Správně se pojmenovat? To je oč tu běží

Pod povrchem

První dojem

 

Z pohádek, Bible, i magických rituálů známe, že ve jméně je síla. Týká se to nejen jednotlivců, bytostí a entit, ale i firem, společností a organizací. Tato představa je v nás od dětství kultivována tak silně, že v dospělosti začneme podléhat iluzi, že jméno musí vystihovat obsah.

Jak jinak si vysvětlit to, že organizacím Aliance pro rodinu a Hnutí pro život je v českém mediálním, ale i politickém a odborném prostoru, dáváno čím dál tím víc místa? Je jen o chlup více utěšující, toto svést spíš na magické myšlení, než na lenost novinářů, politiků a odborníků si zjistit, s kým to vlastně mají tu čest.

Při návštěvě webových stránek Aliance pro rodinu se potkáte s touto větou: Chceme zvýšit prestiž vnímání rodiny, chceme šířit pozitivní informace o rodině a manželství.1 No to zní skvěle, že? Kdo by takovou organizaci nechtěl podpořit? To byste přeci museli být špatným člověkem, abyste stáli v cestě a byli proti takovým vznešeným cílům. Pokud bychom v tomto bodě přestali web číst a neinformovali bychom se dál, i já bych byla fanouškem. Kamenem úrazu se stává to, jak Aliance pro rodinu tu rodinu definuje. Rodina, dle nich, musí splňovat kritéria vcelku moderní, a to kritéria nukleární rodiny, tedy jedna matka, jeden otec a děti. Ohání se tím, že toto uskupení je nejklíčovější pro dítě, jako by heterosexuální pár sám o sobě byl zárukou a zároveň jediným faktorem určujícím štěstí, bezpečí a zdraví dítěte. Jak na to přišli, se dá jen těžko říct, jelikož penzum odborné literatury, odborných výzkumů a zjištění23456 jasně hovoří o tom, že pro zdravý vývoj dítěte jsou klíčové kvalita výchovy a vztah s osobou, která plní roli rodiče, ať jím biologicky je či není. Ale pokud chceme, na základě ideologie, tlačit jedinou variantu toho, jak plnohodnotná rodina vypadá a co je to správné pro dítě, nesmíme se nechat obtěžovat fakty. To bychom se pak museli konfrontovat s tím, že o děti vlastně vůbec nejde, ale jde o snahu prosadit si svou představu a u toho pošpinit svobodné rodiče, rozvedené rodiče, ovdovělé rodiče, osoby, které na sebe roli rodiče7 vzali a rodiče patřící do LGBTQIA+ komunity. 

Přestože jsou tvrzení Aliance pro rodinu založena jen na jejich ideologii, nic jim nebrání být zváni k vyjádřením do odborných časopisů, jak jsme to teď mohli vidět v rozhovoru s předsedkyní Aliance pro rodinu Janou Jochovou v lednovém vydání časopisu Sociální služby, což se setkalo s negativní reakcí odborné veřejnosti8 i veřejnosti dotčené. Redakce se ohradila, že chce dávat prostor všem názorům.9 Zcela pozapomněla, že se od běžného tisku liší tím, že názory u nich publikované mají být opřeny o fakta.

Bohužel ani veřejnoprávní média, jako Český rozhlas, který má ve svém kodexu10 cosi o etice a lidských právech, nemají problém si opakovaně zvát zástupce problematických společností. Jednou z nich je Hnutí pro život11, extremistická1213 proti-interrupční organizace, myšlenkově příbuzná Alianci pro rodinu. Příkladem může být zdánlivě nevinný rozhovor o homeschoolingu – výuce doma – s předsedou Hnutí pro život. Předseda hnutí a teolog Radim Ucháč14 daný prostor využil k propagaci svého hnutí. Tisková mluvčí hnutí Zdeňka Rybová zase dostala prostor, aby se vyjádřila k zákazu interrupcí v Polsku. Bylo nám sděleno, že zákaz potratů (roz. přístup k bezpečné interrupci) je výchovný.15 Prý si pak lidé dávají pozor. #DrátěnáRamínka

Dobře, přistoupíme na tuto fantazii. Jenže žádná antikoncepce není stoprocentní a Hnutí pro život navíc od běžné antikoncepce rádo odrazuje. Propaguje tzv. symptotermální metodu, v rámci které se sleduje cervikální hlen a bazální teplota. Cílem je zjistit plodné a neplodné dny. Ovšem aplikace založené na této metodě, jako například Natural Cycles, jsou doporučovány spíše ženám, které stejně plánují mít děti v nejbližší budoucnosti.16 Problém se symptotermální metodou neleží v metodě samotné,17 ale v nutnosti její náročná pravidla striktně dodržovat.18 Její postupy nejsou jednoduše skloubitelné s životem mnoha žen. I u běžných antikoncepčních metod se doporučuje využít kombinace dvou a více.

I v tomto fantaskním světě máme ale problémy základní, jako finanční situace, časové možnosti, či osobní rozhodnutí. Pak jsou ale situace, které se předem ovlivnit nedají, jako v případě  vývojových vad, které trvale ohrožují existenci plodu a/nebo ohrožují zdraví i život ženy. Nebo další krizové situace, jako jsou incest, znásilnění, včetně otěhotnění nezletilých. Nic z toho ale dle Hnutí pro život není tak závažné jako postabortivní syndrom™. Tentokrát to raději detailněji vysvětlím. Když jsem o tomto tématu psala minule,19 nedošlo některými k pochopení a bohužel se nenamáhali se sami informovat.20

Tedy: postabortivní syndrom a postabortivní deprese není jedno a totéž. Některé ženy po podstoupení interrupce procházejí depresemi, tomu se říká postabortivní deprese nebo postabortivní stres. Některým se naopak uleví. Hnutí pro život přišlo s termínem postabortivní syndrom, což má být psychické zhroucení každé ženy a dívky, která podstoupí interrupci. Postabortivní syndrom není něco, co by uznávala lékařská či psychologická komunita. A přestože se o tom mluví jako o psychickém problému, jeho příznivci k tomu rádi přihazují nepodložená tvrzení o zvýšení rizika rakoviny prsu a spontánních potratů.21 

Ale zpět k podstatě věci: Země, kde je ženám zakázán přístup k bezpečné interrupci, což je jediné, k čemu zákazy potratů vedou, zaznamenávají u žen zvýšení úmrtí a celoživotní zdravotní komplikace.2223 Nikde se zatím neukázalo, že by zákaz přístupu k potratům snížil počet potratů a chránil životy. Co životy chrání, je přístup ke kvalitní zdravotní péči, otevřené sexuální výuce a informovanost o antikoncepci.24

Víme-li o Alianci pro rodinu, že nepodloženě považuje heterosexuální pár za to nejlepší, co může dítě potkat, jen z podstaty toho, že je heterosexuální, a o Hnutí pro život, že propaguje nepravdivé a zdraví ohrožující postupy pod rouškou zájmu o zachování existence plodu, když víme, že obojí je založené na diskriminujících a fundamentalistických náboženských představách, proč je jim dopřáváno tolik prostoru? Témata, která řeší, tj. podobu a roli rodiny, výchovu dětí, ale i možnost využít metod umělého oplodnění, proti kterému obě hnutí bojují2526  – samozřejmě jakoby s dobrým úmyslem – spadají do kompetence odborníků, kteří pracují s fakty a kteří umějí kriticky reflektovat své předsudky, názory a přesvědčení.

Dokud se budeme řídit tím, jak se organizace nazývá a nebudeme vnímat, jak zavádějící mohou jména být, budeme kvůli své pohodlnosti i nadále ve vleku lehce prohlédnutelné propagandy.

1 https://alipro.cz 

2 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10888691.2012.667344 

3 https://theconversation.com/factcheck-are-children-better-off-with-a-mother-and-father-than-with-same-sex-parents-82313 

4 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6309949/ 

5 https://www.psychology.org.au/getmedia/47196902-158d-4cbb-86e6-2f3f1c71ffd1/LGBT-families-literature-review.pdf.pdf 

6 https://web.archive.org/web/20190412074914/https://www.supremecourt.gov/ObergefellHodges/AmicusBriefs/14-556_American_Psychological_Association.pdf 

7 jako jsou prarodiče, sourozenci, jiní příbuzní, ale i nevlastní rodiče a adoptivní rodiče

8 http://otevreny-dopis-apss.cz/?fbclid=IwAR1HftFf0b40lDLivNA-2bPzULVWRF-md174V08Jd7vuvS_8sEhFHDMGBeI 

9 https://www.facebook.com/Socialnisluzby/posts/3533729056755346 

10 https://rada.rozhlas.cz/kodex-ceskeho-rozhlasu-7722382 

11 https://denikreferendum.cz/clanek/29225-nesoudime-pomahame-pod-pozitivnimi-hesly-se-skryva-manipulace 

12 https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-abortion_violence 

13 Tím, že se české hnutí hlásí k mezinárodnímu hnutí, užívá stejné jméno a nijak se nedistancuje od svých zahraničních kolegů (pokud ano, nebyla jsem schopna to dohledat), nezbývá, než dojít k závěru, že se s chováním a praktikami svých kolegů ztotožňují.

14 https://dvojka.rozhlas.cz/kdyz-se-nebudete-ucit-pujdete-do-skoly-strasi-svoje-deti-radim-uchac-domaci-7505513 

15 https://plus.rozhlas.cz/polsky-zakaz-potratu-je-vychovny-lide-si-davaji-pozor-kdyz-vi-ze-nemohou-vzit-8355281 

16 https://www.insider.com/how-effective-is-natural-cycles-birth-control-app-2019-4 

17 https://www.nhs.uk/conditions/contraception/which-method-suits-me/ 

18 https://www.nhs.uk/conditions/contraception/natural-family-planning/ 

19 https://denikreferendum.cz/clanek/29225-nesoudime-pomahame-pod-pozitivnimi-hesly-se-skryva-manipulace 

20 https://a2larm.cz/2019/03/kdyz-se-zbavite-shluku-bunek-a-mate-trauma/ 

21 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0277953613006333 

22 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2709326/ 

23 https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/preventing-unsafe-abortion 

24 https://www.huffpost.com/entry/reducing-abortion-rates-policy_n_589b8ea5e4b09bd304bfd920 

25 https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/rozstrel-jana-jochova-predsedkyne-aliance-pro-rodinu-tradicni-rodina-manzelstvi-homosexualove-lesby.A191125_160906_domaci_pmk 

26 https://plus.rozhlas.cz/zmrazena-embrya-lidske-bytosti-nebo-biologicky-material-6542378 

10 thoughts on “Správně se pojmenovat? To je oč tu běží

  1. toli

    Ještě když jsem byl katolíkem tak nám tvrdili že u antikoncepce jde o přirozenost, tedy u ŘKC není povolena žádná antikoncepce kde jsou oplodnění kladeny umělé překážky. Jediná katolická povolená antikoncepce je měření bazální teploty. Na moji otázku že když jim tedy jde o přirozenost zda považují za přirozené strkání teploměru do ženského pohlavního ústrojí nedokázali odpovědět…….
    Přitom třeba u jehovistů jsou povoleny všechny druhy antikoncepce s vyjímkou nitroděložního tělíska. Tělísko totiž brání již oplodněnému vajíčku zahnízdit ve stěně dělohy, čili z pohledu teistů vražda.

  2. Hraničář

    toli
    17.02. 2021
    Na moji otázku že když jim tedy jde o přirozenost zda považují za přirozené strkání teploměru do ženského pohlavního ústrojí nedokázali odpovědět……. ……………….

    Také jsem psal paní Zdence Rybové, aktivní člence Pro Life, že metoda PPR (přirozeného plánování rodičovství) vyžaduje takové manipulace s ženskými pohl. orgány, jaké byly za mého mládí fakticky nemyslitelné – tedy u věřících. Pěkné bylo, když vyzývala manžele, aby se též zapojili, třebas tak, že manželce podají teploměr a zapíší výsledky. Udělal jsem si legraci a napsal jí, že by manžel mohl i sám manželce teplotu změřit. Odpověděla, že si vůbec nedokáže představit, jak by manžel mohl manželce bazální teplotu měřit.

    Jak jste na tom vy, ženáči? Máte povědomí, jak byste manželce mohli bazální teplotu měřit?

  3. Marek

    Fungující, opakuju, fungující hetero pár jednoduše je pro dítě optimální. Mužský i ženský vzor, i všechno další jak má být. To nevymysleli pobožní, ale příroda. Na druhým místě je fungující homo pár. Pak už je pro dítě špatně, resp. kvalitativně horší, jestli má nefunkční hetero nebo homo zázemí. Na to musej dávat bacha obě “strany sporu”, aby, jak se jim to občas daří, to se svým aktivismem nepřepískly. A zaplaťpánbůch, že se ještě nezrovnoprávňuje šestičlenný rodičovství, každej jinýho pohlaví.
    Náboženství má k těmto věcem standardně až hysterický přístup, podobně nechutný je pro mě ale, když si homo pár opatří nosnici, a pak si to dítě de facto koupí. Nejsmutnější na tom všem je, že všichni (všichni znamená všichni, aby si někdo nemyslel, že myslím jen některý) se ohánějí svými právy a nároky, tradicemi nebo moderním přístupem, ale na to dítě se tak nějak sejre. Na to “strany” moc nekoukaj. Ten smrad do toho přece nemá co kecat, protože práva máme “my”. To je jasná věc, to si každý přece potvrdí, že jo. Rodina jako společenský institut je dnes dost v krizi, tak budem lovit v kalnejch vodách (opět platí pro obě strany). Jako, kdyby pobožní místo těch svých memů spíš tlačili na to, aby v zemi bylo přátelštější prostředí pro vůbec samotný zakládání rodin, tak by mi nebyli tak nesympatičtí. “Kupodivu” to platí i na ty ostatní. Třeba kopat poslanectvo do hýždí, ať se zkultivuje to úděsný stavební řízení, apod.
    Ateismus, jestli se chce stát nějakou ideologií s programem, tak beze mě. Jako, jestli si chce dát furt ty nějaký znaménka, tak ať si rovnou pořídí bezpolicejní zóny, jako bleklájvové. Jediný program, jak ze samé podstaty ateismu plyne, je prosazování co nejdůslednějšího sekularismu, tzn. vytláčení náboženství mimo stát. Kostely už maj, tak ať si tam provádějí kejkle dle libosti. Za svý. A jakmile vylezou ze dveří, konec bigbítu.

  4. dichr

    Marek
    22.02. 2021
    Fungující, opakuju, fungující hetero pár jednoduše je pro dítě optimální. Mužský i ženský vzor, i všechno další jak má být. To nevymysleli pobožní, ale příroda. Na druhým místě je fungující homo pár. Pak už je pro dítě špatně, resp. kvalitativně horší, jestli má nefunkční hetero nebo homo zázemí. Na to musej dávat bacha obě “strany sporu”

    Souhlas. Ve prospěch Hnutí pro život ale mluví to, že prosazuje lepší ekonomické zázemí pro rodiny. O tom autorka pomlčela. Když jsme si brali hypotéku, podmínky byly nastaveny tak, že jsme museli zatajit synovo dítě. O tom bojovníci pro/proti potratům vůbec rádi mlčí. Ale kde potom ta mladá rodina má na ten byt vzít, když je politika státu tak “prorodinná”???

  5. Hraničář

    Marek
    22.02. 2021
    Na druhým místě je fungující homo pár. …………………….

    Ovšem jen za podmínky, že je tolerantní okolní prostředí. Pokud se dítě bude dozvídat od kamarádů, že žije s buzerantama, tak to pro něj bude špatné. K lesbám je veřejné mínění tolerantnější. Zajímavé, že už i za C.a K. monarchie, i za I. republiky ta tolerance, ke dvěma “slečnám” či “starým pannám” žjícím spolu, byla. Prý to bylo tím, že obecně se nemyslelo, že ženy by mezi sebou měly nějaké sexuální vztahy, nanejvýš jen čistě platonickou lásku. Kdežto vztah mezi muži? Škoda povídat. Všichni přece víme své, že?

    ………………. nechutný je pro mě ale, když si homo pár opatří nosnici, a pak si to dítě de facto koupí. Nejsmutnější na tom všem je, že všichni (všichni znamená všichni, aby si někdo nemyslel, že myslím jen některý) se ohánějí svými právy a nároky, tradicemi nebo moderním přístupem, ale na to dítě se tak nějak sejre. Na to “strany” moc nekoukaj. Ten smrad do toho přece nemá co kecat, protože práva máme “my”. ………….

    Loni na podzim jsem se zúčastnil v pořadu Máte slovo diskuze požadavku “singlovek” a leseb, že by jim stát měl zajistit, samozřejmě zdarma, “biologický materiál” a oplodnit je, protože přece “mají právo na dítě”! Čunek jim marně vysvětloval, že prostě nemají. Já jsem nadhodil otázku, zda i “singlové” a gejové mají nárok na dítě, a zda by jim tedy stát měl zajistit vajíčko a dělohu?
    Dle mě taková práva neexistují – především každý sám musí “přiložit ruku k dílu” a postarat se. Jistě, pro lesby to je snadnější. Zásadně jsem proti tomu, aby se přešlo k institutu – matka (otec) 1, a matka (otec) 2, jak ty lesby požadovaly. Marně opět Čunek vysvětloval, že prostě každé dítě, z principu věci, má i otce a ne nějaký “biologický materiál”.
    Problém vidím v tom, že tyto skupiny jsou nepočetné, ale velice hlasité. A poslanci pak jsou náchylní ten křik uposlechnout. Kolik z nás, co tu debatujeme, je ochotno podpořit poslance, kteří proti tomu jsou? Třebas paní Nevludovou? Nebo jen napsat na adresu sněmovny? Nebo z jiného soudku – kolik z nás je ochotno psát do TV, její Radě, že v programu je hafo náboženských pořadů, ale ateistický jeden za 2 roky? My si zde vyměníme odsuzující názory, zanadáváme si, ale skutky utíkají.

    …………… Rodina jako společenský institut je dnes dost v krizi, tak budem lovit v kalnejch vodách (opět platí pro obě strany). Jako, kdyby pobožní místo těch svých memů spíš tlačili na to, aby v zemi bylo přátelštější prostředí pro vůbec samotný zakládání rodin, tak by mi nebyli tak nesympatičtí. …………………

    No, jo, dělají alespoň něco. Ze svého úhlu pohledu. Ale co dělají ti ostatní? Já osobně jsem tolerantní k jakémukoliv způsobu splolužití, pokud s tím obě, či všechny strany souhlasí. Ať si žijí “na psí knížku” (jako moji sousedé), ať si žjí v polyamorní vztahu (to je vymoženost, že?), ale dle mě by společnost, stát, měl jasně deklarovat, že děti budou podporovány všechny stejně (už v rodných listech není “z lože nemanželského”), ale ve vztazích že bude mít heterorodina určité výhody, protože ta je nejpřirozenější a pro dítě, i pro společnost, nejvýhodnější. A ostatní vztahy ať jsou také určitým způsobem chráněné, ale v nich že si některé záležitosti (informace o zdrav. stavu, dědictví ….) musejí partneři řešit mezi sebou.

    ……………….. když si homo pár opatří nosnici, a pak si to dítě de facto koupí ……………………..

    “Náhradní mateřství” už už u nás běží, za 300 tisíc. Osobně bych do toho nevstupoval a nedovedu si představit, jak by to toho měl zasahovat stát – pokud se jedná o soukromou iniciativu. Souhlasím se stanoviskem pí Nevludové, že stát by neměl umožňovat umělé oplodnění. Ať se ty dvě strany domluví soukromě mezi sebou, to nikdo nemůže ovlivnit. A dítě pak bude mít prokazatelného otce a matka, “protože nebude mít podmínky pro péči”, postoupí dítě otci. Vše bude plně v souladu se zákony. Gejové a lesby ať se tak domluví mezi sebou a navzájem si “udělají” děti. I pro ty děti pak bude snažší vědět, že jeho rodiče sice spolu nežijí, že žijí s “tetou” či se “stýcem”, ale tam či onde mají svoji mámu (tátu).

    ………………………. Ateismus, jestli se chce stát nějakou ideologií s programem, tak beze mě. …………………..

    Je vůbec možné, aby se ateismus stal nějakou ideologií? Jako názor, že žádní bohové neexistují? Jakou ideologii na tom chceš postavit? Skutečně můžeš jen vyžadovat co nejdůslednější sekularismus, ale pro to by ateisté měli i něco dělat. Bohužel, vlastní názor, že žádní bohové nejsou, je velice slabý oproti náboženskému přesvědčení, že člověk má za zády všechny možné nebeské mocnosti. A vůbec – víra není opřena o rozum, jako ateismus, ale o emoce. A ty jsou v nás mnohem pevněji zakotveny. A podporovány neznalostmi, takže i ten, kdo nevěří přímo v nějakého boha, věří alespoň v “něco nad námi”.

  6. Marek

    dichr, jako sori 🙂 , už jsem toho dnes nasmolil celej pytel, tak jen krátce.
    Ano. Já to všechno přece nazval obecně prostředí pro zakládání rodin. Na jedné straně jsou teda ti, co by měli zakládat rodiny. Sami musejí chtít, což dnes moc není, a nemůže za to jen ten stát. Což jej ovšem “nevyviňuje” z povinnosti, aby těm, co chtějí, vyloženě nadržoval. Ať si to klidně někomu připadá “levičácký”, když už ten stát tu je, tak právě taky od toho tu je.

  7. toli

    @Hraničář
    No myslím že ateismus žádnou ideologií být nemůže nicméně svým postojem je téměř totožný s liberalismem.(a proto je mi tak sympatický)
    Zkusím to vysvětlit. Jediným motivem ateismu je neexistence Boha. A odkud se vlastně vzal konzervatismus ? Rodičem konzervatismu je náboženství (jakékoliv) a jeho snaha konzervovat morálku v určitém stupni. To že je někdo konzerva neznamená že nutně věří v nějakého Boha, jen zdědil konzervativní postoje výchovou po svých předcích, kteří byli věřící nebo rodiče byli věřící. Konzervatismus téměř vždy jde ruku v ruce s náboženstvím a je celkem jedno jestli v běhu doby odpadneš od Boha, ty postoje v tobě prostě zůstávají.

  8. toli

    @HRANIČÁŘ

    ale ve vztazích že bude mít heterorodina určité výhody, protože ta je nejpřirozenější a pro dítě, i pro společnost, nejvýhodnější. A ostatní vztahy ať jsou také určitým způsobem chráněné, ale v nich že si některé záležitosti (informace o zdrav. stavu, dědictví ….) musejí partneři řešit mezi sebou.

    V tom právě nevidím žádný důvod proč by heterorodina měla mít větší výhody než jiné rodiny,v obou rodinách se vychovávají děti. A proč by si měli GL řešit informace o zdr. stavu nebo dědictví sami mezi sebou ? Co to má společného s funkčností rodiny ?
    Jinak k tomu sobectví, víš dospělí lidé bez ohledu na svou sex.orientaci většinou touží někomu něco předat,něco po sobě zanechat,o někoho se starat. Tebe se také ptali tvoji rodiče jestli se chceš narodit ? A ty kecy o tom že pouze muž a žena se mohou starat o dítě a vychovávat jej považuji za směšné a trapné. Co (snad) fungovalo v dávné minulosti nefunguje dnes. Dnes děti vychovává ulice,televize a počítač protože rodiče se musí starat o to aby uživili sebe a svou rodinu a zajistili jí nějaký standard bytí. A v dnešní době má spousta dospělých heterosexuálních mužů a žen problém postarat se sama o sebe,. natož o nějaké dítě.
    Jsem toho názoru že dospělý člověk se musí nejdříve postarat sám o sebe,zajistit si nějaký pravidelný příjem a teprve potom může uvažovat o “nakladení vajíčka do toho vatového polštáře “.

  9. toli

    A druhá věc je rozdílnost přístupu. Pokud stejnopohlavní pár chce založit rodinu tak musí vyvinout nějaké úsilí a přípravu . To celkem logicky předpokládá určitou vyzrálost osobnosti. U heterosexuálů stačí když žena podrží a narodí se (třeba omylem) dítě. A teprve potom se řeší co s tím……..

Komentáře nejsou povoleny.