Protirouhačský fanatismus v Pákistánu nebere konce. V Paňdžábu zakazují “blasfemické knihy”

Autor | 31.07. 2020

V současném světě byste jen těžko hledali zemi, která by mohla Pákistán sesadit z trůnu největšího bojovníka proti rouhání. Pákistán vyhlásil boj blasfemii a tamní velmi přísný protirouhačský zákon je v posledních letech velmi čile využívaný. Pákistánská vláda ale nekoná takříkajíc ve vakuu, po tvrdém potírání blasfemie existuje v Pákistánu společenská poptávka. Proto jsme za posledních několik let byli v Pákistánu svědky řady případů, kdy “dav” vzal spravedlnost do svých rukou a člověka, který byl obviněn z rouhání, sám poslal na věčnost. Podobně jako v Bangladéši se objevily také případy, kdy byl domnělý rouhač odpraven samostatně jednajícím náboženským fanatikem.

Krom toho samozřejmě koná samotný stát: Pákistáncům běžně chodí SMS zprávy, ve kterých jsou vyzíváni k nahlašování a udávání potenciálních rouhačů. Řada ateistů již byla v Pákistánu kvůli rouhání odsouzena, mnoho dalších jich na verdikt teprve čeká ve zdejších věznicích. Jako nejkřiklavější příklad připomeňme případ Ayaze Nizamiho, zakladatele organizace Atheist & Agnostic Alliance Pakistan, který byl spolu s několika dalšími členy zatčen protiteroristickou jednotkou (která si v Pákistánu pro ateisty-rouhače běžně chodí) již začátkem roku 2017. Za jeho zločin – nahrávání rouhačského obsahu na WhatsUp – mu v Pákistánu hrozí trest smrti. Od února 2017 kdy byl zatčen však o něm, stejně jako o řadě dalších pákistánských ateistů, nemáme žádné další informace.

Poté, co byl v červnu kvůli rouhání zatčen vysokoškolský profesor a spisovatel Sajid Soomro, a následně taktéž v červnu kvůli stejným obviněním i jeho kolegyně, profesorka Arfana Mallah (která se rouhání dopustila kritikou Soomrova zatčení), pokračuje Pákistán ve svém protirouhačském fanatismu na další úrovni. Taktéž v červnu se vláda pákistánské provincie Paňdžáb rozhodla, že zatočí s protirouhačskými knihami, které by ráda zakázala. Usnesením z 6. června tamní vláda s okamžitou platností zakázala několik knih, které mají obsahovat “rouhačský obsah”. Výběr třech knih, které v Paňdžábu zakázali, je poměrně pozoruhodný: okamžitý zákaz se dotkl dvou knih americko-britského autora Lesleyho Hazletona, konkrétně pak knih The First Muslim (2013) a After the Prophet (2009). Třetí zakázanou knihou se stala publikace Short History of Islam (1977) od pákistánského politika Mazhara-ul-Haqa. Dawkins i Hitchens zatím oku pákistánských náboženských cenzorů unikli, ale co není, může brzy být.

Cemtrální pákistánská vláda se zatím k usnesení formálně nevyjádřila, iniciativa však již byla přivítána mnoha pákistánskými politiky včetně členů pákistánského parlamentu či vůdce opozice v Páňdžábu (skvělé mít takovou opozici, no ne?). Paňdžábská protirouhačská iniciativa si vysloužila uznání ostatních především proto, že pozvedla téma rouhačských knižních publikací.  Kupříkladu paňdžábský politik Rana Mashhood Ahmad Khan uvedl, že je důležité pozatýkat jednotlivce, kteří se podílejí na zveřejňování, šíření a distribucí knih s rouhačským obsahem.

Se zákazem několika málo knih se nicméně provincie Paňdžáb nespokojila a proto koncem června zakázala další stovku knih s “rouhačským a proti-pákistánským obsahem”. Druhý, masivnější zákaz, má na svědomí paňdžábská Rada pro vzdělávání a učební texty a týká se prozatím pouze užívání těchto knih v soukromých školách. Rada je však při chuti a tak aktuálně přezkoumává “vhodnost” dalších deseti tisíc knih. Šéf Rady, Rai Manzoor Husain Nasir, uvedl, že až práce Rady pro vzdělávání a učební texty skončí, počet zakázaných knih se bude pohybovat v tisících. Nasir dále uvedl, že zákaz knih je v souladu s paňdžábským zákonem o učebních textech z roku 2015, který umožňuje zakazovat knihy, které nejsou v souladu s učením islámu.

S učením islámu pak není v souladu například to, když je v učebnici matematiky pro základní školy nakreslené prasátko, které na obrázku počítá příklady a vysvětluje matematické početní operace. Jedna ze zakázaných knih byla zakázána právě proto, že takové prasátko obsahovala.

A aby si v Paňdžábu vše pojistili, 22. června schválil tamní parlament zákon, který umožňuje zakazovat všechny knihy, jejichž obsah bude vyhodnocen jako “nevhodný”. Zákon po schválení čeká už jen na podpis paňdžábského guvernéra, poté budou moci tamní náboženští cenzoři začít pilně a na plné obrátky pracovat.

One thought on “Protirouhačský fanatismus v Pákistánu nebere konce. V Paňdžábu zakazují “blasfemické knihy”

  1. ateista

    Věnujete se popisování situace kdesi na konci světa, se kterou stejně nic neuděláte a v Česku zatím Duka a jeho kohorta stále silněji ovládá českou společnost, mimochodem stejně hloupou a omezenou, jako je společnost pakistánská. Počínaje “ateistou” Zemanem a konče zabedněnou Poslaneckou sněmovnou, bojící se přijmout adekvátní zákony, které by církve přeřadili mezi zájmové spolky jako jsou myslivci nebo včelaři. Dokonce ani nepřinutíte společnost k veřejné a otevřené konfrontaci víry a ateismu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *