Problémy modliteb: nefungují a ještě navíc mohou být nemorální

Autor | 02.08. 2012
Modlící se Máří z Magdaly

Modlící se Máří z Magdaly

Když je věřící člověk konfrontován s racionálními otázkami na existenci Boha, často se uchyluje k tomu, že Bůh je nepoznatelný a je mimo schopnosti vědy zkoumat něco tak duchovního. Věda se přece zabývá jen materiálním světem. Tyto argumenty se, alespoň podle Filipa Tvrdého, rozplynou ve chvíli, kdy dojde na modlitbu. Tady již jde o čistě materiální věci a statky, které nepochybně v hledáčku vědy být mohou a také jsou. Modlitba může být za uzdravení, úspěch třeba ve sportu nebo bohatství.

Ve svém článku Filip argumentuje jak proti účinnosti modlitby, tak pochybuje vůbec o její morálnosti. Vždyť co si vlastně přeje sportovec, který se křižuje před výkonem?

 

Na nedávném fotbalovém mistrovství Evropy bylo vidět, jak se reprezentanti z tradičně katolických zemí neustále křižují, vzhlížejí k nebesům a děkují pánubohu za úspěch při střelbě z přímého kopu. Modlitba za vítězství ve sportovním utkání je přitom zcela jasně nekřesťanská, protože úspěch jednoho týmu je nutně vykoupen neúspěchem toho druhého. Naivní či zlomyslní věřící se vlastně modlí proto, aby se soupeřům nedařilo, míč jim sklouzával po kopačkách, brankáře oslňovalo slunce, záložníkům se obnovovala svalová zranění, a podobně. Modlitba se tak stává něčím velmi amorálním, protože jejím cílem je v těchto situací snižování well-being jiných lidských bytostí.

zdroj: Massive Error

22 thoughts on “Problémy modliteb: nefungují a ještě navíc mohou být nemorální

  1. larry

    v USA udělali pokus jaký má vliv modlení se na uzdravování pacientů. rozdělili pacienty do dvou skupin, za jednu skupinu se modlili a za druhou ne.
    výsledek: ti, za které se modlili se uzdravovali déle a měli větší počet komplikací 🙂
    logicky vzato je modlitba vlastně hřích, protože zasahuje do rozhodování boha a popírá jeho údajnou neomezenou moc nad veškerým pozemsým děním. viz. http://www.youtube.com/watch?v=7UYE66hqw_s , tenhle frajer je přímo neuvěřitelný, stojí za to mrknout na jeho ostatní videa, budete se válet smíchy 🙂

  2. larry

    to je parodie, takhle by měl vypadat správný věřící pokud by dodržoval exaktně co hlásá víra, jako totální psychouš 🙂 ono se pár takovejch v reálu stejně najde, nedělal bych si iluze.

  3. protestant

    Má někdo s ateistů nějako představu co to ta modlitba je?

  4. Slávek Post author

    A mají věřící jednotnou představu o tom co to je modlitba? Podle mě se tak víceméně označuje jakýkoliv pokus o komunikaci s Bohem. Wikipedie uvádí: „díkůvzdání, prosba, přímluva, uctívání neboli velebení, chvála – vyjádření vděčnosti, volání o pomoc, nářek.“ Já bych třeba ještě dodal prosbu o přímluvu, tak oblíbenou u katolíků.

    Tady je třeba příběh, co si křesťané běžně představují pod pojmem modlitba:

    „Doktorka Helen Roseveare (příběh volně převyprávěn z její knihy Living faith) byla u rozjezdu nemocnice v jedné části Konga. Příběh: Předčasně narozené dítě, matka při porodu zemřela. V nemocnici s malým novorozenětem byla také dvouletá sestřička. K vhodnému poporodnímu léčení novorozeněte byla potřebná gumová termoláhev. Když ji šli naplnit, rozpadla se poslední termoláhev co měli k dispozici. Guma na rovníku moc dlouho nevydrží. Provizorní řešení tedy bylo, postarat se o dítě a zahřívat je lidským teplem. Dr.Helen jako každý den si sedla s dětmi, pověděla jim, za co se mohou modlit a zmínila také toto malé dítě, že potřebuje nutně termoláhev, taky se zmínila o dvouleté sestřičce. Děti jsou kouzelné, jak všemu bez výhrad věří. Desetileté děvče Ruth se pak modlilo: „Bože prosím pošli nám novou termoláhev. Potřebujeme ji právě teď, zítra už je nám na nic. A nezapomeň taky na tu dvouletou sestřičku a pošli jí panenku.“ Ani dr.Helen nevěřila, že by se modlitba rychle mohla splnit. Jediná možnost byla, že by dorazil balík z domova z Anglie. 4 roky už byla doktorka v Kongu a zatím z Anglie nic nedostala. Navíc bylo krajně nepravděpodobné, že by tam kdokoliv přibalil zrovna termoláhev. Na co vám je asi tak termoláhev na rovníku? A hračka, panenka? Prostě nesmyslné. Ten den ještě dorazil doktorce balík z domova z Anglie. Kromě jiných věcí tam byla termoláhev a naspodu také panenka. Tento balík cestoval celých pět měsíců, než dorazil na místo určení. Dorazil přesně v ten den, kdy to bylo potřebné a obsahoval to, za co se modlili. Shoda náhod?“

  5. xorron

    Ha, Ha… Halíkovi nevěřím nic, ani kdyby se modlil přede mnou.

  6. Slávek Post author

    To co Halík napsal je velmi odporné a myslím, že každému soudnému člověku se z toho musí zvednout žaludek.

    Nejen že jsou modlitby neúčinné, ale zároveň odhalují, jak zlé neetické myšlenky se honí křesťanům hlavou: „A tak se modlím za její duši, která je až nyní velmi překvapena tím, že Pánbůh opravdu existuje – kéž pro ni toto překvapení není příliš tvrdé a nemilé.“

  7. protestant

    Odporné bylo naopak vystupování Švorcové proti chartistům.
    A krásné je to, že i za tak odporné lidi se Halík modlí a přeje jim to nejlepší co si křesťan může představit.

    Problémem ateistů je asi to, že si nedovedou představit, že by se člověk i za odporné lidi mohl hluboce modlit a mohl by lim přát to nejlepší. Možná je za tím neschopnost představit si, že to ti křesťané myslí skutečně doopravdy.

  8. Slávek Post author

    Víš protestante, Halík to umí velmi pěkně napsat. Zaprvé si všímni, že Halík „ví“, že Bůh existuje. Alespoň podle toho co píše.

    V tom článku naznačuje, že se mohla dostat někam, kde to pro ni „bude tvrdé a nemilé“. Asi všichni víme, co tím křesťané a katolíci zvlášť myslí – věčné utrpení.

    On se navíc ani nemodlí (nebo si nepřeje?) aby odpočívala v klidu a pokoji, ale aby to pro ni nebylo PŘÍLIŠ tvrdé a nemilé. Stačí jen tak akorát. Navždycky.

    Halík umí se slovy zacházet velmi dobře a ani na chvíli nepochybuji, že napsal přesně to co napsat chtěl a že to vyznělo přesně tak, jak to vyznít mělo. Takový to ironické: „já jsem vám to říkal“ ve chvíli kdy ta žena podle něj může brutálně trpět.

    Samozřejmě další rovina spočívá v tom, že když mu docházejí argumenty z tohoto světa, tak používá pověst známé osoby, která „už ví“, aniž by to samozřejmě jakkoliv doložil.

    Takže vkládá svá slova a pocity do úst člověku, který je po smrti a nemůže se bránit. Člověku, který celý život tvrdil zcela něco jiného. Zneužívat zesnulé k vlastní propagandě, to je etika kterou obdivuješ?

    Zmrd par excelence.

  9. protestant

    Řekl bych, že do toho projektuješ TVOJE myšlenky. Nic takového tam totiž není.

  10. Slávek Post author

    protestante, co v tom článku není a já napsal že je? A mimochodem, ty teda máš představu, co to modlitba je? A má to nějaký vztah k článku?

  11. protestant

    „Švorcové, švorcové, tak. A tenkrát jsem psal, ano, tak my jsme ji znali jednak jako dobrou herečku a jednak jako takový ten ocelový nenávistný hlas, který četl tu Antichartu, ale já jsem při tom jejím úmrtí řekl – já si přece jenom vážím toho, byť já jsem nikdy nesouhlasil s komunistickou ideologií, že ona tomu zůstala věrná do smrti, že nebyla z těch lidí, kteří se prekabátili, že, kteří okamžitě, když ten komunismus prohrál, tak okamžitě přeběhli. Já si vážím i toho protivníka, který zřejmě jednal na základě svého svědomí, já myslím, že se hluboce mýlila, ale tam jsem napsal – teďka jako už je v té pracovně pána boha, je možná překvapená tím, že ten pán bůh je a já bych jí moc přál, aby to překvapení pro ni bylo pozitivní, že ten pán bůh je a že je láska, že odpouští. No, na to jsem dostal obrovskou smršť nenávistných reakcí, kde mě někteří zapřísahali atheisté, no, jak si vůbec dovolíte říct, že existuje něco po smrti. A takže bylo vidět, že toto lidé, jako kdyby s tím svým atheismem byli naprosto vyrovnáni, tak řeknou – tak ať si věří, čemu věří, to jsou nějaký pohádky a tak dále, ale ono jim to nedá, ono přece jenom jako to opium toho atheistického přesvědčení, že smrtí všecko končí, asi nefunguje zase, tahle ta berlička, že už nic nebude, ta tak moc nefunguje a ty lidi přece jenom tak si říkají – no, co, kdyby opravdu jsem jednou musel vydávat počet ze svého života, takže několik horlivých atheistů mně napsalo, že mně přejí, abych po smrti se smažil v pekle. A jeden mi napsal – vy budete strašně překvapen po své smrti, že nic není. Tak to bylo tak hezky logický. Že jo, tak kdyby nic nebylo, tak nebudu ani já být překvapen. “
    http://www.rozhlas.cz/praha/jaktovidi/_zprava/jak-to-vidi-tomas-halik-9-srpna–1095300

  12. Slávek Post author

    Víš protestante, tady se ukazuje, jak Halík šermuje se slovíčkama 🙂

    1) On totiž nenapsal, že si Švorcové váží. Napsal, že si jí respektuje víc, než těch co změnili kabáty. Ten rozdíl snad pochopíš i ty.
    (Když ti napíšu že se mi dívka líbí je něco jiného, než kdzž napíšu, že se mi líbí více než opice)

    2) Nenapsal že “ JE MOŽNÁ překvapená tím, že ten pán bůh je“

    ale napsal

    A tak se modlím za její duši, která JE až nyní velmi překvapena tím, že Pánbůh opravdu existuje.

    3) Nenapsal: „já bych jí moc přál, aby to překvapení pro ni bylo pozitivní, že ten pán bůh je a že je láska, že odpouští.“

    ale

    „kéž pro ni toto překvapení není příliš tvrdé a nemilé.“

    Takže ano, když to přeformuluje řekne něco zcela jiného, tak to najednou vypadá, že to původní vyjádření nebylo vůbec odporné a lidsky nechutné.

    Manipulovat umí skutečně skvěle, že ?

  13. protestant

    Proč by psal MOŽNÁ, když je v kontaktu se vzkříšeným Kristem?

  14. Antitheista

    Protestante, ty seš fakt úplně mimo – to musí dát strašnou (a dost marnou) práci, přemýšlet nad tím, jak zachránit tu děravou a potápějící se loď (náboženství) a snažit se dělat, že se nic neděje a pluje se dál 😀 !! Musíš sám vidět, že každou chvíli vymýšlíte nějakou neuvěřitelně složitou a umělou pozemskou – myšlenkovou konstrukci, abyste se nemuseli podívat pravdě do očí… jak je hrozné žít v klamu a hlavně sebeklamu – jen ze strachu před „krutou“ pravdou

  15. Sam

    Dovolím si umístit sem celej článek.
    ——————————————————————–
    Jak Bůh slyší naší modlitbu, když se nas modli třeba 5 000 najednou? Dekuji moc a pomaháte mi. Anonym
    ——————————————————————–
    Kdyby 5000! Mnoho milionů, současně 7 miliard. Protože Bůh neslyší a neposlouchá jen toho, kdo se k němu výslovně modlí, ale ví o každém člověku, co si myslí, co dělá, co se mu děje…, a nějak na to odpovídá, i když to člověk nevnímá. K tomu ještě řídí svou prozřetelností všechno tvorstvo, celý vesmír! Jak to všechno stihne?

    Nabízí se jednoduchá odpověď: Bůh je tak nesmírně veliký, jeho moc je tak nekonečná, že pro něj není nic nemožného. Převyšuje všechny naše představy a každá snaha přiblížit si jeho působení ztroskotává na tom, že jsme proti Bohu nekonečně omezení. Asi jako by si chtěla bakterie představit, o čem asi přemýšlí mikrobiolog. A to mezi bakterií a vědcem není zdaleka tak velký rozdíl jako mezi člověkem a Bohem.

    Tahle odpověď ale skrývá jedno nebezpečí: že si budeme Boha představovat jako nějakého hypermana nebo policajta s tisícem očí a stovkou obušků nebo něco podobného. Prostě naše schopnosti a možnosti milionkrát vynásobíme, a myslíme si, že tohle je Bůh. Kdepak! Bůh je především ÚPLNĚ JINÝ než cokoliv stvořeného, včetně člověka. To, co nás omezuje, je materie. Když jsme na jednom místě, nemůžeme být zároveň na jiném. Když děláme jednu věc, nemůžeme dělat zároveň tisíc dalších, protože máme jen jedny ruce a jednu hlavu. Na poslouchání máme jenom jeden pár uší. Bůh není tímto způsobem omezen, protože je Duch. Nemá tělo, které by ho takto determinovalo. Díky tomu si ho nemůžeme ani představit, protože i naše představy jsou tělesné.
    Můžeme si ho však různými přirovnáními z různých stran přibližovat. Ale každé přirovnání má svoje hranice a za chvíli začne kulhat. Pokusím se nabídnout takový obraz Boha, který by objasnil, jak může slyšet a vyslyšet každou modlitbu, ale pozor, brzy také narazíme na hranice tohoto obrazu:

    Představte si Boha jako tkalce, který tká na svém stavu nádherný koberec. Má v mysli celý vzor, hotový koberec. Před očima se mu postupně splétají nitky do toho obrazce, který sám vymyslel a sám ho tvoří. Tkadlec vidí všechny tyhle nitky naráz, vidí i celek, ví, jak to bude nakonec vypadat. Není nic, čeho by si „nevšiml“, protože nic se neděje mimo dílo jeho rukou.

    Totéž můžeme říct o Bohu a světu: Bůh je ta síla, která neustále tká svět. On je ta síla, která také dává lidem být, žít, modlit se. Bůh nás a naše modlitby tedy nevidí jako „vnější pozorovatel“ nějakého jevu, který se děje mimo něj, ale jako ten, kdo to sám činí.

    Tak, a tady jsme právě narazili na hranice, na které jsem předem upozornila. Kdybychom šli dál v rozvíjení této představy, mohlo by se zdát, že jsme jen nitky v jeho rukou, že nemáme svobodnou vůli. Ale tak to není (to bychom nemohli hřešit). Bůh nás totiž tvoří tak, že součástí naší výbavy jsou nejen ruce a nohy a všechny ostatní orgány, nejen smysly, jako mají zvířata, ale dává nám svobodnou vůli a rozum. Jsme takové zvláštní nitky – samy se rozhodujeme, myslíme, konáme, ale sílu k tomu všemu dostáváme od Boha. A jeho síla není nějaká neosobní „energie“, která by z něj nějak samovolně plynula. Jsou to jeho láskyplné duchovní „ruce“, které dávají pohyb našim nohám, rukám, modlitbám… Jak by tedy o tom všem, co děláme, co myslíme a po čem toužíme, mohl nevědět?

  16. Sam

    Takže bůh je takové velké tajemství, které nikdo nepochopí. No dobře, to už jsem někde slyšel, asi od Marka Váchy…
    Inu, na konkrétní otázku
    ————————————————
    Jak Bůh slyší naší modlitbu, když se nas modli třeba 5 000 najednou? Dekuji moc a pomaháte mi. Anonym
    —————————————————————-
    dostaneme předlouhou, leč vyhýbavou odpověď… Akorát nevím, proč bych té odpovědi měl věřit. 🙁

  17. Sam

    http://www.adoptujsipolitika.cz/
    Cituji: —————————–Naším cílem je motivovat lidi k modlitbě za konkrétní politiky, kteří v poslanecké sněmovně, senátu, vládě a ve funkci prezidenta ČR rozhodují o zákonech a o směřování naší země. Nejde nám o propagaci jednotlivých politických stran ani o prosazení jakéhokoli politického názoru. Jako křesťané věříme, že tím, že se sjednotíme v modlitbě, můžeme ovlivnit, co se v naší zemi děje.

    Věříme, že Bůh touží po tom, aby křesťanské hodnoty jako spravedlnost, čestnost či úcta k životu, byly respektovány i na politickém poli. Uplatňování těchto hodnot máme od politiků očekávat. Místo neustálé kritiky a odmítání politiky chceme zaujmout postoj, který bude odrážet zodpovědnost za naši zem a za její budoucnost. ————————————-
    Co ti lidi nevymyslí, jémináčku.

  18. protestant

    Rusnok by takovou adopci evidetně potřeboval…. 🙂

Komentáře nejsou povoleny.