Bez náboženské víry – sčítání 2021 je boj o veřejný prostor

Autor | 10.03. 2021

V sousedním Slovensku se na sčítání lidu zaměřila kampaň spolku Ethos. Vyvolala nejen zájem nevěřících, ale i alergickou reakci církevních kruhů. Proti podmínkám u nás vypadá sčítání u sousedů opravdu jako bouře.

Náš nevěřící se mezitím rozmýšlí, jestli napsat vyznání pastafarián, jedi nebo neodpovědět vůbec. Pokusím se teď proto vysvětlit (a snad i pár nerozhodnutých přesvědčit), že je poměrně rozumné brát sčítání lidu vážně a nevyhnout se odpovědi “bez náboženské víry”.

Nejprve se ale podívejme na to, čím se situace u nás a na Slovensku liší.

V první řadě jde na Slovensku boj o peníze. Církve tam totiž dostávají příspěvky podle počtu věřících. Úbytek stoupenců znamená tedy pro slovenskou římskokatolickou církev stále hrozbu a občané jej mohou použít i jako určitou formu “trestu” za nepřípustné chování.

Církve a kněží v České republice jsou v naprosto jiné pozici. Státní příspěvek na financování církví podle Zákona č. 428/2012 Sb. Zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) § 17 Příspěvek na podporu činnosti dotčených církví a náboženských společností

Zároveň se splácením částky, kterou v rámci přijetí tohoto zákona politici zavázali občany uhradit církvím (tzv. církevní restituce), tedy klesá částka, kterou stát církve podporuje. Ta je pevně vázaná ke stavu v roce 2011. Finančně tedy pokles věřících u nás církvím opravdu neublíží.

My bojujeme o veřejný prostor

Smutnou skutečností je, že naše média veřejné služby, ale ani zpravodajské servery nepůjdou proti názoru, který budou považovat za většinový. To, že nemalou část jejich vysílání tvoří náboženská propaganda, není omyl. Prostě se snaží přizpůsobit předpokládaným divákům a posluchačům.

Jenže český veřejný prostor je z velké části naplněn iluzemi o tom, jak naše společnost funguje. A církve jsou v takovém prostředí skutečnými “vládci iluzí”. Proto také popud k vyškrtnutí otázky po konfesi vyšel právě z pražského arcibiskupství.

To, co skutečně vadí nám, je pozice arbitra, kterou ve společnosti církevní představitelé mají, a to jak z pozice morálky, tak z pozice zastupované skupiny. Zastoupení církevních organizací například v mediálních radách je přitom naprosto disproporční vůči počtu lidí, které reálně zastupují.

Abychom si uvědomili, jak to vypadá z pohledu věřících, podívejme se na ukázku z jednoho oficiálního textu:

Katolická církev je největší křesťanskou církví v České republice. Ke katolické církvi matrikově patří 43 % obyvatel České republiky. Typické služby církve (udělování svátostí, slavení svátků či poskytování duchovní podpory) zná 80 % populace. Služby katolické církve využívá pravidelně cca 1/3 obyvatel ČR. Zájem o duchovní aktivity roste. Ukazuje se, že jsou pro společnost stojící na křesťanském základě, víc než potřebné. Základními jednotkami církve je 8 (arci)diecézí, v jejichž čele stojí sídelní (arci)biskupové. Vlastním místem skutečného setkávání věřících jsou však jednotlivé farnosti ve městech a obcích.

Tohle není úvod k fantasy povídce, ale poznámka pro editory v příloze dokumentu vydaného Českou biskupskou konferencí pod názvem Hospodaření katolické církve za rok 2019, představení církevních nemocnic19. listopadu 2020.

Je to sbírka tvrzení, které jednotlivě nemusejí být nepravdivé, ale dohromady dávají obraz přinejmenším silně zavádějící.

V této představě ale věřící politici i zástupci médií žijí

Ano v matrikách je možná 43 % obyvatel pokřtěných, ale je to spíše ostuda, protože značná část byla pokřtěna bez své vůle jako nemluvňata a v dospělosti nechtějí mít s organizovaným náboženstvím nic společného. Typické “služby” zná jistě mnoho lidí, mimo jiné také proto že se hlásání o víře v médiích téměř nelze vyhnout a také protože by je ateisté jinak nemohli kritizovat. Za “službu” je považována i duchovní podpora, proto je udávaná 1/3 obyvatel naprosto nedoložitelné číslo. Zájem o “duchovní aktivity” je jistě velký, ale jednak nelze doložit, jestli skutečně roste a jeho velká část se také vůbec netýká ani římskokatolické církve ani křesťanství. A konečně ta místa setkání. Zatímco začátek odstavce podsouvá představu, že tu máme 43 % katolíků, stačí prohlédnout statistiky návštěvnosti kostelů, abyste se dopídili informace že ve všech osmi diecézích navštěvuje dohromady bohoslužby 3,5 % obyvatel.  A to ještě musela římskokatolická církev změnit způsob počítání účastníků mše tak, aby započítala i ty, kteří sledují mši v televizi nebo v rozhlase.

Není nijak nadsazené napsat, že je u nás více aktivních homosexuálů (a to nepočítáme ty, kteří to jen občas sledují na internetu), než aktivních katolíků.

Přesto mají Český rozhlas i Česká televize své náboženské redakce tvořící obsah pouze pro věřící.

Rozdíl mezi 4,5 milionu katolíků udávaných ČBK a 750 tisíci katolíky navštěvujícími bohoslužby je samozřejmě obrovský a nabízí velký prostor k improvizaci, zvláště v médiích. Při sčítání mezi lety 2001 a 2011 ztratila navíc řkc 60,6 % stoupenců ochotných se k ní přihlásit (tedy z 2 740 780 obyvatel na 1 082 463 obyvatel).

Záchranou před realitou se pro církevní hodnostáře stalo velké procento nezodpovězených, protože tato otázka byla dobrovolná. Ono 44,7 % obyvatel je skutečně velké číslo.

Pokud chceme jednou narovnat zákony tak, aby církve nebyly nesmyslně zvýhodňovány. Pokud chceme jednou slyšet a číst pravdu namísto náboženské propagandy a pokud chceme aby politici brali za základ fakta a nikoli mýty, musíme začít tady.

Sčítání je způsob, jak se zviditelnit. Myslete na to, že ještě žádná skupina na světě, třeba i velmi početná, nezapůsobila na společnost tím, že se neprojevovala.

 

Nezapomeňte proto při sčítání zadat že jste bez náboženské víry!

 

DenníkN: Metod Rybár z kampane Bez vyznania: Mnoho ľudí sa k cirkvám hlási zo zotrvačnosti

Český statistický úřad: Náboženská víra obyvatel podle výsledků sčítání lidu – 2011

Zákon č. 428/2012 Sb.Zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi)

Český rozhlas (2010) : Redakce Náboženského vysílání slaví 1. února 20 let svého působení

Česká televize archiv náboženských pořadů

 

33 thoughts on “Bez náboženské víry – sčítání 2021 je boj o veřejný prostor

  1. toli

    No v předchozím sčítání (2011) ŘKC podporovala v dotazníku otázku na náboženskou víru. V roce 2021 je naopak proti tomu aby se stát tázal svých občanů na náboženskou víru. Co se mezi lety 2011 a 2021 změnilo ? Mezi těmito letopočty si církev sama prováděla sčítání věřících docházejících na mše. Nakonec to utnula a přestala s tím. Jednoduše zjístila že je jich směšně málo a pořád ubývají. Nepříjemná pravda která stojí za odmítáním otázky na náboženskou víru v dotazníku 2021.

  2. Marek

    Petře Tomku,
    mrkněte na tu tabulku. Počet věřících 2001 je 3.288.088, ve 2011 pak 2.168.952. To je pokles o 1.119.136. Ale taková samotná katolická církev má pád z 2.740.780 na 1.082.483, což je o 1.658.297. A ty dvě menší mají, sice jen v desítkách tisíc, ale taky pády o mnohem víc, než polovinu. To trošinečku nepasuje, když jen katolíkům to spadne o těch 1.658.297, ale celkově o jen 1.119.136. Jako, sice se to celý asi jaksi přeskupí do kolonek hlavně “neuvedeno”, a možná taky “bez náboženské víry”, která se ovšem kupodivu v tom srovnání o nějakejch dva a půl milionu zmenšila. To je přímo kuriózní, že počet příslušníků křesťanských vír se zmenšil o nějakých 1.800.000, celkový počet věřících o ca 1.100.000. Ale zároveň se taky zmenšil o dva a půl míče ten počet bez víry, což jinými slovy znamená, že se o stejný číslo tím pádem zvětšil počet “s vírou”. Sice se taky počet “neuvedeno” z nějakejch přes 900.000 zvýšil na ca 5x tolik, což ty posuny k víře/od víry o to víc znepřehledňuje, ale působí to prostě divně.
    Jak teda tu tabulku číst? Jako, že to celý jde na vrub toho Halíkovskýho něcismu? To přece i tak nepasuje. Počet obecně věřících spad o víc než milion, počet křesťanů dokonce protismyslně ještě o mnoho set tisíc víc. Zároveň klesl počet bez víry, tzn. narostl počet s vírou o těch dva a půl milionu. Jako, něco jsem tam přehlídl, nebo jsou to hausnumera?

    Jinak, už jsem na sebe prásk, že jsem hroznej poděs na čísla. Taky jsme tu různě vypočítávali, jak to asi může s těmi “pravidelnými věřícími” být doopravdy. Tehdy jsem předpovídal, že jich brzy bude míň, než těch homosexuálů, a zdá se, že je to tady. Ale hlavně teda, že mají těch matrikových 43%. Sem se vyloženě hodí připomenout historku, jak se mladý od přítelkyně rozhodli pokřtít synka, a jak to “babička” celý šéfovala. Vydala se za místním knězem, který byl nejprve rád, že se něco bude dít. Prý předtím bylo zvykem, že to není jen tak, že každej nejprve musí mít nějakýho garanta či ručitele (podobně, jak to bylo u vstupu ke komárům), že to zabere nějaký čas, atd. Tenhle ale šel hned k věci, že kterej vyhovuje termín. Babička na to, že to je celkem jedno, ale že by se to mohlo celý udělat v tom kostelíku u náměstí, protože je zvenčí takovej sympatickej. Na to farář, že sori, ale ten že maj zrovna pronajatej evangelíci. No a ona kontrovala, že to je snad jedno, že přeci křesťan jako křesťan. Velebnej se zatvářil, jako by se mu v hlavě zrovna odehrálo něco ve smyslu – “tak to už je kur@a moc, tohle přece snad ani nemůže bejt možný!!”, nicméně pak zaťal zuby, a že prej fakt ne, že se to udělá v tom o kus vedle, kterej je jejich. No, a za pár dní se tak stalo…

    No, on to Mirda K. tehdy pošéfil, převez nějaký ty “indisponovaný” poslance, takže se to s restitucemi nakonec zkoulelo. Doufám , že se to vyškrtnutí náboženství neprosadí, protože mi cosi říká, že pak bude o to tristnější, kolem jaký “rozlehlý” partičky se pořád nadělá tolik řečí.

  3. dichr

    Hraničář
    11.03. 2021
    Motto:
    „… člověku, který opravdu žije v Bohu, se znovu může otevřít rajská zahrada. Člověk totiž znovu může získat přístup ke stromu života. Má to ovšem jednu podmínku: musí konečně rezignovat na strom poznání, musí konečně přestat usilovat o jezení jeho plodů.“
    http://www.christnet.eu/clanky/6520/soustredeny_a_kratky_nad_novou_knihu_ladislava_heryana.url

    Kde jste přišel na to motto? V odkazu nic takového není. Tak aspoň prosím o ten správný odkaz.

  4. Chlupateista

    V článku jsou zásadní chyby. Zaprvé pravda se nedá určit hlasováním, jinak by některé věci, jako podoba Sluneční soustavy, přípustnost loupeže briliantů, vraždy nevinného, popravy bez soudu, teplota varu látky za určitého tlaku vzduchu, datum zavraždění Julia Caesara apod., byly pokaždé jiné, pravda by byla jiná. Kam vítr, tam plášť. Pravda se ale liší od pouhého názoru nebo pohledu, protože je ze své podstaty objektivní. To znamená, že má svůj základ v poznávaném objektu skutečnosti, který ji určuje, nikoli v tom, co poznáváme. Pro určení pravdy je tedy jedno, kolik lidí si co myslí, neboť by existovala, i kdyby ji nikdo neznal.

    Zadruhé, razantní pokles podle tabulky nastal po únoru 1948. Používat komunisty jako argument není ani spravedlivé, ani strategické. Kdybychom místo nich měli náboženskou diktaturu, nejspíš by se i pan autor právě modlil.

    Jinak třeba tradiční katolíci, ti, co odmítají Druhé Vaticanum a slouží tridentskou mši, papírové katolíky považují za metlu církve a otevření ateisté jako já nebo Vy jsou jim milejší.

    Rozumějte, já jsem ateista, ale nemyslím si proto, že jsem něco víc. Vy si myslíte, že náboženství je něco, co patří do kostela mezi čtyři zdi a pokud to vyleze, je to špatně a má se tomu zabránit, zatímco ateista se může vyjádřit jakkoli chce a kdekoli chce. Jenže to byste věřící občany zbavovali svobody slova, sdružování apod. Každý má právo hlásat názory, kromě snad těch, které hlásají zabíjení lidí a jiné násilné zrůdnosti, zakládat tisk, nakladatelství, prostě nedat se zadupat do země. Kolik lidí ví, že pedofilní skandály kněží nezpůsobuje celibát, protože protestanti jich mají stejně a anglikáni víc? Ve skutečnosti za ně může zrušení zákazu přijímat homosexuály do kněžství, také proto sotvakdy slyšíme o zneužití holčičky knězem. Lidé říkají, bych tu pobožnou svoloč vyflákal, verbež obtloustlou, polovina jich znásilňuje. A nikdo jim neřekne o těch anglikánech, učitelích a trenérech. Kdo dnes ví, že Giordano Bruno by za kacířství dostal doživotí (což by bylo špatně), kdyby kromě toho nezavraždil představeného a udavačstvím neposlal na smrt rozčtvrcením desítky katolíků v Anglii, něco jako konfident gestapa Čurda? Nevěděli jste to? Tak neříkejte, že hlas věřících je neúměrně vysoký. Tyto znalosti nejsou důkazem, že ten, kdo je zná, je věřící, pouze dokazují, že dotyčný dokáže vnímat slabý hlas druhé strany.

  5. Petr TomekPetr Tomek Post author

    @Chlupateista: “V článku jsou zásadní chyby. Zaprvé pravda se nedá určit hlasováním, jinak by některé věci…”

    Ano nedají, ale všiml jste si, že se tu bavíme o sčítání lidu? Jako mimochodem. Tedy že jde o situaci, kde lidé demonstrují svůj postoj. To zrovna není věc, která by nešla určit hlasováním.

    “Zadruhé, razantní pokles podle tabulky nastal po únoru 1948. Používat komunisty jako argument není ani spravedlivé, ani strategické. Kdybychom místo nich měli náboženskou diktaturu, nejspíš by se i pan autor právě modlil. ”

    Vlastně zrovna to tabulka neříká. To , co říká je, že se ještě v padesátých letech budovatelé reálného socialismu v naprosté většině považovali za křesťany.

    Vzhledem ke zfalšovanému e-mailu mám podezření, že jste ten samý Anonym, kterého jsme tu už několikrát zablokovali. Ostatně tohle jsou zrovna typické blbosti, se kterými by přišel (bez ohledu na fakta).

  6. Marek

    Ještě bych pro Petra Tomka doplnil k tý tabulce, co jsem ji zkritizoval.
    Ta kritika Petře není na vás, ale na tu tabulku. Nejspíš je z veřejných zdrojů. Je jen škoda, že k ní není legenda, protože ty čísla si tam bez ní protiřečí. A to Halíkovina, to jsem jako ev. vysvětlení vymyslel já, z tý formulace tam to neznamená, že bych to podsouval článku…

  7. Hraničář

    dichr
    11.03. 2021
    Kde jste přišel na to motto? V odkazu nic takového není. Tak aspoň prosím o ten správný odkaz. …………………

    Musíte článek dočíst až do konce.

  8. Sam

    ——————Ke katolické církvi matrikově patří 43 % obyvatel České republiky. —————-
    Matrikoví katolíci jsou vedení kde? V registru obyvatel? Nebo jenom někde na farnosti? Nemůže tam být mnoho tzv. mrtvých duší?
    Když umře např. 70 letý matrikový katolík, tak vyškrtne ho někdo z farní matriky? Ale kdo? Ten matrikový katolík třeba 50 let nešel do kostela a z rodné vesnice se odstěhoval někdy ve 20 letech. Místní farář se fakt nedozví, že matrikový katolík zemřel. To by musel být leda detektiv…

  9. Marek

    Hraničáři, otevřel jsem si ten odkaz s mottem. Proč jsi jej sem vlastně dával? Jak jsem spekuloval o tom stavu mysli dekonvertitů, souhlasil jsi. Je to možná osobní, ale jak jseš daleko s tou dekonverzí? Víš, samozřejmě nic ve zlým, ale jakoby neumím poznat, jestli jsi to sem dal k nějakému zamyšlení, nebo jako další příklad, jak se v tom utápějí, mají tam ty hezký a ošklivý stromy, a tak.
    Jde si tam určitě všimnout, jak nabádaj, že jeden už konečně má rezignovat na ten strom poznání. To by svědčilo tomu druhýmu. Je dost možný, že to je furt dokola, jak jim ten ošklivej ze stromů leží v žaludku, protože ten prvotní hřích, a všechny ty řeči kolem. Protože ale nemám náboženský mozek, tak si to neumím ani alegorizovat, ani hermeneutizovat. Mám to prvoplánově, tzn. chtěj, aby bigoš embargoval myšlení. Že když to podle nich udělá (a splní ostatní předepsaný disciplíny), tak za to dostane ty Restaurace a jídelny. Jako, jo, to oni tak mají pořád, a ani jinde se tím netají. Ale to je přece absurdní. Po vzoru flagelantů by tím pádem tohle ani neměli psát na internet. To je přece proti jejich přesvědčení, používat produkt poznání. Správně by to měli psát na papyrový svitky, a schovávat to v nějaký jeskyni.
    Jako, třeba si to s těmi tvými odkazy moc domýšlím, ale i tak teda, prosím tě, pilně dodekonvertovávej, ona to skutečně není zas taková hrůza 🙂

  10. peetr1

    Hahaha, ateistická propaganda autora článku: “Nezapomeňte proto při sčítání zadat, že jste bez náboženské víry!”

    Mám jiný návrh. Každý z nás má vypěstovaný nějaký svůj kulturní vzor. Tak ať si tam každý podle tohoto vypěstovaného vzoru zaškrtne to, co je mu nejbližší. A kdo si nepřeje uvádět svoji víru, tak ať ji neuvádí vůbec. Je to nepovinný údaj.
    Ať žije demokracie a svobodná vůle!

  11. Hraničář

    Sam
    13.03. 2021
    Ten matrikový katolík třeba 50 let nešel do kostela …………………………

    Dva příklady z mých vzpomínek.
    Říkal mně kolega: “Já jsem také katolík!” A já mu na to: “Ale Toníku, jakýpak ty jsi katolík. Do kostela jdeš 3x do roky – o hodech, o vánocích a když máte mši za stařenku, a u svátostí jsi byl naposledy o svatbě.” Toník se zamylel a pak řekl: “No, máš pravdu, ale já nejsem žádnej fanatik!”

    Měl jsem známého, byl celník na hraničním přechodu, a tak si myslím, že i byl komunista. A on mě požádal, zda bych jeho otci neprořezal a neorouboval stromy na zahradě. A tak jsem se seznámil se starým pánem a několik let se s ním stýkal. Byl také celník, tedy, za I. republiky financ. A pak zemřel. A farář v kostele oznamoval: “Zemřel náš spolubratr.” A já si říkám – jaký spolubratr, vždyť jsem ho v kostele nikdy neviděl? No, měl církevní pohřeb. Jeho syn celník se opatrně koukal kolem, není-li kontrola, že otce pohřbívá s farářem. Pravda, s jeho ženou jsem se v kostele pravidelně setkával, ale na jižní Moravě se to až tak přísně, až na výjimky, nebralo.
    Čas oponou trhnul, přešla VS (Velká Sametová) a tento celník se v Mikulově stal vedoucím celního úřadu. A zajišťoval úřední převod měděných plechů které darovali bývalí rakouští občané pro místní kostel. A kostele byl “pečený-vařený”. Díval jsem se, jak pokorně klečí a jak se zbožně křižuje. A jednou jsme tak šli spolu domů a on mně říká: “Ti komunisté, ti nás ale dusili!”
    Takže on asi rozvracel stranu zevnitř!

  12. Hraničář

    Marek
    13.03. 2021
    Hraničáři, otevřel jsem si ten odkaz s mottem. Proč jsi jej sem vlastně dával? ………………..

    Celkem jsi to trefil. Já jsem Laďu Heryána poznal před léty, ještě coby vvěřící. Je to skutečně taková exotická osobnost – ve smyslu exota. Reagoval jsem před měsíci na jeden jeho sloupek v KT a jsem pozvaný k pokecu někde v Praze – až bude po těch uzávěrách.

    Ale co jsem měl hlavně na mysli je toto:
    “Člověk totiž znovu může získat přístup ke stromu života. Má to ovšem jednu podmínku: musí konečně rezignovat na strom poznání, musí konečně přestat usilovat o jezení jeho plodů.“
    Totiž to, že i takový vzdělaný člověk volá po tom, aby člověk se nesnažil moc poznávat, opakem toho je, aby více věřil. Což mně u toho vzdělaného člověka přišlo zvláštní a jako příklad toho, kam vede hluboká víra.

  13. dichr

    Hraničář
    12.03. 2021
    dichr
    11.03. 2021
    Kde jste přišel na to motto? V odkazu nic takového není. Tak aspoň prosím o ten správný odkaz. …………………
    Musíte článek dočíst až do konce.

    Dočteno, jo, je to tam. Mě by spíš zajímalo, jak tento svůj názor Heryán obhajuje. Když se někde cituje A, mělo by se citovat i B. Kdyby to řekl takový Kuffa, bylo by jasné, že to myslí naprosto doslova a tak to třeba brát. Ale u Heryána to není vůbec jisté.

  14. Marek

    A to zas jo. Jako, vážně. Voni Peetre1 děsně manipulujou! Ke všemu na nějakým ateistickým webu! Třeba takovej já, co patřím do těch oslovenejch, anžto jsem ten děsnej nevěřící, tak to tam taky schválně nenapíšu! Mě nebude nikdo takhle nenápadně ponoukat!
    A co teprve, kdybych byl ten věřící. To bych se do tý kolonky náboženství tam nezaškrt o to víc, protože takovej ateista po mě nemůže chtít, abych se veřejně hlásil ke svý entitě. To bych se jako na to podíval! Je to nepovinný, takže klidně můžu zatloukat co hrdlo ráčí. Jednak je to můj kulturní vzor, a jednak mám svobodnou vůli, kterou mi dal entita! Když jej zatlouknu při nějakým nepovinným sčítání, tak za to ani nepůjdu do pekla! Asi! Možná! Snad teda! A až bude to sčítání, tak budu tak nenápadnej, že ani nepudu do příbytku. Jako, do příbytku entity, aby si mě nějakej úředník pak nevšim. Svoji kůži prostě jen tak lacino někomu neprodám!

  15. dichr

    Hraničář:
    Totiž to, že i takový vzdělaný člověk volá po tom, aby člověk se nesnažil moc poznávat, opakem toho je, aby více věřil. Což mně u toho vzdělaného člověka přišlo zvláštní a jako příklad toho, kam vede hluboká víra.

    Takhle to ten “exot” určitě nemyslel. Nechci interpretovat, co tím chtěl básník říci, ale možná jen narážel na přeceňovanou levou mozkovou hemisféru. Paradoxně totéž dělá dost vědců. Viz sobotní Hydepark o mozku.

    Jinak k tématu – tipuju, že ubude věřících pod hlavičkou ŘKC a přibude věřících bez příslušnosti k jakékoli církvi. Zvlášť teď, když coby “ora et labora” předvádí ŘKC developerství s prodejem předražených bytů. Viz zpráva na Christnetu.

  16. toli

    @Hraničář
    Měl jsem známého, byl celník na hraničním přechodu, a tak si myslím, že i byl komunista. A on mě požádal, zda bych jeho otci neprořezal a neorouboval stromy na zahradě. A tak jsem se seznámil se starým pánem a několik let se s ním stýkal. Byl také celník, tedy, za I. republiky financ. A pak zemřel. A farář v kostele oznamoval: “Zemřel náš spolubratr.” A já si říkám – jaký spolubratr, vždyť jsem ho v kostele nikdy neviděl? No, měl církevní pohřeb. Jeho syn celník se opatrně koukal kolem, není-li kontrola, že otce pohřbívá s farářem.

    Víš pohřby nejsou pro nebožtíky ,ale je to show pro pozůstalé. Sám jsem nevěděl co si mám myslet když kamarádce umřel táta bezvěrec . Kámoška, její 4 sestry a matka jsou fanatické katoličky. Její manžel (a jejich otec) to nesnášel když furt couraly do kostela a dával jim to patřičně najevo. Přesto ho chudáka církevní pohřeb v kostele neminul, protože o tom rozhodují pozůstalí…

  17. toli

    @Dichr
    Dočteno, jo, je to tam. Mě by spíš zajímalo, jak tento svůj názor Heryán obhajuje. Když se někde cituje A, mělo by se citovat i B. Kdyby to řekl takový Kuffa, bylo by jasné, že to myslí naprosto doslova a tak to třeba brát. Ale u Heryána to není vůbec jisté.

    No kdyby jste měl nějakou zkušenost s organizovanou náboženskou vírou tak by jste věděl že faráři více či méně veřejně otevřeně brojí proti vědeckému poznání, čím více budete mít vědeckého poznání tím méně budete ochotný věřit fláterníkovi a jeho věčným “Pravdám”.

  18. Hraničář

    Na tom Slovensku se mně z mnoha bodů kampaně líbí toto:

    Prečo práve znamenie kríža? Pretože neveriacim viditeľne pripomína ich povinnosť uveriť v Ježiša

  19. toli

    @Hraničář
    Tak na Slovensku asi nemají rádi Jehovisty. Jehovisti jsou vysloveně proti celebraci kříže protože je to mučící nástroj který popravil jejich milovaného Krista. To je jako kdyby jsi zapíchnul svou maminku a pak si ten nůž pověsil na krk a nosil ho…..

  20. Pavel

    @Toli “No v předchozím sčítání (2011) ŘKC podporovala v dotazníku otázku na náboženskou víru. V roce 2021 je naopak proti tomu aby se stát tázal svých občanů na náboženskou víru.”
    Máte k tomu zdroj? Já jsem zaregistroval nějaký dopis od biskupů kde lidi vybízí aby se k víře přihlásili.

  21. Marek

    No vida, na Slovensku mají taky sčítání…
    Stejně se ale pokaždé pozastavím nad tím, odkud Hraničáři s tolim vždycky vyštracháte takový povídáníčka. Jako, mě osobně by něco takovýho hledat napadlo jen tehdy, kdybych se zrovna o tom s někým bavil, a chtěl bych příklady nebo podrobnosti. Čím dál víc si taky uvědomuju, že jakkoliv je internet plný webů na nějaký příslušný jedno téma, tak jakej kotel je těch náboženských. To bych ještě ne úplně dávno opravdu neřekl. Tady se samozřejmě taky o tom bavíme a jdeme do podrobností, ale prostě kdybych sem měl být dodavatelem těch věcí já, tak to určitě nebude zrovna frčet. Ono je to na druhou stranu ale tzv. dobře, že v sobě máte takovou tu odvykací “dojížďku”, a že se v tom nimráte ( 🙂 ), protože se pak o těch náramnostech aspoň jeden dozví. Dostane se to na světlo i tam, kde by jinak o tom nebylo ani ponětí. To rozhodně není na škodu. A on je pochopitelně ateistickej web na to jako dělanej, když se i prostřednictvím diskusí tam (nezkresleně, což je velmi důležitý) ukazuje na to, co všechno u pobožnejch dokážou valit 🙂

    Takže na Slovensku je Ježíš vysmívaný. Jsem si tutově jistej, i když to tam jmenovitě nemaj, že jej tam hromada bigošů taky uráží. To je jasná věc, protože to je u ateistů a sekularistů (oboje čti jako satanistů) snadno předvídatelný. Jak jsem zrovna včera psal Liborovi, taková urážka je tu v tu ránu. Dokonce hluboká urážka. Z takovýho satanisty (viz. výše) třeba každou chvíli vypadne, že jako kdo ví, jak to tam tehdy celý mohlo bejt. To s tím mučeníčkem, a tak. Jo? Jako, rozumíte?? Takovej já, kdybych byl taky duševně kvalitnější, tak mu střelím jednu takovou, a to samozřejmě spravedlivou, že kam se hrabou celej slavnej Kúdela a prokopnutej brankář! Teda, pak bych mu dal svůj kabát, jako, rozdělil se o něj, protože jsem pokornej a dodržuju. Jako, to zas jo, my jsme ve skutečnosti děsně hodný…

    A směřuje to tam k tomu sekularismu? Co je teda vlastně horší, ateismus, nebo sekularismus? No, asi je to pro naturlich křesťana prašť jako uhoď. Tam je pámbu s námi a zlý pryč, jsou to prostě nepriatelia! Takovej sekularista sice proti tý naší nejkrásnější věci venkoncem skoro nic nemá. Jenže podle něj se na úřad vlády, a dokonce ani na radnici nesmí dávat mučidlo! Prej, že si to máme dávat jen buď domů, nebo do spolkovejch, čili nestátních kostelů! Ale vždyť my přece to naopak musíme tlačit všude, kam to jde, tak copak to tak může být, když to tak nemůže být?? Jako, s tím dáváním jen do spolku??

    To se nedivím, že s tím tam musej něco dělat. Neboj sa a nehanbi sa, a kup si kľúčenku od našej nadácie! Ukážeš tím celýmu světu svoji odvahu, a my zas dostaneme nějaký ty penažky. O tom to totiž je. Prostě, všichni budeme spokojení! Budeme tím moci svobodně vyznávat křesťanskou víru, protože tam budou všechny důležitý věci. I katolíci, i peníze! A sekularisti budú počuť mocný hlas našej odvážnej kľúčenky, ktorú doporučíte kúpit aj vašim známym!!

  22. Hraničář

    Jsem zvědav, jak sčítání dopadne, biskupové u nás i ve Slovensku vyzvali věřící, aby se za víru nestyděli a přiíhlásili se.

  23. A. S. Pergill

    @Marek
    Škoda, že ta babička nenechala to dítko pokřtít na muslima 🙂

    Obecně
    Souhlas s autorem, měl by se uvádět kdo nevěří, že nevěří.

  24. toli

    Já jsem s dotazníkem sčítání obyvatelstva 2021 velmi spokojen. Jsou tam na výběr pouze 3 možnosti, buď věřící v církvi anebo jen věřící anebo nevěřící, Vlastně bohužel je tam ještě další možnost, která mi vadí-vůbec na tuto otázku neodpovídat, není totiž povinná.

  25. Jaroslav Štejfa

    K Markovi i ke všem ostatním
    „Co je teda vlastně horší, ateismus, nebo sekularismus?“ je asi vaše kardinální otázka 23.3.2021.
    K tomu bych rád uvedl poznámku. Domnívám se, že takovou otázku není vhodné pokládat, protože na ní od dotázaného (či dotázaných) dostanete, pokud bude poctivá a vážná, vždy jinou odpověď. Ta bude závislá od řady okolností, které nelze znova opakovat. Sále si myslím, že není důležitá alespoň po většinu našeho chování vůči okolnímu světu. Nakonec mi chybí neméně stejně (ne)významné otázky sekularismus-teismus, ateismus-teismus.
    Osobně jsem asi bytostně nadán příklonem k tzv. militantnímu ateismu ve smyslu deklarovaném R. Dawkinsem, ovšem myšlenky A. Comte-Sponvilla obsažené v knize (zde zmíněné v souvislosti s diskusí dne 7.4.2021) „Duch ateismu“ mi jasně naznačují, že vždy bude podstatná část lidstva obdařena sklonem ke spirituálnímu chápání světa, což nakonec nebrání tomu, aby znova velký počet takových lidí dospěl k přesvědčení, že Bůh (bohové) a nauka kolem jejich existence je produkt jejich mysli, tedy, že o náboženských principech se dá pochybovat úplně stejně, jako o každém jiném vědění, což samozřejmě ničí jakoukoliv absolutisaci jejich existence, potažmo náboženství.
    Kniha sama je dostupná na webu Ulož.to a stojí za přečtení.
    Sám jednoznačně preferuji politické uspořádání společnosti na principech sekularismu.
    Jaroslav Štejfa

  26. Marek

    A asi jsem u těch zubů a nehtů neměl dělat čárku před “versus”. Taky si nejsem jistý tou samostatnou větou, může-li se dát do závorek. Ale edit mi pravil, že když tu čárku chci smazat, tak že se jedná o nepovolenej spam 🙂 –

  27. toli

    @Jaroslav Štejfa
    Zkusím vám odpovědět oklikou. Neznám ani jednoho nábožensky věřícího který by kopal za sekularismus. Oni nechápou že právě sekularismus jim zajišťuje nějaká práva a chápou sekularismus jako nějaké zlo, viz ten pánbíčkářský seminář v čele s Bendou v parlamentu ČR před pár lety.

  28. Zdenjog

    Jediný důvod proč nejsem ateista jsou ateisté…(srov. s M.Ghandi)

  29. Hraničář

    A ještě poznámka pod čarou. Probíhá sčítání lidu. Poznámka o tom, že uvádět náboženské vyznání není povinné, je zavádějící vějičkou. Pro křesťana je to nejen věc cti, ale i svědomí! Mějme na paměti, že čím více lidí se bude hlásit ke křesťanství, tím více s námi musí ti, „kteří nás nemusí“, počítat a brát vážně. .
    https://www.simeon.cz/clanky/Pravdu-nelze-umlcet.html

    Jsem docela zvědav, jak sčítání dopadne.

  30. Marek

    Hraničáři, možná sis povšim, že autor tam nazírá na veleradu optikou dnešního evangelia. A že v něm pokračuje dialog Ježíše s Nikodémem. A finále je o tom, že jistý Galimatyáš vyslovil proroctví, kterému budeme naslouchat už zítra, a které velerada ještě dlouho nebude chápat.
    No, já jej takto překřtil, protože to je velmi tématické překřtění. Ale možná jsem tak měl překřtít i J.V. Černého, protože z jeho článku vyplývá, že ty dnešní evangelia jsou asi jinačí, a pokračují v něm rozhovory. A stále existující velerada se ne a ne vyrovnat s tím i přes potoky krve. Jako, s tím proroctvím, co mu zítra budeme naslouchat. Je to sice možná pojato hermeneuticky. Tam bych byl okamžitě vyřízenej. Ale na první pohled není zrovna jasno, jak to autor celý myslí. Proč tomu budem naslouchat až zítra, jaký je další rozdíl ve dnešních evangeliích oproti těm předchozím, jestli opravdu ta velerada ještě pořád apoštolům šlape na paty. To je první set otázek, který u toho ihned naskočí.
    On to ten autor asi sice myslí dobře 🙂 . Ostatně, naši politici se tím časem taky umějí prolínat téměř biblicky, a “ti, kdo chtějí rozumět, rozumějí…” (tenhle obrat jsem viděl v jednom náboženském článku). Ale jako začínající věřící bych se v tom možná trochu ztrácel.

    Jinak, samozřejmě že, kdo se bude sčítat bez uvedení své víry, tak je nehoden. To by potom celá ta Šebestiánova akce vyzněla naprázdno! 🙂

Komentáře nejsou povoleny.