Kauza Ježíš

Autor | 03.05. 2012

V komentářích pod příspěvkem o nové knize Barta Ehrmana (Did Jesus Exist?: The Historical Argument for Jesus of Nazareth) jsem zmínil několik reakcí na toto jeho dílo. Mezi kritiky historicity postavy Ježíše Krista patří především Richard Carrier (viz zde a zde). Ehrman na Carrierovu kritiku odpovídá na svém blogu. Za zmínku pak snad i stojí ke Carrierovi také kritická reakce Thoma Starka; a recenze Ehrmanovy knihy z klávesnice Johna Shucka.

Líbí se mi přirovnání k cibuli. Postupně sloupneme jednu vrstvu za druhou, až nám z celé té pohádky o JK zbyde co? Nic. Jak příznačné pro celé – pod tlakem aktuálního stavu poznaní (vědy) explanačně impotentní a vyprázdněné – náboženství.

h/t: vorjack (unreasonable faith)

16 thoughts on “Kauza Ježíš

  1. protestant

    Kdo slupuje z cibule jednu vrstvu za druhou a nezbude mu nic je cvok. Nepochopil totiž, že ty slupky byly ta cibule.

  2. Shadowman Post author

    pekne (pokud tvemu sdeleni rozumim), lec stavejici na hlouposti takovych non sequitur analogii. vrstvy, cibuli jsme uz pouzili (shnile vrstvy vyhodili) jako zaklad na gulas a ten snedli, ergo cibule uz neni (nabozenstvi uz neni pravdive – svemu ucelu poslouzilo, a nazdar).

    pokud trvas na tom se v tom dal rejpat, navrhoval bych to spis smerovat k necemu bez uziti prirovnani (explanace v podani nabozenstvi, co vime o JK atd.). priste se radeji budu drzet sve neobliby prirovnani a myslenkovych experimentu 😉 🙂

  3. protestant

    cibule v guláši už není cibule? 🙂

  4. Shadowman Post author

    je to davno, co sem chodil na botanicky prednasky. pokud to slovo chapu spravne, tak z morfologickyho hlediska (cibule jako organ) to cibule uz tehdy neni. ale psal jsem, ze gulas uz je snezen, takze (ta konkretni) cibule uz v zadnem smyslu neexistuje (predpokladejme, ze uz uplynula potrebna doba, takze po ni nenajdeme stopy ani v nasem tele).

    proc to vubec rozebiram, nevim 🙂

  5. protestant

    Fakt není? Zmizela? Je to možné?

  6. Shadowman Post author

    ted nevim, na co reagujes.
    a) cibule v gulasi je porad cibule, netvrdim opak (jen namitam: v morfologickym smyslu slova jsou to spis uz suknice potom).
    b) kdyz cibuli snim nebo ji necham rozlozit se jen tak, existovat vskutku prestane. podobne jako ja po smrti, nebo kdyz budu snezen (u cloveka je to asi jasnejsi: smrt se da definovat jako zanik vedomi).

  7. protestant

    přeměnit v něco jiného možná, zmizet ne…

  8. Shadowman Post author

    to mi pripomina, ze podobne panteisticky chapu ta tva setkani s zivym Kristem (kdyz se dva sejdou v jeho jmenu, on tam bude). pak mam jeste jednu verzi, kde to chapu ciste jako spolecne tema ci zaminku k setkani (obsahy vedomi), pr.: sejdu se se Slavkem zavzpominat na Ch. Hitchense.

    proc bych mel sobe nebo cibuli prisoudit existenci po nasem zaniku, to netusim. Christopher Hitchens (nanestesti) uz taky neexistuje.

  9. Slávek ČernýSlávek

    Guláš vařím rád a často. Cibule v guláši už není cibule. Pokud je guláš dobře a dlouho vařen, tak se promění v kaši, kterou už cibulí nazvat nelze, bo je rozložena na prvočinitele.

    Recept, jak ho dám z hlavy:

    1 kg cibule
    1 kg hovězí kližky
    2 lžíce rajčatového protlaku
    3 lžíce sádla
    1 pytlík červené papriky
    trochu drceného kmínu
    cca 1 l hovězího vývaru (lze nahradit bujónem nebo vodou)
    1 hrst majoránky
    sůl

    Cibuli nakrájíme najemno a vhodíme na rozpálené sádlo do většího hrnce. Cíbuli s kmínem osmahneme do hněda (hodně do hněda). Potom přidáme na kostky (2-3cm) nakrájené maso a lehce podlijeme vývarem. Počkáme až maso pustí šťávu a ta se odpaří. Pokud se maso lehce chytá na dno hrnce, tak to vůbec nevadí. Jakmile je voda pryč, přidáme rajský protlak, papriku a osolíme. Když se protlak začne chytat na dno, zalejeme vývarem, přiklopíme pokličkou a necháme cca 3 hodiny vařit. Pokud je třeba, doléváme vývar nebo vodu.

    Rozhodně guláš ničím nezahušťujeme! Na krásnou hustou omáčku by měla stačit právě ten 1 kg cibule.

  10. protestant

    S poměrem maso/cibule 1/1 souhlas.
    Ale rajčatový protlak bych tam nedával.
    Cibule existuje dokonce i několik hodin po požití ve formě zvláštního odéru obklopujícího toho, kdo guláš pozřel.
    Tobě možná cibule mizí proto, že ji děláš příliš do hněda.
    Já končím na růžovo zlaté.

  11. Slávek ČernýSlávek

    Díky Honzo za skvělý oidkaz. Teď si možná tu Ehrmanovu knihu koupím. Ubránil IMHO svoji čest.

  12. Slávek ČernýSlávek

    S tou růžovo zlatou jsem začínal. Je to jednodušší a nemusíš to tak hlídat. Když mám ale náladu u toho stát, tak jdu až skoro úplně do hněda. Šťáva potom na dně karamelizuje a guláš má pak takovou skvěle nasládlou chuť. Protlak je taky fíčura, co jsem přidal až časem. Je to tip z Vaňkovy kuchařky. Guláši dodá takovou krásně tmavě hnědočervenou barvu. Někdy přidám i trochu sladké chili omáčky, která dodá guláši tělo a pikantnost. Papriku používám většinou sladkou, aby to jedl i synátor. Jinak jsem v receptu, zapoměl majoránku, kterou dávám, až na posledních 10 minut, co guláš odstavím.

    Jinak souhlas: základ je cibule-maso-paprika-sůl a 4 – 5 hodin vařit.

  13. Shadowman Post author

    “Pokud je guláš dobře a dlouho vařen, tak se promění v kaši, kterou už cibulí nazvat nelze, bo je rozložena na prvočinitele.”

    souhlasim (po dostatecnem zpracovani – at uz to udelaj zaludecni kyseliny, kdyz nepocitam nestravitelne casti, nebo sam kuchar, uz o cibuli hovorit nelze). a priznam se, ze o jidle sice rad ctu, ale varit vazne neumim 🙂 diky za recept.

  14. protestant

    Já vařím v papiňáku, tedy kratší dobu. A zahušťuji strouhaným tvrdým chlebem. Mám rád husté guláše.

  15. Slávek

    No, já ten guláš začal vařit právě kvůli blbuvzdornýmu receptu. maso:cibule 1:1 + paprika. Vše ostatní už jsem potom ladil časem a je to volitelný. Hustý je ten guláš sám od sebe. Pokud bych hustil, zkusil bych strouhaný perník.

  16. Pingback: Zbabělí bílí ateisté | Občanské sdružení ateistů České republiky

Komentáře nejsou povoleny.