Na konci července (2013) se v rámci okurkové sezóny objevila na mnoha internetových serverech zpráva, že má Česko prvního pastafariána, který se nechal vyfotografovat na úřední doklad s cedníkem na hlavě. Například na webových stránkách Česká pozice jste mohli číst v článku
Česko má prvního pastafariána. Ramen! toto:
Pirát Lukáš Nový se na občanský průkaz nechal vyfotografovat s těstovinovým cedníkem na hlavě. Je vyznavačem Létajícího špagetového monstra.
Není to úplně pravda, pastafariánů je u nás mnohem více, jen se neodhodlali k tomu, aby na svých průkazech používali své fotografie s cedníky na hlavách. To se však asi co nevidět změní, protože spekulace na téma zda to je či není hoax, přerušily zprávy že pastafariány Česko neuznává.
Ministerstvo vnitra skutečně vydalo na svých stránkách prohlášení: Reakce MV na reportáž TV Nova „Blázen s cedníkem na hlavě? Ne, Pastafarián!“ v němž se píše:
Televize Nova odvysílala v úterý 31. července 2013 reportáž, která vyzněla, že Ministerstvo vnitra uznalo tzv. „Pastafariány“ a je možné se na doklad totožnosti nechat vyfotografovat s cedníkem na hlavě.
V první řadě je nutno uvést, že Ministerstvo vnitra církve neregistruje ani neuznává. K tomu je příslušné Ministerstvo kultury, které potvrzuje, že tzv. „Pastafariáni“ nejsou v Česku registrovanou ani uznávanou církví nebo náboženskou společností. Ministerstvo vnitra ve svém výkladu zákona o občanských průkazech jasně říká, že pokrývka hlavy z náboženských nebo zdravotních důvodů je na fotografii přípustná, mělo by se ale jednat o státem uznávanou církev.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že nechat se na doklad totožnosti vyfotografovat např. s cedníkem na hlavě je nepřípustné. Dále je nutné vzít v úvahu, že doklady totožnosti jsou majetkem českého státu a veřejnou listinou, která by neměla být znevažována recesistickými výstřelky.
Z nevinné recese se tak vyklubal pořádný problém. Ve skutečnosti byl ale tenhle problém v českém přístupu k víře a náboženství už dlouho. A o co že jde?
Naše zákony obsahují Listinu základních práv a svobod, která je tam proto aby nově přijímané zákony nebyly se zaručenými právy v rozporu. Konkrétně o této situaci píše Zákon ze dne 27. listopadu 2001 o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech) – 3/2002 Sb., § 2 Svoboda náboženského vyznání:
(1) Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je zaručena. Každý má právo svobodně projevovat své náboženství nebo víru buď sám nebo společně s jinými, soukromě nebo veřejně, bohoslužbou, vyučováním, náboženskými úkony nebo zachováváním obřadu. Každý má právo změnit své náboženství nebo víru anebo být bez náboženského vyznání.
V tomto zákoně se nepíše nic o tom, že by byl člověk povinen se přidat jen k registrované církvi. Naopak, je zde jednoznačně zmíněno vyznání nikoli církev. Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je věcí jednotlivce nikoli skupiny.
Zákon ze dne 30. listopadu 1999 o občanských průkazech, Část druhá: Vydávání občanských průkazů a potvrzení o občanském průkazu, Hlava I, Podmínky a postup při vydávání občanských průkazů, § 5, odstavec 1) b) jasně říká že při žádosti o nový občanský průkaz je třeba předložit:
1 fotografii o rozměrech 35 x 45 mm, která odpovídá současné podobě občana, zobrazuje jej v předním čelném pohledu s výškou obličejové části hlavy od očí k bradě minimálně 13 mm, v občanském oděvu, bez brýlí s tmavými skly s výjimkou nevidomých a bez pokrývky hlavy, není-li její použití odůvodněno důvody náboženskými nebo zdravotními; v takovém případě nesmí pokrývka hlavy zakrývat obličejovou část způsobem znemožňujícím identifikaci občana (dále jen „fotografie“); požadavky na technické provedení fotografie stanoví vyhláška Ministerstva vnitra (dále jen „ministerstvo“),
Do rozporu s tímto zákonem se ale Lukáš Nový nedostal, protože pokrývku hlavy odůvodnil náboženskými důvody. Ani upřesňující vyhláška Ministerstva vnitra č. 400/2011 Sb v § 7 Požadavky na technické provedení fotografie pro vydání občanského průkazu neobsahuje žádný důvod, proč by pastafarián nemohl mít na hlavě cedník, pokud ho považuje za náboženskou pokrývku hlavy (a pokud by tam byl, byla by vyhláška v rozporu se zákonem). V odstavci (3) uvádí pouze:
Pokrývka hlavy z náboženských nebo zdravotních důvodů nesmí na obličeji vytvářet stíny.
Ani s touto formulací není fotografie Lukáše Nového v rozporu (viz foto).
Pokud by Ministerstvo, Brněnský magistrát a případně i soud pokračovali tak, jak předjímá Ministerstvo vnitra, mohl by spor s cedníkem dosáhnout nepředstavitelně daleko.
Takový verdikt by totiž znamenal, že u nás je instituce s oprávněním rozhodovat o tom, které vyznání je povolené a respektované a které není. Žádná taková instituce samozřejmě ze zákona neexistuje, protože její existence by byla se svobodou náboženského vyznání v rozporu.
Pokus zavést rovnítko mezi konfesi a registrovanou církev je zjevně nápadem nějakého úředníka, který se ani neobtěžoval nahlédnout do platných zákonů. Kdyby mu dal soud za pravdu, udělal by tím první krok v procesu zavádění státního náboženství a rušení lidských práv.
Vůbec při tom nehraje roli, že jsou pastafariáni recesistickým sdružením. Posuzovat „pravost“ či „ryzost“ víry totiž není něco, co by mělo příslušet státu. Pokud stejné právo bude jednomu člověku na základě stejného požadavku přiznáno a druhému upřeno, bude tím zároveň porušena rovnost před zákonem. Ve skutečnosti už formulace umožňující fotografování s nábožensky zdůvodněnou pokrývkou hlavy vytváří právní mezeru, která má zvýhodňovat některé lidi před ostatními na základě neprůkazného důvodu.
Rozhodnutím soudu by nakonec byli ohroženi nejen členové recesistických náboženství, jako jsou pastafariáni nebo uctívači IPU ale i věřící tradičních neregistrovaných náboženství jakými jsou třeba Sikhismus, Kaodaismus nebo Šintoismis.
Pokud by se chtělo Ministerstvo vnitra držet uvedeného tvrzení, velmi rychle by asi následoval mezinárodní diplomatický konflikt.
Možná právě tohle pochopení vedlo rakouské úřady k rozhodnutí vydat řidičský průkaz známému rakouskému kritikovi neoprávněných náboženských výhod Niko Almovi. Pokud chcete znát jeho důvody, můžete si je poslechnout (pravda jen v AJ).
No a je to tady, ateisté nakonec musí bránit náboženskou svobodu, protože tradiční (zaběhlá) náboženství se bojí o koryta a tak lobbují v úřadech proti uznání „nových věrouk“, protože je ohrožují. Zvlášť tato „věrouka“/recese ukazuje plně nesmyslnost všech náboženství, proto se tradičním církvím nelíbí a snaží se jí vytlačit či vůbec nepřipustit ke svých výhodám a neoprávněným privilegiím
napadlo ma, že to má asi jeden háčik – neviem, či ten človek to nosí na hlave aj v bežnom živote alebo iba keď si ide dať robiť občiansky – ak to nenosí, tak potom je to asi trochu problém, nie?…
Paradoxně ne, protože o tom zákon nemluví. Je hloupý v tom, že nepopisuje pravidelnost nebo nutnost nošení pokrývky hlavy, ale pouze důvody, takže pokud někdo udá důvod, mělo by to stačit.
Já bych mu tu občanku s cedníkem vydal. Nebo třeba s nočníkem.
Vlasy nejsou k identifikaci nutné. Ženy jejich barvu či délku mění mnohokrát za život a to bez výměny občanského průkazu. A vlasy jsou také pokrývka hlavy.
Když to tak pročítám, neznaje příslušných zákonů, napadá mě asi dost zásadnější (než cedník na hlavě) věc:
Říká-li náš zákon, že „Každý má právo změnit své náboženství nebo víru anebo být bez náboženského vyznání“, pak by u nás neměl být povolen islám, neb ten přestup na jinou víru nepovoluje. Dokonce snad opuštění víry (muslimské) podléhá trestu smrti.
Nebo se pletu?
Proč by měl nosit tuto pokrývku vždy? Třeba mu to náboženství přikazuje jen někdy ? Třeba jeho pastafariánská „církev“ po něm chce, aby to měl jen na občance a on z náboženských důvodů uposlechne…
Jarmulku taky nemusíte nosit furt, třeba v posteli ji nemáte…
@Antitheista Ramen!
No rekl bych ze by melo milemu urednikovi stacit, pokud by byla cirkev zaregistrovana v jakemkoliv state EU. A to si tipuji, ze je.
V Brně se ještě v roce 2013 používá vzor občanského průkazu v tomto článku? Tak to pak asi cedník na hlavě nebude vadit.
Já bych jenom připomněl, že to tu není s fotografií na OP poprvé. Poprvé odmítli fotografii žida s jarmulkou na hlavě. Ten se tehdy snažil argumentovat způsobem, že mu víra nedovoluje odejít z obydlí bez jarmulky a jeptišky čepce mít mohou.
Pastafariáni by měli vysvětlit pár věcí, především jak vědí jak vypadá, jak vzniklo, kde se nachází, jak je staré a jak to že se pšeničné proteiny ještě nerozložily? :-)))
To věřící židé, křesťané a muslimové to mají zmáknutější:
-nevědí jak bůh vypadá
-bůh je věčný a proto nemusel nijak vzniknout
-bůh se nachází v nebi (myšleno v jiné nehmotné dimenzi)
-protože je bůh nehmotný, nepodléhá rozkladu
Pingback: Kačenka je Ježíš! Dokažte že to není pravda! | Ateisté ČR
Pingback: Petr Polák zástupce ombudsmana - rozlučte se se svobodou náboženského vyznání | Ateisté ČR
„To věřící židé, křesťané a muslimové to mají zmáknutější:
-nevědí jak bůh vypadá
-bůh je věčný a proto nemusel nijak vzniknout
-bůh se nachází v nebi (myšleno v jiné nehmotné dimenzi)
-protože je bůh nehmotný, nepodléhá rozkladu“
– nevědí jak bůh vypadá, ale neustále tvrdí, že vědí, že nás stvořil k obrazu svému, také ho popisují podle vlastností, bez důkazů
– nemají důkaz, že existuje, ani že je věčný, to vesmír může být věčný
– nemají důkazy, že bůh je nehmotný, ani že něco je nehmotné
– ne vše hmotné se musí rozložit, třeba hmota sama na nejmenší úrovni se nemusí nikdy rozložit, protože už není z ničeho dalšího složená
Zase tak zmáknuté to nemáte 🙂