Za sekulární Staromák a Českou republiku. Přijďte v sobotu 15.8. vyjádřit svůj nesouhlas se symbolem katolického triumfalismu

Autor | 11.08. 2020

Všechny ateisty, sekularisty, stoupence odluky církve od státu a vůbec všechny, kterým vadí vztyčování symbolů katolické netolerance na veřejných prostranstvích bychom rádi pozvali na neformální sešlost za sekulární “Staromák”, která se bude konat již tuto sobotu 15. srpna od deseti hodin dopoledne na Staroměstském náměstí. V sobotu dopoledne totiž bude na Staroměstském náměstí probíhat svěcení Marináského sloupu, symbolu katolické netolerance a nesnášenlivosti. Svěcení sloupu se neujme nikdo jiný, než velký fanoušek cenzury a protirouhačských zákonů, Dominik Duka. Ten Dominik Duka, který má z poslední doby na svědomí například výrok o tom, že ateisté představují společensky nežádoucí element, “o jehož odmítnutí nemůže být celospolečenských pohyb,” bude světit sloup, o kterém katolíci mluví jakožto o “sloupu usmíření”. S usmiřováním se to ovšem v souvislosti s Mariánským sloupem bude mít podobně, jako se to má se svobodou náboženství prizmatem věřících, kteří si svobodu náboženství interpretují jako svobodu praktikovat své vlastní náboženství, a nikoliv jako svobodu “od” náboženství či svobodu volně praktikovat náboženství, se kterými oni sami nesouhlasí či jej neuznávají.

Do debaty o Mariánském sloupu není třeba vnášet žádné emoce, stačí se podívat na fakta. Znalci dějin umění, historici umění, či chcete-li kunsthistorici, sepsali k Mariánskému sloupu memorandum, které je dostupné např. zde na webu Ústavu dějin umění při Akademii věd České republiky, jež (kromě jiných odborných institucí) memorandum zaštítil a podpořil. V memorandu se dočtete informace a fakta, která jsou mnoha lidem dobře známa. Nikoliv však těm, kteří neustále dokola opakují lži o tom, že Mariánský sloup byl výhradně symbolem vítězství nad Švédy. Kunsthistorici o sloupu píší jakožto o symbolu habsbursko-katolického triumfalismu, který se opíral o program militantní katolické protireformace, a také jako o symbolu habsbursko-katolické protireformační propagandy.

Snad jen člověka, který zaslepen svým katolickým dogmatismem neustále dokola opakuje báchorky o vítězství nad Švédy může překvapit ztvárnění Panny Marie, která byla vyobrazena jako přišlapávající hlavu draka, představujícího zlo, v dobovém pojetí tedy i protestantskou herezi.  V přízemí sousoší pak byli andělé bojující s ďábly, kteří symbolizovali nekatolické “kacíře”. Toliko ke “sloupu usmíření”.

Sobotní “neformální sešlost za sekulární Staromák” pořádá Jan Zahradil z ODS, který pro web Ateistů ČR popsal své motivace pro pořádání této akce:

“Odstranění Mariánského sloupu bylo součástí emocionálního koloritu kolem vzniku Československa. Je proto celkem pochopitelné, že šel ve jménu sekulární republiky k zemi pomník, tak úzce spojený s katolickou monarchií. Tato událost se nepochybně stala pevnou součástí našich dějin. Chtít ji napravovat po 100 letech jako historický “omyl” je nejen pošetilé, ale i necitlivé. Navíc se ukazuje, že nejde v první řadě o obnovu umělecké památky, ale o vztyčení náboženského symbolu. To dokazují okázalé slavnosti svěcení tohoto sloupu.”

Závěrem se podívejme na plakát, kterým na svěcení “sloupu usmíření” zvou katolíci, ze kterých usmíření doslova čiší, když v pozvánce mluví o “vítězství nad ďáblem i jeho pyšnými lidskými přisluhovači”, o “pohaně, které se někteří nevěrní a pobloudilí předci dopustili v roce 1918” či o “nápravě bezbožecké křivdy minulosti”.

32 thoughts on “Za sekulární Staromák a Českou republiku. Přijďte v sobotu 15.8. vyjádřit svůj nesouhlas se symbolem katolického triumfalismu

  1. ateista

    Je dobře, že se bude konat akce, která upozorní veřejnost na obludné směřování české společnosti do doby temna. Jen by bylo potřeba více takových odvážných Janů Zahradilů, nebo ještě lépe, kdyby některá celá politická strana jako svůj program vyhlásila zákaz veřejného uctívání boha a praktikování náboženství odsunula do soukromí.
    Duka a jeho nohsledi používají stejné praktiky jako Hitler a jeho nacističtí přisluhovači. Podvod a lež, překrucování pravdy, oblbování té zbývající hrstky věřících, která ještě neprohlédla smysl existence a cíle katolické církve, to jsou metody “práce” církevních pohlavárů. I před vypuknutím války se mnoho lidí pousmávalo nad snahami Hitlera, podobně jako se teď pousmávají nad snahami Duky. Ale v obou případech to dopadá stejně. Pomalu, plíživě ovládají část společnosti, až nakonec přinutí zákonodárce, aby byly přijaty zákony, které jim poskytnou tolik vytouženou moc.
    Díky Jane Zahradile.

  2. toli

    @Alibaba
    Myslím že Zahradil se s komunisty bavit nebude.Nicméně komunismus je ke křesťanství konkurenční rovněž totalitní ideologií a říká se že nepřítel mého nepřítele je……..ale je pravdou že v KSČM se nikdo nevyzná,komunistická strana která podporuje vládu oligarchy,kdo to jakživ viděl ?
    Přesto si myslím že je dobře když tam komouši budou,alespoň bude větší účast. Nemusíš se s nimi bavit a stejně tak si Zahradila nikdo s komunity spojovat nebude.
    Na druhou stranu to asi katolíkům poskytne klacek,”No vidíte jak jsou pořád lidi ovládání komunistickou ideologií ! “

  3. Marek

    No, já tam Alibabo nejdu jen proto, že opravdu nemůžu. Jinak bych sed do auta, a byl tam. Jde přece o principiální věc, a jestli se tam budou motat komunisti, to je přece jedno, to přece není jejich akce. Ale určitě by bylo smutný (a nedivil bych se), kdyby se to pak jako komunistická akce prezentovalo. Od sloupařů se to očekávat dá s ne úplně malou pravděpodobností. Komunisti byli vlastně jediní, kdo jim na pár desítek let vzali jejich exkluzivitu, tak si s nimi rádi vyřizují účty při každé příležitosti.

    Já se o tom “smíření” taky dočet. K tomu taky, že “pro nás vyjadřuje naději”,potom, že je česká společnost v “duchovní krizi”, a že nesouhlas se sloupem spočívá v “nevědomosti”. Jeden neví, čemu se u toho má víc divit. Samozřejmě, že to “nás” znamená jen a pouze katolíky. Příštím rokem je sčítání lidu, a pokračuje-li (čemukoli jinému bych se teda divil podobně, jako těm katolickým sloganům) tendence řídnutí katolictva od r. 1990, tzn. jejich smrsknutí se z ca 4 na 1 milion (kdy ty 4, a asi i ten jeden bych asi stejně nějak komentoval) vůbec bych se nedivil, kdyby se při tom sčítání došlo k podobnému počtu, jako je zastoupení sexuálních menšin. No, ale viditelně jim to nebrání vyjadřovat se ve množném čísle, navozujícím dojem, že jde o značně množné číslo, nebo de facto téměř o všechny. Ostatně, jinak se snad ani nikdy nevyjadřovali. Dnes je to ale o to tristnější, že sloup jednak budí značný odpor, a jednak velké většině národa jsou katolické rituály včetně sloupu naprosto lhostejné, natož aby v nich shledávali nějaké akty či symboly smíření. Vlastně, pokud by jim o tom někdo vůbec řekl, ani by netušili, kdo by se s kým měl smiřovat. Nehledě samozřejmě k tomu, že pokud někdo není bigotním katolíkem, určitě to neznamená, že je v nějaký krizi, a protestuje-li někdo proti “vztyčení”, skutečně to není kvůli nějaké jeho nevědomosti. A když tady čtu ty další jejich hefty, zůstává mi rozum stát ještě víc.

    No, rozum…, on si v těchto situacích jeden musí uvědomit, že zrovna rozum není instrumentem, který je tam namístě. Nakonec, sami zainteresovaní stejně deklarují, že zrovna on jim na mnohých místech nepříjemně překáží. Ten sloup, jak každý ví, dokonce i ti, kdo kafemlýnkují o tom Švédsku, je naprosto čistým a nepokrytým symbolem katolického okultismu, natvrdo sem skutečně instalovaného z rakouského prostředí. To slovo se jim možná nelíbí, nicméně jde o mariánský kult. Tak je to přece standardně nazýváno, tak se s tím asi těžko dá polemizovat. Jde tedy o kultovní symbol jednoho, ze směrů křesťanského náboženství. Nic míň, ale taky nic víc. Ze mnoha pádných důvodů tam proto jeho velmi nedokonalá kopie nemá co dělat. Jó, kdyby tenkrát nebyl zbořen, a stál by tam ten původní, to by byla jiná věc. Šlo by opravdu o součást historie. Sice neradostné, ale skutečné, a s tou se manipulovat nedá.
    Měl bych toho k tomu ještě spoustu, ale nebudu dál rozepisovat věci, které jsou zřejmé. Jen mě ještě napadlo, jaká mohla být taky jedna z motivací to tam nacpat za každou cenu. Staroměstské náměstí je jedno z nejvýznamnějších míst naší historie, ne-li rovnou nejvýznamnější. A na něm se vesele pne kdo? Jan Hus. Z katolického pohledu heretik a kacíř. No tohle?!! Takovej si tam bude stát, a my nic?!! My, kteří jsme ti praví a jediní, nic?!! Tak na to se teda podíváme!! Jako, opravdu bych se nedivil ani málo, pokud by tahle drobnůstka trošku “cloumala jejich majestátem”, a nutkala je taky si tam znovu očůrat svůj patník. Aspoň to, když rovnou toho Husa odstranit by jim neprošlo. On takový Duka, když měl o tom sloupu tzv, pokojně diskutovat v rozhlase, tak se po jakési poznámce taky v pořadu přítomného budˇhusity, nebo evangelíka, těžce na@ral, a uraženě z vysílání odešel…

  4. Pingback: Tak zítra před desátou na Staromáku, pomůžete mi na střídačku držet transparent🙂. Jinak zdůrazňuji, že nejde o aktivitu @ODScz, ale mo... - MEDIAVOX.CZ

  5. Alibaba

    Tak jsem se zúčastnil.
    Komunisti tam asi nebyli, nebo jsem je neviděl. Ale v táboře odpůrců bylo mnoho křesťanských protikatolických (protestanti a ???) odnoží, kteří nesouhlasí s katolíkama. Prostě takové sektářská hádka.
    P. Zahradil se nehlásil ani k nim.
    Jinak občas proběhla diskuze s nějakými věřícími, bylo na těch věřících vidět, že moc nechápou sekularitu a ateizmus už je úplně nad jejich chápání (zjednodušeně). Nekteří věřící říkali, že se za mě pomodlí, a asi 2 věřící nás sekularisty poslali do blázince. 🙂
    Jinak co se týče sloupu, tak jsem moc neposlouchal, protože to povídání mě nedávalo hlavu ani patu.

    Ad Marek a “smíření”:
    Z mého pohledu je to nesmysl, já se s nima smiřovat nepotřebuji a ten sloup tuto věc křesťanskou symbolikou nevyjadřuje.

  6. toli

    @Alibaba
    Oni nemohou chápat sekularizaci protože trpí stejným kognitivním biasem jako muslimové kterým prý Alláh dal Evropu aby rozšířili jeho slávu.Křesťané nechápou že jim sekularizace vyčlenila prostory (kostely a poutě) kde si mohou hýčkat svou šílenost avšak není možné tu hloupost praktikovat ve veřejném prostoru.Kdyby znali svou bibli tak by věděli že celá zeměkoule patří Satanovi a nic na tom nezmění stavění nových kostelů,sloupů a vztyčování křížů.
    Je to celé na hlavu,při sčítání lidu v roce 2011 nabádala církev ovce ať se hlásí ke křesťanství.Při sčítání lidu v roce 2021 církev usiluje naopak o to aby otázka náboženství vůbec v dotaznících nebyla,ono totiž na první pohled bude zřejmé jak málo je křesťanů a jak vymírají.

  7. Marek

    Teď je to takový nešikovný, protože se to zobrazuje strašně za dlouho, ale pověz mi Alibabo, jaká tam byla četnost? I těch prosloupovejch, i ostatních? Teda, jestli se to dá odhadnout. Zajímá mě, kolik bylo těch, ochotných hnout zadkem, a dát najevo, co si o tom myslí? Já někde čet, že “asi čtyřicet protestujících”, ale nevím, co si z toho vzít
    Jinak, fakt mě štve, že jsem nakonec nemohl, tak jsem o tom aspoň něco napsal –
    https://voxpopuliblog.cz/duka-pravil-ze-pamatnik-neni-vyrazem-zpupnosti-katolicke-cirkve/

    A k tomu smíření, samozřejmě, že to nesmysl je. Naprostý. Má to být uvedeno i na tý pamětní listině, co tam do toho kamsi chtěli vložit, ale nakonec z nějakého důvodu snad nevložili. Ptát se jich na to nebudu, protože nerad masochismus, ale když už to tolikrát opakovali, určitě na to vysvětlení připraveno mají. Smysl to nejspíš bude dávat podobný, jako dávají všechny ty ostatní bláboly, co kolem toho jsou, vlastně i veškerý ostatní. O tom jejich vztahu k tomu usmíření ostatně vypovídají i ty “nabídky”, že se za tebe budou modlit. Není potřeba složitý dedukce uvědomit si, že to je dle jejich vnímání vlastně taky nabídka ke smíru, a považují to za nejlepší, co pro tebe můžou (a proto tedy chtějí) udělat. Je to frustrující, kdy to s tebou oni podle svého soudu myslej opravdu dobře, a ty jim nemáš jak sdělit, že to je přesně ono, co nechceš. Ale to nemá cenu rozebírat, protože náboženský mozkožrout je neuchopitelnej fenomén.

  8. xjur

    Vůbec nemám pobožným za zlé, že si postavili reklamu na Staromáku. Takové příležitosti by rád využil každý politický subjekt!
    Zásadně mi však vadí postoj pražských zastupitelů, kteří to povolili bez ohledu na sekulární charakter státu, bez ohledu na postoj historiků, bez ohledu na století ve kterém žijem, bez ohledu na geopolitické souvislosti (oslava výsledků jedné náboženské války podněcuje k dalším náboženským válkám), bez ohledu na současný charakter katolicismu a bez ohledu na zdravý rozum.

  9. Alibaba

    @Marek
    Četnost tam byla v úplným nepoměru.
    Proti sloupu: Čistě sekularistů tak do 20 lidí, k tomu cca do 40 (protestantů + nějakých dalších sektářtářů co se jim nelíbí uctívání Marie).
    Pro sloup: Neumím odhadovat, a hledat se mi to nechce, ale tak cca 5000????

    A do toho se tam motalo spousta turistů….

    K tomu modlení taky nechápali, když jsem jim řekl, že z mého pohledu dělaj jen zbytečnu páci a taky jsem to vnímal, že si ze mě dělaj prdel.

    @xjur
    To když jsem někou tam říkal, že je to jen výsledek sektářské války (protestanti X katolíci), tak to taky nechápal.

  10. Jan Novák

    Když smí být symboly ateismu, pornografie a konzumu (neříkám, že ateismus nutně znamená ty druhé dva, sám jsem ateista) na každém kroku třeba v podobě billboardů (Satan s čertovským pivem, to už jsem taky viděl), tak svoboda náboženství vyžaduje, aby směly být stejně rozšířené i symboly náboženské. Ateisté a nábožní jsou si rovni a mají stejné právo na veřejný projev. Já jsem ateista, ale ne ješitný ateista, takže mi veřejná patrnost přítomnosti věřících nevadí.

  11. Marek

    Těm počtům se Alibabo nakonec už nedivím, je to dáno právě tím, že ateismus není nějaká sekta, nebo dokonce náboženství. Což “do zmodrání” opakoval třeba Hájek na Vlasteneckém setkání v Příčovech (má to Petr Hampl na svém webu). Věřícím ten binární systém – věřím, že je // věřím, že není – z hlavy nevyndáš. Do podobnýho zbarevnatění se jim může vysvětlovat, jak to s tím ateismem je, oni dokonce i často dělají, že tomu rozumí. A pak najednou brnk, a jsou zpátky v mozkovým bludišti, ze kterýho nemají jiný východ, než ten plus, nebo mínus věřící. Potkal jsem se s článkem silně katolického Roberta Trošky, taky jsem mu psal odpověď –
    https://voxpopuliblog.cz/fauly-na-roberta-trosku/
    Uvádí tam nějakých 1.500 sloupařů, a vadí mu, že je to málo. Tak jsi to s těmi 5.000 možná trochu přepísk 🙂 , oni by to jen těžko početně podhodnocovali.
    U nás se sice říká, že jsme silně ateistická země, ale hlasitěji se jich projevuje opravdu málo. My máme takovej ten nasalámovej ateismus. Lidi se na to náboženství dívají jako na (třeba) moravský folklór v krojích, kde tančej odzemek. Ale jen v televizi, osobně se tam podívat nejedou. A protože je to pro ně ten folkór, ostatně, ony ty jejich rituály ve všemožných zvláštních krojích to hodně připomíná, tak je ani nenapadne proti tomu nějak protestovat. Vlastně si toho víc všimnou jen o Vánocích a Velikonocích, kdy ani pořádně neví, co z toho je náboženského, a co “pohanského” charakteru.

  12. neruda

    K akci pana Zahradila, resp. k Mariánskému sloupu vůbec, doporučuji úsměvný článek na serveru Česká pozice s názvem „Obnovený Mariánský sloup je pro všechny. Nejen pro věřící“ od jistého Roberta Trošky (odkaz nedávám vědomě, asi by to neprošlo).
    Pan Troška se patrně inspiroval svým jmenovcem, režisérem Zdeňkem Troškou, a pokusil se vytvořit třeskutou srandu, když uzavřel svůj opus těmito větami:
    „Doufejme, že se Mariánský sloup stane symbolem smíření, pokory a duchovního prožitku. Navíc je pro všechny, nejen pro věřící. Jde o místo poděkování i proseb lidí, kteří procházejí strastmi. Mohou sem zajít a prosit Pannu Marii či se pomodlit.“ 🙂
    Takže až nás, milí ateisté, bude něco trápit, spěchejme k Mariánskému sloupu, tam se to vyřeší!

  13. Karel 423

    Domnívám se, že počet ateistů při svěcení mariánského sloupu odpovídá našemu přesvědčení. V opracovaném nebo neopracovaném kameni vidím(e) pouze kámen. To že někdo přesvědčil někoho , že je to symbol něčeho, mě nechává zcela klidným. Význam onoho kamene vznikne až tehdy, když se mu začne dělat reklama a objeví se příznivci a odpůrci. A čím více se mu bude provolávat sláva nebo hanba, tím více vzroste jeho symbolická “hodnota”. Pro mne má její symbolická hodnota význam bábovičky z písku na pláži. Po příštím přílivu po ní nezůstane ani stopa (po té symbolické hodnotě). Souhlasím s xjur, že nadbíhání církvi ze strany pražských zastupitelů je špatně. Špatně je i ničení pomníků, které kdysi mohly mít i nějakou symbolickou hodnotu. Dnes by mohly sloužit třeba jako studijní materiál o dobách minulých a způsobu myšlení tehdejších lidí. Budeme-li je zatracovat, nebo adorovat, jejich symbolickou hodnotu vzkřísíme a jsme na úrovni pánbíčkářů, kteří si v symbolech libují.

  14. Hraničář

    Marek
    19.08. 2020
    ………….. ateismus není nějaká sekta, nebo dokonce náboženství. Což “do zmodrání” opakoval třeba Hájek na Vlasteneckém setkání v Příčovech (má to Petr Hampl na svém webu). Věřícím ten binární systém – věřím, že je // věřím, že není – z hlavy nevyndáš. ………………

    Na stránkách Christnet.eu mě v poslední době připustili do diskuze. Takže kdo má zájem, může tam nahlédnout do argumentů.

  15. toli

    @Karel 423

    V tom je právě ten problém.Dle mého názoru pokud vidíš v opracovaném či neopracovaném kameni pouze kámen tak svou netečností pomáháš rozšiřovat iracionalitu..Ty by jsi totiž měl hlasitě hlásat že je to pouze kámen.V dnešní době kdy alespoň v Česku nehrozí za náboženskou nevíru žádné postihy se náboženství či esoterika šíří přesně tímto způsobem.Tam kde rozum a racionalita vyklidí pozice nastoupí iracionální bláboly a největší zdrojem iracionálních blábolů je již po staletí bible.Iracionalita v praxi funguje tak že když třeba katolíkům vytkneš modlářství (což je dle bible těžký hřích) tak ti odpoví že sochy a obrazy jsou pro ně pouze symboly.Přesto se k těm “symbolům ” chovají jako k živým entitám,uctívají je,líbají je a podobné další úchylnosti.Ostatně právě ŘKC falšovala Desatero aby mohla kšeftovat s devocionáliemi. Katolické desatero se liší od originálu v druhém přikázání,z pohledu katolíka falšování je důležité aby církev nepřišla o významné přijmy. Když jsem to kdysi vytkl knězi tak mi odpověděl že jak jinak by Bůh mohl promlouvat ke svým vyvoleným než právě přes sochy a obrazy……čili pro ně to nejsou jen symboly ale i komunikační prostředky s jejich Pánem….

  16. Karel 423

    @Toli
    Děkuji za reakci. Z Tvé odpovědi usuzuji, že jsem se pravděpodobně nevyjádřil dostatečně srozumitelně. Domnívám se, že ŘKC velmi dobře ovládá své ovečky právě pomocí symbolů. Přitom jsou si tak jistí, že převrací jejich skutečný, původní význam (hnusný popravčí nástroj povýší na symbol dobra, mariánský sloup prezentují jako symbol smíření, přestože národ rozděluje atd., atd.). Svým příspěvkem jsem se snažil naznačit, že přistoupíme li na hru, kterou si církve, zejména ŘKC, za staletí velmi dobře nacvičily, sklouzneme k málo účinnému hašteření nad symboly. Tím neříkám, že nemá význam, dokonce to považuji za velmi důležité, svůj nesouhlas se vztyčením mariánského sloupu vyjádřit. Přiznejme si ale otevřeně, jaký výsledek měla akce ateistů? Snad v tom, že se veřejnost dozvěděla, že existují lidé, kteří se vztyčením sloupu nesouhlasí. To ale nejsou jen ateisté. Kolika lidem to nahlodalo jejich náboženské přesvědčení? Nemělo to na nábožensky věřící přímo opačný účinek? Každý nese velice nelibě, když jim někdo bere jejich hračku nebo haní symboly, u kterých se mohou ukájet.
    Domnívám se, že existují účinnější metody, jak myšlence ateismu prospět. Jednou z nich je (kromě mnoha dalších), nevolit politiky, kteří si ke svým politickým cílům berou na pomoc náboženskou ideologii, nebo se dokonce paktují s církvemi.

  17. toli

    @Karel 423
    Ještě se vrátím k tématu komunikace s Bohem přes sochy a obrazy.Před 5 lety jsem našemu faráři půjčil starý film “Jméno růže”,on ho nikdy neviděl .A velmi mne překvapilo jak v tom filmu viděl věci které duševně zdravý člověk nevidí.Třeba tam je scéna jak jednu ženu z něčeho obviní a upálí ji. Dle našeho faráře ta žena byla zcela jistě nevinná protože hranice zcela neshořela…..Dle farářových představ a přesvědčení tedy Bůh přímo zasahuje do tvorby scénářů aby dal najevo svou vůli……Na takové představy je už potřebné mít hodně poškozený mozek.A ovce mu to žerou (a je ve svých kruzích celkem oblíbený) protože při běžném styku nepůsobí dojmem blázna.

  18. toli

    @Karel 423
    Kolika lidem to nahlodalo jejich náboženské přesvědčení?

    Obávám se že nikomu to nenahlodalo náboženské přesvědčení….

    Domnívám se, že existují účinnější metody, jak myšlence ateismu prospět. Jednou z nich je (kromě mnoha dalších), nevolit politiky, kteří si ke svým politickým cílům berou na pomoc náboženskou ideologii, nebo se dokonce paktují s církvemi.

    Obávám se že je to mylná představa.Jak dlouho je rádoby JUDr Benda v parlamentu, mimochodem iniciátor modlitební ekumenické kaple v parlamentu ? Přesně 30 let……..Ono nestačí mít nálepku KDU (v případě Bendy ODS).Většina se k Bohu ani nehlásí avšak bible říká že po ovoci poznáte je.Tedy dlouhodobě sledovat rozhodnutí těch kteří jsou zasaženi náboženstvím a volí optikou náboženství.A kdo z běžných voličů je dokáže indentifikovat ? Vezmi si třeba Kalouska,Topka je agilnělší a agresivnější odštěpenec KDU.Křesťané jsou rozlezlí po všech stranách a je docela těžké je demaskovat

  19. toli

    @Karel 423
    A když už jsme u těch politických stran….Jedna moje dobrá kamarádka charakterní idealistka ,ekonomka vstoupila do místní buňky ANO ještě když ANO teprve začínalo.Po určité době když viděla tu bezskrupolózní svoloč tak zase hodně rychle z ANO odešla.Teď máme před krajskými volbami a pan poslanec za ANO ve zdejším kraji slibuje už asi 7 let dálnici (ještě se ani nekoplo).A hitem letošních voleb je 1000 korun na každé dítě z krajského rozpočtu a rozdávání bicyklů . I lidé z druhého konce zdejšího kraje už znají pana poslance jako bezpáteřního populistu a ano je velký sympaťák s obrovským darem rétoriky což dokazuje ve svých předvolebních videích na facebooku ,ale tím výčet jeho kladných vlastností končí.A co by jsme neslíbili pro korýtko,že ?

  20. Karel 423

    @toli
    “Obávám se že je to mylná představa” ??? (!)
    Není tak obtížné se s názory politika seznámit a rozhodnout se se znalostí věci. A volit nikoliv jen na základě dojmu nebo nálepky, případně psychózy vyvolané např. medii. Chtělo by to pouze trochu kritického myšlení a nenaletět každému blábolu.
    Nicméně volba správného politika je pouze jedna z mnoha dalších metod. Snad je dostatečně pochopitelné, že získat spojence, třeba mezi politiky, kteří jsou prokazatelně ateisty (podle ovoce poznáte je), považuji za účinnější metodu, než vykřikování na ulici. Proti gustu ale žádný dišputát. Dále si myslím, že nevhodně zvolená metoda může myšlence ateismu dokonce uškodit. Je to ale na delší diskusi a poněkud hlubší vhled do problematiky.

  21. toli

    @Karel 423
    Není tak obtížné se s názory politika seznámit a rozhodnout se se znalostí věci.

    Ano,to se týká možná vás a mne.Já však mluvil o běžných voličích.A běžný volič nepřemýšlí do hloubky problematiky.Já to vidím dnes a denně kolem sebe,prostě většina lidí jsou tupé ovce co skáčou na lep populismu.Bendovi (ODS) stačí přes prostředníky zaplatit pětikilo za hlas a své korýtko má jisté.Moje švagrová důchodkyně slyší na 8 stovek od Babiše a netuší že ten její Mesiáš zadlužil ještě děti jejich vnoučat.Další můj známý, “podnikatel” co podniká na úkor sociálně slabých je velký obhájce Babiše.Prý Babiš je nejlepší premiér historie Česka protože dorovnává důchody a platy státních zaměstnanců aby přežili zdražování všeho. Jenže on si se svým mozečkem nemůže uvědomit že je to přesně naopak.Peníze ztrácí hodnotu protože Babiš pouští do oběhu čím dál více peněz (aby si koupil své voliče) a proto stoupají ceny všeho aby se vysál přebytek peněz z oběhu.Všechny řetězce mají zahraniční vlastníky což znamená že zisky jdou do zahraničí a to je správné protože vlastník má právo na zisk.No a aby jsme nebyli jen u ANO a ODS tak Pitomio a jeho přisluhovači (SPD) hlásá že vystoupením z EU zbohatneme a představte si že se najdou idioti co mu věří….
    Vůbec si nedělám iluze o voličích-příliš mnoho slibů (každému slíbíme to co chce slyšet) a málo skutků.

  22. Hraničář

    toli
    08.09. 2020
    Před 5 lety jsem našemu faráři půjčil starý film “Jméno růže”,on ho nikdy neviděl .A velmi mne překvapilo jak v tom filmu viděl věci které duševně zdravý člověk nevidí. ……………………..

    Magické nmyšlení prostě nemůžeš vymluvit:
    Karmelitáni v naší zemi v současné době prosluli zejména díky nakladatelství, ve kterém vydávají duchovní literaturu, ale také šířením kultu Panny Marie a Pražského Jezulátka, které znají díky karmelitánským misionářům lidé na celém světě. Řád karmelitánů, pro který je typické povolání k mystickému nazírání, niterný rozhovor s Bohem prostřednictvím meditace a modlitby, vznikl v druhé polovině 12. století. U počátků stála skupinka poustevníků, rytíři křížových výprav do Svaté země, kteří se usazovali a žili v pohoří Karmel. Bertold z Kalábrie se s dalšími 19 muži usídlil v jeskyni, ve které v 9. století žil údajně prorok Eliáš. Volné společenství bratrů se obrátilo na jeruzalémského patriarchu sv. Alberta, aby jim napsal pravidla života – řeholi, díky níž by se jejich způsob života stal dobrým. Podstatou spirituality karmelitánů se stalo následování proroka Eliáše v jeho horlivosti pro přítomného Boha a synovské oddanosti Panně Marii.
    https://www.ceskatelevize.cz/porady/10213629490-zasveceni/209562213000010-karmelitani/

    V tom filmu Jméno růže jsem zaznamenal myšlenku: V klášterní knihovně “Libri prohibity” říká starý mnich mladému novicovi: “V těch knihách je spousta informací, které mohou vyvolat pochybnosti. A pochybnosti mohou narušit víru!”
    A tak nějak to je. Teologické fakulty nemohou pěstovat kritické myšlení, naopak, musí pěstovat přesvědčení o “pravdách víry”. Kněží, a to i ti, kteří předtím vystudovali nějaký “civivilní” obor musejí být formováni v názoru, že “slabým lidským rozumem” nemůžeme pochopit Boží úmysly. Po pravdě, ti kněží to akceptují celkem ochotně, jinak by asi na té fakultě nevydrželi.

    Před léty jsem se na radu jedné naší významné teoložky přihlásil na Universitu 3. věku do semináře v Dejvicích. Byl jsem vážně zvědav, co se asi v té teologické fakultě učí. Na “silu a na moc” jsem tam vydržel jeden semestr. A po pravdě, takové bláboly o ničem, ničím nepodložené, to se nedalo poslouchat! Přitom nás tam chodilo cca 120 posluchačů a jevilo se, že ti ostatní jsou spokojení!

  23. Sam

    Pro Toli příp. ostatní:
    Marek Vácha tvrdí (roku 2015):
    “Katolická církev dnes zejména v západní Evropě je církví intelektuálů, nikoli dělnické třídy. V lavicích najdete spíše docenty a profesory než řemeslníky, spíše lékaře a matematiky, než nemyslící masu.”
    https://www.osel.cz/8496-zeptejte-se-sveho-kneze-10-rozhovor-s-markem-orko-vachou.html
    Něco podobnýho tvrdí i ve své knize (2019) “Jízda v levém pruhu”.

    Může se k tomu někdo znalý vyjádřit? Vymyslel si to Vácha, nebo je na tom něco pravdy??

  24. toli

    @Sam
    “Katolická církev dnes zejména v západní Evropě je církví intelektuálů, nikoli dělnické třídy. V lavicích najdete spíše docenty a profesory než řemeslníky, spíše lékaře a matematiky, než nemyslící masu.”

    Že je někdo intelektuál neznamená že je inteligentní,moudrý a nabušený znalostmi.Znám pár intelektuálů co dokáží hodiny mlet sračky o ničem jen proto aby slyšeli sami sebe a ještě k tomu měli obecenstvo,je to povaha narcisů,součást jejich osobnosti.Dle mého v tom hrají svou roli i další rysy.Pro intelektuála může být návštěva kostela jednak módní záležitostí a jednak relax. Jen zavře oči,slova kněze nechá plynout a popustí uzdu fantazii.V podstatě je to duchovní forma fetování.Pak je část intelektuálů kteří měli smůlu v tom že je vychovávali pobožní rodiče a následky takové výchovy si ponesou do konce svého života.Takovým typickým příkladem je třeba Grygar

    BTW,v těchto dnech reprízují na History cyklus zakázaná historie o Ježíši Kristu a křesťanství.Náboženská víra je o chtění nikoliv o informacích podepřených důkazy. Například turinské platno je středověký podvrh.Dělali pokusy s tokem krve a už vědí že ukřižované tělo nikdy nemohlo vytvořit takové skvrny jaké jsou na turinském plátně.Působení gravitace je toho důkazem.Dále snaha Vatikánu a také Izraele stáhnout ze světa kumránské svitky a zakázat případně znemožnit jejich zkoumání.40 % kumránských svitků se totiž týká doby před křesťanstvím a tak svitky bourají pohádkové konstrukce nejen křesťanství ale i židovské víry.Nikdo neví zda svitky nevytváří další pohádkovou ideologii ale je to přesně tak jak tady napsal Hraničář o kousek výše-libri prohibiti podněcují pochybnosti o oficiální doktrině náboženství

  25. toli

    @Sam
    A proto také Vatikán vždy hystericky vříská že se jedná o podvrh kdykoliv se zveřejní nějaký text z kumránských svtků.

  26. toli

    V Kumránu byla nalezena i lidská kostra bez hlavy a ze svitků víme že vztah Ježíše Krista s Janem Křtitelem nebyl takový jak ho popisuje bible ale že to byli ideologičtí konkurenti.Dva alfa samci na jednom smetišti,něco jako v dnešní době a v českých podmínkách Duka s Halíkem (leč arcibiskup nemůže vyhodit preláta na to nemá pravomoci na rozdíl od papeže). A skromně připomínám že Ježíš Kristus byl prohlášen za bohočlověka až stovky let po své smrti.Prostě jen ideologie,nic více.

  27. ateista

    @Jan Novák

    Váš názor je nesprávný. Co není náboženské, není ateistické, je to obecné nebo občanské nebo jaký by byl správný výraz. Připoměňme si období před náboženstvím. Vše bylo řekněme obecné. Pak přišli hlasatelé náboženské víry nebo uctívači bohů (jakýchkoliv) a najednou se spousta věcí stala náboženskými (byly tak pobožnými označeny). To ostatní zůstalo obecné. Pak byl vymyšlen výraz nenáboženské (a-teistické) a automaticky byla začata spousta věcí označována jako ateistické. Ateismus není ideologie, není hnutí, není směr, není filozofie. Je to jen občanský postoj, který odmítá boha a vše náboženské. Zrušme náboženství a ateismus zmizí také.
    Takže např. obnovení sloupu na staromáku je čistě náboženský akt. Sloup je označován jako mariánský (záměrně všude píši malá písmena), to znamená, že je uctěním nějaké Marie, zřejmě oné židovky, která dle Bible měla porodit dítě jménem Ježíš. Tu židovku křesťané povýšili z neznámého důvodu na kultovní osobu a přiřkli jí nadpřirozené vlastnosti. Tohle ateismus nedělá s žádnou věcí ani osobou. Nic tedy není ateistické.

  28. Karel 423

    @ toli
    “Ano,to se týká možná vás a mne…”
    Tato slova zahřejí. Také souhlasím, že voliči snadno naletí na nereálné sliby. To, co jsi napsal: “… příliš mnoho slibů (každému slíbíme to co chce slyšet) … ” platí univerzálně. Politici, církve a další slibují, voliči, věřící a další, slibům věří nebo nevěří. Snad mají ateisté trochu výhodu, že spíše nevěří, alespoň pánbíčkářům. Jak je to s kritickým myšlením u ateistů si netroufám hodnotit (ale jsem optimista).

  29. xjur

    Myslím si, že náboženství je projevem duševního růstu našich předků, kteří dospěli k názoru, že vše má svou příčinu, i přírodní jevy a tou příčinou je někdo mocný, tzv. Bůh.
    Tyto myšlenky společnost sjednocovaly i rozdělovaly (na Naše a na Cizí). Hlasatelé takových ideí přišli na to, že to není špatný job a že nejlepší je kolaborovat s vládci. A tak je to doposud. Porozhlédněte se po evropských královstvích, jak to tam chodí. Králové deklarují svoji podřízenost vůči církvi, která je pak podporuje. Nabožentví je tedy přirozenou, ale přežitou historickou kategorií. Tomu co hlásá, nevěří ani papež, i ten se bude před koronavirem raději chránit vakcinou od neznabohů než že by se spoléhal na modlení. Být pobožným v dnešním světě tedy vyžaduje usilovný trening ve vypínáni mozku. Zejména je třeba se chránit před poznáním povahy přírodních jevů. Mě samotnému je pobožných líto, svou schopnost nemyslet někdy uplatňují ke své škodě i v běžném životě. Šíření nábožentví však považuji za zločin na dětech.
    Takže, abychom se snad vrátili ke článku shora, povolení stavby repliky mariánského sloupu považuji za nešťastný krok. Sloup by měl být odstraněn stejně jako jiné politické reklamy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *