Ateisté ČR odsuzují snahu o cenzuru umění z náboženských důvodů v Brně

Autor | 15.05. 2018

Koncem března vzbudila nevídaný celospolečenský ohlas divadelní hra Naše násilí a vaše násilí chorvatského režiséra Olivera Frljiče, která bude koncem května uvedena v rámci festivalu Divadelní svět Brno. Tento ohlas však nespočíval v tom, že by snad Čechy pohltila divadelní horečka a nezkrotná touha vyrazit za kulturou. Důvody byly přesně opačné – na hru, režiséra, festival i jeho pořadatele se snesla bouřlivá vlna kritiky a vzduchem začala létat slova jako „vlastizrada“, „perverznost“, „psychopati“ a mnohá další. Příčinou tohoto vzrušení je jedna konkrétní scéna z této hry, ve které Ježíš znásilňuje muslimku. Jako Ateisté ČR ctíme právo každého na kritiku a jsme přesvědčeni, že možnost svobodně a třeba i velmi ostře kritizovat cokoliv, uměním počínaje a politikou konče, je elementární součástí svobodné společnosti.

Existuje však zásadní rozdíl mezi kritikou, vyjádřením nesouhlasu či znechucením, a snahou o zakazování a cenzuru. Zmíněná divadelní hra se v uplynulých týdnech stala terčem pokusů o její zákaz přímo na brněnské radnici, lidovci ani komunisté, kteří vyjmutí hry z festivalu navrhovali, však naštěstí neuspěli a stažení hry z programu festivalu neprošlo. Považujeme však za skandální, že nejen primátorův náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL), ale i kardinál Duka a čeští biskupové usilovali o zákaz hry kvůli tomu, že ji považují za „rouhačskou“ a náboženství urážející. Rouhání je imaginárním zločinem a obviňování z něj představitelé rozličných náboženství, v našich končinách pak především katolická církev, historicky užívali jako bič vůči všem, kteří nesouhlasili s oficiálním náboženským výkladem světa, kteří náboženství podrobovali kritice, ale i vůči těm, kteří byli jednoduše nepohodlní. Není tomu konec konců tak dávno, kdy jsme to samé zažívali v době před listopadem 89.

Je příznačné, že poprvé od pádu komunismu, kdy si stát usurpoval právo rozhodovat o tom, co je a není umění, a na základě toho poté umění dělil na povolené a zakázané, to jsou právě křesťané a představitelé katolické církve, kdo ve stejném duchu a se stejnými argumenty (rouhání stačí vyměnit za svátost Strany a nekritizovatelnost režimu) usiluje o to samé, o něco, o čem jsme si mysleli, že s pádem totality definitivně zůstalo jen temným stínem minulosti. Nádech absurdna pak celé věci dodává to, že „svoboda“ je ústředním tématem letošního ročníku zmiňovaného brněnského divadelního festivalu.

Naštěstí však již nežijeme ani v autoritářském komunistickém režimu, ani v době, kdy církev třímala moc a měla monopol na veškerý výklad světa. To, že se náboženství – ať už jakékoliv – cítí být něčím uraženo, nezavdává žádný důvod pro to, aby se daná věc zakazovala. Umělecká svoboda vždy představovala určitý lakmusový papírek na vahách svobody společnosti a dnes tomu není jinak.

Jako Ateisté ČR nechceme nijak hodnotit hru samotnou, jelikož jsme ji (pravděpodobně na rozdíl od všech jejích kritiků) neviděli. Vyjadřujeme však hluboký nesouhlas se snahami o cenzuru nejen této hry, ale jakéhokoliv umění a obecně jakýchkoliv projevů kvůli rouhání a kvůli tomu, že něco uráží náboženské cítění věřících. Zákon kriminalizující urážku náboženského cítění před několika lety podepsal ruský prezident Putin a tento typ protirouhačských zákonů je platný ve většině islámského světa, kde je svoboda umění i projevu značně limitována. Určitě si nepřejeme, abychom se těmito zeměmi inspirovali a znovu zde vyvolávali tyto nebezpečné duchy minulosti.

Za spolek Ateisté ČR

Jan Werner, Petr Tomek a Jelena Lenka Příplatová

129 thoughts on “Ateisté ČR odsuzují snahu o cenzuru umění z náboženských důvodů v Brně

  1. sam

    Mně ta hra Olivera Frljiče přijde nešťastná, ale tak už to zkrátka chodí, že v divadelních hrách se vyskytuje nevěra, nenávist, vraždy a různé smutné činy. Psal to tak už Shakespeare.

  2. Honza Werner Post author

    sam: Jasně, myslím, že je úplně v pohodě s tou hrou nebo s jejím poselstvím nesouhlasit. Chleba se zcela jednoznačně láme – jak je napsáno i v tom našem vyjádření – v rozdílu mezi vyjádřením nesouhlasu a snahou o zakazování. Nesouhlasit a zakazovat jsou dvě naprosto odlišné věci.

  3. xjur

    Na doplnění informace z článku shora: Znám spoustu kritiků této hry, kteří ji také neviděli.

    Ani já jsem ji neviděl a asi ani neuvidím. Nemám však potřebu ji kritizovat. Má kritika by (kdyby byla pravda co se píše) směřovala spíš k autorovi hry, který chce vyjádřit svůj nesouhlas k údajnému útlaku muslimů na Balkáně, což, podle mne, neodpovídá realitě.

  4. toli

    Má kritika by (kdyby byla pravda co se píše) směřovala spíš k autorovi hry, který chce vyjádřit svůj nesouhlas k údajnému útlaku muslimů na Balkáně, což, podle mne, neodpovídá realitě.

    No Medjugorie je v Bosně a je to kotel nesnášenlivosti,sice to neprobíhá jako v Jeruzalémě (kde je naprosto zjevná nenávist) ale v Bosně doutná nesnášenlivost mezi křesťany a muslimy.
    Ostatně válka v Jugoslávii nebyla jen o dělení národů ale i o řešení starých křivd mezi katolíky a pravoslavnými a mezi křesťany a muslimy.
    Je však pravdou že Bosna je všemi tajnými službami označována jako líheň džihádistů,příčinou radikalizace je všeobecná národní chudoba,jako všude jinde.A bohatí Saudové velmi dobře vědí jak šířit po světě svůj styl islámu.

  5. toli

    Dnes už mne náboženská víra zajímá jen z pohledu mé profese.Je fascinující si uvědomit že když nemocní čtou Harryho Pottera tak vědí že je to fantasy,ale když čtou bibli tak se jim najednou vypíná kritické myšlení a myslí si že je tam napsána pravda pravdoucí.Kolik jste viděli pannen které porodili dítě ? Kolik jste viděli lidí co vstalo z mrtvých ? Kolik jste viděli lidí co nezemřeli a vznesli se i s tělem do nebe ? O přeměně vody na víno už ani nemluvím, a všechno to jsou pravdy pravdoucí 🙂

  6. Ateistický laik

    Tak zrovna včera (15.5. úterý) na Moravském náměstí u Jošta probíhala petice za zákaz téhle hry. Moc lidí jsem tam u řečníků (četli staré pověsti hebrejské 🙂 ) neviděl (vlastně nikoho), z čehož usuzuji, že lidi hra netrápí a nechtějí (nepotřebují) cenzuru.

  7. A. S. Pergill

    Tady jde spíš o to, že tato hra je lživou proislámistickou agitkou (Ježíš znásilňuje muslimku). V reálu Ježíš žádnou muslimku neznásilnil, ale Mohamed znásilnil křesťanek desítky až stovky.

    Ta hra je ekvivalentní tomu, jako kdyby v ní postava „Velkého Odporného Žida“ znásilňovala árijské modrooké blondýny a dávalo se to jako součást agitace NSDAP.

  8. monoteista

    Domnívám se, že problém této hry tkví v tom, že muslimku neznásilňuje nějaký prelát, ale Ježíš. To je to samé, jako kdyby si v divadelní hře kritizující korupci Ústava odnášela krabici od vína.

  9. toli

    Ježíšem je v podstatě znásilňován kde kdo,minimálně mozek trpí……

  10. Václav B.

    „Ježíšem je v podstatě znásilňován kde kdo,minimálně mozek trpí……“

    To ovšem prorokem Mohamedem taky a ještě víc. Souhlas s Pergillem a Xjurem, zajímalo by mě, kdy mladí angažovaní levičáci natočí něco pěkného o pedofilovi z pouště, který založil islám, ale asi se nedočkám. Jinak jsem ovšem proti zákazu, ani jsem o té hře nevěděl. Kde se to hraje? V Národním divadle asi ne… 🙂

  11. A. S. Pergill

    @Václav B.
    Festival „Divadelní svět“, divadlo Reduta Brno, Zelný trh, příští týden (přesný den tohoto konkrétního představení z hlavy nevím).

  12. první z kacířů

    Zajímavé by bylo, kdyby někdo uvedl hru, ve které by bílý gadžo znásilnil cikánku,… jestli by i v tomto případě brněnská (a i jiná) umělecká fronta též obhajovala svobodu umění a projevu.

    A ještě bych podotkl, že by si každý svou „zálibu“ měl financovat ze svého 🙂 … vstupného… v ten okamžik bychom byli ušetření mnoha zbytečností 🙂

  13. A. S. Pergill

    @první z kacířů
    To by určitě kavárníci oslavovali. Ale gadžovku znásilněnou cikánem by nerozdejchali.

  14. Jiří Brei

    Můj názor je, že představení mělo být zakázáno. Proč? Protože tato hra je ve skutečnosti součástí islámského džihádu, jednou z forem, jakým je džihád veden. Propagandistický cíl tohoto představení je podobný tomu, který měl film Žid Süß natočený v roce 1940 režisérem Veitem Harlanem. Konce takových pohledů na svět jsou z dějin zřejmé – pošlapávání základních lidských práv a svobod, norimberské zákony, plynové komory a milióny umučených a mrtvých. Bill Warner ve své knize Právo šaríja pro nemuslimy na konci šesté kapitoly věnované džihádu uvádí, že počet mrtvých zapříčiněných džihádem činí za posledních 1400 let 270 miliónů. Nemám důvod mu nevěřit. Tento samotný fakt je, myslím, dostatečně pádným důvodem pro zákaz představení, které je formou džihádu.

  15. A. S. Pergill

    „Hra“ dehonestuje nemuslimy a z muslimů dělá oběti. To je typická džihádistická propaganda, spadající do kategorie „džihád perem“.
    Je jedno, jestli autor je nebo není muslim, námezdní pisálky si vydržovala každá totalita. Za protektorátu jsme měli „aktivistické novináře“, chválící nacismus, Německo a poměry v protektorátu (a nemuseli být ani Němci, ani nacisté). Za komunistické totality jsme měli opět plejádu jejích propagátorů a obdivovatelů (a opět: mnozí z nich nebyli členy KSČ). Islám si počínal a počíná naprosto stejně.

  16. Kamil Václav Láskorád Sluníčkovský

    Islám nás obohatí, ale těžko to fašistům vysvětlovat. Ta hra ukazuje, jak Západ okupoval muslimskou kulturu po staletí, jak jí tyranizoval a dnes, když potřebují muslimové pomoci, tak na ně kašleme a raději si plníme bachory. Bílý muž už nevládne světu, máte smůlu. Bílý ochablý penis nemůže konkurovat dlouhým černým vitálním novým Evropanům. Když jíte stále jen špagety, přestanou vám chutnat, když si dáte občas kebab, hned je v tom rozmanitost. A rozmanitost je krásná. Kultura islámu dala světu čísla, vědu, morálku, právo. Co jste dal světu Vy osobně? Nic! Pan Kohout to řekl jasně, každá česká rodina jednoho uprchlíka a živit ho. https://www.youtube.com/watch?v=ICF36xjK5HM

  17. A. S. Pergill

    Islám nás ničím neobohacuje. Čísla jsou původem z Indie, věda se v islámu nikdy neprovozovala (jen tzv. „učenost, což je o level níž, a i ta jen velmi vzácně), právo a morálka bezcenných pouštních primitivů nemají ve vyspělé a technologicky orientované společnosti co dělat.

  18. Hraničář

    toli
    16.05. 2018
    když čtou Harryho Pottera tak vědí že je to fantasy,ale když čtou bibli tak se jim najednou vypíná kritické myšlení a myslí si že je tam napsána pravda pravdoucí. ………………….

    Už opakuji, že na mé cestě po Izraeli mě fascinovalo, jak adventisté věřili v doslovnou pravdivost biblických textů.

    „Zde stojíme na vykopávkách toho či onoho města, a tak ten biblický příběh s tím městem spojený je plně pravdivý!
    A tady v tom údolí se odehrál souboj Davida s Goliášem. David příšel támhle odtud a Goliáš tady odtud. A vidíte, je tady potok a v něm oblázky, které si David nasbíral do praku.
    A táhle odtud, přes Jordán, a tím údolím, přišly ty dva miliony židů po 40 leté cestě z Egypta“.

  19. Hraničář

    toli
    16.05. 2018
    Kolik jste viděli pannen které porodili dítě ? Kolik jste viděli lidí co vstalo z mrtvých ? Kolik jste viděli lidí co nezemřeli a vznesli se i s tělem do nebe ? O přeměně vody na víno už ani nemluvím, a všechno to jsou pravdy pravdoucí …………..

    Když jsem před kazatelem začal uvažovat, jak asi Noe opět rozvezl zvířata po Zemi a že se mu tak pěkně podařilo vačnatce odvést do Austrálie, lední medvědy na sever, tuňáky na jih, žirafy do Afriky, losy na Sibiř ……. jen pronesl: „Tak prostě Pán Bůh udělal další zázrak!“

  20. Hraničář

    Honza Werner
    22.05. 2018
    Považovat tu divadelní hru za součást džihádu je úlet roku. ………………………

    No ale jako pracovní hypotéza je ta myšlenka docela dobrá!

  21. první z kacířů

    K obsahu hry….. (zdroj http://www.novaburzoazie.com/436525036 )

    „Za to nese zodpovědnost nejen vedení Divadla Husa na provázku, ale i vedeni Národního divadla Brno, které dovolilo, aby na jevišti nahá herečka vytahovala ze své vagíny vlajku České republiky…“

    ….aby na jevišti nahá herečka vytahovala ze své vagíny vlajku České republiky… !!!!!!!!!!

    Je-li to pravda a pominuli technické řešení (zřejmě trénovaná herečka 🙂 ), tak mi celkem může být fuk znásilňování jednoho náboženství druhým (ať si to rozdají mezi sebou a my se budeme smát 🙂 ), ale zesměšňování naší vlaky se mi vůbec nelíbí. Ukazuje to u tvůrců a obhájců hry jak se staví ke své vlasti. No, neváží-li si jí, nemusí zde ani žít, nikdo je nenutí. Ale my bychom si všechny podobné „skutky“ měli zapamatovat…..

  22. Hraničář

    první z kacířů
    27.05. 2018
    ….aby na jevišti nahá herečka vytahovala ze své vagíny vlajku České republiky… !!!!!!!!!!
    ………………………… zesměšňování naší vlaky se mi vůbec nelíbí. ……………………

    Jak stará byla ta herečka? Jaký měla postoj a jaké bylo nasvícení? Dobře osvětlené a natočené dvacítce bych to aj prominul!

  23. mulit

    Když se někomu tato hra nelíbí, nemá tam lézt. Narušovat druhým lidem jejich divadelní představení je hrubost a porušování zákonů, byť by si tam tahali z vagín vlajky všech zemí světa. Je to jejich problém. Někomu se zas nemusí líbit sešlost pobožných a jejich kanibalismus, kdy žerou Krista v oplatce. A taky jim to nenarušují. Mně přijde úchylné okusovat Krista v oplatce i tahat vlajky z vagíny, ale moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Moje poslední dvě akce, na kterých jsem byl, byl koncert Elánu v Ostravě a koncert Alphaville ve Frýdku Místku a taky bych nebyl rád, kdyby mi tam někdo lezl a narušoval to. Třeba že se někomu nelíbí texty písní. Nebo hudba. Vždyť z internetu znám fanatiky, kteří pop přímo nenávidí. Naštěstí ho nenávidí málo na to, aby šli narušovat koncerty.

    Kdyby se mi líbily vlajky ve vagínách, chodil bych na to a běda tomu, kdo by mi toto koukání narušoval ! Nemá na to právo !

    Nedělali to na náměstí, ale v uzavřené budově a nepřenášela to televize. Byla to soukromá akce. Do soukromé akce nikomu nic není. Horší je, pokud je toto dotované státem. Všechny dotace státu na divadla bych okamžitě zrušil. Za svoje prachy ať si dělají cokoliv, ale ne za státní prachy.

  24. toli

    Ta hra mne zanechává naprosto chladným,ale směju se když méně inteligentní lidé dští oheň a síru na autora.
    Ta hra totiž vůbec není o Kristu ale o dvou nesnášenlivých ideologiích které si vzájemně nemají co vyčítat.
    Šukající Kristus je symbol křesťanství které pořádalo křížové výpravy na území muslimů a před 25 lety stálo v pozadí genocidy muslimů v Bosně.Proto se ten flák jmenuje vaše násilí,naše násilí 🙂

  25. sam

    V běžným kině se promítají všelijaké filmy plné vražd, válek, krve a různejch hrůz. Proti těm nikdo neprotestuje.
    Kdybych nutně chtěl nějak protestovat proti divadelní hře, tak bych možná provokativně usnul na sedačce, nebo bych v polovině představení odešel.
    Nechtějí Slušní lidé třeba protestovat i proti různým úchylným představením v pražským klubu Hell?
    http://hellparty.cz/

  26. A. S. Pergill

    @toli
    Křížové výpravy byly reakcí na islámské dobytí Palestiny (respektive na poměry, které tam muslimové poté zavedli, samo dobytí jako přechod pod správu muslimských panovníků byla Evropa s to respektovat a tolerovat). Bohužel, technologicky a logisticky nezvládnutou.

    V Bosně vraždili především muslimové. I „oběti“ „masakru“ ve Srebrenici byli mnohonásobní vrazi z řad muslimů.

  27. mulit

    http://www.blesk.cz/clanek/regiony-brno-brno-zpravy/545191/za-jezise-ktery-znasilnil-muslimku-zkrati-kraj-dotace-festival-prijde-o-statisice.html
    Rozpočet festivalu je až 12 milionů
    Podle ředitele Národního divadla Brno Martin Glaser se náklady na obě představení u každého pohybují v jednotkách stovek tisíc korun. „Pokud s nimi mají zastupitelé kraje problém, nebude pro nás nic složitého je vyúčtovat z grantu ministerstva kultury, které nám dalo dva miliony korun,“ uvedl Glaser.

    Ty brďo, do toho tečou miliony. To je síla. Tak se plýtvá státními penězi. Stát dává peníze na to, aby si nějaká suka strkala vlajku do vagíny.

  28. Hraničář

    toli
    28.05. 2018
    Jak typické,postižení psychiatrickým bludem nic nepochopili…..

    ……………. Dle mého názoru je prezentace genitálií, nahých lidských těl a předstírané znásilnění na pódiu divadla ta nejhorší možná žumpa. ………………….

    Mňo …. genitálie, i to souložení si vymyslel a zrealizoval Pán Bůh a pak řekl, že jeho dílo je dobré!

    ………………… Když před dvěma tisíci lety Ježíš šel svou křížovou cestu a sklízel jen posměch, bití, plivání a urážky, prodrala se davem odvážná Veronika, aby Pánovi utřela alespoň zkrvavenou tvář. Neptala se, co si myslí její okolí, ale statečně se Ježíše přede všemi zastala. …………………….

    Příběh o Veronice je jen zbožná legenda. To uznávají i vzdělaní kněží.

  29. ateista

    Aspergille, že jsou dnes mnohem horší muslimové než křesťané v nějakých procentech je všem jasné, o tom může pochybovat jen sluníčkářský pitomec či někdo, kdo si přeje mít zadek projetý nějakým fanatickým opičákem, což tedy osobně nejsem. I na Balkáně muslimská UČK řádila jako černá ruka. Například unášeli Srby a brali jim ledviny a prodávali orgány, fakt hnus. Někdy toho Miloševiče fakt chápu, a žádný velký křesťan to nebyl.

  30. toli

    @Mulit
    S tím nemám problém,ať si klidně vytahuje z pochvy vlajku i za 5 mega.Všude v civilizovaných zemích se totiž kultura dotuje protože se sama neuživí,to samé sport pro děcka a amatery.

    A určovat co se smí dotovat a co ne je censura a to už tady jednou bylo,netřeba se vracet ……..

  31. Honza Werner Post author

    toli: A určovat co se smí dotovat a co ne je censura a to už tady jednou bylo,netřeba se vracet ……..

    Debata o systému financování umění je zcela legitimní. Ovšem lidé, kterým najednou, z čista jasna, vadí financování jedné jediné inscenace této hry, jsou pokrytci. Těm lidem o systém financování umění vůbec nejde. Kdyby šlo, zajímali by se tou problematikou dlouhodobě, oni to ovšem vytáhli pouze účelově v momentě, kdy se vyskytla nějaká hra, která se jim nelíbí. No a protože se jim nelíbí, tak se samozřejmě musí zakázat. Nehledě na to, že to celé samozřejmě nedává žádnou logiku. Pokud by mi skutečně šlo o systém financování umění, tak by tato divadelní inscenace byla až na samém okraji mého zájmu. Daleko, neporovnatelně a mnohonásobně více peněz totiž jde do divadel od Chebu až po Zlín, na hry, které jsou ve stálých programech a které se reprízují třeba desetkrát, patnáctkrát za sezónu. Zajímavé, že tohle těm lidem nevadlilo a nevadí. Ale jedna jediná, v porovnání s výše uvedeným zanedbatelně levná inscenace najednou vadí a najednou je špatně, že stát dotuje umění. Neskutečné pokrytectví.

  32. mulit

    Nechápu, proč by se měla divadla dotovat. Co je a co není kultura nebo umění, je věc subjektivního názoru. Nechápu, proč nebyl dotovaný lístek na skupinu Elán a musel jsem platit plnou pálku a někdo jde na něco jiného ( z mého pohledu sračky) a dotované to má. To není fér. Buď ať dotují všechny akce, nebo žádné. A cenzura je právě teď. Hudební produkce nedotují, ale hrané akce dotují. Kdo rozhodl, že divadelnictví je důležitější než hudba?

  33. ateista

    Ty veřejné peníze jsou debata sama o sobě, horší je, že tato promuslimská hra projde, ale protimuslimská by neprošla. Nedavno režisérka chtěla točit film o muslimech, kritický, nedostala dotace. Víc na Idnesu.

  34. fler

    Ale tady nejde o náboženství a když jste hru neviděl – proč vůbec píšete o tom, že se jedná o náboženskou cenzuru?
    Ať jste ateista nebo věřící, jedno je nezpochybnitelné – Ježíš žil a ve své době měl velmi nekorektní názory na provozování náboženství, rozhodně nebyl násilník a nikoho neznásilnil. Zda vstal z mrtvých – to je už otázka víry a zde se názor ateistů a věřících rozchází. Ale je v pořádku, že člověk je obviněn z násilí a to jen proto, že si to tak „umělec“ ve svém díle usmyslel?
    Je také v pořádku, aby si v tomto „uměleckém“ díle žena vytahovala z vagíny českou vlajku? Opravdu si myslíte, že to vše je nějaká náboženská pře o umělecké dílo? Můj názor je, že zde byla překročena hranice morálky a také lidské slušnosti a úcty ke státnímu symbolu. Nemohu než s protesty souhlasit a nevidím důvod, aby jen proto, že tomuhle dílu někdo říká „umění“ byl autor, dílo i herci nedotknutelní kritikou a vyjádřením odporu.

  35. Lemmy

    Ale autor hry je Chorvát, mala by teda vyťahovať chorvátsku vlajku (zástavu). Alebo možno, keď Ježiš bol Žid, tak izraelskú zástavu.

  36. mulit

    Na skupinu Elán stojí vstupenka od 600 – 1200 Kč. Podle toho, jestli na stání nebo sezení. Vstupenky do divadla Husa na provázku stojí 150 – 270 Kč v průměru.

    To je ale bordel. Proč jsou zájemci o sledování hudebníků trestáni a zájemci o sledování herců preferováni? Proč stát dotacemi křiví trh a svobodou soutěž? Proč stát preferuje jednu skupinu na úkor jiné?

  37. mulit

    fler píše:
    Nemohu než s protesty souhlasit a nevidím důvod, aby jen proto, že tomuhle dílu někdo říká „umění“ byl autor, dílo i herci nedotknutelní kritikou a vyjádřením odporu.

    POZOR – není protest jako protest. Můžeš protestovat před budovou divadla. Můžeš psát dopisy úředníkům, politikům. Ale nemůžeš lézt do divadla a rušit představení lidem, co si za své prachy koupili lístek! To jim kradeš jejich představení, jejich službu. Oni si něco koupili a ty jim to bereš. Jsi zloděj v tom případě. A ti zloději si dali název „slušní lidé“. Nejsou to slušní lidé. Jsou to hovada. Jen hovado narušuje druhému představení.

  38. toli

    @fler
    Opravdu si myslíte, že to vše je nějaká náboženská pře o umělecké dílo? Můj názor je, že zde byla překročena hranice morálky a také lidské slušnosti a úcty ke státnímu symbolu. Nemohu než s protesty souhlasit a nevidím důvod, aby jen proto, že tomuhle dílu někdo říká „umění“ byl autor, dílo i herci nedotknutelní kritikou a vyjádřením odporu.

    Morálka nemá hranici,pouze tu na které se společnost shodne.Připustit hranici morálky by znamenalo že i nevěřícím
    určuje morálku náboženství konkrétně křesťanství.Že jsou i nevěřící limitováni morálkou křesťanství je jedna věc a otázka zda je to správné je druhá věc.A v tomto případě (zneužití státních symbolů) se společnost evidentně neshodne.Běžně se pálí americké vlajky,běžně se likvidují vlajky,muslimka si vytáhla z pochvy českou vlajku protože se hra hrála v Česku,oni běžně mění vlajky podle toho kde se hra hraje.Prezident je běžně kritizovatelný (nebylo tomu tak vždy),pálí se korán i bible,tak jaká pak úcta k symbolům? Vlajky jsou jen pestré hadry,korán i bible jsou jen hloupé knihy a prezident je jen přední kašpar.
    A nikdo nemá právo určovat co je a není umění,lidé jsou různí a sebestupidnější kus si vždy svého diváka najde.Úctu si zaslouží pouze člověk a jeho život,vše ostatní je zbytečná nadstavba.
    Svého času primitivové volali po zákazu Prague pride,nelze zakázat protože to by se pak museli zakázat i katolická procesí a různé poutě-pokud PP poškozuje morálku společnosti (co to vlastně je ?) tak náboženská procesí a poutě poškozují inteligenci a zdravý rozum.

  39. Hraničář

    fler
    28.05. 2018
    jedno je nezpochybnitelné – Ježíš žil a ve své době měl velmi nekorektní názory na provozování náboženství, …………..

    No, právě! I osoba Ježíše je sporná. Je doložen pouze 4 spisy, které sepsali jeho vyznavači, a to ještě několik desítek let po jeho (údajné) smrti. Nejstarší z těch spisů, listy sv. Pavla, sepsané „pouhých“ 20 let po Ježíšově smrti neobsahují nějaké podrobnosti z jeho života – hlavně mluví o prázdném hrobě – ani zázraky, nic. Na evangeliích je vidět, jak s odstupem doby košatěla – od Markova po Janovo (ani ti autoři nejsou jistí, původně se jednalo o anonymní spisy) – podobně jako s osdstupem doby košatělo hrdinství vojáků základní služby.

  40. A. S. Pergill

    @Honza Werner
    Jsem toho názoru, že právě taková hra může „rozbouřit vody“ a podpořit diskusi na obecné téma dotování či nedotování umění (na druhou stranu – příště soudruzi přijdou s ještě provokativnější hrou, která na..re daleko víc lidí).
    A hlasovat pro strany, které jsou v opozici vůči brněnským radničním stranám, co tu hru dotovaly v situaci, kdy na to odmítl dát peníze kraj, je naprosto jednoznačné právo voličů.

    @mulit
    Na skupinu Elán stojí vstupenka od 600 – 1200 Kč. Podle toho, jestli na stání nebo sezení. Vstupenky do divadla Husa na provázku stojí 150 – 270 Kč v průměru.
    Jinými slovy, každý z oněch vyrušených diváků okradl elánisty o něco mezi pětistovkou a tisícovkou. Proto bych se s tím vyrušením moc nezalamoval.

  41. toli

    Už jsem to tady říkal,Ježíš byl potulný kazatel a rebel,nic více.Takových bylo a je spousta.Osudem protisystémových rebelů je utracení (Robin Hood,Jánošík,Jan Kozina Sladký a další) no a podvodníci radikálně pozměnili osobu historického Ježíše a udělali si z něj živnost a výtah k moci a vlivu,to je celá pravda.

  42. mulit

    A. S. Pergill píše:
    Jinými slovy, každý z oněch vyrušených diváků okradl elánisty o něco mezi pětistovkou a tisícovkou. Proto bych se s tím vyrušením moc nezalamoval.

    To ovšem neudělali ti diváci, ale stát. Že pokřivil ceny a vytvořil nerovnost. Jako lístek na Elán by byl asi vždycky o něco dražší, páč oni mají aparaturu, kamiony, spoustu technických pracovníků, pronájem velké haly je dražší než malého prostoru, zase se tam vejde více lidí, pravda, takže více vyberou. Ale kdyby nebyly nerovné podmínky, tak by ten rozdíl nebyl tak velký. Je to stejně zvláštní, že když má někdo koníček divadlo, jeho náklady jsou řádově menší, pokud chce někam zajít. Když má někdo koníček hudbu, náklady má skoro 5x větší. Teď nevím, jak je to s výtvarným uměním, zda výstavy obrazů stát dotuje, nebo ne. Obávám, že v tom bude zase nějaká levárna a nerovnost.

    Kdysi nebyli žádní komedianti dotovaní. Přijeli do města a buď uspěli nebo neuspěli. Ta selekce, že někoho budou dotovat a někoho ne – to je přece z principu špatně. A když si chce nějaké město vydržovat nějaké stálé herce, ať si to dělají občané toho města ze svého. Nevím, proč by to měl platit stát. Obyvatel třeba Brna nebo Prahy je dost na to, aby se na to poskládali, pokud o to mají zájem. Nebo aby kupovali lístky za plnou cenu.

    A ještě přidám něco z praxe. Za svůj profesní život jsem byl byl s děckama ze školy na nespočtu divadelních představení. Nepamatuji si ani jedno. Stálo to vždycky za starou belu. Každý rok jsou tak 2 – 3 divadelní představení se školou. To mám tak cca 80 představení za život. Většinou to je jen zabití času a k ničemu to není. Já se nebráním, páč to mám placené, sedím v hledišti a jen hlídám děcka. A vstupné učitelé nemusí platit žádné. Jenže říkám, jsou to sračky. Ať mi herci prominou. Stokrát lepší jsou školní akce, kdy si děcka samy dělají svoji show, třeba tzv. školní akademie. Každá třída si udělá nějaké číslo, buď scénku nebo na hrají na nástroje nebo zpívají, nebo školní sbor. Proč pasivně sedět jako trubky a jen sledovat, když můžou sami tvořit.

  43. Jarda

    Recenze této hry od posluchačů:
    http://nadivadlo.blogspot.cz/2018/05/mikulka-skandalni-predstaveni-nase.html?spref=fb
    http://www.svetadivadlo.cz/cz/nasili

    Podle těchto zpráv je Frljičova hra nejen naprostá bláznivina, ale taky dost ostré sebemrskačské obvinění Evropanů, že jako my můžeme za všechno zlo. Státní vlajku si herečka vytahuje z pochvy. Scéna s Ježíšem znásilňujícím muslimku je jen provokačka, aby si ateisté mysleli, že to je hra proti křesťanům. Ale ona je proti všem Evropanům…

  44. první z kacířů

    mulit
    29.05. 2018
    „…..byť by si tam tahali z vagín vlajky všech zemí světa….. “

    No, kdyby to šlo, tak bych „herečce“ zaměnil vlajku…. třeba za vlajku ISIL 🙂 a nebo za duhovou 🙂 … a na takové představení bych se šel i podívat… na reakce publika 🙂 … typuji, že by je přešel „humor“ 🙂

    Ano, vlajky se pálí, ale co je to za lidi, kteří si neváží své země. A jak píši, jak by asi reagovali na pálení „svých vlajek“ 🙂

  45. sam

    Jen taková vtipná věc. Předsedou hnutí Slušní lidé je pan Zdeněk Pernica, zvaný též Gauny. Smysl pro humor asi má, protože vytváří tzv. „Gaunyho primitivní komiksy“. https://brnensky.denik.cz/ostatni_region/boxer-pernica-vytvari-komiksy-v-nich-se-prateli-i-s-belmondem-20140326.html
    https://www.facebook.com/gaunyhokomiksy
    Všechno to lze různě googlovat.
    Též má za sebou Zdeněk Pernica působení mezi fotbalovými fanoušky. Údajně byl členem skupiny „Johny Kentus Gang“. To už si vygooglujte sami, jedná se o spekulace bez jasných důkazů.

  46. Honza Werner Post author

    sam: Pernica nebyl údajně členem chuligánské skupiny Johny Kentus Gang. On byl jejím zakladatelem. A dřív, když byli funkční, tak na fotbale v Brně regulerně hajlovali a nosili tam vlajky s nápisama WHITE POWER. A tihle lidé se teď staví do role mravokárců a chtějí nás poučovat o slušnosti.

  47. mulit

    http://nadivadlo.blogspot.com/2018/05/mikulka-skandalni-predstaveni-nase.html?spref=fb
    Zhruba po půl hodině dorazili členové protikonfliktního týmu a po překvapivě krátké domluvě přiměli slušné lidi k odchodu ze sálu (nutno dodat, že navzdory tomu, jak násilnicky svalovci vypadali, chovali se celou dobu sice asertivně, ale zároveň až úzkostlivě neagresivně). Publikum zatleskalo a hrálo se dál. Představení pak doběhlo vcelku v klidu až do konce, bizarní kolorit dění dodávala pouze skupinka osiřelých slušných žen (ty zůstaly sedět na svých místech a vyvedeny tak nebyly), které se polohlasem pořád dokola modlily Zdrávas Maria a když se dělo něco obzvláště pobuřujícího, nabádaly bez ohledu na posměšky kolemsedící, aby se nedívali.

    Nepochopím, proč lezou na představení, které je nebaví. To je tak okatě afektované a předstírané. A modlit se zdravas Maria na představení, kde se někdo svlíká – to je fakt úsměvné. Bože to jsou kravky. A ti chlapi – tzv. slušní lidé – ubožáci zakomplexovaní.

  48. A. S. Pergill

    @Honza Werner
    Obávám se, že se blížíme k podobné situaci jako Výmarská republika, v níž nakonec nešlo o to, jestli demokracie nebo totalita, ale o to, zda totalita bude nacistická nebo komunistická. Němci si zvolili ty nacisty a přes veškeré negativní dopady udělali dobře, protože pokud by si zvolili stát se filiálkou stalinského SSSR, tak tu prostě nejsme (Eurasie by byla od Atlantiku po Čukotku jeden megakoncentrák).

    Takže pokud se naše slavná demokracie pod taktovkou EU bude dál rozkládat (a Brusel na tom intenzívně maká), tak nám skutečně nezbyde než volba mezi WHITE POWER a MARXIST POWER, přičemž ta druhá bude fakticky ISLAMIC POWER.

  49. mulit

    Všem pobožným vzkazuji toto:

    K hanobení Krista, či vašeho učení. Na to přece mají ti divadelníci právo. Já bych na to nešel, páč na kraviny nechodím. Ježíš znásilňující muslimku – to mně nic neříká. Dávat peníze za takový nesmysl… Ale když to někdo chce, má na to právo. A pobožní nemůžou mít žádná privilegia. Mimochodem jsou to právě pobožní, kdo jsou na svých shromážděních útoční. Chodil jsem do církví, sborů a různých denominací a vždycky se tam objevil nějaký kazatel, který se vysmíval ateismu. Co kdyby se ateisti domluvili a přerušili křesťanské shromáždění kvůli útokům na na ateisty? Naštěstí ateisti mají více rozumu a kašlou na to. Ale mohli by to taky dělat, kdyby chtěli. Ale ateisti nejsou tak fanatičtí. Nikdo z ateistů vám ty pobožné dřisty nenarušuje. Můžete si ve svých kostelích a sborech mlít jaké chcete bludy. Máte totál svobodu si vyplachovat hlavu čímkoli a taky to děláte. Takže neberte svobodu těm hercům a divákům, co chtějí vidět jejich bizarní hru. Je to jejich věc. A demonstrovat před budovou divadla? No tak budou demonstrace před kostely a sbory proti vám. Jak se vám to bude líbit?

    Ta divadelní hra se přece odehrávala v uzavřeném prostoru a jen pro ty, co si koupili lístky. Co vám je vlastně po tom?

  50. Egon

    toli velice se pleteš když si myslíš že ježíš byl jen potulný kazatel já to nemůžu dokázat ale ježíš žil a ještě stále žije a bude žít na věky někteří křestané ho dokonce viděli když se dva bavili u stolu ježíš se jim tam zčistajasna oběvil.já jako bývalý křestan ted sem jen heretik co bojuje svým odmítáním proti bohu,sem jednou si pospal po obědě akdyž sem se probouzel věděl sem jasně že tam byl ježíš byla tam ůžasná energie aura nadpřirozena bylo to moc příjemné ale já obvinuji boha že tuto energiji nemá sám ze sebe ale okrádá o energiji své nemyslící ovce a to mu mám za zlé jednou sem viděl sotva sem oči otevřel takové tři malé postavy úplně vedle sebe v bílé záři to je tajemství boží trojjedinosti na které ještě nikdo nepřišel oni nejspíš nemohou být odděleně ale vždy spolu když sem to viděl říkám si co to jenom doprdele je musí to být nepochopitelné bylo by nepředstavitelné jít někam a nemoct u toho být jen sám.je to něco z jiného světa jak se říká kdesi sem to našel existuje bílí svět uzavřený a oddělený nám nepřístupný.jo a ježíše může vidět jen protestant katolík ne.mám ted pocit že vám tímto vyrážím dech ale tyto věci skutečně existují a není radno rozhodně dávat svůj život ježíši jak to dělají křestané.

  51. toli

    Jen tvoje představy které si sugeruješ a to ti dělá dobře,nic více nic méně.
    Jinak induktivní neuroza

    BTW to samé zase tvrdí katolíci o protestantech 🙂

    Studuj neurologii,ta ti spolehlivě vysvětlí i ukáže tvé pocity.

  52. Egon

    hahaha hraničáři to sem se zase nasmál ano máš naprostou pravdu pán bůch si vymislel soulož to staré ůchylné prase ale ježíš říká kdokoli se na ženu podívá chtivě je to jako by smilnil v srdci takže hřích.no není tohle ten největší rozpor?bůch vynalezne prcačku aby nás navnadil a pak nám to bude zakazovat?at jde ten posraný bůch do hajzlu vždyt tohle je přece příroda tak at se nám do toho nesere.stejně to musí být magor kdo uvěří takové pohádce o ráji taková chabá zápletka to bych i já vymyslel lepší.křestané tomu svému bohu dělají ůplné advokáty to je ale chudák ten bůch když to potřebuje.

  53. Egon

    žádné představy nemám takhle bujnou fantaziji abych si takovou věc představoval ale chápu že nevěřit je pohodlné.

  54. Karel Černý

    Zajímalo by mě, jestli má Mrtvička důkazy, že šlo o blud. Jestli má jasný vědecký důkaz, že ti lidé, kteří viděli Ježíše jsou nemocní. Zatím jediný uznaně nemocný krypl a homosexuál je tu toli, který navíc žil se ženou a nerozpozná ženu od muže. 🙂 Jinak vědecké závěry nejsou jisté, takže víš prd, jestli šlo o blud, ani nevíš, zda ti tví vědci existují, nemáš důkaz, že nejde o snové postavy v tvé hlavě, milá Mrtvičko. Neurologie nezjistila, zda všechna náboženská vidění jsou bludy, nebo mi to najdi v nějaké knize, i tak by to byla jen hypotéza, ale najdi mi to v knihách, že VŠECHNA náboženská vidění jsou bludy, opakuji: VŠECHNA A UKAŽ MNĚ TY JISTÉ DŮKAZY, ŽE TO TAK JE, tak v září zasejc 🙂

  55. Sam

    Dobrej článek, našel jsem ho až dnes. https://zpravy.tiscali.cz/vlajka-vytazena-z-zenskeho-klina-a-jezis-jako-nasilnik-no-a-co-314004
    „Trestní oznámení tak byla podána například kvůli zmíněné scéně, kde si herečka údajně vytahuje českou vlajku z rozkroku, což je velkou částí společnosti označováno za hanobení státního symbolu. Těžko říct, v jaké době tito lidé žijí, když ženský klín považují za něco odporného a dehonestujícího, jako bychom z něj skoro všichni nebyli vytaženi také.
    Trochu to připomíná rétoriku fanatického mnicha, který ve filmu Kladivo na čarodějnice říká, že „lůno ženy je brána do pekla“. Ne, není. A na „zrození“ vlajky z ženského klína není nic hanobícího, protože ženský klín prostě není nic nečistého ani prokletého. Těžko říct, proč se ve společnosti tohle až středověké vnímání pořád drží.“

  56. první z kacířů

    Sam
    02.07. 2018
    Takže až vás někdo označí třeba v diskuzi za „ženský klín“, tak to budete brát jako uznání? 🙂

  57. toli

    @Sam
    Protože k…a je přeci nečistá a sex je fujky,církev svou teologii nikdy nemění,jen křesťané šukají jako králíci,Kristus nekristus.
    Mě spíše fascinuje jak i nevěřící podléhají tomu církevnímu biasu že pohlaví je něco nepatřičného a tabuizovaného.

  58. první z kacířů

    Toli
    03.07. 2018
    Nejde o tabuizování pod vlivem náboženství. Autor věděl, že to bude bráno jako hanobení a proto to záměrně udělal.

  59. toli

    Autor je ze Slovinska,nezná české zákony a pochybuji že to je hanobením státních symbolů,čím ? Jak ? To by musel soud nejdříve připustit že se dá pochvou hanobit.Počkejme si na rozsudek… Když vezmete vlajku do ruky je to hanobení ? Jaký je rozdíl mezi rukou a pindou ?
    Zase ,ach ty předsudky…

  60. první z kacířů

    toli
    03.07. 2018

    Hm, takže tím vlastně chtěl oslavit vznik republiky….. škoda slov.

  61. toli

    Co vím tak už to řeší i slovinská ambasáda protože divadelní sbor dal rovněž žalobu na „slušné lidi“

  62. toli

    Všude kde to hrají tak použijí vlajku příslušného státu,humbuk je jen v Česku,pokud nepočítám Polsko.Jenže tam protestovali pouze před divadlem.

    A politická mrtvola Sládek se chtěl pouze zviditelnit.Kdyby mě bránil ve vstupu do divadla a ptal se mě proč tam jdu tak mu říznu po hubě a odpovím „pro hovno „

  63. Lemmy

    Toli: nepočítám Polsko.Jenže tam protestovali pouze před divadlem.

    Z toho vyplýva, že v Poľsku nie sú až takí slušní ľudia ako v Česku. 😀

  64. toli

    @Lemmy
    To nevím jak to posuzovat,ale asi nemají problém s hranicí svobody.Sládkova svoboda končí tam kde začíná moje svoboda,proto by dostal po tlamě kdyby mi bránil ve vstupu do divadla 🙂

  65. toli

    Na tu hru by nešel,mám trochu jiné představy o kultuře,ale jde o princip.Co se líbí mě se nemusí líbit druhému a nikdo nemá právo být arbitrem co je a není kultura.

  66. toli

    Když už se bavíme o „slušných lidech“ co Kotlebovci ? Kotleba pořád zakazuje divadelní hry tak jako v Banské Bystrici ?

  67. Lemmy

    Kotleba už nie je predseda BBSK, takže už nemá právomoci niečo zakazovať v BB kraji. Môže akurát ako opozičný poslanec NR SR podávať návrhy v NR SR, alebo sa tam vyjadrovať.

  68. toli

    U vás jsou kraje župy nebo jaký je ekvivalent našich krajů ?

  69. A. S. Pergill

    Duka podal na organizátory hry žalobu.
    https://zpravy.idnes.cz/dominik-duka-kardinal-divadelni-hra-nase-nasili-vase-jezis-znasilneni-muslimka-zaloba-soud-g87-/domaci.aspx?c=A180712_083759_domaci_ane
    Jsem z toho trochu zklamaný (že se nenašel nikdo jiný, ta hra primárně atakuje i sekularisty).

    Jinak k té vlajce ve vagině:
    Dokud bude symbol vaginy používaný jako cosi sprostého, označující kohosi negativního či přímo nemorálního (na začátku normalizace to údajně kreslili na dveře sousedi zvlášť agilním normalizátorům), tak bude mít to vytažení z vaginy spíš blíže ke zneuctění než k oslavě analogií s porodem.
    Konec konců, kdyby si to vytáhla z té druhé díry tam dole, tak by to bylo zneuctění taky, přestože bez kálení se v reálu neobejdeme a zašití příslušné dírky se používalo jako zvlášť drsné mučení či poprava.

  70. A.S.Pergill

    @ P.S. Eudon
    1. ono se tou dírkou nejen rodí, ale dělají se tam i věci, zajišťující, aby bylo co rodit. A taky se tudy menstruuje. Což vše jsou věci, považované v mnoha kulturách (včetně evropské) za „explicitní“.
    2. navíc jsem jako medik byl přítomen vícero normálním porodům, prakticky vždy u toho rodička bezděky močila a kálela, což je dáno tím, že hlavička dítěte prostě hrne tyto věci před sebou, protože ze sousedních „dírek“ vymačkává jejich obsah jako se mačká prsty obsah tuby se zubní pastou.
    A již staří latiníci říkali „INTER FAECES ET URINA NASCEMUS“.

    Spáchal jsem trošku obsáhlejší rozbor Dukovy akce a je aktuálně na mém blogu
    http://upergilla.blogspot.com/2018/07/jsem-v-soku.html
    Pro líné číst delší texty tam mj. zdůvodňuji, že hra napadá i sekulární evropské hodnoty (jakožto džihádistický pamflet ani jinak činit nemůže), a že jsem velice zklamán tím, že se proti ní nepostavila nějaká sekulární (nikoli nutně explicitně ateistická) organizace.

  71. Ateistický laik

    @A.S.P.
    Duka citace z článku : Podle hlavy české katolické církve se obě hry hrubě dotkly jeho práv zaručených Listinou základních práv a svobod. Duka zmiňuje útok na nezadatelnost práv, na svobodu náboženského vyznání či na právo na důstojnost a čest.

    Podle mě svobodu náboženského vyznání mu nikdo nebere – nikdo ho nenutí ke konverzi (na cokoliv).
    Důstojnosti mu taky nikdo nebere, to by byl moc vztahovačný, byl se podívat na to představení – proč tam lezl (on tam asi nebyl, že)?
    A o cti tak nějak u něj u arcipodvodníka pochybuji. 🙂
    Na to abych posoudil, že hra napadá (evropské) sekulární hodnoty, jsem ji neviděl a z těch pár ukázek to nepoznám, scénář jsem nenašel (o čem to vlastně je?). Obávám se, že tyhle hodnoty jsou Dukovi ukradené, a že si z nich bere jen plusy pro své vyznání (svou církev).
    Řekl bych, že tahle hra měla především způsobit humbuk. což splnila s velkým úspěchem. 🙂 Ale stále nevím o čem ta hra je…

  72. A.S.Pergill

    @Ateistický laik
    Podrobný scénář jsem taky neviděl, ale podle toho, co o ní píší levičáci na festivalu „zaháčkovaní“, hra dehonestuje evropskou civilizaci jako takovou a její hodnoty jako takové (včetně těch sekulárních a včetně těch, které umožnily, aby se v ní sekularismus začal v průběhu minulého století prosazovat) a dává rovnítko mezi násilím islamistických útočníků a těch, kteří se jim bránili (tedy např. obránci Vídně mají být stejně vinni jako Turci, kteří tu Vídeň obléhali, a ti, kdo při druhém obléhání přispěli Vídni na pomoc, jsou odporní agresoři).
    Čili v tomhle jsme, bohužel, na jedné lodi s Dukou, byť neradi a s mnoha výhradami.

  73. Lemmy

    Ako konkrétne ohľadom festivalu sa píše o tom, že hra dehonestuje sekularizmus? A obrancov Viedne?

  74. Ateistický laik

    A.S.P.: co o ní píší levičáci na festivalu „zaháčkovaní“, hra dehonestuje evropskou civilizaci jako takovou a její hodnoty …
    Pokud ta hra donutila (díky dehonestaci) někoho se zamyslet nad ne příliš efektivně fungující Evropou, tak je to dobře. Opětovně se plížíme (tentokrát celou Evropu) do socialismu. 🙁
    … a dává rovnítko mezi násilím islamistických útočníků a těch, kteří se jim bránili (tedy např. obránci Vídně mají být stejně vinni jako Turci, kteří tu Vídeň obléhali, a ti, kdo při druhém obléhání přispěli Vídni na pomoc, jsou odporní agresoři).
    Ano, to je špatně, a levičáci tohle prosazují trvale. Dávat agresi a obranu na ni do jednoho pytle je nebezpečné. Nejsem zastánce toho, aby se s agresory jednalo v rukavičkách. Tady se shodneme.
    Jen si nejsem jist, jestli na tohle Duka narážel a jeho žaloba tímhle směrem směřovala, viz ten článek.

  75. A.S.Pergill

    @Ateistický laik
    Ano, jsou to známé věci, nicméně povědomí o nich nerozšířila „ta hra“, ale občanský odpor, který se proti ní rozpoutal. A nebýt toho odporu, který článek, pod nímž diskutujeme, nazývá „cenzurou“, tak by skutečně k tomu rozšíření nedošlo.
    Lidé jsou, bohužel, stále dost tupé ovce a nechají si házet od levičáků bobky na hlavu, takže z každého probuzeného, kterému dojde, do jakého inferna nás lidé kolem organizátorů této hry (a další jim podobní) táhnou, je třeba mít radost.

  76. Hraničář

    A. S. Pergill
    12.07. 2018
    Konec konců, kdyby si to vytáhla z té druhé díry tam dole, tak by to bylo zneuctění taky, přestože bez kálení se v reálu neobejdeme a zašití příslušné dírky se používalo jako zvlášť drsné mučení či poprava. …………………

    Vzrušilo by někoho, kdyby vlajku vytáhla z primárního otvoru trávicího traktu?

    Právě jsem dočetl knihu Budiž žena od francouzské feminstky. Momentálně jsem ji půjčil sousedce, nemohu tedy citovat přesně, ale alespoň jeden její postřeh (přibližně): „Různí církevní otcové, filosofové, světci se pohrdavě vyjadřovali o ženách, o jejích tělesných orgánech a funkcích (těhotenství je nádor dělohy), poukazovali (s odporem), že ta „brána do pekla“ je mezi močí a stolicí, kde se také rodíme, takže církev sice nechala boha bestiálně umučit, ale jeho zrození muselo být „panenské“ a (i já to vím) věřící se dlouho nemohli smířit s tím, že by se Ježíš narodil přirozeným způsobem“.
    Prý se z Marie jaksi „vyzářil“ (a i proto zůstala fyzicky pannou). Nedávno jsem zaznamenal rozhořčené a odsuzující reakce na tvrzení, že Marie po porodu Ježíše ještě vyloučila placentu. No FFFFFŮŮŮJJJ něco takového u Matky Boží!!!

    Ona autorka ještě poukazuje na to, že díky současným videím a filmům se z p..i a porodu stal jaksi „společenský“ jev a došlo ke zmenšení představ o něčem odporném, hnusném, dehonestujícícm, zavrženíhodném…..

    Vzpomněl jsem si na mládí, když jsem četl, jak se těhotné ženy stydí za svůj stav, protože všichni vidí, co (s partnerem) dělaly (měly „poměr“!). A pamatuji, jak jsem byl blbý, když jsem pod vlivem okolí sám tak na manželku hleděl.

  77. Hraničář

    m.lit
    30.05. 2018
    skupinka osiřelých slušných žen (ty zůstaly sedět na svých místech a vyvedeny tak nebyly), které se polohlasem pořád dokola modlily Zdrávas Maria a když se dělo něco obzvláště pobuřujícího, nabádaly bez ohledu na posměšky kolemsedící, aby se nedívali. ………………….

    Před léty, když byl v Brně první Pride, se za zády veselících se „sodomitů“, se u morového sloupu polohlasně modlila skupinka katolických aktivistů pod vedením dr. R. Malého a P. Halíka (ortodoxního).

  78. Hraničář

    A. S. Pergill
    30.05. 2018
    Obávám se, že se blížíme k podobné situaci jako Výmarská republika, v níž nakonec nešlo o to, jestli demokracie nebo totalita, ale o to, zda totalita bude nacistická nebo komunistická. ………………………….

    No, to už na tu historii pohlížíš moc černě.

  79. Hraničář

    Egon
    02.07. 2018
    toli velice se pleteš když si myslíš že ježíš byl jen potulný kazatel já to nemůžu dokázat ale ježíš žil a ještě stále žije a bude žít na věky někteří křestané ho dokonce viděli když se dva bavili u stolu ježíš se jim tam zčistajasna oběvil.já jako bývalý křestan ted sem jen heretik co bojuje svým odmítáním proti bohu, …………………..

    Hele, a nechceš si pořádně přečíst Summu Theologicu?
    „S kacírmi sa môžeme sporiť pomocou textov Svätého Písma… Ak však náš protivník neverí ničomu z božského zjavenia, nejestvujú už žiadne spôsoby ako mu dokázať články viery argumentmi; možno mu iba odpovedať na námietky proti viere – ak nejaké má.“
    Thomas Aquinas, Summa Theologiae, 1.1.8

  80. toli

    Tak to jsem tedy opravdu kacíř,nevěřím totiž na zjevení Ježíše či Marie ani kohokoliv jiného.Dle mého jen věci odehrávající se v hlavě a založené na chybné respektive chtěné interpretaci.Jednou větou-není důležité co vidím ale jak to popíšu….

  81. A. S. Pergill

    @Hraničář
    Vezmu to trochu ze široka:
    Když jsem studoval, tak existovali jen dva vyučující, kteří během výuky kouřili (šetřili sirky, takže zapalovali jednu cigaretu od druhé). Jeden z nich byl pracovník nynějšího Masarykova onkologického ústavu (oficiální tehdejší název si nepamatuji), a ten nám vysvětloval vztah mezi kouřením a rakovinou. Na konci výuky jsem se ho zeptali, proč kouří, když tyhle věci ví. I odpověděl nám ten dobrý muž, že má teorii, že existuje jakýsi práh, a pokud se nepřekročí, tak je to jedno, a pokud se překročí, tak je to taky jedno.
    A nyní k té politice: Obávám se že četní politici si počínají jako ten pan kolega s tím kouřením a rozbíjejí demokracii stylem „když nepřekročíme práh jejího nevratného rozložení, tak to nebude vadit, a když ho překročíme, tak už se s tím nebude dát nic dělat“.


    Ještě by měl někdo z teologů vyzkoumat, kdo si z té placenty po Ježíšovi udělal guláš.

  82. Ateistický laik

    A.S.P.: I odpověděl nám ten dobrý muž, že má teorii, že existuje jakýsi práh, a pokud se nepřekročí, tak je to jedno, a pokud se překročí, tak je to taky jedno.
    To je sice hezké z pohledu kuřáka (závisláka), ale z pohledu nekuřáka je to špatně vždycky. Jestli chce dotyčný experimentovat 🙁 , tak ať si to testuje někde doma.
    „když nepřekročíme práh jejího nevratného rozložení, tak to nebude vadit, a když ho překročíme, tak už se s tím nebude dát nic dělat“.
    Já myslím, že dá, nějakou tu defenestraci je možné udělat vždy (ne že bych po ni prahnul, ale beru to jako krajní řešení).

  83. Hraničář

    Ateistický laik
    23.07. 2018
    Já myslím, že dá, nějakou tu defenestraci je možné udělat vždy (ne že bych po ni prahnul, ale beru to jako krajní řešení). …………………..

    Já nejsem historik, ale z těch řídkých zpráv jsem si udělal teorii, že v meziválečném Německu byl takový „nevěstinec“, že když vystoupil Hitler s tím, že udělá pořádek, tak zvítězil ve volbách. K mému překvapení jsem se něco podobného dočetl u kteréhosi anglického historika.
    A nebo „vítězství pracujícího lidu“ u nás v r. 48. Vždyť já to vím od táty. V r. 45 mu jeho starší spolupracovník řekl: „Jaroslave, chceš, aby se tvé děti měly lépe než ty?“ A táta, který od dětství nepoznal nic než nedostatek, bídu, dřinu, nezaměstnanost, i fyzický hlad, ani vyučit na zedníka se kvůli bídě nemohl, chtěl. „Tak vstup do naší, dělnické, strany, která nám to zajistí!“
    No a zajistila! Táta měl celý život práci – a toho si velice považoval – byť byl jen dělník, měl „zdrarma“ zdravotní péči, jeho děti také i „zdarma“ vzdělání.
    A kdo ví, co nás čeká v budoucnu. Tedy – já už to zcela jistě „doklepu“ v pohodě a mladším a mladým, kteří se o „věci veřejné“ nezajímají, říkám: „Je to vaše budoucnost! Jaké základy jí nyní (ne)položíte, takovou ji budete mít!“

  84. antitheista

    Jenže defenestrace ve chvíli, kdy tu bude 30% nebo 40% muslimů, to už bude pozdě. Dokonce i o dost méně už by byl problém. Taková defenestrace by musela projít dřív a jak vidíme třeba ze Švédska, kde má být v roce 2050 třetina obyvatel muslimská, lidé se ani tam dost nevzpouzí, ani když jim ti bigotní čmoudi hromadně znásilňují dcery, manželky, sestry a matky. To samé Británie a Rotherham. Tisíce znásilněných bílých holek od tak 9let nahoru, dlouhé roky a jediný kdo zatím sedí s výsledkem od soudu (definitivně) je Tommík Robinson, který o tom podal svědectví na internet, o tom soudu s násilníky. Všichni násilníci byli pákistánského nebo prostě muslimského původu. Ale volby vyhrávají stále ti samí multikulťáci. Lepší je to ve střední a jižní Evropě v tomto.

  85. antitheista

    To co mě překvapuje je následující:

    1) V Rakousku a Itálii nechtějí muslimy většinově a mají tam jasnou protimuslimskou vládu

    2) V Maďarsku a Polsku to samé.

    3) V ČR nemá rád muslimy většina obyvatel vyjma zblbnutých studentů středních a humanitních škol a přitom nemáme jasně protimuslimské strany ve vládě. Dokonce naopak, je tam Hamáček z ČSSD, který řekl, že islám je pro lidstvo důležitý (dá se dohledat na aktualne.cz)

    Takže my volíme debilně, ne ti kolem nás, ale my.

  86. A. S. Pergill

    @Ateistický laik
    Ano, defenestraci je možné udělat skoro kdykoli, ale od překročení určitého prahu změn ve společnosti to ztrácí smysl.

    @antitheista
    Babiš mohl postavit vládu s SPD s podporou buď ČSSD nebo komunistů, ale zřejmě na něj tlačila bruselská fašistická lůza aby to nedělal (odměnou nejspíš bude zahrání Čapího hnízda do autu).
    Nicméně na podzim jsou komunální volby (a mají smysl, protože např. islámistické vymývání mozků na školách – viz „agentura EDISON“ – ovlivňují obce a kraje). A je otázka, zda vláda vydrží do konce období, nebo budou předčasné volby. A pak je třeba jít v každém případě zase k volbám a nevolit nikoho, kdo podporuje islamisty a migraci.

  87. Hraničář

    antitheista
    23.07. 2018
    Takže my volíme debilně, ne ti kolem nás, ale my. ……………………….

    Protože u nás to ještě tak „žhavé“ není!

  88. Hraničář

    A. S. Pergill
    24.07. 2018
    Nicméně na podzim jsou komunální volby (a mají smysl, protože např. islámistické vymývání mozků na školách – viz „agentura EDISON“ – ovlivňují obce a kraje). A je otázka, zda vláda vydrží do konce období, nebo budou předčasné volby. A pak je třeba jít v každém případě zase k volbám a nevolit nikoho, kdo podporuje islamisty a migraci. …………………

    Tomio Okamura – SPD
    Nově budou v ČR volit i cizinci bez českého občanství a budou moci také kandidovat! Jen pár dnů poté, co ministr a předseda ČSSD Jan Hamáček obsadil ministerstvo vnitra, začíná řádit. Ministerstvo umožní již v letošních říjnových komunálních volbách volit v České republice cizincům a také volit cizince (!!), kteří nemají občanství ČR. Hnutí SPD s tím zásadně nesouhlasí. Tahle země patří českým občanům a ti mají právo rozhodovat o budoucnosti ve své zemi. A jakýkoliv cizinec si může při splnění zákonných podmínek zažádat o české občanství. Jednou z těchto podmínek je i určitá znalost českého jazyka.
    Ministerstvo vnitra vlády Andreje Babiše však jde ještě dále. Cizinci totiž nemusejí mít dokonce u nás ani trvalý pobyt. Stačí přechodný. Znamená to, že i upřímní nepřátelé naší země u nás teď mohou nejen volit, ale také být voleni, zúčastnit se práce volebních komisí a tak dále. Že je to neslýchané popření suverenity? Že volit a být volen v nějaké zemi je jedním z hlavních znaků občanství? To evidentně nezajímá ani Andreje Babiše z hnutí ANO ani Jana Hamáčka z ČSSD.
    Zcela skandální na celé věci je to, že tyto návrhy k nám tlačí EU, jelikož nechce zachování národních států, ale vytvoření jednoho centrálního evropského superstátu pod diktátem Bruselu. A hnutí ANO s ČSSD pokorně poslouchají Angelu Merkelovou a Brusel.
    V minulém volebním období se tento návrh dostal také na program Poslanecké Sněmovny a my za SPD jsme hlasitě bojovali proti. Výsledkem bylo, že si tehdy před volbami většina poslanců uvědomila nebezpečí a v obavě před tím, že by jim toto skandální bruselské ustanovení voliči spočítali, tuto možnost do našeho právního řádu nepřenesli. To je ovšem nové vládě hnutí ANO Andreje Babiše s ČSSD úplně jedno. Ministerstvo vnitra dokonce teď vyzývá obce, aby mezi své voliče zapsali cizince.
    A já Vás prosím o podporu SPD v říjnových komunálních volbách, abychom mohli nadále co nejvíce bránit zachování České republiky a práv našich občanů. ……………………

    Zatím se marně snažím zjistit, zda to Okamura řekl či ne! Pravda ale je, že o možnosti „volit a být volen“ i pro cizince, čítávám už asi 2 roky.

  89. antitheista

    „Protože u nás to ještě tak „žhavé“ není!“

    1) Nesmysl je čekat až to vážné bude a pak to teprve řešit.

    2) Nesmysl, v Polsku je nejspíš méně muslimů než u nás.

  90. Egon

    @hranicar pozor! Jezis skutecne zil to je dneska uz dokazane tedy je nesmysl o tom polemyzovat.

  91. Egon

    Hranicar ne jen islam vymyva mozky a dela z lidi idioty ale i krestanstvi s krestanem se vubec neda bavit normalne o vsednich vecich normalne se pobavit o normalnich vecech porad jenom melou dokola ty svoje kokotiny z bible. Tady je videt jak moc je kazda vira zhoubna na mysleni. Je to jed ktery do cloveka pronika nenapadne ale nadela nevratne skody. Je to zhouba zdravemu rozumu je treba sraat na takovy hnuj a ridit se zdravym rozumem.

  92. Egon

    Je to nehorazne co? Vazne cizinci budou mit pravo volit v cesku? Ale toto je nase zemne tedy nema tu co nejaky privandrovalec zasahovat do voleb. Ani nevite jak by sem zkurveni spinavi arabi naklusali a naockovali by radi islam na silu. V nasi zemi mame uzasnou svobodu ale aby byla zachovana je treba za ni i bojovat.

  93. Lemmy

    Egon: Jezis skutecne zil to je dneska uz dokazane tedy je nesmysl o tom polemyzovat.

    Ale to je myslené len cynicky alebo ironicky, však? Lebo ja by som chcel polemizovať, keby niekto poskytol seriózny dôkaz o tomto človeku zo staroveku.

  94. Lemmy

    Egon: Vazne cizinci budou mit pravo volit v cesku?

    Neviem, aké sú zákony v Česku, ale na Slovensku volia cudzinci pokojne, pohodlne, na rôznych miestach vo svete, napríklad na veľvyslanectvách, sú počas volieb urny, aby mohli odovzdať svoj hlas. Dokonca aj v Prahe. Cudzinci môžu aj v Prahe zasahovať do politiky na Slovensku. Sila, čo?

  95. Egon

    Hranicar nevis o cem mluvis prvni si precti neco z bible staci zacatek ktery rika na pocatku bylo slovo to slovo bylo z boha to slovo bylo buh. Zajiste ze marie byla opakuji byla pana musela byt protoze buch tvori slovem a tak musela byt panou. Takze jezise nevyzarila ale porodila. Jsou veci kterym nerozumime tak to proste je. Nechci se nikoho zastavat a tim min pany marie je mi volna ale odmitam totalitniho boha.

  96. Egon

    @lemmy to opravdu. Ja byl od zacatku proti posrane unii mnelo byt referendum ale papalasi videli bohate koryta a tak si udelali jak chteli a ted je to v prdeli.

  97. Egon

    @lemmy vsak jasne sranda musi byt. Clovek to nemuze brat moc vazne moc by o tom premyslel a to neni zdrave. Jdu spat lemmy dobrou noc.

  98. Lemmy

    Egon, viem o tom, že nábožní majú strach premýšľať. Mohlo by sa im totiž prihodiť nešťastie, že by dostali rozum, a stali sa ateistami.

    Už slávny kresťan Luther upozorňoval:

    Rozum je najväčší nepriateľ viery. Každý, kto len chce byť kresťanom, musí svoje oči odtrhnúť od svojho rozumu.

  99. Jaroslav Štejfa

    K problému volebního práva cizinců v komunálních volbách ČR přikládám metodické stanovisko MV:

    file:///C:/Users/admin/Downloads/Metodika_-_ob%C4%8Dan%C3%A9_EU_(6729046).pdf

    Jaroslav Štejfa

  100. Hraničář

    Lemmy
    30.07. 2018
    Cudzinci môžu aj v Prahe zasahovať do politiky na Slovensku. …………………..

    Jací, kteří(??) cizinci?

  101. Hraničář

    Egon
    30.07. 2018
    Hranicar nevis o cem mluvis prvni si precti neco z bible staci zacatek ktery rika na pocatku bylo slovo to slovo bylo u boha to slovo bylo Buh. Zajiste ze Marie byla opakuji byla paNna (Pan byl řecký bůh stád) musela byt protoze buh tvori slovem a tak musela byt pannou. Takze Jezise nevyzarila ale porodila. Jsou veci kterym nerozumime tak to proste je. Nechci se nikoho zastavat a tim min panny Marie je mi volna ale odmitam totalitniho boha. …………..

    Zdá se (mně), že toho vím o trochu více než ty. Ten „začátek“, který uvádíš, není začátek Bible, ale začátek evangelia sv. Jana. A my musíme věřit, že mu to „vnukával“ Bůh!
    Marie „musela“ být panenská matka, tak to prostě je(!!!) (nebyla první ani jediná žena, která porodila boha), aby nebyla „poskvrněna“ souloží s mužem. Mimo to nebyla „poskvrněna“ ani prvotním hříchem. Protože „Bůh ve své neskonalé moudrosti to tak rozhodl a my o tom nemáme diskutovat!“

    Když by Ježíše normálně porodila, tak by samozřejmě přišla o hymen. A protože Bůh žádnému evangelistovi ani nikomu jinému nevnukl, že by jí hymen následně (zázračně) spravil, proto ten spor, „rozhodnutý“ před cca 100 lety papežskou komisí, jak Ježíš vlastně přišel na svět. Zda přímo TAM TUDY(!), skrz to „hříšné, sprosté, škaredé“, nebo nějak jinak?? A v tom případě jak??
    Samozřejmě i před těmi 2 000 lety v Palestině věděli, že člověk se rodí „mezi močí a stolicí“ a tak představa, že by se Bůh narodil také tak, je jistě tristní. A proto se spekulovalo, zda by to nešlo i jinak. No a když se získaly poznatky o záření, tak tak představa jeho „vyzáření“ z Marie vše elegantně vyřešila!
    Tak to vidím já!

    No a je-li Bůh jeden, Všemohoucí, Vševědoucí …… , tak je nutně totalitní!

  102. Hraničář

    Ne, opravdu nejde o aprílovou zprávu, ale o demonstraci přísloví, že kdo chce psa bít, vždycky si hůl najde:
    Slovenská speciální prokuratura podala obžalobu na představitele slovenské krajní pravice Mariána Kotlebu. Podle agentury TASR o tom informovala mluvčí prokuratury Jana Tökölyová. Obvinění se týká šeků s extremistickou symbolikou a policie ho proti Kotlebovi vznesla přesně před rokem.
    Šéf krajně pravicové strany Kotleba-Lidová strana Naše Slovensko (LSNS) je podle mluvčí obviněn z přečinu projev sympatie k hnutí směřujícímu k potlačení základních práv a svobod. Za to mu podle médií hrozí až tři roky vězení.
    Konkrétně jde o to, že Kotleba loni v Banské Bystrici v aule školy předal před téměř 400 pozvanými hosty třem rodinám finanční dar prostřednictvím symbolických šeků, každý v částce 1488 eur. Přitom číslo 1488 je známé a používané v symbolice extremistů.
    Tökölyová vysvětlila, že jde o spojení čísel 14 a 88. Čtrnáctka odráží počet slov anglické věty pravicového teroristy Davida Lanea, která v překladu zní: „Musíme zajistit existenci našich lidí a budoucnost bílých dětí.“ Číslo osm pak představuje osmé písmeno abecedy, kterým je H, a 88, tedy HH, proto znamená zkrácený tvar nacistického pozdravu Heil Hitler.

    To nevymyslíte!
    Fotbalový turnaj proti násilí a netoleranci v německém Zwickau předčasně ukončen, poté co se arabský tým porval s africkým.
    PONDĚLNÍ GLOSY 30.07.2018 Miroslava Macka

  103. Egon

    @lemmy kdybych nemnel rozum nikdy bych se od krestanstvi neodlepil. Dokonce sem odhalil ze je to vsechno hovadina a srandovni idiotek co si rika buch hrozi ohnem pekelnym. Ne jen ze sem pochopil ze nic takoveho nco je napsane v bibli ze se stane soud a tak ze v teto nasi realite nikdy nemuze byt tak ze klidne hanobte jezise nic vam neudela. Bohuzel neco nadprirozeneho mi dalo vedet o sve existenci ten jak si rika buch jasne mi to dal poznat tak ze vim ze neco existuje. Ja o to doprdele nestal nechtel sem to vedet a zavidim vam vasi nevedomost jak rekl ten zradce v matrixu nevedomost je sladka. Muze si treba existovat neco v takzvanem bilem svete ale ja ho neberu kaslu na nej toho jahveho nebo co to je.

  104. Lemmy

    Hraničář: Jardo, nejde (mně) to otevřít.

    Pretože Jaroslav Štejfa sem dal odkaz z vlastného počítača.

    Hraničář: Jací, kteří(??) cizinci?

    Predsa napríklad Slováci žijúci v zahraničí, čiže cudzinci. Takí cudzinci prídu na napr. veľvyslanectvo v Prahe, a odvolia. Voľby do Národnej rady SR 2016: Počet voličov, ktorí zaslali návratnú obálku z cudziny – 17 278.

  105. Lemmy

    Opravujem sa, nepresne som napísal. Volieb sa zúčastňujú zaslaním obálky poštou. Niečo sa mi marí, že kedysi sa dalo voliť aj cez veľvyslanectvo. Už to nebudem hľadať, lebo tieto slová beriem späť. V zásade mi išlo len o to, povedať, že volia aj cudzinci, a teda ich hlasy majú tiež vplyv na volebný výsledok.

  106. Hraničář

    Lemmy
    30.07. 2018
    Predsa napríklad Slováci žijúci v zahraničí, čiže cudzinci. ……………….

    Jsou to občané Slovenska? Jsou! Mají tedy právo volit (doma).
    Já jsem dal odkaz na ideu (starou už několik let), že v Čechách by měli mít právo volit a být voleni skuteční cizinci, tedy občané cizích států, ano, žijící zde zákonně!
    Moje dcera žijící na NZ, s povolením dlouhodobého pobytu, má určité povinnosti – třebas může být vybrána jako přísedící soudu. Ale nemá právo volit a být volena do politických orgánů země.

  107. Egon

    @karel cerny ted sem to cetl poprve, jsi sprostak a napadl jsi bezduvodne toliho. Nic ti nikdy neudelal a jestli se nedokazes krotit tak si hovado. Na to jestli jsou ti lide nemocni ti odpovim takto, dej svuj zivot jezisi a mysli to uprimne a budou se dit veci ze i ty pak budes nemocny.

  108. svatý Jeronýmek

    Egone, naučte se aspoň psát, než si budete hrát na inteligenta. Prosím vás všechny ateisty, abyste neuráželi věřící, je to zbytečné. Náboženství vděčíme za dnešní kulturu, třeba Desatero. Není možné vést diskuzi takovýmto směrem. I naše zákony, dnešní zákony, vycházejí z bible svaté. Z Písma.

    Jeronýmek

  109. Lemmy

    Hraničář, na Slovensku volia aj cudzinci, ktorí majú trvalý pobyt na Slovensku, nie sú občania Slovenskej republiky.

  110. Medea

    § 2
    (1) Právo voliť do orgánov samosprávnych krajov majú občania Slovenskej republiky a cudzinci, ktorí majú trvalý pobyt v obci, ktorá patrí do územia samosprávneho kraja, alebo majú trvalý pobyt vo vojenskom obvode, ktorý patrí na účely volieb do orgánov samosprávneho kraja do jeho územia a najneskôr v deň konania volieb dovŕšili 18 rokov veku (ďalej len „volič“).

    (2) Prekážkou vo výkone volebného práva je
    a) zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodu ochrany zdravia ľudí, 2)
    b) výkon trestu odňatia slobody, 3)
    c) pozbavenie spôsobilosti na právne úkony 4) a
    d) výkon základnej vojenskej služby alebo náhradnej vojenskej služby, alebo zdokonaľovacej služby, a to v prípade, ak to vyžaduje plnenie úloh podľa osobitných predpisov. 5)

    § 3
    Za poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja (ďalej len „poslanec zastupiteľstva“) môže byť zvolený ten, kto má právo voliť, má trvalý pobyt v obci, ktorá patrí do územia volebného obvodu, v ktorom kandiduje, a nenastali uňho prekážky vo výkone volebného práva podľa § 2 ods. 2 písm. b) a c).

    § 4
    Za predsedu samosprávneho kraja (ďalej len „predseda“) môže byť zvolený ten, kto má právo voliť podľa § 2 ods. 1, najneskôr v deň konania volieb dovŕšil 25 rokov veku a nenastali uňho prekážky vo výkone volebného práva podľa § 2 ods. 2 písm. b) a c).

    https://www.noveaspi.sk/products/lawText/1/51660/1/2#c_1

  111. Medea

    Právo volit do obecních zastupitelstev je zakotveno v čl. 102 Ústavy. Podrobněji volby upravuje zákon 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů. Aktivní právo má ten, kdo má v dané obci trvalé bydliště, ale zvláštností obecních voleb je, že volit může nejen občan České republiky, ale i cizinec, kterému toto právo přiznala mezinárodní smlouva, která byla vyhlášena ve Sbírce mezinárodních smluv. V praxi se jedná o občany Evropské unie.

    https://cs.wikipedia.org/wiki/Volebn%C3%AD_pr%C3%A1vo_v_%C4%8Cesku#Obecn%C3%AD_zastupitelstva

  112. Jaroslav Štejfa

    Ke Hraničáři:
    Omlouvám se za hovadinu. Zde je onen zdroj:
    https://int.search.myway.com/search/GGmain.jhtml?n=78492acf&p2=%5ECPP%5Exdm203%5ETTAB02%5Ecz&ptb=34F710B2-971A-4222-B317-2CC74882679E&qs=&si=31937258962&ss=sub&st=tab&trs=wtt&tpr=sbt&enc=2&searchfor=JlOkvRZKGbbK6CA9Mtxhq5uStY_TKIP1n-_0S20vZuozjkEifGvwbUQvhDB9ekmNRDbiDx_so6Mqq15sjoxm52Uf0tf9vRjQS7uJM7pf-ivr5Xowc1G-9vDw234in0qpa4iz7qJ0lsJaHSJ0UsgIuWh-lGMF25bJHU59ywAoON5nvO0FMmHqZT0zjBH7mousjodAJ7_P6VPRy8p0d5LYTC1-gH0XOQ9-0qLfZx5e_tszQa8w5j4VKelWjKTpdca3IiDNHGdF9RmxEjcy8V0gxllKfWplyJsS2Dt_w8avMlmM_0xkiviZTzKpUVfytGHCJVJuiZaDt7nqxjGNYDpa4Q&ts=1533312585790

    Což je ovšem vyhledávač, ale je na něm Metodika MV i prohlášení ministra k věci voličského práva cizinců V ČR.
    Lépe to neumím.
    Jaroslav Štejfa

  113. Hraničář

    Dík, otevřel jsem to.

    Já chápu takovou situaci, jakou vidím v sousední obci. Žije tam už mnoho let holandská rodina. Koupili statek, chovají koně a provozují turistiku, hlavně pro Nizozemce a Němce. Sice neznají moc česky, babička chodí do obchodu s papírkem, ale dcera chodí do gymnázia a „drtí“ snad 4 jazyky – holandsky, německy, anglicky a perfektně česky, bez přízvuku. Rodině dělá tlumočnici.
    Já v takovém případě souhlasím, aby takoví lidé měli právo vyjádřit se k dění v obci i ve volbách. Žijí zde mnoho let, živí se sami, odvádějí daně, v rámci možností se přizpůsobili.
    Moje dcera, zeť a vnoučata jsou na Novém Zélandu. Dcera ještě občanství nemá, ale už byla zvolena jako přísedící soudu. Tam je to zákonná povinnost i pro cizince s dlouhodobým pobytem.
    Ale vadí mně, že to právo asi budou moci uplatnit i cizinci, kteří sem přijedou krátkodobě, cíleně na volby, a na radnici by si mohli dosadit své lidi. Jistě, je to teorie, ale i ta možnost mně vadí!

  114. Egon

    jeronýmku psát umým dobře a jestli tvrdíte že žákony vznikly z desatera větší hovadinu sem jak živ neslyšel.zákony vymysleli humanní lidi žádný svatý s tím nemá nic společného.odmítám radikálně vaše tvrzení a kritizování křestanů se asi nevzdám protože moje hluboce věřící sestřenice se mne tak napřesvěčovala a tak naotravovala s ježíšem nedala mi vůbec šanci se tomuto tématu vyhnout od té doby mám averzi na ježíše boha akřestany ostatní náboženství seru neřeším je.ta blbana mne dotlacila až k tomu abych dal ježíši život kráva pobůchaná nemohla vidět že si žiju svůj život jak chci.proto nenávidím boha to prase bez charakteru a křestanství vůbec je to celé šejdrem a padlé na hlavu.já dokázal opustit boha a jak mne dlouho otravoval a ještě ted mne sere.všichni křestané jsou ůplně mimo mísu.pořád dokola melou ty své naučené pičoviny a z toho blbnou a ztrácí soudnost.

  115. Egon

    zkurvení křestané zkurvený bůch kéž by už někdo ten hnus vymetl ze světa.je to nahovno zbytečnost a totalitní hnus.jak by se bez tohoto svinstva lidem dobře žilo,mněli by čistou hlavu,co komu z vás křestanů bůch dává že se ho tak zubynechty držíte a hájíte ho co on se nedokáže bránit sám?to je teda chudák.

  116. Egon

    a ještě něco já nevěřím a nežeru bohu jeho svatost on rozhodně není a nemůže být svatý prakticky nikdo nemůže být svatý nemohl by existovat.nikdo kdo žije není a nemůže být svatý a ani to písmo.přečetlsem hodně z bible a to se teda moc ten bůch moc nevytáhl pořád s různýma obmněnama je tam omýlané to samé dokola.

  117. Jaroslav Štejfa

    K Hraničáři:
    Klidně uváženo, podle mne, je tato obava trochu předčasná. Protože občané zemí z EU, mající trvalé bydliště v ČR, jsou ze zemí demokratických, a ve svéb bydlišti alespoň tolik vážení, že se tam uživí s bez překračování zákona jako každý druhý, nevidím v tom problém. Samozřejmě není žádný předpis k čemukoliv dokonalý a vše má své výjimky.
    Viz https://www.czso.cz/csu/czso/5-kriminalita-cizincu8017
    Musel byste nejprve zamést se Slováky.
    Jaroslav Štejfa

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *