Horká půda ve Švédsku

Autor | 02.05. 2022

V proudu zpravodajství z války na Ukrajině trochu zapadají zprávy ze Stockholmu, Norrköpingu a dalších švédských měst o dubnových násilných nepokojích. Zraněny byly desítky lidí a číslo asi není konečné.

Zpravodajci obecně kladou za vinu radikální dánské politické straně Stram Kurs, jejíž šéf Rasmus Paludan požaduje úplný zákaz islámu. Na svých mítincích, které pořádá na turné po Švédsku v čtvrtích s velkým podílem muslimského obyvatelstva, pravidelně ohlašuje spálení Koránu.

Reakcí na mítingy, o které veřejnost neprojevuje příliš zájem (vlastně jsou stranou zájmu i sympatizantů strany Stream Kurs, protože se na nich zpravidla sejde maximálně několik desítek lidí), jsou tisícové demonstrace a násilné nepokoje, při kterých hoří policejní auta a vzduchem létají kameny.

Rasmus Paludan spoléhá na to, že za něj jeho politickou kampaň povedou muslimové a jak se zdá, vychází mu to. Těžko lze v tuto chvíli najít pádnější důvod pro prosazení jeho programu, než je právě chování muslimů při současných násilných protestech.

Nejen švédská média informují o nastalé situaci poněkud zmateně. Pokud označují Pauldana za radikála kvůli tomu, že pálí knihy, které si nakoupil za vlastní peníze, jak by měli označit protestující, kteří beze napadli policisty a přinejmenším v jednom případě se pokusili jednoho z nich zavraždit?

Problém předimenzované “obrany víry” je obecně evropský a ustupování před požadavky věřících (nejen muslimů, ale i křesťanů) není cestou k mírovému soužití. Měli bychom si připomínat, že taková přehnaná “obrana”, jakou se vyznačují nábožensky motivované protesty, je vždy omluva agresorů.*

Jistě bylo na místě se bát, aby obyvatelé západní Evropy nepropadli podobnému sentimentu v době lavinovité migrace z Přední Asie a Afriky. Třeba i proto, že se tohoto tématu s takovou ochotou chytali populisté.

Náboženství v demokratické zemi respektující lidská práva samozřejmě zakázat nelze, protože by takový zákaz zabíjel samotnou svobodu myšlení. To ale nic nemění na tom, že nám případ Rasmuse Pauldana ukazuje slabinu ve výkladu práva na svobodu vyznání. Nejsou to náboženství, která potřebují ochranu, ale všichni občané, kteří se spolu prostě jen snaží vycházet v míru. Musíme náboženství donutit respektovat hranice dané našimi zákony a nedovolit jim, aby je měnily ke svému obrazu. V brzké době bude nejprve Skandinávie a pak celá Evropa bude muset řešit ochranu před náboženstvím.

Na nás ateistech je, abychom připomínali, že náboženská svoboda je především svoboda od (konkrétních) náboženství. Tedy nebýt k něčemu nucen cizím náboženským přesvědčením

Smutný pohled nabízejí nepokoje také proto, že na nich nevidíme jen radikální muslimy. Jistě i tak byto bylo vážné, ale kromě nich jsou v davu vidět i zástupci mladé levice (mluvme o nich tak, protože se tak sami označují) . Pokud si uvědomíme, že se dříve zasazovala levice hlavně o dodržování práv i vzhledem k nemajetným a ženám, tak tato generace jejich odkaz pohřbívá velmi hluboko.

Celý odboj vůči tradici a zpátečnictví se v podání těchto lidí stává naprostou fraškou, protože neexistuje asi nic zpátečničtějšího a tak lpějícího na tradicích, jako je radikální islám. Tito mladí levičáci ignorují zkušenosti z muslimského světa a sehrávají stejnou roli “užitečných idiotů”, jakou tam tragicky sehrály i mnohé demokratické strany. Mít společnost za společného nepřítele skutečně nestačí.

Magdalena Andersson má pravdu

V celkově špatné společenské situaci je přece jen jedno světlejší místo. Tím je postoj reprezentovaný sociálnědemokratickou premiérkou Magdalenou Anderssonovou. Ta dosud stojí za svým prohlášením k Pauldanovým akcím:

„Občané Švédska smějí vyjadřovat své názory, ať už jsou dobrého či špatného vkusu. Je to součástí naší demokracie.”

Zapalování aut a útoky na policisty ale rozhodně za vyjádření názoru nepovažuje. Z jejích slov je však stále častěji slyšet rezignace. Jak cituje iDnes.cz/zpravodajství:

„Integrace byla chabá a zároveň jsme měli silnou imigraci. Společnost byla příliš slabá, peněz na policii a sociální služby moc málo…“

 

Poznámka:

*) Podstatou válečné propagandy je vždycky zdůvodnění že anexe je vlastně obrana, jinak by útok nebyl morálně přijatelný pro vojáky útočící strany. Islám i křesťanství mají tohle zdůvodnění už zabudované v sobě. Proto v médiích zaujímají jejich věřící vždy roli oběti i v případech, kdy jsou jednoznačně pachateli.

 

Další informace a komentáře:

iDnes.cz/zpravodajství: Integrace migrantů ve Švédsku selhala, přiznala premiérka. Zvýšilo se násilí

iDnes: Ve Švédsku pokračují pouliční nepokoje. Krajní pravice chce zakázat islám

11 thoughts on “Horká půda ve Švédsku

  1. Hraničář

    Náboženství v demokratické zemi respektující lidská práva samozřejmě zakázat nelze, protože by takový zákaz zabíjel samotnou svobodu myšlení. ……………………….

    A co taková “svoboda myšlení” v případě covidové hysterie a současné války na Ukrajině?

  2. Petr TomekPetr Tomek Post author

    @Hraničář: Tam ale žádná svoboda porušena není. Myslet si může každý co chce i o tom mluvit. Nemůže ale přednášet nesmysly o covidu a válce na Ukrajině jako učitel ve státní škole, nebo jménem komunity, která je odmítá.
    Chce to trochu si vyjasnit, co je to svoboda myšlení.
    Podobně měl spolek Sisyfos právo vyloučit Maxe Kašparů, když hlásal že se mu posedlí pacienti propalují kobercem.

  3. toli

    A co taková “svoboda myšlení” v případě covidové hysterie a současné války na Ukrajině?

    Víš svoboda myšlení a hlásání má jít ruku v ruce s odpovědností za svá slova (činy), ostatně každá svoboda slova má jít ruku v ruce s odpovědností. A právě v té covidové hysterii jsme viděli že ta naprostá svoboda slova dokázala i zabíjet, třeba tím že těm konspiračním žvástům anebo naopak zpochybňování někdo uvěřil a nakazil se a zemřel…..
    A stejně tak naprostá svoboda slova ve válce na Ukrajině je součástí hybridní války kterou již roky s námi (západem) vede Moskva a má vliv na bezpečnost státu či společnosti . A řekl bych že naše demokratické zřízení je ještě příliš měkké. Se podívej na reakci ruského státu na své občany když poruší cenzuru případně zákazy a nebo jdou demonstrovat na náměstí….

  4. Hraničář

    Petr Tomek Post author
    03.05. 2022
    Podobně měl spolek Sysifos právo vyloučit Maxe Kašparů, když hlásal že se mu posedlí pacienti propalují kobercem. ……………………

    A vyloučili ho? U Sysifů jsou i další věřící, byť nemají se zlými duchy tak velké zkušenosti. Vzpomenul bych dr. Grygara, zakladatele. No a ve stanovách mají, že náboženské otázky nebudou rozebírat.
    Nemají tak trochu schízu?

  5. Petr TomekPetr Tomek Post author

    @Hraničář: Ano, sice to trvalo neskutečně dlouho, ale snad si tím Sisyfos nastavil nějaké hranice a procesy k tomu, aby se tam exoti nehromadili.

    Opět s těmi náboženskými otázkami je to tak, že je nebudou rozebírat, dokud se nedostanou do konfliktu s vědou. O nezjistitelném a nepoznatelném Sisyfos rozmlouvat nebude, ale jakmile se to dotkne poznatelného světa, tak už to je i jejich starost.

  6. Sam

    Petr Tomek
    ———-Podobně měl spolek Sisyfos právo vyloučit Maxe Kašparů, když hlásal že se mu posedlí pacienti propalují kobercem.—————-
    Zdravím, víte o tom něco bližšího?? Kdy byl asi tak Max Kašparů vyloučen? Je dost těžké o tom něco vygooglovat. Na Wikipedii i na webu Sisyfos není asi nic. Našel jsem snad jenom tento rozhovor z roku 2012.
    https://dvojka.rozhlas.cz/jak-vidi-jaroslav-maxmilian-kasparu-3-dubna-7470764
    Web Sisyfos i Wikipedia se tváří, jako kdyby Max Kašparů členem Sisyfa nikdy nebyl.

  7. smlomoz

    Všude, kde se míchají mytologické a barevné spolky, je BORDEL!! Co je na tom špatného shlukovat stejné barvičky k sobě a stejně tak i pohádkové spolky? Hlavně to nemíchat DOHROMADY! Někdo fandí babě jaze, druhý jezinkám, ale přece se kvůli tomu, že mají rozdílné idoly, nebudou vraždit!? Nebo jo? JO a zase jo, děje se to. Nejenom ve Švédsku, ale i v dalších “vícevrstevnatých” zemích. Ne nadarmo se říká – vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá = lidé s podobnými vlastnostmi se přitahují. Platí to ale i obráceně!

  8. smlomoz

    Proč tu nevidím můj komentář? V čem se mýlím pane Tomku? Napište mi to do mailu prosím. Psal jsem to včera
    Koukám do článku>>
    „Občané Švédska smějí vyjadřovat své názory, ať už jsou dobrého či špatného vkusu. Je to součástí naší demokracie.”
    To zřejmě asi neplatí v naší zemi? Existuje člověk, který má jen dobrý či jen špatný vkus? Kde je ta hranice.. toto je ještě dobrý vkus a teď ?.. a pozor! .. (zapneme autocenzuru) a o tomhle si nesmíme ani pomyslet natož psát o tom! Hrůza. Smažeme to a nebudeme to otiskovat. Budeme dělat, že problém neexistuje a dopadne to třeba jako v tom Švédsku. Chováte se stejně, tak mi to připadá. Ten názor ovšem nezmizí. Můj názor se opírá o mnohaleté zkušenosti.
    přeji zdravou mysl
    j

  9. Hraničář

    smlomoz
    17.05. 2022
    Všude, kde se míchají mytologické a barevné spolky, je BORDEL!! Co je na tom špatného shlukovat stejné barvičky k sobě a stejně tak i pohádkové spolky? Hlavně to nemíchat DOHROMADY! Někdo fandí babě jaze, druhý jezinkám, ale přece se kvůli tomu, že mají rozdílné idoly, nebudou vraždit!? Nebo jo? JO a zase jo, děje se to. Nejenom ve Švédsku, ale i v dalších “vícevrstevnatých” zemích. Ne nadarmo se říká – vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá = lidé s podobnými vlastnostmi se přitahují. Platí to ale i obráceně! ………………………

    Podíváme-li se do historie tak zjistíme, že se nevraždili stoupenci jednoho léčitele či vědmy nebo “čarodějnice” s příznivci jiného čaroděje, vědmy či “čarodějnice”, ale zcela masově se vraždili příznivci jednoho boha s příznivci jiného boha a nejen to – vraždili se příznivi jednoho – samozřejmě jedině správného – výklad “svatých písem” s příznivci jiného výkladu – samozřejmě opět toho jedině správného – těch samých “svatých písem”!

  10. Hraničář

    smlomoz
    19.05. 2022
    Proč tu nevidím můj komentář? V čem se mýlím pane Tomku? Napište mi to do mailu prosím. Psal jsem to včera
    …………………….

    No, redakce ateistů.cz musí dbát na “čistotu” projevů obdobně jak o to usilují správci webů náboženských.

  11. Karel 423

    “Žijeme ve víru vír.” (Citát). Na tyto stránky chodím proto, že se zde nacházejí komentáře lidí, kteří snad z toho zatím nezblbli. Platí to i o multikulti víře (a dalších).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *