O ateismu

Otázky a odpovědi

Pokud se z nějakého důvodu zajímáte o ateismus, určitě chcete vědět, jak ateisté vidí sami sebe a jaké odpovědi mají na základní životní otázky. Zde naleznete seznam otázek a odpovědí na to, co to vlastně je ateismus ve své praktické formě. Jejich cílem není přesvědčovat předsvědčené, ani dokazovat věřícím, že se mýlí. Naopak se jimi snažíme přispět k základnímu pochopení našich postojů.

Dialog ateisty a křesťana

Šavel Pavel a Hloupý Honza se baví o ateismu a křesťanství. S pochopením se snaží vyjasnit si své postoje a pochopit postoje toho druhého. První dialog se ptá, odkud se berou naše morální postoje a dospívá k tomu, že jak ateisté, tak křesťané jsou na tom velmi podobně.

16 thoughts on “O ateismu

  1. Aleš Kaňka

    Dobrý den,
    vaše stránky jsem zatím důkladně nepročetl, hned na úvod jsem ale narazil na dvě hrubky.
    Mnoho z nich považujeme za příliš omezujících a nevystihujících realitu. (považovat za co, ne za čeho)
    Všechny pravidla lidského chování (všechna)
    Opravte si to, abyste zbytečně nedávali teistům ostrou munici.
    Zdraví
    ak

  2. Slávek ČernýSlávek Post author

    Jéje, hrubek tady bude :-) Každopádně díky a opravíme to.

  3. Jiri Ruppert

    Dobrý den,
    myslím, že by bylo zajímavé a smysluplné zkusit na těchto stránkách rozvíjet reálný dialog mezi věřícími a ateisty. Ten, který tu je – jakkoliv je docela dobře udělaný – je přece jen fiktivní a nese pečeť jednostrannosti. Pomohlo by to ke vzájemnému poznávání a odstraňování předsudků. Sám jako nevěřící magistr teologie bych se docela rád zapojil :) Jinak stránky se mi líbí tím, že nejsou útočné ani nenávistné, snaží se spíše rozumět než soudit. J. Ruppert

  4. Slávek

    Dobrý den Jiří,
    díky za nabídku, jak byste si ten dialog představoval? Co pro to můžeme udělat? Každopádně je potřeba si uvědomit, že tady jsou stránky ateistického sdružení a z toho přirozeně plynou jistá omezení.

    Slávek

  5. Sam

    Tenhleten mezináboženský dialog si moc nedovedu představit… S katolíkama si můžem zahrát fotbal, ale tím to asi končí.

  6. Hraničář

    Dovolil bych si vyslovit názor vyplývající z mých zkušeností, že věřící o žádné dialogy nestojí. Resp. představují si je tak, že nevěřící přesvědčí a ti že uvěří. Pokud se dialog k tomuto závěru neblíží, věřící se většinou rozčilují.
    Pokud se podíváte na známé věřící – např. prof. Halíka, či P. Váchu, Maxe Kašparů a další, nikdy si k veřejnému a rovnoprávnému dialogu nezvolí vzdělaného ateistu. Vždy rozvíjejí monolog nebo dialog s jiným věřícím. Viz např. v ČTV povídání pátera Váchy s páterem Satoriou.

  7. Tlapka

    Víra vzniká ze strachu a bezradnosti. čstla jsem že člověk ztratil přirozené instinkty a takto si musel vytvořit Bohy a podobně

  8. Ivo

    A co když opravu existuje posmrtný život a vše co s tím souvisí a ateista se mílí? A nejen to, co když Bůh je? Jenom připustit hypotézu, že Bůh je, je z filosofického, argumentačního a logického pohledu důvodem se domnívat, že toto tvrzení jako protipól toho ateistického je na stejné úrovni. A pokud povedeme srovnávání obou pohledů, analýzy atd., vždy se dostaneme zpět k základní polarizované argumentaci, odkud lidskými silami nevzejde vítěz. A to z jednoho prostého důvodu. Věřící nahlížejí svou víru jako dar a osobní zkušenost. Vím, že mezi věřícími i mezi ateisty je velké množství těch, kteří pochybují. Přímá úměra bude, čím větší osobní zkušenost, tím pevnější víra a naopak. A na druhou stranu, čím větší pochybnosti tím větší prostředek k přesvědčování a možný dialog. Na druhou stranu víru nelze vymýtit. Už C. G. Jung docela slušně popsal na základě svých pozorování na svých pacientech a sobě samém, že člověk je nevyléčitelně náboženský, patří to do jeho biologické až genetické výbavy. Není to otázka prosté ztráty instinktů, které byly nahrazeny něčím sofistikovanějším, něco jako evoluční vývoj od ničeho k něčemu složitějšímu. Otázku bychom museli položit jinak. Proč je raději něco nežli nic? Kdo na toto bude umět odpovědět, tak ten dostane minimálně Nobelovou cenu.

  9. Azazel

    Není to na stejný úrovni! Dokazuje se existence, ne neexistence.

    Takže nejsou dlouhodobě žádné exaktní důkazy = bůh je možný, ale nepravděpodobný, není to přesně 50/50, bůh je logicky nadbytečný a nepravděpodobný, byť možný. A to ještě nevíme, který z těch bohů atd…

    Ateista neřiká, že bůh není, ale že spíše není a že na něj tudíž nevěří. A já říkám, že i kdyby nějaký byl, automaticky bych ho neuctíval. To podle jeho charakteru a podle toho, proč tolik nadbytečného utrpení ve světě atd…

    Hezký den a někdy :)

  10. mulit

    Ivo
    10.11. 2016
    A co když opravu existuje posmrtný život a vše co s tím souvisí a ateista se mílí? A nejen to, co když Bůh je? Jenom připustit hypotézu, že Bůh je, je z filosofického, argumentačního a logického pohledu důvodem se domnívat, že toto tvrzení jako protipól toho ateistického je na stejné úrovni. A pokud povedeme srovnávání obou pohledů, analýzy atd., vždy se dostaneme zpět k základní polarizované argumentaci, odkud lidskými silami nevzejde vítěz. A to z jednoho prostého důvodu. Věřící nahlížejí svou víru jako dar a osobní zkušenost. Vím, že mezi věřícími i mezi ateisty je velké množství těch, kteří pochybují. Přímá úměra bude, čím větší osobní zkušenost, tím pevnější víra a naopak. A na druhou stranu, čím větší pochybnosti tím větší prostředek k přesvědčování a možný dialog. Na druhou stranu víru nelze vymýtit. Už C. G. Jung docela slušně popsal na základě svých pozorování na svých pacientech a sobě samém, že člověk je nevyléčitelně náboženský, patří to do jeho biologické až genetické výbavy. Není to otázka prosté ztráty instinktů, které byly nahrazeny něčím sofistikovanějším, něco jako evoluční vývoj od ničeho k něčemu složitějšímu. Otázku bychom museli položit jinak. Proč je raději něco nežli nic? Kdo na toto bude umět odpovědět, tak ten dostane minimálně Nobelovou cenu.

    mulit: Všecko je pochopitelné a představa nějakého hybatele, prvotní příčiny, atd. tomu všemu rozumím. Ale jednosměrné ideologie ne. Proti dvěma nejznámějším bohům Jahvemu a Alláhovi stojí příliš mnoho důkazů.

  11. Azazel

    První příčina není zapotřebí, může být nekonečno příčin nebo něco může být bez příčiny. Máme zde teorii cyklického vesmíru atd… – vše se drží při zemi a není zde záhada navíc: bůh! Bůh by jinak taky musel mít svou příčinu a ta taky. Nehybný hybatel je blbost. Kontradikce. Vlastnost hmoty je pohyb, nepotřebuje hybatele a může být věčná. Velkých třesků mohlo být už nekonečně. A nikde není zapotřebí zvyšovat počet entit (vedle hmoty ještě jakýsi bůh či duch) – logická úspornost. Je to samozřejmě o pravděpodobnosti, nikoliv o jistotě.

    Pravděpodobnější je naturalismus a já jsem naturalista a ne pánbíčkář.

    Hezký zbytek týdne. :)

  12. mulit

    Mně se mnohem lépe baví s mnoha lidmi, třeba něcisty nebo nevyhraněnými, když apriori neodmítám stvořitele světa. Protože mě to nic nestojí a k ničemu to nezavazuje. Není to žádná ideologie, není to žádná kniha, nijak to neohrožuje nikoho. Proti tomu islám, judaismus a křesťanství jsou totalitní ideologie, barbarské, jednosměrné, vyhraněné. A reálně škodí. A hlásají uzurpaci moci. Ačkoli si křesťané nasazují masku lidské tváře. Co chtějí, řekl jasně jak Ježíš, tak apoštol Pavel.

    Ježíš: „Nemyslete si, že jsem přišel na zem uvést pokoj; nepřišel jsem uvést pokoj, ale meč. Neboť jsem přišel postavit syna proti jeho otci, dceru proti matce, snachu proti tchyni a nepřítelem člověka bude jeho vlastní rodina. Kdo miluje otce nebo matku víc nežli mne, není mne hoden; kdo miluje syna nebo dceru víc nežli mne, není mne hoden.“

    A Pavel požaduje: „aby se před jménem Ježíšovým sklonilo každé koleno – na nebi, na zemi i pod zemí – a k slávě Boha Otce každý jazyk aby vyznával: Ježíš Kristus jest Pán.“

    Závěr: Křesťanství je totalitní ideologie.

  13. DarthZira

    Jen si zde dovolím připodotknout, že ať už je to jakkoli, ateista i věřící se může tak leda mýlit ;-)

  14. mulit

    Bacha ateistům!

    Neříkej: „Jsem svým vlastním pánem,“ jinak tě Hospodin určitě ztrestá. (Sírachovec 5)

  15. Foxy

    Ad: „Jen si zde dovolím připodotknout, že ať už je to jakkoli, ateista i věřící se může tak leda mýlit ;-)
    A taky přitom může vztyčit nový mylník na cestě k poznání… :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *