Ve slovenském vydavatelství Kapitál vychází Hitchensova kniha Misionářská poloha: Matka Tereza v teorii a praxi

Autor | 26.11. 2019

Knih z pera již zesnulého Christophera Hitchense, významného novináře, spisovatele, intelektuála a především, především jedné z hlavních postav nového ateismu, bylo do českého jazyka přeloženo jen pár. Tedy, doslova pár. V češtině si totiž čtenář může přečíst pouze publikace Bůh není veliký a Thomas Paine a jeho práva člověka. Nyní se konečně dočkáme předkladu Hitchensovy významné knihy The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice, která v překladu ponese název Misionárska poloha: Matka Tereza v teórii a praxi. Jak z názvu vyplývá, půjde o překlad slovenský a kniha vyjde u slovenského vydavatelství Kapitál.

„Pekelný anděl z Vatikánu“, tedy Matka Tereza, je jednoznačně jedním z největších úspěchů katolické propagandy uplynulého století, přičemž kniha je dekonstrukcí této propagandy. Osoba, která se vyžívala v utrpení druhých lidí, která umírající proti jejich vůli obracela na víru a křtila, která záměrně nechávala nemocné v bolestech, aby se tím co nejvíce přiblížili Kristovi, a která osoby s léčitelnými nemocemi odmítala posílat do nemocnice a raději je nechala v bolestech umírat. A také osoba, ve které se nádherně zrcadlí křesťanské pokrytectví, to když se na sklonku svého života sama léčila na moderních přístrojích v amerických nemocnicích a užívala bolest tlumící léky, tedy to samé, co umírajícím v zemích třetího světa cíleně odpírala a shledávala v tom krásu. Kniha je v podstatě přiléhavou ilustrací toho, jaká zvěrstva dokáže pod rouškou náboženství člověk konat a tvářit se přitom jako světec a vykonavatel dobra. Ano, pokud ve zvrácené antihumánní morálce glorifikující utrpení a bolest shledáváte dobro, potom jím byla bezpochyby.

„Je krásné vidět chudé a nemocné, jak trpně přijímají svůj úděl a trpí jako Kristus o pašijích. Svět je jejich utrpením bohatší.“

– Matka Tereza

Hitchensově Misionářské poloze, která původně vyšla v roce 1995, předcházel krátký televizní dokument, který o rok dříve natočil Hitchens s Tariqem Alim. Kniha na dokument navazuje a rozvíjí jej. Dokument, jehož prvotním námětem byla kritika Matky Terezy od indického fyzika Aroupa Chatterjeeho, nese název Hell’s Angel a s anglickými titulky si jej můžete pustit v prvním videu pod článkem. Zajímavostí je, že další Ind, Sanal Edamaruku, vystudovaný politolog a filosof a také zakladatel organizace Rationalist International, který zpochybňoval tzv. „zázraky“, které vedly ke svatořečení Matky Terezy, musel kvůli katolické církvi uprchnout z Indie do Finska, jelikož mu kvůli rouhání v Indii hrozilo vězení. A ano, skutečně čtete správně, musel prchnout z Indie do Finska kvůli katolické církvi, jelikož ta dokáže efektivně životy ničit i v tak na první pohled pro ni vzdálené destinaci.

A aby Hitchense na Slovensku nebylo málo, v nakladatelství Literárna bašta vychází 28. listopadu, tedy za pár dní, další Hitchensova kniha. Jde o Letters to a Young Contrarian z roku 2001, která vyjde pod názvem Listy mladému skeptikovi. V této knize se Hitchens kritice náboženství věnuje jen okrajově, nicméně některé teze z této knihy později rozvinul ve slavné publikaci Bůh není veliký. Knihu Vám stručně přiblíží anotace na webu nakladatele:

„Intelektuál a prvotriedny provokatér vo svojej kritickej príručke inšpiruje budúce generácie rebelov a rebeliek. Skúma formy odporu od vznešeného disentu po bezdôvodné odvrávanie a predstavuje myšlienky tých, ktorí nezapadli do spoločnosti a stali sa jeho vlastnými vzormi. S otvorenou hlavou nám predstavuje návod, ako sa čo najlepšie vyhýbať politickým a kultúrnym pasciam, ktoré vedú do záhuby.“

Zde se můžete podívat na zmiňovaný dokument, ze kterého vychází kniha Misionářská poloha:

A pokud by snad někdo neznal slovutného Christophera Hitchense, seznamte se s ním třeba skrze tento jeho parádní projev, tentokrát s českými titulky:

38 thoughts on “Ve slovenském vydavatelství Kapitál vychází Hitchensova kniha Misionářská poloha: Matka Tereza v teorii a praxi

  1. Karel 423

    Velmi mě zaujala ta část Hitchensovy přednášky, kde zdůrazňuje to, co je z historie ostatně známé, že antisemitismus a pogromy nejsou Hitlerovým vynálezem. Zajímavé je, jak křesťané „cudně“ mlčí, přestože antisemitismus a pogromy jsou jejich „vynález“. Měli by se k svému pokračovateli hlásit s větší hrdostí, aby lidé mohli lépe rozklíčovat, co jsou vlastně zač.

  2. Hraničář

    Tak jsem si uvědomil, že jsem z konce života Matky Terezy nic nečetl. Ne, že bych se nějak zajímal, ale tu či onde nějaký článek o ní byl. Hlavně, že řadu let trpěla „nocí víry“, že tedy jaksi přestala věřit v projevy Božího milosrdenství. Ovšem, jak prožila konec života, o tom asi bylo publikováno málo.

    Jiná věc je tvrzení, že „umírající proti jejich vůli obracela na víru a křtila“, vždy bylo publijkováno, že se každého vyptala na jeho víru a pak ho nechala pohřbít podle náboženských zvyklostí – křesťanovi zajistila pohřeb křesťanský, muslimovi muslimský, hinduistům hinduistický.

  3. Jaroslav Štejfa

    Nejsem schopen sem vložit příspěvek.
    Jaroslav Štejfa

  4. Jaroslav Štejfa

    Prosím správce webu, proč nejsem schopen vložit příspěvek s odkazem na jiné webové stránky.
    Jaroslav Štejfa

  5. Jaroslav Štejfa

    Možná, že naléhavost otázek vznášených Ch. Hitchensem je trochu oslabována vzdáleností příběhu o matce Terese, jak časové, tak geografické a kulturní.
    Nicméně dovolím si nabídnout něco z domácích luhů a hájů (zde by měl být odkaz na adventní interwiev TV Prima z neděle 24.11 Partie a na interwiew s advokátem kardinála Duky na DVTV).
    Kde se můžete propracovat ke katolickým perlám toho druhu, že třeba dítě má nárok na devět měsíců strávených v matčině lůně a manželství homosexuálních partnerů tomu brání; ( viz cca 22 až 26 min. z výlevů pana kardinála Duky. Nebo že křesťanství přineslo svobodu do lidské společnosti (viz začátek druhého videa). Pokud budete mít nervy na reklamy, stojí za to poslechnout si to celé.
    Každý rok přináší do kojeneckých ústavů v ČR cca 1800 dětí a pochybuji, že se narodily někomu jinému, než ženě oplodněné mužem. A v ČR je cca 150 dětských domovů. Prostě dětí je jaksi přebytek a kdo za to může?
    Já jsem Pán, tvůj Bůh! Takto je formulována ona katolická svoboda ze všeho nejdříve. Nebudeš dychtit po otroku nebo otrokyni svého bližního a tak končí.

    Prostě s odkazy mi příspěvky tento web nebere.
    Jaroslav Štejfa

  6. Jaroslav Štejfa

    Jinak knihu Ch. Hitchense Bůh není veliký je možno stáhnout v PDF na Ulož.to.
    Odkaz raději nedávám z výše uvedených obav.
    Jaroslav Štejfa

  7. toli

    @Jaroslav Štejfa
    K těm katolickým nesmyslům-katolickou pizdu Jochovou lidé v komentářích pěkně za její názory rozstříleli a na facebooku bylo společné hlasování Aliance pro rodinu,Idnes a hnutí jsme fér zda manželství je pouze mezi mužem a ženou anebo se týká i duhových rodin? Skončilo ve prospěch duhových rodin v poměru 54% ku 46% a účastnilo se 19 tisíc lidí. Anketa trvala pouze 24 hodin.

    https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/rozstrel-jana-jochova-predsedkyne-aliance-pro-rodinu-tradicni-rodina-manzelstvi-homosexualove-lesby.A191125_160906_domaci_pmk?

  8. toli

    @SAM
    Já myslím že to dělá každá arcidieceze na své vlastní triko,sice to dostanou příkazem z Vatikánu,ale nesčítá se to za celou republiku a některé arcidieceze s výsledky dělají tajnosti.
    Přeci jen to nedělá dobrý obrázek o Boží církvi když ovce dostávají rozum a přestávají být ovcemi….

    Teď jsem zběžně projel hradecké,olomoucké a ostravsko opavské biskupství a nikde nic,jak říkám tají to.

  9. toli

    @Sam
    Pro biskupství jsou počty ovcí velmi důležité protože každá farnost odvádí na biskupství desátky a ty se odvíjí od počtu ovcí,vypočítává se průměr dle vzorce no a biskupství zase odvádí část peněz pražskému arcibiskupství a arcibiskupství si „ukládá“ část peněz do Vatikánu.

  10. Alibaba

    @toli
    Víc než statistika úbytku věřících mě ve vámi odkazovaném článku zaujalo shrnutí, kde z mého pohledu popisují vzletmími slovy skutečnost. Dovolím si shrnout můj pocit ze závěru:
    1. Ideální je, když rodiče pro nás zpracují děti (ohledně náboženství)
    2. Vzdělání odvádí lidi od víry
    3. Farář má vymývat mozky
    4. Jsme mimoní a tak to má být

  11. toli

    OFF TOPIC
    Novotný je sice debil,ale je skvělé vidět Rusáky vytočené doběla-
    Primitivní národ vyznávající sílu a myslící si že se každý před ním posere a že ruské názory jsou svaté a že je všichni musí akceptovat.
    https://www.youtube.com/watch?v=TpWGvBynv68

  12. toli

    @alibaba
    Máte skutečně brilantně stvořené závěry.Křesťané si opravdu myslí že mají vyšší poslání a že je každý musí minimálně vyslechnout a nejlépe akceptovat.
    Zrovna tento víkend trávím na fejzu na Alianci pro rodinu a vysvětluji jim že jsou vážně nemocní ,na což sice mají právo ale nejlepší je když si svoje píčoviny nechají pro sebe protože i ostatní lidé mají právo na názor.Máte vidět jejich reakce na mou kritiku 🙂

    Nemohou přenést přes srdce že jim lidé jasně dali v anketě najevo že si přejí manželství i pro homosexuální páry. Stejně dopadla i KDU před rokem,jak sedláci u Chlumce.
    A zdaleka tam nehlasovali (na křesťanských stránkách ) pouze homosexuálové,řekl bych že většina byla heterosexuálů,třeba matky nebo sourozenci gayů a leseb co by si přáli pro své blízké anebo kamarády rovnoprávnost.

  13. Smil Flek z Nohavic

    Kniha mě zaujala, ale nemůžu ji nikde sehnat.
    Máte někdo odkaz na knihkupectví či internetový obchod, kde si ji můžu koupit?
    Díky

  14. Hraničář

    toli
    29.11. 2019

    ………. Jochovou lidé v komentářích pěkně za její názory rozstříleli …………………

    Pokud jsem shlédl, to „rozstřílení“ byly převážně osobní urážky a napadání a minimum argumentů, oproti pí Jochové.
    Nemám problém se soužitím homosexuálů, nemám problém ani s adopcí dětí, protože nevěřím, že každý homosexuál je zvrhlík, který chce adoptovat dítě, aby ho mohl prznit. Rozhodně si nemyslím, že by homosexuální svazky ničily „tradiční“ rodinu.
    Ale s mnohými názory Aliance pro rodinu souhlasím – termínům, po tisíciletí zaužívaným, by neměl být dáván jiný obsah. Homosexuálové mají své partnerství a pokud si stěžují, že oproti manželství nemají všechny výhody, je možno o tom diskutovat a nezbytné výhody do zákona doplnit.
    Jsou ovšem biologické skutečnosti, které nelze žádnými zákony změnit. Naposledy se o to pokoušeli komunisté a víme, jak to dopadlo.

  15. Hraničář

    toli
    30.11. 2019
    Novotný je sice debil,ale je skvělé vidět Rusáky vytočené doběla- ……………………..

    Čtenář glos T. M. M. mi napsal:
    V souvislosti s tématem „Vlasovci“ (ale stejně tak to platí třeba pro Kuberovu plánovanou asijskou cestu) mě napadá, zda by pro skutky politiků neměly na místě prvním platit zásady elementární slušnosti a úcty.
    Mám tím na mysli, že potkám-li souseda, jehož syn je ve výkonu trestu, také s ním nezačnu probírat témata jako stav českého vězeňství či míra recidivy. Prostě elementární úcta k tomu člověku a slušnost mi to nedovolí – jakkoli jsou obě témata jistě relevantní a diskuse hodná.
    A tak i v případě Ruska či Číny platí, že mají-li tyto země nějaká neuralgická témata, proč bychom je měli otevírat právě my?
    Naše země jistě pro ně nikdy nebude autoritou, kvůli které by oni měli svá stanoviska v pro ně citlivých tématech korigovat. Jediným výsledkem takového konání je zhoršení vztahů – a z toho vyplývající konsekvence. ¨
    A tak by si i ti největší Rusofobové a Čínobijci měli odpovědět na následující otázky:
    Je pro ČR dobré zhoršení vztahů s mocnostmi?
    Mohou tyto provokace přinést něco pozitivního?
    Je pro ČR lepší mít vztahy s jakýmkoli státem dobré nebo špatné?
    Ukojení ega autorů těch činů a vyšší mediální pozornost pro ně za pozitivní jevy nepovažuji. Nepovažuji za ně ani tzv. „nastolení tématu“ , protože by se také mohlo stát, že ze stolu budou smetena nejen ona témata, ale také zájmy ČR (viz obch. cesta do Kazaně). Za směšné pak považuji odvolávání se na naši státní (regionální) suverenitu a právo rozhodovat si o věcech sami. Tak jednak už dávno žádnou suverenitu nemáme a jednak zájmem ČR musí být mít co nejlepší vztahy s ostatními státy, neřku-li s mocnostmi.
    Zkrátka je to podobné jako v manželství. Tam jsou také prvotním zdrojem problémů ztráta úcty a slušnosti k tomu druhému. Zdánlivé maličkosti, které pak vedou k velkým a často smrtícím bitvám.
    Dej Bůh, aby se právě tohle – díky několika popularitěchtivým osobám – nestalo České republice.
    http://viditelny-macek.cz/public/kapitola.phtml?kapitola=140285&menu=0

  16. Alibaba

    Hraničář: Ale s mnohými názory Aliance pro rodinu souhlasím – termínům, po tisíciletí zaužívaným, by neměl být dáván jiný obsah.
    Jenže zákazem říkat homosexuálním svazkům manželství to nevyřeší. Lidi si tomu budou říkat jak chtějí a nějaký úřední název (registrované partnerství se všemi partnerskými právy) tomu nezabrání, obzvlášť, když ten název bude delší.
    A z hlediska češtiny (respektive slovanského jazyka) dochází ke změnám (i když pomalým) významu slov.

  17. toli

    @Alibaba
    Máš recht,žádné slovo není umělé (pro nějaký účel vymyšlené) slovo se musí nejdříve vžít a teprve potom ho jazyk příjme za své,nikdy to není naopak.Příkladem může být české národovecké běsnění se svou nosočistoplenou,která se neujmula a nedokázala nahradit kapesník.Tak je to všude,nikde se neujmulo nějaké speciální označení pro homosexuální manželství,všude je to prostě manželství.

    Ostatně blbka Jochovic ukázala o co jim skutečně jde když na otázku co by dělala kdyby měla homosexuální dítě ? Odpověděla že by se to snažila řešit (jak asi? modlitbou nebo vymítáním ? ) a v každém případě by chtěla aby zůstalo žít samo…..To je prosím předsedkyně organizace která tvrdí že jí jde o práva dětí především.Takže asi dětský domov je lepší než 2 maminky nebo 2 tatínci.pěkně se aliance pro rodinu odkopala. 😀

  18. toli

    @Hraničář
    Jsou ovšem biologické skutečnosti, které nelze žádnými zákony změnit. Naposledy se o to pokoušeli komunisté a víme, jak to dopadlo.

    Jaké biologické skutečnosti ? Nikdo nepopírá že k dělání dětí jsou potřeba mužské a ženské pohlavní orgány,jenže k dělání dětí nepotřebuješ manželství.
    Že k výchově dítěte potřebuješ muže a ženu je předsudek,jednak gayové a lesby žíjí v širších rodinách kde jsou zastoupena obě pohlaví a jednak se rozhlédní kolem sebe a zjístíš že dnešní děti vychovává televize,počítač ,mobil a ulice.Rodiče se starají tak maximálně o přísun jídla,oblečení a dalších materiálních potřeb. Realné rodiny vidíš v nekonečném seriálu výměna manželek,a bude hůř.

  19. Hraničář

    toli
    03.12. 2019
    2 maminky nebo 2 tatínci………………………….

    To je právě to popírání biologických faktů o kterých (nejen já) mluvím.

  20. Hraničář

    toli
    03.12. 2019
    Že k výchově dítěte potřebuješ muže a ženu je předsudek ………………………..

    To jsem přece nikde nepsal!

  21. Hraničář

    toli
    03.12. 2019
    Ten obrázek hovoří za vše ……………………

    Ty komentáře „ad hominem“ ti jdou také lépe, že ano!

  22. toli

    @Hraničář
    To je právě to popírání biologických faktů o kterých (nejen já) mluvím.

    Sedíš si na vedení ? Rodiče nejsou ti kteří zplodili ale ti kteří vychovávají.Zplodit dokáže kde kdo,ale vychovat (dobře)je namáhavé ,pracné a zdlouhavé.Sexuální orientace rodičů je irelevantní,protože biologické nastavení dítěte nepřebije,v dítěti se vždy nakonec ozve ten pohlavní půd který mu byl dán do vínku.

    To jsem přece nikde nepsal!

    Ty jsi to nepsal,ale tvrdí to kde jaký nevzdělanec a je to ústřední myšlenkou celé té pomatené bandy z Alipro.

    Ty komentáře „ad hominem“ ti jdou také lépe, že ano!

    Ano,doufám že nejsi tak naivní aby jsi si myslel že ty Kristovy sviňky se chovají jinak ?

  23. toli

    A propos nezapomínej že všechny lesby a všechny gaye vychovávali heterosexuálové a stejně ze svých dětí neudělali heterosexuály,v opačném gardu to funguje úplně stejně.

  24. toli

    A když půjdeme zcela do významu slova rodič tak zjístíme že rodičem může být pouze matka,otec nikdy rodičem být nemůže protože nerodí.Vím co namítneš,ale uvědom si že slova rodit a oplodnit mají velmi odlišné obsahy.

  25. Hraničář

    toli
    03.12. 2019
    Sedíš si na vedení ? Rodiče nejsou ti kteří zplodili ale ti kteří vychovávají …………………….

    Nesedím! Biologickým faktem je, že dítě může zplodit jedině (za běžných okolností) otec a matka – což jsou rodiče – a ne matka 1 a matka 2, či otec 1 a otec 2!

  26. Hraničář

    toli
    03.12. 2019
    ……………….. zjístíme že rodičem může být pouze matka …………………….

    Zajisté – otec je rodičem v přeneseném významu, jen matka je jistá, otec je (vždy?) nejistý. Ale otcem nikdy nemůže být otec č 2, stejně jako matkou nemůže být matka č. 2!

  27. toli

    Nesedím! Biologickým faktem je, že dítě může zplodit jedině (za běžných okolností) otec a matka – což jsou rodiče – a ne matka 1 a matka 2, či otec 1 a otec 2!

    No pokud vím tak označení rodič 1 a rodič 2 používají jen odpůrci a biologický fakt opravdu nikoho nezajímá ,rodičem je ten kdo vychovává cca 18 let a někteří i déle.A vychovávat mohou i 2 ženy nebo 2 muži tedy jsou rodiči. :-),pochopitelně tvůj názor je směrodatný pouze pro tebe,pro mne je směrodatný pouze můj nazor stejně tak pro cca 54 % Čechů,před pár dny proběhla společná anketa idnes,alipro, a jsme fér,která je pro mne utvrzením že jsem na té správné názorové straně.
    https://www.facebook.com/iDNES.cz/posts/10156974770571314?__xts__%5B0%5D=68.ARA-cBfG8CWmYprhjPdb9a4Gv8w23MvZ8P5zFtb_HeReT5noxsTQotv8qti3tWKBt-hSDG_YUfeCkY90n7tDKC43McooAq48ZhNtB2V848VD2R_OdIsekiUH0iGVUtSKuG-ygHztRX_lX8Pyj-7H36T6AIOjT1yOf-bXrTuCDxXqHsYCYgN0ctjgdDH446vULqLGtqQeOSXOQ7S_ZR5Ry0h0nefaI0Z9Iqbh9IWTUDmlrCJveFgVYqJaYfCBFHj5RYV8BR82n6hzcLYIrzUxxvkcWLe8UvIrPF7cKfH_Ok1ESUe6KFBvpp3n-P-UtYz6WUJDae5Jc-g4yXolAJYOsx_zsG-Rn7oPSK8Dfyml1nfNLSsO0cRF84_UTDwCOu04OhQ22FEIDF5AKyq_OQQG1ehOS2-v5gugc5XHO9RDj4KjI1DlzRRe-kfJnjCAEfYQXc8mjH3skztJJcwT8ldTeEATCshP01IN4tRoohzxf5Asb1SL1vOXQi0Lxv1SxL8&__tn__=H-R

  28. toli

    Zajisté – otec je rodičem v přeneseném významu, jen matka je jistá, otec je (vždy?) nejistý. Ale otcem nikdy nemůže být otec č 2, stejně jako matkou nemůže být matka č. 2!

    Spíše je to o tom že si kdysi pánbíčkáři posunuli význam slova rodič i na otce a teď se neúspěšně brání rozšíření významů slov manželství a rodina.Blízká budoucnost mi dá za pravdu že nešlo a nejde o žádný přenesený význam.

  29. jl

    @toli
    „všechny lesby a všechny gaye vychovávali heterosexuálové“

    Ve skutečnosti dala homosexualitě prvotní impuls literatura 19. století. Razantní rozvoj homosexuality nastupuje v ročnících od poloviny 20. století, viz:
    https://www.idnes.cz/technet/veda/geneticke-priciny-homosexuality.A190903_132734_veda_mla/foto/MLA7dc8f2_HmsxGeneFig2.png

    Je pomýlené vinit z toho „heterosexuály“. Spíš jde o logickou výslednici do které se promítá rozpad instituce rodiny, totalitní řízení společnosti, atd. A to vše je možné jen díky odpadu od křesťanské víry.

  30. toli

    @jl
    Ve skutečnosti dala homosexualitě prvotní impuls literatura 19. století. Razantní rozvoj homosexuality nastupuje v ročnících od poloviny 20. století, viz:

    Je pomýlené vinit z toho „heterosexuály“. Spíš jde o logickou výslednici do které se promítá rozpad instituce rodiny, totalitní řízení společnosti, atd. A to vše je možné jen díky odpadu od křesťanské víry.

    Nikdo neviní heterosexuály,jen jsem chtěl ukázat že sexuální orientace rodičů nemá vliv na sexuální orientaci dětí,tam nefunguje trvale takzvaný printing (jako při přenosu náboženství z rodičů na děti) tedy platí že všichni homosexuálové vyrostli v heterosexuálních rodinách a děti z duhových rodin jsou z velké pravděpodobnosti heterosexuální,tedy obráceně to platí taky

    Rozvoj homosexuality není dán vlivem nějaké literatury,jen se lidé přestali bát represí či v určitých případech zautočili na represivní složky (stonewallské nepokoje-počátek festivalů pride po území euroamerické civilizace) Homosexualita zde byla vždy ve stejném množství,že je nyní více vidět je způsobeno liberalizací společnosti, nebo snad milý jl patříte k těm pitomcům co si myslí že homosexuální orientace je nakažlivá a lze jí zmnožit ?

  31. gin

    Multinick by se tě zeptal, zda rodina, kterou jsi vytvořil, je heterosexuální.

  32. toli

    Obávám se že multinick se nikdy nikoho neptá a rovnou si cucá odpovědi z prstu.A ano je heterosexuální.Nicméně jsem aktivistou pro nediskriminaci tedy i manželství pro duhové rodiny.Kdo chce kam pomozme mu tam. Určitě znáš ten aforismus-manželství je jako pevnost,kdo je uvnitř chce ven a kdo je vně chce dovnitř.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *