Středověk ve Španělsku: Soudce se rozhodl stíhat herce Willyho Toleda kvůli „urážce Boha a Panny Marie“

Autor | 27.09. 2018

Možná jste letos v květnu v médiích i Vy zaznamenali informaci o tom, že španělská justice vyšetřuje herce Willyho Toleda kvůli tomu, že ve svém facebookovém příspěvku „urazil Boha a Pannu Marii“. Případ ze začátku velmi připomínal protirouhačskou kauzu z Irska z loňského roku, kdy irská policie vyšetřovala britského spisovatele Stephena Frye kvůli podezření z rouhání, kterého se měl dopustit v diskusním televizním pořadu (psali jsme zde a zde). Avšak zatímco v Irsku byl případ odložen pro „nedostatek důkazů“, ve Španělsku dostala kauza poněkud jiný, trpký nádech. Soud v Madridu totiž včera rozhodl, že herec Willy Toledo bude kvůli svým rouhačským výrokům skutečně stíhán a postaven před soud.

Toledo se měl „zločinu“ rouhání dopustit 5. července 2017, kdy ve svém facebookovém statusu hájil tři ženy, které byly taktéž obviněny z úrážky náboženského cítění. Jednalo se o již čtyři roky starý případ, kdy zmíněné ženy v Seville uspořádaly satirický průvod, imitující tradiční náboženská procesí. Pomyslnou třešničkou na dortu pak byla obří maketa „Neposlušné Vagíny,“ kterou ženy v průvodu nesly jako ikonu a podle soudkyně tak „zesměšnily svatost a panenství Panny Marie“. Případ byl nakonec odložen, avšak poté byl znovu otevřen poté, co se vůči odložení odvolala Španělská asociace křesťanských právníků.

Španělský herec tehdy v reakci napsal: „Seru na Boha a mám dostatek hoven, abych mohl srát i na dogma o svátosti a panenství Panny Marie. Tato země je neskutečně ostudná. Jsem znechucen. Jděte do hajzlu. Žij dlouze, Neposlušná Vagíno.“ Tento status se však Španělské asociaci křesťanských právníků taktéž nelíbil, a asociace proto na Toleda podala žalobu. A španelská justice začala konat.

Madridský soud Toleda od května celkem dvakrát předvolal k podání vysvětlení a zodpovězení otázek, po kterém měl rozhodnout, zdali bude ve stíhání pokračovat či nikoliv. Toledo se však záměrně před soud nedostavil ani jednou. Už v březnu oznámil, že pokud jej soud předvolá na základě žaloby asociace křesťanských právníků, bude výzvy k dostavení se k soudu ignorovat. Toledo tehdy dále napsal, že bude-li na něj vydán zatykač, rád by policii ušetřil práci a na svém profilu proto zveřejnil program her madridského divadla ve kterých hraje, aby policisté případně věděli, kdy a kde jej mohou zatknout. Na adresu Španělské asociace křesťanských právníků pak Toledo poznamenal, že „je skandální, že tato ultra-fundamentalistická katolická organizace může v dnešní době podat žalobu kvůli rouhání, jako bychom žili stále ve středověku. Zákon, který kriminalizuje urážku náboženského cítění je anti-demokratický, protože zamezuje ateistům vyjadřovat svoje názory na náboženství. Já jsem ateista a nevěřím ve svatost ani panenství Panny Marie,“ a dodal, že bude ve svých aktivitách pokračovat, i pokud by skončil ve vězení.

To se nakonec i stalo. Kvůli neuposlechnutí dvou výzev k dostavení se k soudu nakonec soudce skutečně vydal na Toleda zatykač. Policie Toleda zadržela 12. září poblíž jeho domu a herec následující noc strávil za mřížemi. Proti zatčení se vymezil Toledův právník, který uvedl, že mu nebylo umožněno hovořit se svým klientem, což označil za něco „doposud neslýchaného“. Ve čtvrtek ráno byl pak v doprovodu policie dopraven do soudní síně. Když do soudní síně vstupoval, Toledo zvolal: „Měli byste zmizet z povrchu zemského,“ pravděpodobně na adresu přítomných právníků ze Španělské asociace křesťanských právníků.

Když poté budovu soudu opouštěl, čekalo na něj kromě řady reportérů také mnoho jeho fanoušků, kteří začali skandovat „sereme na Boha,“ tedy jeden z výroků, kvůli kterým Toledo stanul před soudem. Nutno podkotknout, že poté, co byl na Toleda vydán zatykač, začal se na španělském Twitteru houfně objevovat hashtag #MeCagoEnDios (I shit on God), tedy doslovně „seru na Boha“. Toledo následně novinářům sdělil, že se pozornost k této kauze snaží přitáhnout záměrně, protože je dle něj „ostudné, že v trestním zákoníků stále existuje pět článků, které se vztahují k urážce náboženského cítění“. Jak navíc uvádí web El País, inkriminovaný výraz „cagarse en Dio“ je v běžné španělské mluvě používán velmi často, stejně jako řad dalších variací tohoto slovního spojení. Ze strany Willyho Toleda se tedy jednalo o užití slov, které jsou Španěly běžně užívány.

Od 13. září se čekalo, zdali se soudce rozhodne Toleda dále stíhat nebo jestli případ odloží. Rozhodnutí nakonec přišlo včera a nejednomu člověku zřejemě dá vzpomenout na časy španělské inkvizice, jelikož soudce rozhodl, že soud s Toledem kvůli jeho „rouhačským výrokům“ bude pokračovat. Ve svém vyjádření soudce uvedl, že „existují dostatečné důvody ke stíhání Toleda na základě jeho dvou facebookových statusů, protože obsahují potenciálně urážlivé fráze směrem ke katolickému náboženství a jeho vyznavačům“.

Polonia Castellanos, prezidentka Španělské asociace křesťanských právníků, v reakci na rozhodnutí soudu uvedla, že rozhodnutí soudce považuje za „logické“ a „normální“. Vyjádřila také politování nad tím, že místo, aby se Willy Toledo omluvil, začal ještě více „stupňovat své útoky“.

Žaloba na Willyho Toleda se opírá o článek 525 španělského trestního zákoníku, který finančním postihem trestá ty, kteří „urazí náboženské cítění věřících tím, že budou veřejně znevažovat náboženská dogmata, články víry či náboženské rituály a ceremonie“.

„Fakt, že se může tohle trestat vězením, mi připadá jako návrat do doby frankismu,“ uvedl na podporu svého hereckého kolegy známý španělský herec Javier Bardem. O tom, jak moc to ve Španělsku s návratem do středověku či do dob frankismu vypadá vážně, a tedy jak bude soud s Willy Toledem pokračovat, Vás budeme informovat. Jak však ukazuje případ na začátku zmíněné kauzy z Irska, mohlo by se stát, že případ Willyho Toleda bude katalizátorem změn k lepšímu. Poté, co byl v Irsku z rouhání obviněn Stephen Fry a Irsko se stalo terčem mezinárodního posměchu, začalo mnoho lidí volat po zrušení tamního protirouhačského zákona. S nástupem nového premiéra začaly věci nabývat konkrétních obrysů a v Irsku se tak letos na podzim (26. října) bude konat referendum o zrušení irského protirouhačského zákona. Uvidíme, zdali bude vývoj ve Španělsku irský případ alespoň částečně následovat.

32 thoughts on “Středověk ve Španělsku: Soudce se rozhodl stíhat herce Willyho Toleda kvůli „urážce Boha a Panny Marie“

  1. Miroslav Oborník

    Jako doktorand na katedře politologie byste mohl vědět, co znamená militantní, což zjevně nevíte… Podle mého názoru není vaším cílem řešit postavení ateistů ve společnosti, ale výhradně svou vlastní velikost, což je poněkud infantilní… a kontraproduktivní… Ateismu se totiž nerovná egoismu, i když to tak někdy vypadá….

  2. Honza Werner Post author

    Miroslav Oborník: Pokud narážíte na můj medailonek pod článkem, jakože asi ano, jelikož v článku samotném se slovo „militantní“ nevyskytuje, tak bych Vám na oplátku doporučil abyste rádoby zasvěceně nepsal o něčem, čemu nerozumíte. Termín „militantní ateismus“ je terminus technicus, nikoliv nějaký můj výmysl, a je synonymní s termínem „Nový ateismus“, který odkazuje na stejnojmennou filosofii. Dokonce je to přímo v tom medailonku napsané tak, aby to z toho bylo snadno pochopitelné, mrzí mě, že ve Vašem případě se tomu tak nestal. O militantním ateismu hovoří Richard Dawkins v tomto již klasickém videu z TEDu https://www.ted.com/talks/richard_dawkins_on_militant_atheism.

    A děkuji za pěkný, konstruktivní příspěvek k článku.

  3. Lemmy

    Miroslav Oborník, je to veľmi pomýlený názor, obuť sa do významu slova militantný. Militantný ateizmus znamená, že ateista bojuje proti bludom perom, čiže píše, vydáva články, kritizuje náboženstvá, a sleduje dianie okolo náboženských organizácií. Jednoducho, je aktívny. Toto je síce vtip, ale 2 tretiny z toho obsahujú smutnú pravdu, a to militantní moslimovia a militantní kresťania, ktorí neváhajú v mene svojej ideológie vraždiť. Práve preto sa užil názov pre mierumilovných ateistov, že sú tiež militantní, ale rozumným spôsobom. Nevraždia kresťanov ani moslimov, ale kriticky poukazujú na ich zločiny. Pozri: Militantný moslim, militantný kresťan a militantný ateista.

  4. Lemmy

    Je veľký rozdiel medzi intelektuálnym militantným ateistom a ateistom slabochom.

    Militantný ateista by nemal podľahnúť nátlaku okolia, aby spravil cirkevný krst, svadbu v kostole, alebo náboženský pohreb.

    Väčšina ateistov nie je militantná, ľahko podľahne tlaku okolia: A kedy pokrstíš dieťa? A svadba bude v kostole? Prečo si na pohreb nezavolal kňaza?

    Byť militantným ateistom znamená byť hrdým na seba!

  5. xjur

    Rekl bych, ze pan Toledo, o kterem je clanek, je takovym militantnim ateistou. Navic odhodlanym prinest osobni obet pro to, aby vymanil svou zemi ze sparu nabozenskych pomatencu. Kez se mu to povede.

  6. Lemmy

    Áno, súhlasím, Toledo je militantný ateista, lebo správne bojuje slovom proti zaostalému zákonu.

  7. ateista

    @Miroslav Oborník
    V souladu s Lemmym říkám, že i já se považuji za militantního ateistu, přitom bych nikdy nepoužil jakoukoliv zbraň proti člověku. Na rozdíl od současných muslimů a bývalých křesťanů. Současní křesťané považují za militantní útok jakýkoliv projev nesouhlasu nebo odporu proti náboženství a církvím.
    Zkusme si položit otázku, zda lze urazit neexistující subjekt nebo ženu, kterou křesťané povýšili do pozice, kterou nikdy neměla a nemá.
    Nikdo neprokázal existenci boha. A kdybychom přijali koncept biblického boha, byl to masový vrah, který na stránkách Bible spáchal 14 masových vražd. To je nevyvratitelný fakt. Čím lze urazit masového vraha?
    Matka Ježíše je jen mizivě zmíněna v Bibli. Byla to sedřená židovská žena, která neměla cenu ani dobytka. Natož aby měla nadpřirozené schopnosti někoho ochránit či mu jinak pomoci. Lze tedy urazit dávno zemřelou židovskou ženu? Čím a jak?
    Škoda, že pan Toledo nenechal proběhnout soudní proces, ve kterém by položil stejné otázky, jako já.

  8. jan dušek

    Mimochodem – Stephen Fry je především herec.

  9. Lemmy

    Že je herec, to je čo za argument? K čomu? Aj Willy Toledo je herec. Je vôbec dobre, že sú odvážni ľudia. Povedal by som, že nezáleží na povolaní. Ale záleží na povolaní aspoň v tom význame, že pôjde o intelektuála, že okrem odvahy bude aj vedieť rozumne viesť svoju kampaň. Lenže mne príbuzní hovoria: Nekritizuj cirkev, klérus, nábožných… ešte aby našej rodine neublížili. Ľudia majú dnes strach, že stratia zamestnanie, preto nemajú odvahu povedať verejne, čo si naozaj myslia. Iba, ak anonymne. Takže si vážme, že sú ľudia, ktorí majú odvahu bojovať proti zaostalým zákonom.

    Stephen Fry je všestranný, nielen herec, aj aktivista, píše knihy, čiže spisovateľ… knihy Great Leap Years (Episode 1, 2, 3, 4, 5, 6); Heroes – Mortals & Monsters; Mythos – The Greek Myths Retold.

  10. Ateistický laik

    Lemmy: Nekritizuj cirkev, klérus, nábožných… ešte aby našej rodine neublížili.
    Jo to je určitě ta pravá křesťanská láska.Ne jen, že církev psychycky vydírá své ovce, ale oni vyhrožují i nečlenům církve. 🙁

  11. A. S. Pergill

    Tento případ je názorná ukázka, jakému bezcennému póvlu bychom se měli podle propagátorů EU, podle nichž nejsme dostatečně „západně vyspělí“, přizpůsobovat.

  12. Smil Flek z Nohavic

    Co k tomu dodat ….to je prostě děs.

  13. Svatý Jeronýmek

    U muslimů by dopadl hůře.

  14. fler

    Jsem ze zásady proti tomu dělat někomu naschvály, prostě dělat něco, kde předpokládám, že to sice žádný smysl nemá, ale určitě to urazí. Není to názor, není to nic, je to jen prvoplánovaná urážka. Proto si myslím, že pokud věřící mají víru a přitom nikomu neubližují, proč by měli být zesměšňování? Pokud já, jako nevěřící budu svědkem toho, že mi někdo mou nevíru sprostě vyčte, ohodí mě slovně výkaly a zesměšní mě jen proto, že nevěřím, asi se mi to líbit nebude. Proč by se tedy věřícím mělo líbit hanění představitelů jejich víry. Určitě je nutno předpokládat, že se budou bránit. Nikdo si kálet na hlavu nenechá. Pokud by se jednalo o kritiku či nevíru v Ježíše či Pannu Marii – s tím se bude muset věřící smířit, s posměchem a urážkou však ne. Ráda bych se setkala s tak urputnými útoky na islám, tam se nejedná ani tak o víru, jak o všeprorůstající ideologii – však zdá se, že tato středověká ideologie a prorok Mohamed jsou nad vším, vše se jim podřizuje. Křesťanství však je trnem v oku. Pokud jsem atheista – znamená to, že tedy věřím, že islám není náboženství? V mém případě určitě ne a je třeba, aby byl podroben tvrdé kritice, bez urážek, jen tak si muslimové zvyknou na to, že jejich náboženství je také možno kritizovat, soudit a odsuzovat.

  15. Tonda Vlas

    Na tom je kus pravdy. Potíž je v tom, že každé náboženství vede k dětinskosti a o mainstreamovém islámu to platí především

  16. Medea

    Fler, islám môžeš kritizovať rovnako ako kresťanstvo. Len si musíš pri kritike náboženstva dávať pozor, aby nebola hanobením (z právneho hľadiska).

  17. Lemmy

    Medea, táraš, pretože na Slovensku a Česku nie je trestná kritika islamu. Problém je v iných štátoch.

  18. Medea

    Nauč sa čítať, Lemmmy. Hovorím o hanobení náboženstva. A to je na Slovensku aj v Česku trestné.

  19. Tonda Vlas

    To jsem nezaregistroval. Pokud je to v ČR trestné, tak leda tak na papíře. Možná u islámu skutečně, tam pevně věřím, že by se paní Šabatová velice rychle zaangažovala, kdyby se o něčem doslechla. U neomarxistických aktivistů má islám zelenou.

  20. Medea

    § 355Hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob

    (1) Kdo veřejně hanobí

    a) některý národ, jeho jazyk, některou rasu nebo etnickou skupinu, nebo

    b) skupinu osob pro jejich skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k etnické skupině, národnost, politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že jsou skutečně nebo domněle bez vyznání,

    bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.

    (2) Odnětím svobody až na tři léta bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1

    a) nejméně se dvěma osobami, nebo

    b) tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem.

    http://zakony.centrum.cz/trestni-zakonik/cast-2-hlava-10-dil-5-paragraf-355

  21. Medea

    Ale ten zákon by sa dal použiť aj proti niekomu, kto nejako hanobí ateistov („Kdo veřejně hanobí […] proto, že jsou skutečně nebo domněle bez vyznání, […]“).

  22. Tonda Vlas

    Jsou sice zákony, které jsou na papíře ale nejsou vůbec uplatňovány. Zrovna u tohoto hrozí, že bude s přispěním neomarxistických aktivistů uplatněn jenom v souvislosti s islámem. Na šarlatánku jsou psány takové příspěvky, že by museli minimálně půl šarlatánky na základě tohoto zákona zavřít.

  23. Tonda Vlas

    Kdyby pálila Bibli, tak ji nezadrží.

  24. Medea

    Mohli by, zákony na to sú. Otázka je, či je aj vôľa 🙂

  25. Tonda Vlas

    Stejně je pálen pouze potištěný papír.

    Něco jiného by to bylo u historicky cenného kusu.

  26. Marek

    Zatím, milej Tondo. Zatím je to „jen“ papír. Ani nevíš, jak rád bych byl „zbytečně nervózní“ při obavě, že za „jistých okolností“ se „jisté nejmenované náboženství“ (kdy, jak všichni vědí, nicméně nejedni dělají, že nevědí, jde ve skutečnosti o morbidní a důkladně dohlížený životní způsob, který je zde jednoduše, na rozdíl od up to date relativně zkrotlého křesťanství, naprosto neakceptovatelný) bude opečovávat víc, než poslanecké platy.
    Je samo o sobě kuriózní, s jakou pomalostí se některé země zbavují těch rouhačských zákonů. Ve své podstatě už jsme zapomněli na tu podivně dusivou atmosféru některých soudů pro „poškození“ víry, které, jako by z oka vypadly 50. letům. Osobně si stavu jejich nepřítomnosti docela užívám. A bude-li to někdo považovat za zbytečně tvrdá slova, je to jeho věc. To užívání si je zase moje věc.

  27. Ateistický laik

    fler: Proto si myslím, že pokud věřící mají víru a přitom nikomu neubližují, proč by měli být zesměšňování?
    To neubližování je hodně problematické. Spousta věřících má představu, že je třeba předat víru svým dětem. To je z mého pohledu psychické ubližování.
    A na náboženské víře nevidím nic-moc chválihodného, spíš to považuji za špatnou věc, a ty se zesměšňovat můžou.
    Pokud já, jako nevěřící budu svědkem toho, že mi někdo mou nevíru sprostě vyčte, ohodí mě slovně výkaly a zesměšní mě jen proto, že nevěřím, asi se mi to líbit nebude.
    Ale to už není prosté zesměšněn, to už jsou urážky. Ale i to se dá snést. Některá „lásky a míru plná“ náboženství vás chtějí rouvnou zabíjet. 🙁
    Proč by se tedy věřícím mělo líbit hanění představitelů jejich víry.
    Pokud myslíte ty v sutaně, tak z těch si dělat srandu je povolené.
    Jestli myslíte literární postavy z jejich knížek? Tak je možné, že si je vymyslely. 🙂 Už jste viděl někoho chodit po vodě a nebyl to trikový kouzelník?

  28. Lemmy

    Áno, Medea, máš pravdu (#comment-230122).
    Opravujem sa. Beriem späť vyššie napísaný komentár.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *