem národu, natož jinde.

    – Přesně tak. Dokonce v naší nejbližší blízkosti, hned za hranicemi Moravy , se šíří rychle expandující náboženství
    https://youtu.be/Op_aeI_snko
    To je myslim poslední hrebíček do rakve ateismu…… A tak nadějně to před sto lety vypadalo !

  15. toli

    – Přesně tak. Dokonce v naší nejbližší blízkosti, hned za hranicemi Moravy , se šíří rychle expandující náboženství

    Slováci v tomto byli vždy vadní,renesance křesťanství však nehrozí ani tady ani tam,ono stačí sledovat slovenské komerční televize aby by\lo vidět že většině Slováků je nějaký Kristus totálně u prdele,zaostalé vesnice to nevytrhnou 🙂

  16. Václav B.

    1) První kdo u nás církvi zabavoval majetek byl Josef II. v novodobé historii.

    2) Dále to byl Masaryk při pozemkové reformě. Proč se nevrátit před ní? Proč se zastavit v roce 1948?

    3) Proč se nezastavit ve středověku a nevrátit nám kus Polska a Rakouska? Nebo ve starověku? Nebo pravěku?

    4) Církev si svůj majetek nakradla.

    5) Ve Francii udělali něco podobného co komunisté zde, akorát v roce 1905 a také většinou bez výkupů. Prostě oddělili stát od církve a církvi toho hodne zabavili.

    6) Jiné právnické osoby nerestituovaly po revoluci nic, jen církve, i ty, které neexistovaly v roce 48, jiné firmy nic, jen fyzické osoby = nespravedlnost.

    7) Křesťanství je na tom čím dál tím víc zle, chci mu to ještě zhoršit tím, že sem nepustíme islám. Pak nebudou mít lidi moc důvodů se přimykat k církvi.

    Krásný zbytek dne a někdy!

  17. Hraničář

    Václav B.
    15.05. 2018
    Bo: Slyšel jsi někdy o Josefu II. a jeho reformách? …………………..

    Je zajímavé, že Josef II. není, na rozdíl od komunistů, katolíky nijak moc kritizován. Přestože církvi sebral ohromný majetek. Zrušil 730 klášterů, značná část mobiliáře byla levně rozprodána, začná část, třebas knihy, zničena. Josef II. byl ovšem katolík, císař církví pomazaný a prohlášený za „z vůle Boží“. Takže se de facto mohl dělat co chtěl. Z kněží udělal státní úředníky, omezil církevní svátky, zakázal dlouhotrvající poutě a pod.

  18. xjur

    Václav B píše:
    Jinak církev si svůj majetek také nakradla, získala ho podvodně pomocí psychického a fyzického teroru po celý středověk a velkou část novověku. Takže kam až se má majetek vracet?
    ***
    100% souhlas. Zbývá jen dodat, že církev dělala a dělá to samé , co naši Šmejdi. Církevní rekvizice (moc se mi tento termín zamlouvá pro svou výstižnost) jsou to samé, jako vracení lupu znovu zlodějům.
    Vlastně ještě horší, protože si tak platíme oblbování národa, například v církevních školách. Tam buďto kážou bludy ve výuce (kreativismus), nebo jen při bohoslužbách. Každopádně z toho musí mít studenti v hlavě maglajz.

  19. Bo

    Václavovi B :

    Ajajaj nějak jsme se minuli . Já jsem se ptal jestli Ti vadí kompenzace za 3. odboj ( lidem a rodinám perzekuovaných
    komunisty) druhá otázka se týkala toho, jestli by bylo spravedlivé, kdyby se restituce neuplatňovaly vůbec.
    Rok 48 nikde nezpochybňuju. Považuju jej za nejrozumnější. V historickém exkurzu už polemizuješ v podstatě sám se sebou. Nikdy jsem po Tobě nechtěl vrátit manželku, kterou’s mi záludně odtáh‘ za vlasy v pravěku….Prostě jsem Ti
    to jako křesťan odpustil….se tim netrap 🙂
    Ale když si jsi s tím dal tu práci, tak se k tomu vyjádřím, aby to nepřišlo vniveč.

    Ad 1,2,5 ….Ve Francii udělali něco podobného co komunisté zde
    – jako že zrušily řády, členy a některé faráře odvezli do gulagů, některé povraždili, odebrali státní souhlas, infiltrovali udavače, zabavili veškerý majetek, kromě kostelů a i ty prevzali pod svou správu? Ne, Josef II , Masaryk ani ve Francii neudělali něco podobného. Něco podobného udělali v NDR, o něco brutálněji v Rumunsku , ještě o něco brutálněji už ve 20. a 30. letech v Sovětském svazu a za Mao C‘ Tunga v Číně, ještě o něco brutálněji, jde – li to vůbec v KLDR až po současnost. Stejně tak v kolísavé intenzitě v zemích, kde je státní náboženství Islám.

    Ad 6 myslel jsem, že firmy měly své majitele, spolky (Sokol ap) kampeličky a jiná družstva, pokud existovaly, tak jim
    také majetek vrácen….ale nevím. ..Jestli máš pravdu, tak to je nespravedlivé.

    Ad 7 komplikované – musim rozložit
    7 a „Křesťanství je na tom čím dál tím víc zle“
    – já myslím, že křesťanství je na tom pořád stejně. Ježíš říká prostřednictvím cirkve : „Já jsem vzkříšení a život
    Jestliže kdo žízní, ať přijde a pije vodu života. “ Někteří lidé prijdou, nekterým je to šumafuk a některý
    to děsně prudí. Tak tomu bude i nadále. Říkal jsem si, co s tím chceš dělat ale máš to promyšlený.

    7 b „chci mu to ještě zhoršit tím, že sem nepustíme islám.“
      – tady, musim přiznat, že’s mi zaskočil . Kdo to vlastně ten Václav B je, že určuje vládní bezpečnostní politiku, jsem si řikal. A nemůžu přijít na nic jinýho, než, že Ty’s ten novej ministr obrany, co přijde po Karle Šlechtový .
    S tim pudlem to fakt přepískla. Tak gratuluju a přeju hodně úspěchů.

    7 c až zítra, už je skoro půl 4 a melu z cesty…….promiň Václave Dobjou.

  20. ateista

    @Bo
    Vážený pane křesťane, stále zapomínáte na to, že náboženství je jeden velký podvod, jedna velká lež. Takže podle platného trestního zákoníku trestný čin.
    Už to tady bylo probíráno nesčetněkrát. Co to Vy a další věřící uctíváte? Co poskytuje spásu? Co nabízí věřícím věčný život? Co by mělo vyslyšet modlitbu a pomoci? Co by mělo dávat požehnání? Atd. Záměrně píši co, protože biblický bůh, který by to všechno měl dělat, je věc, protože to není člověk nebo zvíře. Proč by lháři a podvodníci měli mít nárok na nějaké peníze a majetek? A neoperujte vězněním nebo třetím odbojem. Bylo vězněno mnoho jiných lidí, třetího odboje se zúčastnilo mnoho jiných lidí, včetně ateistů.
    Náboženství je na úrovni věštění z karet nebo kávové sedliny. Nebo vyvolávání duchů.

  21. Ateistický laik

    Já si taky myslím, že vynechat tuto otázku je špatně. Pokud máme nějakou statistickou řadu, tak by bylo vhodné v ní pokračovat, zrušit se dá až v době, kdy nebude co zjišťovat t.j. všichni budou ateisti (a vyjde to třeba dvě sčítání po sobě).

    Dukovi statistiky jsou pro racionálně uvažujícího člověka nepoužitelné, nezveřejňuje k nim metodiku pořízení.

    cit: Ještěže to mohou alespoň všichni nakonec hodit na rytíře Jedi.
    Statistici nejsou od toho, aby řešili co je a není víra.

  22. Václav B.

    1,2, 5) Bavíme se o majetku a ve Francii se zabavoval církvi často bez náhrad. U nás za pozemkové reformy za Masaryka také. Za Josefa II. také. Nejsem proti výplatám renty za odboj, pokud byl někdo v odboji, ale proč vyplácet něco kolaborantské církvi, která jako celek spíš kolaborovala s režimem? Kdo byl na zvolení Gottwalda prezidentem? Kdo mu blahopřál? Katolická církev. Porád nevím, proč zrovna rok 48. 🙂

    6) Ano, fyzické osoby restituovaly, ale právnické ne, jedině církve.

    7) a) Křesťanství je na tom zle tím, že ubývá jeho oveček a to hodně.

    b) Stačí, že budu dobře volit. A já volím proti migraci a multikulturalismu. To se neboj. Moje strana je v parlamentu a je docela silná.

    Zdar. 🙂

  23. Václav B.

    „„Ihned po volbě se Klement Gottwald zúčastnil v Chrámu svatého Víta slavnostního Te Deum, jež sloužil arcibiskup Beran. Do kostela Gottwald nikdy nechodil a v Boha nevěřil – bylo však třeba vzbudit důvěru věřících spoluobčanů, kteří by se jinak mohli obávat, že nový režim zavede jejich pronásledování jako v Rusku. Nyní tedy první kroky nového prezidenta vedly do chrámu: všechno se zdálo v pořádku,“ uvádí Pavel Kosatík v knize Devět žen z Hradu, v kapitole věnované Martě Gottwaldové. Ano, šlo o to, aby se veřejnost zbytečně nevylekala moc brzy, a dala se tak lépe postupně ovládnout. Te Deum, děkovná bohoslužba, tvořila součást rituálu inaugurace nového československého prezidenta teprve podruhé. Poprvé se tak stalo při zvolení Emila Háchy. Protestant a velký odpůrce katolické církve Masaryk by katolickou mši na oslavu svého zvolení nikdy nepřipustil. „Masaryk i Beneš cítili abnormálně silnou averzi ke katolické církvi. Považovali ji za zdroj feudálního tmářství a reakce, za protiklad jejich víry v pokrok. Ten pocit byl zjevně velmi intenzivní. Antonín Klimek, jeden z největších znalců pražských archivů, mi přísahal, že když Masaryk už jako prezident vstoupil do Chrámu svatého Víta, řekl překvapeným spolupracovníkům, že by tam chtěl vybudovat sokolskou tělocvičnu,“ píše historik Igor Lukeš v článku, který vyšel v říjnu 2008 v časopisu Parlamentní zpravodaj. Po Gottwaldovi se Te Deum u nás při prezidentské volbě konalo už jen dvakrát, při zvolení Václava Havla československým prezidentem v roce 1989 a pak při jeho zvolení prezidentem českým v roce 1993.“

    http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/delnicky-prezident-klement-gottwald/

  24. Václav B.

    Jinak nechápu, proč Alešek zase změnil název na bo, mně se Ind(ián) líbil víc. Zatím! 🙂

  25. mulit

    Hlavně už ty neměň nick. Nechej dělat levárny jen pobožné. Pobožní mají zákeřného boha, co intrikuje, schovává se v zahradě za stromy a pozoruje, zda jeho otrávené ovoce někdo sní, svého nejlepšího kámoše trápí vředy a zabije mu děti a ukradne majetek, po dalším chce, aby zabil svoje děcko, atd.

    Proto jsou pobožní takoví pokřivení. Mají křivého boha. Jen ať se ukáže pokřivenost pobožných i na tomto serveru.

    A jinak já myslel, že z Aleškových nicků byla vám, heterákům, nejsympatičtější Hanka.

    Byla to na ty tuty blondýnka s kozama, nechali byste si od ní pokládat ruce na ramena a mumlat pobožné zaříkáváčky. Možná i více 😀 Ale jen byste jí sundali masku a tam zase Alešek. Smůla.

  26. Václav B.

    Já jsem rovný jako dálnice D1. Jestli byl Aleš Hanka nevím, ale podezříval jsem ho taky. Víc než ostatní. Ale nevadí mi to, že má víc nicků. Jen jsem rád, že on ví, že já vím. 🙂 Podle mě to není žádná křivárna, křivárny jsou jiné věci, které lidé dělají. Toto je spíš levná zábava.

  27. toli

    @Václav B
    Jinak nechápu, proč Alešek zase změnil název na bo, mně se Ind(ián) líbil víc. Zatím!

    BO je had,Boa je hroznýš takže asi chápeš že se tento nick hodí k Aleškovi více 🙂

  28. sam

    ——————-(ze článku)Chci tím říci, že zatímco počet věřících (a u nás především katolíků) stále klesá, převádění majetku teprve začalo. To, co se nám tady vytváří, je tedy velmi malá, ale finančně nesmírně silná skupina.
    —————————–
    Jo, nějaké ty miliardy mít budou, ale to bude dost možná stačit akorát na údržbu stávajících kostelů, kaplí, klášterů a podobných katolických nemovitostí. Vždyť oni mají nějakou stavbu skoro v každé vesnici.
    Jestli to bude finančně silná skupina, pochybuji.

    Skoro bych věřil tomuhle: https://radiozurnal.rozhlas.cz/marek-vacha-rimskokatolicky-knez-6324477
    (…)Protože jest třeba říct, a je třeba to říct nahlas, že pro římskokatolickou církev by bylo daleko výhodnější, kdyby ty věci zůstaly tak, jak jsou. Kdyby tedy stát církve dotoval a církve by žily z toho, co nám stát dává, a v zásadě všichni by byli spokojeni. Takže to, co se děje teď, je výhodné pro stát na prvním místě a to, že z toho ČSSD dělá, řekněme, argument v předvolební kampani, tak to je úplně druhá věc. Ale ten zákon o majetkovém vyrovnání je primárně výhodný pro stát. Ne až tak pro nás, katolickou církev.(…)

  29. Václav B.

    Větší sračky jsem asi nikdy nečetl. Ve Francii udělali odluku bez těchto darů a šlo to. Nevím, proč ne u nás. Prostě jim přestat platit plus jim nic nedat. Samozřejmě bychom museli mít koule, museli bychom mít jiný ústavní soud (jiné složení) a tak.

  30. sam

    Ve Francii odluka proběhla roku 1895, bohužel se mi nedaří najít bližší informace.

  31. toli

    Řekl bych že Francouzi jsou důslední takže čeští katolíci si stěžují že Francie kolébka mnoha katolických vynikajících světců je sekularizovaná.Nedávno proběhla zpráva že kdesi na obecní louce ve Francii museli strhnout sochu p.Marie protože stála na obecním,tedy veřejném pozemku,kdyby stála na soukromém pozemku tak to nikomu vadit nebude.

    Taky jsem viděl doku kde si nemocní Francouzi stěžovali že musí jezdit na různá procesí která oslavují Krista a další křesťanské kašpary do zahraničí,protože ve Francii jsou veřejné pouliční celebrace zakázány.

  32. toli

    Když si chtěli Slováci dát na euro Cyrila a Metoděje tak jim to Francie a Řecko zatrhli,Řecko z národních důvodů a Francie kvůli sekularizaci,nechtějí aby jim po jejich území kolovaly mince se svatými 🙂

  33. toli

    Syn mé známé je trapistický mnich ve Francii a stěžuje si mamince že když vyleze z kláštera v mnišském hábitu tak mu Francouzi sprostě nadávají….

  34. Václav B.

    Ne, ve Francii někdy 1905 a 1906 myslím. Důležité je, že i Masaryk zabavoval církvi majetek – hl. pozemky a lesy. To samé bychom mohli udělat dnes, jen bez darů (jako tehdy).

    No vidíte, dnes se Francie také islamizuje a její sekularismus je jí na prd, protože v některých čtvrtích neplatí, tam vládne středověk. A policie jen čumí. A mor se šíří dál.

    Zatím a hezký víkend.

  35. toli

    A ty jsi viděl FRANCOUZSKÉ no go zóny osobně anebo to znáš jen z netu ?

  36. Václav B.

    Viděl jsem je i osobně. Jelikož jsem v rámci studia byl na Erasmu ve Francii nějaký čas, ale moc mluvit francouzsky jsem se nenaučil, mluvilo se v mé bublině anglicky. Zaleť se tam někdy podívat, stačí se projít po Paříži, podívej se na stanici Stalingradská. Nebo na předměstí. Ale stačí se projít centrem. To není něco, co by bylo tajné, to přiznávají běžné noviny už dneska, u nás i tam. O silvestru tam hoří auta, nebo když se něco děje, holky nemůžou někde chodit v minisukních a tak.

    „Redaktorka zahraniční redakce České televize Kateřina Etrychová zveřejnila na svém blogu příspěvek, kde varuje před sociálně vyloučenými lokalitami ve Francii. Takových lokalit, které sama nazývá jako „no-go zóny“ je podle ní jen v Paříži několik. Redaktorka ČT upozorňuje, že tyto oblasti, kde velkou část obyvatel tvoří muslimští přistěhovalci, nemají úřady plně pod kontrolou a žena tu rozhodně není totéž co muž. „Paříž je v obklíčení no-go zón a celá situace jí přerůstá přes hlavu,“ napsala mimo jiné.“

    https://echo24.cz/a/i2aNr/no-go-zony-prerustaji-parizi-pres-hlavu-zena-tu-neni-totez-co-muz

    Zlatí křesťané včetně evangelikálů oproti islámu a sluníčkářům.

    Zatím!

  37. mulit

    No – go zóny byly už přece v seriálu Komisař Moulin. Místa, kam se bojí chodit i policajti. Oni s tím mají problém už dlouho. A spoustu námětů na scénář filmu dělali podle reálu. Neříkej, že jsi nějaký díl neviděl. To je pro nick toli…

    Jinak souhlas s tím, že největší pohroma jsou sluníčkáři. Ti jsou jak sjetí drogama.

  38. Martin

    Na druhou stranu co je komu po tom jakého jsem či nejsem vyznání.

  39. Lemmy

    Martin, pri sčítaní je to tajné, takže sleduje sa len celkový počet. Nie konkrétna osoba. O nič nejde, len aby sme mali nejaký prehľad, ide o záujem, vedieť. Kto nechce, nemusí sa vyjadriť. Nie je to povinnosť. Je na každom, či povie, aké má vyznanie, aký svetonázor.

  40. Lemmy

    Sam 17. 5. 2018:

    Ve Francii odluka proběhla roku 1895, bohužel se mi nedaří najít bližší informace.

    Až v roku 1905 sa uskutočnila zákonom odluka cirkví od štátu. Pozri: Zošity humanistov.

  41. Hosamen

    Právě byl hovor s Filipem. Obvinění ze zdanění restitucí církví popřel.
    Řekl jen: Pokud dostali na restitucích církve proti soukromníkům víc o určitá procenta, tak na tom měly zisk, z toho zisku žádáme daň.

  42. certus

    Ateizmus ako sprievodný znak globalizácie a nevyhnutný smer pre vývoj búdúcnosti ľudstva…? zamyslite sa ešte raz….

    Alebo ako sa ateizmus nestal sprievodným znakom globalizácie

    Z celosvetovej nábožensky nezaradenej populácie žije 76% v Ázii a Tichomorí, zatiaľ čo zvyšok žije v Európe (12%), Severnej Amerike (5%), Latinskej Amerike a Karibiku (4%), subsaharskej Afrike (2%), Stredný východ a severná Afrika (menej ako 1%). Podľa celosvetovej štúdie Pew Research Center 230 krajín za rok 2012 predstavuje 16% svetovej populácie nezaradených, zatiaľ čo 84% je zaradených. Okrem toho celosvetová štúdia poznamenala, že mnohí z nezaradených, medzi ktorých patria aj ateisti a agnostitici, stále majú a držia rôzne náboženské názory a praktiky

    Globálne štúdie sociológa Phila Zuckermana o ateizme ukázali, že globálny ateizmus môže byť v úpadku kvôli krajinám s vyšším zastúpením nezaradených s najnižšou mierou pôrodnosti vo svete a nábožnejšímí krajinami s vyššou pôrodnosťou vo všeobecnosti.

    Celosvetová štúdia spoločnosti Pew Research 2014 zistila že „viac ako tri štvrtiny nábožensky nezaradených žijú v Ázii, väčšina v Číne. Táto skupina má určité náboženské alebo duchovné presvedčenie a môže dokonca veriť v božstvo, ale neidentifikuje sa s konkrétnou vierou. “

    Pokiaľ ide o Spojené štáty, správa Pew z roku 2012 ukázala, že 32% ľudí pod 30, 21% ľudí vo veku 30-49 rokov, 15% ľudí vo veku 50-64 rokov a 9% vek 65 rokov môžu byť charakterizovaný ako nábožensky nezaradený.

    Avšak 68% všetkých nezaradených vyjadrili vieru v Boha a z celej americkej populácie, iba 2,4% sa označilo za „ateistu“.

    Dokonca aj keď ľudia priamo tvrdia, že neveria v božstvo, stále sa neidentifikujú ako „ateisti“. Napríklad 41% Nórov, 48% Francúzov a 54% Čechov tvrdilo, že neveria v božstvo, ale iba 10%, 19% a 20% tých istých respondentov, sa označili za „ateistov“.

    V Spojených štátoch len 2,4 populácie nemalo vieru v boha a z tejto malej skupiny iba 24% sa identifikovalo ako „ateista“, zatiaľ čo 15% sa označilo ako „agnostik“ a 35% -identifikovali ako „nekonkrétny“.

    Celosvetová štúdia Pew 2015 pre demografickú projekciu v oblasti náboženstva a ireligiozity predpokladá, že medzi rokmi 2010 a 2050 dôjde k určitému počiatočnému nárastu nezaradených, ktoré však nebude stíhať s percentuálnym rastom prílušníkov jednotlivých náboženstiev, kvôli čomu podiel ateizmu na celosvetovej populácie klesne, a následnému poklesu do roku 2050 v dôsledku nižšej celosvetovej miery plodnosti.

    Hoci je Čína krajina so štátnym ateizmom priamo v ústave, 85% populácie praktizuje rôzne druhy náboženských praktík s určitou pravidelnosťou.

    V Holandsku sú názory „presvedčených ateistov“ pomerne rôznorodé: 41,1% z nich verí v telepatiu, 21,1% verí v reinkarnáciu, 13,3% verí v život po smrti a 1,6% verí v nebo.

    Autor štúdie preto poznamenáva: „Napriek tomu, že tvrdia, že sú presvedčení ateisti a väčšina popiera existenciu osobného boha, pomerne veľká menšina holandských presvedčených ateistov verí v nadprirodzenú moc!“

    Podľa medzinárodnej štúdie Williama Bainbridgea je ateizmus bežný medzi ľuďmi, ktorých medziľudské sociálne povinnosti sú slabšie a je tiež spojený s nižšou mierou plodnosti vo vyspelých priemyselných krajinách.

    V globálnej štúdii o ateizme sociológ Phil Zuckerman poznamenal, že krajiny s vyššou úrovňou ateizmu mali tiež najvyššiu mieru samovrážd v porovnaní s krajinami s nižšou úrovňou ateizmu. (Source: Kanita Dervic, Maria A. Oquendo, Michael F. Grunebaum, Steve Ellis, Ainsley K. Burke, and J. John Mann. „Religious Affiliation and Suicide Attempt“ )

    Štúdia o depresii a samovražde naznačuje, že osoby bez náboženského vyznania majú vyššiu mieru pokusov o samovraždu než tí, ktorí majú náboženskú príslušnosť. Štúdia o duševnej pohode u nábožensky a nezaradeného človeka zistila, že duševná pohoda pre náboženských i neveriacich ľudí závisí od istoty ich viery a že predchádzajúce štúdie neobsiahli vplyv spolupatričnosti pri štúdiu cirkevných spoločenstiev.

    Štúdia z roku 2014 vytvorila šesť rôznych osobnostných profilov „druhov“ neveriacich a porovnávala ich s 5 osobnostnými črtami. V krajinách, ktoré majú vysokú úroveň ateizmu, ako sú škandinávske národy, majú ateistické organizácie vo všeobecnosti veľmi nízke členstvo a iba tie, ktorí majú spojenie s politickou stranou alebo ponúkajú rituáli členstva, majú početnejšie členstvo.

    V roku 1916 bolo náhodne vybraných 1000 vedúcich amerických vedcov, aby sa podieľali na prieskume náboženského svetonázoru – 41,8% verilo, že Boh existuje, 41,5% neverilo a 16,7% malo pochybnosti / nevedelo;

    a čo veda…?

    keď sa štúdia o 80 rokov opakovala s použitím vzorky mužov a žien opätovne z vedeckej oblasti, výsledky boli veľmi podobné, keď 39,3% verí, že Boh existuje, 45,3% neverilo a 14,5% malo pochybnosti / nevedelo povedať.

    Štúdia o vedúcich vedcoch v USA, s jasnejšou formuláciou a umožňujúca širší pojem „boha“, dospela k záveru, že 40% prominentných vedcov verí v boha

    korelácia medzi vedou a bezvierou teda neexistuje

  43. Lemmy

    V globálnej štúdii o ateizme sociológ Phil Zuckerman poznamenal, že krajiny s vyššou úrovňou ateizmu mali tiež najvyššiu mieru samovrážd v porovnaní s krajinami s nižšou úrovňou ateizmu.

    Sociológ vo svojej štúdii vynechal samovražedných moslimských atentátnikov. 😀 Preto mu vyšiel taký chybný záver.

  44. mulit

    Certus

    keď sa štúdia o 80 rokov opakovala s použitím vzorky mužov a žien opätovne z vedeckej oblasti, výsledky boli veľmi podobné, keď 39,3% verí, že Boh existuje, 45,3% neverilo a 14,5% malo pochybnosti / nevedelo povedať.

    Ale o to přece vůbec nejde, zda věří nebo nevěří v nějakého všeobecného boha. Tady jde o něco úplně jiného.

    Zda věří, že
    1. Židé jsou vyvolený národ.
    2. Svět je starý 6000-10 000 let.
    3. Svět i lidi řídí neviditelné bytosti jako satan, démoni.
    4. Nemoci způsobují neviditelné bytosti jako satan, démoni.
    5. Panna může otěhotnět, jde přežít 3 dny v břichu velryby, je možná existence ošatky, z níž se nají 5000 lidí, dá se chodit po vodě, had může mluvit, hůl se může proměnit v hada a sníst jinou hůl.
    6. Pruhovaná zvířata se rodí tak, že pářící se dvojici ukazuješ před očima pruty, na ně znak přejde a rodí pruhované potomky. Homosexualita vzniká zobrazováním lidí, zvířat a ptáků.
    7. Ženy mají vždy mlčet a podřizovat se mužům. Otroci mají poslouchat pány.
    8. Musíš věřit, že jsi skrz naskrz špatný a když budeš věřit, že když před 2000 lety obživla mrtvola tesaře, to tě promění, že jsi znovuzrozený a dobrý.

    Na těchto 8. bodů se těch vědců zeptej, a pak tu něco plantej. Teprve, až ti těch 8 bodů odsouhlasí, tak to jsou tvoji kámoši a jsou na tvé vlně a ve tvém myšlenkovém světě a úrovni. Připouštění existence nějakého všeobecného tvůrce univerza z nich tvoje kámoše rozhodně nedělá.

  45. Václav B.

    Mě by spíš zajímalo výše HDP a korelace s ateismem, to samé národní průměrné IQ a korelace s hodně ateisty. A věk dožití a korelace s ateismem (třeba Japonsko a severní Evropa nebo ČR X jižní Amerika, muslimský svět,…). 🙂

    JInak s těmi vědci nemáte pravdu. 73% analytických filosofů na celém světě a 92% přírodních vědců v USA ve vědecké asociaci USA jsou ateisté a agnostici. 🙂

    „The 2015 Pew Religious Landscape survey reported that as of 2014, 22.8% of the American population is religiously unaffiliated, atheists made up 3.1% and agnostics made up 4% of the US population.[49]

    A survey based on a self-selected sample of biological and physical scientists of the National Academy of Sciences in the United States found that 7% believed in the existence of God, 72.2% did not, and 20.8% were agnostic or had doubts.[50] Eugenie Scott argued that there are methodological issues in the study, including ambiguity in the questions. A study on leading scientists in the US, with clearer wording and allowing for a broader concept of „god“, concluded that 40% of prominent scientists believe in god.[51]

    In 1916, 1,000 leading American scientists were randomly chosen from American Men of Science and 41.8% believed God existed, 41.5% disbelieved, and 16.7% had doubts/did not know; however when the study was replicated 80 years later using American Men and Women of Science in 1996, results were very much the same with 39.3% believing God exists, 45.3% disbelieved, and 14.5% had doubts/did not know.[52]

    A 2014 survey by David Chalmers and David Bourget on nearly 1,000 professional philosophers from 99 leading departments of philosophy shows that 72.8% considered themselves as atheists, 14.6% considered themselves as theist, and 12.6% as something else.[53]“

    https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_atheism

    🙂 🙂

  46. Egon

    Musím vám opět říct že nemáte pravdu v tom že bůch neexistuje ne jen že existuje ale vidí vám i do hlavy aslyší vše co kde kdy řeknete.jenom vy tulipánci si zlehčujete život tím že bůch není a basta to že je ví i satanisté jediní kdo to neví nebo popírá jste pouze vy samozřejmě že boha nikdo nemůže dokázat neboť on je neviditelná duchovní entita není to neosobní něco je to někdo někdo s tak pronikavou inteligencí že se s ním nemůže rovnat ani celé lidstvo on je skutečně všemocný není omezovaný tak jako my.můžete ho aktivně odmítat vymezovat se vůči němu tak jak to dělám já.a ted z trochu jiného soudku,ti zasraní katolíci si dojeli do spojených států a ten jejic maskot chrobák starý papež začal Američanům diktovat podmínky co by chtěli a co by mněla amerika udělat a jak se mají američané chovat teda viděli jste někdy tak nestoudnou drzost?divím se že je amíci někam nezatahli a nepovraždili oni američané jim se s toho roztřásla strachy kolena.myslel sem že ten hovnivál papežský se zajímá jen o duchovní věci ale oni parchanti začínají vylézat s těch svých kostelů a do všeho rýpou někdo by je do těch kostelů mněl zase natlačit.

  47. Egon

    už vím komu říkáte nečistí vlastně sem to věděl hned jsou to lidé co nemají vyhraněný názor tito lidé u nich hrozí že udělají tu blbost a dají svůj život ježíši.oni nejsou ještě rozhodnuti.no u vás to ale nehrozí.:)

  48. Egon

    hrozně mně serou křestané když říkají že když nepatříš bohu patříš satanovi toto mne uplne rozpaluje doběla vymezuji se rozhodně vůči oběma a at mi nikdo netvrdí že but budu toho nebo toho nepatřím ani jednomu a basta.

  49. Václav B.

    „Musím vám opět říct že nemáte pravdu v tom že bůch neexistuje ne jen že existuje ale vidí vám i do hlavy aslyší vše co kde kdy řeknete.jenom vy tulipánci si zlehčujete život tím že bůch není a basta to že je ví i satanisté jediní kdo to neví nebo popírá jste pouze vy samozřejmě že boha nikdo nemůže dokázat neboť on je neviditelná duchovní entita není to neosobní něco je to někdo někdo s tak pronikavou inteligencí že se s ním nemůže rovnat ani celé lidstvo on je skutečně všemocný není omezovaný tak jako my.můžete ho aktivně odmítat vymezovat se vůči němu tak jak to dělám já.“

    Bůh se nepíše s ch, ale s h. Jinak jako ateistický agnostik netvrdím, že nějaký bůh neexistuje, ale že pro žádného není dostatek důkazů a že je beru jako relativně nepravděpodobné, všechny bohy. Od deismu po panteismus. Jediný bůh, kterého bych mohl vyvrátit okamžitě by byl ten, který má neslučitelné vlastnosti. Ostatní jsou v kolonce: možné, ale zatím nepravděpodobné. Toť vše.

    Až mi dostatečně dokážete existenci „nehmotného jsoucna“ které je inteligentní, tak na něj začnu věřit, ale teprve pak. Zatím a někdy. 🙂

  50. toli

    Satanismus mohutní a je přirozenou reakcí na vlezlého Krista,konkrétně na hloupé křesťany a jejich snahy šířit křesťanství.Pokud opomenu nemocné excesy třeba krvemilců tak satanismus je o egu a přirozenosti,nepotlačuje přirozenost naopak jí podporuje.Proto je satan člověku bližší než Kristus,ten je naopak pro nemocné.Už jen příslib věčného života je značně na hlavu.Říkal jsem že mě nebeský koncentrační tábor nezajímá,já raději liberalismus pekla
    🙂

  51. mulit

    @toli

    Tak tady mám kapku jiný názor. Život je o hledání rovnováhy mezi egoismem a altruismem. Já jsem tedy satanismus nikdy podrobně nestudoval, ale obecně adorace egoismu je kontraproduktivní. A jednání lidí, kteří pouze tlačí jen své ego, taky vede do slepé ulice. Na youtube jsem členem komunity hudebníků a lidi sdílejí svá videa, své nahrávky a produkci. A uvedu konkrétní příklad. Jeden egomaniak mi psal pod moje videa reklamu na svoje videa. Aniž by pozdravil, nebo se zeptal, zda ho chci doporučit. Což já dělám, že pomáhám začínajícím, nebo těm, co mají méně odběratelů, tak jako i mně pomáhal zase někdo, kdo už to léta dělal a měl více diváků. Ale musí to být někdo, kdo se chová slušně a je i divákem a věci sdílí. Nejen prezentuje sebe. Je to zkrátka taková komunitní věc. No a když toho někdo zneužívá, jako ten, co mi furt dával odkazy na svoje videa pod moje, tak jsem ho zablokoval. Pak jsem si všiml, že to dělá i druhým. Taky ho zablokovali. A neroste už vůbec. Nemá žádné nové odběry, ani komenty. Takže se mu to nevyplatilo chovat se neomaleně.

    Jeden extrém jsou ty utopie z NZ: nastav druhou tvář, nechej si všecko líbit, modlete se za své nepřátele, rozdejte majetek atd. a druhý extrém je bezbřehé prosazování vlastního ega. Řek bych, že se nevyplácí z dlouhodobého hlediska ani jedno. A že mám pravdu, dokazují i zkušenosti z divoké privatizace 90. let, kdy si někteří nakradli, ale pochopili, že to je dlouhodobě neudržitelné šidit stát na daních nebo podnikat na hraně zákona, případně za hranou a zavedli si seriózní živnosti. A dokonce něco dávají i na charitu.

    Tlačení svého ega rozbíjí tomu člověku i partnerské vztahy atd.

  52. Lemmy

    Mulit: Jeden extrém jsou ty utopie z NZ: nastav druhou tvář…

    Lenže kresťania sú inteligentní, oni toto pravidlo vôbec nedodržujú. Oni dobre vedia, že toto vymyslel nejaký hlupák.

  53. toli

    Tlačení svého ega rozbíjí tomu člověku i partnerské vztahy atd.

    Nikoliv pokud je v zájmu tvého ega udržet si vztah protože ten vztah je pro tebe přínosný….
    Chci říct že egoismus může být zároveň altruismem,jenže to chce přemýšlet nad konkrétní danou situací.Nebo si myslíš že lidi kteří se starají o potřebné jsou výhradně vedeni altruismem ? Co když si tím uspokojují své ego ? Obecně evropská společnost je tlačena do altruismu (nemám na mysli migranty ) a přitom je velmi egoistická.Vezmi si třeba reklamy-mají v tobě vzbudit dojem že potřebuješ zrovna to či ono,uspokojování svých potřeb.Proč se hlupáčci chytají do dluhových pastí ? Protože uspokojovali své ego.

  54. toli

    Vezmi třeba sexualitu.Dogmatickým výkladem křesťanství je že rozmnožovací složka je neoddělitelně spjata se stmelovací složkou.Oddělovat obě složky je hříšné.Soulož je pak fyzickou projekcí touhy po splynutí duší.Opravdu je to vždy pravda ? Když mluvím s ženami tak přiznávají že občas mají pocit že slouží výhradně k uspokojení tělesných potřeb manžela.

  55. mulit

    Z pohledu učitele:

    V kolektivu žáků máš děti egoistické, průbojné, ale i děti zakřiknuté, nebo poddajné. A myslící na ostatní. Vymyslíš nějakou hru, dáš jim míč a během chvíle víš, jak kdo na tom je. Proto říkám, že děcka a jejich povahy poznáš mnohem lépe v tělocviku, než když sedí v lavici v hodině dějepisu.

    Pokud má v sobě někdo příliš mnoho egoismu a dravosti, má současně i nutkání brát míče ostatním, porušovat pravidla hry. Dítě ze zbytnělým egem má stále konflikty s učitelem i svými vrstevníky. A později v dospělém životě taky. Takže to bůhvíjak výhodné není. Na druhé straně málo dravosti a ega je taky špatně, v přírodě se nenají, chcípne. Je to i kulturně podmíněné, i geneticky. Jsou rozdíly mezi národy. Asiaté jsou více kolektivističtí, Američani více egoističtí. Ale taky se dívej, že Američani mají konflikty s každou druhou zemí na světě a vojenské základny mají snad všude.

    Pro mě je nejlepším pokusným pracovištěm třída a žáci. Vidím, že kdo má v sobě málo ega, málo průbojnosti, tak trpí, může být i šikanovaný. Kdo má v sobě hodně ega a průbojnosti, taky trpí – je v častém konfliktu se svým okolím. Nejlepší je opět zlatá střední cesta. Lidi, co dokáží být kolektivističtí, altruističtí, při hře dokáží přihrávat, dokáži i střílet. Ti, co si chtějí brát míče jen pro sebe, jen kopat, střílet, nikdy nepřihrají – nejsou tak dobří. Nemají takové výsledky. Sociální cítění je třeba. Na druhé straně málo průbojné děti si nikdy nezahrají. Vedl jsem třídu vždycky tak, že ty málo průbojné jsem povzbuzoval, ty příliš průbojné klidnil a dával do latě. Aby si zahráli všichni. A to nejsou jen míčové hry. To je všecko. Máš třeba šplh o tyči. A kdybys to nehlídal, tak to průbojné děcko vyšplhá 10 x za hodinu, to málo průbojné si to ani nezkusí. Ti se zbytnělým egem i předbíhají ve frontě atd. Něco dělají geny, něco špatná výchova. Výjimečně se mi stalo, že jsem dostal jako třídní učitel třídu, kde byli všichni v rámci normy. To bylo v letech 2003- 2007. To byla pro mě balada. Hele, to jsem do práce chodil si odpočinout. Pokecat s děckama, které byly vychované a altruistické. To byl ráj. Ale všude jinde to byl zápas a konflikty.

  56. mulit

    Lemmy
    nastav druhou tvář…

    Lenže kresťania sú inteligentní, oni toto pravidlo vôbec nedodržujú. Oni dobre vedia, že toto vymyslel nejaký hlupák.

    No právě. Jsem zvědav, zda by křesťan, když zjistí, že jeho děcko je ve škole šikanované, případně registruje náběh na šikanu, poradil svému synu, dceři: Když tě někdo uhodí na jednu tvář, nastav druhou…. Ha ha. Kdepak. Poletí do školy za třídním učitelem nebo ředitelem to řešit a dožadovat se nápravy. A nebo tam sám vlítne. Což by ale samozřejmě neměl. Pokud se situace nezlepší, tak svoje děcko i přeřadí na jinou školu. Záleží na mnoha okolnostech, ale každopádně ty biblické rady jsou k ničemu. Bláznivé utopie.

    To samé s tím matous 6,24-34

    25Proto vám pravím: Nemějte starost o svůj život, co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe. Což není život víc než pokrm a tělo víc než oděv?
    26Pohleďte na nebeské ptactvo: neseje, nežne, nesklízí do stodol, a přece je váš nebeský Otec živí. Což vy nejste o mnoho cennější?
    27Kdo z vás může o jedinou píď prodloužit svůj život, bude-li se znepokojovat?
    28A o oděv proč si děláte starosti? Podívejte se na polní lilie, jak rostou: nepracují, nepředou –
    29a pravím vám, že ani Šalomoun v celé své nádheře nebyl tak oděn jako jedna z nich.
    30Jestliže tedy Bůh tak obléká polní trávu, která tu dnes je a zítra bude hozena do pece, neobleče tím spíše vás, malověrní?
    31Nemějte tedy starost a neříkejte: Co budeme jíst? Co budeme pít? Co si budeme oblékat?
    32Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec přece ví, že to všechno potřebujete.
    33Hledejte především jeho království a spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno.
    34Nedělejte si tedy starost o zítřek; zítřek bude mít své starosti. Každý den má dost vlastního trápení.

    Jo, takhle žijou cikáni. Nebo huliči marihuany. Nebo černoši v Africe. A pak nemají co jíst. Ty vole, jak jsem tomu kdysi mohl věřit a být pobožný. Zjevné utopistické nesmysly. Mnohem utopističtější než ty komunistické. Komunisti aspoň učili vyhrnout si rukávy a tvrdili, že bez práce nejsou koláče.

    K čemu to ta bible učí? K zahálce, či hippies životu?

  57. toli

    Pro mě je nejlepším pokusným pracovištěm třída a žáci.

    Pro mě je nejlepší pokusnou laboratoří každodenní svět dospělých.

  58. toli

    Bible těmi verši říká že máš zničit všechny své touhy a potlačit své potřeby,pozemský život není důležitý,klidně můžeš zemřít hlady,důležitý je život věčný.Jediná správná touha je touha po Kristu.Blahoslavení chudí duchem neznamená že blahoslavení jsou debilní ale že blahoslavení nemají ego.Asketismus je způsob cesty a absence ega je cíl.Nejdůležitější je víra v Krista. Podívej na Duku jak je chudák celý pohublý těmi půsty 🙂

  59. mulit

    Nakonec z toho vyplývá, že se křesťané svojí ústřední knihou neřídí. Nenastavují druhou tvář, nerozdávají majetky, naopak se zabydleli na planetě Zemi a budují svoje domovy jako hrady a na všecko reagují víceméně stejně jako kdokoli jiný. Je to tedy ideologie, která vede k pokrytectví. Sami to dodržovat nebudou a vhod jim bible přijde, jen když se dá použít jako zbraň proti jiným.

  60. toli

    Moje řeč,nikdy se biblí neřídili a cirkev je synonymum pro pokrytectví,ale toho už jsi si všimnul také,že ?A nejlepší jsou ti kteří si myslí že nebe mají jisté,pár takových znám.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *