Ateisté ČR odsuzují snahu o cenzuru umění z náboženských důvodů v Brně

Autor | 15.05. 2018

Koncem března vzbudila nevídaný celospolečenský ohlas divadelní hra Naše násilí a vaše násilí chorvatského režiséra Olivera Frljiče, která bude koncem května uvedena v rámci festivalu Divadelní svět Brno. Tento ohlas však nespočíval v tom, že by snad Čechy pohltila divadelní horečka a nezkrotná touha vyrazit za kulturou. Důvody byly přesně opačné – na hru, režiséra, festival i jeho pořadatele se snesla bouřlivá vlna kritiky a vzduchem začala létat slova jako „vlastizrada“, „perverznost“, „psychopati“ a mnohá další. Příčinou tohoto vzrušení je jedna konkrétní scéna z této hry, ve které Ježíš znásilňuje muslimku. Jako Ateisté ČR ctíme právo každého na kritiku a jsme přesvědčeni, že možnost svobodně a třeba i velmi ostře kritizovat cokoliv, uměním počínaje a politikou konče, je elementární součástí svobodné společnosti.

Existuje však zásadní rozdíl mezi kritikou, vyjádřením nesouhlasu či znechucením, a snahou o zakazování a cenzuru. Zmíněná divadelní hra se v uplynulých týdnech stala terčem pokusů o její zákaz přímo na brněnské radnici, lidovci ani komunisté, kteří vyjmutí hry z festivalu navrhovali, však naštěstí neuspěli a stažení hry z programu festivalu neprošlo. Považujeme však za skandální, že nejen primátorův náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL), ale i kardinál Duka a čeští biskupové usilovali o zákaz hry kvůli tomu, že ji považují za „rouhačskou“ a náboženství urážející. Rouhání je imaginárním zločinem a obviňování z něj představitelé rozličných náboženství, v našich končinách pak především katolická církev, historicky užívali jako bič vůči všem, kteří nesouhlasili s oficiálním náboženským výkladem světa, kteří náboženství podrobovali kritice, ale i vůči těm, kteří byli jednoduše nepohodlní. Není tomu konec konců tak dávno, kdy jsme to samé zažívali v době před listopadem 89.

Je příznačné, že poprvé od pádu komunismu, kdy si stát usurpoval právo rozhodovat o tom, co je a není umění, a na základě toho poté umění dělil na povolené a zakázané, to jsou právě křesťané a představitelé katolické církve, kdo ve stejném duchu a se stejnými argumenty (rouhání stačí vyměnit za svátost Strany a nekritizovatelnost režimu) usiluje o to samé, o něco, o čem jsme si mysleli, že s pádem totality definitivně zůstalo jen temným stínem minulosti. Nádech absurdna pak celé věci dodává to, že „svoboda“ je ústředním tématem letošního ročníku zmiňovaného brněnského divadelního festivalu.

Naštěstí však již nežijeme ani v autoritářském komunistickém režimu, ani v době, kdy církev třímala moc a měla monopol na veškerý výklad světa. To, že se náboženství – ať už jakékoliv – cítí být něčím uraženo, nezavdává žádný důvod pro to, aby se daná věc zakazovala. Umělecká svoboda vždy představovala určitý lakmusový papírek na vahách svobody společnosti a dnes tomu není jinak.

Jako Ateisté ČR nechceme nijak hodnotit hru samotnou, jelikož jsme ji (pravděpodobně na rozdíl od všech jejích kritiků) neviděli. Vyjadřujeme však hluboký nesouhlas se snahami o cenzuru nejen této hry, ale jakéhokoliv umění a obecně jakýchkoliv projevů kvůli rouhání a kvůli tomu, že něco uráží náboženské cítění věřících. Zákon kriminalizující urážku náboženského cítění před několika lety podepsal ruský prezident Putin a tento typ protirouhačských zákonů je platný ve většině islámského světa, kde je svoboda umění i projevu značně limitována. Určitě si nepřejeme, abychom se těmito zeměmi inspirovali a znovu zde vyvolávali tyto nebezpečné duchy minulosti.

Za spolek Ateisté ČR

Jan Werner, Petr Tomek a Jelena Lenka Příplatová

19 thoughts on “Ateisté ČR odsuzují snahu o cenzuru umění z náboženských důvodů v Brně

  1. sam

    Mně ta hra Olivera Frljiče přijde nešťastná, ale tak už to zkrátka chodí, že v divadelních hrách se vyskytuje nevěra, nenávist, vraždy a různé smutné činy. Psal to tak už Shakespeare.

  2. Honza Werner Post author

    sam: Jasně, myslím, že je úplně v pohodě s tou hrou nebo s jejím poselstvím nesouhlasit. Chleba se zcela jednoznačně láme – jak je napsáno i v tom našem vyjádření – v rozdílu mezi vyjádřením nesouhlasu a snahou o zakazování. Nesouhlasit a zakazovat jsou dvě naprosto odlišné věci.

  3. xjur

    Na doplnění informace z článku shora: Znám spoustu kritiků této hry, kteří ji také neviděli.

    Ani já jsem ji neviděl a asi ani neuvidím. Nemám však potřebu ji kritizovat. Má kritika by (kdyby byla pravda co se píše) směřovala spíš k autorovi hry, který chce vyjádřit svůj nesouhlas k údajnému útlaku muslimů na Balkáně, což, podle mne, neodpovídá realitě.

  4. toli

    Má kritika by (kdyby byla pravda co se píše) směřovala spíš k autorovi hry, který chce vyjádřit svůj nesouhlas k údajnému útlaku muslimů na Balkáně, což, podle mne, neodpovídá realitě.

    No Medjugorie je v Bosně a je to kotel nesnášenlivosti,sice to neprobíhá jako v Jeruzalémě (kde je naprosto zjevná nenávist) ale v Bosně doutná nesnášenlivost mezi křesťany a muslimy.
    Ostatně válka v Jugoslávii nebyla jen o dělení národů ale i o řešení starých křivd mezi katolíky a pravoslavnými a mezi křesťany a muslimy.
    Je však pravdou že Bosna je všemi tajnými službami označována jako líheň džihádistů,příčinou radikalizace je všeobecná národní chudoba,jako všude jinde.A bohatí Saudové velmi dobře vědí jak šířit po světě svůj styl islámu.

  5. toli

    Dnes už mne náboženská víra zajímá jen z pohledu mé profese.Je fascinující si uvědomit že když nemocní čtou Harryho Pottera tak vědí že je to fantasy,ale když čtou bibli tak se jim najednou vypíná kritické myšlení a myslí si že je tam napsána pravda pravdoucí.Kolik jste viděli pannen které porodili dítě ? Kolik jste viděli lidí co vstalo z mrtvých ? Kolik jste viděli lidí co nezemřeli a vznesli se i s tělem do nebe ? O přeměně vody na víno už ani nemluvím, a všechno to jsou pravdy pravdoucí 🙂

  6. Ateistický laik

    Tak zrovna včera (15.5. úterý) na Moravském náměstí u Jošta probíhala petice za zákaz téhle hry. Moc lidí jsem tam u řečníků (četli staré pověsti hebrejské 🙂 ) neviděl (vlastně nikoho), z čehož usuzuji, že lidi hra netrápí a nechtějí (nepotřebují) cenzuru.

  7. A. S. Pergill

    Tady jde spíš o to, že tato hra je lživou proislámistickou agitkou (Ježíš znásilňuje muslimku). V reálu Ježíš žádnou muslimku neznásilnil, ale Mohamed znásilnil křesťanek desítky až stovky.

    Ta hra je ekvivalentní tomu, jako kdyby v ní postava „Velkého Odporného Žida“ znásilňovala árijské modrooké blondýny a dávalo se to jako součást agitace NSDAP.

  8. monoteista

    Domnívám se, že problém této hry tkví v tom, že muslimku neznásilňuje nějaký prelát, ale Ježíš. To je to samé, jako kdyby si v divadelní hře kritizující korupci Ústava odnášela krabici od vína.

  9. toli

    Ježíšem je v podstatě znásilňován kde kdo,minimálně mozek trpí……

  10. Václav B.

    „Ježíšem je v podstatě znásilňován kde kdo,minimálně mozek trpí……“

    To ovšem prorokem Mohamedem taky a ještě víc. Souhlas s Pergillem a Xjurem, zajímalo by mě, kdy mladí angažovaní levičáci natočí něco pěkného o pedofilovi z pouště, který založil islám, ale asi se nedočkám. Jinak jsem ovšem proti zákazu, ani jsem o té hře nevěděl. Kde se to hraje? V Národním divadle asi ne… 🙂

  11. A. S. Pergill

    @Václav B.
    Festival „Divadelní svět“, divadlo Reduta Brno, Zelný trh, příští týden (přesný den tohoto konkrétního představení z hlavy nevím).

  12. první z kacířů

    Zajímavé by bylo, kdyby někdo uvedl hru, ve které by bílý gadžo znásilnil cikánku,… jestli by i v tomto případě brněnská (a i jiná) umělecká fronta též obhajovala svobodu umění a projevu.

    A ještě bych podotkl, že by si každý svou „zálibu“ měl financovat ze svého 🙂 … vstupného… v ten okamžik bychom byli ušetření mnoha zbytečností 🙂

  13. A. S. Pergill

    @první z kacířů
    To by určitě kavárníci oslavovali. Ale gadžovku znásilněnou cikánem by nerozdejchali.

  14. Jiří Brei

    Můj názor je, že představení mělo být zakázáno. Proč? Protože tato hra je ve skutečnosti součástí islámského džihádu, jednou z forem, jakým je džihád veden. Propagandistický cíl tohoto představení je podobný tomu, který měl film Žid Süß natočený v roce 1940 režisérem Veitem Harlanem. Konce takových pohledů na svět jsou z dějin zřejmé – pošlapávání základních lidských práv a svobod, norimberské zákony, plynové komory a milióny umučených a mrtvých. Bill Warner ve své knize Právo šaríja pro nemuslimy na konci šesté kapitoly věnované džihádu uvádí, že počet mrtvých zapříčiněných džihádem činí za posledních 1400 let 270 miliónů. Nemám důvod mu nevěřit. Tento samotný fakt je, myslím, dostatečně pádným důvodem pro zákaz představení, které je formou džihádu.

  15. A. S. Pergill

    „Hra“ dehonestuje nemuslimy a z muslimů dělá oběti. To je typická džihádistická propaganda, spadající do kategorie „džihád perem“.
    Je jedno, jestli autor je nebo není muslim, námezdní pisálky si vydržovala každá totalita. Za protektorátu jsme měli „aktivistické novináře“, chválící nacismus, Německo a poměry v protektorátu (a nemuseli být ani Němci, ani nacisté). Za komunistické totality jsme měli opět plejádu jejích propagátorů a obdivovatelů (a opět: mnozí z nich nebyli členy KSČ). Islám si počínal a počíná naprosto stejně.

  16. Kamil Václav Láskorád Sluníčkovský

    Islám nás obohatí, ale těžko to fašistům vysvětlovat. Ta hra ukazuje, jak Západ okupoval muslimskou kulturu po staletí, jak jí tyranizoval a dnes, když potřebují muslimové pomoci, tak na ně kašleme a raději si plníme bachory. Bílý muž už nevládne světu, máte smůlu. Bílý ochablý penis nemůže konkurovat dlouhým černým vitálním novým Evropanům. Když jíte stále jen špagety, přestanou vám chutnat, když si dáte občas kebab, hned je v tom rozmanitost. A rozmanitost je krásná. Kultura islámu dala světu čísla, vědu, morálku, právo. Co jste dal světu Vy osobně? Nic! Pan Kohout to řekl jasně, každá česká rodina jednoho uprchlíka a živit ho. https://www.youtube.com/watch?v=ICF36xjK5HM

  17. A. S. Pergill

    Islám nás ničím neobohacuje. Čísla jsou původem z Indie, věda se v islámu nikdy neprovozovala (jen tzv. „učenost, což je o level níž, a i ta jen velmi vzácně), právo a morálka bezcenných pouštních primitivů nemají ve vyspělé a technologicky orientované společnosti co dělat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *