Je to jeden soubor, takže se s tim pak dá různě kouzlit, ale nejprve je důležité to naplnit. Já osobně bych dával přednost seskupovat to podle autorů. Kromě toho tam asi nebude jen angličtina a čeština.
Josef
jistě. mohou být české a cizojazyčné. anebo jakkoliv…
cca pět kousků jsem poslal mailem (asi včera)
Richard
Proč jsou zde uvedené zdroje zpochybňující náboženství jen z určitých okruhů politického zaměření? Máte zájem sdružovat jen určité názorové skupiny ateistů? Některé odkazy na české ateistické stránky chybí.
Ludwig Feuerbach. Podstata křesťanství (1843)
Szanya, A. 1996. Úloha katolické církve v epoše fašismu. Praha : J. Weber
MAJÁK. nedatováno. Marx a Engels o náboženství. Praha: Maják
Richarde, je to spíš otázka času a chutě to doplňovat. Na tebou uvedený email jsem nasdílel zdrojový soubor. Budu rád, pokud ty knihy doplníš. Na stránkách se to ukáže během několika minut.
Antitheista
Slávku, můžeme uvádět i dokumenty? Třeba – Proboha! (Bill Maher), Ježíš je Normální, Jesus Camp,…
Josef K.
Rád bych upozornil na velmi podnětnou knihu, (i když ne se vším mohu souhlasit), vydanou nakladatelstvím Carolinum – Budoucnost náboženství; jde mj.o záznam kultivované diskuse moderované S.Zabalou, kterou vedli filozof Richard Rorty a teolog Gianni Vattimo. Richard Rorty jako představitel amerického neopragmatismu, se podle svých slov dříve považoval za ateistu, dnes spíše za stoupence antiklerikalismu, o němž tvrdí, že to není postoj epistomologický ani metafyzický, ale politický!
Je to názor, že církevní instituce jsou pro demokratickou společnost spíše škodlivé. Proti náboženství se nedá nic namítat, dokud zůstává soukromou záležitostí, dokud se církevní instituce nezačnou pokoušet shromáždit své věrné na základě nějakých politických cílů, s čímž souhlasí i Vattimo, který Krista neztotožňuje ani s mocí ani s pravdou, ale pouze s láskou. Oba filozofové se shodují v tom, že jsou přívrženci postmetafyzického tzv. slabého myšlení.
Josef K.
Bylo by snad vhodné vést zvlášť knihovničku beletristické literatury ať už ryze ateistické nebo jinak významné pro otázky spojené se vztahem ateismu a náboženství. K takovým autorům patří nepochybně i F.M. Dostojevskij, který byl pro mě paradoxně jedním z prvních učitelů ateismu. Např. kapitola o Velkém inkvizitorovi (Bratři Karamazovi).
Z mnoha dalších zmíním dnes alespoň Ambrose Bierce(ho), který patří k nejoriginálnějším americkým spisovatelům přelomu 19. a 20. století. Ďáblův slovník vyšel poprvé 1906 a je to bible sžíravé ironie,satiry, skepse až nihilismu zj. vůči politice a náboženství.
„Náboženství. Dcera Naděje a Strachu, jež Nevědomosti objasňuje povahu Nepoznatelného“.
„Bohoslužba. Veřejné vyznání stvořeného Člověka solidní konstrukci a jemným povrchovým úpravám svého Stvořitele. Oblíbená forma pokoření, jež v sobě obsahuje i prvek pýchy“.
„Monsignore.Vysoký církevní titul, jehož nesporné výhody přehlédl i Zakladatel našeho náboženství.“
Z tvé reakce je vidět, že se trefil do černého…. 🙂
Antitheista
Ne protestante, my se tomu s Médeou smějeme, protože je to totálně mimo – a brzo o tom asi napíšu i článek… 😀
Antitheista
„Spory věda versus náboženství nabývají v publikacích současných vědců, psychologů, filosofů a theologů dramatických rozměrů. Atheistické argumenty vědců jako Richard Dawkins se svým dogmatismem a agresivitou začínají podobat středověkým církvím, zatímco druhé straně se stále nedaří racionálně či „vědecky“ obhájit existenci Boha“
– Jedno nechápu, jak může nějakej blbec XY srovnávat mučení a upalování, vybíjení celých národů a spolupráci s Hitlerem,… s kritikou náboženství od R. Dawkinse… ??? V čem spočívá militantnost Dawkinse? V racionalitě? On chce něco Dawkins zakazovat? Nebo spíš chce objasňovat?? Jak vůbec někdo může srovnávat knížku či argumenty podloženou kritiku s inkvizicí?
Zrovna fanatický eurofob a konzervativec Kuras by si měl uvědomit, že jeho vysněná konzervativní církev se jeho národa za války moc nezastala… Že zakazování potratů a antikoncepce,… stejně jako falešná a hlavně nepotřebná pokora k spekulacím a pohádkám (Kristus, Santa,…) je naštěstí již dávnou minulostí. Hlavně, že mu tak vadí islám, ale militantní verze křesťasntví je super.
Už jenom všechny ty weby, kam přispívá – nahnědlé a klerofašistické weby typu eurábia, parlamentní listy,… že mu nevadí být na stejné vlně s antisemitou Bartošem? http://eurabia.parlamentnilisty.cz/Authors/kuras.aspx
Ještěže je bílý muž ten nejinteligentnější tvor na Zemi 😀 – bílá žena hned za ním, pane Kurasi? A co když se najde někdo, kdo nebude Židy považovat za bílé? Neurazí vás to?
Tomu já už řikám „stockholmský syndrom“
Antitheista
Ještě si pamatuju, když Kuras útočil na „pseudovědeckou“ knihu Petra Bakaláře – Tabu v sociálních vědách, no a teď operuje s těmi samými tezemi, jenom primitivněji…
Byl by možný nějaký krátký článek o ateistických citátech? Rád bych pod ním do komentářů pár dobrých ateistických citátů uvedl… Mimo jiné od Einsteina, aby nám ho tu furt nepředhazovali jako věřícího judaistu 😀
„Má-li se západní civilizace zachránit, evolucionismus a kreacionismus se musejí smířit a sladit stejně jako pravý a levý mozek.“ B. Kuras
😀 😀 😀
takže už začínají kompromisy mezi racionalitou a šílenstvím ??
„Krizí nedávné minulosti byla ztráta víry, která svět zaplavila čtyřmi děsivými historickými experimenty – Francouzskou revolucí, nacistickým Německem, Sovětským svazem a komunistickou Čínou.“
Takže v pohodě to bylo ve středověku, když všichni věřili? Za svatých válek a inkvizice?? 😀
Nacistické Německo bylo věřící – nacismus to byl Gott mit uns… Fr. revoluce také nebyla ateistická (snad část intelektuálů) , ale šla proti zvůli církve a monarchy – proti korupci a aroganci moci…
Neslaví dodnes demokratická Francie pád Bastily?? 😀
DarthZira
Antitheista: Taky jsem si před chvílí všimla toho samého článku a je mi z toho špatně.
Nevím, kolikrát je nutné věřícím opakovat, že pokud jde o totalitní režimy 20.století, tak ty samotnou svou podstatou z židokřesťanství přímo vyrůstají – vyrůstají z příkazu „nebudeš mít jiných bohů přede mnou“ (což je první a nejdůležitější příkaz Desatera) a z koncepce „vyvoleného národa“. Nacismus a komunismus pouze provedly to, že si za „boha“ i „vyvolený národ“ zvolily něco trošku jiného, ale jinak toto dogma přejali a vše ostatní vlastně zůstalo. Dokonce i struktura nacistické/komunistické strany v podstatě kopírovala strukturu katolické církve, nacismus a komunismus měl (stejně jako křesťanské, zejména katolické, náboženství) své náboženské symboly, své obřady, kanonizované proroky a světce, ba dokonce i svou inkvizici, která pronásledovala „kacíře“ a „nevěřící“. A stejně jako u křesťanů i u nacistů a komunistů byli těmi úplně nejpronásledovanějšími nikoli nevěřící nebo totální jinověrci – na ty se (podobně jako ve středověku na Židy) občas spáchal nějaký ten pogrom, ale jinak se v podstatě nechávali na pokoji, ale úplně největším nepřítelem byl „odpadlík od víry“ nebo „kacíř“, tedy člověk, který byl původně přesvědčený nacista nebo komunista, ale začal „pochybovat“ nebo si „články víry“ vykládat jinak než bylo v oficiálním výkladu. Na to věřící velmi rádi zapomínají, že jednou z prvních věcí, co se stala po definitivním uchopení moci nacisty v Německu, byla „Noc dlouhých nožů“, ve které byly povražděny stovky „vlastních“ (členů vedení SA) a další stovky a tisíce SA-manů byly poslány do koncentráků. To samé u nás po Únoru 1948 – nejmonstróznější politické procesy byly proti vlastním, členům nejvyššího vedení KSČ, a i ti další pronásledovaní, zavření nebo popravení nebyli většinou žádní „pravičáci“, ale sociální demokrati (B. Laušman) a národní socialisté (M. Horáková, na dvacet let odsouzená F. Zemínová). Prostě úplně to samé jako v 16. a 17. století, kdy byl pro katolíka největším nepřítelem protestant, nikoli třeba muslim (někteří římští papežové i vyhrožovali, že se proti německým lutehránům rádi spojí s tureckým sultánem – sice tyto svoje hrozby nerealizovali, ale tady je vidět, že v jejich vidění světa křesťan věřící v toho samého boha i Ježíše Krista, jenom jej uctívající jinými obřady, byl daleko horším nepřítelem a „zplozencem ďábla“ než muslim v Ježíše coby boha/božího syna nevěřící). Stalinismus dokonce křesťanskou koncepci ďábla jako odpadlého božího syna (nebo největšího božího oblíbence, ony ty verze jsou různé) a tím i hlavního protivníka a pokušitele Ježíše coby jiného božího syna dovedl do úplně dokonalosti – o Lvu Davidoviči Bronštajnovi neboli Trockém by se dalo mluvit a psát celé hodiny.
Navíc řadoví nacisté byli většinou věřící katolíci nebo protestanti (proto jim vůbec nedělalo problém pronásledovat a vraždit Židy, protože antisemitismus je křesťanský „vynález“), část z nacistické elity (třeba Himmler a lidi kolem něj) pak věřili v pohanská germánská božstva, ale rozhodně nikdo z nich nebyl ateista. Stejně tak mnohým křesťanům a zvláště pak katolíkům (včetně kněží) nedělalo vůbec žádný problém spolupracovat s komunisty, klasickým případem je páter Plojhar. Ostatně po zvolení Gottwalda prezidentem se sloužilo slavnostní Te Deum, kterého se účastnilo celé vedení strany. Stejně tak Stalin velmi rychle zjistil, že získat ke spolupráci část pravoslavných duchovních je daleko výhodnější než muset církev jako celek pronásledovat, zejména za války účast na pravoslavných modlitbách „za matičku Rus“ byla pro komunisty téměř povinná.
A pokud jde o Francouzskou revoluci, tak k ateismu se většinově jako svému světonázoru hlásili girondisté, nikoli jakobíni. Naopak v době teroru byli někteří politici popraveni kvůli svému ateismu, který byl brán jako „přitěžující okolnost“ a důkaz toho, že sympatizují s girondistickými názory – typickým případem je Anacharsis Cloots (který tedy měl těch „hříšků“ víc, byl původem šlechtic a ještě ke všemu nikoli Francouz, ale Prus, takže byl navíc obviněn z toho, že je špión). Před revolucí, za revoluce i po ní byl ateismus v zásadě věcí pouze intelektuálů a části vyšších vrstev, uctívání Bohyně Rozumu a víra v pokrok byla výrazně menšinová, vrstvy střední a nižší (které se v revoluci a především pak v teroru angažovaly nejvíc) byly věřící katolíci, tito lidé pouze odmítali útlak ze strany církve, ale rozhodně se nechtěli vzdát víry v Boha, což si jakobínští vůdci velmi dobře uvědomovali, proto vymysleli zcela náboženskou koncepci Nejvyšší bytosti, což měl být bůh, se kterým by se mohli ztotožnit jak katolíci i křesťané jiných vyznání, tak také židé a muslimové (i jakobíni měli v plánu spolupracovat s Tureckem).
Takže suma sumárum „ateistický teror“ je naprostý nesmysl. Dokonce se dá říct, že mimo křesťanský okruh věci jako pronásledování kacířů nebo systematická genocida prakticky neexistovaly, byly tam de facto až „exportovány“ z Evropy, např. Turci se genocidy na Arménech dopustili na počátku 20. století, do té doby nikdy porobené národy nevyvražďovali ani násilně neobraceli na víru – pokud by tomu bylo jinak, Řekové, Srbové nebo Bulhaři by jako národy už dávno neexistovali, stejně tak zločiny Maa, Pol-pota nebo dynastie Kimů jsou zaštítěné myšlenkami převzatými z Evropy, nikoli názory přirozeně vzniklými z jejich vlastních domácích (buddhistických nebo konfuciánských) tradic.
A pokud jde o „rozpad rodiny“, tak věřící nejsou schopni si uvědomit, že tradiční patriarchální rodina byla výhodná, zpočátku možná přímo nezbytná, ve společenských a ekonomických podmínkách, které prostě dnes už nejsou. Nejde tedy o „rozpad rodiny“, ale o nutnost změnit formu rodiny, a v současnosti se prostě nacházíme v přechodovém stádiu, kdy stará koncepce rodiny se už nehodí a nějaká nová se ještě nestabilizovala, resp. se zatím (metodou pokusů a omylů) zkouší, jaká by asi tak měla být.
Btw – pokud by byl zájem, klidně bych si na toto téma vzala na Ateoconu přednášku.
Ty další kecy (o tom, že bez víry není smysl života, že bez víry nemůže být žádná morálka apod.) snad ani nemá smysl komentovat. Třeba Petr Tomek se k těmto věcem vyjadřoval už mockrát.
Ale začínám mít dojem, že by se tyto naše názory měly začít taky patřičně zveřejňovat a propagovat.
@Zira: Tak ateisty za Francouzské revoluce (případně jak bys to viděla) ještě nemáme, určitě se přihlaš!
S.V.H.
to DarthZira:
Jen bych nesouhlasil s tou absencí pronásledování jinověrců a genocid v muslimském světě. Šíření islámu bylo téměř vždy spojeno s násilnou konverzí obyvatel dobytých území. Křesťané a židé byli ještě jakžtakž tolerováni (jakožto lidé Knihy), ale pohané měli většinou na výběr jen islám nebo smrt. A i tolerovaní jinověrci byli jednoznačně považováni (i z hlediska práva) za lidi druhé kategorie (tzv. dhimmi). Z genocid stačí připomenou Tamerlána, který vedl vysloveně vyhlazovací války (teď jsem kouknul na wiki a počet obětí jeho genocid se odhaduje na 17 miliónů, což je na tu dobu docela neuvěřitelné číslo).
DarthZira
Petr Tomek – otázku ateismu za Francouzské revoluce si klidně vezmu, není problém.
S. V. H. – jsem ta poslední, kdo by měl sympatie k islámu, ale v zas těm Arabům a Turkům psí hlavu nasazovat nemůžeme. Židé a křesťané sice byli na dobytých územích občany druhé kategorie, ale to v Evropě Židé taky (a možná ještě víc) a navíc to, co jak s Židy tak s Maury provedli třeba Španělé po dobytí Granady, byl fakt hnus, to nacisti hadra 🙁 Chovat se takhle Turci na Balkáně, tak známe pojem „Řekové“ leda tak z dějepisu, Srbové a Bulhaři by nejspíš dopadli úplně stejně a i Rumuni a Maďaři by jako národy měli docela namále. S tím vztahem k jiným vírám než „lidem Knihy“ to taky ne vždycky bylo až tak divoký – zoroastriáni přežili v Persii do dnešních dní, stejně tak v Indonésii a Malajsii hinduisté nebo buddhisté.
Vyhlazovací války se ve starověku a středověku vedly leckde, ale většinou to nikdo nezdůvodňoval náboženstvím (mám dojem, že ani ten Tamerlán ne) a ač Gaius Julius Caesar patří k mým nejoblíbenějším historickým postavám, tak v zájmu historické spravedlnosti nutno dodat, že má za sebou taky docela solidní řádků mrtvých, třeba v takové Galii se zrovna humánně nechoval… Navíc velkou část svého majetku získal díky obchodu s africkými otroky – a i velmi mírné odhady tvrdí, že v té době na jednoho prodaného otroka připadali tři až čtyři, kteří zemřeli během honu na otroky nebo po cestě na trhy, takže když se to takhle spočítá, jenom kvůli tomu obchodu s otroky by Caesar měl mít „na svědomí“ něco mezi 20 a 30 miliony mrtvých, čímž by se rázem zařadil do „galerie“ největších masových vrahů v lidských dějinách.
Btw – Tamerlán byl především magor, až potom muslim. Byl to od narození kulhavý neduživý šereda, který když se dostal k moci, tak holt všechny ty ústrky, co jako dítě a mladík zažil, vracel „celému světu“ i s úroky. Ještě štěstí, že nebyl taky náboženský vůdce, který by nějak „reformoval“ islám, to by pak byl ještě větší děs než je. Co do vzhledu a komplexů byl totiž Tamerlán zatraceně podobný Saulovi z Tarsu.
Medea
Dve heslá na Internet Encyclopedia of Philosophy (IEP):
Darth Zira napísala:“jenom kvůli tomu obchodu s otroky by Caesar měl mít „na svědomí“ něco mezi 20 a 30 miliony mrtvých, čímž by se rázem zařadil do „galerie“ největších masových vrahů v lidských dějinách”
Zira, len pre porovnanie, historici bežne odhadujú počet obyvateľov Rímskej ríše v jej vrcholnom období na 70 miliónov, teda ja tým Tvojim číslam, čo si uviedla, akosi neverím 🙂
Dobrá kniha o evolúcii a jednej paleontologickej expedícii:
Neil Shubin: Ryba v nás. Paseka, 2009.
O objevu 375 milionů let staré přechodové formy mezi rybou a obojživelníkem v odlehlém koutě arktické Kanady i o tom, že v každém z nás je skryta ryba, byť v zastřené a pozměněné podobě, o tom, jak se postupně měnilo rybí tělo v tělo savce (a člověka), a nejen o tom, vypráví ve své nesmírně originální knize Neil Shubin, účastník objevu oné pradávné ryby zvané Tiktaalik. Zábavnou formou spojuje dobrodružství v paleontologii s vědeckými poznatky a odhaluje mnoho překvapivých souvislostí mezi naší anatomií a anatomií ryb, plazů a dalších tvorů.
Médea says: „Zira, len pre porovnanie, historici bežne odhadujú počet obyvateľov Rímskej ríše v jej vrcholnom období na 70 miliónov, teda ja tým Tvojim číslam, čo si uviedla, akosi neverím :)“
Jenže většina otroků v době Caesara byla získávána z území, které nebyly součástí Římské říše, především z (převážně subsaharské a rovníkové) Afriky (mimochodem úplně to samé po celý středověk prováděli otrokáři nejen bílí a křesťanští, ale v míře úplně stejné, ne-li větší, také muslimští arabští a turečtí). Počty nějakých „divochů“, které plno tehdejších mocných ani nepovažovalo za lidi (ostatně podle některých zpráv starověcí i středověcí cestovatelé, geografové a přírodovědci považovali šimpanzy a gorily za kmeny „divošských primitivů“) asi málokoho zajímaly a odhadovat dnes, kolik asi tak v těchto oblastech Afriky mohlo žít lidí je obtížné. Tady spíš jde o to, že podle velmi optimistických odhadů na jednoho na chyceného otroka připadali minimálně 3-4 další, kteří byli zabiti při samotném lovu (nebo honu) na otroky, a i z těch pochytaných na trh dorazilo a bylo prodáno pouze něco mezi pětinou a polovinou (jak kdy, v průměru se dá počítat se ztrátami zhruba 60-70%). Takže si jako matematička snadno spočítáš, že jestli Caesar za svůj život (což bylo zhruba 40 let, jelikož se dožil na svou dobu docela slušného věku – a to byl ještě zavražděn, kdyby nebyl, klidně by mohl žít i dalších 10 či více let) úspěšně podal minimálně desítky, možná však i stovky tisíc otroků, tak kolik za tímto jeho „obchodnickým úspěchem“ vlastně leží mrtvých. Docela děsivá představa 🙁
DarthZira
Pokud bychom chtěli upozornit na hodně zajímavé „něcoistické“ knížky (nebo možná jde spíš o jisté eklektické „smíchání“ abrahámovských náboženství s hinduismem, buddhismem, neopohanstvím a možná i některými směry satanismu), tak bych asi hlasovala pro Walshe (viz http://www.kosmas.cz/hledani/strana?Filters.AuthorId=-2522&Filters.Filtered=True&sortBy=datum&page=2&query=), já četla první tři díly Hovorů s Bohem.
Btw – lze ulovit i na uložto 😉
DarthZira
Btw – Petře, neumí ta šablona, ve které jsi tu tabulku udělal, jména autorů seřadit podle abecedy? Takhle se v tom naprosto dementně hledá.
Arkande
Já bych jenom dodal, že některé (malý zlomek) těchto knížek je zdarma ke stažení v elektronické podobě na webu Filipa Tvrdého (Massive-error) v sekci knihovna.
Vím to, páč jsem je sám převáděl z nascenovaných pdf do poněkud vhodnějších formátů(odt, txt, mobi, doc).
A knihy od Avro Manhattana jsou na stránkách sládkovce (co se dá dělat) Jiřího Šolera, opět zdarma ke stažení a tuším, že v Šolerově vlastním překladu.
Colombo
Arkande: imho PDF je lepší formát než ty, co jsi vyjmenoval.
(naopak to ukazuje na debilitu čteček a jejich výrobců)
Colombo, PDFka se dobře čtou na počítači – na čtečkách je to opravdu bída.
Jenže sceny které udělal Filip byly prostě příšerné. Viditelné okraje stran – mnohdy s černými pruhy, rozmazené písmo, šikmé ukotvení textu, mnoho nerozpoznatelných znaků, více listů na jedné stránce atd. Prostě ty knížky normálně nascenoval a nedalo se to pomalu ani číst natož tisknout.
Navíc z „mých formátů“ se dá udělat čitelné a tisknutelné PDFko 🙂
****
Tak mne napadá, přidá tady někdo odkazy ke zcela legálnímu stažení těchto knih?
Už som ten prieskum spomínala v mojej reakcii na povzdych Petra Tomka ohľadom “sekulárnej filozofie”, a teraz ma napadlo, že by sa to mohlo hodiť do knižnice ateistu 🙂
Je trojzväzková encyklopédia, napísaná týmom uznávaných medzinárodných špecialistov, popisujúca históriu islamskej vedy a jej vplyv na stredovekú Európu. V 33. kapitolách sa rozoberá stredoveká islamská veda (astronómia, matematika, nautické vedy, zemepis, fyzika, chémia, botanika, agrikultúra, medicína, hudobná veda) a vedecké inštitúcie vtedajšieho islamského sveta.
Medea
Oprava: nie v 33. kapitolách, ale v 30. kapitolách 🙂
Medea
Ach ten môj slovenčina! Ja musieť viac hovoriť/písať po slovensky 😀 Tak teda ešte raz:
Je to trojzväzková encyklopédia, napísaná medzinárodným tímom uznávaných špecialistov, popisujúca históriu islamskej vedy a jej vplyv na stredovekú Európu. V 30. kapitolách sa rozoberá stredoveká islamská veda (astronómia, matematika, nautické vedy, zemepis, fyzika, chémia, inžinierstvo, botanika, agrikultúra, medicína, hudobná veda) a vedecké inštitúcie vtedajšieho islamského sveta.
Dám to i sem.
Jak zdejší odborníci hodnotí tuto knihu? Jonasz Roman, Byl jsem knězem: Skutečná tvář katolické církve. Eko-konzult, 2003.
Přijde mi velice zajímavá, ale již trochu zastaralá. Autor byl knězem v letech 1993 až 1996. Často líčí příběhy z let 1970 až 1980. Všecko se odehrává v Polsku. Kniha je celkově málo ozdrojovaná a autorovy zážitky jsou velmi často zcela nedokazatelné. Knihu lze stáhnout zde, ale kvalita scanu není moc dobrá. http://www.uloz.to/xgSFkAC/byl-jsem-knez-pdf
Třeba na straně 46 najdeme popisy různých nepěkných událostí. Bylo by vclmi vhodné je trochu časově a místně zařadit, což ale autor neudělal. http://oi57.tinypic.com/fvbe9x.jpg
Trochu mám pocit, jako kdyby někdo kvůli občasným dopravním nehodám odsuzoval veškerý automobilismus nebo třeba leteckou dopravu.
A jistá podobnost je tu i s románem Jeptiška od Denise Diderota. Děj je sice hrůzostrašný, ale nikdy se nestal. Celé je to fikce.
Jo a autorem knihy Byl jsem knězem je ve skutečnosti Roman Kotliński, viz wikipedia.
Jinak samozřejmě římskokatolická církev JE nedůvěryhodný byrokratický moloch, o tom žádná. Její kritika děje už aspoň 500 roků. John Wycliffe (1330 – 1384) s tím asi začal.
“Atheism” is typically defined in terms of “theism”. Theism, in turn, is best understood as a proposition—something that is either true or false. It is often defined as “the belief that God exists”, but here “belief” means “something believed”. It refers to the propositional content of belief, not to the attitude or psychological state of believing. This is why it makes sense to say that theism is true or false and to argue for or against theism. If, however, “atheism” is defined in terms of theism and theism is the proposition that God exists and not the psychological condition of believing that there is a God, then it follows that atheism is not the absence of the psychological condition of believing that God exists (more on this below). The “a-” in “atheism” must be understood as negation instead of absence, as “not” instead of “without”. Therefore, in philosophy at least, atheism should be construed as the proposition that God does not exist (or, more broadly, the proposition that there are no gods).
This definition has the added virtue of making atheism a direct answer to one of the most important metaphysical questions in philosophy of religion, namely, “Is there a God?” There are only two possible direct answers to this question: “yes”, which is theism, and “no”, which is atheism. Answers like “I don’t know”, “no one knows”, “I don’t care”, “an affirmative answer has never been established”, or “the question is meaningless” are not direct answers to this question.
Četl někdo knihu Miroslava Veverky „Evoluce svým vlastním tvůrcem“? Z mého pohledu, ovlivněného chabými znalostmi v řadě oborů, se mi jeví jako výborná. Zajímal by mě názor zasvěcených do popisované problematiky. (Omlouvám se za termín, který jsem si vypůjčil od pánbíčkářů)
@Karel 423
Mám jí doma už několik let a považuji jí za TOP.. Vše tam na sebe logicky navazuje a je napsána čtivou formou. Perličkou je že kněz Orko Vácha na ní napsal vysoce kladný posudek, asi si neuvědomil že Bůh není potřebný.
I když Vácha to asi bral z pohledu vědce a jako knězi mu uniklo že v celé knize není ani zmínka o Bohu. https://cs.wikipedia.org/wiki/Marek_V%C3%A1cha
„Člověk, podobně jako každý jiný druh, je také jen nahodilým produktem evoluce, takže kdyby život na Zemi mohl z nějakých důvodů vzniknout a téměř čtyři miliardy let se vyvíjet znovu, téměř určitě by jeho evoluční větvička už nevyrostla. “
Je zajímavé, toto tvrdí i kněz Marek Orko Vácha.
Karel 423
Toli
V knize je velmi okrajově zmínka o Bohu, např. v kapitole, kde se mluví o absolutním sluchu. Asi je to myšleno jako metafora (Boží dar)(s velkým B). Pro přesnost, abych udělal radost i Medee, rozlišuji Boha a boha. I když oba neexistují jinak, než jako fantasmagorie nebo nehmotný objekt vymyšlený lidmi k speciálním účelům (dle mého přesvědčení).
Hledání Boha je další zajímavá kniha M. Veverky. Z několika ukázek se mi jeví jako ateistická. Nečetl jsem ji. Existuje někdo, kdo má na ni kvalifikovaný názor? K Orlímu Oku: Pierre Teilhard De Chardin. Podobnost čistě náhodná?
toli
@Karel 423
Knihu Hledání Boha neznám, ale pokud je M. Veverka autorem Evoluce sama sobě tvůrcem……..tak tipuji že Hledání Boha vysvětluje vědeckým přístupem proč mají někteří jedinci potřebu hledat supervizora a stvořitele všeho. Tedy Hledání Boha je další kompilát tentokrát z oblasti sociologie ,psychologie, evoluční psychologie, antropologie a dalších a dalších.
Hraničář
Sam
04.11. 2020
Proměněné sny – Petra Dvořáková. …………………..
Před léty Petr Bakalář napsal knihu Bůh jako psychický virus. Obsah velmi odpovídal mým zkušenostem.
Budu dále upravovat a opravovat dle vašich návrhů 🙂
Knih bude jistě přibývat. Esi by nebylo dobrý rozčlenit je na oddíly EN a CZ.
Peter, v tom zozname je chyba: eka z ráje
Parada, uz je to vyplnene 🙂
O té „ece z ráje“ vím, žel to není chyba moje, ale programu, nějak na tom místě porstě Ř nechce 8-/
Je to jeden soubor, takže se s tim pak dá různě kouzlit, ale nejprve je důležité to naplnit. Já osobně bych dával přednost seskupovat to podle autorů. Kromě toho tam asi nebude jen angličtina a čeština.
jistě. mohou být české a cizojazyčné. anebo jakkoliv…
cca pět kousků jsem poslal mailem (asi včera)
Proč jsou zde uvedené zdroje zpochybňující náboženství jen z určitých okruhů politického zaměření? Máte zájem sdružovat jen určité názorové skupiny ateistů? Některé odkazy na české ateistické stránky chybí.
Ludwig Feuerbach. Podstata křesťanství (1843)
Szanya, A. 1996. Úloha katolické církve v epoše fašismu. Praha : J. Weber
MAJÁK. nedatováno. Marx a Engels o náboženství. Praha: Maják
Carrette, J., King, R. – Selling Spirituality, Routledge 2004.
http://www.amazon.com/Selling-Spirituality-Silent-Takeover-Religion/dp/0415302099
Goldstein, W. S. (ed.) – Marx, Critical Theory, and Religion — A Critique of
Rational Choice, Brill 2006.
http://www.amazon.com/Marx-Critical-Theory-Religion-Critique/dp/9004152385
Turner, B. S. – Religion and Social Theory, Sage 1991.
http://www.amazon.com/Religion-Published-association-Culture-Society/dp/080398569X
http://holbachia.sweb.cz/texty/klasik/klasik.htm
Richarde, je to spíš otázka času a chutě to doplňovat. Na tebou uvedený email jsem nasdílel zdrojový soubor. Budu rád, pokud ty knihy doplníš. Na stránkách se to ukáže během několika minut.
Slávku, můžeme uvádět i dokumenty? Třeba – Proboha! (Bill Maher), Ježíš je Normální, Jesus Camp,…
Rád bych upozornil na velmi podnětnou knihu, (i když ne se vším mohu souhlasit), vydanou nakladatelstvím Carolinum – Budoucnost náboženství; jde mj.o záznam kultivované diskuse moderované S.Zabalou, kterou vedli filozof Richard Rorty a teolog Gianni Vattimo. Richard Rorty jako představitel amerického neopragmatismu, se podle svých slov dříve považoval za ateistu, dnes spíše za stoupence antiklerikalismu, o němž tvrdí, že to není postoj epistomologický ani metafyzický, ale politický!
Je to názor, že církevní instituce jsou pro demokratickou společnost spíše škodlivé. Proti náboženství se nedá nic namítat, dokud zůstává soukromou záležitostí, dokud se církevní instituce nezačnou pokoušet shromáždit své věrné na základě nějakých politických cílů, s čímž souhlasí i Vattimo, který Krista neztotožňuje ani s mocí ani s pravdou, ale pouze s láskou. Oba filozofové se shodují v tom, že jsou přívrženci postmetafyzického tzv. slabého myšlení.
Bylo by snad vhodné vést zvlášť knihovničku beletristické literatury ať už ryze ateistické nebo jinak významné pro otázky spojené se vztahem ateismu a náboženství. K takovým autorům patří nepochybně i F.M. Dostojevskij, který byl pro mě paradoxně jedním z prvních učitelů ateismu. Např. kapitola o Velkém inkvizitorovi (Bratři Karamazovi).
Z mnoha dalších zmíním dnes alespoň Ambrose Bierce(ho), který patří k nejoriginálnějším americkým spisovatelům přelomu 19. a 20. století. Ďáblův slovník vyšel poprvé 1906 a je to bible sžíravé ironie,satiry, skepse až nihilismu zj. vůči politice a náboženství.
„Náboženství. Dcera Naděje a Strachu, jež Nevědomosti objasňuje povahu Nepoznatelného“.
„Bohoslužba. Veřejné vyznání stvořeného Člověka solidní konstrukci a jemným povrchovým úpravám svého Stvořitele. Oblíbená forma pokoření, jež v sobě obsahuje i prvek pýchy“.
„Monsignore.Vysoký církevní titul, jehož nesporné výhody přehlédl i Zakladatel našeho náboženství.“
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/291960-v-polsku-promluvily-obeti-pedofilnich-knezi.html
Sam Harris. Free Will. 2012. Úvahy o slobodnej vôli. EN. ISBN-13: 978-1451683400
Ed. by Robert Kane. The Oxford Handbook of Free Will. 2005. Slobodná vôľa, filozofia mysle, metafyzika. EN. ISBN-13: 978-0195178548
Michalova ateistická knihovnička: http://www.i-ateismus.cz/knihovnicka/
Dejiny logiky:
http://www.logicmuseum.com/authors/
http://www.logicmuseum.com/index.htm
Stanford Encyclopedia of Philosophy: http://plato.stanford.edu/
Internet Encyclopedia of Philosophy: http://www.iep.utm.edu/
Ještě bych doporučil pár knih z vědeckého ateismu. Možná by se daly sehnat v nějakém depozitáři VUMLu.
Antickí klasici online (EN): http://classics.mit.edu/Browse/index.html
Čítanie z diel filozofov (SK): http://www.fhpv.unipo.sk/koev/filozofia/
Stránka filozofa Davida Chalmersa (zaoberá sa hlavne filozofiou mysle): http://consc.net/chalmers/
Evolúcia: http://evolution.berkeley.edu/
Kurz evolučnej teórie online: http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/article/0_0_0/evo_14
Korekcie mylných predstáv o evolúcii: http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/misconceptions_teacherfaq.php
Guide to the Philosophy of Mind: http://consc.net/guide.html
Jaroslav Flegr. Úvod do evoluční biologie. 2007. Úvod do evoluční biologie. CZ. ISBN 978-80-200-1539-6
Jaroslav Flegr. Evoluční biologie. 2009. Vysokoškolská učebnice evoluční biologie. CZ. ISBN 978-80-200-1767-3
Pdf ukážky z knihy: Jaroslav Flegr. Evoluční biologie. 2009. Vysokoškolská učebnice evoluční biologie. CZ. ISBN 978-80-200-1767-3: http://web.natur.cuni.cz/flegr/book_evbiol.php
– The Science Delusion: Freeing the Spirit of Enquiry –
Rupert Sheldrake
http://www.ceskapozice.cz/magazin/recenze/vedu-skrti-desatero-zastaralych-dogmat?page=0,1
Tohle začíná zavánět spojením POSTMODERNY s KONZERVATIVCI ve snaze zmrzačit VĚDU a RACIONÁLNÍ MYŠLENÍ (aby se obhájilo náboženství) … 🙁
navíc je ten název trapná narážka na Dawkinsovu knihu…
Antiteista: To s postmodernou nemá nic společného. To je prostě píčovina.
Antitheista napísal: “Tohle začíná zavánět spojením POSTMODERNY s KONZERVATIVCI ve snaze zmrzačit VĚDU a RACIONÁLNÍ MYŠLENÍ”
Postmoderna a konzervatívci? Ani nie. Skôr parapsychológia a New Age 🙂 Rupert Sheldrake je predsa “objaviteľom” morfogenetického poľa 😉
Rupert Sheldrake: http://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Sheldrake
Médeo, já reagoval i na tu recenzi, a víš kdo psal tu recenzi?? 😀 Benjamin Kuras – konzervativec milující Rogera Scrutona 😀
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/benjamin-kuras.php?itemid=19860
http://www.databazeknih.cz/knihy/smysl-konzervatismu-65671
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/benjamin-kuras.php?itemid=19860
Tak to je teda dobrá 3.14159…čovina 😀
Z tvé reakce je vidět, že se trefil do černého…. 🙂
Ne protestante, my se tomu s Médeou smějeme, protože je to totálně mimo – a brzo o tom asi napíšu i článek… 😀
„Spory věda versus náboženství nabývají v publikacích současných vědců, psychologů, filosofů a theologů dramatických rozměrů. Atheistické argumenty vědců jako Richard Dawkins se svým dogmatismem a agresivitou začínají podobat středověkým církvím, zatímco druhé straně se stále nedaří racionálně či „vědecky“ obhájit existenci Boha“
– Jedno nechápu, jak může nějakej blbec XY srovnávat mučení a upalování, vybíjení celých národů a spolupráci s Hitlerem,… s kritikou náboženství od R. Dawkinse… ??? V čem spočívá militantnost Dawkinse? V racionalitě? On chce něco Dawkins zakazovat? Nebo spíš chce objasňovat?? Jak vůbec někdo může srovnávat knížku či argumenty podloženou kritiku s inkvizicí?
Zrovna fanatický eurofob a konzervativec Kuras by si měl uvědomit, že jeho vysněná konzervativní církev se jeho národa za války moc nezastala… Že zakazování potratů a antikoncepce,… stejně jako falešná a hlavně nepotřebná pokora k spekulacím a pohádkám (Kristus, Santa,…) je naštěstí již dávnou minulostí. Hlavně, že mu tak vadí islám, ale militantní verze křesťasntví je super.
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jan-urban.php?itemid=19879
Už jenom všechny ty weby, kam přispívá – nahnědlé a klerofašistické weby typu eurábia, parlamentní listy,… že mu nevadí být na stejné vlně s antisemitou Bartošem?
http://eurabia.parlamentnilisty.cz/Authors/kuras.aspx
„Mezitím bílému muži, donedávna nejinteligentnějšímu tvorovi na Zemi, bílá žena provedla něco, čeho si dlouho nevšiml. Čím byly ženy inteligentnější a vzdělanější, tím rodily méně dětí. “
http://www.ceskapozice.cz/magazin/soumrak-bileho-muze/kapitola-33-dusledek-ubytku-evropanu-pokles-inteligencniho-prumeru
Ještěže je bílý muž ten nejinteligentnější tvor na Zemi 😀 – bílá žena hned za ním, pane Kurasi? A co když se najde někdo, kdo nebude Židy považovat za bílé? Neurazí vás to?
Tomu já už řikám „stockholmský syndrom“
Ještě si pamatuju, když Kuras útočil na „pseudovědeckou“ knihu Petra Bakaláře – Tabu v sociálních vědách, no a teď operuje s těmi samými tezemi, jenom primitivněji…
Důkaz že si každý najde v čemkoli důkaz pro svoje tvrzení? Benjamin Kuras vykládá o Danielu C. Dennettovi, jako kdyby to byl Dawkinskův protivník v recenzi ke knize Breaking the Spell:
http://neviditelnypes.lidovky.cz/big-ben-nabozenstvi-jako-prirodni-jev-dwh-/p_spolecnost.asp?c=A130507_222444_p_spolecnost_wag
Prosím o doplnění knih:
Bůh jako psychický virus – Petr Bakalář (výborná kniha o náboženství z pohledu evoluce a memů)
http://knihy.abz.cz/prodej/buh-jako-psychicky-virus
Byl by možný nějaký krátký článek o ateistických citátech? Rád bych pod ním do komentářů pár dobrých ateistických citátů uvedl… Mimo jiné od Einsteina, aby nám ho tu furt nepředhazovali jako věřícího judaistu 😀
http://www.ceskapozice.cz/magazin/recenze/konflikt-vedy-nabozenstvi-svedci-o-velke-spolecenske-krizi
„Má-li se západní civilizace zachránit, evolucionismus a kreacionismus se musejí smířit a sladit stejně jako pravý a levý mozek.“ B. Kuras
😀 😀 😀
takže už začínají kompromisy mezi racionalitou a šílenstvím ??
„Krizí nedávné minulosti byla ztráta víry, která svět zaplavila čtyřmi děsivými historickými experimenty – Francouzskou revolucí, nacistickým Německem, Sovětským svazem a komunistickou Čínou.“
Takže v pohodě to bylo ve středověku, když všichni věřili? Za svatých válek a inkvizice?? 😀
Nacistické Německo bylo věřící – nacismus to byl Gott mit uns… Fr. revoluce také nebyla ateistická (snad část intelektuálů) , ale šla proti zvůli církve a monarchy – proti korupci a aroganci moci…
Neslaví dodnes demokratická Francie pád Bastily?? 😀
Antitheista: Taky jsem si před chvílí všimla toho samého článku a je mi z toho špatně.
Nevím, kolikrát je nutné věřícím opakovat, že pokud jde o totalitní režimy 20.století, tak ty samotnou svou podstatou z židokřesťanství přímo vyrůstají – vyrůstají z příkazu „nebudeš mít jiných bohů přede mnou“ (což je první a nejdůležitější příkaz Desatera) a z koncepce „vyvoleného národa“. Nacismus a komunismus pouze provedly to, že si za „boha“ i „vyvolený národ“ zvolily něco trošku jiného, ale jinak toto dogma přejali a vše ostatní vlastně zůstalo. Dokonce i struktura nacistické/komunistické strany v podstatě kopírovala strukturu katolické církve, nacismus a komunismus měl (stejně jako křesťanské, zejména katolické, náboženství) své náboženské symboly, své obřady, kanonizované proroky a světce, ba dokonce i svou inkvizici, která pronásledovala „kacíře“ a „nevěřící“. A stejně jako u křesťanů i u nacistů a komunistů byli těmi úplně nejpronásledovanějšími nikoli nevěřící nebo totální jinověrci – na ty se (podobně jako ve středověku na Židy) občas spáchal nějaký ten pogrom, ale jinak se v podstatě nechávali na pokoji, ale úplně největším nepřítelem byl „odpadlík od víry“ nebo „kacíř“, tedy člověk, který byl původně přesvědčený nacista nebo komunista, ale začal „pochybovat“ nebo si „články víry“ vykládat jinak než bylo v oficiálním výkladu. Na to věřící velmi rádi zapomínají, že jednou z prvních věcí, co se stala po definitivním uchopení moci nacisty v Německu, byla „Noc dlouhých nožů“, ve které byly povražděny stovky „vlastních“ (členů vedení SA) a další stovky a tisíce SA-manů byly poslány do koncentráků. To samé u nás po Únoru 1948 – nejmonstróznější politické procesy byly proti vlastním, členům nejvyššího vedení KSČ, a i ti další pronásledovaní, zavření nebo popravení nebyli většinou žádní „pravičáci“, ale sociální demokrati (B. Laušman) a národní socialisté (M. Horáková, na dvacet let odsouzená F. Zemínová). Prostě úplně to samé jako v 16. a 17. století, kdy byl pro katolíka největším nepřítelem protestant, nikoli třeba muslim (někteří římští papežové i vyhrožovali, že se proti německým lutehránům rádi spojí s tureckým sultánem – sice tyto svoje hrozby nerealizovali, ale tady je vidět, že v jejich vidění světa křesťan věřící v toho samého boha i Ježíše Krista, jenom jej uctívající jinými obřady, byl daleko horším nepřítelem a „zplozencem ďábla“ než muslim v Ježíše coby boha/božího syna nevěřící). Stalinismus dokonce křesťanskou koncepci ďábla jako odpadlého božího syna (nebo největšího božího oblíbence, ony ty verze jsou různé) a tím i hlavního protivníka a pokušitele Ježíše coby jiného božího syna dovedl do úplně dokonalosti – o Lvu Davidoviči Bronštajnovi neboli Trockém by se dalo mluvit a psát celé hodiny.
Navíc řadoví nacisté byli většinou věřící katolíci nebo protestanti (proto jim vůbec nedělalo problém pronásledovat a vraždit Židy, protože antisemitismus je křesťanský „vynález“), část z nacistické elity (třeba Himmler a lidi kolem něj) pak věřili v pohanská germánská božstva, ale rozhodně nikdo z nich nebyl ateista. Stejně tak mnohým křesťanům a zvláště pak katolíkům (včetně kněží) nedělalo vůbec žádný problém spolupracovat s komunisty, klasickým případem je páter Plojhar. Ostatně po zvolení Gottwalda prezidentem se sloužilo slavnostní Te Deum, kterého se účastnilo celé vedení strany. Stejně tak Stalin velmi rychle zjistil, že získat ke spolupráci část pravoslavných duchovních je daleko výhodnější než muset církev jako celek pronásledovat, zejména za války účast na pravoslavných modlitbách „za matičku Rus“ byla pro komunisty téměř povinná.
A pokud jde o Francouzskou revoluci, tak k ateismu se většinově jako svému světonázoru hlásili girondisté, nikoli jakobíni. Naopak v době teroru byli někteří politici popraveni kvůli svému ateismu, který byl brán jako „přitěžující okolnost“ a důkaz toho, že sympatizují s girondistickými názory – typickým případem je Anacharsis Cloots (který tedy měl těch „hříšků“ víc, byl původem šlechtic a ještě ke všemu nikoli Francouz, ale Prus, takže byl navíc obviněn z toho, že je špión). Před revolucí, za revoluce i po ní byl ateismus v zásadě věcí pouze intelektuálů a části vyšších vrstev, uctívání Bohyně Rozumu a víra v pokrok byla výrazně menšinová, vrstvy střední a nižší (které se v revoluci a především pak v teroru angažovaly nejvíc) byly věřící katolíci, tito lidé pouze odmítali útlak ze strany církve, ale rozhodně se nechtěli vzdát víry v Boha, což si jakobínští vůdci velmi dobře uvědomovali, proto vymysleli zcela náboženskou koncepci Nejvyšší bytosti, což měl být bůh, se kterým by se mohli ztotožnit jak katolíci i křesťané jiných vyznání, tak také židé a muslimové (i jakobíni měli v plánu spolupracovat s Tureckem).
Takže suma sumárum „ateistický teror“ je naprostý nesmysl. Dokonce se dá říct, že mimo křesťanský okruh věci jako pronásledování kacířů nebo systematická genocida prakticky neexistovaly, byly tam de facto až „exportovány“ z Evropy, např. Turci se genocidy na Arménech dopustili na počátku 20. století, do té doby nikdy porobené národy nevyvražďovali ani násilně neobraceli na víru – pokud by tomu bylo jinak, Řekové, Srbové nebo Bulhaři by jako národy už dávno neexistovali, stejně tak zločiny Maa, Pol-pota nebo dynastie Kimů jsou zaštítěné myšlenkami převzatými z Evropy, nikoli názory přirozeně vzniklými z jejich vlastních domácích (buddhistických nebo konfuciánských) tradic.
A pokud jde o „rozpad rodiny“, tak věřící nejsou schopni si uvědomit, že tradiční patriarchální rodina byla výhodná, zpočátku možná přímo nezbytná, ve společenských a ekonomických podmínkách, které prostě dnes už nejsou. Nejde tedy o „rozpad rodiny“, ale o nutnost změnit formu rodiny, a v současnosti se prostě nacházíme v přechodovém stádiu, kdy stará koncepce rodiny se už nehodí a nějaká nová se ještě nestabilizovala, resp. se zatím (metodou pokusů a omylů) zkouší, jaká by asi tak měla být.
Btw – pokud by byl zájem, klidně bych si na toto téma vzala na Ateoconu přednášku.
Ty další kecy (o tom, že bez víry není smysl života, že bez víry nemůže být žádná morálka apod.) snad ani nemá smysl komentovat. Třeba Petr Tomek se k těmto věcem vyjadřoval už mockrát.
Ale začínám mít dojem, že by se tyto naše názory měly začít taky patřičně zveřejňovat a propagovat.
@Zira: Tak ateisty za Francouzské revoluce (případně jak bys to viděla) ještě nemáme, určitě se přihlaš!
to DarthZira:
Jen bych nesouhlasil s tou absencí pronásledování jinověrců a genocid v muslimském světě. Šíření islámu bylo téměř vždy spojeno s násilnou konverzí obyvatel dobytých území. Křesťané a židé byli ještě jakžtakž tolerováni (jakožto lidé Knihy), ale pohané měli většinou na výběr jen islám nebo smrt. A i tolerovaní jinověrci byli jednoznačně považováni (i z hlediska práva) za lidi druhé kategorie (tzv. dhimmi). Z genocid stačí připomenou Tamerlána, který vedl vysloveně vyhlazovací války (teď jsem kouknul na wiki a počet obětí jeho genocid se odhaduje na 17 miliónů, což je na tu dobu docela neuvěřitelné číslo).
Petr Tomek – otázku ateismu za Francouzské revoluce si klidně vezmu, není problém.
S. V. H. – jsem ta poslední, kdo by měl sympatie k islámu, ale v zas těm Arabům a Turkům psí hlavu nasazovat nemůžeme. Židé a křesťané sice byli na dobytých územích občany druhé kategorie, ale to v Evropě Židé taky (a možná ještě víc) a navíc to, co jak s Židy tak s Maury provedli třeba Španělé po dobytí Granady, byl fakt hnus, to nacisti hadra 🙁 Chovat se takhle Turci na Balkáně, tak známe pojem „Řekové“ leda tak z dějepisu, Srbové a Bulhaři by nejspíš dopadli úplně stejně a i Rumuni a Maďaři by jako národy měli docela namále. S tím vztahem k jiným vírám než „lidem Knihy“ to taky ne vždycky bylo až tak divoký – zoroastriáni přežili v Persii do dnešních dní, stejně tak v Indonésii a Malajsii hinduisté nebo buddhisté.
Vyhlazovací války se ve starověku a středověku vedly leckde, ale většinou to nikdo nezdůvodňoval náboženstvím (mám dojem, že ani ten Tamerlán ne) a ač Gaius Julius Caesar patří k mým nejoblíbenějším historickým postavám, tak v zájmu historické spravedlnosti nutno dodat, že má za sebou taky docela solidní řádků mrtvých, třeba v takové Galii se zrovna humánně nechoval… Navíc velkou část svého majetku získal díky obchodu s africkými otroky – a i velmi mírné odhady tvrdí, že v té době na jednoho prodaného otroka připadali tři až čtyři, kteří zemřeli během honu na otroky nebo po cestě na trhy, takže když se to takhle spočítá, jenom kvůli tomu obchodu s otroky by Caesar měl mít „na svědomí“ něco mezi 20 a 30 miliony mrtvých, čímž by se rázem zařadil do „galerie“ největších masových vrahů v lidských dějinách.
Btw – Tamerlán byl především magor, až potom muslim. Byl to od narození kulhavý neduživý šereda, který když se dostal k moci, tak holt všechny ty ústrky, co jako dítě a mladík zažil, vracel „celému světu“ i s úroky. Ještě štěstí, že nebyl taky náboženský vůdce, který by nějak „reformoval“ islám, to by pak byl ještě větší děs než je. Co do vzhledu a komplexů byl totiž Tamerlán zatraceně podobný Saulovi z Tarsu.
Dve heslá na Internet Encyclopedia of Philosophy (IEP):
Ateizmus: http://www.iep.utm.edu/atheism/
Western Concepts of God: http://www.iep.utm.edu/god-west/
Darth Zira napísala: “jenom kvůli tomu obchodu s otroky by Caesar měl mít „na svědomí“ něco mezi 20 a 30 miliony mrtvých, čímž by se rázem zařadil do „galerie“ největších masových vrahů v lidských dějinách”
Zira, len pre porovnanie, historici bežne odhadujú počet obyvateľov Rímskej ríše v jej vrcholnom období na 70 miliónov, teda ja tým Tvojim číslam, čo si uviedla, akosi neverím 🙂
Niektoré Božie atribúty:
Divine Freedom: http://plato.stanford.edu/entries/divine-freedom/
Divine Simplicity: http://plato.stanford.edu/entries/divine-simplicity/
Divine Providence: http://plato.stanford.edu/entries/providence-divine/
Eternity: http://plato.stanford.edu/entries/eternity/
Foreknowledge: http://plato.stanford.edu/entries/free-will-foreknowledge/
Immutability: http://plato.stanford.edu/entries/immutability/
Omnipotence: http://plato.stanford.edu/entries/omnipotence/
Omnipresence: http://plato.stanford.edu/entries/omnipresence/
Omniscience: http://plato.stanford.edu/entries/omniscience/
Boh ako nutné bytie:
God and Other Necessary Beings: http://plato.stanford.edu/entries/god-necessary-being/
Boh a čas:
http://www.iep.utm.edu/god-time/
Theodicea:
The Problem of Evil: http://plato.stanford.edu/entries/evil/
***
Posmrtný život:
http://plato.stanford.edu/entries/afterlife/
Peklo a nebo v kresťanskom myslení:
http://plato.stanford.edu/entries/heaven-hell/
Ontological Arguments: http://plato.stanford.edu/entries/ontological-arguments/
Cosmological Argument: http://plato.stanford.edu/entries/cosmological-argument/
Zjednodušená verzia Gödelovho ontologického dôkazu v podaní Petra Hájka: http://www.ulozto.sk/xpug4Kv/godeluv-ontologicky-dukaz-petr-hajek-pdf
P.S.:
Pozor, nemýliť si vynikajúceho českého logika, prof. Petra Hájka, s Klausovým šašom, nepochádzajúcim z opice.
Jedna analýza kalamského kozmologického argumentu:
Time, Successive Addition, and Kalam Cosmological Arguments: http://www.infidels.org/library/modern/graham_oppy/gifford.html
Jeden sekulárny web: http://www.infidels.org
a jeho knižnica: http://www.infidels.org/library/
Dve pekné knihy o evolúcii:
Zrzavý J., Storch D., Mihulka S.: Jak se dělá evoluce. Paseka, 2004.
Caroll S.B.: Nekonečné, nesmírně obdivuhodné a překrásné. Academie, 2010.
Jak se dělá evoluce: http://www.paseka.cz/zrzavy-jan-storch-david-mihulka-stanislav-jak-se-dela-evoluce-od-sobeckeho-genu-k-rozmanitosti-zivota/produkt-2847/
Nekonečné, nesmírně obdivuhodné a překrásné: http://www.academia.cz/nekonecne-nesmirne-obdivuhodne-a-prekrasne.html
Dobrá kniha o evolúcii a jednej paleontologickej expedícii:
Neil Shubin: Ryba v nás. Paseka, 2009.
Jak církevní gymnázium způsobí vznik zahořklého ateisty. http://www.cirgym.wbs.cz/
Platonism in the Philosophy of Mathematics: http://plato.stanford.edu/entries/platonism-mathematics/
Platonism in Metaphysics: http://plato.stanford.edu/entries/platonism/
Logika a ontológia: http://plato.stanford.edu/entries/logic-ontology/
Filozofia matematiky: http://plato.stanford.edu/entries/philosophy-mathematics/
Médea says: „Zira, len pre porovnanie, historici bežne odhadujú počet obyvateľov Rímskej ríše v jej vrcholnom období na 70 miliónov, teda ja tým Tvojim číslam, čo si uviedla, akosi neverím :)“
Jenže většina otroků v době Caesara byla získávána z území, které nebyly součástí Římské říše, především z (převážně subsaharské a rovníkové) Afriky (mimochodem úplně to samé po celý středověk prováděli otrokáři nejen bílí a křesťanští, ale v míře úplně stejné, ne-li větší, také muslimští arabští a turečtí). Počty nějakých „divochů“, které plno tehdejších mocných ani nepovažovalo za lidi (ostatně podle některých zpráv starověcí i středověcí cestovatelé, geografové a přírodovědci považovali šimpanzy a gorily za kmeny „divošských primitivů“) asi málokoho zajímaly a odhadovat dnes, kolik asi tak v těchto oblastech Afriky mohlo žít lidí je obtížné. Tady spíš jde o to, že podle velmi optimistických odhadů na jednoho na chyceného otroka připadali minimálně 3-4 další, kteří byli zabiti při samotném lovu (nebo honu) na otroky, a i z těch pochytaných na trh dorazilo a bylo prodáno pouze něco mezi pětinou a polovinou (jak kdy, v průměru se dá počítat se ztrátami zhruba 60-70%). Takže si jako matematička snadno spočítáš, že jestli Caesar za svůj život (což bylo zhruba 40 let, jelikož se dožil na svou dobu docela slušného věku – a to byl ještě zavražděn, kdyby nebyl, klidně by mohl žít i dalších 10 či více let) úspěšně podal minimálně desítky, možná však i stovky tisíc otroků, tak kolik za tímto jeho „obchodnickým úspěchem“ vlastně leží mrtvých. Docela děsivá představa 🙁
Pokud bychom chtěli upozornit na hodně zajímavé „něcoistické“ knížky (nebo možná jde spíš o jisté eklektické „smíchání“ abrahámovských náboženství s hinduismem, buddhismem, neopohanstvím a možná i některými směry satanismu), tak bych asi hlasovala pro Walshe (viz http://www.kosmas.cz/hledani/strana?Filters.AuthorId=-2522&Filters.Filtered=True&sortBy=datum&page=2&query=), já četla první tři díly Hovorů s Bohem.
Btw – lze ulovit i na uložto 😉
Btw – Petře, neumí ta šablona, ve které jsi tu tabulku udělal, jména autorů seřadit podle abecedy? Takhle se v tom naprosto dementně hledá.
Já bych jenom dodal, že některé (malý zlomek) těchto knížek je zdarma ke stažení v elektronické podobě na webu Filipa Tvrdého (Massive-error) v sekci knihovna.
Vím to, páč jsem je sám převáděl z nascenovaných pdf do poněkud vhodnějších formátů(odt, txt, mobi, doc).
A knihy od Avro Manhattana jsou na stránkách sládkovce (co se dá dělat) Jiřího Šolera, opět zdarma ke stažení a tuším, že v Šolerově vlastním překladu.
Arkande: imho PDF je lepší formát než ty, co jsi vyjmenoval.
(naopak to ukazuje na debilitu čteček a jejich výrobců)
Evolučná teória versus kreacionizmus: http://planetopia.cz/
Colombo, PDFka se dobře čtou na počítači – na čtečkách je to opravdu bída.
Jenže sceny které udělal Filip byly prostě příšerné. Viditelné okraje stran – mnohdy s černými pruhy, rozmazené písmo, šikmé ukotvení textu, mnoho nerozpoznatelných znaků, více listů na jedné stránce atd. Prostě ty knížky normálně nascenoval a nedalo se to pomalu ani číst natož tisknout.
Navíc z „mých formátů“ se dá udělat čitelné a tisknutelné PDFko 🙂
****
Tak mne napadá, přidá tady někdo odkazy ke zcela legálnímu stažení těchto knih?
Henryho prdel: http://www.henryho-prdel.net/
Pekná stránka venovaná téme: evolučná teória versus kreacionizmus: http://www.talkorigins.org/
Pingback: Příprava vydání knížky Ateista | Občanské sdružení ateistů České republiky
Rôzne -izmy vo filozofii mysle:
Dualizmus: http://plato.stanford.edu/entries/dualism
Eliminativizmus: http://plato.stanford.edu/entries/materialism-eliminative
Externalizmus: http://plato.stanford.edu/entries/content-externalism
Fyzikalizmus: http://plato.stanford.edu/entries/physicalism
Funkcionalizmus: http://plato.stanford.edu/entries/functionalism
Štatistický prieskum – “Čomu veria filozofi?”: http://consc.net/papers/survey.pdf
@Medea, pěkný, díky.
Už som ten prieskum spomínala v mojej reakcii na povzdych Petra Tomka ohľadom “sekulárnej filozofie”, a teraz ma napadlo, že by sa to mohlo hodiť do knižnice ateistu 🙂
Rôzne -izmy vo filozofii mysle:
Panpsychizmus: http://plato.stanford.edu/entries/panpsychism/
Texty o panpsychizme: http://consc.net/online/1.4g
knihy a seznam knih by měl byt prístupný pro všechny i nahodilé prohlížeče webu
Spisy Otcov Cirkvi (EN): http://www.newadvent.org/fathers/index.html
Tomáš Akvinský: Summa Theologica (EN): http://www.newadvent.org/summa
William L. Craig: Reasonable Faith: http://www.reasonablefaith.org
Texty z filozofie náboženstva od analytického filozofa (a ateistu) Grahama Oppyho: http://infidels.org/library/modern/graham_oppy
Philosophy of Religion: http://plato.stanford.edu/entries/philosophy-religion
Texty filozofa Edwarda N. Zaltu (prípadne aj jeho spoluatorov), zaoberajúceho sa analytickou metafyzikou: http://mally.stanford.edu/publications.html
Edward N. Zalta: Principia Metaphysica: http://mally.stanford.edu/principia.pdf
The Metaphysics Research Lab: http://mally.stanford.edu/index.html
The Encyclopedia of the History of Arabic Science. Edited by Roshdi Rashed. Routledge.
Je trojzväzková encyklopédia, napísaná týmom uznávaných medzinárodných špecialistov, popisujúca históriu islamskej vedy a jej vplyv na stredovekú Európu. V 33. kapitolách sa rozoberá stredoveká islamská veda (astronómia, matematika, nautické vedy, zemepis, fyzika, chémia, botanika, agrikultúra, medicína, hudobná veda) a vedecké inštitúcie vtedajšieho islamského sveta.
Oprava: nie v 33. kapitolách, ale v 30. kapitolách 🙂
Ach ten môj slovenčina! Ja musieť viac hovoriť/písať po slovensky 😀 Tak teda ešte raz:
The Encyclopedia of the History of Arabic Science. Edited by Roshdi Rashed. Routledge.
Je to trojzväzková encyklopédia, napísaná medzinárodným tímom uznávaných špecialistov, popisujúca históriu islamskej vedy a jej vplyv na stredovekú Európu. V 30. kapitolách sa rozoberá stredoveká islamská veda (astronómia, matematika, nautické vedy, zemepis, fyzika, chémia, inžinierstvo, botanika, agrikultúra, medicína, hudobná veda) a vedecké inštitúcie vtedajšieho islamského sveta.
Dám to i sem.
Jak zdejší odborníci hodnotí tuto knihu? Jonasz Roman, Byl jsem knězem: Skutečná tvář katolické církve. Eko-konzult, 2003.
Přijde mi velice zajímavá, ale již trochu zastaralá. Autor byl knězem v letech 1993 až 1996. Často líčí příběhy z let 1970 až 1980. Všecko se odehrává v Polsku. Kniha je celkově málo ozdrojovaná a autorovy zážitky jsou velmi často zcela nedokazatelné. Knihu lze stáhnout zde, ale kvalita scanu není moc dobrá.
http://www.uloz.to/xgSFkAC/byl-jsem-knez-pdf
Třeba na straně 46 najdeme popisy různých nepěkných událostí. Bylo by vclmi vhodné je trochu časově a místně zařadit, což ale autor neudělal. http://oi57.tinypic.com/fvbe9x.jpg
Trochu mám pocit, jako kdyby někdo kvůli občasným dopravním nehodám odsuzoval veškerý automobilismus nebo třeba leteckou dopravu.
A jistá podobnost je tu i s románem Jeptiška od Denise Diderota. Děj je sice hrůzostrašný, ale nikdy se nestal. Celé je to fikce.
Jo a autorem knihy Byl jsem knězem je ve skutečnosti Roman Kotliński, viz wikipedia.
Jinak samozřejmě římskokatolická církev JE nedůvěryhodný byrokratický moloch, o tom žádná. Její kritika děje už aspoň 500 roků. John Wycliffe (1330 – 1384) s tím asi začal.
Adolf Grünbaum (významný filozof vedy) analyzuje teistické dezinterpretácie kozmológie: http://infidels.org/library/modern/adolf_grunbaum
Ha-Joon Chang: 23 věcí, které vám neřeknou o kapitalismu.
Články filozofa Quentina Smitha, analyzujúce vzťah teizmu a kozmológie: http://infidels.org/library/modern/quentin_smith
Archív článkov z filozofie vedy: http://philsci-archive.pitt.edu
Štrukturálny realizmus – moderná forma vedeckého realizmu (epistemického, ale aj ontologického): http://plato.stanford.edu/entries/structural-realism
Starý ateistický web. http://holbachia.sweb.cz/
Něco podobného. http://www.ateismus.com/
Taky jeden starý ateistický web. Neříkám, že se tam vyloženě dozvíme něco nového. http://humble.sweb.cz/
Johankino “znamenie”: http://www.youtube.com/watch?
Johankino “znamenie”: http://www.youtube.com/watch?v=WGgXYuqRusA
Dogmas of the Catholic Church: http://jloughnan.tripod.com/dogma.htm
Tomáš Akvinský:
Summa Theologica (EN): http://www.newadvent.org/summa
Summa contra Gentiles (LAT, EN): http://dhspriory.org/thomas/ContraGentiles.htm
Tady najdeme pěkný PDF archiv starší katolické literatury. http://librinostri.catholica.cz/
Pekná esej o Božom zle od významného analytického filozofa (a ateistu) Davida Lewisa:
http://www.andrewmbailey.com/dkl/Divine_Evil.pdf
“Atheism” is typically defined in terms of “theism”. Theism, in turn, is best understood as a proposition—something that is either true or false. It is often defined as “the belief that God exists”, but here “belief” means “something believed”. It refers to the propositional content of belief, not to the attitude or psychological state of believing. This is why it makes sense to say that theism is true or false and to argue for or against theism. If, however, “atheism” is defined in terms of theism and theism is the proposition that God exists and not the psychological condition of believing that there is a God, then it follows that atheism is not the absence of the psychological condition of believing that God exists (more on this below). The “a-” in “atheism” must be understood as negation instead of absence, as “not” instead of “without”. Therefore, in philosophy at least, atheism should be construed as the proposition that God does not exist (or, more broadly, the proposition that there are no gods).
This definition has the added virtue of making atheism a direct answer to one of the most important metaphysical questions in philosophy of religion, namely, “Is there a God?” There are only two possible direct answers to this question: “yes”, which is theism, and “no”, which is atheism. Answers like “I don’t know”, “no one knows”, “I don’t care”, “an affirmative answer has never been established”, or “the question is meaningless” are not direct answers to this question.
Atheism and Agnosticism: https://plato.stanford.edu/entries/atheism-agnosticism
St. Thomas Aquinas‘ Works in English: https://dhspriory.org/thomas
Mrzi me ze sem tam nikde nevidel manual na vyrobu atheisty od Petra Beghossiana – doporucuji i jeho dalsi knihy… https://www.amazon.com/Manual-Creating-Atheists-Peter-Boghossian/dp/1939578094
Četl někdo knihu Miroslava Veverky „Evoluce svým vlastním tvůrcem“? Z mého pohledu, ovlivněného chabými znalostmi v řadě oborů, se mi jeví jako výborná. Zajímal by mě názor zasvěcených do popisované problematiky. (Omlouvám se za termín, který jsem si vypůjčil od pánbíčkářů)
Ke knize Evoluce svým vlastním tvůrcem (Veverka): https://blisty.cz/art/68436-pozoruhodna-poucna-lec-autorsky-nepoctiva-kniha.html
@Karel 423
Mám jí doma už několik let a považuji jí za TOP.. Vše tam na sebe logicky navazuje a je napsána čtivou formou. Perličkou je že kněz Orko Vácha na ní napsal vysoce kladný posudek, asi si neuvědomil že Bůh není potřebný.
I když Vácha to asi bral z pohledu vědce a jako knězi mu uniklo že v celé knize není ani zmínka o Bohu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Marek_V%C3%A1cha
Karel 423
20.10. 2020
Ke knize Evoluce svým vlastním tvůrcem (Veverka): https://blisty.cz/art/68436-pozoruhodna-poucna-lec-autorsky-nepoctiva-kniha.html ………………..
„Člověk, podobně jako každý jiný druh, je také jen nahodilým produktem evoluce, takže kdyby život na Zemi mohl z nějakých důvodů vzniknout a téměř čtyři miliardy let se vyvíjet znovu, téměř určitě by jeho evoluční větvička už nevyrostla. “
Je zajímavé, toto tvrdí i kněz Marek Orko Vácha.
Toli
V knize je velmi okrajově zmínka o Bohu, např. v kapitole, kde se mluví o absolutním sluchu. Asi je to myšleno jako metafora (Boží dar)(s velkým B). Pro přesnost, abych udělal radost i Medee, rozlišuji Boha a boha. I když oba neexistují jinak, než jako fantasmagorie nebo nehmotný objekt vymyšlený lidmi k speciálním účelům (dle mého přesvědčení).
Proměněné sny – Petra Dvořáková.
Vydáno poprvé roku 2006, obsahuje příběhy spíš tak z 90. let. Četl to někdo?
https://www.databazeknih.cz/knihy/promenene-sny-14557
Hledání Boha je další zajímavá kniha M. Veverky. Z několika ukázek se mi jeví jako ateistická. Nečetl jsem ji. Existuje někdo, kdo má na ni kvalifikovaný názor? K Orlímu Oku: Pierre Teilhard De Chardin. Podobnost čistě náhodná?
@Karel 423
Knihu Hledání Boha neznám, ale pokud je M. Veverka autorem Evoluce sama sobě tvůrcem……..tak tipuji že Hledání Boha vysvětluje vědeckým přístupem proč mají někteří jedinci potřebu hledat supervizora a stvořitele všeho. Tedy Hledání Boha je další kompilát tentokrát z oblasti sociologie ,psychologie, evoluční psychologie, antropologie a dalších a dalších.
Sam
04.11. 2020
Proměněné sny – Petra Dvořáková. …………………..
Před léty Petr Bakalář napsal knihu Bůh jako psychický virus. Obsah velmi odpovídal mým zkušenostem.